text_structure.xml 28.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Na podstawie próbnego głosowania stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosków ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych (poz. 8 i 16) zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2020; po drugie – zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nikt ich nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Wobec tego, w związku z tym, że nie zgłoszono uwag do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Informuję, że posiedzenie Komisji odbywać się będzie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Informuję również, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji proszę kierować na adres mailowy sekretariatu Komisji lub telefonicznie do sekretariatu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Na posiedzeniu Komisji witam pana ministra Sebastiana Skuzę sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów i panią Marię Fajger wiceprezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Witam przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy zatem do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego. Proszę o przedstawienie przez ministra finansów wniosków w sprawie przeznaczenia rezerw celowych (poz. 8 i 16) w ustawie budżetowej na rok 2020. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, stosownie do postanowienia art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, w związku z wnioskami ministra rolnictwa i rozwoju wsi oraz ministra funduszy i polityki regionalnej, uprzejmie proszę o wyrażenie pozytywnej opinii w sprawie zmiany przeznaczenia kwoty  676 mln zł pochodzącej z rezerw celowych budżetu państwa na rok 2020, odpowiednio  z poz. 8 – Rezerwa na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczenia programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także rozliczenia z budżetem ogólnym UE w kwocie 600 mln zł i z poz. 16 – Zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa w kwocie 76 mln zł. Odpowiednio również proszę o pozytywną opinię i odniesienie się do kwoty 31 656 tys. zł pochodzącej również z poz. 8 rezerwy celowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Środki w wysokości 676 mln zł zostałyby przeznaczone na realizację w 2020 r. przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pomocy finansowej, o której mowa w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań ARiMR. To jest pomoc dla podmiotów, które poniosły szkody w gospodarstwach rolnych lub rybackich spowodowane wystąpieniem w 2019 r. suszy, huraganu, gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub powodzi. Natomiast środki w wysokości 31 656 tys. zł zostaną przeznaczone na pomoc dla kół gospodyń wiejskich na realizację zadań, o których mowa w ustawie z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Projektowana zmiana przeznaczenia kwoty 76 mln zł z poz. 16 rezerw celowych nie spowoduje zagrożenia w postaci zakłóceń finansowania zadań z wykorzystaniem środków z tej rezerwy. Aktualne wykorzystanie środków z tej rezerwy to około 17% planu całorocznego. Jeżeli chodzi o wykorzystanie środków z poz. 8 rezerwy, to wykorzystanie to jest również obecnie na poziomie 26%. Przejściowe finansowanie z tej rezerwy kwestii związanych właśnie z suszą nie spowoduje negatywnych konsekwencji na poziomie realizacji tych programów ani ze względu na bieżące ich finansowanie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Tak jak powiedziałem na wstępie, tu minister finansów ma rolę troszeczkę usługową. O zmianę przeznaczenia rezerw wnioskował zarówno minister rolnictwa i rozwoju wsi, jak i minister funduszy i polityki regionalnej. Nawiązując już do punktu drugiego, że minister finansów wyraził pozytywną opinię co do zmiany planu finansowego ARiMR, ale moim zdaniem byłoby to uwarunkowane przyjęciem pozytywnej opinii do tych dwóch wniosków.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Dziękuję bardzo. Uprzejma prośba o pozytywne rozpatrzenie wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo panu ministrowi za przedstawienie wniosków przez Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Otwieram dyskusję. Do głosu zgłaszała się pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Proszę bardzo, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Szanowny panie przewodniczący, panie ministrze, zaskakuje mnie brak konsekwencji w działaniu rządu w zakresie wypłaty odszkodowań suszowych. Od ministra rolnictwa i rozwoju wsi otrzymałam pismo z 7 maja. Otrzymałam je 15 maja. Chcę powiedzieć, aby była ta rzetelność, że poinformowano mnie, a ja informuję państwa, że z kwoty  2320 tys. zł wypłacono odszkodowania na kwotę 963 tys. zł. Zatem jest to kwota około 40%. Minister wskazuje również na uruchomienie dodatkowych pieniędzy, takich, co do których wyraziła zgodę Komisja (280 mln zł) i one są wypłacane.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Zaskakuje mnie bardzo kwota wypłaconych odszkodowań, czyli ta mała kwota. Może powiem, że z kwoty 11 tys. wniosków w województwie dolnośląskim wypłacono około 4,8 tys., czyli mniej niż połowę, w województwie kujawsko-pomorskim mniej niż połowę, w lubelskim mniej niż połowę, w mazowieckim z 69 tys. wniosków wypłacono 20 tys., czyli mniej niż 30%, w województwie świętokrzyskim z 12 tys. wniosków wypłacono niecałe 4 tys., w Wielkopolsce z 72 tys. wniosków wypłacono 34 tys., a w województwie zachodniopomorskim z 10 tys. wypłacono 2,9 tys. wniosków.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chcę powiedzieć, że pieniądze te są potrzebne, ale to już są trzecie wybory, w których państwo mówią, że będą wypłacone, a nawet uzupełnienie o dzisiejszą kwotę, o tę wnioskowaną przez resort – 600 mln zł i 76 mln zł ze zobowiązań wymagalnych... Będę mówiła na razie o przyznanych wnioskach. Nie zamkniemy się razem z tymi środkami w wypłaceniu odszkodowań dla rolników. Pozostanie jeszcze do wypłaty kwota około  400 mln zł należnych odszkodowań.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Teraz odnosząc się do liczby zrealizowanych wniosków, chcę to powiedzieć zarówno ministrowi finansów, który po prostu przekazuje pieniądze, ale i pani prezes. Pani prezes, zaskakuje mnie, że pracownicy wyposażonej ARiMR np. tak mało wniosków zrealizowali w tym okresie w województwach zachodniopomorskim, mazowieckim, świętokrzyskim. Tak można byłoby prawie wszystkie województwa w tym zakresie wskazać, że nie są zrealizowane wnioski w wysokości około 50% na dzisiaj. Chcę przypomnieć, że państwo zapewniali, że te środki będą szybko wypłacone. To mnie bardzo, ale to bardzo dziwi.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">Moje pytanie jest następujące. Jeżeli dodamy kwotę, czy te 280 mln zł już jest wypłacone? Wtedy mielibyśmy liczbę wniosków zrealizowanych w kwocie około 50% należnych. Zaznaczam, panie przewodniczący, że pan jako poseł z województwa mazowieckiego powinien być również zainteresowany liczbą wypłaconych świadczeń na rzecz rolników, tych odszkodowań suszowych. To jest jedno.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselKrystynaSkowronska">Drugie pytanie. Jak państwo myślą, z jakich środków i kiedy ostatecznie zamkniemy sprawę wypłaty odszkodowań suszowych i klęskowych? Niedługo będziemy mieli już rok, jak realizujemy te świadczenia. Państwo każdorazowo mówią: „Wypłacamy”, „Realizowane są wnioski”. Ile jest zrealizowanych? W kwotach bezwzględnych – a mam materiał od ministra rolnictwa i rozwoju wsi, tak jak mówiłam – nie są zrealizowane. Kiedy ostatecznie pracownicy ARiMR... Państwo tak łatwo krytykują innych, a więc najpierw trzeba się bić we własne piersi, że państwo tych wypłat nie zrealizowali. Rolnicy na wypłaty czekają.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoselKrystynaSkowronska">A teraz skąd pochodzą te środki? Te środki pochodzą m.in. z rezerwy, o której mówiliśmy, na realizowanie przedsięwzięć z udziałem środków europejskich. Doskonale wiemy, że to jest taka duża rezerwa, z której potem w razie potrzeby się bierze. Zatem które wnioski nie zostaną zrealizowane? Interesuje mnie jeszcze ta mniejsza pozycja. Państwo mówią o zobowiązaniach wymagalnych Skarbu Państwa, że one są realizowane. To dobrze. To znaczy, że nie mamy takich zaszłości, że nie wypłacono ich w terminie, że wszystkie zobowiązania są realizowane w terminie, ale jednak budzi moją ogromną troskę, że państwo nie wypłacają... Minął okres jesienny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Chyba koniec wypowiedzi, tak? Limit czasu został wyczerpany. Mam nadzieję, że pytanie padło, to będzie pytanie do odpowiedzi. Da się odwiesić rozmowę? Nie, nie idzie. Dobrze. Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pozwolę sobie udzielić głosu na chwilę. Mianowicie, wszyscy ogarniamy troskę o rolników, którym jeszcze do tej pory nie wypłacono odszkodowań suszowych. To jest rzeczywiście bardzo ważne. Natomiast zgodnie z założeniami na przełomie roku miały być wypłacane środki z rezerwy na klęski żywiołowe. Co się stało od marca? Wszyscy doskonale wiemy, że rezerwa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych została w znacznej części przeznaczona na zwalczanie epidemii koronawirusa, stąd faktycznie jest tak, że na ten moment nie było możliwości pełnej wypłaty środków suszowych. Bardzo się cieszę, że jeszcze przed nowelizacją budżetu... Powiem szczerze, bo raczej liczyliśmy już na nowelizację budżetu jako zamknięcie tematu wypłat odszkodowań suszowych. Zresztą myślę, że pan minister potwierdzi to, że przy nowelizacji budżetu tę sprawę domkniemy i to będzie odpowiedź na pytanie pani przewodniczącej. Tak więc bardzo się cieszę, że właśnie jeszcze przed nowelizacją budżetu udało się znaleźć 676 mln zł na odszkodowania suszowe. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nie jest to pełna kwota i do nowelizacji budżetu należy zaczekać, żeby już zrealizować pełną kwotę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo. Czy jeszcze są jakieś głosy państwa posłów w dyskusji? Nie ma. Wobec tego może tylko...</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Było pytanie, kiedy akcja będzie zakończona, więc jeszcze tylko pytanie do pana ministra finansów. Właściwie myślę, że chodzi o potwierdzenie tego, o czym mówiliśmy. Chodzi o resztę środków finansowych na wypłatę odszkodowań suszowych. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMFSebastianSkuza">Panie przewodniczący, tak jak pan zauważył, tu była wnioskowana kwota oszacowana na dzień dzisiejszy przez resort rolnictwa i dokładnie w tym się mieścimy. Jeżeli będą jeszcze przewidywane jakieś skutki wymagane do wypłaty w tym roku, to będziemy myśleć o tym przy nowelizacji. Z tego, co rozmawiałem z kolegami z resortu rolnictwa, to nawet w tym momencie nie była szacowana cała kwota z tego względu, że tam jeszcze były progi de minimis. W tej chwili, gdyby nawet były na to środki, to nie od razu można by je wypłacać. Niemniej, tak jak pan przewodniczący powiedział, dzieje się to przez nowelizację, więc nałożyliśmy na to zadanie priorytet. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Jeszcze do odpowiedzi zgłasza się pan minister Jan Białkowski z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Proszę bardzo. Nie powitałem, bo nie miałem pana na liście. Przepraszam bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanBialkowski">Nie szkodzi, panie przewodniczący. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na dzień dzisiejszy wypłaciliśmy 1 243 600 tys. zł środków suszowych za ubiegły rok, z czego dotychczas 710 mln zł w zeszłym roku i 533 mln zł w tym roku do dnia dzisiejszego. Kwota 676 mln zł to jest kwota, która pozwoli nam wypłacić wszystkie środki, jeśli chodzi o straty powyżej 30%.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanBialkowski">Natomiast mamy problem, ponieważ to nie polega na braku środków, bo moglibyśmy tutaj wystąpić do ministra finansów i pewnie te środki w wysokości 400 mln zł by się znalazły, ale po prostu nie mamy limitu de minimis. Pozostałe środki to są właśnie środki w ramach limitu de minimis. Będziemy mogli je wypłacić być może jeszcze w tym roku, jeżeli nowela budżetu nam na to pozwoli i dostaniemy limit dodatkowy z Komisji Europejskiej. Wtedy będziemy mogli te środki wypłacić. Jeżeli nie dostaniemy limitu dodatkowego, to sprawa będzie załatwiona dopiero w pierwszym kwartale przyszłego roku, ponieważ to już po prostu nie zależy od nas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Tak więc kwota, które obecnie jest przesuwana, zabezpieczy wszystko za wyjątkiem tego, co limit de minimis ogranicza.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca, oddaję głos, ale proszę o krótką wypowiedź, żeby nie tak długo, bo doskonale znamy relację i to, co się dzieje. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wydaje mi się, panie przewodniczący, że państwo nie znają tej relacji. Dlatego pozwoliłam sobie przytoczyć, jak wyglądają wypłaty w poszczególnych województwach, bo w maju wypłacono około 30–40% tych środków.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">W zakresie możliwości wypłaty de minimis interesuje mnie jednak udzielenie odpowiedzi. Kiedy państwo się zwrócili do Komisji Europejskiej? Wszystkie wnioski. Średni okres oczekiwania na taką już długą odpowiedź, jeżeli mówimy o pomocy de minimis, to są trzy miesiące, zatem w tym okresie czy w tym roku państwo już powinni mieć taką odpowiedź, jeżeli się o to zwrócili. Zatem konkretna data, kiedy wystąpiono do KE. Czy trzeba było taki wniosek uzupełniać?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Kuriozalnym się staje to, że rolnicy będą czekali na dodatkowe 400 mln zł wypłaty, jak powiedział przedstawiciel resortu, do przyszłego roku. Proszę zatem powiedzieć to rolnikom, że prawie 2 lata mają czekać na wypłatę odszkodowania suszowego. To u pana przewodniczącego, który był wiceministrem rolnictwa i rozwoju wsi, ta troska powinna być szczególna. Pracuję z rolnikami i wiem, jak im te pieniądze są potrzebne. Pan przewodniczący był wiceministrem rolnictwa i rozwoju wsi. Dla pana przewodniczącego potrzeby resortu czy rolników powinny być niezwykle ważne, tym bardziej że grozi nam kolejna susza, a państwo nie płacą z odsetkami, zatem żeby prowadzić gospodarstwo... Państwo nie mieli dochodów, państwo im obiecali i nie wypłacają. Kiedy wystąpiono do KE w sprawie pomocy de minimis?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBialkowski">Nie jestem w stanie podać dokładnej daty. Był to koniec kwietnia albo początek maja.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBialkowski">Natomiast trzeba tutaj jasno powiedzieć, że taka jest specyfika pomocy de minimis, że ona obowiązuje w ciągu 3 lat. Praktycznie protokoły klęskowe też obowiązują 3 lata. To działa w ten sposób, że co roku są uwalniane środki z poprzedniego, ostatniego roku okresu 3-letniego, dlatego się uwalnia ciągle jakaś kwota, w ramach której możemy tej pomocy udzielić. To nie jest nic nadzwyczajnego. Tak to po prostu działa.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBialkowski">Spotykam się też z rolnikami. Bardzo dobrze to rozumieją. Pewnie, że są potrzebne środki. Cały czas wypłacamy. Wypłaciliśmy za materiał siewny, wypłaciliśmy akcyzę, wypłaciliśmy płatności obszarowe. Nie jest tak, że rolnicy są pozostawieni w którymś momencie bez dopływu środków. One są systematycznie przekazywane na wieś. Wydaje mi się, przynajmniej z moich kontaktów z kolegami rolnikami, że nie ma takich sygnałów, żeby komuś tak drastycznie brakowało środków, żeby rzeczywiście nie mógł wyjść w pole, nie mógł uprawiać. Te środki są systematycznie dostarczane. W tej chwili również się przydadzą na remont sprzętu przed żniwami, na zakup paliwa itd. Myślę, że tutaj nie ma nic nadzwyczajnego. Tak się gospodarzy. W gospodarstwach też jest tak, że nie kupuje się wszystkiego naraz, tylko systematycznie w miarę dopływu środków finansowych realizuje się poszczególne inwestycje i zadania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. To były wszystkie głosy w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Żaden głos nie sprzeciwiał się zmianie przeznaczenia rezerw wnioskowanej przez ministra finansów. Oczywiście, były pytania, tylko dotyczącego tego, dlaczego jeszcze nie wszystko... Myślę, że to wyjaśniliśmy w miarę możliwości. Dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy mogę zatem zaproponować, żeby bez głosowania, bez sprzeciwu przyjąć opinię Komisji w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w wysokości 31 656 tys. zł na pomoc kołom gospodyń wiejskich? Do tej rezerwy nie było głosu w dyskusji. Nikt nie zgłasza sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Uznaję, że Komisja przyjęła pozytywną opinię nr 28 dotyczącą zmiany rezerwy celowej w wysokości 31 656 tys. zł na pomoc kołom gospodyń wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Teraz druga opinia. To opinia nr 29 dotycząca zmiany przeznaczenia rezerw celowych w wysokości 600 mln zł (poz. 8) i 76 mln zł (poz. 16), łącznie w kwocie 676 mln zł, z przeznaczeniem dla ARiMR na wypłatę odszkodowań suszowych.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy tutaj są głosy sprzeciwu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca Skowrońska, za chwilę udzielę pani głosu, ale już może proceduralnie... Mam nadzieję, że pani nie chce się sprzeciwiać. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Wobec tego przyjmujemy, że Komisja wydała pozytywną opinię nr 29 dotyczącą przeznaczenia rezerw celowych w wysokości 600 mln zł (poz. 8) i 76 mln zł (poz. 16) z przeznaczeniem dla ARiMR na wypłatę odszkodowań suszowych.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, jeszcze pani przewodnicząca Skowrońska, ale myślę, że była już odpowiedź na pytanie, czyli na przełomie kwietnia i maja był wniosek o pomoc de minimis. Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Taka smutna konstatacja, że dopiero na przełomie kwietnia i maja. Zatem resort powinien o tym zdecydowanie wcześniej wiedzieć, bo przyjmował te wnioski i powinien wcześniej o to wystąpić. Rozumiem, że ta zwłoka była potrzebna, żeby państwo rozplanowali sobie wypłaty w poszczególnych okresach. Żenujące jest to, że państwo nie zadbali o rolników. Naprawdę dziwią opinie, że rolnicy nie narzekają. Jeśli im się pieniądze z odszkodowań suszowych należą, to państwo powinni o to zadbać i nie dopiero w maju, a w ubiegłym roku już w sierpniu i wrześniu państwo mówili o wypłatach. Powinni państwo to wszystko zbilansować. To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący, żebym nie musiała pisać interpelacji, bo myślę, że dla pana też będzie to interesujące, poprosiłabym resort o informację na piśmie na ten temat, kiedy wystąpiono, w jaki sposób wystąpiono i jak wygląda korespondencja. Żenujące jest to, że państwo koleżeństwo z Prawa i Sprawiedliwości nie reagują, jak rolnikom nie wypłaca się 50% świadczeń od blisko 9 miesięcy po klęsce. To zatem jak będą państwo przygotowani, gdyby się zdarzyło coś w kolejnym okresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym dostać taką informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Posłowie z PiS reagują, tylko w trochę inny sposób. Panie ministrze, apel o przygotowanie informacji na piśmie na temat losów wniosku do KE w sprawie pomocy de minimis dotyczącej suszy. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Tym sposobem rozpatrzyliśmy opinie dotyczące zmian przeznaczenia rezerw celowych wnioskowanych przez ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Teraz niejako w konsekwencji zmiana planu finansowego ARiMR. Wniosek przedstawi pan minister rolnictwa i rozwoju wsi. Tak, proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBialkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, we wniosku skierowanym do Komisji przedstawione zostały szczegóły dotyczące zaproponowanych zmian w planie finansowym ARiMR na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBialkowski">Proponowane zmiany planu finansowego ARiMR głównie dotyczą zabezpieczenia dodatkowych środków w wysokości 676 mln zł z przeznaczeniem na realizację – stosownie do § 13v i § 13w rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – pomocy finansowej dla podmiotów, które poniosły szkody w gospodarstwach rolnych lub rybackich spowodowane wystąpieniem w 2019 r. suszy, gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub powodzi.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBialkowski">Producenci rolni w 2019 r. złożyli wnioski o pomoc finansową – w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich – w związku z poniesionymi w gospodarstwach rolnych szkodami w uprawach rolnych, które zostały spowodowane głównie przez wystąpienie suszy w 2019 r., powstałymi na powierzchni co najmniej 30% danej uprawy, w wysokości 2,3 mld zł. Od chwili uruchomienia wymienionej pomocy w 2019 r. do 5 czerwca 2020 r. agencja wypłaciła z tego tytułu ponad 1 000 243 tys. zł, w tym w 2019 r. 710 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Tam były miliony, a teraz miliardy? Zamiast tysięcy miliony, zamiast miliardów miliony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBialkowski">Przepraszam. Wypłacono 710 mln zł oraz 533 mln zł w 2020 r., w sumie 1 243 000 tys. zł. Przepraszam bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Myślę, że ta dyskusja już tak naprawdę się odbyła w pierwszym punkcie. Opinia dotycząca zmiany planu finansowego ARiMR niejako jest techniczną konsekwencją podjętych poprzednio decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanBialkowski">Dokładnie tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Tutaj niczego nowego się, niestety, nie wnosi, czyli nie ma żadnych nowych pieniędzy, tylko dla agencji jest to tytuł prawny do wydatkowania tych pieniędzy na odszkodowania.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy są głosy? Nie słyszę. Dyskusja była przeprowadzona poprzednio.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy zatem jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii nr 30 w sprawie zmian w planie finansowym ARiMR będących konsekwencją dokonanych zmian przeznaczenia rezerw ministra finansów?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca Skowrońska. Apeluję tylko, żeby nie powtarzać już tych samych argumentów. Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Ależ wiem. Skoro przegłosowano wnioski, to konsekwencją jest to, że trzeba te pieniądze gdzieś zapisać po stronie „ma” i po stronie „winien”, więc rozumiem, że ten plan finansowy...</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Tylko w jednej, organizacyjnej sprawie. Nie miałam łączności w czasie posiedzenia ani nie zdążyłam się zalogować na początku, kiedy było sprawdzane kworum. Myślę, że mój głos i moja aktywność będą przez przewodniczącego zapisane jako obecność, aby było odzwierciedlenie osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">W związku z tym, że sprzeciwu do opinii nr 30 nie słyszę, stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię nr 30 w sprawie zmian w planie finansowym ARiMR. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Zatem na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Jeszcze zwrócę się do posłów, z którymi mamy kontakt zdalny, że albo w piątek, albo niewykluczone, że w czwartek po południu będzie posiedzenie Komisji. Wszystko w zależności od tego, ile ustaw trafi do nas z Senatu.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>