text_structure.xml
12.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 24 października 1966 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Wiktora Obolewicza, rozpatrzyła założone w 5-letnim planie rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966-1970 założenia w zakresie szkolnictwa, kultury i sztuki, ochrony zdrowia, ubezpieczeń, turystyki i sportu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele sejmowych Komisji: Kultury i Sztuki, Oświaty i Nauki, Pracy i Spraw Socjalnych oraz Zdrowia i Kultury Fizycznej, - przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z I z-cą Przewodniczącego - Tadeuszem Gede i z-cą Przewodniczącego Zbigniewem Januszko, wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli - Bolesław Szlązak oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Sprawozdanie zespołu przedstawił poseł Zdzisław Siedlewski (SD). W skład zespołu weszli ponadto posłowie: Stanisław Kozioł (ZSL) i Ryszard Reiff (bezp. „PAX”).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">W bieżącym planie 5-letnim część dochodu narodowego przeznaczona na zaspokojenie potrzeb socjalno-bytowych ludności, tj. oświatę, kulturę i ochronę zdrowia wzrasta o ok. 40 proc. Najszybciej wzrastają środki przeznaczone na szkolnictwo wyższe - o ok. 57 proc., na ochronę zdrowia - o 47 proc., na oświatę i wychowanie - o 36 proc. Wzrost ten powinien nie tylko zabezpieczyć zakładane w planie rozszerzenie zakresu usług socjalno-kulturalnych, lecz również umożliwić pewną poprawę ich jakości.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Ilość uczniów przypadających na 1 izbę lekcyjną zmniejszy się z 40 do 38; jednakże realizacja reformy szkolnictwa podstawowego napotyka w niektórych województwach na okresowe trudności związane z niedostateczną ilością izb lekcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Dla zapewnienia bazy kształcenia politechnicznego należałoby w budżetach rocznych przewidzieć odpowiednie środki na zakup pomocy naukowych dla pracowni fizycznych, chemicznych oraz praktyczno-technicznych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">W dziedzinie szkolnictwa średniego ogólnokształcącego istotnym problemem jest zapewnienie możliwości zdobycia kwalifikacji przez absolwentów tych szkół w szkołach zawodowych pomaturalnych. Konieczne jest opracowanie struktury kwalifikacyjnej zawodów, w których mogliby być zatrudnieni absolwenci liceów ogólnokształcących oraz programu przyuczania ich do podejmowanej pracy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Szczególnej troski wymagają zarówno zasięg, sprawność i poziom nauczania szkół rolniczych. Resort oświaty i rolnictwa winny zabezpieczyć powiązanie sieci szkół rolniczych z rolniczym zapleczem technicznym.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Ilość dzieci objętych akcją kolonii i obozów wzrośnie o 35 proc., a ilość dzieci objętych opieką pozaszkolną - o 25,8 proc. Maleje jednak wskaźnik ilości miejsc w przedszkolach w stosunku do ilości zatrudnionych kobiet (z 16,5 proc. w roku 1965 do 16,3 proc. w roku 1970).</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Wskazuje to na konieczność szybszego rozwoju przedszkoli społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Komisja Oświaty i Nauki rozpatrując projekt planu wysunęła szereg wniosków i dezyderatów, w których zwraca uwagę m. in. na konieczność zapewnienia pełnej realizacji planu inwestycyjnego szkolnictwa, zwiększenia naboru na I rok studiów wyższych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Około 72,8 proc. nakładów inwestycyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej przeznacza się na budownictwo zakładów służby zdrowia; uzyskane efekty pozwolą na poprawę warunków leczenia.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Ilość miejsc w żłóbkach wzrośnie o 5 tys., mimo to wskaźnik ilości miejsc na 1.000 dzieci utrzyma się na poziomie roku 1965.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Ilość miejsc w zakładach pomocy społecznej zwiększy się w myśl założeń projektu planu o 7.900, w tym o 1.935 - w domach rencisty. Wydatki budżetowe na świadczenia pieniężne w dziale pomocy społecznej wzrosną w okresie planu 5-letniego o 36,9 proc.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Plan inwestycyjny GKKFiT oraz wojewódzkich komitetów przewiduje nakłady w wysokości 1.063,4 mln zł, z czego na inwestycje przemysłowe przypada 15,3 proc. nakładów, gospodarkę komunalną 22,8 proc., szkolnictwo wyższe 3,5 proc., ochronę zdrowia, kulturę fizyczną i turystykę 58,4 proc. Przewiduje się ponadto, że w ramach środków nielimitowanych rozszerzać się będzie sieć drobnych, podstawowych urządzeń sportowych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej rozpatrując projekt planu w zakresie ochrony zdrowia i turystyki wysunęła szereg propozycji mających na celu m. in. usprawnienie wykonawstwa inwestycji służby zdrowia oraz uwzględnienie, w toku realizacji planu, budowy szeregu szpitali wojewódzkich i powiatowych. Propozycje Komisji zmierzają również do stworzenia możliwości wykorzystania części środków ze Społecznego Funduszu Budowy Szkół i Internatów na rozbudowę wiejskich ośrodków zdrowia i średnich szkół medycznych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej wysunęła również szereg postulatów dotyczących zwiększenia środków inwestycyjnych na rozbudowę bazy dydaktycznej wyższych szkół wychowania fizycznego i umożliwienia zwiększenia naboru studentów do tych szkół.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">W dziale pomocy społecznej Komisja Pracy i Spraw Socjalnych wystąpiła o zwiększenie planowanej ilości miejsc w domach pomocy społecznej. Ważnym problemem jest zatrudnienie inwalidów i zwiększenie środków na ich przygotowanie zawodowe. Istotnym problemem jest terminowe zabezpieczenie środków na kapitalne remonty i adaptację obiektów przekazywanych na cele pomocy społecznej przez służbę zdrowia i inne resorty, z zapewnieniem odpowiedniego wykonawstwa tych robót.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Plan na lata 1966-1970 zakłada dalszy rozwój placówek upowszechnienia kultury, przede wszystkim w zakresie działalności wydawniczej oraz radia i telewizji.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">Zakładany rozwój telewizji pozwoli objąć 1-szym programem telewizyjnym 74 proc. a drugim - 18 proc. powierzchni kraju. W tej dziedzinie konieczne jest stałe doskonalenie sprawności technicznej sieci nadawczej, aparatury odbiorczej oraz uatrakcyjnienie programów.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Komisja Kultury i Sztuki rozpatrując projekt planu w dziedzinie kultury i sztuki zwróciła szczególną uwagę na stale jeszcze występujący niedorozwój działalności radia i telewizji. Wskazywała na konieczność przyśpieszenia starań o objęcie całego kraju programem radia i telewizji, unowocześnienia aparatury radiowo telewizyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Komisja wysunęła również szereg dezyderatów postulujących usprawnienie działalności ZUR...</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">..., zwłaszcza w dziedzinie opieki technicznej nad aparatami telewizyjnymi działającymi w szkołach i na wsi.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">W dyskusji udział wzięli posłowie: Olga Szwałkiewicz (bezp. - przedstawiciel Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej), Czesław Burski (ZSL), Jan Frankowski (bezp. Chrz. Stow. Społ.), Stanisław Kozioł (ZSL), Ewa Trojanowska (bezp.), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Maria Augustyn (PZPR - przedst. Komisji Oświaty i Nauki), Ryszard Reiff (bezp. „PAX”), Edward Graliński (PZPR), Marian Kubicki (ZSL - przedst. Komisji Kultury i Sztuki), Eugeniusz Witek (ZSL), Władysław Kuszyk (PZPR), Jan Dąb-Kocioł (ZSL), Bolesław Bednarek (PZPR), Wiktor Obolewicz (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Zbigniew Januszko.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Omawiając założenia planu 5-letniego w zakresie oświaty dyskutanci podkreślali konieczność zwiększenia, w toku realizacji planu, rozmiarów budownictwa szkół podstawowych uwzględniając realizację reformy szkolnej. Wskazywano przy tym na możliwość dalszego rozwijania czynów społecznych przy pomocy finansowej państwa; jest to pożądane i celowe, zwłaszcza gdy chodzi o rozszerzenie istniejących budynków szkolnych o 1–2 izby. Istnieje, zdaniem posłów, potrzeba i możliwość wznoszenia lżejszych budynków szkolnych, w których koszt 1 izby kształtowałby się niżej od dotychczasowego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Dążyć trzeba do lepszego dostosowania struktury szkolnictwa zawodowego do potrzeb gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Wiele uwagi poświęcono sprawie mieszkań dla nauczycieli, zwłaszcza na terenach wiejskich. Postulowano zachowanie należytych proporcji między budownictwem szkolnym a budownictwem mieszkań nauczycielskich, szczególną zaś uwagę zwrócono na tworzenie właściwych form i warunków rozwoju spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego dla nauczycieli we wsiach i osiedlach.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Postulowano dalsze zwiększenie ilości miejsc w internatach szkolnych, zwłaszcza w świetle przewidywanego rozwoju szkolnictwa zawodowego; postulowano koordynację nadzoru nad podstawowym szkolnictwem rolniczym i masową oświatą rolniczą, zwrócono uwagę na ułatwienie młodzieży wiejskiej kończącej SPR zaocznego szkolenia.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">W dziedzinie służby zdrowia główna uwaga zwrócona została na zwiększenie, w toku realizacji planu, liczby nowowznoszonych szpitali; dotyczy to terenów o niskim dotychczas wskaźniku miejsc szpitalnych w stosunku do liczby mieszkańców, a także potrzeb lecznictwa psychiatrycznego. Wskazywano ponadto na potrzebę tworzenia warunków umożliwiających pełne wykorzystanie nowoczesnej bazy diagnostycznej w lecznictwie zamkniętym.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Zwracano uwagę na potrzebę lepszego wyposażenia wiejskich przychodni w środki lokomocji, co pozwoli sprawniej wykonywać zadania lecznicze i profilaktyczne.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">W dziedzinie pomocy społecznej uznano za uzasadnione wnioski zmierzające do zwiększenia zaplanowanej liczby miejsc w domach opiekuńczych, zabezpieczenia środków na remonty i adaptację różnego rodzaju pomieszczeń przejmowanych na cele zamkniętej opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">W zakresie upowszechnienia kultury wskazywano, że zgodnie z wnioskami płynącymi z obrad Kongresu Kultury Polskiej w sprawie rozwoju środków masowego oddziaływania - należy przede wszystkim zabezpieczyć w ciągu bieżącego 5-lecia objęcie zasięgiem telewizji 80 proc. terytorium kraju oraz rozwijać sieć nadajników radiowych na falach ultrakrótkich, gwarantujących czysty i dobry odbiór.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Jako podstawowy warunek realizacji planu usług socjalno-kulturalnych uznano terminową realizację zaplanowanych inwestycji. Domagano się, by inwestycje te traktowane były przez wykonawców na równi z inwestycjami produkcyjnymi.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">W bieżącym 5-leciu trzeba położyć kres postarzającemu się w ubiegłych latach zjawisku przewlekłej realizacji tych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Szczególną uwagę zwrócono także na wykorzystanie rozlicznych rezerw, jakie tkwią w terenowej koordynacji przedsięwzięć mających na celu dalszą poprawę świadczeń socjalno-kulturalnych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczącyObradomposełJózefKulesza">Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu wniosków które rozpatrzone zostaną w toku dalszych prac Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>