text_structure.xml 7.91 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Uwzględniając prośbę Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, oddaję na wstępie głos przedstawicielowi UKIE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielkaUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejElżbietaBuczkowska">W imieniu sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej stwierdzam, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej i żadna z poprawek, zgłoszonych podczas drugiego czytania, nie zmienia tej konkluzji. Tak więc projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem wspólnotowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Dziękuję. Dzisiejszy porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawek i wniosków zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty oraz ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny posiedzenia. Wszyscy państwo otrzymaliście przed posiedzeniem zestawienie poprawek. Mamy dwie poprawki. Już wcześniej odbyliśmy długą dyskusję, w trakcie której zostały przedstawione wszystkie argumenty. Proponuję, abyśmy najpierw prosili wnioskodawców o krótkie uzasadnienie poprawki, następnie głos za, głos przeciw i głosowanie. Czy są uwagi do tak zaproponowanego trybu pracy? Nie widzę. Zatem przystępujemy do rozpatrzenia poprawki 1, której autorką jest posłanka Iwona Śledzińska-Katarasińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosłankaIwonaŚledzińskaKatarasińska">Poprawka 1 zmierza do przywrócenia zapisu pierwotnego z projektu rządowego, gdzie są wymienione czteroletnie szkoły techniczne - bądź według nowej nomenklatury technika - z możliwością zdania matury po trzech latach. Wtedy bowiem ten system, iż - zarówno w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i w technikum - można byłoby maturę zdawać po trzech latach, byłby spójny. Wyłączenie techników z tego okresu zdobycia średniego wykształcenia, potwierdzonego egzaminem maturalnym, wydawał nam się tworzeniem jakiegoś „superspecjalnego” typu szkoły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Właściwie dyskusję na ten temat odbyliśmy wczoraj. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaAnnaGórnaKubacka">Chciałabym wnioskodawczynię zapytać, czy w związku z tym, że poprawka ma merytorycznie przywrócić możliwość zdawania matury po trzech latach - utrzymuje również nazwę „czteroletnie szkoły techniczne”, czy też, jak przyjęliśmy podczas pierwszego czytania, „technika”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Rozpatrujemy poprawkę w takim brzmieniu, jakie jest w druku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Właścicielem poprawki jest jej autor. Dlatego zwracam się do wnioskodawczyni, aby jednak, w ramach autopoprawki, zechciała zmienić nazwę „czteroletnie technika” na „technika”, do której to nazwy spora część posłów jest jednak przywiązana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosłankaIwonaŚledzińskaKatarasińska">Zgadzam się na wprowadzenie tej autopoprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełDariuszBachalski">Chciałbym przekonać do poprawki wszystkich niezdecydowanych. Szczególnie w kontekście tego, co usłyszałem dziś od pani minister, że program ogólny w technikach zostanie ulepszony i stworzy większe szanse na konkurowanie z absolwentami liceów podczas studiów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Ponieważ powołano się na słowa pani minister - oddaję jej głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MinisteredukacjinarodowejisportuKrystynaŁybacka">Odnosząc się do poprawki 1 stwierdzam, że rząd również jest za tą poprawką. Z tym tylko, iż problem ten konsumuje poprawka 2, zgłoszona przez posłankę Barbarę Hylę- Makowską na prośbę rządu. Jesteśmy tu zgodni. Chcemy mieć maturę po trzeciej klasie, ale chcemy tę problematykę, stosownie do innego zapisu w ustawie, przenieść do rozporządzenia. I to właśnie ułatwia poprawka, którą zgłosiła posłanka Barbara Hyla-Makowska. Dlatego bardzo proszę, byście państwo przyjęli poprawkę 2, której intencją jest matura po trzeciej klasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Ponieważ poseł Antoni Stryjewski twierdzi - w odróżnieniu do czterdziestu kilku innych posłów, tu zgromadzonych - że posłowie Ligi Polskich Rodzin nie usłyszeli w jakiej sali odbywa się posiedzenie, ogłaszam 5 minut przerwy na dotarcie wszystkich posłów do sali.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełFranciszekPotulski">Wznawiam posiedzenie połączonych Komisji po przerwie. Przy okazji przypominam, że komunikaty sejmowe nie podają, w których salach odbywają się posiedzenia, bowiem marszałek Sejmu wydaje jedynie zgodę na zebranie się Komisji o określonej godzinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosłankaIwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeżeli pani minister twierdzi, że wyda na mocy poprawki 2 rozporządzenie, w którym zostanie zawarta możliwość zdawania egzaminu maturalnego po trzech latach nauki w technikum - to oczywiście nie widzę powodu, żeby podtrzymywać własną poprawkę. Jednym słowem głos pani minister - zaprotokołowany - mobilizuje mnie do wycofania poprawki 1 i poparcia poprawki 2, o której mówiła pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Stwierdzam, że poprawka 1 została wycofana. Przechodzimy do poprawki 2, której autorką jest posłanka Barbara Hyla- Makowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosłankaBarbaraHylaMakowska">W poprawce 2 dotyczącej art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. d proponuję, by wyraz „oraz” zastąpić wyrazami „a także umożliwiające”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Czy są uwagi do tej poprawki? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki 2, w brzmieniu zaproponowanym przez posłankę Barbarę Hylę-Makowską? Stwierdzam, że połączone Komisje 40 głosami, przy braku przeciwnych i 6 wstrzymujących się przyjęły poprawkę 2. Pozostała nam sprawa wyboru sprawozdawcy. Dotychczasowym sprawozdawcą przy tym projekcie ustawy był poseł Krzysztof Baszczyński. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy jest sprzeciw, by posłem sprawozdawcą był poseł Krzysztof Baszczyński? Nie widzę. Zatem stwierdzam, że sprawozdawcą pozostaje nadal poseł Krzysztof Baszczyński. Opinii KIE wysłuchaliśmy na początku posiedzenia. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>