text_structure.xml
8.54 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Bardzo proszę o zajmowanie miejsc. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (druki nr 3324 i 3417). Czy są uwagi do porządku? Nie ma. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Wczoraj zostały złożone poprawki. Zgłoszono je podczas drugiego czytania. Będziemy te poprawki po kolei rozpatrywać. Wszystkie poprawki zostały zgłoszone przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości. Zwracam się do Klubu. Kto z posłów będzie go reprezentował? Pani posłanka. Bardzo proszę, w takim razie poprawka nr 1. Bardzo proszę o krótkie zreferowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarzenaMachalek">Powtórzę. Poprawka pierwsza wnosi do systemu certyfikacji języka polskiego jako obcego wpisanie w ten system takiego mechanizmu, że egzamin ma charakter zewnętrzny. To znaczy, że osoba, która uczy w danej placówce, nie może być egzaminatorem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Dziękuję. Poproszę panią minister o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoDariaLipinskaNalecz">Prosimy o odrzucenie tej poprawki, ponieważ naszym zdaniem egzamin i tak ma charakter zewnętrzny, bo zestawy egzaminacyjne opracowywane są przez komisję. Egzaminator też jest spoza grona nauczającego. Natomiast reszta składu komisji egzaminacyjnej może być różnie skomponowana, w zależności od dostępności egzaminatorów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoDariaLipinskaNalecz">Znamy kraje, w których potencjalnych egzaminatorów jest mało, jak Korea, Japonia czy Afryka. Żeby nie uniemożliwić popularyzacji zarówno nauczania, jak i certyfikowania, uważamy, że to byłaby nadregulacja. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Dziękuję. Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Inne głosy? W takim razie przystępujemy do głosowania, bo są tutaj dwa sprzeczne wnioski.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">Za 12 głosów, 12 przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Poprawka nie uzyskała większości. W związku z tym została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Przystępujemy do poprawki nr 2. Widzę, że mamy ją rozpatrywać łącznie z poprawką nr 4. To już państwo między sobą rozstrzygną. Bardzo proszę panią poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarzenaMachalek">Poprawka nr 2 to jest wprowadzenie do nazwy komisji przymiotnika „państwowa”. Oczywiście, wiąże się z tym ostatnia poprawka. Mogę to uzasadniać długo, bo już uzasadniałam wielokrotnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Nie, to już było. Rozumiem. Dobrze. Przystępujemy do wysłuchania stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWDariaLipinskaNalecz">W tej sprawie nie mamy zdania. Uważamy, że jest możliwe przyjęcie zaproponowanej poprawki. Ona niczego faktycznie nie zmienia. W związku z tym jest to tylko kwestia nazwy. Oddaję to całkowicie do decyzji państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 2 i w konsekwencji nr 4, w brzmieniu zaproponowanym? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę nr 2 oraz w konsekwencji poprawkę nr 4.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Bardzo proszę, przystępujemy do poprawki nr 3. Bardzo proszę o uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarzenaMachalek">Tutaj jeszcze raz krótko uzasadnię. Uważamy, że należy słowo „ustalanie” zamienić na słowo „zatwierdzanie”. Chodzi o kompetencje tejże państwowej komisji. Uważamy, że „zatwierdzanie” jest bardziej precyzyjne. Natomiast tworzyć te zestawy egzaminacyjne powinien zespół na zlecenie tej komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Dziękuję. Poproszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWDariaLipinskaNalecz">Jesteśmy za utrzymaniem dotychczasowego zapisu, ponieważ termin „ustalanie” daje większy zakres możliwości działań komisji, która może gospodarować materiałem już posiadanym, może sama pisać zestawy egzaminacyjne, może brać w tym udział, może poprawiać błędy. Jeżeli tylko by zatwierdzała, oznaczałoby to, że nawet błędów poprawić nie może. Czyli, generalnie rzecz biorąc, nie miałoby to dobrego wpływu na tok pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Dziękuję. Biuro Legislacyjne? Nie ma zgłoszeń. W takim razie przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzKomisjiPawelWitecki">Za 13 głosów, 12 przeciw, 2 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta – 13 głosów do 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarzenaMachalek">Nie możemy zrobić reasumpcji pierwszego głosowania? Nie. Szkoda.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Nie ma podstaw, że się pomyliliśmy w liczeniu. To chyba jest jedyna możliwość. No, nie. Posiedzenie Komisji zaczęło się punktualnie. Poseł za późno wstał, jeżeli już tak szkolnym językiem będziemy to analizować.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Dziękuję bardzo. To była ostatnia poprawka. Stwierdzam, że Komisja zakończyła debatę nad poprawkami. Przystępujemy do wybrania posła sprawozdawcy. Bardzo proszę o propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Pani poseł Elżbieta Gapińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Czy pani poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselElzbietaGapinska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam, że pani poseł Elżbieta Gapińska została wybrana na posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrPawelBauc">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>