text_structure.xml
7.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełMarekSurmacz">Otwieram posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony na piśmie. Czy do porządku dziennego są wnioski i uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełMarekSurmacz">Proszę o zabranie głosu przewodniczącego podkomisji nadzwyczajnej, pana posła Grzegorza Dolniaka, w celu przedstawienia sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełGrzegorzDolniak">Podkomisja nadzwyczajna, której miałem zaszczyt przewodniczyć, spotkała się 23 maja br. na pierwszym, a dotychczas właściwie jedynym posiedzeniu, na którym rozpatrzyła przedłożony projekt ustawy. Na posiedzenie zostali zaproszeni przedstawiciele związków zawodowych reprezentujących służby, których dotyczy projekt ustawy. Zgłosili się przedstawiciele trzech służb mundurowych: Policji, Straży Granicznej i Służby Więziennej. Nie wnieśli poważniejszych uwag i zastrzeżeń do zapisów projektowanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełGrzegorzDolniak">Jako przewodniczący podkomisji wystąpiłem do Komisji do Spraw Służb Specjalnych o przesłanie opinii w sprawie proponowanej nowelizacji. Zrobiłem to zgodnie z sugestią marszałka prowadzącego obrady podczas pierwszego czytania projektu ustawy na sali planarnej Sejmu. Komisja do Spraw Służb Specjalnych nie wniosła żadnych uwag do przedłożonego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełGrzegorzDolniak">Równolegle poprosiłem Biuro Analiz Sejmowych o dokonanie oceny przedmiotowego projektu ustawy. Biuro Analiz Sejmowych generalnie wydało pozytywną opinię zarówno pod względem legislacyjnym, jak i systemowym. Pojawiła się tylko jedna uwaga, która dotyczyła art. 13 ust. 2 pkt 3 lit. c). W opinii Biura stwierdza się, iż „poniesienie przez sprawcę szkody odpowiedzialności karnej lub dyscyplinarnej nie powinno wpływać na kwestie związane z odszkodowaniem cywilnoprawnym. Określenie „wystarczająca dolegliwość wymierzonej kary”, jako przesłanka odstąpienia od odszkodowania, nie wydaje się być właściwE. Celem odszkodowania cywilnoprawnego nie jest zadanie sprawcy szkody dolegliwości, ale – na ile to możliwe – pełne wyrównanie doznanej szkody”. Podkomisja nie podzieliła tej wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełGrzegorzDolniak">Podkomisja przychyliła się do uwag przedstawicieli Biura Legislacyjnego, które dotyczyły pewnych korekt redakcyjnych. Zmieniony został tytuł ustawy – wyrazy „zmieniającej ustawę” zastąpiono wyrazami „o zmianie ustawy”. W zmianie nr 3, w art. 7 ust. 2 po wyrazach „przy uwzględnieniu okoliczności wymienionych w ust. 1” dodano przecinek.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełGrzegorzDolniak">Efektem pracy podkomisji jest stosowne sprawozdanie, które niniejszym przedkładam Komisjom.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMarekSurmacz">Dziękuję panu przewodniczącemu i członkom podkomisji za wykonaną pracę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełMarekSurmacz">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuHenrykDąbrowski">Przy rozpatrywaniu przedłożonego projektu należy pamiętać, że w trakcie drugiego czytania zajdzie potrzeba zgłoszenia poprawki. 12 maja br. Sejm uchwalił ustawę o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, która przewiduje odpowiedzialność majątkową funkcjonariuszy CBA. Z kolei 24 maja br. została uchwalona ustawa, która wprowadziła odpowiedzialność funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego. Ta ustawa wejdzie w życie prawdopodobnie z dniem 1 października br. Nie będzie zatem problemu legislacyjnego. Natomiast ustawa o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. Istnieje obawa, że ustawa o CBA może wejść wcześniej w życie niż rozpatrywana dzisiaj nowelizacja. Stąd zgłoszenie stosownej poprawki w trakcie drugiego czytania będzie miało uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaStanisławaPrządka">Proszę, aby członkowie Komisji otrzymali opinię Biura Analiz Sejmowych w sprawie przedłożonego projektu. Nie znamy jej treści. Sądzę, że ta opinia będzie pomocna dla każdego z nas dla analizy projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarekSurmacz">Rozumiem, że to jest wniosek o dostarczenie opinii, którą dysponowała podkomisja nadzwyczajna. Pan przewodniczący udostępni tę opinię, sekretariat ją powieli i dostarczy wszystkim posłom.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMarekSurmacz">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu podkomisji.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełMarekSurmacz">Czy do tytułu ustawy są uwagi, zastrzeżenia, wnioski? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły tytuł ustawy w brzmieniu proponowanym w sprawozdaniu podkomisji.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełMarekSurmacz">Przechodzimy do rozpatrzenia art.1. Art.1 wprowadza 5 zmian w ustawie z dnia 7 maja 1999 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej i Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełMarekSurmacz">Czy do zmian nr 1–5 są uwagi, wnioski, zastrzeżenia? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmiany nr 1–5 w brzmieniu proponowanym w sprawozdaniu podkomisji. Tym samym Komisje przyjęły art. 1.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełMarekSurmacz">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2. Czy do art. 2 są uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 2 w brzmieniu proponowanym w sprawozdaniu podkomisji.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełMarekSurmacz">Przechodzimy do głosowania nad całością projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu podkomisji. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej i Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu zawartego w sprawozdaniu podkomisji?</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełMarekSurmacz">Stwierdzam, że Komisje 21 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących, się przyjęły projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PosełMarekSurmacz">Wyznaczam dla KIE termin przedstawienia opinii o projekcie do dnia 14 czerwca br.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PosełMarekSurmacz">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję kandydaturę przewodniczącego podkomisji pana posła Grzegorza Dolniaka. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisje powierzyły panu posłowi Grzegorzowi Dolniakowi funkcję sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PosełMarekSurmacz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>