text_structure.xml
19.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławJanas">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Marszałek Sejmu skierował do naszej Komisji w celu przeprowadzenia pierwszego czytania poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z decyzją prezydium Komisji projekt ten zostanie rozpatrzony na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy. W imieniu wnioskodawców uzasadnienie projektu ustawy przedstawi poseł Janusz Zemke.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejJanuszZemke">W imieniu posłów wnioskodawców zwracam się do członków Komisji Obrony Narodowej o wsparcie propozycji, dotyczących zmian w ustawie o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt zmiany ustawy został opracowany przez grupę parlamentarzystów. W pracach nad projektem kierowaliśmy się licznie zgłaszanymi postulatami żołnierzy, propozycjami dowódców oraz wystąpieniami posłów i senatorów. W chwili obecnej sytuacja jest taka, że żołnierze służby nadterminowej mogą pełnić ją najdłużej przez 4 lata. Właśnie w tej chwili mija termin 4-letniej służby dla ok. 2500 żołnierzy. Powinni oni zakończyć swoją służbę, gdyż zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi nie można jej już przedłużyć. Nasza propozycja wynika z tego, iż uważamy, że wewnątrz wojska powinna następować profesjonalizacja kadr. Dzięki zmianie ustawy w wojsku będzie można zatrzymać żołnierzy, którzy dobrze sprawdzili się w czasie pełnionej służby. Propozycja ta wynika z faktu, że rezygnacja z tych żołnierzy oznaczać będzie konieczność przyjęcia nowych żołnierzy, co będzie generować dodatkowe koszty. Od razu chcę państwa poinformować, że nie jest to rozwiązanie docelowe. W tej chwili w Ministerstwie Obrony Narodowej kończone są prace nad projektem ustawy o służbie żołnierzy zawodowych. Przewiduje się, że projekt ten utworzy grupę zawodowych szeregowców. Nie będę rozwijał tego tematu. W razie potrzeby będziemy mogli udzielić odpowiedzi na ewentualne pytania. Uważam, że bardziej szczegółowych informacji będą mogli udzielić dyrektor Departamentu Kadr, dyrektor generalny Ministerstwa Obrony Narodowej oraz przedstawiciele Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Zależy nam na tym, żeby ustawa została uchwalona jak najszybciej. Chciałbym podziękować Komisji za to, że poświęca czas na rozpatrzenie projektu na dzisiejszym posiedzeniu. Jeśli zaproponowane rozwiązania prawne nie wejdą w życie wystarczająco szybko, do końca bieżącego kwartału będziemy musieli zwolnić z wojska 1078 żołnierzy nadterminowych, w trzecim kwartale - 1291, a w czwartym kwartale - 286 żołnierzy. Uważamy, że przedłużenie możliwości pełnienia służby nadterminowej będzie korzystne dla wojska, a przede wszystkim dla zwiększania jego profesjonalizacji. Powiem wprost, że rozwiązanie to będzie również korzystne dla młodych ludzi, którzy pełnią w wojsku służbę nadterminową. Często po jej zakończeniu nie mają żadnych szans na znalezienie normalnej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławJanas">Projekt jest bardzo krótki, ale niezwykle ważny. Wydaje się, że zmiana ustawy jest uzasadniona. Otwieram dyskusję ogólną nad projektem ustawy. Proszę o zgłaszanie się do zabierania głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełZbigniewDziewulski">Wszyscy doskonale wiemy, że zmiana ustawy jest potrzebna. My także chcielibyśmy, żeby ustawa została zmieniona jak najszybciej. Już w tej chwili zwalnianych jest wielu żołnierzy pełniących nadterminową służbę wojskową. Wszyscy wiemy, że istnieje możliwość przeniesienia żołnierzy nadterminowych do kontraktowej, zawodowej służby wojskowej. Chciałbym dowiedzieć się, jakie są limity na bieżący rok. Jaką szansę mają żołnierze służby nadterminowej, żeby przejść do kontraktowej służby zawodowej? Jednocześnie zwracam się do członków Komisji z apelem, żeby wszystkie kluby poparły nowelizację. Uważam, że prace legislacyjne nad projektem należy zakończyć jak najszybciej. Żołnierze byli wcielani do służby nadterminowej w różnych terminach. Niektórym już w tej chwili mijają 4 lata służby. Jeszcze w maju tylko z jednego batalionu w Siedlcach będzie musiało odejść 7 żołnierzy. Zostaną zwolnieni za kilka dni. Uważam, że nowelizacja ustawy jest już w tej chwili spóźniona.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławJanas">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełBronisławKomorowski">Służba nadterminowa jest oryginalnym polskim wynalazkiem. Jest to dość nietypowy i tani sposób na to, żeby utrzymywać w służbie żołnierzy nie będących żołnierzami zawodowymi. Służba nadterminowa jest tańsza niż służba kontraktowa. Do tej pory żołnierze mogli pełnić służbę nadterminową maksymalnie przez 4 lata. Najlepsi żołnierze z tej grupy przechodzili do służby kontraktowej jako podoficerowie zawodowi. Pan minister powiedział, że przygotowywana jest ustawa, która całkowicie ma zlikwidować służbę nadterminową, a jednocześnie stworzy grupę szeregowców zawodowych. Uważam, że jest to prawidłowy kierunek działania, jednak pod warunkiem, że Ministerstwo Obrony Narodowej dysponuje odpowiednimi środkami na realizację takiego rozwiązania. Uważam, że pomysł dotyczący przedłużenia możliwości pełnienia służby nadterminowej do 7 lat jest dość dziwaczny. Przypomnę, że służba nadterminowa miała być jedynie pewnym przedłużeniem obowiązkowej służby zasadniczej. Wydłużenie służby nadterminowej do 7 lat nie ma żadnego logicznego uzasadnienia. Należy wziąć pod uwagę to, że są to żołnierze, którzy są profesjonalistami, chociaż nie w sensie swojego statusu prawnego i wymiaru wynagrodzenia. Rozumiem, że zaproponowane rozwiązanie ma być drogą do utworzenia grupy szeregowców zawodowych lub kontraktowych. W takiej sytuacji rozwiązanie to będzie pewną protezą, która jest konieczna w obecnej sytuacji. Jeśli tak, przedstawione propozycje należy wesprzeć. Jednak rozwiązanie to może oznaczać dalsze rozwijanie służby nadterminowej, która zastępować będzie służbę kontraktową i zawodową. Uważam, że taki kierunek działania nie jest prawidłowy. Takich rozwiązań nie da się utrzymać na dłuższą metę. Rozwiązania te nie są korzystne dla ludzi i nie dają odpowiednich efektów w postaci związania żołnierzy ze służbą. W związku z tym chciałbym zapytać, dlaczego tak nagle podjęto decyzję o nowelizacji ustawy? Projekt ustawy został podpisany przez grupę posłów. Pan minister występuje w tym przypadku jako poseł. Sprawa nie została rozpatrzona przez rząd w normalnym trybie. Należy to przyznać. Skąd wziął się pośpiech przy tej nowelizacji? Czy obawiali się państwo, że projekt nie może być przyjęty w normalnym trybie? Czy chodzi raczej o jakieś uwarunkowania finansowe? Przecież o tym, że grupie żołnierzy wkrótce skończy się termin pełnienia służby nadterminowej, wszyscy dowódcy wiedzieli od dawna. Dla nikogo nie jest to zaskoczeniem, gdyż terminy były doskonale znane. Do tej pory ten problem był rozwiązywany nieco inaczej. Co się stało, że powstała konieczność podjęcia inicjatywy poselskiej w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławJanas">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Proszę przedstawiciela wnioskodawców, żeby odniósł się do przebiegu dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuJanuszZemke">Przypomnę, że żołnierz może pełnić służbę nadterminową wyłącznie po złożeniu zgody i odpowiedniego wniosku. Nie można mieć obaw, że nowelizacja ustawy jest próbą przedłużenia obowiązkowej służby wojskowej. Służbę nadterminową żołnierz może pełnić tylko na własny wniosek. W ostatnim czasie do Ministerstwa Obrony Narodowej wpłynęło kilkaset listów od zrozpaczonych młodych ludzi, którzy będą musieli w maju odejść z wojska. O tej sprawie mówił przed chwilą poseł Zbigniew Dziewulski. Ludzie ci nie mają przed sobą żadnych realnych perspektyw. Zaproponowaliśmy przedłużenie możliwości pełnienia służby nadterminowej do 7 lat. Propozycja ta wynika z faktu, że nadterminowa służba wojskowa jest jedną z form wypełniania powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Ta forma służby została przewidziana w ustawie. Przypomnę, że powszechny obowiązek obrony można wypełniać do ukończenia 28 lat. Z tym warunkiem wiąże się czas trwania służby nadterminowej. Żołnierz w służbie nadterminowej także nie może przekroczyć 28 lat życia. Powoduje to pewne ograniczenia. Na pewno optymalne byłoby rozwiązanie, o którym mówił przed chwilą poseł Bronisław Komorowski. Zgodnie z tym rozwiązaniem żołnierz służby nadterminowej po uzyskaniu pozytywnej oceny mógłby przejść do służby kontraktowej. Przypomnę państwu, że mamy do czynienia z taką sytuacją, że limity dotyczące żołnierzy nadterminowych i żołnierzy kontraktowych są ustalane sztywno na cały rok. Zmiana limitu jest możliwa jedynie poprzez zmianę ustawy budżetowej. W ustawie budżetowej na 2002 r. zapisano, że w wojsku służyć będzie 9 tys. żołnierzy służby nadterminowej. Przyznaję, że w tym zakresie mamy jeszcze pewne pole manewru. Jednocześnie przewidziano, że w służbie kontraktowej pozostawać będzie 13.647 żołnierzy. W tym przypadku mamy problemy, które dotyczą ukompletowania. Oznacza to w praktyce, że w tej grupie przesunięcia nie są możliwe. Pytano także o powody zastosowania takiego trybu nowelizacji ustawy. Odpowiem państwu uczciwie, gdyż uważam, że wszystkim członkom Komisji leżą na sercu kwestie dotyczące obronności. Na pewno możliwe było oczekiwanie na podjęcie w tej sprawie inicjatywy przez rząd. Jednak wszyscy dobrze wiedzą, że jest to ścieżka niezwykle długa. Przygotowanie projektu przez rząd oznacza konieczność przeprowadzenia konsultacji międzyresortowych oraz ocenienia projektu przez stały komitet. Dodam, że nie było podstaw do tego, żeby rząd mógł nadać temu projektowi klauzulę pilności. Można sądzić, że praktyczne decyzje zapadłyby dopiero za kilka miesięcy, a więc w czasie, gdy w naszym wojsku nie byłoby już żołnierzy służby nadterminowej. Z tego powodu podjęto dość nietypową drogę nowelizacji ustawy. Wykorzystałem to, że nadal jestem posłem. Uznałem, że zaproponowane rozwiązanie będzie korzystne dla wojska, a także dla dość licznej grupy młodych ludzi. Chcę podkreślić, że chodzi tu o ludzi, którzy są pozytywnie oceniani. Nie zakładamy przecież, że służba nadterminowa będzie przedłużana w sposób automatyczny. Uważamy, że przedłużenie służby powinno wiązać się z przeprowadzeniem oceny dotychczasowej służby danego żołnierza.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuJanuszZemke">Wspominałem wcześniej o planowanych zmianach w ustawie o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Proszę, żeby dyrektor Departamentu Kadr przedstawił państwu pomysł dotyczący utworzenia w przyszłości nowej kategorii żołnierzy, której obecnie nie ma w naszym wojsku. Mam na myśli grupę zawodowych szeregowców i starszych szeregowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełBronisławKomorowski">Zadano pytanie o limity dotyczące przejścia żołnierzy do służby kontraktowej. Chciałbym zapytać, co będzie ze służbą nadterminową? Projekt przewiduje, że służba nadterminowa zostanie wydłużona z 4 do 7 lat. Raz jeszcze podkreślę, że uważam, iż to rozwiązanie jest całkowicie nielogiczne. Normalna, a więc terminowa służba wojskowa, trwa przez 12 miesięcy. Natomiast nadterminowa służba wojskowa trwa przez 7 lat. Jest to jakieś dziwactwo. Ilu żołnierzy siły zbrojne przyjmą do służby nadterminowej w roku bieżącym? Wielu żołnierzy pełniących zasadniczą służbę wojskową liczy na możliwość pozostania w służbie. Wiem, że wśród żołnierzy służby zasadniczej jest kolejka chętnych do pełnienia służby nadterminowej. Czy uchwalenie ustawy spowoduje, że liczba żołnierzy przyjmowanych do służby nadterminowej z zasadniczej służby wojskowej zmniejszy się? Czy liczba żołnierzy przyjmowanych do służby nadterminowej zostanie taka sama, czy też się zwiększy?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuJanuszZemke">Parlament przyznał nam w ustawie budżetowej limit, który dotyczy 9 tys. żołnierzy służby nadterminowej. Jednak w tej chwili mamy w służbie nadterminowej 7707 żołnierzy. Oznacza to, że mamy tu jeszcze pewne rezerwy. Chcę państwa poinformować, że rozpoczęliśmy już prace nad projektem budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej na przyszły rok. Przeprowadzone zostały różne symulacje. Chcielibyśmy, żeby w przyszłym roku liczba żołnierzy nadterminowych została zmniejszona co najmniej o 1 tys. osób. Taką propozycję przedłożymy parlamentowi. Uważamy, że w okresie przejściowym, w którym jesteśmy obecnie, jest to logiczny sposób postępowania. Od razu powiem, że istnieje tu pewien problem, gdyż żołnierze nadterminowi nie są żołnierzami zawodowymi. Chcę państwu powiedzieć wprost, że w tej chwili bronimy się przed rozszerzaniem formuły służby kontraktowej. Wstrzymujemy się do momentu, w którym rozstrzygnięte zostaną kwestie dotyczące m.in. prawa żołnierza do kwatery. W tej chwili mamy obowiązek zapewnienia kwatery żołnierzowi pełniącemu służbę na podstawie kontraktu. Powoduje to w skali całego wojska kolosalne koszty. Natomiast żołnierze pełniący służbę nadterminową w zdecydowanej większości są zakwaterowani w takich samych warunkach, jak żołnierze służby czynnej. Uważamy, że w tym zakresie trzeba będzie przeprowadzić wiele różnych analiz. Warto jednak pamiętać o tym, że w ten sposób nie będziemy generować wydatków, które trzeba będzie realizować przez następne 25 lat. Prawdziwe jest twierdzenie, że w przypadku żołnierzy nadterminowych nie ponosimy części wydatków socjalno-bytowych, które musimy ponieść w przypadku żołnierzy pełniących zawodową służbę wojskową. Proszę pana generała o uzupełnienie mojej wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewJabłoński">Na pewno pamiętają państwo, że przedstawiałem Komisji projekt dotyczący naszej przyszłej polityki kadrowej. W projekcie założono, że w wojsku powinien nastąpić wzrost uzawodowienia o ok. 5 proc. Ten wzrost powinien dotyczyć stanowisk szeregowców. Inaczej mówiąc oznacza to, że wprowadzilibyśmy do naszej armii stanowiska zawodowych szeregowców. Takie stanowiska są w każdej armii NATO. Informacja o naszych planach rozniosła się po jednostkach wojskowych. Żołnierze chcą służyć w wojsku zawodowo na stanowiskach szeregowców. Przypomnę, że takie stanowiska będą mogli zajmować np. kierowcy, działonowi i operatorzy sprzętu. Jednak w tej chwili nie możemy przyjąć tych żołnierzy do służby, gdyż do tego potrzebne są odpowiednie zapisy w ustawie o służbie żołnierzy zawodowych. Będziemy mogli przyjąć szeregowców do służby zawodowej dopiero wtedy, gdy ustawa zostanie uchwalona. Najprawdopodobniej będzie to możliwe dopiero w 2003 r. Naturalnymi kandydatami do objęcia stanowisk zawodowych szeregowców są żołnierze, którzy służą w wojsku od 4 lat. Żołnierze służby nadterminowej są w odpowiedni sposób wyszkoleni i dobrze przygotowani do wypełniania swoich obowiązków. Wielu z nich ma podstawową znajomość języka angielskiego. W tej chwili stoimy przed pewnym wyborem. Możemy zwalniać żołnierzy nadterminowych w kolejnych miesiącach roku, poczynając od maja. Do jesieni należałoby zwolnić ok. 1500 żołnierzy. Możemy także przetrzymać tych żołnierzy w jednostkach do momentu wejścia w życie ustawy o służbie żołnierzy zawodowych. Po wejściu ustawy żołnierze nadterminowi podpiszą kontrakty. Można powiedzieć, że z tego tytułu mamy podwójny zysk. Z jednej strony mamy do dyspozycji przygotowanych żołnierzy, którzy będą zawodowymi szeregowcami. Na miejsce zwalnianych żołnierzy nie musimy przyjmować poborowych z cywila i szkolić ich od samego początku. Oznacza to oszczędności na poziomie ok. 250 mln zł w skali wszystkich żołnierzy służby nadterminowej. W tej chwili napływają do nas informacje, że wszyscy zainteresowani żołnierze są informowani o tym, że będą mieli możliwość przedłużenia służby. Uważamy, że projekt ustawy należy przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławJanas">Zanim przystąpimy do rozpatrzenia ustawy proszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o przedstawienie opinii o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejArkadiuszPluciński">Oświadczam, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławJanas">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty. Czy mają państwo uwagi do art. 1? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 bez uwag. Czy mają państwo uwagi do art. 2? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie projektu ustawy. Poddaję pod głosowanie cały projekt. Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy w całości? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełZbyszekZaborowski">Proponuję, żeby sprawozdawcą tego projektu został przewodniczący Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełStanisławJanas">Wyrażam na to zgodę. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Kto z państwa jest za powierzeniem obowiązków sprawozdawcy posłowi Stanisławowi Janasowi? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie wybrała posła Stanisława Janasa na sprawozdawcę. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>