text_structure.xml 30.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Domyślam się, że wszystkim nam się spieszy, dlatego że mamy dzisiaj posiedzenie Sejmu. Postanowiłam wykorzystać fakt, że się spotykamy po Komisji, czyli nawet nie muszą państwo specjalnie przychodzić. Chciałam przeprowadzić dzisiaj dwie rzeczy. Po pierwsze, żeby uzupełnić prezydium o wiceprzewodniczących. W ramach umowy, nazwijmy to prezydium Komisji, tych dwóch wiceprzewodniczących w podkomisji do spraw jakości i kształcenia należy się klubowi PiS. W związku z tym, z tego co wiem, jest prośba, żeby dzisiaj zgłosić jednego, a żeby drugi był zgłoszony potem, kiedy uzupełnimy skład podkomisji. W związku z tym chciałabym poprosić o zgłoszenia z sali.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Pani poseł Mirosława Stachowiak-Różecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Pani przewodnicząca, chciałabym zaproponować kandydaturę pani poseł Dominiki Chorosińskiej na wiceprzewodniczącą podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dobrze. Czy są jakieś inne zgłoszenia?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Musimy to przeprowadzić przez głosowanie, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Nie. Czyli mamy zgodę, w związku z czym pani Chorosińska zostaje wiceprzewodniczącą. Drugiego wiceprzewodniczącego wybierzemy w momencie, w którym podkomisja spotka się kolejny raz.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Kolejna rzecz, przechodzimy do drugiego punktu, czyli kwestia propozycji tematów do planu pracy w podkomisji na rok 2020. Od razu powiem, że mamy jeden punkt, który dostaliśmy w spadku od całej Komisji. Jest to kwestia informacji Ministra Edukacji Narodowej na temat szkoleń metodycznych dla nauczycieli polonijnych: instytucje prowadzące szkolenia, zakres szkoleń, kadry, koordynacja szkoleń.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Będę chciała poprosić panią przewodniczącą o to, żebyśmy się zwrócili do ministerstwa w sprawie tego, żeby przekazało nam informacje.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Czekam na inne propozycje dotyczące planu pracy podkomisji w 2020 r. Czy są jakieś…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Teraz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Tak. Możemy się umówić w ten sposób, w tej chwili czekam na propozycje, ale zostawimy otwartą kartę, jeszcze do następnego posiedzenia Sejmu, kiedy wszyscy dostaną maile, żeby mogli zgłosić jeszcze na maila. OK? Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselPiotrBorys">Można teraz zgłosić propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Tak, oczywiście. Pan Piotr Borys się zgłosił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselPiotrBorys">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Gratuluję raz jeszcze wyboru. Tak jak rozmawialiśmy, przedmiotowym obszarem funkcjonowania będzie pogłębienie dyskusji nad całym systemem, jak poprawiać jakość polskiej edukacji, nauki, jak czerpać z tych wzorców różnych krajów, które swoją drogę przechodziły czasami przez lata, powiedziałbym, dziesięciolecia.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselPiotrBorys">Dlatego chciałbym dzisiaj zaproponować, aby przedmiotem jednego z naszych spotkań… oczywiście to wymaga starannego przygotowania i doboru ekspertów pod pogłębioną dyskusję, aby bardzo rzetelnie zapoznać się z tymi kluczowymi rozwiązaniami, które dały swoisty dobry efekt w edukacji kilku krajów. Mam na myśli tutaj przede wszystkim: Finlandię, Szwecję, Estonię, Singapur koniecznie, wiem, że to jest inna trochę mentalnie część świata, ale przez kilkanaście lat przodują we wszystkich wynikach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Czyli porównanie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselPiotrBorys">Porównanie systemów światowych, nawet nie europejskich, w jakości podejścia do edukacji, wyników i edukacji nauki, bo często te elementy ze sobą są po prostu powiązane. Chciałbym, żebyśmy zrobili taki swoisty przegląd dobrych praktyk, a przede wszystkim pokazanie tych procesów, które przełamały tak naprawdę główne bariery w tym, aby wyznaczyć w tamtych krajach, bo to był cel narodowy, że edukacja ma być po prostu najlepsza na świecie i te kraje jakby zmierzały do tego w sposób uporządkowany, systemowy, całościowy. Moglibyśmy zapoznać się z wynikami tych procesów, podejmowanych decyzji, systemów, które w ogóle sprostały tak naprawdę w gonieniu świata. Przecież edukacja się zmieniała, tak jak zmienia się świat. W związku z tym, chciałbym zaprosić takich ekspertów, którzy specjalizują się w analizie najlepszych rozwiązań, i dobrać ich niezwykle starannie, byśmy mogli pogłębić naszą wiedzę i dyskusję na ten temat. Koniecznie prosiłbym również o zaproszenie na takie spotkanie ministra edukacji oraz osoby odpowiedzialne z ministerstwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Teraz pani Mirosława Stachowiak-Różecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Z uwagą do kolegi posła Piotra Borysa, bo mam wątpliwości, czy to się mieści w kompetencjach komisji czy podkomisji. Ja proponuję, żeby po pierwsze, rzeczywiście pan sprecyzował konkretnie, jakie państwa. Po drugie, należy konkretnie jednak zawęzić zagadnienia, czy chodzi panu o układanie programów edukacyjnych, czy o rozwiązania z finansowaniem oświaty, z organizacją. Natomiast wedle mojej wiedzy, gdy chodzi o to, jakie mamy możliwości, to zawsze w pierwszej kolejności sprawdzamy i pytamy rząd, ministra, więc minister moim zdaniem nie ma obowiązku przygotować nam takiego zestawienia.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Jeśli pan pozwoli, moja propozycja jest taka. Chciałabym podkreślić, że temat jest bardzo interesujący, że chętnie panią przewodniczącą w tym będę wspierać, ale musimy rzeczywiście znaleźć wspólnie sposób na to, jak dobrać klucz i kogo możemy zaprosić. Prawdopodobnie rzeczywiście musimy z jakiejś uczelni poprosić tych badaczy, którzy zajmują się pedagogiką porównawczą, żeby taki materiał specjalnie dla nas przygotowali i żeby zechcieli się taką informacją podzielić. Jest tu trochę inny tryb, więc chętnie pomogę. Zastanowimy się nad tym, ale zastrzegam, że moim zdaniem to jest rzeczywiście trudne wyzwanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselPiotrBorys">Ad vocem, jeżeli można do…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Proszę bardzo, jednak chciałabym, żeby… Oczywiście może pan poseł ad vocem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselPiotrBorys">Bardzo dziękuję. Szanuję tutaj panią przewodniczącą. Szanowna pani przewodnicząca Komisji, uważam, że warto zawęzić to do trzech krajów, aby być bardziej precyzyjnym, to jest: Finlandia, Estonia i Singapur. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselPiotrBorys">Po drugie, nie posiłkowałbym się wyłącznie rekomendacją ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej. Uważam, że jeżeli ten system ma być powszechniejszy, to czasami warto, a każdy z nas zarządzał różnymi strukturami, mniejszymi, większymi, warto czasami…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Żebyśmy się Piotrze dobrze rozumieli, minister nie musi robić dla nas zestawienia porównawczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselPiotrBorys">Jasne. Po pierwsze, chciałbym…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Zresztą musi zrobić i chcieć zrobić…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Mamy Biuro Analiz Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselPiotrBorys">Tak. Słuchajcie, jeżeli można, tu nie chodzi o suchą rekomendację, że ktoś przygotuje nam analizę i będzie się tego uczył. Chodzi naprawdę o znalezienie takich ekspertów, którzy specjalizują się w analizie porównawczej, którzy weszli głębiej w przestrzeń badań nad edukacją, nad poszczególnymi systemami. Uważam, że akurat nie mamy żadnych ograniczeń w podkomisjach, żeby… Jaki jest problem, żeby spotkać się przez kilka godzin i ten temat wysycić, przeanalizować, zadać pytania, pogłębić naszą wiedzę? Uważam, że możemy mieć tutaj charakter twórczy i pozytywny, o czym rozmawialiśmy, do wprowadzenia pewnych być może rozwiązań do polskiego systemu. Nie ograniczałbym się celowo, bo podkreślam raz jeszcze, w doborze ekspertów czy tych osób, które zajmują się tym wyłącznie w ministerstwie edukacji. Oczywiście eksperci z ministerstwa także, ale zawsze to jest w elemencie jakimś konfrontacyjnym. Nie chciałbym stawiać elementu konfrontacyjnego, ale raczej wariant poszerzający i otwierający tak naprawdę dyskusję o polskiej edukacji. Raczej posiłkowałbym się kwestią doboru ekspertów spoza ministerstwa, badaczy edukacji, tych, którzy specjalizują się w Polsce, a zapewne takie osoby są. Być może zaprosimy kogoś z tych krajów, aby pogłębić naszą wiedzę i znaleźć stosowny klucz do dobrych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselPiotrBorys">Dlatego, po pierwsze, skupmy się na tych trzech państwach. Po drugie, poszukajmy ekspertów polskich i być może z tych poszczególnych krajów, aby tę dyskusję na podkomisji poprowadzić. Mamy czas, mamy chęci i uważam, że warto to zrobić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Proszę państwa, podkomisja ma charakter trochę mniej polityczny, możemy naprawdę pozwolić sobie na to, żeby przynajmniej się zastanowić, jak to zrobić. Przypomnę, że kiedyś nawet ambasada Finlandii, jak miała eksperta, to zaprosiła nas i mogliśmy wziąć udział w spotkaniu, gdzie prezentowała ta pani pewne rozwiązania systemu fińskiego, jakie są skutki i jak jeszcze reformują dalej. W związku z tym oczywiście nie ma obowiązku nikt przyjścia do nas z ambasady Finlandii ani Singapuru, ani Estonii, bo to są chyba te najlepsze systemy, które zrobiły największy postęp. Rzeczywiście możemy poszukać naszych ekspertów z Polski i spytać, czy zechcą przyjść.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Po drugie, możemy się zwrócić do tych ambasad, że jeżeli ktoś do nich przyjeżdża z kraju o takich specjalnościach, żeby w jakiś sposób w ramach współpracy zaprosili przedstawicieli komisji edukacji. Nie ograniczajmy się sami. Świat i tak nas ograniczy, powiem w ten sposób. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Teraz pani Chorosińska jako następna się zgłaszała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselDominikaChorosinska">Chciałam zaproponować temat tutoringu, żebyśmy się nad tym zastanowili, jako takiej innowacyjnej pracy z uczniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dobrze. Proponowała pani, żeby poprosić też ekspertów, ministerstwo. Rozumiem, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselDominikaChorosinska">To na bieżąco będziemy ustalać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Słucham propozycji pani przewodniczącej Szumilas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Mam dwie propozycje. Myślę, że jako podkomisja do spraw jakości chcielibyśmy, przynajmniej taka jest z mojej strony propozycja, przeanalizować efekty ostatnich zmian w systemie edukacji pod kątem jakości kształcenia. Przede wszystkim pod kątem tego, co ta reforma dała uczniowi, jeżeli takie efekty są. Żebyśmy też przeanalizowali i sprawdzili, czy te wszystkie negatywne, sygnalizowane przez rodziców, nauczycieli, uczniów skutki reformy są w jakiś sposób przez rząd niwelowane, albo też przedyskutowali, jak można je zniwelować. Jest to jeden temat.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Drugi temat – myślę, że ważny – to system egzaminów zewnętrznych i zmiany w tym systemie. Ciągle słyszymy, że w tej chwili podstawa programowa jest tak skonstruowana, że bardziej jest to odtwarzanie pewnej wiedzy, że jest nadmiar suchych faktów. Natomiast uczniowie mniej są uczeni analizowania spraw, jakby wyrażania własnego zdania. Być może warto byłoby się też temu przyjrzeć.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselKrystynaSzumilas">Też taka uwaga organizacyjna, że komisja czy podkomisja nie musi się skupiać wyłącznie na danych z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wręcz dobrze by było, żeby było to forum wymiany informacji pomiędzy nie tylko ministerstwem, posłami, lecz także właśnie eksperci, organizacje społeczne, organizacje, które działają w tym obszarze edukacyjnym, w obszarze młodzieży. Przecież nie tylko my jesteśmy tutaj czy ministerstwo jedynymi osobami czy instytucjami, które wiedzą, co się w edukacji dzieje. Może od czasu do czasu warto posłuchać zewnętrznych ekspertów. Oczywiście i tak decyzje polityczne będą zapadać w Sejmie, w ministerstwie edukacji, ale ta podkomisja mogłaby być takim forum wymiany informacji ze społeczeństwem, z organizacjami, z ekspertami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Oczywiście byłoby idealnie, gdybyśmy sobie to poszerzyli.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Chciałam sama ze swojej strony zaproponować dwie rzeczy. Po pierwsze, temat, który stanął, i o którym wtedy rozmawialiśmy, że powinien trafić na podkomisję, a nie na obrady komisji, żeby nie powstawała specjalna podkomisja, to jest kwestia edukacji seksualnej w polskich szkołach. Jest to jeden temat.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Drugi temat, który mnie, szczerze mówiąc, nurtuje od kilku lat i nigdy mi się nie udało doprowadzić do dyskusji na ten temat. Być może teraz powinna być na Komisji i na podkomisji kwestia olimpiad i konkursów przedmiotowych. Szczególnie myślę o konkursach przedmiotowych, bo one mają dużą wagę ze względu na dostawanie się dzieci do szkół średnich. Natomiast nie ma pełnej unifikacji w stosunku do nich, one są bardzo różnorodne w zależności od regionu. Czasami w szkołach dochodzi do sytuacji, w których jest więcej laureatów niż wielkość klasy, w związku z czym przestaje być to elementem możliwości realnego wykorzystania osiągnięć przez ucznia.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Mam wrażenie, że… Znaczy, żeby nie było wątpliwości, tak jest od dawna, to nie jest tak, że nie będę tu mówić, że to się popsuło za rządów obecnych, tylko po prostu to jest problem. Jest to problem taki, że miałam w swoim czasie sytuację, w której miałam możliwość porównania jednego z konkursów przedmiotowych z poszczególnych województw. Rozpiętość była niesamowita, w niektórych to był naprawdę prosty test, gdzie rozumiem, że większość praktycznie miała szansę być laureatami, a w niektórych były to zadania bliskie olimpijskim. W związku z tym to jest temat, którym powinniśmy też się kiedyś zająć. Myślę, że nikt się tym nigdy nie zajmował.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dobrze, to są moje propozycje.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Jeszcze raz pani Chorosińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselDominikaChorosinska">Chciałam się jeszcze zapytać, czy moglibyśmy zająć się tematem edukacji zróżnicowanej, żeby przyjrzeć się wadom, zaletom i najnowszym badaniom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Czy można prosić o jakieś przybliżenie tematu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselDominikaChorosinska">Edukacja zróżnicowana to jest rozdzielność na szkoły żeńskie i szkoły męskie. Wyniki nauki…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Teraz w kolejności zgłaszała się pani Dziemianowicz-Bąk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselAgnieszkaDziemianowiczBak">Bardzo dziękuję. Przepraszam za spóźnienie i przepraszam, jeżeli tematy, które zgłoszę, już się tutaj pojawiły, to oczywiście za to dziękuję. Myślę, że jest kilka kwestii ważnych, którymi ta podkomisja mogłaby się zająć. Po pierwsze, można zawnioskować, żeby na posiedzeniu podkomisji pojawili się – tutaj trochę nawiązując do słów posłanki Szumilas – eksperci, ale konkretnie myślę o tym, że moglibyśmy zawnioskować o wysłuchanie sprawozdania z pracy Instytutu Badań Edukacyjnych, który jest resortowych instytutem, który de facto ma badać jakość i efektywność polskiego systemu oświaty, a także o planach na przyszłość, jakie są plany badawcze czy diagnostyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Bardzo dobry pomysł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselAgnieszkaDziemianowiczBak">Kolejna kwestia, którą też podkomisja mogłaby się zająć, jest to ocena jakości systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli, tę kwestię chciałabym poruszyć.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselAgnieszkaDziemianowiczBak">Trzeci temat, rzadko pojawiający się w dyskusjach na komisji edukacji czy w jakichkolwiek podkomisjach, to temat samorządności uczniowskiej, upodmiotowienia ucznia, praw ucznia w szkole, ewentualnie edukacji obywatelskiej, ale bardziej chciałabym się skupić na tym, w jaki sposób uczeń jest w polskim systemie oświaty traktowany jako podmiot niż to, jakie treści kształcenia mu się przekazuje. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Pan Dolata się zgłasza, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselZbigniewDolata">Dziękuję bardzo. Chciałbym zaproponować dwa tematy. Jeden to byłaby kontynuacja z poprzedniej kadencji tematu dotyczącego wychowania fizycznego w szkołach. Jako podkomisja zajmowaliśmy się tym w poprzedniej kadencji. Myślę, że jest parę nowych rzeczy, które…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Tak, można by oszacować, jak jest ze zwolnieniami itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselZbigniewDolata">Tak. Jest to jeden temat. Drugi temat to wychowanie patriotyczne w polskich szkołach. I to tyle na ten moment.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Teraz jeszcze raz pani przewodnicząca Stachowiak-Różecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Tylko z taką uwagą, żebyście państwo wiedzieli o ustaleniach, jakie miały miejsce na prezydium Komisji, bo pani przewodnicząca proponuje temat związany z edukacji seksualną. Jeśli dobrze pamiętam, ten temat proponował pan poseł Wontor i ustalenia przyjęte przez prezydium były takie, że będziemy o tym rozmawiać na głównym posiedzeniu, głównej Komisji w kolejnym półroczu. Dlatego proszę panią przewodniczącą, żeby się zastanowiła, bo jeżeli zdecydujecie państwo o tym, żeby to było na podkomisji, to wtedy już nie widzę konieczności, żebyśmy wracali w kolejnym półroczu do tego zagadnienia. Proszę wybrać, co jest bardziej odpowiednie. Informuję tylko, że prezydium zdecydowało o przyszłym półroczu, jeśli chodzi o ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Mamy dość dużo tematów. Spokojnie możemy poczekać do tego czasu, aż to będzie na Komisji.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Jeszcze pani Krystyna Szumilas, a potem pan Dolata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Tylko z taką uwagą organizacyjną. Oczywiście, że ten temat był zaproponowany na Komisji. Myślę, że nie warto tak tutaj uzależniać, że jeżeli coś już jest na podkomisji, to nie może być na Komisji. Nie mówię o tym konkretnym temacie, ale przecież jako podkomisja możemy też pewne materiały dla Komisji na dany temat przygotowywać. Tak jest np. na komisji ekonomiki, kiedy omawiamy budżet i przygotowujemy wnioski już dla komisji. Prosiłabym też o takie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Większą elastyczność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Tak, taką większą elastyczność w tym temacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dobrze. Teraz pan Dolata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselZbigniewDolata">Jeszcze jedna propozycja, ona mi gdzieś uleciała z pamięci, a dotyczy odbiurokratyzowania polskiej szkoły. Wiem, że to jest temat rzeka, ale w rozmowach z wieloma nauczycielami, dyrektorami szkół często spotykam się z wieloma zarzutami, że tej biurokracji jest za dużo. Ja się z tym zgadzam.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PoselZbigniewDolata">Natomiast też jest tak, że często te biurokratyczne obowiązki są narzucane przez dyrektorów szkół, żeby ewentualnie w razie kontroli mieć święty spokój, żeby pokazać, że coś tam na piśmie zostało sformułowane. Myślę, że to też powinniśmy jako podkomisja może spróbować zdiagnozować, co wynika rzeczywiście z przepisów prawa, które są zbędne i należałoby te przepisy uchylić, a co wynika z takiej praktyki już życia codziennego w polskich szkołach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Teraz jeszcze pan Piotr Borys.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Przepraszam, momencik jeszcze, chwileczkę. Mam taką propozycję, żebyśmy trochę zamknęli, żeby może w tej chwili te osoby, które chcą… Mam wrażenie, że się napędzamy, ale potem będą też dwa tygodnie na zgłoszenie tego na piśmie. W związku z tym mam propozycję, żeby…</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Kto będzie chciał się jeszcze zgłosić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Wyjęła mi to pani przewodnicząca z ust.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Szanowni państwo, zdajecie sobie sprawę z tego, że rzeczywiście mamy bardzo napięty dzień, zaraz się będziemy musieli wszyscy rozbiec. Ta kreatywna dyskusja jest fantastyczna, ale ja też proponuję, żeby ją zamknąć formalnie, przemyśleć sobie różne nasze pomysły. Przecież wrócimy do tego, kiedy już pani przewodnicząca wszystko zbierze w mailach i będziemy wszyscy dyskutować na kolejnym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dokładnie to chcę zrobić, że po prostu zbiorę państwa propozycje, wyślę i spytam się jeszcze, jakie państwo mają propozycje, żebyśmy byli w stanie…</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">W związku z tym rozumiem, że zgłaszał się pan Piotr Borys i potraktujmy to jako ostatni głos. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselPiotrBorys">Chciałem tylko uzupełnić informacyjnie, że jutro będę chciał powołać z osobami, które się zapisały, zespół parlamentarny dotyczący edukacji seksualnej. Być może to, co już opracujemy w grupach, będzie jakimś wkładem, być może pewnymi przemyśleniami na tę drugą część roku, kiedy ten temat będzie zaplanowany. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PoselPiotrBorys">Po drugie, chciałem się przychylić do tego, o czym pani wiceprzewodnicząca miała okazją powiedzieć, aby włączyć w ramach analizy tutoringu czy coachingu wszystkich innych elementów, także edukatorów, którzy są niezwykle aktywni i wprowadzają różne innowacyjne rozwiązania dla nauczycieli, poprawiając ich sposób efektywności pracy, dotarcia do dzieci i do młodzieży. Jest to niezwykle ważne. Taką osobą, którą też wspólnie znamy z Dolnego Śląska, jest pan doktor Tomasz Tokarz.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PoselPiotrBorys">W ślad za tym także jeden punkt, który byłby dosyć istotny, abyśmy mogli na którejś z komisji poznać także najlepsze rozwiązania edukacji prowadzonej przez stowarzyszenia, przez grupy mniej lub bardziej formalne, które pozwoliły osiągać np. w Polsce również bardzo ciekawe wyniki. Jest to system, który przecież działa równolegle, jest współfinansowany przez państwo. Żebyśmy też mogli zobaczyć, czy w tej edukacji prowadzonej przez organizacje pozarządowe nie ma jakiegoś elementu pozytywnego, głównie skupiającego się właśnie na elemencie jakości nauczania. Tylko pod tym kątem, nie chodzi o cały system, tylko chodzi o to, jakie rozwiązania się sprawdzają. Jest to przecież rzeczywistość wokół nas, o której też nie możemy zapominać, która grupuje bardzo wiele ambitnych jednostek, osobowości oddanych edukacji, pracujących z pełną pasją, abyśmy mogli też poznać kilka dobrych rozwiązań, dobrych praktyk, które w tym systemie są. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dobrze. Podpisuję to pod ten punkt złożony przez panią Chorosińską…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselDominikaChorosinska">Chciałam od razu zgłosić, że edukatorzy i tutoring to są kompletnie dwie różne rzeczy. Tutor i edukator nie mają ze sobą nic wspólnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dobrze. W takim razie poproszę państwa o dokładne opisanie tych tematów, jakby nadanie temu bardziej treści, żebyśmy wiedzieli mniej więcej czego szukać.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dziękuję państwu za to twórcze podejście. Spróbujemy spisać te wszystkie tematy i rozesłać do państwa, jeszcze z prośbą o uzupełnienie. Chciałam powiedzieć, że powinniśmy kiedyś się zastanowić, czy jako Komisja, czy jako podkomisja nad wyjazdowym spotkaniem, żeby zobaczyć np. funkcjonowanie pilotażowych programów takich jak e-tornister. Czyli takie rozwiązania, które gdzieś funkcjonują w Polsce, które mają charakter niepowszechny i mogłyby kiedyś być elementem powszechnego systemu, ponieważ zmieniają polską edukację.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Oczywiście będę rozmawiać na ten temat z panią przewodniczącą, ponieważ z natury rzeczy pani przewodnicząca jest też pośrednikiem do ministerstwa i do innych instytucji, jeśli chodzi o zwracanie się o udział w pracach podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Dziękuję państwu. Kończę na dzisiaj posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#PrzewodniczacaposelKatarzynaLubnauer">Gratuluję pani Chorosińskiej zostania wiceprzewodniczącą. Myślę, że spotkamy się przy następnym posiedzeniu Sejmu, żeby już jeden z tych tematów podjąć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>