text_structure.xml 64 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławSzwed">Witam państwa na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej. W porządku obrad mamy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych oraz o zmianie niektórych ustaw - druk nr 2021 - oraz poselskim projekcie ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych oraz o zmianie niektórych ustaw - druk nr 2020.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełStanisławSzwed">Sprawa ciągnie się dość długo. Odbyło się na ten temat kilka posiedzeń podkomisji. Chciałbym, abyśmy dziś sprawnie przeprowadzili rozpatrzenie sprawozdania podkomisji, zwłaszcza że o godzinie 20.00 Sejm będzie rozpatrywał sprawozdanie dotyczące pomocy społecznej i część posłów Komisji będzie przedstawiała wystąpienia klubowe.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełStanisławSzwed">Proponuję, zatem, aby przewodniczący podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 2021) oraz poselskiego projektu ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 2020), pan poseł Maciej Manicki omówił sprawozdanie podkomisji ogólnie, a następnie - gdyby nie było spraw spornych - przyjmowalibyśmy po kolei poszczególne artykuły. Proponuję taką formułę procedowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zaakceptowała tę propozycję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do procedowania. Bardzo proszę pana posła Macieja Manickiego o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMaciejManicki">Sadzę, że wszystko, co jest przedmiotem proponowanej ustawy, jest bardzo silnie zakorzenione w projektach ustaw przedłożonych w drukach sejmowych zawierających projekt rządowy oraz projekt poselski. Uważam, że nie są to sprawy kontrowersyjne, budzące wątpliwości i możemy omawianie sprawozdania kontynuować w trakcie omawiania kolejnych artykułów ustawy. Podzielam pogląd, że powinniśmy przyjmować je kolejno, artykuł po artykule.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełMaciejManicki">Praca nad ustawą kosztowała nas wiele wysiłku. Chcę złożyć podziękowania pod adresem Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, dzięki któremu projekt ustawy jest dopieszczony legislacyjnie, a zatem, jak sądzę, mogę pozwolić sobie na sugestię, że nie należy starać się jej poprawiać pod tym względem. Wszystko zostało precyzyjnie przemyślane i poprawki, na pierwszy rzut oka sensowne - mogą w efekcie tylko utrudnić potem rozumienie tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełMaciejManicki">Oczywiście, każdy ma prawo zgłaszać wszelkie poprawki. Proponuję przejść do omawiania poszczególnych artykułów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do rozpatrzenia rozdziału 1 - cel i zadania Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych. Art. 1:</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławSzwed">„1. Trójstronna Komisja do Spraw Społeczno-Gospodarczych, zwana dalej „Komisją”, stanowi forum dialogu społecznego, prowadzonego dla godzenia interesów pracowników, interesów pracodawców oraz dobra publicznego.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełStanisławSzwed">2. Celem działalności Komisji jest dążenie do osiągnięcia i zachowania pokoju społecznego.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełStanisławSzwed">3. Do kompetencji Komisji należy prowadzenie dialogu społecznego w sprawach wynagrodzeń i świadczeń społecznych oraz w innych sprawach społecznych lub gospodarczych, a także realizacja zadań określonych w odrębnych ustawach”.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosełStanisławSzwed">Czy do art. 1 są zastrzeżenia lub uwagi? Nie ma uwag. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 1 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 2: „1. Każdej ze stron Komisji przysługuje prawo wniesienia pod obrady Komisji sprawy o dużym znaczeniu społecznym lub gospodarczym, jeżeli uzna, że jej rozwiązanie jest istotne dla zachowania pokoju społecznego.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PosełStanisławSzwed">2. Każda ze stron Komisji, również wspólnie z inną stroną Komisji, może zająć stanowisko w każdej sprawie dotyczącej polityki społecznej lub gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PosełStanisławSzwed">3. Każda ze stron Komisji może wezwać inną stronę Komisji do zajęcia stanowiska w sprawie, którą uzna za mającą duże znaczenie społeczne lub gospodarcze.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PosełStanisławSzwed">4. Strona pracowników i strona pracodawców Komisji mogą zawierać ponadzakładowe układy zbiorowe pracy obejmujące ogół pracodawców zrzeszonych w organizacjach, o których mowa w art. 7 ust. 1, lub grupę tych pracodawców oraz pracowników zatrudnionych przez tych pracodawców, a także porozumienia określające wzajemne zobowiązania tych stron.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PosełStanisławSzwed">5. Do układów, o których mowa w ust. 4, stosuje się przepisy art. 239–241 Kodeksu pracy”.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są zastrzeżenia lub uwagi do art. 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanRulewski">W tej ustawie jest sporo zapisów retorycznych, ale także dużo merytorycznych. W art. 2 w ust. 1 określa się, że przysługuje prawo wniesienia pod obrady różnych spraw, jeżeli mają one związek z zachowaniem pokoju społecznego. Czy komisja nie ma wyższych aspiracji niż tylko gaszenie niepokojów?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanRulewski">A rozwój, a zadania stojące przed gospodarką, na przykład konkurencyjność czy poprawa jakości i różne inne sprawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaEwaTomaszewska">Otóż dokładnie tak, komisja ma większe ambicje. Wszystkie te sprawy, które pan poseł Jan Rulewski wymienił, mają związek z zachowaniem pokoju społecznego. Tak więc, ten zapis obejmuje nie tylko gaszenie ognisk konfliktu, co jest rozumiane jako dbanie o pokój społeczny, ale przede wszystkim chodzi o zapobieganie konfliktom, a więc także obejmuje takie działania jak rozwój gospodarczy, konkurencyjność itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMaciejManicki">Mówimy o zachowaniu pokoju społecznego, a nie o gaszeniu konfliktów społecznych. Ten przepis trzeba czytać w korespondencji z art. 1 ust. 2. Chodzi o to, aby osiągnąć i zachować pokój społeczny. Bardzo istotne problemy, o których mówił pan poseł Jan Rulewski, związane na przykład z konkurencyjnością, są to bardzo ważkie sprawy gospodarcze wymienione właśnie w tym drugim przepisie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławSzwed">Sądzę, że ta kwestia została wyjaśniona. Czy są jeszcze jakieś wątpliwości lub uwagi do art. 2? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełStanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 3 ma aż 14 ustępów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMaciejManicki">Art. 3 budził kontrowersje prawie cały czas, jeśli chodzi o tok pracy w podkomisji. Podkomisja i partnerzy społeczni, którzy byli zapraszani na posiedzenia podkomisji, różnili się w poglądach w stosunku do strony rządowej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełMaciejManicki">Strona rządowa uważa, że tak precyzyjnie napisany harmonogram prac jest zbędny. Wczoraj, w toku prac podkomisji, przyjęliśmy rozwiązanie mówiące o tym, że na wniosek strony rządowej Komisja może zmienić terminy, o których mowa w ustawie. Uznaliśmy, bowiem, że jeżeli nie będzie terminów, oczywiście instruktażowych, bo przecież nie ma żadnych sankcji za niedotrzymanie tych terminów, to w Komisji odbędzie się najpierw walka o ustalenie odpowiedniego harmonogramu. Potem natomiast może się okazać, że zabrakło czasu na dyskusję merytoryczną. I dlatego przyjęliśmy zapis, że ustawa określa harmonogram, ale Komisja, na wniosek strony rządowej, może zawsze odstąpić od regulaminowego harmonogramu. Wydaje mi się, że w tym momencie nie ma już pola sporu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanRulewski">Moim zdaniem, jest to kluczowy artykuł ustawy. W tym brzmieniu stwarza on podejrzenie, że związek zawodowy staje się poważną siłą polityczną, ponieważ istnieje tam zapis obowiązku uzgadniania w istotnych kwestiach działalności rządu ze związkami. Jestem temu przeciwny.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanRulewski">Uważam, że w ten sposób związek wkracza w domenę parlamentu, ponieważ rząd powinien uzgadniać budżet z parlamentem, a nie ze związkami. Gdyby tu był zapis, że „informuje”, a nie „uzgadnia”, „zbiera opinie” w ramach Komisji Trójstronnej, i to nie we wszystkich sprawach, mógłbym to zaakceptować. W obecnym zapisie, uważam, że jest to dublowanie parlamentu, a zatem niebezpieczeństwo dwuwładzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławSzwed">Czy pan poseł składa jakiś wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanRulewski">Tak, zgłaszam sprzeciw wobec tego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosłankaEwaTomaszewska">Po pierwsze - jest to Komisja Trójstronna, a więc w jej skład wchodzą przedstawiciele rządu, związków zawodowych i pracodawców.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosłankaEwaTomaszewska">Po drugie - jest to wypracowanie stanowiska, które później przedstawiane jest parlamentowi. To stanowisko ułatwia parlamentowi decyzję, ponieważ parlament rozpatrując budżet zna stanowisko stron dialogu społecznego i środowisk pracowniczych, a także środowisk reprezentujących pracodawców. Znając je - może bardziej świadomie kreować własną opinię o budżecie i podejmować właściwe decyzje.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosłankaEwaTomaszewska">Nie oznacza to jednak, że decyzja dotycząca budżetu została odebrana parlamentowi. Ustawa budżetowa wpłynie do parlamentu wraz z uwzględnionymi bądź też nieuwzględnionymi opiniami stron, z pewnością będzie materiałem bogatszym i mniej konfliktogennym, nad którym będzie pracował parlament.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanRulewski">Argument, że zbiorą się poza parlamentem choćby najwięksi tego kraju, nie jest argumentem za tym, żeby pozbawiać parlament władzy nad budżetem. Pani posłanka Ewa Tomaszewska powiedziała, że jeśli w Komisji Trójstronnej są związki zawodowe, pracodawcy i rząd, to już właściwie jest wszystko w porządku. Uważam, że jest to szkodliwe dla związków zawodowych, ponieważ siłą związku zawodowego, jak mówi sama nazwa, jest obrona zawodu. W obronie zawodu mniej się liczy spojrzenie makro - a więc rozumienie budżetu - niż ochrona wynagrodzeń, warunków bhp, warunków i uprawnień podejmowania pracy, a więc sprawy zawodowe. Natomiast w ten sposób, moim zdaniem, związki tylko pozornie rozszerzają swoje zainteresowania i w rzeczywistości tracą na znaczeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełMaciejManicki">Jeśli pan poseł Jan Rulewski będzie konsekwentny, to wycofa swój sprzeciw. Problem polega na tym, że jest to nieporozumienie. W tym zapisie chodzi tylko i wyłącznie o wyrażenie opinii.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełMaciejManicki">Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na to, że ustawa ta zmienia obecną sytuację, a mianowicie że Komisja Trójstronna przedstawia jednolite stanowisko. Dziś jest to sytuacja klasyczna. W tej ustawie natomiast nie ma w ogóle stanowiska Komisji Trójstronnej. Na tym etapie nie ma w ogóle czegoś takiego jak wspólne stanowisko trzech stron. Jest natomiast powiedziane, że strona rządowa przedstawia projekt budżetu, a strony pracodawców i związków zawodowych - w pierwszym etapie - wypracowują opinię. Rząd w tym nie uczestniczy, ponieważ jego zadaniem było tylko przedstawić budżet. Rząd więc referuje i komentuje swoje propozycje, natomiast strony - pracodawcy i związki - starają się uzgodnić wspólne stanowisko wobec projektu ustawy budżetowej. Nie jest to jednak stanowisko Komisji Trójstronnej.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełMaciejManicki">Pracodawcy i związki zawodowe, którzy mają sprzeczne w istocie interesy, starają się wypracować wspólne stanowisko wobec wskaźników wzrostu wynagrodzenia i emerytur, potem wobec budżetu, natomiast rząd w ogóle nie bierze w tym udziału. Jest to tylko uzgodnienie opinii.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełMaciejManicki">Jeśli strony nie uzgodnią wspólnej opinii, jako pracodawcy i jako związki, to wtedy uzgadniają swoje stanowisko jako każda ze stron osobno, a więc jako pracodawcy i jako związki zawodowe. Każda z organizacji przedstawia wtedy swoją odrębną opinię.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełMaciejManicki">Chcę także zwrócić uwagę, że opiniowanie budżetu wynika dziś z art. 19 ustawy o związkach zawodowych. Jest to także tylko opiniowanie, a więc przedstawienie stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PosełMaciejManicki">Przyjęliśmy nazewnictwo według następujących kryteriów: jeśli Komisja Trójstronna podejmuje jakąkolwiek decyzję lub wyraża swoje zdanie - ma to formę uchwały. Jeśli dotyczy to stron lub strony - to ma to formę stanowiska, jeśli organizacja w Trójstronnej Komisji - ma to formę opinii, ponieważ stanowisko jest niczym innym jak właśnie opinią. Zostało to tylko inaczej nazwane.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PosełMaciejManicki">Chcę też zwrócić uwagę, że w dalszych przepisach skreślamy prawo opiniowania budżetu przez organizacje związków zawodowych z ustawy o związkach zawodowych. I przez organizacje pracodawców z ustawy o organizacjach pracodawców, ponieważ prawo opiniowania budżetu mają tylko organizacje reprezentatywne.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PosełMaciejManicki">Tak więc, jest to tylko i wyłącznie opinia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełStanisławSzwed">Dziękuję, czy po tych wyjaśnieniach pan poseł Jan Rulewski wycofuje swój sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanRulewski">Jeśli pan poseł Maciej Manicki zmieni słowo „uzgodnienie” na „podejmie opinię”, to chętnie zmienię zdanie. Chodzi mi zwłaszcza o ust. 12 art. 3: „W przypadku, gdy w terminie, o którym mowa w ust. 11 strona nie uzgodni stanowiska w sprawie założeń projektu budżetu państwa na rok następny, opinię w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok następny może przedstawić w ciągu następnych 2 dni roboczych, każda z organizacji, której przedstawiciele reprezentują stronę w komisji”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełMaciejManicki">Odpowiem w ten sposób: wymagałoby to przeredagowania całego projektu ustawy. Proszę zwrócić uwagę, że już w art. 2 jest zapisane, że strona ma prawo zająć stanowisko sama albo wspólnie z inną stroną.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełMaciejManicki">Konstrukcja jest następująca: tam gdzie jest konsensus i wynikające z niego obowiązki dla rządu lub dla całej Komisji Trójstronnej i jej stron - ma to formę uchwały. Uchwała musi być przyjęta w pełnej zgodności stron i za zgodą rządu.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełMaciejManicki">Tam gdzie mamy do czynienia ze stroną i jej stanowiskiem - nazywamy to właśnie stanowiskiem. Ale jest to tylko opinia nazwana stanowiskiem, dla odróżnienia od opinii. W tekście ustawy mamy, bowiem uchwały, stanowiska i opinie. Ta konstrukcja nie budziła wątpliwości nawet strony rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do rozstrzygania. Czy pan poseł Jan Rulewski ma konkretną propozycję zmiany zapisu? Nie ma, rozumiem, że wycofał pan swój sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Minister finansów, który reprezentował swój pogląd wobec zapisów art. 3, proponował odejście od zapisów szczegółowych. Proponowaliśmy, aby szczegółowy harmonogram został zastąpiony zapisem, który daje szansę na porozumienie stron w toku dyskusji, a mianowicie, aby komisja przyjmowała co roku propozycje strony rządowej odnośnie do harmonogramu prac nad ustawą budżetową. Wychodzimy z założenia, że bywają różne okoliczności i sytuacje, które mają wpływ na prace związane z budżetem. Obecny zapis jest bardzo wiążący.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">W trakcie prac podkomisji udało się przekonać państwa posłów i w ten sposób powstał zapis ust. 13 w art. 3, że: „terminy, o których mowa w ust. 1–8, Komisja może zmieniać na wniosek strony rządowej”. Oznacza to, że strona rządowa będzie mogła składać wniosek o zmianę terminu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Podobnie jak pan poseł Jan Rulewski, podczas prac w podkomisji mówiłam, że podejrzewam, że wkraczamy zbyt daleko w regulacje, które konstytucyjnie są zastrzeżone dla władzy ustawodawczej i dla władzy wykonawczej. Państwo posłowie nie podzielili mojego punktu widzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 3? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełStanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy 1 głosie przeciwnym i braku wstrzymujących się, przyjęła art. 3.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełStanisławSzwed">Przechodzimy do art. 4:</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PosełStanisławSzwed">„1. W skład Komisji wchodzą przedstawiciele strony rządowej, strony pracowników oraz strony pracodawców.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PosełStanisławSzwed">2. W pracach Komisji biorą udział przedstawiciele samorządu terytorialnego, z głosem doradczym w zakresie dotyczącym wykonywania zadań publicznych przez samorząd terytorialny.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PosełStanisławSzwed">3. W pracach Komisji biorą udział, z głosem doradczym, przedstawiciele Prezesa Narodowego Banku Polskiego oraz przedstawiciel Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego”.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi lub wątpliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanRulewski">Zacznę od pochwały, podoba mi się zwłaszcza ust. 3 w art. 4 i doradcza rola prezesów Narodowego Banku Polskiego i Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast chciałbym uzyskać informację, ponieważ jest to bardzo ważna ustawa ustrojowa, jaka jest funkcja samorządu?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełJanRulewski">Samorząd ma tu głos doradczy, a więc jego rola została oceniona dość nisko. Trzeba pamiętać, że jest to obecnie jeden z największych pracodawców. Czy zatem samorząd nie powinien wchodzić w skład władzy - bo przecież jest to władza, albo w skład organizacji pracodawców?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełMaciejManicki">Samorząd, w pracach Komisji, może brać udział w dwojaki sposób. Po pierwsze - jako pracodawca. Zgodnie z dziś obowiązującymi ustawami, szczególnie dotyczącą układów zbiorowych pracy, strona samorządowa staje się pracodawcą w pełnym tego słowa rozumieniu i może być członkiem konfederacji pracodawców. Uczestnicząc w konfederacjach może stworzyć własną organizację pracodawców i nawet własną konfederację pracodawców. Wówczas będzie stroną jako pracodawca, wewnątrz organizacji pracodawców.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełMaciejManicki">Oprócz tego, samorząd może uczestniczyć - i właśnie po to był ten przepis - z głosem doradczym, ale w zakresie dotyczącym wykonywania zadań publicznych przez samorząd. Samorząd jest nie tylko pracodawcą, ale także wykonuje zadania publiczne, na przykład w zakresie pomocy społecznej, oświaty itd. Dziś już wiele elementów zostało oddane w gestie samorządów. Tak więc, samorząd jawi się w Komisji w podwójnej roli: raz jako pracodawca, a raz jako wykonawca zadań publicznych, bo w tym przypadku, wykonując zadania publiczne, nie jest pracodawcą.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełMaciejManicki">Oczywiście, wszystko to - czy jest to uzgadniane z Radą Ministrów, czy z częścią samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, było przedmiotem dyskusji z tymi organizacjami, które wchodzą w Komisję Wspólną Rządu i Samorządu. Jest 8 związków ogólnokrajowych jednostek samorządu terytorialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJanRulewski">Otrzymałem 75% odpowiedzi, bo nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie dotyczące faktu, że samorząd jest władzą, i to bardzo konkretną, wobec pracowników i wobec obywateli. Samorząd może na przykład siłą wyprowadzić nauczycieli ze szkoły jako władza, ponieważ dysponuje siłami porządkowymi. Ma też inne środki, jakie posiada władza. Stąd moje pytanie: czy samorząd nie powinien wchodzić w skład władzy?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełJanRulewski">Na szczeblu krajowym uznaliśmy rząd i ogólnokrajowe organizacje pracodawców, jako reprezentatywne. Oczywiście, samorząd może mieć głos doradczy. Ale w rozdziale 3 - Wojewódzkie komisje dialogu społecznego - samorząd jest już w składzie komisji. Jest tam wojewoda, marszałek, organizacja pracodawców, organizacja związków zawodowych, ponieważ marszałek ma kompetencje władcze, stanowiące. Na szczeblu powiatu i gminy natomiast nie ma komisji. Uznaliśmy, że byłoby to absurdalne. Na poziomie województwa jest oczywiście samorząd województwa i dopraszamy jeszcze samorząd powiatowy i gminny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełStanisławSzwed">Czy teraz jest już wszystko jasne?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełStanisławSzwed">Przechodzimy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja art. 4 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 4 w całości.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 5: „1. Stronę rządową w Komisji reprezentują przedstawiciele Rady Ministrów, wskazani przez Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PosełStanisławSzwed">2. Strona rządowa może zapraszać do udziału w pracach komisji z głosem doradczym przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej oraz przedstawicieli organizacji społecznych i zawodowych”.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są wątpliwości odnośnie do tego artykułu? Nie ma wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 5. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 5. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 5.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 6 chyba także nie budzi wątpliwości ani zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 6. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 6. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 6.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 7. Czy są uwagi do art. 7? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 7. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja art. 7 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 7.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#PosełStanisławSzwed">Art.8: „1. Wnioski organizacji związkowych, o których mowa w art. 6 ust. 3, o stwierdzenie ich reprezentatywności rozpatruje Sąd Okręgowy w Warszawie, który wydaje w tej sprawie orzeczenie w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku, w trybie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#PosełStanisławSzwed">2. Wnioski organizacji pracodawców, o których mowa w art. 7 ust. 3, o stwierdzenie ich reprezentatywności rozpatruje Sąd Okręgowy w Warszawie, który wydaje w tej sprawie orzeczenie w ciągu 30 ni od dnia złożenia wniosku, w trybie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego w postępowaniu nieprocesowym”.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 8? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 8. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 8. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 8.</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 9: „1. Każda z organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1, ma równą liczbę przedstawicieli w składzie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#PosełStanisławSzwed">2. Liczbę przedstawicieli, o której mowa w ust. 1, określa Komisja w drodze uchwały.</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#PosełStanisławSzwed">3. Liczbę przedstawicieli Rady Ministrów w składzie Komisji oraz liczbę przedstawicieli samorządu terytorialnego biorących udział w pracach Komisji określa Prezes Rady Ministrów zasięgając - w zakresie liczby przedstawicieli samorządu terytorialnego - opinii strony samorządowej w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#PosełStanisławSzwed">4. Prezes Rady Ministrów powołuje do składu Komisji i odwołuje ze składu Komisji przedstawicieli:</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#PosełStanisławSzwed">1) Rady Ministrów,</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#PosełStanisławSzwed">2) organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1, na wniosek każdej z tych organizacji,</u>
          <u xml:id="u-24.20" who="#PosełStanisławSzwed">3) organizacji, o których mowa w art. 7 ust. 1, na wniosek każdej z tych organizacji.</u>
          <u xml:id="u-24.21" who="#PosełStanisławSzwed">5. Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje do udziału w pracach Komisji przedstawicieli:</u>
          <u xml:id="u-24.22" who="#PosełStanisławSzwed">1) samorządu terytorialnego na wniosek strony samorządowej w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,</u>
          <u xml:id="u-24.23" who="#PosełStanisławSzwed">2) Prezesa Narodowego Banku Polskiego na jego wniosek,</u>
          <u xml:id="u-24.24" who="#PosełStanisławSzwed">3) Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na jego wniosek.</u>
          <u xml:id="u-24.25" who="#PosełStanisławSzwed">6. Osoby powołane do składu Komisji albo do udziału w jej pracach uczestniczą osobiście w pracach Komisji”.</u>
          <u xml:id="u-24.26" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są zastrzeżenia do art. 9? Nie ma zastrzeżeń, nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-24.27" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 9. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja art. 9 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-24.28" who="#PosełStanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 9.</u>
          <u xml:id="u-24.29" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 10: „1. Komisja obraduje na posiedzeniach plenarnych,</u>
          <u xml:id="u-24.30" who="#PosełStanisławSzwed">2. Komisja może podejmować uchwały, jeżeli w głosowaniu bierze udział przedstawiciel:</u>
          <u xml:id="u-24.31" who="#PosełStanisławSzwed">1) Rady Ministrów,</u>
          <u xml:id="u-24.32" who="#PosełStanisławSzwed">2) co najmniej jednej z organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1,</u>
          <u xml:id="u-24.33" who="#PosełStanisławSzwed">3) co najmniej jednej z organizacji, o których mowa w art. 7 ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-24.34" who="#PosełStanisławSzwed">3. Podjęcie uchwały przez Komisję wymaga zgody wszystkich biorących udział w głosowaniu, o których mowa w ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-24.35" who="#PosełStanisławSzwed">4. Posiedzenia Komisji odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące”.</u>
          <u xml:id="u-24.36" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 10? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-24.37" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 10. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 10. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 10.</u>
          <u xml:id="u-24.38" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 11: „1. Komisja może, w drodze uchwały, powoływać stałe i doraźne zespoły problemowe.</u>
          <u xml:id="u-24.39" who="#PosełStanisławSzwed">2. Uchwała o powołaniu zespołu określa zadania zespołu oraz jego skład albo sposób ustalania tego składu”.</u>
          <u xml:id="u-24.40" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są zastrzeżenia do art. 11? Nie ma zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-24.41" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 11. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja art. 11 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że komisja przyjęła art. 11.</u>
          <u xml:id="u-24.42" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 12 w dwóch wariantach: „1. Pracami Komisji kieruje Prezydium Komisji, w skład którego wchodzą przewodniczący Komisji i wiceprzewodniczący Komisji.</u>
          <u xml:id="u-24.43" who="#PosełStanisławSzwed">Wariant I</u>
          <u xml:id="u-24.44" who="#PosełStanisławSzwed">2. Przewodniczącym Komisji jest Prezes Rady Ministrów, który do bieżącego pełnienia obowiązków przewodniczącego Komisji może wyznaczyć innego członka Rady Ministrów będącego przedstawicielem Rady Ministrów w składzie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-24.45" who="#PosełStanisławSzwed">Wariant II</u>
          <u xml:id="u-24.46" who="#PosełStanisławSzwed">2. Przewodniczącym Komisji jest minister właściwy do spraw pracy.</u>
          <u xml:id="u-24.47" who="#PosełStanisławSzwed">3. Przedstawiciele każdej z organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1, wybierają po jednym wiceprzewodniczącym Komisji.</u>
          <u xml:id="u-24.48" who="#PosełStanisławSzwed">4. Prezydium Komisji ustala program działania i harmonogram prac Komisji oraz porządek posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-24.49" who="#PosełStanisławSzwed">5. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący Komisji”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełMaciejManicki">Warianty dotyczą równolegle art. 12 i art. 15, ponieważ art. 15 jest konsekwencją art. 12 i trzeba je rozstrzygać łącznie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełMaciejManicki">Generalnie, partnerzy społeczni, wszyscy uznali, że przewodniczącym Komisji Trójstronnej powinien być prezes Rady Ministrów. Zastrzegli jednocześnie, że do bieżącego kierowania premier może wyznaczyć ministra - członka Rady Ministrów. Chodzi o właściwą rangę Komisji Trójstronnej, wzorem na przykład Austrii, gdzie przewodniczącym takiego ciała jest kanclerz.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PosełMaciejManicki">Uzgodniłem z panem przewodniczącym NSZZ „Solidarność” Marianem Krzaklewskim i mam na to odpowiednie pismo z podpisem pana Mariana Krzaklewskiego, że związki popierają wariant I. Natomiast rząd uważa, że bardziej odpowiednie jest rozwiązanie zawarte w wariancie II.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaSobótka">Chcę przedstawić kilka argumentów przemawiających za pozostawieniem komisji przy ministrze pracy jako tym, który odpowiada w skali całego kraju za dialog społeczny. Przepis ten umożliwia i tak powierzenie kierownictwa komisji ministrowi, ale nie gwarantuje, że byłby to ten sam minister. Ponadto partnerzy społeczni czuliby się zawiedzeni, że rozmowy podejmuje minister, a nie premier.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaSobótka">Otóż z racji spraw, które ta komisja ma rozstrzygać, z racji częstotliwości posiedzeń, z racji tego, że ta komisja ma urealnić rozwiązanie wielu spraw, czego się od niej oczekuje, to wszystko przemawia za pozostawieniem komisji przy ministrze pracy, jako ministrze, który będzie gwarantował czas, kompetencje i sprawi, że komisja będzie rzeczywiście bardzo ważnym ciałem dla rządu, a nie jeszcze jedną ważną instytucją w kancelarii premiera.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaSobótka">Wydaje się też, że obsługa komisji powinna pozostać przy ministrze pracy, w urzędzie obsługującym ministra pracy, ponieważ tam są osoby doświadczone w tego typu pracy, gwarantujące właściwe funkcjonowanie tej komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaSobótka">Przedstawiłam państwu argumenty przemawiające za pozostawieniem komisji w gestii ministra pracy nie tylko z upoważnienia tego ministra, ale także z upoważnienia kancelarii premiera. Również rząd uważa, że komisja powinna pozostać przy ministrze pracy, ponieważ jest to wystarczająca ranga dla tej komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełMaciejManicki">Chcę poinformować, że wariant I jest wariantem proponowanym przez podkomisję i przyjętym przez nią jednomyślnie, natomiast wariant II został przygotowany, ponieważ wiedzieliśmy, że zostanie zgłoszony sprzeciw, aby uniknąć procedur o charakterze legislacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 12. Będziemy głosować alternatywnie. Poddaję pod głosowanie wariant I art. 12. Kto z państwa jest za przyjęciem wariantu I art. 12?</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełStanisławSzwed">Kto jest za przyjęciem wariantu II art. 12?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PosełStanisławSzwed">Stwierdzam, że za wariantem I głosowało 5 osób, natomiast za wariantem II - 7 osób. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 12 w wariancie II.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PosełStanisławSzwed">Przechodzimy do art. 13: „Komisja uchwala regulamin Komisji, który określa szczegółowe zasady i tryb pracy Komisji, Prezydium Komisji oraz zespołów, o których mowa w art. 11, a także uprawnienia członków Komisji związane z udziałem w jej pracach”.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 13 należy rozpatrywać jednocześnie z art. 15, który jest konsekwencją art. 13. Zależnie od tego, czy przyjmiemy art. 13, jednocześnie przyjmiemy odpowiedni wariant art. 15.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 13? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 13. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 13. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art.13 oraz, jako konsekwencję, art. 15 w wariancie II.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 14: „1. Z posiedzenia Komisji sporządza się komunikat, którego formę i sposób udostępnienia określa regulamin Komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#PosełStanisławSzwed">2. Komunikat, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności uchwały Komisji i stanowiska stron Komisji”.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 14? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 14. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 14. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 14.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 15 został już przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#PosełStanisławSzwed">Rozdział 3 - Wojewódzkie komisje dialogu społecznego. Art. 16: „1. W województwach mogą być tworzone wojewódzkie komisje dialogu społecznego.</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#PosełStanisławSzwed">2. O utworzeniu wojewódzkiej komisji dialogu społecznego postanawia wojewoda na wspólny wniosek, co najmniej jednej z organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1, oraz co najmniej jednej z organizacji, o których mowa w art. 7 ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#PosełStanisławSzwed">3. Wojewoda postanawia o likwidacji wojewódzkiej komisji dialogu społecznego, jeżeli o odwołanie swoich przedstawicieli z jej składu wystąpią wszystkie z organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1, lub wszystkie z organizacji, o których mowa w art. 7 ust. 1”.</u>
          <u xml:id="u-28.15" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 16? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-28.16" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 16. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 16. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 16.</u>
          <u xml:id="u-28.17" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 17: „1. Do właściwości wojewódzkiej komisji dialogu społecznego należy wyrażanie opinii w sprawach objętych zakresem zadań związków zawodowych lub organizacji pracodawców będących w kompetencji administracji rządowej i samorządowej z terenu województwa.</u>
          <u xml:id="u-28.18" who="#PosełStanisławSzwed">2. Przyjęcie opinii, o której mowa w ust. 1, wymaga zgody przedstawicieli wszystkich stron wojewódzkiej komisji dialogu społecznego; jeżeli wojewódzka komisja dialogu społecznego nie uzgodni wspólnej opinii każdej ze stron, wojewódzkiej komisji dialogu społecznego przysługuje prawo wyrażania stanowiska w sprawie podlegającej opiniowaniu”.</u>
          <u xml:id="u-28.19" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 17? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-28.20" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 17. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 17. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 17.</u>
          <u xml:id="u-28.21" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 18: „1. W skład wojewódzkiej komisji dialogu społecznego wchodzą przedstawiciele:</u>
          <u xml:id="u-28.22" who="#PosełStanisławSzwed">1) wojewody - jako strona rządowa.</u>
          <u xml:id="u-28.23" who="#PosełStanisławSzwed">2) organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1 - jako strona pracowników,</u>
          <u xml:id="u-28.24" who="#PosełStanisławSzwed">3) organizacji, o których mowa w art. 7 ust. 1 - jako strona pracodawców,</u>
          <u xml:id="u-28.25" who="#PosełStanisławSzwed">4) marszałka województwa - jako strona samorządowa.</u>
          <u xml:id="u-28.26" who="#PosełStanisławSzwed">2. Wojewódzka komisja dialogu społecznego może zapraszać do udziału w posiedzeniach przedstawicieli powiatów i gmin z terenu województwa.</u>
          <u xml:id="u-28.27" who="#PosełStanisławSzwed">3. Członków wojewódzkiej komisji dialogu społecznego powołuje wojewoda, który wchodzi w skład tej komisji jako jej przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-28.28" who="#PosełStanisławSzwed">4. Szczegółowe zasady i tryb działania wojewódzkich komisji dialogu społecznego, a także ustalenia ich składu, w tym powoływania i odwoływania członków tych komisji oraz ich uprawnienia związane z pracą w komisji, określa, w drodze rozporządzenia, Prezes Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1, oraz strony samorządowej w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-28.29" who="#PosełStanisławSzwed">5. Obsługę wojewódzkiej komisji dialogu społecznego zapewnia biuro wojewódzkiej komisji dialogu społecznego będące komórką organizacyjną urzędu wojewódzkiego”.</u>
          <u xml:id="u-28.30" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 18?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełJanRulewski">Do art. 18, a także do art. 17, ponieważ one się zazębiają, z troską, aby ten dialog na poziomie województwa był skuteczny.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełJanRulewski">Uważam, że zagrożeniem dla skuteczności tego dialogu będzie udział w tej komisji przedstawiciela rządu, czyli wojewody. Po prostu - sprawa się upolityczni. Wszyscy pozostali partnerzy będą składali postulaty i prowadzili dialog w atmosferze życzeń kierowanych do rządu.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PosełJanRulewski">Natomiast bardzo zależałoby mi, aby przynajmniej na poziomie lokalnym, dialog był prowadzony bez udziału wojewody, ale z marszałkiem województwa. Stąd moja chęć wykreślenia z tego składu wojewody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełMaciejManicki">Chcę wyjaśnić, że przedstawiciele wojewody znaleźli się w komisji - po pierwsze - jako przedstawiciele strony rządowej, bo wojewoda funkcjonuje w ramach administracji rządowej, oraz ze względu na związek tego przepisu z art. 17 ust. 1, który mówi o tym, że zakres obejmuje sprawy będące w gestii związków zawodowych lub organizacji pracodawców, czyli nie może wychodzić poza zakres ich kompetencji.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełMaciejManicki">Po drugie - będących w kompetencji administracji rządowej, czyli właśnie wojewody.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PosełMaciejManicki">Tak więc udział wojewody w komisji wynika z faktu, że jest określony zakres zadań administracji rządowej wykonywanej na terenie województwa, który jest także przedmiotem zainteresowania zarówno związków zawodowych, jak i pracodawców. Stąd ten czworokąt. I nie jest ważne, czy osoby te nazwiemy przedstawicielami wojewody, czy też administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PosełMaciejManicki">Kiedy państwo zostanie całkowicie wyłączone z zadań realizowanych w układzie wojewódzkim, będzie można zrezygnować z wojewody. Dobrym przykładem są programy regionalne, w realizacji których uczestniczą wojewodowie. Nawet w kwestiach związanych z przeciwdziałaniem bezrobociu, nie można powiedzieć, że rząd może czuć się zwolniony od troski o bezrobocie na poziomie lokalnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełJanRulewski">Najwyraźniej zachodzi tutaj dublowanie działań. Na przykład w pomocy społecznej, w niektórych fragmentach tej dziedziny dysponentem jest wojewoda, ale politykę społeczną prowadzi rząd na szczeblu centralnym.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełJanRulewski">Może wystąpić takie zjawisko, że będą prowadzone negocjacje na poziomie wojewódzkim w sprawach, dla których wojewoda jest tylko administratorem, natomiast nie jest kompetentny, aby podejmować dialog. A państwo zapisali w tym przepisie, że ma to być dialog. Wojewoda nie występuje tu tylko w roli listonosza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełMaciejManicki">Chcę zwrócić uwagę, że tu nie ma mowy o negocjacjach. Tu chodzi tylko o przedstawienie opinii. Albo cztery strony uzgodnią wspólną opinię, albo też każda ze stron wyrazi swoją opinię osobno lub też niektóre strony będą wyrażały opinię wspólną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJanRulewski">Ale wojewoda nie może - nawet w opinii - wychodzić poza politykę rządu. Może najwyżej powtórzyć stanowisko rządu. Poza nią nie wyjdzie, ponieważ jest reprezentantem polityki rządu i jej administratorem. W tej sytuacji nie może być dialogu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełJanRulewski">Chodzi o takie sytuacje, w których komisja uzna, że jest w interesie wszystkich zainteresowanych podjecie takich i takich działań, zmierzających w tym, czy w innym kierunku. Ale jest to tylko opinia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełStanisławSzwed">Czy pan poseł Jan Rulewski składa jakiś wniosek? Nie składa.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 18. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 18? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PosełStanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja 10 głosami, przy braku głosu sprzeciwu i 1 głosie wstrzymującym się, przyjęła art. 18.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PosełStanisławSzwed">Przechodzimy do rozdziału 4 - Przepisy zmieniające i przejściowe. Art. 19. To nie są kontrowersyjne przepisy, ponieważ one tylko porządkują pewne sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełMaciejManicki">Wiele przepisów, a między innymi właśnie przepisy artykułów 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 i art. 28, są to przepisy dotyczące udziału przedstawicieli organizacji pracodawców, związków zawodowych, od wejścia w życie tej ustawy nazywanych reprezentatywnymi, w różnego rodzaju gremiach.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełMaciejManicki">Do tej pory ten udział był określany na podstawie innych przepisów. W jednych przepisach mówiło się o ogólnokrajowych organizacjach związkowych, w innych o reprezentatywnych dla większości zakładów pracy, a w jeszcze innych - jeszcze inaczej. W przepisach tej ustawy postanawiamy, że wszystkie te organizacje, mające status organizacji reprezentatywnej, wykreowanej ta ustawą, czy to związkowe, czy pracodawców, w tych samych parytetach, wchodzą do tej komisji. Nie będzie więc problemu, że w komisji jest tylko Konfederacja Pracodawców Polskich, bo każda z tych organizacji będzie miała swoich przedstawicieli.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PosełMaciejManicki">Jest też jeden wyjątek. Zgodnie z dotychczasową praktyką przewaga pracodawców występuje w Radzie Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Tu pracodawcy mają przewagę i nadal ją utrzymują.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PosełMaciejManicki">Tyle, jeśli chodzi o uwagę ogólną dotyczącą tej serii przepisów zmieniających.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełStanisławSzwed">Sadzę, że sytuacja jest jasna. Art. 19. Czy są uwagi? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 19 Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 19 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 19.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 20.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełMaciejManicki">Art. 20 dotyczy tylko zmiany nazwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 20? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 20. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 20. Sprzeciwu nie słyszę, Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 20.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 21 - również przepisy dostosowujące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełMaciejManicki">Tu zawarte są przepisy, o których wcześniej mówiłem, a mianowicie odebranie związkom zawodowym, a w następnym artykule także organizacjom pracodawców, opiniowania budżetu w związku z innym trybem ustalonym na komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosłankaEwaTomaszewska">Między tymi dwoma ustaleniami musi być iunctim, dlatego, że jeżeli nie przejdzie zapis lub byłaby jakakolwiek poprawka, która eliminowałaby zapis mówiący o trybie prac nad budżetem w Komisji Trójstronnej, to musi to oznaczać jednocześnie, że ten artykuł również nie znajdzie się w ustawie. Te dwa artykuły musza występować razem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 21? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 21. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 21. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 21.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 22. przystępujemy do głosowania art. 22 Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 22. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 22.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 23. Czy są uwagi do art. 23? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 23. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 23. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 23.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 24. Również nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 24. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że komisja przyjęła art. 24. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 24.</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 25. Są to przepisy wprowadzające niezbędne zmiany w innych ustawach, dostosowując je do omawianej ustawy. Czy są uwagi do art. 25? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 25. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 25. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 25.</u>
          <u xml:id="u-41.9" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 26. Czy są uwagi do art. 26? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-41.10" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 26. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 26. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 26.</u>
          <u xml:id="u-41.11" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 27 - ostatni z serii artykułów zmieniających. Czy są uwagi do art. 27? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-41.12" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 27. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 27.</u>
          <u xml:id="u-41.13" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 28 zawiera dwa warianty zmian w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.</u>
          <u xml:id="u-41.14" who="#PosełStanisławSzwed">Wariant I: „1. Rada Nadzorcza Zakładu jest powoływana przez Prezesa Rady Ministrów na pięcioletnią kadencję, przy czym:</u>
          <u xml:id="u-41.15" who="#PosełStanisławSzwed">1) 6 członków, w tym przewodniczący Rady, powoływanych jest na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, złożony w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych,</u>
          <u xml:id="u-41.16" who="#PosełStanisławSzwed">2) po 2 członków jest powoływanych na wniosek organizacji pracodawców, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia... o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz.U. Nr...poz...) zwanej dalej „ustawą o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych”,</u>
          <u xml:id="u-41.17" who="#PosełStanisławSzwed">3) po 2 członków jest powoływanych na wniosek każdej z organizacji związkowych, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych,</u>
          <u xml:id="u-41.18" who="#PosełStanisławSzwed">4) 2 członków jest powoływanych na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów”.</u>
          <u xml:id="u-41.19" who="#PosełStanisławSzwed">Wariant II: „1. Rada Nadzorcza Zakładu jest powoływana przez Prezesa Rady Ministrów na pięcioletnią kadencję, przy czym:</u>
          <u xml:id="u-41.20" who="#PosełStanisławSzwed">1) 3 członków, w tym przewodniczący Rady, powoływanych jest na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, złożony w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych,</u>
          <u xml:id="u-41.21" who="#PosełStanisławSzwed">2) po 1 członku jest powoływanych na wniosek organizacji pracodawców, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia... o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz.U. Nr...poz...) zwanej dalej „ustawą o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych”</u>
          <u xml:id="u-41.22" who="#PosełStanisławSzwed">3) po 1 członku jest powoływanych na wniosek każdej z organizacji związkowych, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych,</u>
          <u xml:id="u-41.23" who="#PosełStanisławSzwed">4) 1 członek jest powoływany na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów”.</u>
          <u xml:id="u-41.24" who="#PosełStanisławSzwed">Proszę pana posła Macieja Manickiego o omówienie tych dwóch wariantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełMaciejManicki">Te dwa warianty dotyczą Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dziś rząd ma w tej Radzie 5 przedstawicieli, pracodawcy - 5 przedstawicieli, związki zawodowe i organizacje emerytów i rencistów - 5 przedstawicieli. W nowej sytuacji nie da się tego składu utrzymać. Pozostaje zatem wybrać jedną z dwóch możliwości. Wariant I proponuje poszerzenie składu Rady z 15 osób do 18, natomiast wariant II proponuje zmniejszyć radykalnie skład Rady, w której rząd, pracodawcy i związki będą mieli po 3 przedstawicieli.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PosełMaciejManicki">W ten sposób parytety zostały zachowane przy kosztach mniejszych o połowę.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PosełMaciejManicki">Rada w obecnym składzie też ma trudności z zebraniem się. Ostatnio Rada pojechała do Nowego Sącza i wróciła, ponieważ w Nowym Sączu nie było kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyRadyNadzorczejZakładuUbezpieczeńSpołecznychAndrzejJaroszewicz">Rada była w Nowym Sączu, ponieważ ma zwyczaj spotykać się z pracownikami oddziałów ZUS. Rada chciałaby mieć po prostu nieco więcej informacji, nie tylko od zarządów. Stąd posiedzenia wyjazdowe w oddziałach. Jeśli chodzi o Nowy Sącz, tak się złożyło, że nie przyjechała w ogóle strona rządowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełStanisławSzwed">Prosiłbym, aby pan odniósł się do proponowanych wariantów art. 28.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyAndrzejJaroszewicz">Uważam, że w sytuacji, w której jest to jedno gremium, skład Rady powinien być poszerzony, ponieważ i tak nie zdarza się, żeby wszyscy byli obecni.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczącyAndrzejJaroszewicz">Jeżeli przyjmiemy drugi wariant - dziewięcioosobowy, a na posiedzeniu zjawi się pięć osób lub cztery, trudno będzie podejmować decyzje. Są to dość poważne sprawy, ponieważ Rada Nadzorcza zatwierdza budżet ZUS, opiniuje FUS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#DyrektorDepartamentuUbezpieczeńSpołecznychwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejTeresaGuzelf">Obiecałam, że przedstawię dziś stanowisko resortu pracy w tym względzie. Otóż resort jest za pomniejszeniem składu Rady Nadzorczej ZUS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełStanisławSzwed">Dziękuję, sądzę, że wszystko jest jasne. Mamy dwa warianty i będziemy głosować alternatywnie.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 28. Kto jest za przyjęciem wariantu I?</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PosełStanisławSzwed">Za przyjęciem wariantu I głosowało 5 osób.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#PosełStanisławSzwed">Kto jest za przyjęciem wariantu II? Za przyjęciem wariantu II głosowało 7 osób.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#PosełStanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 28 w wariancie II.</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 29 - dostosowujący nazwę. Czy są uwagi do art. 29? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 29. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 29. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 29.</u>
          <u xml:id="u-47.7" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 30, również dostosowujący inne ustawy do regulacji zawartych w tym projekcie. Czy są uwagi do art. 30? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-47.8" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 30. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 30. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 30.</u>
          <u xml:id="u-47.9" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 31: „Kadencja Rady Ochrony Pracy, Rady Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Naczelnej Rady Zatrudnienia oraz wojewódzkich i powiatowych rad zatrudnienia, a także Rady Statystyki, Krajowej Rady Konsultacyjnej do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Rady Nadzorczej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trwająca w dniu ogłoszenia ustawy upływa z dniem 30 czerwca 2002 r.”.</u>
          <u xml:id="u-47.10" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 31? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-47.11" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 31. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 31. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 31.</u>
          <u xml:id="u-47.12" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 32: „1. Do pierwszego składu Komisji Prezes Rady Ministrów powoła po pięciu przedstawicieli każdej organizacji związkowej z wymienionych w art. 6 ust. 2 oraz każdej organizacji pracodawców z wymienionych w art. 7 ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-47.13" who="#PosełStanisławSzwed">2. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, regulamin Komisji, który będzie obowiązywał do czasu uchwalenia regulaminu, o którym mowa w art. 13”.</u>
          <u xml:id="u-47.14" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są zastrzeżenia do art. 32? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-47.15" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 32. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 32 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 32.</u>
          <u xml:id="u-47.16" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 33: „Trójstronna Komisja do Spraw Społeczno-Gospodarczych działa do dnia powołania pierwszego składu Komisji”.</u>
          <u xml:id="u-47.17" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 33? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-47.18" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 33. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 33 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 33.</u>
          <u xml:id="u-47.19" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 34: „Ilekroć przepisy prawa odwołują się w jakiejkolwiek formie do Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych albo Komisji Trójstronnej do Spraw Społeczno-Gospodarczych należy przez to rozumieć odesłanie do Komisji, o której mowa w niniejszej ustawie”.</u>
          <u xml:id="u-47.20" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są zastrzeżenia do tego artykułu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-47.21" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 34. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że art. 34 Komisja przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 34.</u>
          <u xml:id="u-47.22" who="#PosełStanisławSzwed">Art. 35 - terminy wejścia w życie ustawy. Czy są uwagi do tego artykułu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-47.23" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 35. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja art. 35 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 35.</u>
          <u xml:id="u-47.24" who="#PosełStanisławSzwed">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełMaciejManicki">Zgłaszam wniosek mniejszości do art. 15 i art. 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełStanisławSzwed">Jest zapowiedź wniosku mniejszości. Czy są jeszcze jakieś uwagi przed ostatecznym głosowaniem całej ustawy? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PosełStanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania projektu całej ustawy. Kto jest za przyjęciem w całości sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PosełStanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy 1 głosie przeciwnym i braku wstrzymujących się od głosu, przyjęła projekt ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PosełStanisławSzwed">Musimy jeszcze ustalić termin dla Komitetu Integracji Europejskiej. Sądzę, że 3 dni wystarczy dla przedstawienia opinii w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#PosełStanisławSzwed">Proponuję, aby rolę posła sprawozdawcy pełnił pan poseł Maciej Manicki. Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że Komisja zgadza się, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Maciej Manicki.</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#PosełStanisławSzwed">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>