text_structure.xml
28.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJózefOleksy">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie Komisji Europejskiej. Porządek dzienny został państwu dostarczony. Czy są uwagi do porządku dziennego. Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego - pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych. Ta nowelizacja wprowadza 12 zmian. Umożliwią one zapewnienie prawidłowej ochrony środowiska oraz zdrowia człowieka przed zagrożeniami stwarzanymi przez substancje i preparaty chemiczne. Z punktu widzenia społecznego jest to bardzo ważna nowelizacja. Celem ustawy jest umożliwienie zgłaszania Komisji Europejskiej, jeszcze przed przystąpieniem Polski do Unii, nowych substancji chemicznych, tak aby nie powstała konieczność czasowego ich wycofania z rynku z chwilą akcesji. Są tu również zaproponowane odpowiednie poprawki dostosowawcze. Projekt ten jest związany z zamkniętym już stanowiskiem negocjacyjnym w obszarze „Swoboda przepływu towarów”. Ustawa ta nie rodzi skutków finansowych w budżecie. Przystępujemy do pierwszego czytania. Proszę przedstawiciela rządu o zaprezentowanie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaEwaKralkowska">Przepisy, które mają spowodować przyspieszenie zmian zostały zapisane w art. 43 i 46. Jednocześnie nowelizacja tej ustawy pozwala na wprowadzenie innych niezbędnych poprawek. Po prostu jest tak, że ustawa, która funkcjonuje w tej chwili ma pewne mankamenty i należy ją doprecyzować. Ponieważ jest to ustawa bardzo specjalistyczna i o wysokim stopniu trudności, to fachowe uzasadnienie przedstawi pan inspektor ds. substancji chemicznych dr Jerzy Majka.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefOleksy">Czy uzasadnienie ustawy sprowadza się wyłącznie do kwestii technicznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuEwaKralkowska">Tak, do kwestii merytorycznych, które trzeba wprowadzić w związku z obrotem substancjami chemicznymi. Najważniejszym jednak argumentem jest przyspieszenie wejścia w życie ustawy, co uchroni wiele produktów przed wycofaniem z obrotu na czas rozpatrzenia zgłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefOleksy">Na czym polega zagrożenie wycofywania z obrotu?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuEwaKralkowska">Polega to na tym, że każda nie zgłoszona wcześniej substancja będzie musiała przejść proces rejestracji, do czasu jego zakończenia trzeba ją będzie wycofać z rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJózefOleksy">Czy jest to związane z okresem przejściowym w stanowisku negocjacyjnym?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuEwaKralkowska">Nie, nie jest to związane z okresem przejściowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MinisterstwieZdrowiaJerzyMajka">Przy okazji przyspieszenia wejścia w życie przepisów dotyczących nowych substancji chemicznych wprowadzono w ustawie kilka poprawek. Po pierwsze, dokonano w art. 1 ust. 3 pkt 3 lit. a) i e) poprawek pozwalających na dostosowanie nazewnictwa do ustaw - Prawo farmaceutyczne i ustawa o kosmetykach. Dodano w tym przepisie lit. h), co jest związane z koniecznością uwzględnienia nowej ustawy o wyrobach medycznych. Po drugie, konieczna była zmiana w art. 2 ust. 1 pkt 3, ponieważ była w nim zawarta delegacja dla ministra zdrowia do wydania spisu istniejących substancji. Według Rządowego Centrum Legislacji ta delegacja nie jest wystarczająca do wydania takiego spisu. Z tego powodu zmieniono odpowiednio definicję substancji istniejących oraz dodano art. 22a pozwalający na wydanie takiego spisu. Istniejąca ustawa nie pozwala na wprowadzenie całego przepisu Unii Europejskiej, tj. części a) załącznika 6 do dyrektywy 99/45, co powoduje konieczność dodania w art. 2 w ust. 1 punktu 5a z definicją, a następnie powoduje konieczność zmiany w art. 25 i 26. Po trzecie, w ustawach wprowadzono przepisy pozwalające na wdrożenie w Polsce tzw. Wytycznych Londyńskich, co pozwoli na ratyfikowanie Konwencji Rotterdamskiej. Są to porozumienia dotyczące handlu międzynarodowego kilkunastoma substancjami chemicznymi. Polska podpisała w 1989 roku Wytyczne Londyńskie, ale jako jeden z bardzo nielicznych krajów na świecie ich nie wdrożyła. Wprowadzenie zmiany w art. 2 ust. 1 pkt 6a i dodanie do art. 31 ustawy ust. 4 i 5 pozwoli na realizowanie tych wytycznych. Jest to sprawa ważna, bo przedstawiciele Komisji Europejskiej co najmniej 3 razy pytali się nas na różnych oficjalnych spotkaniach, kiedy Polska wdroży wreszcie Wytyczne Londyńskie. Dodanie art. 6a jest spowodowane faktem, że są to przepisy komplementarne wobec przepisów Kodeksu pracy, które zobowiązują osoby prawne i fizyczne stosujące substancje chemiczne do posiadania ich spisu. Tutaj rozszerzamy obowiązek posiadania takiego spisu także na osoby będące dystrybutorami substancji chemicznych. Po czwarte, zmiana w art. 11 ust. 3 jest zmianą prawną umożliwiającą wytypowanie przez określonych ministrów jednostek naukowych współpracujących z inspektorem ds. substancji i preparatów chemicznych. Po piąte, w art. 22a ust. 2 wprowadzamy dużą zmianę merytoryczną pozwalającą na dostosowanie przepisów polskich do rozporządzenia 793/93 Rady dotyczącego istniejących substancji chemicznych. Najważniejsze jest to, że pozwala to również na zebranie informacji o substancjach wielkotonażowych i stwarzających szczególne zagrożenie. Po szóste, zmiany proponowane w art. 28 dadzą możliwość przyjęcia niewielkiego załącznika do jednej z dyrektyw dotyczącego wymagań wobec zamknięć utrudniających otwarcie pojemników przez dzieci. Dotychczasowe przepisy nie pozwalały przyjąć tych wymagań. Po siódme, wprowadzono zmiany w art. 31 ust. 1, które są spowodowane koniecznością przyjęcia dyrektywy 76/769, w której tytule mówi się jedynie o ograniczeniach stosowania i wprowadzania do obrotu substancji i preparatów chemicznych, natomiast faktycznie jest w tej dyrektywie szereg ograniczeń wprowadzania do obrotu produktów, których składnikami są substancje i preparaty chemiczne.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MinisterstwieZdrowiaJerzyMajka">Odpowiednia zmiana delegacji pozwala na przyjęcie całości przepisów tej dyrektywy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefOleksy">Biuro Legislacyjne zgłosiło nieliczne uwagi o charakterze formalnym. Mamy też opracowanie Biura Studiów i Ekspertyz. Otwieram debatę w pierwszym czytaniu. Czy są pytania i uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że materiał został wyjątkowo porządnie przygotowany, są tu zamieszczone tłumaczenia wszystkich aktów Unii Europejskiej, jak też projekty wszystkich aktów wykonawczych wynikających z delegacji ustawowej. Jeżeli nie ma pytań, to zamykam pierwsze czytanie i proponuję powołanie podkomisji do rozpatrzenia całości tego projektu w składzie, posłowie: Jerzy Michalski (Samoobrona), Małgorzata Rohde (SKL), Grażyna Ciemniak (SLD), Ryszard Zbrzyzny (SLD) i Adam Bielan (PiS). Proszę podkomisję o ukonstytuowanie się. Jeżeli chodzi o harmonogram to proponuję, aby ta podkomisja pracowała według następujących ustaleń. Termin zakończenia prac wyznaczam na 26 kwietnia, tak aby Komisja mogła rozpatrzyć sprawozdanie podkomisji do dnia 7 maja. Zwracam uwagę, że w przyszłym tygodniu będą święta, a więc ten termin 7 maja jest bardzo napiętym terminem regulaminowym. Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego - pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne. Zwracam uwagę, że jest to bardzo zasadnicza nowelizacja, w której proponuje się dokonanie 37 zmian w ustawie z 1997 roku. Celem tej nowelizacji jest liberalizacja sektora energetycznego, szczególnie w zakresie produkcji, przesyłania i dystrybucji elektryczności na wspólnym rynku energii. Dotyczy ona również zasad organizacji i funkcjonowania sektora elektrycznego, dostępu do rynku, kryteriów i procedur odnoszących się do przetargów, jak też udzielania licencji i zezwoleń. Nowelizacja dotyczy też przechowywania, dostarczania i dystrybucji gazu naturalnego na wspólnym rynku energii. Określa też zasady dotyczące organizacji i funkcjonowania sektora gazowego, dostępu do rynku oraz kryteria i procedury odnoszące się do udzielania zezwoleń na przesył, przechowywanie, dystrybucję i dostarczanie gazu. Nie po raz pierwszy polski Sejm będzie się zajmował prawem energetycznym. Jeszcze pod koniec poprzedniej kadencji rozpatrywaliśmy regulacje dostosowujące polskie prawo energetyczne do prawa UE. Dziś przystępujemy do zasadniczej jego nowelizacji. Wszyscy państwo posiadacie opinię Biura Studiów i Ekspertyz oraz uwagi prawnolegislacyjne Biura Legislacyjnego KS. Proszę przedstawiciela rządu pana ministra Marka Kossowskiego o zaprezentowanie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarekKossowski">Omawiany dziś rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne ma głównie na celu dostosowanie przepisów tego prawa do unormowań europejskich, zwłaszcza tych zawartych w dyrektywach dotyczących jednolitego wewnętrznego rynku energii elektrycznej i gazu ziemnego oraz zasad przesyłu energii elektrycznej i gazu ziemnego. Chodzi również o informowanie Komisji Europejskiej o projektach inwestycyjnych związanych z tworzeniem warunków dla rozwoju transeuropejskich sieci energetycznych, jak też z promowaniem rozwoju produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Dodatkowo uwzględniono w projekcie nowelizacji wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o doprowadzenie ustawy do zgodności z Konstytucją RP. Wprowadzono też niezbędne zmiany wynikające ze zmian w innych przepisach prawnych. Pierwszy projekt ustawy, przygotowany w formie jednolitego aktu prawnego był w 2001 roku przedmiotem uzgodnień społecznych, gospodarczych i sektorowych. W związku ze znaczną liczbą uwag zgłoszonych do tego projektu zdecydowano o przygotowaniu nowego w formie, nowelizacji ustawy - Prawo energetyczne. Uwzględniono w nim uwagi związane z dostosowaniem prawa, jak też służące zapewnieniu zgodności ustawy z konstytucją. Pozostałe uwagi zgłoszone w toku konsultacji, zostaną uwzględnione przy kolejnej nowelizacji zaplanowanej na przełom lat 2002/2003. W ramach dostosowania do norm UE zaproponowano następujące ważniejsze zmiany przepisów ustawy. W art. 4 ust. 2 i 6 oraz w art. 7 ust. 1, zmiany wprowadzające obowiązek równoprawnego traktowania podmiotów ubiegających się o zawarcie umowy o przyłączenie do sieci, świadczenie usług przesyłowych oraz sprzedaż paliw gazowych i energii. Wprowadzono też minimalne zasady proceduralne, takie jak niezwłoczne informowanie o odmowie dostępu do systemu i jej przyczynach. Zmiany te stanowią dostosowanie do przepisów art. 16 dyrektywy 96/92 UE i art. 14 dyrektywy 98/30 UE.W art. 4 ust. 4 znalazły się zmiany wprowadzające tzw. negatywną klauzulę wzajemności w zakresie dostępu do sieci, dającą możliwość odmowy świadczenia usług przesyłowych dla paliw gazowych lub energii elektrycznej pochodzących z innego państwa, jeżeli to państwo nie nałożyło takiego obowiązku na działające w tym państwie przedsiębiorstwa. Może być tak również wtedy gdy odbiorca, do którego paliwa gazowe lub energia mają być dostarczone nie jest odbiorcą uprawnionym do korzystania z usług przesyłowych w tym państwie. Powinno to służyć zabezpieczeniu rynku polskiego przed negatywnymi skutkami różnego tempa otwierania w państwach członkowskich rynków energii elektrycznej i gazu. Wykorzystanie klauzul dopuszczonych w art. 19 ust. 5 dyrektywy 96/92 UE i art. 19 ust. 1 dyrektywy 98/30 zaproponowano w stanowisku negocjacyjnym w obszarze „Energia”. Jest to tym bardziej istotne, że w tym obszarze nie przewidziano w tych kwestiach okresów przejściowych. Zgodnie z zapisami w art. 25 dyrektywy 98/30 w art. 4a dano prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki uprawnienie wyłączania lub ograniczania w drodze decyzji obowiązków nałożonych na przedsiębiorstwa energetyczne w zakresie zawierania umów o świadczenie usług przesyłowych z uprawnionymi odbiorcami paliw gazowych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarekKossowski">Chodzi tu o sytuację, w której realizacja takiej umowy mogłaby spowodować poważne trudności finansowe tego przedsiębiorstwa związane z realizacją zawartych wcześniej umów typu „bierz lub płać”. Konieczność wprowadzenia tej regulacji potwierdzona została również w stanowisku negocjacyjnym. Proponuje się uczynić prezesa URE organem kontrolującym wprowadzanie odstępstw i zobowiązać go do zawiadamiania Komisji Europejskiej o takiej odmowie. W art. 4b zmieniono zakres upoważnienia dla ministra gospodarki do wydania rozporządzenia w sprawie harmonogramu uzyskiwania prawa do korzystania z usług przesyłowych regulowanych w art. 19 dyrektywy 96/92 UE i art. 18 dyrektywy 98/30 UE poprzez wykreślenie terminu pełnego otwarcia polskiego rynku. Zmiana dotyczy obecnego art. 65 ustawy - Prawo energetyczne, którego skreślenie proponujemy. Obowiązek corocznego informowania KE o kryteriach uzyskiwania przez odbiorców prawa do korzystania z usług przesyłowych oraz o stopniu otwarcia rynku wynikający z art. 1 ust. 4 dyrektywy 96/92 UE i art. 18 ust. 9 dyrektywy 98/30 UE spoczywać będzie teraz na ministrze właściwym ds. gospodarki. Inne zmiany dostosowawcze dotyczą wyznaczania operatorów systemu elektroenergetycznego i systemu gazowego oraz określenia ich obowiązków. Jednym z nich jest współdziałanie z KE w sprawach wspierania rozwoju transeuropejskich sieci przesyłowych - dodane art. 9b i 9d. Dalsze to: informowanie KE i państw członkowskich UE o wprowadzonych ograniczeniach w dostarczaniu paliw lub energii - art. 11 ust. 10, informowanie o projektach inwestycyjnych będących przedmiotem zainteresowania KE - art. 12 ust. 2 pkt 6, art. 23 ust. 2 pkt 11 i art. 28, informowanie o kryteriach odmowy udzielania koncesji oraz usunięcia ograniczenia możliwości uzyskania koncesji przez podmioty nie mające siedziby czy miejsca zamieszkania w Polsce. Rozszerzamy to prawo, od dnia uzyskania przez Polskę członkostwa w UE, na terytorium państw członkowskich - art. 33 ust. 1 i 5. Dostosowania do Konstytucji RP dotyczą w szczególności: ujęcia w ustawie wyłączeń stosowania przepisów ustawy do jednostek specjalnych, w tym MON i MSWiA - art. 2, art. 21a i art. 53a, jak również doprecyzowania wymagań do umów związanych z dostarczaniem paliw gazowych i energii - art. 5 oraz regulacji możliwości wstrzymania dostaw paliw i energii do odbiorcy, który zwleka z zapłatą oraz wprowadzenia obowiązku bezzwłocznego wznowienia dostaw w momencie, gdy ustaną przyczyny ich wstrzymania - art. 6. Przeniesiono z rozporządzenia do ustawy obowiązek zakupu energii uzyskiwanej ze źródeł odnawialnych lub wytwarzanych w skojarzeniu z ciepłem. Uzupełniono delegację o wytyczne dotyczące upoważnienia do wydania rozporządzenia określającego zakres tego obowiązku - art. 9a. Uregulowano też sprawę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli zapasów paliw w elektrowniach i ciepłowniach - art. 10. Zawarte w niniejszym projekcie zmiany uzupełniono także o wytyczne do wydania rozporządzeń w wymaganym zakresie. Skreślono art. 48 dotyczący obowiązku przedkładania przez kopalnie prezesowi URE do zatwierdzania cen węgla brunatnego, a w art. 49 określono kryteria tworzenia warunków konkurencji na rynku energii branych pod uwagę przez prezesa URE przy podejmowaniu decyzji zwalniających przedsiębiorstwo energetyczne z obowiązku przedkładania taryf do zatwierdzania. Wejście w życie zmian ustawy w dniu 1 stycznia 2003 r. jest zbieżne z założeniami gotowości Polski do członkostwa w UE ustalonymi w obszarze negocjacyjnym „Energia”. Niektóre przepisy ustawy, przede wszystkim te, które dotyczą konieczności informowania KE i dopuszczają procedury odwoławcze przed organami Unii wejdą w życie w dniu przystąpienia Polski do UE. Przepisy dotyczące prawa odmowy świadczenia usług przesyłowych dla paliw i energii pochodzących z importu oraz nakładające na przedsiębiorstwa starające się o koncesję energetyczną wymóg posiadania siedziby w Polsce utracą moc w dniu wejścia w życie traktatu o akcesji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJózefOleksy">Otwieram debatę w pierwszym czytaniu. Czy są pytania lub uwagi? Nie słyszę. Ja mam pytania. Nie znalazłem tu uwag, jak się ma ta nowelizacja do Europejskiej Karty Energetycznej i Traktatu o Karcie Energetycznej z 1994 roku. Po drugie, chciałbym zapytać, co to znaczy obowiązek zakupu energii elektrycznej produkowanej ze źródeł odnawialnych przyłączonych do sieci? Ja wiem o co chodzi, ale chcę się dowiedzieć, kto będzie określał to przyłączenie do sieci?Kolejna sprawa, jak jest sformułowany obowiązek utrzymywania zapasów paliw w skali państwa i instytucji? Nie widzę tu tego rozgraniczenia. W uwagach Biura Studiów i Ekspertyz mamy odniesienie do przepisu mówiącego o obowiązku informowania KE i państw członkowskich o planowanych przedsięwzięciach inwestycyjnych. BSE słusznie pyta, dlaczego mamy informować wszystkie kraje członkowskie, skoro istnieje wymóg informowania tylko KE? Skąd w ustawie, tak daleko idący zapis?Jakie to nowe zasady prowadzenia ewidencji księgowej mają być wprowadzone w przedsiębiorstwach energetycznych? O co tu chodzi, czy to są zmiany formalne, czy też bardziej zasadnicze? Bo taka nowa ewidencja wpłynie na podwyższenie kosztów. Dlaczego do ustawy nie zostały dołączone projekty aktów wykonawczych skoro taki jest podstawowy wymóg? W projekcie jest aż 6 delegacji do wydania przez rząd rozporządzeń. Po raz pierwszy się zdarza, żeby ustawa przychodziła do nas w ogóle bez projektów aktów wykonawczych. Proszę to wyjaśnić. Proszę również o wyjaśnienie sprzeczności w art. 4 ust. 2 ustawy, na którą zwraca uwagę BSE. Dotyczy ona terminu wejścia w życie poszczególnych zobowiązań. Ten artykuł mówi o momencie wejścia Polski do UE, a w innym miejscu ustawy podana jest konkretna data 1 stycznia 2003 r.Czy jest tak, jak ja tu czytam, że rząd zamierza, do czasu uzyskania członkostwa w UE utrzymać obecnie obowiązujący stan rzeczy? Jak ma się do tego ta nowelizacja? Chodzi zwłaszcza o wadliwość przepisu przejściowego dotyczącego terminu wejścia ustawy w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanuszLewandowski">Jeżeli dobrze zrozumiałem wypowiedź pana ministra, to padła zapowiedź, że kolejna nowelizacja ustawy nastąpi na przełomie lat 2002/2003. Ta nowelizacja ma szansę wejść w życie w drugiej połowie roku. Czym jest uzasadniona taka procedura, aby dwukrotnie podchodzić w tak krótkim odstępie czasu do tej samej ustawy? Czy ma to związek z postanowieniami z Barcelony i kolejnym etapem liberalizacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJózefOleksy">Czy jeszcze ktoś chciałby zadać pytanie? Nie słyszę. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuMarekKossowski">Zacznę od odpowiedzi na ostatnie pytanie. Jest dokładnie tak, jak pan poseł powiedział. Chcemy drugi raz podejść do nowelizacji tej ustawy w związku z ustaleniami szczytu w Barcelonie oraz w związku z programem korygującym założenia polityki paliwowo-energetycznej, który został przyjęty przez rząd w kwietniu br. Idzie on dużo dalej, jeżeli chodzi o deregulację rynku energii elektrycznej i gazu niż to, co my tu proponujemy. Tę nowelizację trzeba przyjąć, bo jest pilna potrzeba dostosowania prawa. Natomiast prace nad wynikami szczytu w Barcelonie i nad programem rządowym potrwają jeszcze kilka miesięcy. Możliwość przedstawienia związanej z nimi nowelizacji będzie najwcześniej na przełomie roku bieżącego i przyszłego. Przechodząc do pytań, które zadał pan przewodniczący chcę powiedzieć, że jeżeli chodzi o EKE z 1994 roku, to tutaj nie ma i nie musi być ścisłych z nią relacji, bo nie ma takiego obowiązku. Europejska Karta Energetyczna jest bardziej dokumentem deklaratywnym i intencjonalnym niż dyrektywnym, w związku z tym uwzględniliśmy oczywiście ducha tej karty, natomiast nie przenosiliśmy jej przepisów i nie próbowaliśmy się do nich dostosować. W niektórych kwestiach byłoby to niezwykle trudne i kosztowne. Jeżeli chodzi o obowiązek zakupu energii ze źródeł odnawialnych, to wynika on ze stosownych dyrektyw UE, które nakładają na państwa członkowskie i kandydujące obowiązek zakupu takiej energii. U nas taki obowiązek już w tej chwili istnieje. Nie jest niestety zbyt skrupulatnie przestrzegany przez zakłady energetyczne, ale wedle pewnego harmonogramu coraz większy procent energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych powinien trafiać do sieci. Kwestia zapasów uregulowana w tej ustawie dotyczy przede wszystkim zapasów związanych z prowadzoną działalnością. Jeżeli natomiast chodzi o zapasy paliw na potrzeby kraju, to jesteśmy obecnie w trakcie przygotowywania projektu nowej ustawy, która będzie te kwestie regulowała w sposób inny, niż obecnie obowiązujące przepisy. W trakcie ustaleń przedakcesyjnych Polska wynegocjowała okres przejściowy na dojście do 90-dniowego zapasu paliw płynnych. Mamy osiągnąć ten poziom w 2008 roku. Jest to już uregulowane w osobnej ustawie, która też pewnie ulegnie zmianie. Jeżeli chodzi o pytanie o obowiązku informowania, to przyjmujemy uwagę i zmodyfikujemy ten przepis. Jeżeli chodzi o nowe zasady ewidencji księgowej, to mają to być zasady, które w sposób bardzo przejrzysty będą regulowały poszczególne rodzaje działalności. Np. w przedsiębiorstwach energetycznych, które zajmują się obrotem, przesyłem energii, jak też innymi rodzajami działalności, wszystkie one będą musiały być wyraźnie oddzielone, tak aby URE mogło prowadzić skuteczną działalność regulacyjną. Temu to przede wszystkim ma służyć. Jeżeli chodzi o projekty aktów wykonawczych, to dwa z nich zostały przesłane przez Ministerstwo Gospodarki do Sejmu, natomiast cztery pozostałe istnieją, ale jeszcze w starej redakcji związanej z obowiązującym obecnie kształtem ustawy - Prawo energetyczne. Zostaną one znowelizowane bezzwłocznie po wejściu w życie tej noweli. Jeżeli chodzi o sprzeczności dotyczące art. 2 ust. 2, to wyjaśni je pani mecenas Ewa Głuszek.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RadcaprawnywMinisterstwieGospodarkiEwaGłuszek">Wiem, że konstrukcja tego przepisu jest bardzo trudna, ale i jego materia jest bardzo trudna. Ta konstrukcja nie jest wadliwa, bo chodzi nam o brzmienie ust. 2 art. 4 obowiązującej ustawy. Przepis ten będzie obowiązywać do dnia uzyskania przez Polskę członkostwa. Sytuacja jest taka, że w tym przepisie obowiązującej ustawy jest powiedziane: „Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw lub energii mają obowiązek zapewnić wszystkim podmiotom świadczenie usług polegających na przesyłaniu paliw lub energii wydobywanych lub wytwarzanych w kraju...”. Zgodnie z przepisami dyrektyw UE ten przepis jest sprzeczny z prawem europejskim, bo ogranicza się tylko do paliw i energii wytwarzanych lub wydobywanych na terenie kraju. Dopóki nie wejdziemy do UE i staniemy się jej pełnoprawnym członkiem nie chcemy likwidować tego przepisu, chcemy go utrzymać. Dlatego takie jest brzmienie tego zapisu. Aby być w zgodzie z prawem UE wprowadziliśmy nową redakcję tego ustępu, w której nie mówimy już o wytwarzaniu i wydobywaniu paliw i energii na terenie kraju. Dlatego ten przepis ma tak trudną i skomplikowaną konstrukcję, ale zapewniam, że ten przepis nie jest sprzeczny. W okresie, gdy jesteśmy tylko państwem stowarzyszonym stosujemy przepis w brzmieniu określonym w obowiązującej ustawie i to zaznaczyliśmy w art. 2 naszego projektu. Od momentu wejścia do UE stosować będziemy przepis określony w art. 1 pkt 3 lit. a) niniejszego projektu. Dlatego w przepisach art. 8 wyłączyliśmy ten przepis, o którym przed chwilą mówiłam, bo wchodzi on w życie dopiero z dniem przystąpienia do UE.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełJózefOleksy">Czy ta rozbieżność jest usunięta?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RadcaEwaGłuszek">Tak, jest usunięta.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJózefOleksy">Co na to BSE?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielBiuraStudiówiEkspertyzKS">Jest faktem, że ta konstrukcja nie jest idealna pod względem legislacyjnym. Proponuję, aby tę sprawę rozstrzygnęło Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie wiem czy należy w tej chwili udzielać odpowiedzi na to pytanie, bo jak zauważył kolega, a wcześniej pani mecenas, sprawa jest dość skomplikowana. Pragnę tylko przypomnieć, że Biuro Legislacyjne w swoich uwagach postuluje zajęcie się materią art. 8 i 9, czyli przepisami przejściowymi i przepisami o wejściu w życie. Być może, w związku z tymi przepisami należałoby zastanowić się nad zapisami art. 2. Pani mecenas wyjaśniła nam kontekst takiego ujęcia tej sprawy i ja mogę powiedzieć, że rozumiem intencję. Moim zdaniem problem pojawi się jednak przy zapisach art. 8 i 9. Jeżeli jest taka potrzeba, to ja mogę to dokładnie wyjaśnić, ale myślę, że lepiej się tym zająć w czasie szczegółowych prac w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuMarekKossowski">Pani mecenas jest oczywiście gotowa do odpowiedzi, ale może rzeczywiście lepiej przenieść to do prac podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełJózefOleksy">Zamykam pierwsze czytanie i proponuję powołanie podkomisji do rozpatrzenia tego projektu ustawy w składzie, posłowie: Józef Cepil (Samoobrona), Bogusław Liberadzki (SLD), Bogdan Derwich (SLD), Janusz Lewandowski (PO), Robert Luśnia (LPR), Jan Sztwiertnia (UP), Elżbieta Kruk (PiS), Roman Jagieliński (PLD) i Bogdan Pęk (PSL).Czy jeszcze ktoś zgłasza się do składu podkomisji? Nie słyszę. Stwierdzam, że skład podkomisji został zatwierdzony. Proszę podkomisję o ukonstytuowanie się. Proponuję następujący harmonogram prac nad tą ustawą. Termin zakończenia prac podkomisji do 10 maja, tak aby Komisja mogła rozpatrzyć sprawozdanie do dnia 21 maja.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJerzyCzepułkowski">Nie tylko ta podkomisja się nie ukonstytuowała. Nie ukonstytuowały się również dwie wcześniej powołane podkomisje, w tym podkomisja do ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Proszę członków wszystkich tych podkomisji o pozostanie na sali i ukonstytuowanie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełJózefOleksy">Zamykam posiedzenie Komisji Europejskiej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>