text_structure.xml 36.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Witam państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Otwieram 118. posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Zaczniemy od przedstawienia porządku dziennego. Obejmuje on dzisiaj rozpatrzenie informacji Ministra Gospodarki o krajowej inteligentnej specjalizacji. Jest to wypełnienie warunku ex-ante dla pierwszego celu tematycznego jako kryterium warunkującego wsparcie w obszarach badania, rozwój i innowacje w programach operacyjnych w perspektywie 2014–2020. Powyższy porządek członkowie Komisji otrzymali.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy są uwagi do porządku?</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">W związku z tym uważam porządek dzienny za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Zanim przystąpimy do realizacji porządku dziennego, informuję uprzejmie członków Komisji, że w dniu 22 kwietnia bieżącego roku wpłynęła z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju odpowiedź na zgłoszone w trakcie posiedzenia Komisji w dniu 2 kwietnia uwagi. Na podstawie art. 157 regulaminu Sejmu odpowiedź ta została członkom Komisji doręczona drogą elektroniczną.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Bardzo proszę pana ministra Dariusza Bogdana, przedstawiciela Ministra Gospodarki, o zreferowanie tematu naszego dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, z analizy doświadczeń z dotychczasowych działań podejmowanych w ramach prowadzonej przez rząd polityki innowacyjności oraz doświadczeń z realizacji perspektywy finansowej od 2007 do 2013 roku uwypukliła się konieczność ukierunkowania wsparcia na obszary o największym potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym dla polskiej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Wzrost innowacyjności, co do tego nikt z nas tutaj obecnych nie ma wątpliwości, jest niezbędny. Zapewnienie rozwoju gospodarczego i poprawy konkurencyjności Polski na rynkach zagranicznych jest priorytetem rządu, priorytetem całego kraju. Jednocześnie doświadczenia pokazujące brak efektywnego wykorzystania wyników prac B+R przez przedsiębiorców przyczyniły się do wykreowania nowego podejścia do tworzenia innowacji, zakładającego aktywne zaangażowanie przedsiębiorców w definiowaniu potrzeb w obszarze badań, prac rozwojowych i innowacyjnych. Dotąd środki były dystrybuowane od nauki do przedsiębiorców, teraz nowe podejście zakłada, że przedsiębiorcy będą definiowali swoje potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Biorąc pod uwagę powyższe, na zlecenie Ministerstwa Gospodarki w roku 2011 i 2012 został opracowany Foresight technologiczny przemysłu – InSight 2020–2030 wskazujący technologie kluczowe dla rozwoju polskiego przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Równolegle Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego opracowało Krajowy Program Badań wskazujący priorytetowe obszary prac badawczo-rozwojowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Realizacja projektu InSight 2020–2030 wymagała przeprowadzenia licznych analiz a także konsultacji społecznych oraz dwuletniej aktywnej współpracy ekspertów z administracji publicznej, instytucji naukowo-badawczych i z branżowych przedstawicieli organizacji biznesu a, przede wszystkim, przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Dzięki tak zainicjowanej współpracy oraz zaangażowaniu ekspertów w prace nad projektem, została opracowana analiza prezentująca oddolne podejście w wyłanianiu potrzeb rozwoju polskiego przemysłu. Podstawą oddolnego procesu identyfikowania przewag konkurencyjnych była integracja różnych interesariuszy w celu identyfikowania priorytetów w zakresie badań, rozwoju i innowacji, wokół których koncentrowane mają być innowacje prywatne i publiczne. Kluczowe znaczenie dla określenia priorytetów mieli przedsiębiorcy oraz przedstawiciele instytucji otoczenia biznesu, izb branżowych, a także instytutów naukowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">W prowadzonych działaniach Ministerstwo Gospodarki kierowało się zasadą, że istota procesu przedsiębiorczego odkrywania obejmuje wspieranie oddolnych działań i inicjatyw. Będą one prowadzić do inteligentnego rozwoju i optymalnego wykorzystania zasobów w szczególności takich, które będą efektywnie angażować sektor prywatny w prowadzenie i finansowanie badań i innowacji.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Równolegle Komisja Europejska podjęła prace nad stworzeniem koncepcji inteligentnej specjalizacji, polegającej na zidentyfikowaniu przez państwa członkowskie i regiony przewag konkurencyjnych, które to przewagi przyczynią się do podniesienia innowacyjności gospodarek oraz poprawy jakości życia społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">W świetle powyższego na bazie tych dwóch procesów, krajowego i unijnego, Ministerstwo Gospodarki we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju oraz z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego przystąpiło do opracowania dokumentu „Krajowa Inteligentna Specjalizacja” stanowiącego załącznik do Programu Rozwoju Przedsiębiorstw. Celem tego dokumentu jest określenie priorytetów gospodarczych w obszarze badań, prac rozwojowych i innowacyjności oraz skupienie inwestycji w obszarach zapewniających zwiększenie wartości dodanej gospodarki i konkurencyjności na rynkach zagranicznych. Dokument ten Rada Ministrów przyjęła 8 kwietnia tego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Dokument „Krajowa Inteligentna Specjalizacja” ma charakter otwarty, co jest bardzo istotne i będzie na bieżąco uzupełniana w oparciu o prace gremiów odpowiedzialnych za monitorowanie i wdrażanie krajowej inteligentnej specjalizacji. W celu określenia priorytetów gospodarczych na rzecz budowania przewag konkurencyjnych zgodnie z potrzebami biznesu w procesie identyfikacji i weryfikacji inteligentnych specjalizacji zostali bezpośrednio zaangażowani partnerzy społeczno-gospodarczy. Jednocześnie krajowa inteligentna specjalizacja stanowi wypełnienie warunku ex-ante dla pierwszego celu tematycznego w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014–2020 i będzie determinować udzielanie wsparcia finansowego przedsiębiorcom i jednostkom naukowo-badawczym w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Przeprowadzenie procesu przedsiębiorczego odkrywania doprowadziło do wyłonienia osiemnastu krajowych inteligentnych specjalizacji określonych w pięciu następujących działach: Zdrowe społeczeństwo, Biogospodarka spożywcza, leśno-drzewna i środowiskowa, Zrównoważona energetyka, Surowce naturalne i gospodarka odpadami, bliskie mi – Innowacyjne technologie i procesy przemysłowe.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Przy opracowaniu Krajowej inteligentnej specjalizacji kierowano się potrzebą dostosowania kierunku prac B+R do rzeczywistych potrzeb biznesu i społeczeństwa. Krajowa inteligentna specjalizacja nie jest zatem propozycją administracji publicznej, ale interesariuszy, do których skierowana jest innowacyjna polityka rządu. W nowym podejściu administracji publicznej innowacyjne rozwiązania będą inicjowane przez biznes a prace badawczo-rozwojowe będą odpowiadały na jego zapotrzebowanie.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Aby proces przedsiębiorczego odkrywania był rozwinięty i aby została zapewniona jego ciągłość, Ministerstwo Gospodarki podjęło współpracę z Bankiem Światowym polegającą na przeprowadzeniu w latach 2014–2015 pilotażowego projektu mającego na celu wypracowanie rekomendacji dla zapewnienia aktywnego i trwałego zaangażowania przedsiębiorców w tworzenie polityki innowacyjnej państwa. Przedmiotowe rekomendacje przygotowane zostaną w oparciu o wyniki tysiąca wywiadów przeprowadzonych z przedsiębiorcami w czterech regionach. W wywiadach tych uczestniczyć będą również przedstawiciele polskich instytucji otoczenia biznesu. W Polsce przyjęto zasadę, że inteligentne specjalizacje zostaną określone zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Należy podkreślić, iż prace nad ich identyfikowaniem były prowadzone niezależnie, to jest nie przyjęto zasady, że krajowe inteligentne specjalizacje są nadrzędne względem specjalizacji określonych na poziomie regionalnym. Stopień zaawansowania prac nad określeniem regionalnych inteligentnych specjalizacji jest różny, jednak warte podkreślenia jest to, że uważa się zbieżność wyłonionych specjalizacji na poziomie krajowym i regionalnym, co świadczyć może o tym, że oba podejścia wskazały rzeczywiste specjalizacje ukierunkowane na rozwój gospodarki całego kraju. Krajowe inteligentne specjalizacje stanowią proces podlegający ciągłemu monitorowaniu i reagowaniu na zmieniające się czynniki zewnętrzne.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Mając powyższe na uwadze, w przypadku wykazania w procesie monitorowania potrzeby przedefiniowania określonych już specjalizacji lub wyłonienia się potencjalnie nowych, na bieżąco będą podejmowane prace uzupełniające i aktualizujące zidentyfikowane specjalizacje.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszBogdan">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Nim poproszę państwa posłów i gości o wyrażenie chęci wypowiedzi, chciałbym tylko powiedzieć, że ponieważ my nie dostaliśmy materiałów na to posiedzenie, a z pana wypowiedzi wywnioskowałem, że 8 kwietnia Rada Ministrów zaakceptowała dokument, o którym pan mówił, w związku z tym bardzo proszę w imieniu Komisji, być może właśnie w formie tego dokumentu, o przekazanie nam czegoś, żebyśmy dobrze zapamiętali, to co pan nam dzisiaj powiedział, nie tylko w oparciu o słowa, ale także o materiał pisany.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">W związku z tym proszę to traktować jako oficjalną prośbę o uzupełnienie materiałów dla Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Panie przewodniczący, materiał „wisi” na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki, natomiast oczywiście jeszcze w dniu dzisiejszym uzupełnimy ten brak i sekretariat Komisji otrzyma zarówno ten materiał, który zaprezentowałem, jak również Program Rozwoju Przedsiębiorstw i załącznik – Krajowa Inteligentna Specjalizacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Z góry dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Pani minister Mucha, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJoannaMucha">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJoannaMucha">Panie przewodniczący, panie ministrze, ja powiem tylko kilka słów i, naprawdę, bardzo wiele kosztuje mnie, żeby hamować się, żeby nie powiedzieć kilku słów więcej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJoannaMucha">Powiem tak: tak się ostatnio zdarzyło, że miałam możliwość i okazję do tego, żeby sprawdzić, jak model zasysania nauki do biznesu funkcjonuje w Niemczech. Dość dobrze udało mi się to zobaczyć.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełJoannaMucha">Ten model, który został przed chwilą przedstawiony przez pana ministra, nie przyniesie procentu tej efektywności, którą daje model niemiecki.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełJoannaMucha">Nie będę rozwijała tego, może kiedyś na oddzielnym spotkaniu.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PosełJoannaMucha">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Rozumiem, że mogą się pojawić głosy w drugiej turze.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Gości proszę o przedstawianie się do protokołu. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DoradcaPrezesaFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNOTWłodzimierzHausner">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DoradcaPrezesaFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNOTWłodzimierzHausner">Włodzimierz Hausner, Naczelna Organizacja Techniczna.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#DoradcaPrezesaFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNOTWłodzimierzHausner">My jesteśmy tutaj w trochę lepszej sytuacji, bo uczestniczyliśmy – jako środowisko techniczne – w pracach, które prowadził obecny tu pan dyrektor Kamieński. To były wielomiesięczne prace. Mam tu przed sobą szereg dokumentów, jak zbliżaliśmy się do tych specjalizacji, jakie następowały uzgodnienia.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#DoradcaPrezesaFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNOTWłodzimierzHausner">Zwracaliśmy wtedy uwagę na jedną podstawową rzecz, że tych specjalizacji nie możemy sobie wymyślić, jak chcemy, bowiem tu jesteśmy trochę uwarunkowani wcześniej przeprowadzonymi badaniami bądź przyjętymi przez rząd programami a, przede wszystkim, w dużym stopniu dyscyplinuje nas tutaj Unia Europejska, która już w 2009 roku przyjęła tak zwane kejty (Key Enabling Technologies – KET), czyli „kluczowe technologie wspomagające”, jak na język polski przetłumaczono, ale powinno być: „kluczowe technologie zapewniające rozwój”.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#DoradcaPrezesaFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNOTWłodzimierzHausner">Unia Europejska dokonując bilansu swoich możliwości w rywalizacji na rynku światowym, konkurencji zarówno z Ameryką, jak i ze Wschodem postawiła na kilka technologii, które kraje europejskie obligatoryjnie powinny u siebie rozwijać.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#DoradcaPrezesaFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNOTWłodzimierzHausner">To są technologie, ja z pamięci mówię, ale przede wszystkim fotonika, biotechnologie, nano- i mikroelektronika, zaawansowane materiały, inaczej mówiąc, kompozyty i procesy złożone.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#DoradcaPrezesaFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNOTWłodzimierzHausner">Tych sześć technologii dla Unii stanowi pewnego rodzaju cel, na którym powinno się skoncentrować wysiłki w rozwoju poszczególnych gospodarek, a także podciągnięcia na poziom najwyższy, na światowy poziom.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#DoradcaPrezesaFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNOTWłodzimierzHausner">Jak widać nie ma tutaj ani informatyki, ani technologii CGI IT, bowiem Unia Europejska zdaje sobie sprawę, że na wielu polach rywalizację przegrała bądź nie jest w stanie doścignąć, tak mi się wydaje, krajów bardziej zaawansowanych w badaniach i wdrożeniach. Nie ma tutaj ani komputerów, ani innych urządzeń. Natomiast w Polsce (ja pamiętam, bowiem braliśmy udział w tych pracach) był opracowany Forsight technologiczny 2020–2030, który został przyjęty i on jak gdyby rozpoznał polskie możliwości, a równocześnie Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego miał zatwierdzony rządowy program badań. Te trzy dokumenty musiały być w jakiś sposób skomponowane.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#DoradcaPrezesaFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNOTWłodzimierzHausner">Nasze postulaty, postulaty naszego środowiska (z uznaniem tu się wypowiadam) i środowiska przedsiębiorców zostały tu w dużym stopniu uwzględnione. W pierwszym podejściu na przykład nie mieliśmy gospodarki energetycznej a, w szczególności, niskoemisyjnego spalania węgla, które w tych osiemnastu technologiach zostały przedstawione przez pana ministra, a więc wysokosprawny, niskoemisyjny, zintegrowany, układy wytwarzania, magazynowania, przesyłki, dystrybucji energii. To muszą być tak zamknięte w zdaniach technologie, bo nie możemy napisać przeróbka węgla, bo miałoby to krytyczną ocenę. Podkreślenie niskoemisyjnego spalania węgla, jego przetwarzanie i przesył to są niezwykle ważne sprawy.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#DoradcaPrezesaFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNOTWłodzimierzHausner">Mnie się wydaje, że niedawno opublikowany, bo 18 kwietnia, przyjęty przez Radę Ministrów wykaz, tak jak pan minister Bogdan mówił, jest dzisiaj pewną kartą docelową, ale niezamkniętą. My ciągle zadawaliśmy pytanie i ciągle wydaje się ono aktualne, jaka będzie korelacja między tymi krajowymi technologiami, które dzisiaj Wysoka Komisja rozpatruje a specjalizacją poszczególnych regionów. To pytanie ciągle jest aktualne. Natomiast w programach i w projektach, jakie będziemy mieli po otwarciu nowej perspektywy finansowej a zwłaszcza w programie Inteligentny Rozwój, trzeba będzie te specjalizacje przyjąć jako pewnego rodzaju kryteria do oceny składanych projektów. My to rozumiemy. Teraz one są określone, przyjęte, ale nie przekute na praktyczne działanie. To praktyczne działanie będzie mogło nastąpić wtedy, kiedy w kryteriach oceny poszczególnych projektów w ramach programu będą one musiały być uwzględnione jako preferowane.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#DoradcaPrezesaFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNOTWłodzimierzHausner">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy ktoś z gości lub z państwa posłów chciałby jeszcze zadać pytanie?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Może w takim razie ja się zapiszę jeszcze do listy pytających i nawiążę do moich przedmówców.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Panie ministrze, być może dlatego, że ta informacja, którą pan przedstawił, była lakoniczna, nie doszukałem się w niej przekazu o nie tyle tworzeniu listy inteligentnych specjalizacji w gospodarce, ale także przekazu dotyczącego tego, w jaki sposób przewidywany popyt na nasze narodowe specjalizacje znajduje odzwierciedlenie w podaży polskiej nauki.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Innymi słowy, przyznam się, że ja jestem ze środowiska akademickiego i przynajmniej do mnie, jako do pracownika peryferyjnej uczelni, czyli Politechniki Śląskiej, nie dotarły żadne działania związane z udziałem świata nauki w tworzeniu tej listy specjalizacji.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Powiem w ten sposób: doświadczenia, czasem niedobre, także u nas uczą, że istnieje pewna różnica w spojrzeniu naukowców i praktyków w szczególności przemysłu na chociażby problem innowacyjnych technik, technologii, produktów czy procesów. Otóż naukowcy mają to do siebie, że umieją wszystko i mogą wszystko, natomiast potencjalni odbiorcy tych technologii mają sporo zastrzeżeń do tego, czy ci naukowcy – rzeczywiście – wszystko umieją.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Notabene być może umieją wszystko, natomiast cała idea wprowadzenia inteligentnych specjalizacji, w moim rozumieniu, sprowadza się do tego, że OK, umiemy potencjalnie wszystko, jednak skoncentrujmy się na czymś, co nie tylko umiemy lepiej i co może być konkurencyjne, co może dawać nam przewagę zarówno w skali Unii, jak i na rynkach globalnych, ale jeszcze mamy po temu zaplecze badawcze, laboratoryjne i jeszcze jakieś.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Ja bym bardzo obawiał się sytuacji, kiedy my stworzymy listę inteligentnych specjalizacji w iluś obszarach a potem się okaże, że one bazują zwłaszcza na potrzebach, pan wyraźnie podkreślał, panie ministrze, tę nową filozofię w rozdaniu 2014–2020, kiedy zakłada się, że estymatorem czy motorem działań z tym związanych będzie biznes, który będzie w to wciągał naukę.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">W związku z tym, żeby doprecyzować pytanie, na ile w tworzeniu tego dokumentu, o którym pan wspomniał, brały udział środowiska naukowo-badawcze? Myślę tu zarówno o instytutach naukowo-badawczych, jak i o uczelniach, jak i być może o Polskiej Akademii Nauk. Z wypowiedzi pana Hausnera dowiedzieliśmy się, że uczestniczyło w tym środowisko inżynierskie i, chwała Bogu, ale pewnie to nie wystarczy.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">To może, panie ministrze, spróbuje pan odpowiedzieć i może będzie następne pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Spróbuję odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Może zacznę od wypowiedzi pani minister Muchy. Ja wiem mniej więcej, na czym polega niemieckie podejście do kreowania innowacji, ale pani nie powiedziała o szczegółach, z czym się pani nie zgadza, jeżeli chodzi o nasze podejście.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Ja przypomnę: w latach 2007–2013 staraliśmy się wykreować jak najwięcej specjalizacji. Staraliśmy się sprawiać, aby jak najwięcej pieniędzy szło do gospodarki, do instytucji naukowych. Bardzo często, to trzeba przyznać, że z uwagi na kryzys finansowy te konkursy były dosyć szerokie, obejmujące w wielu momentach wszystkie możliwe obszary z dziedziny innowacyjności.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">W latach 2007–2013 chcieliśmy z jednej strony wyłonić – zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej – ograniczoną liczbę specjalizacji, to jest pierwszy element, a drugi, najważniejszy, to o czym mówił pan profesor Kaźmierczak, aby z jednej strony kreacja nie była ze strony nauki, czyli to w czym jesteśmy najlepsi i przedsiębiorcy mają z tego korzystać, bo na to nie było zapotrzebowania, tylko z drugiej strony. Oto przedsiębiorcy kreują zapotrzebowanie, naukowcy dają na to odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">O ile znam niemieckie podejście do kreowania samych innowacji, to tam dosyć istotną rolę odgrywają klastry. Ja o tym również nie mówiłem, moje wystąpienie było dosyć krótkie, przyznam uczciwie, że to nie jest zagadnienie, nad którym pracowałem, tylko pani minister Henclewska, ale – z tego, co ja wiem – za chwilę będziemy ogłaszali konkurs na kluczowy klaster razem z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości i również ten istotny element będziemy wspierali.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Konkludując, z jednej strony ukierunkowaliśmy to w jakich obszarach wydaje nam się, że kreowanie tych innowacji będzie najbardziej skuteczne. Dwa, powiedzieliśmy, że wynika to z badań, tutaj zaraz odniosę się do tego, o czym mówił pan przewodniczący Kaźmierczak, odnosiliśmy się również do nauki w tym, w czym możemy być dobrzy. Nie zdeterminowaliśmy od początku do końca katalogu tych specjalizacji, które mogłyby być naszą narodową specjalizacją. Z drugiej strony zmieniliśmy model finansowania, od przedsiębiorcy do nauki. W tym modelu, który był do tej pory, zwykle robimy coś dobrze tylko z nauki do przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Nie wiem, o co pani minister chodziło, jeżeli chodzi o podejście niemieckie?</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Wydaje mi się, że nasze podejście, pewnie nie tak doskonałe, ale nie jest najgorsze i będzie można to ocenić wtedy, kiedy to empirycznie zbadamy. Dlatego właśnie robimy razem z Bankiem Światowym projekt w tym roku i w przyszłym roku w czterech regionach dotyczący skutecznego określenia inteligentnych specjalizacji.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Odpowiadając na pytanie pana profesora to, ja też jestem po prowincjonalnej uczelni, jaką jest Politechnika Warszawska. Chcę powiedzieć, że bardzo, bardzo szeroko staraliśmy się opiniować ten dokument, ale nie tylko my. Ja przypomnę, w swoim wystąpieniu mówiłem o dwóch dokumentach. Jeden to jest Krajowa Inteligentna Specjalizacja. Drugi dokument, z którym to było zderzane, przygotowany przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Krajowy Program Badań.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Oba dokumenty były ze sobą absolutnie zderzone, przy czym – rzeczywiście – jako Ministerstwo Gospodarki razem z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju stoimy na stanowisku, że powinniśmy w większym stopniu słuchać przedsiębiorców, a nauka ma odpowiadać na to zapotrzebowanie, które mają przedsiębiorcy i w ten sposób ma być kreowana sama innowacja.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Bardzo mi przykro, jeżeli państwo nie dostali tego dokumentu jako politechnika. Będziemy starali się go przesłać jeszcze raz. Chcę podkreślić coś, o czym mówiłem już dwukrotnie, dokument nie jest dokumentem o charakterze zamkniętym. W ciągu najbliższego roku, dwóch na pewno będzie ulegał pewnym przeobrażeniom, które będą odpowiadały na zapotrzebowanie przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Ja sobie pozwolę teraz wciąć się w dyskusję i dopytać, ponieważ być może zbyt ogólnie mówiłem, o co mi chodzi.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Panie ministrze, idea jest piękna, będzie przemysł kreował potrzeby a nauka będzie na nie odpowiadała, natomiast oprócz tego są twarde fakty. Twardym faktem, który w tej chwili mamy, jest na przykład zbudowana w ostatnich latach bardzo nowoczesna infrastruktura w kilku, jeśli nie w kilkunastu, miejscach w Polsce. Niestety, ta infrastruktura badawcza czasem cierpi na pewien niedowład związany z brakiem pomysłu na jej wykorzystanie.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Wydaje mi się, że przy tworzeniu takiego dokumentu, jak właśnie te wykazy specjalizacji inteligentnych, powinny te istniejące zasoby być brane pod uwagę. Nie tylko Krajowy Program Badań, dokument strategiczny, ale także inwentaryzacja stanu obecnego. Wydaje mi się także, że w tych analizach powinny być brane pod uwagę na przykład informacje z podmiotów finansujących badania, chociażby po to, żeby się zorientować, na co w ostatnim okresie czasu wydano najwięcej pieniędzy, jeżeli chodzi o konkretne projekty badawcze, bo one determinują potencjał nauki zarówno w sensie rozpoznania możliwości, jak i w sensie oceny tego, co się już dzieje.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">W związku z tym, jeśli można doprecyzować, czy państwo tworząc ten dokument (rozumiem, że we współpracy z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego) braliście pod uwagę tę istniejącą zbudowaną za ciężkie miliardy złotych w ostatnich latach nowoczesną infrastrukturę, bo ona jest taka, jaka jest?</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Po drugie, czy obecny tu pan profesor Kurzydłowski jako szef Narodowego Centrum Badań i Rozwoju także przekazywał na potrzeby tego dokumentu informacje o realizowanych projektach z tego zakresu? Być może dyrektor Narodowego Centrum Nauki i Rozwoju powinien też tu się wypowiadać, jeżeli mówimy o tym potencjale, który powinien być, moim zdaniem, rozsądnie wykorzystany właśnie w tego typu działaniach.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">To tyle z mojego dopytania.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy ktoś z państwa posłów w tej drugiej turze chce zabrać głos? Ktoś z zaproszonych gości?</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Proszę bardzo, pan profesor Kurzydłowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorNarodowegoCentrumBadańiRozwojuKrzysztofJanKurzydłowski">Wysoka Komisjo. Szanowni państwo, formalnie pewnie nie dokonaliśmy przekazania jakiegoś pakietu informacyjnego na rzecz Ministerstwa Gospodarki, w związku z tymi działaniami, o których tutaj mowa.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DyrektorNarodowegoCentrumBadańiRozwojuKrzysztofJanKurzydłowski">Ale chcę powiedzieć, że prowadzimy na bieżąco dialog, próbując wspólnie w wielu przypadkach sprawdzić (w rozmowach bezpośrednich z przedstawicielami zainteresowanych branż) możliwości ustanowienia programów wspierających badania i prace rozwojowe w konkretnych branżach, które w efekcie będą się wpisywały w tę polską inteligentną specjalizację, o ile oczywiście te oczekiwania, że interwencja w postaci środków na badania i prace rozwojowe pozwoli branżom tym czy innym osiągnąć poziom pełnej konkurencyjności w wymiarze europejskim czy też w wymiarze światowym.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#DyrektorNarodowegoCentrumBadańiRozwojuKrzysztofJanKurzydłowski">Nie chcę tutaj dawać przykładów, ale między innymi to dotyczy szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej. W ostatnim okresie była też taka inicjatywa w kierunku sprawdzenia możliwości ustanowienia programu sektorowego w zakresie pojazdów szynowych. To są czasem zdarzenia czy przedsięwzięcia także o różnej skali.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#DyrektorNarodowegoCentrumBadańiRozwojuKrzysztofJanKurzydłowski">W przypadku pojazdów szynowych oczywiście jest mniejszy rynek i mniejsza liczba firm, które mają międzynarodowy potencjał, ale jak się weźmie łańcuch dostawców etc., etc., to się robi całkiem duże środowisko gospodarcze.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#DyrektorNarodowegoCentrumBadańiRozwojuKrzysztofJanKurzydłowski">Mógłbym powiedzieć, że eksperymentujemy wspólnie z Ministerstwem Gospodarki szukając tych szans na polską specjalizację, niezależnie od prac, jakie są prowadzone przez ciała rządowe, w tym przypadku Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję panu profesorowi.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy są jeszcze jakieś pytania i wypowiedzi w tej części realizacji naszego porządku?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Jeśli nie, to poproszę pana ministra o podsumowanie czy ewentualne odniesienie się do tych ostatnich uwag, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, po pierwsze, my z panem profesorem Kurzydłowskim pracujemy praktycznie absolutnie codziennie. Nawet siedzimy koło siebie na meczach siatkówki co najmniej dwa razy w tygodniu. Ale nie o tym chciałem powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Chciałem powiedzieć o tym, że bierzemy pod uwagę absolutnie wszystko to, wszystkie prace i wszystkie dokonania, które się dzieją w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, jak i w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Uważamy, że w najbliższej perspektywie finansowej będziemy realizowali wspólne projekty, na przykład inteligentne miasta.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Takich projektów jest co najmniej kilka, które będą współfinansowane czy współtworzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w osobie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju czy też Ministra Gospodarki przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Nawiązując do tego, o czym powiedział pan profesor Kurzydłowski, to jest dokładnie tak, że staramy się eksperymentować i, jeszcze raz podkreślam, ta lista nie jest absolutnie zamknięta. Ona jest otwarta, jeżeli tylko będzie nie tyle potrzeba, ale wykreuje się możliwość czy też szansę, ona zostanie uzupełniona. Nikt w żadnym razie nie stara się tego zamykać. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ma bardzo dobre doświadczenia, jeżeli chodzi o tę perspektywę finansową, która właśnie się kończy. Takie same doświadczenia ma Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Ja myślę, że dzięki temu uzyskamy niesamowicie dobre efekty w postaci synergii, współpracy tych dwóch instytucji.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuwMGDariuszBogdan">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Tego sobie pewnie powinniśmy życzyć.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Proszę państwa, wobec wyczerpania głosów w dyskusji stwierdzam, że porządek dzienny naszego posiedzenia również został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Protokół z posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu jest do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję panu ministrowi, dziękuję gościom, dziękuję państwu posłom.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>