text_structure.xml
13.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Jak już podawaliśmy w biuletynie wczorajszym, Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca w dniu 8 czerwca 1966 r. pod przewodnictwem posła Jerzego Ziętka (PZPR) rozpatrzyła odpowiedzi resortów na dezyderaty uchwalone przez Komisję w okresie od 28 września do końca 1965 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">Sprawozdawcą był poseł Józef Grzecznarowski (RZPR).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Komisja otrzymała odpowiedzi resortów na wszystkie uchwalone w minionym roku dezyderaty. Jak wynika z tych odpowiedzi większość zawartych w dezyderatach postulatów Komisji została przyjęta do realizacji, niektóre spośród nich zostały już zrealizowane. I tak np. podjęto szereg kroków zmierzających do:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- bardziej równomiernego wykonywania planów budownictwa terenowego;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">- zabezpieczenia wykonawstwa budownictwa spółdzielczego na terenach nieuzbrojonych;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">- pełniejszej realizacji planów budowy lokali usługowych i handlowych, szczególnie w nowych osiedlach mieszkaniowych;</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">- likwidacji zaległości w wykonaniu elewacji budynków;</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">- dalszego doskonalenia wojewódzkich zestawów projektów typowych;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">- zwiększenia mocy produkcyjnej przedsiębiorstw budowlanych;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">- likwidacji dysproporcji między cenami i kosztami w budownictwie;</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">- doprowadzenia da właściwych proporcji między nakładami na budownictwo i na gospodarkę komunalną;</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">- lepszego przystosowania terminów dostaw materiałów budowlanych dla wsi do potrzeb rolnictwa;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">- lepszego zaspokojenia potrzeb małych miast w dziedzinie bieżących i kapitalnych remontów budynków mieszkalnych itd.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Komisja przyjęła do wiadomości odpowiedzi resortów na dezyderaty.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Komisja uchwaliła dezyderaty w sprawie budownictwa na wsi. (Problem ten był przedmiotem obrad Komisji na posiedzeniu w dniu 13 maja br. - por. BPS nr 164)IV kad./</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">W uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje:</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">dla usprawnienia uspołecznionego budownictwa wiejskiego:</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">- przyspieszenie prac nad sporządzaniem planu urządzeń rolnych oraz planów zagospodarowania przestrzennego dla gospodarstw państwowych w stopniu umożliwiającym odpowiednio wczesne podjęcie decyzji w sprawie szczegółowej lokalizacji inwestycji;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">- zapewnienie niezbędnych mocy projektowych stwarzających warunki dla terminowego opracowania potrzebnej dokumentacji;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">- dalsze rozwijanie potencjału produkcyjnego przedsiębiorstw wykonawstwa budowlanego realizujących inwestycje rolnicze przez resorty: budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych oraz rolnictwa w stopniu zapewniającym realizację istotnych potrzeb inwestycyjnych na wsi; szczególnie ważne jest zabezpieczenie dla tych przedsiębiorstw kadr zarówno inżynieryjno-technicznych jak i rzemieślniczych;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">- skrócenie cykli realizacji inwestycji rolniczych oraz obniżenie ich kosztów m.in. poprzez wprowadzenie uprzemysłowionych metod budownictwa w oparciu o zunifikowane elementy konstrukcyjne i całe obiekty, koncentrację budownictwa oraz właściwą organizację i rejonizację przedsiębiorstw wykonawczych; wymaga to m.in. dalszego prowadzenia prac nad doskonaleniem katalogu centralnego i katalogów wojewódzkich zunifikowanych elementów i obiektów;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">dla stworzenia warunków prawidłowej realizacji inwestycji zaplecza technicznego kółek rolniczych:</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">- ułatwienie przez prezydia rad narodowych nabywania działek na te inwestycje z odpowiednim wyprzedzeniem w czasie;</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">- opracowanie odpowiednich projektów typowych opartych o elementy prefabrykowane;</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">- wzmocnienie nadzoru i kontroli nad produkcją prefabrykatów oraz nad realizacją obiektów dla kółek rolniczych.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Komisja postuluje opracowanie odpowiedniego systemu koordynacji inwestycji związanych z rolnictwem na etapie programowania i planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, przygotowania oraz realizacji. W tym celu Komisja Planowania przy Radzie Ministrów winna wydać odpowiednie przepisy, a prezydia WRN i PRN sporządzić kompleksowe plany uspołecznionych inwestycji na wsi w ujęciu finansowym, rzeczonym i czasowym. Konieczne jest także wydanie przepisów regulujących tryb planowania i realizacji inwestycji wspólnych, tryb ich użytkowania i konserwacji.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">Celem usprawnienia indywidualnego budownictwa wiejskiego Komisja postuluje:</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">- ujęcie indywidualnego budownictwa wiejskiego w formę działalności planowej, co powinno zapewnić rolnikom objętym planami: zaopatrzenie w środki niezbędne do wykonania budynku, doprowadzić do skrócenia cyklu budowy, przyspieszyć rotację materiałów budowlanych oraz spowodować prawidłowe wykorzystanie na inwestycję środków własnych ludności wiejskiej i kredytów państwowych. Ujęcie budownictwa indywidualnego na wsi w formy działalności planowej wymaga opracowania przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów oraz ministerstwa: Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Finansów i Rolnictwa - zasad na jakich to budownictwo powinno się opierać. Tryb planowania budownictwa indywidualnego powinien także uwzględniać udział gromadzkich rad narodowych w określaniu potrzeb budowlanych na wsi i w opracowywaniu planów budownictwa stanowiących wycinek planu rozwoju gospodarczego gromady;</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#">- stworzenie korzystnych warunków dla rozwoju produkcji materiałów ściennych, których stały brak daje się odczuwać we wszystkich gałęziach budownictwa wiejskiego; w uzasadnionych przypadkach trzeba uruchomić nieczynne cegielnie i wapienniki, wykorzystywać w większym stopniu żużel wielkopiecowy do produkcji pustaków i prefabrykatów, w pełni wykorzystać moce produkcyjne zakładów przemysłu terenowego oraz stworzyć korzystne warunki dla zespołów wiejskich produkujących materiały budowlane. Dostarczane na rynek prefabrykaty oraz materiały produkowane przez zakłady podległe innym resortom powinny odpowiadać wymaganiom jakościowym, a ich wymiary winny być zunifikowane i dostosowane do projektów typowych; trzeba podjąć produkcję nowych, lekkich prefabrykatów na miejsce tradycyjnych materiałów deficytowych, wymagających dużych ilości stali i drewna;</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#">- wprowadzenie zasady kompleksowego bilansowania wszystkich materiałów i prefabrykatów budowlanych przeznaczonych na rynek, w tym również materiałów do robót wykończeniowych; bilanse te powinny być rozpatrywane przy zatwierdzaniu NPG; bardziej precyzyjnie powinny być sporządzone lokalne bilanse materiałowe dla drobnych odbiorców uspołecznionych i inwestycji pozalimitowych, których potrzeby, z powodu niekompletności obecnych bilansów zaspokajane są kosztem puli rynkowej;</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#">- usprawnienie organizacji sprzedaży materiałów budowlanych oraz ich rozdzielnictwa na poszczególne rejony kraju; CRS „Samopomoc Chłopska” powinna, przyspieszyć budowę specjalistycznych składów materiałów budowlanych, umożliwiających rolnikom zaopatrzenie się w pełny asortyment materiałów i wyposażyć te składy w środki transportowe oraz urządzenia za i wyładowcze;</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#">- stworzenie lepszych warunków rozwoju rzemiosł budowlanych na wsi m.in. poprzez takie ustalenie progresji podatkowej, które nie byłyby hamulcem w szkoleniu nowych kadr i w zatrudnianiu pomocników, stworzenie rzemieślnikom budowlanym pracującym na wsi możliwości korzystania ze sprzętu budowlanego w drodze wypożyczenia;</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#">- w rejonach odczuwających dotkliwy brak rzemieślników budowlanych należy umożliwić angażowanie do budowy i przeprowadzania kapitalnych remontów uspołecznionych jednostek remontowo-budowlanych;</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#">- wykorzystanie organizowanych obecnie powiatowych zespołów usług projektowych przy prezydiach rad narodowych do świadczenia rolnikom za zryczałtowaną i jednolitą opłatą wszystkich usług niezbędnych do przygotowania inwestycji i uzyskania pozwolenia.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#">Realizacja ustawy o terenach budowlanych na wsi napotyka na poważne trudności. Wynikają one w szczególności z opóźnienia prac służby geodezyjnej, związanych z podziałem wyznaczonych terenów na działki budowlane oraz z niechęci korzystania z prawa przymusowego wykupu działek będących dotychczas własnością sąsiadów przez chłopów zamierzających budować. Komisja w związku z tym postuluje:</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#">- przyspieszenie prac geodezyjnych związanych z podziałem wyznaczonych terenów budowlanych na działki. Wydaje się celowe znowelizowanie przepisów o wyznaczaniu terenów budowlanych na obszarach wsi z uwzględnieniem konieczności wykupu i rozprzedaży przez państwo działek budowlanych na terenach skoncentrowanej zabudowy, a w przypadku konieczności wdrażanie postępowania przymusowego. Ministerstwo Budownictwa powinno doprowadzić do uproszczenia przepisów dotyczących trybu postępowania przy wyznaczaniu terenów budowlanych na wsi i podziale ich na działki. W najbliższym czasie należy skierować szczególny wysiłek na ukończenie planów zagospodarowania tych ośrodków wiejskich, w których mają być koncentrowane inwestycje uspołecznione oraz urządzenia komunalne. Należy również przeanalizować skutki nowych przepisów prawa budowlanego dot. odległości między budynkami i od granic działki, która powodują nieekonomiczne rozmieszczenie budynków na działce i wskutek tego zwiększenie nakładów pracy w gospodarstwie oraz marnotrawstwo gruntów rolnych;</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#">- poddanie gruntownej analizie działalności wydziałów budownictwa prezydiów WRN i PRN oraz zakresu ich działania w dziedzinie budownictwa indywidualnego na wsi, które obecnie ogranicza się częstokroć do wydawania zezwoleń, załatwiania skarg i zażaleń itp.;</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#">- rozważenie możliwości zmniejszenia oprocentowania pożyczek zaciąganych przez indywidualnych rolników na budownictwo oraz możliwości przyznania przez PZU bezzwrotnych pożyczek na przebudowę zdekapitalizowanych budynków gospodarskich.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#">Ponadto Komisja podjęła uchwałę, w której zwraca się do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli o spowodowanie kontroli działalności powiatowych zespołów usług projektowych istniejących przy niektórych prezydiach rad narodowych z uwzględnieniem prawidłowości opłat pobieranych za usługi świadczone na rzecz rolników indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#">W oparciu o przebieg posiedzenia Komisji z dnia 13 maja br. (por. BPS nr 165)IV kad./, na którym rozpatrzono wykonanie zadań planowych w I kwartale 1966 r. w zakresie inwestycji mieszkaniowych i komunalnych - Komisja uchwaliła dezyderat, w którym postuluje przyspieszenie w bieżącym roku tempa realizacji inwestycji komunalnych wykonywanych przez przedsiębiorstwa podległe Ministerstwu Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#">Na posiedzeniu w dniu 13 maja br. (por. BPS nr 165)IV kad./ Komisja rozpatrywała realizację ustawy o utrzymaniu porządku w miastach i osiedlach w uchwalonych w oparciu o przebieg tego posiedzenia - dezyderatach Komisja postuluje:</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#">- jak najracjonalniejsze wykorzystanie środków przeznaczonych na rozbudowę zaplecza warsztatowego i garażowego przedsiębiorstw i zakładów oczyszczania;</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#">- usprawnienie gospodarki częściami zamiennymi do specjalistycznego taboru samochodowego przeznaczonego do oczyszczania miast. Komisja zwraca się do Ministra Handlu Zagranicznego o spowodowanie, by plany dostaw części zamiennych do specjalistycznego taboru samochodowego do oczyszczania miast, pochodzącego z importu, były w całości realizowane;</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#">- wzmacnianie kontroli Ministerstwa Gospodarki Komunalnej nad działalnością wojewódzkich zrzeszeń i wydziałów gospodarki komunalnej w zakresie oczyszczania miast;</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#">- skalkulowanie opłat za wywóz nieczystości przez zakłady oczyszczania miasta i inne jednostki podlegające prezydiom rad narodowych co najmniej na poziomie kosztów tych usług wynikających z racjonalnej gospodarki wykonujących je jednostek.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>