text_structure.xml
44.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Witam szanowne panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych i przybyłych na dzisiejsze posiedzenie Komisji gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2020 wraz z autopoprawką (druki nr 112 i 112-A) w zakresie działania Komisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Pragnę przypomnieć, że każda ewentualna poprawka do projektu ustawy musi zawierać źródło finansowania, a więc wskazanie pozycji, z której należy przesunąć środki, jak też cel finansowy i uzasadnienie zmian.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Najpierw część 20, część 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 44 i 57 oraz punkty 3–8 porządku dziennego. O zreferowanie tych części budżetowych proszę sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju, pana ministra Wojciecha Murdzka. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuWojciechMurdzek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, część 20 zawiera dochody przewidziane w wysokości 56 112 tys. zł. Na dochody te składają się: rozliczenie środków z dotacji przekazanych w latach ubiegłych wraz z odsetkami w kwocie 12 985 tys. zł, wpłata części zysku przez Urząd Dozoru Technicznego w wysokości 23 710 tys. zł, opłaty związane z obrotem hurtowym napojami alkoholowymi w wysokości 19 000 tys. zł, wpływy z najmu, dzierżawy, sprzedaży składników majątkowych w kwocie 417 tys. zł. Nie zaplanowano dochodów z tytułu dywidend z uwagi na przekazywanie wykonywania praw z akcji, udziałów nad spółkami generującymi dywidendy do innych jednostek.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuWojciechMurdzek">W części dotyczącej gospodarki wydatki zostały zaplanowane na poziomie 908 815 tys. zł. Składają się na to środki Unii Europejskiej w wysokości 269 958 tys. zł, które stanowią około 30% wydatków zaplanowanych w tej części. W ramach środków europejskich będą realizowane programy operacyjne Inteligentny Rozwój, Polska Cyfrowa i Pomoc Techniczna. Chciałbym zwrócić szczególną uwagę, że w programie operacyjnym Inteligentny Rozwój mamy takie cele, jak: zwiększanie innowacyjności gospodarki, rozwój sektora nauki, współpraca pomiędzy przedsiębiorstwami a sektorem nauki oraz zapewnienie wysokiej jakości otoczenia biznesu sprzyjającego podnoszeniu innowacyjności przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuWojciechMurdzek">Wydatki krajowe to kwota 638 857 tys. zł. Istotną część owych wydatków stanowią środki przeznaczane na wspieranie inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej w wysokości 174 500 tys. zł. Są tu oczywiście koszty funkcjonowania samego ministerstwa, są też składki do organizacji międzynarodowych, takich jak: WTO, OECD, ESA, w kwocie 63 747 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuWojciechMurdzek">Kolejnym ważnym elementem aktywności są wszelkie działania promocyjne. Są to działania wspierające polski eksport, ale także promocję bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce. Zadania te są realizowane bezpośrednio przez ministerstwo, a także przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Na te wszystkie działania jest kwota 85 529 tys. zł. Dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości są przewidziane dwie dotacje: jedna podmiotowa w kwocie 46 400 tys. zł i druga celowa w kwocie 14 835 tys. zł. Jak państwo pamiętacie z poprzednich budżetów, dotacja celowa służy wspieraniu polskich przedsiębiorców, szczególnie mikro, małych i średnich, start-upów, ale jest także związana z realizacją wieloletniego międzynarodowego programu COSME.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuWojciechMurdzek">Jeżeli chodzi o kolejne środki, są to środki przeznaczone dla Polskiej Agencji Kosmicznej. Jest to dotacja podmiotowa w wysokości 12 066 tys. zł. Są też środki związane z utrzymaniem mocy produkcyjnych i remontowych związanych z potrzebami sił zbrojnych i współpracą z przedsiębiorcami w kwocie 32 670 tys. zł. Koszty funkcjonowania placówek zagranicznych wynoszą ponad 11 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuWojciechMurdzek">Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na pojawienie się kwoty 10 000 tys. zł, służącej nowym narzędziom wsparcia w zakresie zachęcania firm do podejmowania działalności badawczo-rozwojowej i innowacyjnej. Są także środki związane z kontynuacją programu usuwania azbestu, prowadzeniem punktu konsultacyjnego REACH – tak to przeczytam, żeby nie było, że jest to bogaty fundusz w wersji werbalnej – realizacją programu „Czyste powietrze”, realizacją postanowień konwencji o zakazie broni chemicznej, internetową bazą o pojazdach związanych z osobami niepełnosprawnymi, Fundacją Platforma Przemysłu Przyszłości. Łącznie na te wszystkie wydatki została przeznaczona kwota 31 130 tys. zł. W pełnym wymiarze mamy także środki przeznaczone na funkcjonowanie Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Wynoszą one 12 500 tys. zł. Pozostałe zadania to poziom 11 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuWojciechMurdzek">Pojawiają się także rezerwy celowe związane z ewentualnymi potrzebami w zakresie programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu. Rezerwa jest potrzebna, gdyby kwota 174 000 tys. zł nie wystarczyła. W ciągu roku może się pojawić taka potrzeba. Przewidujemy także rezerwę na udział Rzeczypospolitej Polskiej w Światowej Wystawie EXPO 2020 w Dubaju. Kolejna rezerwa jest związana z udziałem Polski w konwencji Europejskiej Agencji Kosmicznej. Być może kursy walut spowodują, że będzie taka potrzeba.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuWojciechMurdzek">Powiem jeszcze krótko, że w części 20 – Gospodarka znajdujemy plany finansowe Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Polskiej Agencji Kosmicznej, Urzędu Dozoru Technicznego, Polskiego Centrum Akredytacji oraz Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji. Plan finansowy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynosi ponad 276 000 tys. zł, Polskiej Agencji Kosmicznej ponad 16 000 tys. zł, Urzędu Dozoru Technicznego 511 356 tys. zł, Polskiego Centrum Akredytacji 25 500 tys. zł, a Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji – 890 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuWojciechMurdzek">Proszę o pozytywne zaopiniowanie przedstawionych pozycji budżetowych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pan poseł Cichoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanuszCichon">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, mówiąc o dochodach, powiedział pan, że nie będzie wpływów z dywidend, dlatego że zyski, środki, które potencjalnie z dywidend mogłyby wpłynąć do budżetu, zostaną przekazane do innych jednostek. Jest pytanie, o jakich jednostkach...</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SekretarzstanuwMRWojciechMurdzek">Jednostki te trafiły do innego ministerstwa i będą w innych pozycjach budżetowych. Nie będą już w naszej gestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanuszCichon">Rozumiem. Źle zrozumiałem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Zandberg.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAdrianZandberg">Dzień dobry. Mam pytanie. Panie ministrze, przyjrzałem się stronie wydatkowej. Moją uwagę przykuła pozycja dotycząca Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, o wielce barokowej nazwie, która w porównaniu z zeszłym rokiem otrzyma ponad siedmiokrotnie więcej pieniędzy niż w budżecie za rok poprzedni. Pozwoliłem sobie wejść na stronę internetową tejże fundacji i przyjrzeć się jej działalności, temu, w jaki sposób spożytkowała fundusze w roku poprzednim. Zrobiła to na tyle skutecznie, że uznaliście państwo, że ponad siedmiokrotnie należy zwiększyć jej budżet – do 15 000 tys. zł. Szczerze mówiąc, nie odnalazłem tam specjalnie wiele treści, które uzasadniałyby taką decyzję. Odnalazłem np. bazę wiedzy składającą się z dwóch artykułów, z których jeden informuje czytelników o tym, że – cytuję – „haker według słownika języka polskiego jest osobą o bardzo dużych praktycznych umiejętnościach informatycznych”. Jest to mniej więcej ten poziom wiedzy, którą finansujemy ze środków publicznych. Nie ma specjalnie wielu śladów aktywności fundacji. Chciałbym zapytać, z czego wynika decyzja o podniesieniu nakładów prawie siedmiokrotnie – do kwoty 15 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselAdrianZandberg">Moje drugie pytanie. Jak to państwo widzicie w kontekście tego, że na działalność gospodarczo-rozwojową, jak wynika z tabel, które państwo przedstawiliście, zaplanowane jest zaledwie 75% sumy, którą wydaliśmy rok wcześniej? Czy na pewno jest to rozsądne przeznaczenie funduszy publicznych? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMRWojciechMurdzek">Bardzo istotną informacją jest to, że Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości rozpoczęła swoją działalność w poprzednim roku. Rozpoczęcie to nastąpiło praktycznie po czerwcu. A zatem były to pierwsze miesiące funkcjonowania. Teraz planujemy już cały rok łącznie z planami działań, o których mówiliśmy przy powoływaniu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMRWojciechMurdzek">Jeżeli chodzi o środki na wsparcie badań i rozwoju oraz innowacyjności, to przypomnę, że pojawia się pozycja w wysokości 10 000 tys. zł, której w poprzednich budżetach nie było. Na wszystkie projekty związane z działalnością badawczo-rozwojową trzeba patrzeć w łączny sposób. Myślę, że jeszcze będzie okazja, żeby pokazać sumę wszystkich zaangażowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Jeszcze pan poseł Zandberg. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselAdrianZandberg">Dwa słowa i pytanie doprecyzowujące, panie ministrze. Dwa słowa wyjaśnienia. Kiedy mówię o spadku wydatków na działalność badawczo-rozwojową do 75% sumy zeszłorocznej, powołuję się na państwa dane, na tabelę, która znajduje się w materiałach, jakie otrzymaliśmy, na dane sumaryczne. Kwota 10 000 tys. zł, o której pan mówi, panie ministrze, to jak rozumiem, pieniądze, które idą na huby i innowacje cyfrowe. Prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwMRWojciechMurdzek">Między innymi, ale jest to...</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselAdrianZandberg">OK. Dlaczego o to pytam? Jeżeli dobrze pamiętam dyskusję na temat powołania fundacji, kiedy była ona powoływana ustawowo, jeżeli dobrze pamiętam to, co czytałem na ten temat, to wtedy jednym z powodów, dla których środki miały być kierowane do fundacji, miało być to, że między innymi miała odpowiadać za tego typu działalność i z tego miała być finansowana. Teraz widać, że jest przeniesiona do odrębnych środków w wysokości 10 000 tys. zł, a 15 000 tys. zł trafia na fundację. Chciałbym dowiedzieć się, co konkretnie będzie robiła fundacja za dosyć spore środki publiczne. Z opisu wynika, że będzie zatrudniała pracowników oraz zamawiała catering i organizowała konferencje, co wydaje mi się dosyć ogólnym opisem jak na jednak dość dużą pozycję budżetową. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMRWojciechMurdzek">Proponuję udzielenie odpowiedzi pisemnej, ponieważ musiałaby być ona ekstraprzygotowana, już nie na podstawie tych zapisów, które towarzyszą projektowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselAdrianZandberg">Będę zobowiązany.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMRWojciechMurdzek">Proponuję dokładniejszą odpowiedź, żeby pan poseł miał pełny obraz wszystkich zaangażowań. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselAdrianZandberg">Jasne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Pani poseł Janyska. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselMariaMalgorzataJanyska">Szanowni państwo, mam pytanie w tym samym duchu co mój poprzednik. Patrząc, analizując informacje, jakie mamy odnośnie do poszczególnych części wydatków, faktycznie można odnieść wrażenie, że niektóre organizacje będą miały za zadanie tylko trwać, a przecież nie o to chodzi. W ten sposób analizuję również zawsze mi bliskie – w tamtej kadencji składałam dużo doprecyzowujących poprawek, żałuję, że nie przeszły – zadania Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Można odnieść wrażenie, że Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców w zasadzie będzie tylko wypłacał wynagrodzenia, a przecież w katalogu swoich zadań, które – uważam – powinny być większe i bardziej niezależne, ma np. pomoc w organizacji mediacji, działalność informacyjno-edukacyjną czy inne działania, które w zasadzie musiałyby się wiązać z ujawnieniem w wydatkach tego, o czym mówimy. Tymczasem z zakresu merytorycznego są w zasadzie tylko tłumaczenia i ekspertyzy, a reszta to tylko wynagrodzenia i wydatki majątkowe na utrzymanie stanowisk. Wobec tego poproszę o doprecyzowanie.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselMariaMalgorzataJanyska">Jako Komisja Gospodarki i Rozwoju mamy w planie spotkanie z rzecznikiem. Na pewno będziemy o to pytać, będziemy to analizować. Myślę, że powinniśmy naciskać w duchu tego, żeby funkcja rzecznika jak najbardziej służyła przedsiębiorcom. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Nikt się nie zgłasza. Nie zostały zgłoszone żadne wnioski formalne. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 20 – Gospodarka wraz z częścią budżetową 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 44 i 57 oraz punktami 3–8 porządku dziennego. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przechodzimy do części budżetowej 49 – Urząd Zamówień Publicznych. Ci z państwa, którzy nie będą dalej brali udziału, jeżeli mają taką potrzebę, mogą opuścić nasze posiedzenie. Bardzo proszę pana prezesa Huberta Nowaka o przedstawienie, zreferowanie tej części.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychHubertNowak">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, w zakresie części 49, jeżeli chodzi o dochody i wydatki, dochody w ustawie budżetowej na rok 2020 zostały zaplanowane w łącznej kwocie 21 860 tys. zł, stanowiącej 98% kwoty dochodów planowanej w ustawie budżetowej na rok 2019. Na kwotę 21 860 tys. zł składają się dochody z następujących tytułów. Po pierwsze, są to dochody z tytułu wpisów od postępowań odwoławczych. Są one szacowane w wysokości 21 800 tys. zł. Ponadto są kary pieniężne w kwocie 60 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychHubertNowak">Jeżeli chodzi o wydatki, to planowane na 2020 rok wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich dla urzędu w rozdziale 75001 oraz w rozdziale 75212 ogółem wynoszą 45 628 tys. zł. Limit ten stanowi 127,1% kwoty wydatków ustalonych w ustawie budżetowej na rok 2019. Zwiększenie wydatków w stosunku do ustawy z roku 2019 spowodowane jest głównie zwiększeniem planowanych wydatków bieżących na wynagrodzenia osobowe i pochodne wskaźnikiem sześcioprocentowym, a także zwiększeniem wydatków na realizację projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, z programu operacyjnego Polska Cyfrowa. Chodzi o projekt „e-Zamówienia – elektroniczne zamówienia publiczne”.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychHubertNowak">Na planowaną kwotę wydatków składają się następujące wydatki. Po pierwsze, są to wydatki budżetu państwa w kwocie 37 236 tys. zł oraz wydatki budżetu środków europejskich w kwocie 8392 tys. zł. Wydatki budżetu państwa w rozdziale 75001 stanowią 107,6% kwoty wydatków ustalonej porównawczo w ustawie budżetowej na 2019 rok. Struktura owych wydatków przedstawia się następująco. Wydatki ogółem wynoszą 37 231 tys. zł. Składają się na to świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 14 tys. zł, wydatki bieżące w kwocie 31 034 tys. zł, wydatki majątkowe w kwocie 350 tys. zł oraz współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej w kwocie 5833 tys. zł. W ramach współfinansowania projektów z udziałem środków unijnych realizujemy cztery programy. Pierwszy program to program operacyjny Pomoc Techniczna na lata 2014–2020. Drugi to Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020. Trzeci to program operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014–2020. I czwarty program to program operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychHubertNowak">Jeżeli chodzi o strukturę wydatków, to największy udział w wydatkach budżetu państwa w tym rozdziale mają wydatki na wynagrodzenia i pochodne, które łącznie wynoszą 25 400 tys. zł, co stanowi 68,3% wydatków budżetu państwa. Pozostałe większe wydatki to zakup materiałów i usług w kwocie 9700 tys. zł, co stanowi 26% wydatków budżetu państwa, w tym opłaty za czynsze i koszty eksploatacyjne w kwocie 5900 tys. zł, co stanowi 15,8% wydatków budżetu państwa. Pozostałe wydatki to wynagrodzenia bezosobowe w kwocie 312 tys. zł, wydatki majątkowe w kwocie 979 tys. zł oraz szkolenia pracowników w kwocie 307 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychHubertNowak">W ramach wydatków majątkowych w kwocie 350 tys. zł planowane są zakupy, które mają na celu wymianę starych, już niewspieranych przez producentów urządzeń oraz utrzymanie wydajności środowiska sieciowego w obrębie serwerowni Urzędu Zamówień Publicznych, a także zapewnienie dostępu i wydajności baz danych Urzędu Zamówień Publicznych – tu chodzi o licencję – zapewnienie bezpieczeństwa środowiska informatycznego oraz możliwość wykorzystania istniejących serwerów do nowych ról i zadań.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychHubertNowak">Jeżeli chodzi o wynagrodzenia ogółem, wydatki na wynagrodzenia łącznie z budżetu państwa i budżetu środków Unii Europejskiej dla urzędu zostały zaplanowane w kwocie 22 969 tys. zł. W ramach wydatków na wynagrodzenia będą finansowane pozycje z § 411 „Wynagrodzenia osobowe pracowników” w łącznej kwocie 8309 tys. zł, z § 402 „Wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej” w kwocie 13 116 tys. zł oraz z § 404 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne” w kwocie 1544 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychHubertNowak">Jeżeli chodzi o środki europejskie na finansowanie programów, to w ramach wydatków z budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich na 2020 rok planujemy dysponowanie następującymi środkami. Kwota 890 tys. zł będzie przeznaczona na realizację programu POWER. Kwota 9030 tys. zł będzie przeznaczona na realizację programu operacyjnego Polska Cyfrowa – chodzi o projekt elektronicznych zamówień. Kwota 4147 tys. zł będzie przeznaczona na realizację programu operacyjnego Pomoc Techniczna. A kwota 158 tys. zł na realizację programu wspólnej polityki rolnej.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychHubertNowak">Szanowni państwo, przedstawiając w skrócie dochody i wynagrodzenia, uprzejmie proszę o przyjęcie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo, panie prezesie. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pan poseł Sługocki. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselWaldemarSlugocki">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panie prezesie, mam pytanie. Z punktu widzenia budżetu, który pan przedstawiał, wydawałoby się błahe. O ile w państwa notatce, informacji są opisane trzy programy i przedsięwzięcia w ramach współfinansowania projektów ze środków europejskich, o tyle chciałbym zapytać, ponieważ mnie to frapuje, cóż takiego Urząd Zamówień Publicznych realizuje w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jest to co prawda tylko 158 tys. zł, ale nie potrafię sobie wyobrazić cóż takiego państwo realizujecie. Bardzo proszę o odpowiedź. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychHubertNowak">Dziękuję za to pytanie. Otóż Urząd Zamówień Publicznych realizuje funkcję kontrolną postępowań przetargowych. Są postępowania przetargowe, które są finansowane ze środków tego programu. Takich kontroli jest prowadzonych w ciągu roku kilkadziesiąt. Wynagrodzenie pracowników w odpowiednim procencie jest finansowane z owego programu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselWaldemarSlugocki">Króciutki komentarz. A więc to nie jest państwa własny projekt, tylko to, co realizujecie państwo w ramach zadań, czyli kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrezesUrzeduZamowienPublicznychHubertNowak">Dokładnie tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselWaldemarSlugocki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa gości chciałby zabrać głos? Nie widzę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przechodzimy do części budżetowej 53. Proszę bardzo. Jeżeli ktoś z państwa nie uczestniczy w dalszej części, proszę o opuszczenie posiedzenia Komisji. Przechodzimy do części budżetowej 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. O zreferowanie tej części budżetowej poproszę pana wiceprezesa Michała Holeksę. Proszę bardzo, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowMichalHoleksa">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szczegółowe dane dotyczące projektu budżetu na 2020 rok w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawiliśmy Wysokiej Komisji w przesłanych materiałach. Dlatego skupię się na najważniejszych zagadnieniach.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowMichalHoleksa">Jeżeli chodzi o kwestię dochodów budżetowych w części 53, zostały one zaplanowane w wysokości 26 509 tys. zł. Zostaną uzyskane przede wszystkim z wpływów z tytułu kar pieniężnych nakładanych przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na podmioty gospodarcze za łamanie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz z tytułu wpływów z różnych innych rozliczeń.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowMichalHoleksa">Wydatki budżetowe w części 53 zostały zaplanowane w kwocie 94 511 tys. zł, co oznacza ich wzrost o 21,2% w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2019. Realizacja wszystkich wydatków budżetowych planowana jest w ramach działu 750 – Administracja publiczna. Z kwoty 94 511 tys. zł sfinansowane będą wydatki w ramach dwóch rozdziałów. W ramach rozdziału 75001 – Urzędy centralne i naczelne organy administracji rządowej wydatki w wysokości 91 836 tys. zł będą przeznaczone na sfinansowanie wydatków w ramach czterech grup ekonomicznych. W tym świadczenia na rzecz osób fizycznych wyniosą 407 tys. zł i wzrosną w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2019 o 6%. Wydatki bieżące jednostek budżetowych wyniosą 81 605 tys. zł i wzrosną w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2019 o 30,1%, wydatki majątkowe wyniosą 5 000 tys. zł i spadną w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2019 o 27,9%, wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej wyniosą 4 754 tys. zł i spadną w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2019 o 8%. W rozdziale 75095 – Pozostała działalność na 2020 rok zaplanowano wydatki w wysokości 2 675 tys. zł na dotacje celowe, finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji fundacjom oraz stowarzyszeniom. W stosunku do ustawy budżetowej na 2019 rok wydatki w tym rozdziale pozostały na tym samym poziomie.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowMichalHoleksa">Wynagrodzenia ogółem, bez współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, w wysokości 47 142 tys. zł obejmują wynagrodzenia osobowe w kwocie 44 067 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne w kwocie 3075 tys. zł. Wynagrodzenia osobowe w stosunku do funduszu płac ujętego w ustawie budżetowej na rok 2019 zostały zwiększone o 8628 tys. zł. Są wynikiem wzrostu funduszu wynagrodzeń o 6%, zgodnie z pismem limitowym oraz otrzymanymi środkami na nowe zadania, które wynikają z ustaw: ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, jak też skutków przechodzących z 2019 roku mianowań urzędników służby cywilnej. Dodatkowe wynagrodzenie roczne na 2020 rok naliczono zgodnie z ustawowo określonymi zasadami. Wynagrodzenia ogółem stanowią 57,8% wydatków bieżących z rozdziału 75001. Pochodne od wynagrodzeń zaplanowano w wysokości 8846 tys. zł. Stanowią one 10,9% wydatków bieżących.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowMichalHoleksa">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, jak państwu wiadomo, projekt planu wydatków na 2020 rok sporządzony został również w ujęciu zadaniowym. Zgodnie z owym projektem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów realizuje zadania wyłącznie w ramach funkcji 6 – Polityka gospodarcza kraju. W ramach owej funkcji dysponent części 53 realizuje jedno zadanie 6.5 – Ochrona konkurencji i konsumentów. Celem owego zadania jest podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji. Dzięki tym działaniom zostanie wzmocniona konkurencyjność przedsiębiorstw działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co przyczynia się do rozwoju gospodarczego Polski.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowMichalHoleksa">Cel ten ma zostać osiągnięty poprzez przeciwdziałanie antykonkurencyjnym praktykom, nadużywaniu pozycji dominującej oraz niedozwolonym porozumieniom, kontrole koncentracji, zwalczanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i niedozwolonych postanowień umownych, tworzenie bezpiecznego i prokonsumenckiego rynku poprzez eliminowanie zagrożeń stwarzanych przez niebezpieczne produkty oraz monitorowanie funkcjonowania systemu rynku nadzoru, tworzenie warunków dla efektywnego i skutecznego dochodzenia roszczeń konsumenckich oraz prowadzenie poradnictwa konsumenckiego, monitorowanie pomocy publicznej dla przedsiębiorców, poprawę prawnych instrumentów dla realizacji planowanych celów.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#WiceprezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowMichalHoleksa">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiając najistotniejsze założenia projektu budżetu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na 2020 rok, pragnę podkreślić, że został on zaplanowany w sposób celowy, oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, jak też w sposób umożliwiający terminową realizację statutowych działań urzędu. Dziękuję za uwagę. Jeżeli będzie taka konieczność, odpowiem na wszystkie pytania. Proszę o przyjęcie projektu budżetu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na 2020 rok. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Proszę bardzo. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Dziękuję, nie widzę chętnych do zabrania głosu. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przechodzimy do następnej części budżetowej 65 – Polski Komitet Normalizacyjny. O zreferowanie tej części budżetowej poproszę pana prezesa Tomasza Schweitzera.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Dzień dobry państwu. Wysoka Komisjo, projekt budżetu Polskiego Komitetu Normalizacyjnego na rok 2020 opracowano na podstawie wytycznych Ministerstwa Finansów. Jest on zbliżony do budżetu na rok 2019. Przejdę do szczegółów. Ponieważ otrzymali państwo szczegółowe informacje, przedstawię państwu tylko główne punkty projektu.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">Dochody budżetowe planuje się na około 11 000 tys. zł, ale są to dochody netto. Polski Komitet Normalizacyjny jest płatnikiem VAT-u. VAT będzie wynosił około 2500 tys. zł. W sumie nasze dochody będą wynosiły ponad 12 000 tys. zł. Główna pozycja dochodów to wpływy ze sprzedaży polskich norm. Są to wpływy szacunkowe. Nie możemy dokładnie przewidzieć zapotrzebowania, ponieważ rynek i zapotrzebowanie na normy są bardzo różne, zmieniają się w zależności od potrzeb gospodarki.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">Jeżeli chodzi o wydatki, to wydatki planujemy w wysokości 35 300 tys. zł, w tym oczywiście podstawowy składnik stanowią wynagrodzenia z dodatkami, które stanowią około 60% wydatków. Pozostałe duże pozycje, które należy podkreślić, to między innymi współpraca międzynarodowa, która wynosi około 4000 tys. zł. Główną pozycją owych wydatków są składki do dwóch europejskich organizacji normalizacyjnych i do dwóch organizacji światowych. Informatyka jest na podobnym poziomie. Głównie są to wydatki przeznaczone na utrzymanie wysokiego poziomu informatyzacji, jaki od dwudziestu lat jest utrzymywany w Polskim Komitecie Normalizacyjnym. Na administrację, media, utrzymanie proponujemy przeznaczyć około 3800 tys. zł. Wydatki majątkowe wyniosą tylko 500 tys. zł, ponieważ będą wydatkowane na utrzymanie, wymianę sprzętu komputerowego itp.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">Główne zadania statutowe będą wykonywane w ramach wynagrodzeń dla około 200 osób zatrudnionych w pionie normalizacji i pionie relacji zewnętrznych. Głównie dotyczy to spójności krajowego systemu normalizacji z systemem europejskim, ponieważ w każdym kraju Unii Europejskiej istnieje ta sama norma. Producent polski, wykonując cokolwiek według polskiej normy, jest pewny, że wykonuje to także według normy, która jest stosowana na terenie Unii Europejskiej i obszaru EFTA.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">Prace dotyczące wprowadzania norm europejskich do zbioru norm polskich stanowią każdego roku ponad 90% planowanych tematów. Dokładne określenie owej liczby jest niemożliwe ze względu na ścisłą korelację naszego programu prac z programami europejskich organizacji normalizacyjnych. Zwykle w ciągu roku wprowadzamy około 1300–1500 dokumentów. Jednocześnie uczestniczymy w pracach nad około 2000 dokumentów, jakie są przewidziane do wprowadzenia w przyszłości. Rocznie opiniujemy około 8000 dokumentów. Wymaga to także koordynowania pracy około 300 organów technicznych, które nie są podporządkowane Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu, ale pracę których koordynujemy. Uczestniczy w nich około 1200 instytucji reprezentowanych przez około 3500 ich przedstawicieli.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">Jak co roku będą kontynuowane działania promocyjne, edukacyjne i wizerunkowe. Jak zwykle podkreślam działalność Polskiego Komitetu Normalizacyjnego na polu edukacyjnym. W tej chwili mamy już zapewnione wprowadzenie do podstawy programowej szkół technicznych przedmiotu normalizacja.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">Zakończę na tym. Jeżeli będą jakieś pytania, chętnie odpowiem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej części? Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselPiotrBorys">Będąc zaproszonym jako członek Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, chciałbym zapytać, jaka jest to kwota, którą państwo przeznaczacie w części edukacyjnej? Rozumiem, że chodzi o zagadnienie wprowadzania do podstawy programowej osobnego przedmiotu. Jaka jest to skala wydatków, które państwo przekazujecie w części edukacyjnej na ten zakres, o którym przed chwilą pan powiedział?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Proszę bardzo, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">To nieporozumienie, panie pośle. Nie przekazujemy żadnych środków na ten cel. Prowadzimy tylko własne działania promocyjne, np. w edukacji organizujemy konkursy dla szkół. Pomagamy nauczycielom w taki sposób, że uczestniczymy w różnych konferencjach. Nie przekazujemy jednak środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Proszę bardzo do mikrofonu, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselPiotrBorys">W takim razie, jaka jest to skala wydatków własnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoTomaszSchweitzer">Skala wydatków, jakie przeznaczamy na działania edukacyjne, to około 40 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselPiotrBorys">Jasne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 65 – Polski Komitet Normalizacyjny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przechodzimy do części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 150 – Przetwórstwo przemysłowe, dochody z załącznika nr 1 oraz działu 500 – Handel, dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6. O zreferowanie tej części budżetowej poproszę przedstawiciela Ministerstwa Finansów, pana naczelnika Arkadiusza Ramędę. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#NaczelnikWydzialuFinansowaniaGospodarkiiEnergiiwDepartamencieFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowArkadiuszRameda">Dzień dobry. Wysoka Komisjo, szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, mam zaszczyt przedstawić państwu informację o dochodach i wydatkach zaplanowanych w projekcie ustawy budżetowej na 2020 rok w zakresie części budżetowej 85 oraz dwóch działów 150 i 500.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#NaczelnikWydzialuFinansowaniaGospodarkiiEnergiiwDepartamencieFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowArkadiuszRameda">Jeżeli chodzi o dział 150 – Przetwórstwo przemysłowe, w dziale tym dochody zostały zaplanowane tylko w województwie dolnośląskim w kwocie 10 tys. zł. Będą to wpływy z tytułu spłat przejętych należności po zlikwidowanym Zakładzie Techniki Medycznej. Wydatków w tej części w tym dziale nie zaplanowano.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#NaczelnikWydzialuFinansowaniaGospodarkiiEnergiiwDepartamencieFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowArkadiuszRameda">Jeżeli chodzi o drugi dział, a mianowicie dział 500 – Handel, w budżetach wojewodów w dziale 500 zostały zaplanowane środki na finansowanie działalności wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej, które funkcjonują jako państwowe jednostki budżetowe. Dochody w powyższym dziale zostały zaplanowane w kwocie 2 659 tys. zł. Będą pochodzić głównie z dwóch źródeł: z grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych, a także z usług świadczonych przez wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej. Dochody w tym dziale zostały zaplanowane we wszystkich województwach.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#NaczelnikWydzialuFinansowaniaGospodarkiiEnergiiwDepartamencieFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowArkadiuszRameda">Jeżeli chodzi o wydatki w dziale 500, są one związane z działalnością i funkcjonowaniem szesnastu wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej. Wydatki te zaplanowano w kwocie 99 696 tys. zł. W kwocie tej najważniejszą pozycję stanowią wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi. Kwotę tę zaplanowano w wysokości 86 938 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#NaczelnikWydzialuFinansowaniaGospodarkiiEnergiiwDepartamencieFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowArkadiuszRameda">To wszystkie informacje na ten temat. Bardzo dziękuję za wysłuchanie. Uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie budżetu w omawianej części i działach.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w części 85 – Budżety wojewodów ogółem? Nie widzę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 85. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Przechodzimy do podsumowania naszego posiedzenia. Komisja powinna wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Chciałbym w tej dziedzinie podtrzymać tradycję z poprzedniej kadencji. Czy pan poseł Waldemar Olejniczak zechciałby nas reprezentować?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselWaldemarOlejniczak">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowaną kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Chciałbym jeszcze zaproponować, żeby Komisja zechciała przyjąć konkluzję naszej opinii. Proponuję, żeby w konkluzji opinii dla Komisji Finansów Publicznych stwierdzić: „Rozpatrując rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2020 wraz z autopoprawką (druki nr 112 i 112-A), Komisja Gospodarki i Rozwoju zapoznała się z przedłożonymi materiałami i wysłuchała informacji dysponentów poszczególnych części budżetowych. Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w zakresie powyższych części i wnosi o jej przyjęcie, upoważniając jednocześnie posła Waldemara Olejniczaka do przedstawienia niniejszego stanowiska Komisji Finansów Publicznych”.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje opinię dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselAdrianZandberg">Przegłosujmy ze względów formalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Nie ma takiego obowiązku. Czy stawia pan taki wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselAdrianZandberg">Tak. Odczuwam duchową potrzebę wstrzymania się, dlatego że wyjaśnienia pana ministra w zakresie wydatków nie były dla mnie przekonujące.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Proszę bardzo. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">Kto z państwa jest za przyjęciem przedstawionej przeze mnie opinii dla Komisji Finansów Publicznych? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Nie ma. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzKomisjiZiemowitUzdzicki">13 głosów za, nikt nie głosował przeciw, 8 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofTchorzewski">W związku z wynikiem głosowania stwierdzam, że Komisja przyjmuje opinię dla Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo za udział.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>