text_structure.xml
21.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełMaciejManicki">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełMaciejManicki">W imieniu posłów wnioskodawców głos zabierze pan przewodniczący, Jan Lityński.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanLityński">Obecny zapis art. 51 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przewiduje powołanie zarządów. W skład zarządów wchodzi prezes PFRON-u oraz jego dwaj zastępcy. W związku z tym prezesa powołuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego na wniosek pełnomocnika zaopiniowany przez Radę Nadzorczą. Proponujemy, by kandydat na prezesa był wyłaniany w drodze konkursu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanLityński">Chciałbym zgłosić autopoprawkę, a mianowicie:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJanLityński">Ust. 1: „kandydata wybranego w drodze konkursu powołuje na stanowisko prezesa i odwołuje z tego stanowiska minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego”. Jest to poprawka stylistyczna.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJanLityński">Ust. 2: „minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określa w drodze rozporządzenia tryb i zasady przeprowadzenia konkursu na stanowisko prezesa”.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJanLityński">Wydaje się, że zarówno rządząca koalicja, jak i opozycja, zgadzają się, że istotne stanowiska powinny być obsadzane osobami fachowymi, których fachowość nie podlega wątpliwości. Przeprowadzenie konkursu ma szansę spowodować, że kandydat na stanowisko prezesa będzie wyłoniony spośród kandydatów kompetentnych, o wysokich kwalifikacjach, którym będzie można postawić wysokie wymogi merytoryczne.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełJanLityński">Dotychczas stanowisko prezesa PFRON-u miało mniej lub bardziej charakter polityczny. Prezes zmieniał się za każdym razem, kiedy zmieniała się ekipa rządząca. Do tej pory mieliśmy 9 prezesów. Droga konkursów nie zlikwiduje całkowicie przetargu politycznego, niemniej bardzo go zminimalizuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMaciejManicki">Dziękuję. Proszę o stanowisko przedstawiciela rządu w sprawie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejJoannaStaręgaPiasek">Rząd popiera tę poprawkę. To stanowisko wprawdzie nie zostało uzgodnione na posiedzeniu Rady Ministrów, gdyż jest to projekt poselski. Jednakże na poziomie kierownictwa resortu pracy jest zaopiniowany pozytywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMaciejManicki">Rozumiem, że Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej popiera projekt.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMaciejManicki">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaAlicjaMurynowicz">Jeśli wybór na prezesa PFRON-u jest swojego rodzaju przetargiem politycznym, to proszę mi powiedzieć, jakie gwarancje dają wnioskodawcy, by wyłanianie prezesa w drodze konkursu nie miało charakteru politycznego, zwłaszcza że trzeba będzie powołać komisję konkursową, określić w rozporządzeniu nie tylko tryb i zasady przeprowadzania konkursu, ale także kryteria.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosłankaAlicjaMurynowicz">Proszę mi powiedzieć, w jaki sposób wyglądałaby wtedy umowa przyszłego prezesa?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosłankaAlicjaMurynowicz">Rozumiem, że umowa byłaby podpisana na czas określony, ale może byłby to kontrakt menedżerski, albo inny typ umowy. Najbardziej jednak mnie intryguje, czy konkurs rzeczywiście daje szansę uniknięcia jakiejkolwiek formuły przetargowej?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosłankaAlicjaMurynowicz">Obecnie znamy osoby odpowiedzialne za swojego kandydata i jego działania. Fakt powołania przez ministra właściwego nie oznacza brania na siebie odpowiedzialności, ponieważ jest to wyłonienie kandydata w drodze konkursu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanChmielewski">Niepokoi mnie krótkie vacatio legis tego przedsięwzięcia, bo może ono spowodować zamęt w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Musimy myśleć o dobru osób niepełnosprawnych. Jest jeszcze wiele spraw wymagających dopracowania i powinno się je jak najszybciej załatwić. Do tego potrzebna jest stabilizacja. Obawiam się, że zmiany są wprowadzane za szybko.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMaciejManicki">Kto jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosłankaEwaTomaszewska">Jestem zwolenniczką konkursu właśnie z tego powodu, że trzeba określić kryteria i jasne reguły postępowania.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosłankaEwaTomaszewska">Wydaję mi się także, że wprowadzanie takich reguł dla jednej instytucji, jest niewłaściwe. Reguły powinny objąć i inne instytucje np. ZUS i Urząd Mieszkalnictwa. Wymaga to jednak poważnej debaty politycznej. Myślę też, że taka zmiana nie powinna nastąpić w połowie kadencji Sejmu. Problem wymaga dyskusji nad sposobem rządzenia państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełStefanMacner">Chciałbym zapytać, czy zaszły zmiany w Regulaminie Sejmu RP, gdyż w dokumencie nr 1084 mamy opinię dotyczącą regulacji prawa europejskiego wydaną przez Klub Parlamentarny UW, a nie przez Komitet Integracji Europejskiej. Czy to jest zgodne z procedurą?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełStefanMacner">Chciałbym też wiedzieć, kto jest teraz prezesem PFRON-u?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełMaciejManicki">Opinia w tej sprawie została wydana przez Biuro Studiów i Ekspertyz. I jest tylko dołączona do pisma Klubu Parlamentarnego UW.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełMaciejManicki">Poproszę jeszcze o wyjaśnienie tej kwestii przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zgodnie z regulaminem marszałek Sejmu przed skierowaniem ustawy do pierwszego czytania, zarządza sporządzenie przez ekspertów Kancelarii Sejmu opinii w sprawie zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej. I taką opinię mamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełMaciejManicki">Proszę o odczytanie właściwego punktu regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">„Marszałek Sejmu po otrzymaniu projektu ustawy, z wyjątkiem projektów wnoszonych przez Radę Ministrów, przed skierowaniem do pierwszego czytania zarządza sporządzenie przez ekspertów Kancelarii Sejmu opinii w sprawie zgodności wniesionego projektu z prawem Unii Europejskiej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełMaciejManicki">Projekt spełnia wymagania regulaminu, bo opinia została we właściwym trybie sporządzona. Pismo UW ma charakter wyłącznie pisma przewodniego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJacekSzczot">Wnoszę o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełMaciejManicki">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełRomanSroczyński">W jakiej randze administracji rządowej byłby prezes Zarządu PFRON-u? W 1997 roku otrzymałem opinię, że to stanowisko nie jest zakwalifikowane do stanowisk administracji rządowej. Po wyborach pan marszałek poinformował mnie, że jest to stanowisko administracji rządowej. Stąd moje pytanie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełRomanSroczyński">Drugie pytanie dotyczy zarządzania funduszami celowymi i pokrywa się z pytaniem posłanki Ewy Tomaszewskiej.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełRomanSroczyński">Chciałbym też wiedzieć, jakie będą relacje pomiędzy Radą Nadzorczą a prezesem Zarządu? Czy Rada Nadzorcza nie powinna być wybierana w podobnym trybie co prezes? Co się stanie z zastępcami prezesa?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełRomanSroczyński">Na koniec zapytam, czy obecne przepisy pozwalają rządowi ustalenie kryteriów doboru kandydatów?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielKonfederacjiPracodawcówPolskichiPolskiejOrganizacjiPracodawcówOsóbNiepełnosprawnychNarcyzJanas">Popieram inicjatywę, gdyż od wielu lat środowisko osób niepełnosprawnych optowało za odpolitycznieniem stanowiska prezesa PFRON-u. Jeśli nawet ta zmiana jest odosobniona, bo nie stanowi pewnego systemu, to jest to krok we właściwym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełMaciejManicki">Czy autorzy projektu zakładają kadencyjność w funkcjonowaniu prezesa PFRON-u?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełMaciejManicki">Powinno to być dołączone do projektu, wówczas inaczej wyglądałaby kwestia konkursu, a także możliwości odwoływania prezesa. Nota bene ona także nie została opisana w projekcie. Prezes może być odwołany bez podania przyczyny.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełMaciejManicki">Udzielam głosu przedstawicielowi wnioskodawców, panu posłowi Janowi Lityńskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanLityński">Jeśli chodzi o kwestię kadencyjności i sposób odwoływania, jest to rzeczywiście pewien brak, po pierwszym czytaniu, jeśliby do niego doszło, należałoby to uściślić.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełJanLityński">Jeśli chodzi o gwarancje, że wyłanianie prezesa drogą konkursu zniesie formułę przetargu, to powiem, że gwarancji nie ma żadnych. Pewne jest tylko to, że sposób ten ogranicza przetarg.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełJanLityński">W taki sposób wyłaniani są dyrektorzy szkół i uważam, że jest to bardzo dobra praktyka. Czynnik polityczny jest ograniczony i znajduje się pod kontrolą.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PosełJanLityński">Jeśli chodzi o odpowiedzialność ministra i odpowiedzialność komisji konkursowej, to jeżeli minister powoła komisję konkursową, to jest za nią odpowiedzialny. Jest odpowiedzialny za wynik pracy tej komisji. Parlament, który jest od kontroli rządu, może skontrolować, w jaki sposób kandydaci zostali wybrani i odrzuceni.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PosełJanLityński">Wyłanianie prezesa w drodze konkursu niewątpliwie zmniejsza przetarg polityczny, choć go całkowicie nie eliminuje.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PosełJanLityński">Nie rozumiem argumentu, który przytoczyła posłanka Ewa Tomaszewska, a mianowicie, że takiej zmiany nie należy wprowadzać w połowie kadencji Sejmu. Nie wiem dlaczego mielibyśmy taką zmianę wprowadzać pod koniec kadencji, a czy też na początku następnej. Argument ten nie jest argumentem merytorycznym. Uważam, że takie zmiany należy wprowadzać w trakcie trwania kadencji.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PosełJanLityński">Co do pytania, czy rząd może ustanowić kryteria wyboru kandydata, to uważam, że mógłby, ale lepiej jest, gdy owe kryteria są kontrolowane przez parlament.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PosełJanLityński">Ranga prezesa PFRON-u powinna być taka jak obecnie.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#PosełJanLityński">Jeszcze poprawka do tego, o czym mówiła pani posłanka Ewa Tomaszewska, a mianowicie szef Urzędu Mieszkalnictwa jest stanowiskiem politycznym i nie powinien być wyłaniany w drodze konkursu, chyba że Sejm to zmieni. Zgadzam się natomiast, że prezes ZUS-u powinien być w przyszłości także wyłaniany w drodze konkursu.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#PosełJanLityński">Rozpoczęliśmy zmiany od prezesa PFRON-u, gdyż naciski polityczne na to stanowisko są dużo większe niż np. na stanowisko prezesa ZUS-u. Mamy tu do czynienia z pewnego rodzaju dewiacją. Pewnie wynika to stąd, że PFRON dysponuje ogromną sumą pieniędzy. ZUS jedynie zbiera pieniądze i rozdziela je zgodnie z ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełMaciejManicki">Uważam, że pojęcie „dewiacja” bardziej odnosi się do powołujących niż powoływanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełJanLityński">Nie zgłaszam zastrzeżeń do działalności żadnego prezesa, mówię tylko ogólnie o sytuacji i stwierdzam fakt, że prezesów PFRON-u było 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełMaciejManicki">Proszę o odpowiedź przedstawiciela rządu na pytanie, kto obecnie jest prezesem PFRON-u?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJoannaStaręgaPiasek">Prezesem PFRON-u jest Włodzimierz Dobrowolski.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#SekretarzstanuwMPiPSJoannaStaręgaPiasek">Co do pytania, co rząd zamierza zrobić z prezesami innych organizacji o charakterze rządowym, to na to pytanie nie umiem dzisiaj odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełMaciejManicki">Dziękuję za tę wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosłankaAlicjaMurynowicz">Prawdą jest, że prezes PFRON-u dysponuje ogromnymi pieniędzmi. W związku z tym nie można porównywać dyrektora szkoły z prezesem PFRON-u.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosłankaAlicjaMurynowicz">Państwo mówicie, że w rozporządzeniu będą zawarte kryteria, ale nie znamy tych kryteriów.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PosłankaAlicjaMurynowicz">Wciąż nie wiem, jaki rodzaj umowy będzie obowiązywał prezesa PFRON-u?</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PosłankaAlicjaMurynowicz">Pan poseł Jan Lityński stwierdził także, że jeśli prezes będzie wyłoniony w drodze konkursu, to rola parlamentu będzie większa. Pytam się więc, w jakim stopniu? Projekt ustawy na ten temat nic nie mówi.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PosłankaAlicjaMurynowicz">Pan poseł mówi, że formuła przetargu politycznego zostanie zminimalizowana nie dając mi żadnych gwarancji, że komisja przetargowa nie będzie polityczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosłankaAnnaFilek">Chciałabym polemizować z panem posłem Janem Lityńskim, że częste zmiany na stanowisku prezesa PFRON-u są wynikiem nacisków politycznych. W czasie rządów jednej koalicji zmieniło się aż 3 prezesów. Były to zmiany merytoryczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełRomanSroczyński">Nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie, w jakim trybie będą powoływani zastępcy prezesa PFRON-u?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełMaciejManicki">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełMaciejManicki">Zwracam uwagę, że wyczerpaliśmy czas przewidziany na dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełJanLityński">Funkcje kontrolne wiążą się z możliwościami tych funkcji. Kiedy zgłasza się 6 kandydatów i parlament ma możliwość oceny, który z kandydatów został wybrany, to jego funkcje kontrolne rosną.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PosełJanLityński">Pani posłanko, Anno Filek, to że prezes zmieniał się trzykrotnie za kadencji jednej koalicji, wcale nie oznacza, że nie podlegał naciskom politycznym. Za każdym razem, kiedy zmieniała się ekipa rządząca, zmieniał się prezes PFRON-u. W tamtym czasie trzykrotnie zmienił się premier. Może to jest przypadek, ale uważam, że raczej nie.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PosełJanLityński">Zastępcy będą powoływani w dotychczasowym trybie.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PosełJanLityński">Jeśli chodzi o gwarancje, zwracam się teraz do posłanki Alicji Murynowicz, nie mogę ich obiecać, skoro wiem, że ich nie ma. Problem sprowadza się do tego, czy chcemy to stanowisko odpolitycznić, czy nie. Komisja konkursowa będzie ciśnieniem kontrolnym parlamentu. Musi się kierować kryteriami merytorycznymi, a nie politycznymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełMaciejManicki">Wyczerpaliśmy dyskusję. Padł wniosek o odrzuceniu projektu w pierwszym czytaniu.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełMaciejManicki">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o wyjaśnienie konsekwencji odrzucenia tego projektu w pierwszym czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W przypadku przegłosowania wniosku o odrzuceniu projektu w pierwszym czytaniu do sprawozdania trafi zapis o odrzuceniu projektu w całości.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeśli wniosek nie zostałby przegłosowany, państwo możecie od razu rozpocząć pracę nad projektem, albo wyłonić podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełMaciejManicki">Chciałbym wiedzieć, co się dzieje na posiedzeniu plenarnym, jeśli trafi tam wniosek Komisji o odrzuceniu projektu w pierwszym czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Sejm może poprzeć stanowisko Komisji, ale nie musi. Wtedy występuje gros problemów o charakterze proceduralnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełMaciejManicki">To znaczy, że Sejm może uchwalić ten tekst, który został załączony bez poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tak się może zdarzyć, ale jest jeszcze procedura drugiego czytania, która zakłada poprawki. W tym momencie zgłaszam, że Biuro Legislacyjne ma zastrzeżenia do samego tekstu. Może zostać zgłoszona poprawka, która spowoduje, że powstanie zupełnie nowy tekst projektu, nad którym państwo obecnie debatujecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełMaciejManicki">Sytuacja jest już jasna. Padł wniosek, by zarekomendować Wysokiej Izbie odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Rozumiem, że rozmawiamy o druku zatytułowanym: „Projekt Legislacyjny”.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Projekt legislacyjny zawiera poprawki Biura Legislacyjnego KS. Chcieliśmy państwu ułatwić pracę i przygotowaliśmy tekst, który poprawia stan legislacyjny ustawy. Prosimy więc, by ten projekt traktować jako materiał roboczy. Drukiem oficjalnym jest druk 1084 i nad tym drukiem możecie państwo głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełMaciejManicki">Przedstawiciel wnioskodawców wniósł autopoprawkę i nadał projektowi brzmienie projektu przygotowanego w porozumieniu z Biurem Legislacyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Podzielamy ten pogląd i wycofuję tę uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełMaciejManicki">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PosełMaciejManicki">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za zarekomendowaniem Wysokiej Izbie odrzucenia druku nr 1084 z autopoprawką w pierwszym czytaniu?</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PosełMaciejManicki">Za zarekomendowaniem Wysokiej Izbie odrzucenia druku nr 1084 opowiedziało się 21 posłów, 6 posłów było przeciwnych, 1 poseł się wstrzymał od głosu.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PosełMaciejManicki">Stwierdzam, że Komisja zarekomendowała Wysokiej Izbie odrzucenie druku nr 1084 w pierwszym czytaniu.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#PosełMaciejManicki">Czy pan poseł Jacek Szczot zechce podjąć się roli posła sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełJacekSzczot">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełMaciejManicki">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie widzę. Pan poseł Jacek Szczot został posłem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PosełMaciejManicki">Zamykam posiedzenie Komisji Polityki Społecznej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>