text_structure.xml 15 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 16 lipca 1968 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Stanisława Kuzińskiego (PZPR) i Zdzisława Tomala (ZSL) rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">- sprawozdanie Ministerstwa Handlu Zagranicznego z wykonania planu i budżetu w roku 1967 ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia opłacalności eksportu;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">- aktualny stan prac nad ulepszeniem rachunku ekonomicznego w handlu zagranicznym;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">- sprawozdanie zespołu poselskiego z wizytacji XXXVII Międzynarodowych Targów Poznańskich.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego z podsekretarzem stanu - Zygmuntem Furtakiem, Najwyższej Izby Kontroli z dyrektorami: Franciszkiem Kusto i Wacławem Kosickim, wicedyrektor Zakładu Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego - Witold Trzeciakowski, dyrektor Zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich - Zygmunt Węgrzyk oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Posłowie otrzymali przed posiedzeniem na piśmie sprawozdanie Ministerstwa Handlu Zagranicznego z wykonania planu i budżetu w 1967 r. oraz uwagi Zespołu Najwyższej Izby do tego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Sprawozdawcą był poseł Jerzy Olszewski (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">W r. 1967 obroty towarowe z zagranicą nadal rosły szybciej aniżeli dochód narodowy, co jest zgodne z założeniami planu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Obroty z zagranicą były w 1967 r. o 8,5 proc. wyższe aniżeli w 1966 r. i przekroczyły założenia planu o 3 proc. przy czym zadania eksportowe przekroczono o 2,1 proc. importowe - o 3,9 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Eksport maszyn i urządzeń, do krajów socjalistycznych wzrósł w stosunku do roku poprzedniego o 13,6 proc., do krajów kapitalistycznych - o 13,2 proc. Nie osiągnięto jednak założonych wyników w eksporcie tej grupy towarów, podobnie jak w eksporcie przemysłowych artykułów konsumpcyjnych, przekroczona natomiast zostały plany eksportu surowców i paliw oraz artykułów rolno-spożywczych, przy czym te ostatnie eksportowano bez uszczerbku dla zaopatrzenia rynku wewnętrznego. Eksport artykułów rolno-spożywczych napotyka na coraz większe trudności w związku z procesami integracyjnymi krajów Wspólnego Rynku.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Wysoka była dynamika eksportu wyrobów przemysłu chemicznego; eksport ten charakteryzował się dobrą opłacalnością. Należałoby w związku z tym preferować w następnych latach te inwestycje przemysłu chemicznego, które mogą przysporzyć więcej masy towarowej znajdującej zbyt na rynkach zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Zadaniem dla central handlu zagranicznego pozostaje nadal takie usprawnianie akwizycji, która pozwoli w efekcie osiągać korzystniejsze ceny za eksportowane towary; nie mniej ważnym zadaniem central pozostaje trafność dokonywanych za granicą zakupów.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">System nagradzania za opłacalność eksportu zdał egzamin, wymaga on jednak takiej modyfikacji, aby pobudzał rozwój korzystnego eksportu w pożądanych przez nas kierunkach geograficznych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Oceniając aktualny stan prac nad ulepszaniem rachunku, ekonomicznego w handlu zagranicznym wicedyrektor Zakładu Badań Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego - Witold Trzeciakowski stwierdził m.in., że badania nad efektywnością handlu zagranicznego prowadzone są w różnych przekrojach i w różnej skali. Podstawowym kierunkiem jest analiza makroekonomiczna i długookresowa, która stwarza obraz wielkości kosztów uzyskiwania wolnych dewiz poprzez handel zagraniczny we wszystkich gałęziach gospodarki. Istotnym celem i walorem tej analizy jest wskazywanie głównych kierunków inwestowania mających znaczenie z punktu widzenia handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Innym kierunkiem jest analiza efektywności obrotów, służąca podejmowaniu decyzji na szczeblu resortów i zjednoczeń. Tego rodzaju analizy mają już swoją.tradycję; w ostatnich latach, dzięki zastosowaniu maszynowej techniki obliczeniowej obejmują one znacznie szerszą bazę, a w związku z wprowadzeniem bodźców materialnego zainteresowanie efektywnością eksportu, posługiwanie się tym rachunkiem ekonomicznym stało się konkretną i codzienną potrzebą.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Podejmuje się kroki zmierzające do ulepszenia rachunku ekonomicznego w handlu zagranicznym i rozwijania opłacalnego eksportu. Opracowuje się projekt uchwały ustalającej zasady nagradzania za efektywność eksportu przedsiębiorstw kooperujących z wytwórcą wyrobu finalnego. Systemem nagradzania za efektywny eksport objęte będą dalsze branże i gałęzie gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">Zasadniczy zwrot w tej dziedzinie nastąpi w drodze zamierzonego powiązania kalkulacji eksportowej z normalnym rachunkiem gospodarczym przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Uwagi Zespołu Najwyższej Izby Kontroli do sprawozdania resortu przedstawił wicedyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki:</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Oceniając realizację planu i budżetu handlu zagranicznego w r.1967 stwierdzić trzeba, że w dziedzinie obrotów zagranicznych osiągnięto wzrost wyprzedzający założenia planu 5-letniego, jednakże dynamika wzrostu importu była wyższa od dynamiki eksportu.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Kontrole wykazały duże zaangażowanie aparatu handlu zagranicznego i jego wysiłek zmierzający do usprawnienia działalności. Dalszy postęp osiągnięto w organizacji rynków zbytu, lepsza była współpraca z przemysłem, lepsze przegotowanie do zawierania kontraktów, sprawniejsza i skuteczniejsza akwizycja.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Wnioski pokontrolne wskazujące na niedociągnięcia i zaniedbania spotkały się z pozytywnym stosunkiem kierownictwa resortu.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">W świetle realizacji zadań roku ubiegłego a także roku bieżącego - na czoło wysuwa się zagadnienie aktywizacji eksportu maszyn i urządzeń. Wiele uwagi wymaga również prawidłowa realizacja zakupów oraz zapewnienie prawidłowego wykorzystania importowanych maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">System bodźców ekonomicznych w eksporcie odegrał i nadal odgrywa istotną rolę, jeśli chodzi o wdrożenie myślenia kategoriami ekonomicznymi w przemyśle i handlu zagranicznym, o dążność do obniżenia kosztów produkcji. Jednakże przed rozszerzeniem systemu bodźców na dalsze branże i gałęzie gospodarki, należałoby usunąć te mankamenty, które zniekształcają jego działanie; chodzi o to, aby nagrody oddziaływały zgodnie z założeniami na zwiększanie efektywności eksportu określonych grup towarów i określonych kierunkach geograficznych oraz obejmowały osoby wkładające w tę pracę istotny wysiłek.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Józef Raźny (SD), Tadeusz Młyńczak (SD), Józef Macichowski (PZPR), Maria Mielczarek (PZPR), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Andrzej Borodzik (PZPR), Antoni Chudziński (ZSL), Tadeusz Stefański (ZSL) wyjaśnień udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Handlu Zagranicznego - Zygmunt Furtak.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Podsumowując dyskusję przewodniczący Komisji poseł Stanisław Kuziński (PZPR) wskazał, że:</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">W r. 1967 nastąpił wprawdzie dalszy wzrost obrotów handlowych z zagranicą przekraczający zadania planu, nie osiągnięto jednak założonej poprawy struktury eksportu wskutek nie pełnego wykonania planu eksportu maszyn i urządzeń, zwłaszcza na rynki kapitalistyczne. W związku z tym słusznie wysunięto w dyskusji jako zadanie pierwszoplanowe, realizację postanowień XI Plenum KC PZPR w zakresie organizowania produkcji eksportowej przemysłu maszynowego na zasadzie specjalizacji wybranych branż i przedsiębiorstw. Służy temu odpowiednie przegrupowanie środków inwestycyjnych, priorytet takich inwestycji w zakresie zaopatrzenia i wykonawstwa. W realizacji programu specjalizacji i koncentracji produkcji eksportowej przemysłu maszynowego szczególnego znaczenia nabiera sprawa zacieśnienia współpracy między przemysłem a handlem zagranicznym, zwłaszcza wdrażania nowej formy wzajemnych powiązań w postaci wieloletnich umów na dostawy eksportowe.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">Dla stałej poprawy jakości i nowoczesności przeznaczonych na eksport artykułów, obok posunięć zmierzających do poprawy technologii wytwarzania, niezbędne jest usprawnienie pracy działów kontroli technicznej w zakładach przemysłowych i lepsze wykorzystywanie bodźców materialnych działających na rzecz poprawy jakości produkcji eksportowej.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">Z uwagi na rosnące wpływy i opłacalność eksportu produktów chemicznych należałoby - jak wskazano w dyskusji - przewidzieć w założeniach następnego planu 5-letniego szybszy rozwój tych branż przemysłu chemicznego, które wyróżniają się niską kapitałochłonnością, efektywnością produkcji eksportowej i długotrwałymi perspektywami jej zbytu na rynkach zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">W dyskusji stwierdzono wyraźny postęp w pracy aparatu handlu zagranicznego, zwłaszcza w dziedzinie organizacji rynku, współpracy z przemysłem, przygotowywania kontraktów itp.; w dalszym ciągu stoi przed tym aparatem zadanie zwiększenia wysiłków na rzecz uzyskiwania lepszych cen dewizowych w eksporcie do krajów kapitalistycznych. Warunkiem poprawy sytuacji na tym odcinku jest pogłębienie analizy rynków, systematyczne badanie kształtowania się cen i koniunktur, a także wymogów i upodobań odbiorców odnośnie poszczególnych grup i asortymentów towarów.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">Niewątpliwie słuszne są wysuwane w dyskusji postulaty dotyczące zwiększenia kontroli nad przygotowywaniem i realizacją zakupów inwestycyjnych przez zjednoczenia przemysłowe i odpowiednie komórki resortu handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">Na tle doświadczeń 1967 r. nasuwa się potrzeba zacieśnienia współpracy między przemysłem, handlem zagranicznym, a handlem wewnętrznym, zwłaszcza w realizacji eksportu, importu oraz szerokiej wymiany artykułów rynkowych. Celowe byłoby stworzenie możliwości dokonywania uzasadnionych przerzutów masy towarowej z puli handlu zagranicznego do handlu wewnętrznego - i odwrotnie, jak również włączenie przedstawicieli handlu wewnętrznego do prac branżowych komitetów doradczych.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#">Komisja zanalizowała działanie obowiązującego od połowy 1966 r. rachunku opłacalności eksportu i systemu nagradzania za opłacalny eksport.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#">Mimo pewnych nieprawidłowości, które były i będą stopniowo korygowane, system ten przyczynił się w dużej mierze do poprawy struktury eksportu, obniżki cen fabrycznych w niektórych branżach przemysłowych, a co najważniejsze - doprowadził znajomość rachunku ekonomicznego do przedsiębiorstw przemysłowych i aparatu handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie Ministerstwa Handlu Zagranicznego z wykonania planu i budżetu w r. 1967; wynikające z przebiegu obrad uwagi postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#">W kolejnym punkcie porządku dziennego sprawozdanie zespołu poselskiego z wizytacji XXXVII Międzynarodowych Targów Poznańskich złożyła poseł Barbara Gruszkiewicz (bezp.). W skład zespołu wchodzili ponadto posłowie: Andrzej Borodzik (PZPR), Antoni Chudziński (ZSL), Stanisław Grzywiński (SD), Maria Mielczarek (PZPR), Tadeusz Młyńczak (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Andrzej Borodzik (PZPR), Maria Mielczarek (PZPR), Józef Raźny (SD), Antoni Chudziński (ZSL), Tadeusz Młyńczak (SD), Józef Macichowski (PZPR), Stanisław Grzywiński (SD), Stanisław Turski (ZSL), Zdzisław Tomal (ZSL)~,~ dodatkowych wyjaśnień udzielił dyrektor Zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich - Zygmunt Węgrzyk.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#">Zarówno w sprawozdaniu jak i dyskusji pozytywnie oceniono tegoroczną ekspozycję polską na Międzynarodowych Targach Poznańskich, wskazując na znaczny postęp jakościowy w porównaniu z latami poprzednimi. Jest to - zdaniem postów - tym bardziej godne podkreślenia, że nie zwiększyła się powierzchnia zajmowana przez polskie pawilony wystawiennicze.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#">Zgodnie z realizowaną zmianą naszej struktury eksportowej na rzecz zwiększenia udziału w eksporcie maszyn i urządzeń, ich ekspozycja zajmuje na Targach coraz więcej miejsca.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#">W roku bieżącym można było również zaobserwować znaczny postęp w organizowaniu zaplecza handlowego i usługowego Targów.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#">Szczególnie wiele miejsca w dyskusji zajął problem dalszych perspektyw rozwojowych Międzynarodowych Targów Poznańskich. Uznając targi za platformę wymiany poglądów i doświadczeń producentów krajowych i zagranicznych, za imprezę dzięki której popularyzować możemy w świecie nasze osiągnięcia przemysłowe jak również zapoznawać polski świat techniczny z poziomem techniki światowej, konieczne jest głębokie zastanowienie się nad przyszłą koncepcją organizowania Targów i całego ich zaplecza komunalno-usługowego. Chodzi tu nie tylko o sam teren lecz również o usługi świadczone na rzecz Targów i gości targowych przez różne działy gospodarki miejskiej (baza noclegowa, żywieniowa, komunikacja, imprezy kulturalne itp.).</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#">Przy opracowywaniu takiego programu długofalowego rozwoju Międzynarodowych Targów Poznańskich, wziąć trzeba pod uwagę wszystkie zainteresowane tą imprezą handlową czynniki i uwzględnić ich udział w przygotowaniu i realizacji tego program. Prace nad takim programem są już w toku, nie ustalają one jednak żadnych konkretnych terminów. W związku z tym postulowano przyśpieszenia wydania uchwały KERM zatwierdzającej program i zabezpieczającej środki na jego realizację.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#">Komisja uchwaliła dezyderat w tej sprawie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>