text_structure.xml
40.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Na dzisiejszym posiedzeniu Komisja, zgodnie z art. 20 ust. 2 regulaminu Sejmu, wybierze ze swego grona prezydium Komisji. W skład prezydium wejdą przewodniczący oraz zastępcy przewodniczącego. Zanim przystąpimy do realizacji porządku obrad, chciałbym wygłosić kilka uwag wstępnych. W krótkim czasie Sejm Rzeczypospolitej Polskiej powołał dwie komisje śledcze. Celem ich działania jest zbadanie prawdziwości publicznie postawionych zarzutów. Posłowie uznali powołanie takich komisji za potrzebne. Wskazuje to na poważne podejrzenie, że w funkcjonowaniu naszego państwa występują zjawiska złe i niepokojące i że mamy do czynienia z poważnymi słabościami naszej demokracji. Za powołaniem komisji śledczej kryje się jednak także dobra informacja. Polski Sejm jest zdecydowany i zdolny do walki z negatywnymi zjawiskami, z ciemną stroną polityki. Bardzo liczę na to, że także w tym przypadku będziemy to robić skutecznie. Sprawy, które bulwersują opinię publiczną, powinny być wyjaśniane. Tego wymaga elementarny porządek w państwie. Tego oczekują obywatele od polityków. Obywatele powinni być w coraz większym stopniu przekonani o tym, że celem naszego działania jest dobro publiczne, dobro państwa i demokracji. Te wartości powinny ulec umocnieniu w wyniku prac tej Komisji. Przed Komisją stoją trudne, odpowiedzialne i delikatne zadania. Członkowie Komisji będą mieć do czynienia z istotnymi sprawami, dotyczącymi funkcjonowania państwa na szczeblu centralnym, administracji centralnej i służb specjalnych oraz sprawami jednej z największych polskich firm, dysponującej powszechnie rozpoznawalną, cenioną i uznaną marką handlową. Z natury sejmowa komisja śledcza ma charakter polityczny. Nie należy tego ukrywać. Jednak prawda, do której ma dotrzeć, nie powinna mieć charakteru politycznego. Na pewno nie powinna to być prawda partyjna, lecz prawda materialna. Komisja nie powinna być miejscem politycznej walki i służyć do osiągania celów partyjnych. Komisja powinna wyjaśnić to, do wyjaśnienia czego została powołana. Nie powinna udowadniać z góry założonych tez. Właściwymi dla niej metodami powinna dojść do prawdy. Na pracy Komisji powinno zyskiwać państwo, demokracja i życie publiczne, a w konsekwencji obywatele. Dziać się tak powinno pomimo wszelkich pokus, które mogą się pojawić w trakcie pracy Komisji pod wpływem warunków, w jakich praca ta będzie wykonywana. Można powiedzieć, że w tym konkretnym przypadku członkowie Komisji powinni być w większym stopniu reprezentantami parlamentu i społeczeństwa niż swoich barw partyjnych. Jeśli tak się stanie, będzie to istotne osiągnięcie Komisji, które przyczyni się do poprawy wiarygodności Sejmu i poprawy zaufania do tej instytucji. Komisja Śledcza pracuje przy otwartej kurtynie, w sposób jawny. Nie powinno to budzić wątpliwości. Sposób pracy Komisji oraz stosunek do zadań, do wykonania których została powołana, może zwiększyć to zaufanie. Będzie to zależeć wyłącznie od samej Komisji. Z całą pewnością będziemy mieć do czynienia z ostrzej niż poprzednio zarysowanym problemem ochrony dóbr osobistych lub wizerunku osób stających przed Komisją.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Poprzednio przed Komisją stawały przede wszystkim osoby publiczne, których wizerunek nie podlega rygorystycznej ochronie. Teraz w dużej mierze takimi osobami będą pracownicy firmy i administracji. Sądzę, że w większym stopniu niż wcześniej zetkniemy się z kwestią poszanowania prawa do zachowania tajemnicy handlowej i służbowej oraz problemem zwalniania z takiej tajemnicy osób składających wyjaśnienia przed Komisją. Przed Komisją nie stają oskarżeni, ale świadkowie. To określa stosunek Komisji do występujących przed nią osób. Doświadczenia pierwszej Komisji Śledczej pokazują, jak ważne dla sposobu prowadzenia prac jest ustalenie sposobu rozumienia jawności jej pracy. Ta jawność nie podlega żadnej dyskusji. Do dyspozycji Komisji jest doświadczenie legislatorów, którzy brali udział w pracach pierwszej Komisji. Istnieje obszerne opracowanie Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, które ułatwia stosowanie prawa i odpowiednich przepisów w pracach Komisji. Zalecam państwu korzystanie z tego opracowania oraz z doświadczenia sejmowych legislatorów. Praca pierwszej Komisji Śledczej ujawniła słabości i niedostatki ustawy z 21 stycznia 1999 r. o sejmowej komisji śledczej. Chcemy zapobiec ponownemu występowaniu takich niedostatków i wyeliminować z ustawy jej znane wady. Dlatego podjęto już przygotowania do nowelizacji ustawy. Powstał już projekt wstępny. W tej chwili jest on doskonalony. Zbierane są opinie i wnioski klubów parlamentarnych w sprawie znowelizowania ustawy. Przed nami niełatwa droga. Członkom Komisji życzę dobrej i intensywnej pracy, a także dobrego publicznego przekazu tej pracy. Wyrażam nadzieję, że prace Komisji przyczynią się do zwiększenia w społeczeństwie wiary w to, co Sejm czyni dla poprawy stanu Rzeczypospolitej. Widzę, że w posiedzeniu biorą udział wszyscy posłowie wybrani do Komisji. Przypominam, że zgodnie z art. 3 ustawy o sejmowej komisji śledczej, do Komisji stosuje się przepisy regulaminu Sejmu, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Zgodnie z art. 158 ust. 2 regulaminu Sejmu uchwały Komisji zapadają większością głosów, w obecności co najmniej 1/3 liczby członków Komisji. Na podstawie listy obecności stwierdzam, że mamy kworum. Art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu przewiduje, że Komisja powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym większością głosów. Głosowanie jawne na posiedzeniu Komisji odbywa się przez podniesienie ręki. Głosy zliczane są przez sekretarza Komisji. Głosowanie nad zgłoszonymi kandydatami odbywać się będzie w kolejności alfabetycznej. Przystępujemy do wyboru przewodniczącego Komisji. Chciałbym zaznaczyć, że w przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów, uzyskanie przez pierwszego w kolejności kandydata zwykłej większości głosów oznaczać będzie jego wybór na przewodniczącego Komisji. Jeśli tak się stanie, to kolejne kandydatury nie będą poddawane pod głosowanie. Otwieram procedurę ukonstytuowania Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJózefGruszka">Zgłaszam kandydaturę posła Romana Giertycha.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełKonstantyMiodowicz">Zgłaszam kandydaturę posła Zbigniewa Wassermanna.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBogdanBujak">Zgłaszam kandydaturę posła Andrzeja Aumillera.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Przewodniczącego Komisji będą państwo wybierać spośród zgłoszonych kandydatów. Czy poseł Roman Giertych wyraża zgodę na kandydowanie na stanowisko przewodniczącego Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełRomanGiertych">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy poseł Zbigniew Wassermann wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełZbigniewWassermann">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy poseł Andrzej Aumiller wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełAndrzejAumiller">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Głosować będziemy w kolejności alfabetycznej. Kandydatury poddam pod głosowanie po kolei. Przypomnę, że w przypadku, gdy jeden z kandydatów uzyska większość głosów, zakończymy głosowanie i ogłoszę, że został on wybrany na przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełAndrzejCeliński">Nie rozumiem tych zasad głosowania. Czy mógłby je pan przybliżyć?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">W każdym przypadku będziemy głosować nad tym, kto jest za danym kandydatem, kto jest przeciw i kto się wstrzymał. Przy wyborze na przewodniczącego Komisji kandydat musi uzyskać zwykłą większość głosów. Jeśli któryś z kandydatów uzyska taką większość, to nie będziemy głosować nad następnymi kandydaturami.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełAndrzejCeliński">Można sobie wyobrazić taką sytuację, że pierwszy kandydat uzyska w głosowaniu 2 głosy za i 1 przeciw, a pozostali posłowie wstrzymają się od głosu. Czy ten kandydat zostanie wybrany na przewodniczącego Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Tak wynika z obowiązujących przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełAndrzejCeliński">Nie chcę brać udziału w takim głosowaniu. Uważam, że taki tryb głosowania nie jest dobry.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Taki jest tryb głosowania, który obowiązuje przy wyborze przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełAndrzejRóżański">Proszę o jasne wyłożenie zasad, które obowiązują przy wyborze przewodniczącego Komisji. Czy obowiązuje zwykła większość, czy większość kwalifikowana? Przy zwykłej większości do wyboru przewodniczącego mogą wystarczyć na przykład 4 głosy. Kandydat, który je uzyska zostanie przewodniczącym Komisji. Jednak powiedziano, że kandydat musi uzyskać 6 głosów. Proszę o wyjaśnienie tych wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">O wyjaśnienie zasad głosowania proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTomaszOsiński">Art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu stwierdza, że komisja powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym większością głosów. W tym przypadku określenie „większość głosów” oznacza większość głosów za kandydatem niż głosów przeciwnych. Głosów wstrzymujących się nie bierze się pod uwagę. To wszystko. Jeśli w głosowaniu okaże się, że za kandydatem głosować będzie 2 posłów, a 1 będzie przeciwny, to Komisja dokona wyboru przewodniczącego. Z taką świadomością powinni państwo przystępować do tych głosowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy przedstawione zasady głosowania są dla państwa jasne? Przypominam, że każdy może głosować za kandydatem, przeciw lub wstrzymać się od głosu. W głosowaniu obowiązuje zwykła większość. Głosowanie wygra ten, kto uzyska więcej głosów za niż głosów przeciw. Wiele zależeć będzie od tych, którzy się wstrzymają. Rozumiem, że reguły głosowania są już dla wszystkich jasne. Przystępujemy do głosowania. Głosować będziemy w kolejności alfabetycznej. Kto z państwa jest za wyborem na przewodniczącego Komisji posła Andrzeja Aumillera? Stwierdzam, że, przy 5 głosach za i 6 przeciwnych, kandydat nie uzyskał większości. W tej sytuacji przechodzimy do następnego głosowania. Kto z państwa jest za wyborem na przewodniczącego Komisji posła Romana Giertycha? Stwierdzam, że, przy 2 głosach za, 8 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, kandydatura nie uzyskała większości. Przystępujemy do głosowania nad trzecią kandydaturą. Kto z państwa jest za wyborem na przewodniczącego Komisji posła Zbigniewa Wassermanna? Stwierdzam, że, przy 4 głosach za, 6 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, także ta kandydatura nie uzyskała większości głosów. W tej sytuacji ogłaszam dziesięciominutową przerwę na konsultacje.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Wznawiam obrady.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełRomanGiertych">Zgłaszam kandydaturę posła Józefa Gruszki na przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Nie rozpocząłem jeszcze procedury zgłaszania kandydatów. Jednak przyjmuję to zgłoszenie. Czy są inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełKonstantyMiodowicz">Zgłaszam kandydaturę posła Zbigniewa Wassermanna.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełAndrzejRóżański">Zgłaszam kandydaturę posła Andrzeja Aumillera.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za wyborem na przewodniczącego Komisji posła Andrzeja Aumillera? Stwierdzam, że, przy 4 głosach za, 6 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, kandydat nie uzyskał większości. Kto z państwa jest za wyborem na przewodniczącego Komisji posła Józefa Gruszki? Stwierdzam, że przy 7 głosach za, 1 przeciwnym i 3 wstrzymujących się, kandydat uzyskał większość. Komisja wybrała posła Józefa Gruszkę na przewodniczącego Komisji. Składam panu gratulacje i proszę o zajęcie miejsca przy stole prezydialnym. W tej chwili kontynuować będziemy pracę nad ukonstytuowaniem prezydium Komisji. Najpierw Komisja powinna podjąć decyzję o liczbie zastępców przewodniczącego. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełJózefGruszka">Najpierw chciałbym podziękować za wybór na przewodniczącego Komisji Śledczej. Dziękuję zarówno tym, którzy na mnie głosowali, jak i tym, którzy na mnie nie głosowali. Myślę, że mamy szeroką płaszczyznę do współpracy dla dobra sprawy. Tą sprawą jest wyjaśnienie trudnych problemów, które zostały określone w uchwale Sejmu. Wracam do meritum sprawy. Proponuję, żeby w skład prezydium Komisji wchodziło 3 zastępców przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy są inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełKonstantyMiodowicz">W imieniu posła Zbigniewa Wassermanna oraz własnym proszę o pięciominutową przerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Rozumiem, że w trakcie przerwy posłowie zastanowią się nad liczbą zastępców przewodniczącego. Do tej pory sprawa ta nie została rozstrzygnięta. Ogłaszam pięciominutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Wznawiam obrady. Kontynuować będziemy procedurę wyboru prezydium Komisji. Przewodniczący Komisji zaproponował, żeby w skład prezydium Komisji wchodziło 3 zastępców przewodniczącego. Czy w tej sprawie mają państwo inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za tym, żeby w skład prezydium Komisji wchodziło 3 zastępców przewodniczącego? Stwierdzam, że, przy 10 głosach za, braku przeciwnych oraz 1 wstrzymującym się, propozycja została przyjęta. Komisja ustaliła, że będzie miała 3 zastępców przewodniczącego. Teraz przystępujemy do wyboru zastępców przewodniczącego Komisji. Informuję, że do tej pory zgłoszono już kandydaturę posła Zbigniewa Wassermanna. Czy są inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełJózefGruszka">Zgłaszam kandydaturę posła Romana Giertycha. Czy mogę zgłosić drugą kandydaturę?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Nie. Widzę dalsze zgłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełBogdanBujak">Zgłaszam kandydaturę posła Andrzeja Aumillera.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełAndrzejRóżański">Zgłaszam kandydaturę posła Andrzeja Celińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełZbigniewWassermann">Zgłaszam kandydaturę posła Konstantego Miodowicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełKonstantyMiodowicz">Zgłaszam kandydaturę posłów Antoniego Macierewicza oraz Zbigniewa Wassermanna.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Kandydatura posła Zbigniewa Wassermanna została już zgłoszona.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełKonstantyMiodowicz">Przepraszam, ale nie wiedziałem o tym.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy są jeszcze jakieś kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Zgłoszono 6 kandydatów na 3 miejsca zastępców przewodniczącego Komisji. Głosować będziemy w identyczny sposób jak poprzednio. Jednak najpierw zwrócę się do kandydatów. Czy poseł Zbigniew Wassermann zgadza się kandydować na stanowisko zastępcy przewodniczącego?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełZbigniewWassermann">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy poseł Roman Giertych zgadza się kandydować na stanowisko zastępcy przewodniczącego?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełRomanGiertych">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy poseł Andrzej Aumiller zgadza się kandydować na stanowisko zastępcy przewodniczącego?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełAndrzejAumiller">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy poseł Andrzej Celiński zgadza się kandydować na stanowisko zastępcy przewodniczącego?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełAndrzejCeliński">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy poseł Konstanty Miodowicz zgadza się kandydować na stanowisko zastępcy przewodniczącego?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełKonstantyMiodowicz">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy poseł Antoni Macierewicz zgadza się kandydować na stanowisko zastępcy przewodniczącego?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Przystępujemy do głosowania. Głosować będziemy w kolejności alfabetycznej. Kto z państwa jest za wyborem posła Andrzeja Aumillera na stanowisko zastępcy przewodniczącego? Stwierdzam, że przy 7 głosach za, 4 przeciwnych i braku wstrzymujących się, poseł Andrzej Aumiller został wybrany na zastępcę przewodniczącego Komisji. Każdy z państwa ma do dyspozycji 3 głosy. Proszę tego przestrzegać, bo się pogubimy. Kto z państwa jest za wyborem na zastępcę przewodniczącego posła Andrzeja Celińskiego? Stwierdzam, że, przy 5 głosach za, 5 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, poseł Andrzej Celiński nie uzyskał wymaganej większości głosów. Kto z państwa jest za tym, żeby zastępcą przewodniczącego został poseł Roman Giertych? Stwierdzam, że, przy 5 głosach za, 5 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, poseł Roman Giertych nie uzyskał większości. Kto z państwa jest za wyborem na zastępcę przewodniczącego Komisji posła Antoniego Macierewicza? Za wnioskiem głosowało 5 posłów, 3 było przeciwnych...</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełAndrzejRóżański">Przepraszam, że przerywam głosowanie, ale proszę o wyjaśnienie. Powiedział pan, że każdy poseł ma w tych głosowaniach po 3 głosy. Odbyły się 3 głosowania. Proszę o przedstawienie jednoznacznej wykładni w sprawie sposobu głosowania. Ile razy każdy z posłów może głosować na zgłoszonych kandydatów?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Głosować będziemy do momentu, w którym wybierzemy 3 zastępców przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełAndrzejAumiller">W pierwszym głosowaniu każdy miał jeden głos. Wszyscy rozumieli, że w następnych głosowaniach będzie tak samo. Teraz powiedział pan, że będziemy głosować aż do momentu wybrania 3 zastępców przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">W takim razie proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsiński">Każdy członek Komisji może uczestniczyć we wszystkich głosowaniach na normalnych zasadach. Nie ma tu żadnego ograniczenia. Każda kandydatura głosowana jest oddzielnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">W takim razie pomyliłem się.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełZbigniewWitaszek">Zgłaszam wniosek o powtórzenie głosowania nad kandydaturą posła Romana Giertycha.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Czy ktoś z państwa jest przeciwny wnioskowi o powtórzenie głosowania? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że wniosek został przyjęty. Przepraszam za to, co się stało. Przyznaję, że stało się to z mojej winy. Po prostu w taki sposób wcześniej mi to tłumaczono. Proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o aktywne wypełnianie swoich obowiązków w zakresie nadzoru prawnego. Przystępujemy do ponownego głosowania, które rozpoczniemy od kandydatury posła Andrzeja Celińskiego. Kto z państwa jest za wyborem posła Andrzeja Celińskiego na zastępcę przewodniczącego Komisji? Stwierdzam, że przy 5 głosach za, 5 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, kandydatura posła Andrzeja Celińskiego nie uzyskała większości. Powtarzamy głosowanie w sprawie kandydatury posła Romana Giertycha. Kto z państwa jest za wyborem posła Romana Giertycha na zastępcę przewodniczącego Komisji? Stwierdzam, że, przy 6 głosach za, 5 przeciwnych i braku wstrzymujących się, poseł Roman Giertych został wybrany na zastępcę przewodniczącego. Przystępujemy do głosowania nad kandydaturą posła Antoniego Macierewicza. Kto z państwa jest za wyborem posła Antoniego Macierewicza na zastępcę przewodniczącego Komisji? Stwierdzam, że, przy 4 głosach za, 6 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, kandydatura posła Antoniego Macierewicza nie uzyskała większości. Przystępujemy do głosowania nad kandydaturą posła Konstantego Miodowicza. Kto z państwa jest za wyborem posła Konstantego Miodowicza na zastępcę przewodniczącego Komisji? Stwierdzam, że, przy 5 głosach za, 6 przeciwnych i braku wstrzymujących się, kandydatura posła Konstantego Miodowicza nie uzyskała większości. Przystępujemy do głosowania nad kandydaturą posła Zbigniewa Wassermanna. Kto z państwa jest za wyborem posła Zbigniewa Wassermanna na zastępcę przewodniczącego Komisji? Stwierdzam, że, przy 6 głosach za, 4 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, poseł Zbigniew Wassermann został wybrany na zastępcę przewodniczącego Komisji. Stwierdzam, że ukonstytuowaliśmy prezydium Komisji. Przewodniczącym Komisji został poseł Józef Gruszka, a zastępcami przewodniczącego posłowie Andrzej Aumiller, Roman Giertych oraz Zbigniew Wassermann. Gratuluję wszystkim wybranym, chociaż nie wiem, czy powinienem to robić wobec ogromu stojącej przed nimi pracy. Uważam, że na tym kończy się moja rola. Przekazuję dalsze prowadzenie obrad przewodniczącemu Komisji. Nie wiem, czy będą państwo chcieli rozpocząć pracę na dzisiejszym posiedzeniu Komisji, czy też ustalą państwo tylko termin następnego posiedzenia. Życzę wszystkim członkom Komisji, żeby ich praca miała odpowiednią wagę w wymiarze publicznym i była korzystna dla reguł życia publicznego w państwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełAndrzejCeliński">Zanim opuści pan posiedzenie Komisji, chciałbym prosić, żeby zwrócił się pan niezwłocznie do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego o dopuszczenie do informacji ściśle tajnych członków Komisji, którzy takiego dopuszczenia nie posiadają. Jeśli jest to możliwe, to proszę, żeby w tej sprawie wystąpił pan jeszcze w dniu dzisiejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Jeśli się nie mylę, to takiego dopuszczenia nie posiada 4 lub 5 członków Komisji Śledczej. Działania w tej sprawie podejmę niezwłocznie. Nie wiem jednak, czy uda mi się zrobić to jeszcze w dniu dzisiejszym. Na pewno zrobię to najpóźniej jutro rano. Uważam, że takie dopuszczenia są pilnie potrzebne wszystkim członkom Komisji. Bez takich dopuszczeń Komisji trudno będzie rozpatrywać materiały tajne.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełAndrzejRóżański">Chciałbym zgłosić wniosek formalny. Komisja Śledcza ma pracować nad niezwykle skomplikowaną sprawą, która dotyczy przedsiębiorstwa notowanego na giełdzie. Przedsiębiorstwo to jest notowane nie tylko na giełdzie krajowej, ale także na giełdach w Nowym Jorku i w Londynie. Proszę, żeby marszałek Sejmu oraz przewodniczący Komisji zarządzili, żeby wszyscy członkowie Komisji złożyli oświadczenia, że nie są posiadaczami akcji PKN Orlen oraz spółek zależnych od tego Koncernu. Oświadczenia powinny dotyczyć także osób bliskich i spowinowaconych. Chciałbym, żebyśmy uniknęli podejrzeń, iż nasza praca może przyczynić się do spekulacyjnego traktowania kursów akcji tego przedsiębiorstwa na giełdach. Myślę, że będzie to dobre posunięcie w sprawach dotyczących jakości życia gospodarczego w naszym kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Co sądzą państwo o tej propozycji. W pierwszej kolejności proszę o wypowiedzi członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełJózefGruszka">Uważam, że jest to bardzo ważny wniosek. Chciałbym zaproponować, żeby następne posiedzenie Komisji odbyło się w środę, 14 lipca br. Byłoby to posiedzenie organizacyjne, na którym omówilibyśmy wszystkie ważne sprawy, w tym tego typu propozycje. Może do tego czasu Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego upora się z problemem wydania posłom certyfikatów dopuszczających do informacji niejawnych. Może jednak okazać się, że występują okoliczności, które to uniemożliwią. Posiedzenie w sprawach organizacyjnych mogłoby się odbyć w pierwszym dniu posiedzenia Sejmu, o ile marszałek Sejmu wyrazi na to zgodę. Na pewno oficjalnie zwrócę się do marszałka Sejmu z taką propozycją.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Nie mogę podjąć zobowiązania w tej sprawie ze względu na określone procedury. Jednak opowiadam się za tym, żeby postępowanie było prowadzone bez zwłoki. Kto z państwa chciałby zabrać głos w sprawie złożenia oświadczeń przez członków Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosełKonstantyMiodowicz">Proponuję zmianę formy składania takich oświadczeń. Uważam, że należy zobowiązać osoby, które posiadają akcje PKN Orlen, do złożenia na ten temat oświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Myślę, że jest to lepsza propozycja. Jeśli ktoś posiada akcje PKN Orlen, będzie musiał to zadeklarować. Dzięki temu później nie będzie już żadnych wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PosełAndrzejRóżański">Chciałbym zauważyć, że mój wniosek był znacznie szerszy. Nie chodziło w nim wyłącznie o akcje PKN Orlen, ale także o spółki zależne, które nie wszyscy potrafią do końca zidentyfikować. Takie rozwiązanie wydaje się zasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">W takim razie oświadczenie składałby ten, kto posiada akcje PKN Orlen lub spółek zależnych od tej firmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PosełAndrzejAumiller">Proponuję, żeby Komisja, jeszcze przed uzyskaniem certyfikatów przez wszystkich członków, zajęła się niezwykle ważną sprawą. Proponuję, żeby wszystkie kluby nadesłały swoje uwagi do projektu nowelizacji ustawy o sejmowej komisji śledczej. Tą sprawą powinniśmy zająć się jak najszybciej, już na następnym posiedzeniu Komisji. Następnie powinno się odbyć pierwsze, drugie i trzecie czytanie tego projektu w Sejmie. Wydaje się, że po uzyskaniu zgody parlamentu, moglibyśmy pracować, korzystając z doświadczeń Komisji Śledczej, która zajmowała się sprawą Lwa Rywina. Dzięki temu nasza Komisja mogłaby się przyczynić do odbudowy zaufania do polskiego parlamentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PosełRomanGiertych">Nowelizacja ustawy powinna odbywać się w drodze normalnej procedury, która powinna być wszczęta i przeprowadzona w Sejmie. Mam w tej sprawie wątpliwości konstytucyjne. Nie wiem, czy Komisja Śledcza ma inicjatywę ustawodawczą. Widzę, że podobne wątpliwości mają prawnicy z Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Wydaje mi się, że nasza Komisja może jedynie opracować uwagi do tego projektu i przekazać je komisji, która będzie się zajmować nowelizacją ustawy. Jednocześnie uważam, że nie należy odwlekać procedur, które będą przedmiotem działań Komisji. Nie powinniśmy tracić czasu na kwestie związane z legislacją. Dobrym pomysłem jest propozycja zwołania następnego posiedzenia Komisji w przyszłą środę. Możemy to zrobić w nadziei, że wtedy już wszyscy członkowie Komisji będą mieli certyfikaty. Bardzo proszę, żebyśmy takim ustaleniem zakończyli dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Rozpoczęcie prac Komisji Śledczej nie jest uwarunkowane postępem w pracach legislacyjnych nad nowelizacją ustawy o sejmowej komisji śledczej i regulaminu Sejmu. Publicznie odbywa się dyskusja, w której krytycznie ocenione zostały projekty opracowane przez ekspertów. Jednak do tej pory 4 kluby nie zgłosiły jeszcze swoich uwag do tych projektów. Powstał nowy projekt, który uwzględnia zgłoszone do tej pory uwagi klubów parlamentarnych. Jeśli pozostałe kluby zgłoszą uwagi, to zostaną one uwzględnione w projekcie. Chodzi przede wszystkim o to, żeby po zakończeniu prac Komisji Śledczej nie było znowu potrzeby nowelizacji ustawy i regulaminu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Chciałbym powrócić do problemu rozpoczęcia prac przez Komisję Śledczą. Z szacunkiem odnoszę się do posłów, którzy w tej chwili ubiegać się będą o certyfikaty dopuszczające do informacji niejawnych. Myślę, że niezręczna i niedobra dla Komisji Śledczej oraz dla nas wszystkich byłaby sytuacja, w której pozostali członkowie Komisji musieliby czekać na to, żeby zapoznać się z materiałami do momentu wydania ostatniego certyfikatu. Mam na myśli materiały, które do tej pory zostały zebrane w tej sprawie. Postępując w ten sposób, przekazalibyśmy w ręce Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego decyzje o trybie, sposobie i kolejności prac wykonywanych przez Komisję. Chodzi mi o to, żeby członkowie Komisji posiadający certyfikaty już teraz mogli zapoznawać się z zebraną w tej sprawie dokumentacją. Mogliby to robić, oczekując na rozstrzygnięcia dotyczące wydania certyfikatów. Chciałbym, żeby już teraz była możliwość zapoznawania się z materiałami.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PosełAndrzejCeliński">Doświadczenia Komisji Śledczej, która została powołana do wyjaśnienia sprawy Lwa Rywina, pokazały, że zebrane pisemne materiały miały daleko większe znacznie dla wyświetlenia prawdy niż przesłuchania. W naszym przypadku podstawowymi materiałami, z którymi powinni zapoznać się członkowie Komisji, są materiały zebrane przez Komisję do Spraw Służb Specjalnych. Niektórzy członkowie Komisji już wcześniej mieli dostęp do tych materiałów, a inni nie. Nie wszyscy członkowie Komisji mają certyfikaty dopuszczające do informacji niejawnych. Nie może dojść do tego, żeby została złamana zasada równego dostępu wszystkich członków Komisji do materiałów. Chciałbym zaapelować o to, żeby szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zobowiązać do maksymalnego wysiłku w celu przyspieszenia procedur sprawdzających. Komisja powinna procedować w taki sposób, żeby wszyscy członkowie Komisji mieli równe prawa od samego początku jej funkcjonowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Całkowicie podzielam tę opinię. Wszyscy członkowie Komisji powinni mieć jednakowy status. Komisja powinna w pełnym składzie przystępować do kolejnych etapów swojej pracy. Jako marszałek Sejmu zobowiązuję się do dobrej współpracy z Komisją. Zrobię wszystko, żeby zapewnić Komisji to, co jest jej potrzebne do efektywnej pracy. Dotyczy to także dopuszczenia posłów do materiałów ściśle tajnych. Rozmawiałem już na ten temat z szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Nie mogę jednak obiecać, że zmuszę Agencję do złamania obowiązujących w tych sprawach reguł. Agencja ma przyspieszyć swoje działania. Nie możemy jednak nakazać jej, żeby z dnia na dzień wystawiła wszystkie certyfikaty. Jest to sprawa, która nie dotyczy tylko członków Komisji Śledczej. Istnieje przecież określona procedura postępowania w takich sprawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PosełZbigniewWassermann">Uważam, że czas oczekiwania na wydanie certyfikatów powinniśmy wykorzystać do tego, żeby zabezpieczyć inne materiały. Mam na myśli materiały Najwyższej Izby Kontroli i prokuratury. Komisja jest dość liczna. Myślę, że i tak wszyscy posłowie nie będą mieli możliwości jednoczesnego zapoznawania się z materiałami. Myślę, że jest to dobra sytuacja, żeby zlikwidować ewentualny tłok w dostępie do materiałów. Bardzo proszę o uwzględnienie tego stanowiska przy podejmowaniu decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PosełKonstantyMiodowicz">Ustanowienie jednakowego statusu w dostępie do materiałów klasyfikowanych dla wszystkich członków Komisji Śledczej jest sprawą oczywistą. Jednak sprawa ta nie pozostaje w kolizji z wnioskiem zgłoszonym przez posła Antoniego Macierewicza. Z powodów praktycznych i organizacyjnych posłowie posiadający dopuszczenie do materiałów ściśle tajnych powinni mieć możliwość dostępu do zebranych materiałów, które zostały zdeponowane w kancelarii tajnej. Mówię o materiałach będących efektem pracy Komisji do Spraw Służb Specjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Powiedziałbym nawet więcej. Posłowie posiadający dostęp do materiałów tajnych mogliby pomóc w przygotowaniu wykazu wskazującego, o które materiały chodzi, gdyż są w tych sprawach profesjonalistami. Jednak decyzję w tej sprawie podejmie cała Komisja. Później wszyscy posłowie razem mogliby czytać te materiały i analizować je.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PosełAndrzejRóżański">Chciałbym podtrzymać wątpliwości, które w tej sprawie zgłosił poseł Andrzej Celiński. Sugestie posłów Antoniego Macierewicza i Konstantego Miodowicza wskazują na nierówne traktowanie członków Komisji. Byłbym ostrożny w szermowaniu takimi argumentami, że jeśli ktoś ma dostęp do informacji ściśle tajnych, to już dziś mógłby rozpocząć pracę nad zebranymi materiałami. Każdy z członków Komisji powinien mieć jednakowe możliwości. Formułowanie takich wniosków uważam za nieuprawnione. Jeżeli mamy dojść do prawdy i ustalić, co się naprawdę wydarzyło, to wszystkim członkom Komisji powinniśmy stworzyć jednakowe możliwości. Dlatego kategorycznie chciałbym podtrzymać wniosek dotyczący tego, że dostęp do materiałów objętych szczególnymi klauzulami powinien być możliwy dopiero wtedy, gdy wszyscy członkowie Komisji będą mieli certyfikaty dopuszczające ich do tych materiałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">Ta uwaga także nie jest bezzasadna. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PosełJózefGruszka">Zgłosiłem już wniosek, żeby wszystkie sprawy organizacyjne rozpatrzyć na następnym posiedzeniu Komisji, które odbędzie się w środę w przyszłym tygodniu. Uważam, że ten wniosek został przyjęty, gdyż nikt przeciwko niemu nie protestował. Dlatego bardzo proszę, żeby wszystkie uwagi i przemyślenia odłożyli państwo do środy. Na pewno potrzebne są działania w sprawie wydania certyfikatów posłom, którzy ich nie posiadają. W przyszłym tygodniu ustalimy wszystkie szczegóły i podejmiemy stosowne rozstrzygnięcia. Chciałbym zwrócić się z prośbą do posłów, którzy nie mają jeszcze certyfikatów. Proszę, żeby tacy posłowie pozostali na sali po zakończeniu obrad. Po posiedzeniu Komisji dostarczone zostaną wnioski, które trzeba wypełnić, ubiegając się o wydanie certyfikatu. Po odebraniu wniosków posłowie będą mogli je wypełnić w godzinach wieczornych. Rano złożyliby je w miejscu wyznaczonym przez marszałka Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PosełRomanGiertych">Proszę przewodniczącego Komisji o zwołanie posiedzenia prezydium Komisji w celu ustalenia harmonogramu prac i posiedzeń Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#MarszałekSejmuJózefOleksy">W środę odbędzie się następne posiedzenie Komisji. Na pewno nie od razu przystąpią państwo do pracy nad materiałami. Najpierw będą państwo musieli określić zakres tematów, sposób pracy oraz listę świadków. Chodzi o to, żeby później nie było sporów na ten temat. Zakładam, że to wszystko uda się załatwić na posiedzeniu w sprawach organizacyjnych. Na pewno trzeba będzie wziąć pod uwagę wniosek zgłoszony przez posła Andrzeja Różańskiego. Komisja powinna przystąpić do pracy merytorycznej w pełnym składzie. Dziękuję państwu za udział w obradach. Członkom Komisji życzę dobrej pracy. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>