text_structure.xml 4.77 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Posiedzenie Komisji Transportu i Łączności poświęcimy na omówienie propozycji posła Józefa Korpaka, dotyczącej zmiany projektu ustawy o restrukturyzacji PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJózefKorpak">Myślę, że sprawa, której poświęcimy krótką dyskusję, nie jest zbyt skomplikowana. Proszę Komisję Transportu i Łączności, aby dziś podjęła inicjatywę ustawodawczą dotyczącą zmiany ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego Polskie Koleje Państwowe. Nowelizacja będzie bardzo krótka, będzie bowiem dotyczyć jedynie artykułu 32 ust. 9, który otrzyma brzmienie: „Łączna kwota kredytów, o których mowa w ust. 6, nie może przekroczyć kwoty 3.300 mln złotych”. W aktualnie obowiązującej ustawie zapisano kwotę 2.300 mln, zatem przy pomocy nowelizacji podnosimy możliwość zwiększenia gwarancji Skarbu Państwa o 1 mld złotych. Robimy to ze względu na wzrost deficytu budżetowego. Dziś była nowelizowana ustawa budżetowa, wiemy, że będą wypuszczone obligacje Skarbu Państwa oraz że z tymi obligacjami PKP nie będzie mogła konkurować, wypuszczając własne obligacje. Z tego powodu jest niezbędne zwiększenie zdolności kredytowej PKP, w innym wypadku przedsiębiorstwo znajdzie się w bardzo trudnej sytuacji finansowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJózefKorpak">Przypomnę, że obecnie PKP SA ma jeszcze niewykorzystane 830 mln zł zdolności kredytowych. To bardzo mała kwota. Chodzi o to, aby podwyższyć tę zdolność o 1 mld złotych. Wiemy, że PKP jest w tej chwili w procesie restrukturyzacji, że jest firmą zadłużoną i potrzebuje środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełJózefKorpak">Na posiedzeniu porannym Komisji pan poseł Seweryn Kaczmarek zaproponował dodanie do mojej propozycji drugiej zmiany w ustawie o restrukturyzacji PKP, polegającej na skreśleniu art. 58. Artykuł 58 mówi o tym, że zasiłki przedemerytalne dla tych wszystkich pracowników, którzy odeszli do końca 2000 r. z przedsiębiorstwa PKP, będą finansować Polskie Koleje Państwowe ze środków własnych. Jest to ewenement, jeśli chodzi o restrukturyzację przedsiębiorstw. Zarówno górnictwo, jak i obecnie hutnictwo, nie finansuje zasiłków przedemerytalnych, tak samo jak różnego rodzaju świadczeń osłonowych, dla odchodzących pracowników. Niestety ustawa o restrukturyzacji PKP zawiera taki zapis. Podzielam opinię posłów, żeby skreślić ten zapis, który za bardzo obciąża przedsiębiorstwo, które znajduje się w procesie restrukturyzacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Czy ktoś sprzeciwia się propozycji pana posła Józefa Korpaka, aby jego propozycja stała się projektem komisyjnym? Nie widzę, zatem uznaję, że Komisja go przyjęła i przedstawi marszałkowi Sejmu projekt komisyjny ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego Polskie Koleje Państwowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodakiewicz">Panie przewodniczący, warto zdawać sobie sprawę, jaką decyzję państwo podejmujecie. Jeżeli pierwsza decyzja przedłożona przez pana posła Józefa Korpaka jest zamianą przewidzianych w budżecie obligacji na limit kredytów, czyli nie narusza budżetu, to druga propozycja, pana posła Seweryna Kaczmarka, jest warta ponad 250 mln i narusza budżet państwa w poważny sposób. Sensowność pierwszej propozycji niszczy druga, przekraczająca możliwości budżetu. Dlatego sądzę, że wniosek pana posła Józefa Korpaka powinien zostać zachowany, ale przyjęcie drugiej propozycji czyni całość niemożliwą do zrealizowania. Dlatego sugerowałbym rozważenie sprawy i podejście do niej racjonalnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Pierwsze czytanie przed nami i jeśli marszałek Sejmu zdecyduje się skierować nowelizację do pierwszego czytania, wtedy będzie można przedstawić argumenty za i przeciw. Na razie zapadła decyzja, że Komisja Transportu i Łączności przedstawi marszałkowi Sejmu projekt nowelizacji ustawy o restrukturyzacji PKP. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>