text_structure.xml
5.71 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanRokita">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Witam wszystkich obecnych. W porządku obrad mamy pierwsze czytanie projektów ustaw związanych z wejściem w życie działów administracji rządowej. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Na dzisiejszym posiedzeniu rząd reprezentuje minister Piotr Stachańczyk. Proszę pana ministra o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrStachańczyk">Projekt ustawy o zmianie ustaw, które wymienione zostały w zawiadomieniu o dzisiejszym posiedzeniu Komisji stanowi merytoryczną część realizacji obowiązków dotyczących dostosowania aktów normatywnych organów administracji rządowej do konstytucji. Obowiązek ten został nałożony na Radę Ministrów w art. 246 ust. 6 Konstytucji RP.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrStachańczyk">Ze względu na dość specyficzną regulację ustawową w projekcie ustawy o dostosowaniu aktów normatywnych organów administracji rządowej do konstytucji, wyłączona została problematyka wykonania powyższego artykułu konstytucji w zakresie dotyczącym tzw. służb mundurowych. Wykonując określony w konstytucji katalog i zakres zadań organy administracji rządowej dokonały przeglądu wszystkich aktów normatywnych. Były wśród nich zarówno akty publikowane jak i niepublikowane. W wyniku dokonanego przeglądu wydzielone zostały akty normatywne powszechnie obowiązuje w rozumieniu art. 87 konstytucji oraz akty zawierające normy wewnętrzne, w rozumieniu art. 93 konstytucji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrStachańczyk">W przedkładanym projekcie zaproponowano brzmienie upoważnień ustawowych do wydania aktów normatywnych, których materia regulowana była dotychczas przez akty prawne wadliwe konstytucyjnie w zakresie formy prawnej. Projekt ustawy dokonuje odpowiednich zmian we wskazanych ustawach, dzięki czemu podstawą obowiązywania uchwał i zarządzeń będą upoważnienia ustawowe wskazujące organy właściwe do wydania takich aktów, ich formę, a także zakres regulacji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrStachańczyk">Przekształcenia aktów normatywnych organów administracji rządowej w uchwały i zarządzenia w rozumieniu art. 93 konstytucji nastąpi poprzez zmianę lub sformułowanie brakujących upoważnień ustawowych do ich wydania. Akty wydane na podstawie nowych upoważnień zastąpią akty, które nie spełniają wymogów określonych w konstytucji. W odniesieniu do aktów normatywnych, których dalsze pozostawanie w systemie prawnym jest zbyteczne nie zaproponowano upoważnień ustawowych do ich wydania, przewidując ich uchylenie wraz z wejściem w życie projektowanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrStachańczyk">W toku prac nad projektem nie stwierdzono istnienia rozporządzeń wymagających zastąpienia ich przez zarządzenia lub uchwały. Projekt nie zawiera propozycji tego rodzaju zmian. Z dniem wejścia w życie ustawy powinny utracić moc także inaczej nazwane niż wskazane wyżej akty normatywne Rady Ministrów, prezesa Rady Ministrów, ministrów lub innych organów administracji rządowej, podjęte lub wydane przed dniem wejścia w życie Konstytucji RP, jeżeli zawierają normy o charakterze powszechnie obowiązującym lub wewnętrznym.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPiotrStachańczyk">Pozostaną w mocy zarządzenia, uchwały i rozporządzenia wydane na podstawie ustaw przez podmioty uprawnione do ich wydawania. Projekt jest zgodny z rządową zapowiedzią wykonania obowiązku nałożonego przepisem art. 241 ust. 6 Konstytucji RP oraz złożonymi przez rząd zapewnieniami na temat realizacji tego artykułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanRokita">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w pierwszym czytaniu projektu ustawy? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie po uzgodnieniach międzyklubowych proponuję powołanie 6-osobowej podkomisji do rozpatrzenia tego projektu. Zaproponowano, żeby w skład podkomisji weszli posłowie: Elżbieta Barys, Andrzej Gargaś, Paweł Graś, Ryszard Hayn, Czesław Fiedorowicz oraz Wacław Olak. Czy są uwagi do tej propozycji lub inne zgłoszenia? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanRokita">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisje powołały podkomisję w zaproponowanym składzie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJanRokita">Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że Komisje powołały podkomisję do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełJanRokita">Stwierdzam, że porządek obrad został wyczerpany. Dziękuję państwu za udział w posiedzeniu. Członków nowo wybranej podkomisji proszę o zebranie się przy stole prezydialnym, w celu ukonstytuowania. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>