text_structure.xml 5.59 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Finansów Publicznych i Zdrowia. Otrzymaliście państwo porządek dzienny posiedzenia. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy zatem do jego realizacji. Bardzo proszę przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia o uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom stomatologom, pielęgniarkom, położnym i technikom medycznym oraz o umarzaniu tych kredytów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanKopczyk">Nowelizacja ustawy z 24 sierpnia 2001 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom stomatologom, pielęgniarkom, położnym i technikom medycznym oraz o umarzaniu tych kredytów ma na celu taką korektę przepisów ustawy, aby możliwe było wejście tej ustawy w życie. Ustawa, która miała obowiązywać od 1 stycznia 2002 r. zawierała liczne błędy. Jest to pierwsza ustawa umożliwiająca osobom wykonującym zawody medyczne, wsparcie podjęcia działalności w formie indywidualnej lub grupowej praktyki, albo w formie niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej. Ustawa kierowana jest do osób wykonujących zawody medyczne, które utraciły pracę w publicznych zakładach opieki zdrowotnej z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, albo zadeklarowały gotowość rozwiązania umowy o pracę. Pierwotny kształt przepisów znacznie utrudniał ich realizację. Nie była jasno określona lista adresatów ustawy. Niejasne były również wymogi formalne związane z otrzymaniem kredytów. Proponowane zmiany usuwają te przeszkody, a jednocześnie zachowują warunki konieczne do sprawowania kontroli nad wydatkowaniem środków publicznych. Proponuje się wprowadzenie następujących zmian:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanKopczyk">- na nowo określa się katalog podmiotowy ustawy, eliminując kategorię osób określanych mianem „technik medyczny” (nie ma takiego zawodu w powszechnie obowiązujących przepisach),</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanKopczyk">- zawęża się grono osób, mogących ubiegać się o kredyt na podjęcie własnej działalności,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanKopczyk">- określa się górną granicę oprocentowania kredytów udzielonych na mocy tej ustawy (wiąże się to z korzystniejszą sytuacją kredytobiorcy i mniejszym obciążeniem budżetu z tytułu dopłat).</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanKopczyk">Ponadto w projekcie ustawy uporządkowano treść umowy zawieranej między ministrem właściwym, a bankiem oraz zwiększono oprocentowanie dla nierzetelnych kredytobiorców. Nałożono także na bank obowiązek kontroli przeznaczenia kredytu na cele zgodne z ustawą, określone w umowie kredytowej. Proponowana nowelizacja nie powoduje nowych skutków dla budżetu państwa. W rezerwie celowej w części nr 83 budżetu na 2002 r. zarezerwowano na ten cel wystarczające środki. Przedstawiony projekt był przedmiotem konsultacji społecznych ze związkami zawodowymi, samorządami zawodowymi i innymi organizacjami oraz z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Projekt ustawy, zdaniem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Proszę połączone Komisje o uchwalenie tej nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Przystępujemy do pierwszego czytania. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarekOlewiński">Proponuję, aby połączone Komisje powołały podkomisję do rozpatrzenia tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Czy są inne propozycje? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły wniosek pana posła Marka Olewińskiego. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do ustalania składu podkomisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarekOlewiński">Z Komisji Finansów Publicznych zgłoszono kandydatury posłów: Krystyny Skowrońskiej, Leszka Świętochowskiego i Ryszarda Maraszka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">W imieniu Komisji Zdrowia zgłaszam kandydatury posłów: Andrzeja Jagiełły, Władysława Szkopa, Tadeusza Cymańskiego i Leszka Murzyna. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje powołały podkomisję do spraw rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom stomatologom, pielęgniarkom, położnym i technikom medycznym oraz o umarzaniu tych kredytów w proponowanym składzie. Sprzeciwu nie słyszę. Bardzo proszę członków podkomisji o pozostanie na sali. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Finansów Publicznych i Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>