text_structure.xml
37.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Porządek posiedzenia obejmuje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy — Kodeks celny oraz ustawy — Kodeks postępowania cywilnego (druk nr 1380). W związku z nieobecnością posła Jacka Szczota musimy dokonać zmiany posła sprawozdawcy, który na posiedzeniu Sejmu przedstawi dodatkowe sprawozdanie Komisji o senackim i poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy — Kodeks pracy. Proponuję, aby porządek posiedzenia został poszerzony o punkt sprawy różne, w trakcie którego rozstrzygniemy ten problem. W związku z brakiem sprzeciwu stwierdzam, że propozycja została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do rozpatrzenia pierwszego punktu porządku posiedzenia. Pragnę przypomnieć, że Marszałek Sejmu skierował do Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy — Kodeks celny oraz ustawy — Kodeks postępowania cywilnego (druk nr 1380). Do tego projektu dołączona jest także opinia Komitetu Integracji Europejskiej o jego zgodności z prawem Unii Europejskiej. Dysponujemy również przygotowaną przez Biuro Studiów i Ekspertyz KS opinią prawną o przedłożeniu. Możemy w niej dowiedzieć się, że projekt jest zgodny z Konstytucją RP oraz innymi ustawami i ustawodawstwem UE.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełStanisławIwanicki">Generalnie rzecz biorąc proponowane zmiany wynikają z konieczności dostosowania przepisów Kodeksu celnego do wymogów Konstytucji RP gdzie w art. 46 zapisane jest, że przepadek rzeczy może nastąpić tylko w przypadkach określonych w ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu. Chodzi więc o to, że do właściwości sądów zostały przekazane sprawy dotyczące orzekania o przepadku towarów wprowadzonych na polski obszar celny w ramach obrotu towarowego z zagranicą. W naszych dyskusjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że sprawy te muszą zostać przekazane do kognicji sądów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełStanisławIwanicki">Przy okazji nowelizacji rząd zaproponował rozszerzenie treści upoważnienia zawartego w art. 190 par. 5 pkt 1 Kodeksu celnego do określenia w drodze rozporządzenia norm ilościowych niektórych towarów, których przywóz zwolniony jest od cła, o ustalenie norm ilościowych towarów stanowiących wyposażenie oraz zapasy niezbędne dla eksploatacji środka przewozowego, w tym materiałów pędnych w zbiorniku paliwa wbudowanym fabrycznie na stałe do środka przewozowego oraz olejów i smarów. Wydanie rozporządzenia w tej sprawie być może ukróci proceder wwozu przez wschodnią granicę na obszar Polski i przewozu nadmiernych ilości paliw w zbiornikach specjalnie zainstalowanych w tym celu w środkach transportowych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełStanisławIwanicki">Należy jednak zwrócić uwagę na pewien mankament proponowanej nowelizacji. Problem polega na tym, że nikt w chwili obecnej nie jest w stanie przewidzieć skutków finansowych, a szczególnie organizacyjnych, jakie dla funkcjonowania sądownictwa przyniesie projektowana ustawa. Czy sądy będą w stanie poradzić sobie z kolejną przekazaną im poważną grupą spraw. Dlatego uważam, że po zakończeniu prac nad ustawą budżetową, powinniśmy wspólnie z posłami z Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości zastanowić się jakie są konsekwencje dla działania sądownictwa wprowadzenia nowych rozwiązań wynikających z wymogów Konstytucji RP. Musimy spojrzeć na zagadnienie z punktu widzenia sprawnego funkcjonowania całego wymiaru sprawiedliwości, a więc trzeciej władzy w Polsce. Pragnę wyrazić pogląd, że niezależnie od podziałów politycznych powinniśmy w parlamencie uczynić wszystko, aby nie dochodziło do mechanicznego nakładania na sądy nowych obowiązkach, gdyż tą drogą nie załatwi się problemu i nie będzie to leżało w interesie ogólnospołecznym i w interesie państwa.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełStanisławIwanicki">Czy do przedłożenia mają jeszcze uwagi przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Finansów?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełStanisławIwanicki">Stwierdzam, że przedstawiciele wymienionych resortów nie wnoszą uwag.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełStanisławIwanicki">Czy Biuro Legislacyjne KS zgłasza propozycje do projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mamy kilka uwag redakcyjnych. W art. 1 w pkt. 2, dotyczącym zmiany art. 59 par. 1 proponujemy, aby po wyrazach: „dokonanych pod warunkiem” dodać wyraz: „ich”, a po wyrazie: „spełnienia” wykreślić wyrazy: „tych wymogów”. W ten sposób art. 59 par. 1 brzmiałby: „Jeżeli umowy międzynarodowe lub przepisy odrębne uzależniają posiadanie, obrót lub rozpowszechnianie towarów od spełnienia określonych wymogów, to przywóz lub wywóz tych towarów może być dokonany pod warunkiem ich spełnienia. W wypadku niespełnienia tych wymogów organ celny cofa towar za granicę lub na polski obszar celny, chyba że umowy międzynarodowe lub przepisy odrębne przewidują jego przepadek albo inny sposób postępowania”. Chodzi o to, że w drugim zdaniu paragrafu także występuje sformułowanie: „tych wymogów”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Kolejna proponowana poprawka dotyczy art. 59 par. 5 gdzie mamy chyba do czynienia z błędem drukarskim. W tym przepisie chodzi o przepisy par. 1–3, a nie par. 13.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Następna poprawka dotyczy art.1 pkt. 3. Chodzi o nowe brzmienie art. 77 art. 1, par. 1, a konkretnie o zdanie: „Organ celny podejmuje, z zastrzeżeniem art. 59, niezbędne działania, włącznie ze sprzedażą towarów, w celu uregulowania sytuacji towarów, które:”. Proponujemy nową redakcję tego przepisu: „Organ celny podejmuje, z zastrzeżeniem art. 59, niezbędne działania, włącznie ze sprzedażą towarów, w celu uregulowania statusu towarów, które:”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanWojcieszczuk">Opowiadamy się za utrzymaniem redakcji przepisu z przedłożenia rządowego. Chodzi o to, że status celny towarów ma inne konotacje zawarte w Kodeksie celnym. Przedstawiciel Biura Legislacyjnego KS zaproponował wpisanie określenia, które jest zawężające.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Kolejna poprawka dotyczy zmiany art. 268 par. 1 (art. 1 pkt. 5). Proponujemy następującą redakcję tego przepisu: „Osoby zamieszkałe lub przebywające za granicą, nie mające adresu w Polsce, jeżeli nie ustanowiły pełnomocnika w Polsce, mają obowiązek wskazania w Polsce pełnomocnika do doręczeń, przy pierwszej czynności dokonanej przed organem celnym. Ustanowienie pełnomocnika lub wskazanie pełnomocnika do doręczeń jest skuteczne także w postępowaniu, o którym mowa w art. 274 prim 2”. „Osoby zamieszkałe lub przebywające za granicą, nie mające adresu w Polsce, jeżeli nie ustanowiły pełnomocnika w Polsce, mają obowiązek wskazania w Polsce pełnomocnika do spraw doręczeń, przy pierwszej czynności dokonanej przed organem celnym. Ustanowienie pełnomocnika lub wskazanie pełnomocnika do poręczeń jest skuteczne także w postępowaniu, o którym mowa w art. 274 prim 2”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaSprawiedliwościTeresaKoza">Opowiadamy się za utrzymaniem przepisu w brzmieniu przedłożenia gdyż mamy tu do czynienia z przeniesieniem sformułowania kodeksowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławIwanicki">W związku z tym, że Biuro Legislacyjne KS nie zgłasza dalszych uwag możemy przystąpić do głosowania nad poszczególnymi artykułami.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1 pkt. 1, któremu proponuje się nadać brzmienie: Art. 1 W ustawie z dnia 9 stycznia 1997 r. — Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770, Nr 157, poz. 1026 i Nr 160, poz. 1084, z 1998 r., Nr 106, poz. 668 i Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 40, poz. 402) wprowadza się następujące zmiany: w art. 58: w par. 1 skreśla się zdanie drugie, po par. 1 dodaje się par. 1a i 1b w brzmieniu: „par. 1a. Jeżeli cofnięcie towaru, o którym mowa w par. 1, jest niemożliwe lub niedopuszczalne, organ celny może nakazać zniszczenie towaru. Par. 1b. Jeżeli:</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełStanisławIwanicki">1) umowy międzynarodowe lub przepisy odrębne, o których mowa w par. 1, przewidują przepadek towaru lub,</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełStanisławIwanicki">2) nakaz zniszczenia, o którym mowa w par. 1a nie może być wydany z powodu braku osoby zobowiązanej w rozumieniu art. 36, lub,</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełStanisławIwanicki">3) organ celny uzna, że zniszczenie towaru jest nieuzasadnione sąd na wniosek organu celnego, orzeka o przepadku towaru na rzecz Skarbu Państwa”.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełStanisławIwanicki">Czy do tego punktu zgłaszane są uwagi?</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełStanisławIwanicki">Wobec braku uwag stwierdzam, że punkt 1 został zaakceptowany przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1 pkt. 2, któremu proponuje się nadać brzmienie, wraz z poprawkami zgłoszonymi przez Biuro Legislacyjne KS:</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PosełStanisławIwanicki">2) art. 59 otrzymuje brzmienie: „Art. 59, par. 1. Jeżeli umowy międzynarodowe lub przepisy odrębne uzależniają posiadanie, obrót lub rozpowszechnianie towarów od spełnienia określonych wymogów, to przywóz lub wywóz tych towarów może być dokonany pod warunkiem ich spełnienia. W wypadku niespełnienia tych wymogów organ celny cofa towar za granicę lub na polski obszar celny, chyba że umowy międzynarodowe lub przepisy odrębne przewidują jego przepadek albo inny sposób postępowania.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PosełStanisławIwanicki">Par. 2. Jeżeli cofnięcie towaru, o którym mowa w par. 1, jest niemożliwe lub niedopuszczalne, organ celny może: dokonać sprzedaży towaru osobie, która zapewnia spełnienie wymogów określonych w par. 1 w terminie wyznaczonym przez organ celny albo gdy osoba zobowiąże się do dokonania powrotnego wywozu towaru, albo nakazać zniszczenie towaru, w wypadku gdy dokonanie sprzedaży towaru będzie niemożliwe lub znacznie utrudnione.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PosełStanisławIwanicki">Par. 3. Jeżeli: umowy międzynarodowe lub przepisy odrębne, o których mowa w par. 1, przewidują przepadek towaru lub dokonanie sprzedaży towaru jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, lub nakaz zniszczenia, o którym mowa w par. 2 pkt. 2, nie może być wydany z powodu braku osoby zobowiązanej w rozumieniu art. 36, lub organ celny uzna, że zniszczenie towaru jest nieuzasadnione — sąd, na wniosek organu celnego, orzeka o przepadku towaru na rzecz Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PosełStanisławIwanicki">Par. 4. W wypadkach, o których mowa w par. 1–3, stosuje się przepis art. 58 par. 2.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PosełStanisławIwanicki">Par. 5. Przepisów par. 1–3 nie stosuje się do towarów niebezpiecznych, szkodliwych dla zdrowia lub środowiska naturalnego oraz łatwo psujących się. W takich wypadkach przepisy art. 58 stosuje się odpowiednio”.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#PosełStanisławIwanicki">Czy do tego punktu zgłaszane są uwagi?</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#PosełStanisławIwanicki">Wobec braku uwag stwierdzam, że pkt. 2 został zaakceptowany przez Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mam uwagę redakcyjną do pkt. 3. — zmiana art. 77 par. 1 pkt 1 ppkt d. Zamiast sformułowania: „są przedmiotem zakazów i ograniczeń wynikających ze środków polityki handlowej,” proponujemy sformułowanie: „są przedmiotem zakazów i ograniczeń wynikających ze stosowania środków polityki handlowej,”.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanWojcieszczuk">Pragnę zwrócić uwagę, że środki polityki handlowej są w ten sposób zdefiniowane w Kodeksie celnym w art. 3 czyli w słowniczku. Uważam, że przepis należy pozostawić w brzmieniu przedłożenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1 pkt. 3, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełStanisławIwanicki">3) art. 77 otrzymuje brzmienie: „Art. 77, par. 1. Organ celny podejmuje, z zastrzeżeniem art. 59, niezbędne działania, włącznie ze sprzedażą towarów, w celu uregulowania sytuacji towarów, które:</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełStanisławIwanicki">1) nie mogły zostać zwolnione ze względu na to, że:</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełStanisławIwanicki">a) ich kontrola nie mogła zostać podjęte lub prowadzona w terminach ustalonych przez organ celny z przyczyn zależnych od zgłaszającego,</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełStanisławIwanicki">b) nie przedstawiono dokumentów, od których jest uzależnione objęcie towarów procedurą celną,</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełStanisławIwanicki">c) należności celne przywozowe lub celne wywozowe nie zostały uiszczone albo zabezpieczone w wymaganych terminach,</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełStanisławIwanicki">d) są przedmiotem zakazów i ograniczeń wynikających ze środków polityki handlowej,</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełStanisławIwanicki">2) nie zostały podjęte w terminie 30 dni od dnia ich zwolnienia przez organ celny.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PosełStanisławIwanicki">Par. 2. Jeżeli postępowanie, o którym mowa w par. 1m, nie doprowadziło do uregulowania sytuacji towarów, sąd, na wniosek organu celnego, orzeka o przepadku towarów na rzecz Skarbu Państwa”.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PosełStanisławIwanicki">Czy do tego punktu zgłaszane są uwagi? Wobec braku uwag stwierdzam, że pkt. 3 został zaakceptowany przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1 pkt. 4, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PosełStanisławIwanicki">4) w art. 190 w par. 5 w pkt. 1 po wyrazach „pkt. 16” dodaje się przecinek oraz wyrazy „pkt. 18”.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PosełStanisławIwanicki">Czy do tego ustępu zgłaszane są uwagi? Wobec braku uwag stwierdzam, że pkt. 4 został zaakceptowany przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1 pkt. 5, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#PosełStanisławIwanicki">5) art. 268 otrzymuje brzmienie: „Art. 268 par. 1. Osoby zamieszkałe lub przebywające za granicą, nie mające adresu w Polsce, jeżeli nie ustanowiły pełnomocnika w Polsce, mają obowiązek wskazania w Polsce pełnomocnika do doręczeń, przy pierwszej czynności dokonanej przed organem celnym. Ustanowienie pełnomocnika lub wskazanie pełnomocnika do doręczeń jest skuteczne także w postępowaniu, o którym mowa w art. 274 prim 2.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#PosełStanisławIwanicki">Par. 2. W razie zaniedbania obowiązku, o którym mowa w par. 1, stosuje się odpowiednio art. 267.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#PosełStanisławIwanicki">Par. 3. W wypadku zatrzymania towaru organ celny poucza osobę, której towar zatrzymano, o obowiązku wskazania w Polsce pełnomocnika do doręczeń oraz o skutkach niedopełnienia tego obowiązku, co potwierdza się pisemnym protokołem”.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#PosełStanisławIwanicki">Czy do tego punktu zgłaszane są uwagi? Wobec braku uwag stwierdzam, że pkt. 5 został zaakceptowany przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1 pkt. 6, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#PosełStanisławIwanicki">6) po art. 274 dodaje się art. 27 prim 1 i 274 prim 2 w brzmieniu: „Art. 274 prim 1 par. 1. W wypadkach, o których mowa w art. 38, art. 53 par. 1, art. 59 par. 2 pkt. 1 i art. 77 par. 1, sprzedaż towaru następuje w trybie i na zasadach określonych w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#PosełStanisławIwanicki">Par. 2. Sprzedaż towaru, z zastrzeżeniem par. 3, jest równoznaczna z dopuszczeniem towaru do obrotu, chyba że towar został sprzedany pod warunkiem dokonania powrotnego wywozu.</u>
<u xml:id="u-9.21" who="#PosełStanisławIwanicki">Par. 3. Jeżeli sprzedaż jest dokonywana pod warunkiem nadania przeznaczenia celnego określonego przez organ celny, to obowiązki związane z nadaniem przeznaczenia celnego, wynikające z przepisów prawa celnego, powstają z chwilą wydania towarów nabywcy.</u>
<u xml:id="u-9.22" who="#PosełStanisławIwanicki">Art. 274 prim 2. Do postępowania w sprawie przepadku towaru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego”.</u>
<u xml:id="u-9.23" who="#PosełStanisławIwanicki">Czy do tego punktu zgłaszane są uwagi? Wobec braku uwag stwierdzam, że pkt. 6 został zaakceptowany przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-9.24" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.25" who="#PosełStanisławIwanicki">Art. 2. W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z 1965 r. Nr 15, poz. 113, z 1974 r. Nr 27, poz. 157 i Nr 39, poz. 231, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 5, poz.33, z 1984 r. Nr 45, poz. 241 i 242, z 1985 r. Nr 20, poz. 86, z 1987 r. Nr 21, poz.123, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 33, poz. 175, z 1990 r. Nr 14, poz. 88, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306, Nr 55, poz. 318 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 22, poz. 92 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 12, poz. 53, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, Nr 43, poz. 189, Nr 73, poz. 350 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 270, Nr 54, poz. 340, Nr 75, poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 117, poz. 752, Nr 121, poz. 769 i 770, Nr 133, poz. 882, Nr 139, poz. 934, Nr 140, poz. 940 i Nr 141, poz. 944 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 757) w części pierwszej w księdze drugiej w tytule II w dziale III po art. 610 dodaje się rozdział 2a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-9.26" who="#PosełStanisławIwanicki">„Rozdział 2a Przepadek rzeczy: Art. 610 prim 1 par. 1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się w sprawach o przepadek rzeczy będących towarami, które na podstawie przepisów prawa celnego podlegają przepadkowi.</u>
<u xml:id="u-9.27" who="#PosełStanisławIwanicki">Par. 2. W sprawach, o których mowa w par. 1, właściwy jest sąd miejsca zajęcia lub zatrzymania rzeczy będących towarami przez organ celny.</u>
<u xml:id="u-9.28" who="#PosełStanisławIwanicki">Art. 610 prim 2 par. 1. Postępowanie wszczyna się na wniosek organu celnego. Do wniosku dołącza się protokół z pouczenia o obowiązku wskazania w Polsce pełnomocnika do doręczeń oraz o skutkach niedopełnienia tego obowiązku, jeżeli protokół taki został sporządzony.</u>
<u xml:id="u-9.29" who="#PosełStanisławIwanicki">Par. 2. Organ celny może domagać się w jednym wniosku orzeczenia przypadku rzeczy będących towarami zajętymi lub zatrzymanymi w tych samych okolicznościach faktycznych, jeżeli ponadto sąd jest właściwy dla każdej sprawy.</u>
<u xml:id="u-9.30" who="#PosełStanisławIwanicki">Art. 610 prim 3. Uczestnikowi zamieszkałemu za granicą, który w postępowaniu w sprawach celnych nie ustanowił pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Polsce, ani nie wskazał w Polsce pełnomocnika do doręczeń, przeznaczono dla niego pisma sądowe pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia. W razie ustanowienia pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Polsce, który nie może być pełnomocnikiem procesowym, jego ustanowienie uważa się za wskazanie pełnomocnika doręczeń.</u>
<u xml:id="u-9.31" who="#PosełStanisławIwanicki">Art. 610 prim 4. Wyznaczenie rozprawy zależy od uznania sądu.</u>
<u xml:id="u-9.32" who="#PosełStanisławIwanicki">Art. 610 prim 5. Do wykonania orzeczenia o przepadku towaru jest obowiązany organ celny, który złożył wniosek o orzeczenie przepadku. Wykonanie orzeczenia następuje w trybie i na zasadach określonych w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji”.</u>
<u xml:id="u-9.33" who="#PosełStanisławIwanicki">Wobec braku uwag stwierdzam, że pkt. 2 został zaakceptowany przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-9.34" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.35" who="#PosełStanisławIwanicki">Art. 3. W sprawach dotyczących przepadku towarów, wszczętych i nie zakończonych decyzją ostateczną, stosuje się przepisy niniejszej ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.36" who="#PosełStanisławIwanicki">Wobec braku uwag stwierdzam, że art. 3 został zaakceptowany przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-9.37" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 4, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.38" who="#PosełStanisławIwanicki">Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Czy są uwagi do tego artykułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełKazimierzDziałocha">Jestem za tym, aby wszystkie normy Konstytucji RP weszły jak najszybciej w życie, ale w tym przypadku vacatio legis wydaje się jednak zbyt krótkie. Czy rząd rozważał tę sprawę w kontekście przystosowania sądów do nowych obciążeń? Może zastanowić się nad wydłużeniem terminu wejścia w życie nowelizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanWojcieszczuk">Naszym zdaniem termin 14 dniowy vacatio legis jest realny. Chodzi także o to, aby minister finansów mógł na podstawie delegacji zawartej w ustawie wydać rozporządzenie, które spowoduje zahamowanie nielegalnego importu paliw do Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Może w związku z tym pozostawić dla części nowelizacji dotyczącej upoważnienia ministra finansów do wydania rozporządzenia termin 14-dniowy wejścia w życie, zaś dla pozostałej części wyznaczyć dłuższy termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełWitMajewski">Popieram ten postulat, gdyż uważam, że sądy muszą mieć odpowiedni czas na przejecie nowych obowiązków. Trzeba przecież przeszkolić sędziów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Proponuję znaleźć kompromisowe wyjście. Może przyjmiemy, że ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem rozszerzenie delegacji zawartej w art. 190 par. 5 pkt 1 Kodeksu celnego o pkt 18 Ten przepis powinien wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanWojcieszczuk">Uważam, że można przyjąć, że ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 4, który będzie miał 14-dniowe vacatio legis.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaSprawiedliwościTeresaKoza">Moim zdaniem trzeba jak najszybciej dostosować obowiązujące prawo do ustawy zasadniczej, jak najszybciej odejść od orzekania przepadku towarów na drodze administracyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełPawełJaros">Być może warto jednak wydłużyć czas wejścia ustawy w życie. Sądy muszą się przygotować do nowych obowiązków, a jak widać termin dostosowania Kodeksu celnego do Konstytucji RP i tak nie zostanie dotrzymany. Dlatego zbytni pośpiech z wdrożeniem nowelizacji nie wydaje się uzasadniony. Lepiej wydłużyć vacatio legis o kolejne 15 dni tj. do 45 dni i zapewnić w ten sposób lepsze stosowanie prawa w praktyce, z wyjątkiem wspomnianego przepisu odnoszącego się do rozszerzenia upoważnienia dla ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaSprawiedliwościTeresaKoza">Zwracam uwagę, że przed skierowaniem w tym przypadku sprawy do sądu i tak jest ona początkowo rozpatrywana w trybie administracyjnym. Sądy będą miały więc dodatkowy czas na przygotowanie się. Dodam, że jeżeli wydłużymy termin vacatio legis to w praktyce urzędy celne, które nie będą mogły już orzekać o przepadku towarów, będą musiały zawieszać sprawy i nielegalnie przetrzymywać zakwestionowane towary. Ostatecznie ilość spraw, które nie zostały załatwione będzie rosła i to w pewnym momencie przysporzy sądom więcej pracy z radzeniem sobie z zaległościami.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełPawełJaros">Podtrzymuję swój wniosek. Uważam, że sądy są obciążone w stopniu wcześniej niespotykanym.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławIwanicki">W praktyce nie występuje 45-dniowe vacatio legis. Dlatego uważam, żeby zaproponować termin dwumiesięczny wejścia ustawy w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełPawełJaros">Modyfikuję swój wniosek i opowiadam się za terminem dwumiesięcznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję, aby przyjąć termin 60-dniowy i uniknąć w ten sposób trudności interpretacyjnych. Moim zdaniem powinno się także unikać takich rozwiązań, że poszczególne przepisy ustawy wchodzą w życie w różnych terminach, chyba że przemawia za tym wyższe dobro.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełStanisławIwanicki">W tym przypadku mamy jednak do czynienia z taką sytuacją. Poddaję pod głosowanie wniosek posła Pawła Jarosa, aby ustawa weszła w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem art. 1 pkt. 4, który powinien wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełStanisławIwanicki">Kto jest za przyjęciem tego wniosku. W głosowaniu 9 posłów opowiedziało się za wnioskiem, 6 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja opowiedziała się za zmianą treści art. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełKazimierzDziałocha">Zwracam uwagę, że po przyjęciu tego wniosku dojdzie do sytuacji, że minister finansów będzie miał prawo do wcześniejszego wydania rozporządzenia, ale wejdzie ono w życie dopiero w terminie wejścia w życie ustawy. Czy o to nam chodziło? Chyba że chodzi o wcześniejszy termin wejścia w życie określonego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanWojcieszczuk">Jest to niezwykle istotna kwestia i dla tego w imieniu rządu proszę o przedstawienie dokładnej redakcji art. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS, aby zaproponował właściwą redakcję art. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Uważam, że art. 4, po uwzględnieniu poprawki powinien brzmieć: Art. 4 Ustawa wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem art. 1 pkt. 4, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Wobec braku sprzeciwu strony rządowej uważam zaproponowaną redakcję art. 4 za przyjętą.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym jeszcze raz powrócić do kwestii redakcji pkt. 3. — zmiana art. 77 par. 1 pkt 1 ppkt d. Zamiast sformułowania: „są przedmiotem zakazów i ograniczeń wynikających ze środków polityki handlowej,” proponujemy sformułowanie: „są przedmiotem zakazów i ograniczeń wynikających ze stosowania środków polityki handlowej,”. Ta propozycja zdaniem Biura nie zmienia definicji środków polityki handlowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanWojcieszczuk">Opowiadamy się wraz z Ministerstwem Sprawiedliwości, z którym przepis był konsultowany za pozostawienie pierwotnej jego redakcji. W propozycji nowej redakcji przepisu zawarta jest sugestia, że środki te zostały już zastosowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Wobec braku sprzeciwu uznaję, że Komisja przychyla się do argumentów strony rządowej i redakcja tego przepisu pozostaje bez zmian.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do głosowania nad całością przedłożenia. Kto jest za rekomendowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks celny oraz ustawy Kodeks postępowania cywilnego wraz ze zmianami przyjętymi przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PosełStanisławIwanicki">Za wnioskiem opowiedziało się 12 posłów, nikt nie był przeciwny i nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała projekt nowelizacji, wraz ze zmianami.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PosełStanisławIwanicki">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby został nim poseł Zbigniew Wawak (AWS). Czy wyraża on na to zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełZbigniewWawak">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Wobec braku innych kandydatur i przy braku głosów przeciwnych stwierdzam, że Komisja wybrała posła Zbigniewa Wawaka (AWS) na posła sprawozdawcę projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks celny oraz ustawy Kodeks postępowania cywilnego.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PosełStanisławIwanicki">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu sprawy różne. Jak już mówiłem w związku z nieobecnością posła Jacka Szczota musimy dokonać zmiany posła sprawozdawcy, który na posiedzeniu Sejmu przedstawi dodatkowe sprawozdanie Komisji o senackim i poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy — Kodeks pracy. Po konsultacji z posłem Jackiem Szczotem proponuję, aby posłem sprawozdawcą została posłanka Maria Kleitz-Żółtowska (AWS). Brała ona udział w pracach podkomisji nad przedłożeniem. Czy wyraża na to zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełMariaKleitzŻółtowska">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Wobec braku innych kandydatur i przy braku głosów przeciwnych stwierdzam, że Komisja wybrała posłankę Marię Kleitz-Żółtowską (AWS) na posła sprawozdawcę projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełStanisławIwanicki">Pragnę poinformować, że podkomisja zakończyła pracę nad zmianą Kodeksu karnego. Chciałbym skonsultować termin posiedzenia Komisji, na którym rozpatrzymy sprawozdanie podkomisji. Może się ono odbyć w najbliższym tygodniu, kiedy nie ma posiedzenia Sejmu, czy dopiero w następnym tygodniu. Czy są jakieś propozycje w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełZbigniewWawak">Uważam, że powinniśmy zebrać się w tej sprawie możliwie jak najszybciej, w tygodniu gdy będzie obradował Sejm, tym bardziej że czekają nas jeszcze dwa posiedzenia w okresie przedświątecznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Przyjmuję, że jest w tej kwestii zgoda wszystkich członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełWitMajewski">Pragnę powrócić do sprawy dzisiejszego posiedzenia Komisji. Uważam, że tak istotne zmiany w dwóch kodeksach - celnym i postępowania cywilnego powinny być najpierw przedmiotem posiedzenia podkomisji. Tymczasem były one rozpatrywane bezpośrednio na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Gdyby do projektu ustawy były zgłoszone istotne uwagi przez Biuro Studiów i Ekspertyz KS czy Biuro Legislacyjne KS to naturalnie trzeba by było powołać podkomisję, w celu ich rozpatrzenia. Jedno przedłożenie nie wzbudzało żadnych zastrzeżeń, ani formalnych, ani merytorycznych i moim zdaniem zbędne było powoływanie podkomisji. Zresztą przy ustalaniu porządku dziennego nie było także wniosku w tej sprawie ze strony posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełWitMajewski">Pozostaje przy swoim zdaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Przecież myśmy dostosowywali obowiązujące prawo do norm Konstytucji RP i w tej kwestii chyba nie ma merytorycznych zastrzeżeń. W efekcie do przedłożenia nie były zgłaszane przez posłów uwagi z wyjątkiem artykułu dotyczącego terminu wejścia w życie ustawy. Gdyby chodziło o nowatorskie zmiany, w którymś z kodeksów, to naturalnie trzeba byłoby powołać podkomisję. Jednak w tym przypadku można było z tego bez szkody dla pracy legislacyjnej zrezygnować.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełWitMajewski">Mieliśmy przecież do czynienia z istotnymi zmianami w tym w Kodeksie postępowania cywilnego i ze znacznym zwiększeniem kompetencji, a co za tym idzie obowiązków sądów i dlatego całość zagadnienia powinna być dokładnie przeanalizowana przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Przyjmuję tę uwagę i biorę na siebie odpowiedzialność za to co się stało. Pragnę jednak zauważyć, że jeżeli był pan poseł tego zdania to przecież mógł zgłosić odpowiedni wniosek formalny w trakcie przyjmowania porządku obrad Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro wniosło do przedłożenia jedynie uwagi redakcyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełPawełJaros">Uważam, że w chwili obecnej ta dyskusja jest pozbawiona sensu i proponuję ją zakończyć, chyba że poseł Wit Majewski złoży uzasadniony wniosek o reasumpcję głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełWitMajewski">Nie wnoszę o reasumpcję głosowania, gdyż opowiedziałem się za rekomendowaniem projektu. Chciałem jedynie, w punkcie sprawy różne, podzielić się swoimi zastrzeżeniami z członkami Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Uważam, że powinniśmy zawsze z głębokim namysłem przypatrywać się wszelkim nowym zmianom w kodeksach, ale w tym przypadku chodziło o oczywistą zmianę, do której nikt nie miał zastrzeżeń merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełKazimierzDziałocha">Na marginesie tej dyskusji pragnę poinformować, że w dniu dzisiejszym uczestniczyłem w konferencji zorganizowanej w Trybunale Konstytucyjnym poświęconej procesowi tworzenia prawa, a zwłaszcza zmianom w kodyfikacjach. Niestety w przedstawionych referatach został zarysowany bardzo ciemny obraz tego co zachodzi w trakcie tych zmian. Powinniśmy brać to pod uwagę w naszych pracach, choć naturalnie często brakuje nam na to czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełStanisławIwanicki">Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>