text_structure.xml 9.03 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 21 października 1966 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów na popołudniowym posiedzeniu, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Cieślaka (ZSL), rozpatrzyła problemy transportu i łączności w projekcie 5-letniego na lata 1966-1970.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele sejmowych Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi oraz Komunikacji i Łączności, - przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z I zastępcą Przewodniczącego - Tadeuszem Gede i zastępcą Przewodniczącego - Kazimierzem Secomskim, Wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli - Bolesław Szlązak oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Problemy transportu i łączności w projekcie planu 5-letniego na lata 1966-1970 przedstawił w imieniu zespołu poselskiego poseł Zdzisław Balicki (PZPR) W skład zespołu wchodzili ponadto posłowie: Czesław Burski (ZSL) i Eugeniusz Witek (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Poważne trudności, które przeżywał transport w ubiegłym 5-leciu, zostały w znaczny sposób przezwyciężone lub złagodzone na skutek przedsięwzięć inwestycyjnych i organizacyjnych. Istotną rolę odegrały koncentracja nakładów na elektryfikację kolei, rozbudowa urządzeń kolejowych i dróg kołowych na Śląsku; dynamicznie wzrósł tabor autobusowy i pływający.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Projekt planu zakłada znaczny wzrost taboru kolejowego; przewidziane w pianie dostawy środków trakcyjnych zabezpieczają wzrastające potrzeby przewozowe. Trudności mogą wystąpić w dostawach lokomotyw spalinowych większej mocy, wagonów osobowych oraz krytych wagonów towarowych w okresach szczytu przewozów.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Poważnie wzrosnąć ma nowoczesny tabor żeglugi śródlądowej, przy pomocy którego przewóz ładunków drogą wodną wzrośnie w 1970 r. o 100 proc. Projekt planu nie zawiera jednak pełnego rozwiązania powiązań komunikacyjnych z nowo budującymi się zakładami zlokalizowanymi nad głównymi drogami wodnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Zasadniczemu zwiększeniu ulegnie zdolność przewozowa ładunków i osób transportem samochodowym. Przy pełnej realizacji zaplanowanych dostaw tego taboru, w końcu planu 5-letniego transport samochodowy odegra znaczną rolę w poprawie ogólnej sytuacji transportowej kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Poważne wysiłki, zmierzające do zwiększenia ogólnego potencjału transportowego, nie usuną jednak możliwości napięć sezonowych i regionalnych; zapoczątkowane zostanie tworzenie rezerw transportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Szczególnie ważne są zadania dotyczące poprawy eksploatacyjnych parametrów pracy transportu i usprawniania jego organizacji, a więc te zadania, których prawidłowe rozwiązywanie powinno wzmocnić potencjał transportu na drodze bezinwestycyjnej. Tym zagadnieniom poświęca się obecnie wiele uwagi, dążąc do większej koncentracji taboru, pogłębiania koordynacji przewozów, dalszego ich racjonalizowania itd.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Projekt planu na lata 1966-1970 zakłada nie tylko wzrost potencjału transportu, lecz również jego unowocześnienie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Bieżąca 5-latka rozpoczyna proces gruntownej reorganizacji naszego transportu. Stwarza to konieczność ukształtowania, w oparciu o głębokie analizy, właściwego modelu transportowego w naszym kraju, w którym problemy ekonomiczne, techniczne i organizacyjne pracy transportu znalazłyby jak najefektywniejsze rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">W minionych latach dokonał się w naszym kraju ogromny postęp w zakresie budowy i ulepszania dróg. Potrzeby jednak w tej dziedzinie są nadal bardzo duże, stąd też ze szczególnie niepokojące należy uznać zmniejszenia w projekcie planu tempa wzrostu nakładów na drogi w stosunku do minionej 5-latki. Sieć dróg powinna być przystosowana do rosnących przewozów samochodowych i do rosnącego obciążenia, wynikającego ze stopniowego przechodzenia na cięższe jednostki transportu. Obecnie głównym kierunkiem działalności w zakresie drogownictwa powinno być wzmacnianie nawierzchni dróg państwowych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Pomyślnie kształtuje się sytuacja w dziedzinie utrzymania stanu nawierzchni kolejowej; rosnące nakłady na ten cel pozwolą. na wydatniejszą poprawę stanu nawierzchni w końcowym okresie 5-latki. Jednakże rosnące nakłady nie wyrównują jeszcze dużych zaległości z lat ubiegłych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Dla zabezpieczenia zaopatrzenia materiałowego niezbędnego do budowy dróg i torów, konieczne jest wykorzystanie wszelkich możliwości produkcji materiałów drogowych, stworzenie bodźców sprzyjających szerszej eksploatacji złóż lokalnych. Poprawie ulec też musi zaopatrzenie w ciężkie maszyny oraz sprzęt do mechanizacji robót.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Projekt planu zakłada uzyskanie pewnej poprawy w dziedzinie łączności, jednakże dalecy jeszcze będziemy od zaspokojenia rosnących potrzeb w tej dziedzinie. Należy szerzej niż dotychczas wykorzystywać i upowszechniać postęp techniczny w łączności, usprawniać organizację pracy, aby przyznane środki wykorzystane zostały jak najefektywniej, aby poprawa łączności w kraju jak najwydatniej była odczuwana przez społeczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Edward Graliński (PZPR) Andrzej Benesz (SD - Przewodniczący Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi), Eugeniusz Witek (ZSL), Władysław Adamiec (PZPR - przedst. Kom. Gosp. Morskiej i Żeglugi), Zdzisław Siedlewski (SD), Eugeniusz Grochal (PZPR - z-ca przewodniczącego Komisji Komunikacji i Łączności), Stanisław Cieślak (ZSL) i Jan Pysz (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił I zastępca Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Tadeusz Gede.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">W dyskusji szczególnie wiele miejsca poświęcono proporcji między wzrostem produkcji i związanym z nią zapotrzebowaniem na usługi przewozowe a osiągniętym wzrostem zdolności przewozowych. Stwierdzając poważną poprawę wszystkich rodzajów transportu, posłowie zwracali uwagę, że nie uda się jeszcze w bieżącym pięcioleciu całkowicie zlikwidować trudności na tym odcinku. Bieżący plan pięcioletni traktować należy jako wycinek planu perspektywicznego, którego realizacja pozwoli dopiero w pełni zabezpieczyć potrzeby transportowe.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Rosnące nakłady na transport dadzą większe efekty, jeśli towarzyszyć im będą poczynania organizacyjne. Niezbędne jest - zdaniem posłów - opracowanie takiego modelu organizacyjnego transportu, który odpowiadałby w pełni potrzebom gospodarki narodowej, w ramach którego sprawniejsza niż dotąd byłaby koordynacja działalności wszelkich rodzajów transportu; jak dotychczas koordynacja ta nie jest jeszcze dostateczna.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Posłowie przytaczali m. in. przykłady pokrywania się linii PKP i PKS, niedostatecznego wykorzystania możliwości dróg wodnych przy przeciążeniu kolei, niedostatecznego zgrania transportu morskiego ze śródlądowym.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">W ramach tej działalności koordynacyjnej przeciwstawiać się trzeba tendencjom wielu przedsiębiorstw do utrzymywania własnej bazy transportu samochodowego i niechęci do korzystania z usług wyspecjalizowanych przedsiębiorstw transportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Wiele uwagi poświecono w dyskusji sprawie jak najbardziej racjonalnego wykorzystania środków inwestycyjnych,~ ~skierowania ich na odcinki najbardziej zagrożone. Nakłady te nie dadzą - zdaniem posłów - należytych efektów, jeśli nie zabezpieczy się równolegle odpowiednich funduszy na konserwację i ulepszanie istniejących urządzeń (tory kolejowe, drogi), jak również odpowiadającego potrzebom zatrudnienia. Wolniejszy niż w komunikacji jest przewidziany wzrost nakładów na łączność. Postulowano zwłaszcza przyspieszenie tempa telefonizacji wielkich aglomeracji miejskich oraz wsi. Poważne rezerwy tkwią - zdaniem dyskutantów - w usprawnianiu organizacji pracy łączności.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">Komisja ziściła zespołowi do spraw komunikacji i łączności opracowanie - w porozumieniu z Komisją Gospodarki Morskiej i Żeglugi oraz z Komisją Komunikacji i Łączności - projektu wniosków, które będą rozpatrzone przez komisję w późniejszej fazie prac.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>