text_structure.xml 14 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJacekPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Witam serdecznie panie i panów posłów, witam przedstawicieli Urzędu Zamówień Publicznych na czele z panem prezesem Marianem Lemke.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJacekPiechota">Tematem naszego posiedzenia jest pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych (druk nr 2862). Czy do porządku posiedzenia są uwagi lub sprzeciw? Nie widzę. Zgodnie z art. 36 regulaminu, pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu. Następnie Komisja podejmuje decyzję o dalszym procedowaniu nad projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełWiesławSzczepański">W tej chwili w pracach parlamentarnych trwają jeszcze prace nad projektem rządowym dostosowującym prawo zamówień publicznych do prawa europejskiego. Debata toczy się w tej chwili w Senacie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełWiesławSzczepański">Projekt, z którym występuje Komisja, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom małych i średnich przedsiębiorstw. Uznaliśmy, że rozwiązania, które przedstawił rząd, nie w pełni wychodzą naprzeciw oczekiwaniom małych i średnich firm. W związku z tym, efektem naszych prac jest nowelizacja ustawy idąca w tym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełWiesławSzczepański">Nasz projekt doprecyzowuje 18 artykułów obowiązującej ustawy. Pierwsze dwie zmiany dotyczą zadań realizowanych przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Komisja proponuje, aby prezes Urzędu Zamówień Publicznych publikował w Biuletynie ZP informacje o dostawcach i wykonawcach, którym udzielono zamówienie publiczne o wartości przekraczającej kwotę 500 tysięcy euro, a także prowadził listę organizacji przedsiębiorców zrzeszających dostawców lub wykonawców uprawnionych do wnoszenia środków zaskarżenia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełWiesławSzczepański">Prezes będzie mógł żądać od wykonawców i dostawców informacji o przebiegu udzielenia zamówienia i jego wykonania, a w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy, do jego obowiązków będzie należało zawiadomienie właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełWiesławSzczepański">W nowym art. 20a proponujemy obligatoryjne powoływanie komisji przetargowej przy przetargach powyżej kwoty 30 tysięcy euro, a ponadto unormowanie zasad jej powoływania i postępowania w trakcie przetargu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełWiesławSzczepański">W art. 25 proponujemy, aby dodatkowo w protokole z postępowania o zamówienie publiczne ujawniać osoby odpowiedzialne za jego przeprowadzenie oraz osoby występujące w imieniu zamawiającego. Jednocześnie uznaje się, iż wszystkie oświadczenia, zawiadomienia, oferty, opinie biegłych stanowią załączniki do protokołu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełWiesławSzczepański">Art. 27 i art. 28 szczegółowo precyzują, w jakich przypadkach zamawiający jest zobowiązany odrzucić ofertę lub unieważnić przetarg. Zamawiający zobowiązany będzie do przesłania do prezesa Urzędu uzasadnienia faktycznego i prawnego w przypadku unieważnienia przetargu z winy leżącej po jego stronie. W przypadku unieważnienia przetargu ze względu na ważny interes publiczny bądź nieopublikowanie ogłoszenia o przetargu w Biuletynie ZP, oferentom będzie przysługiwać roszczenie o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu - w szczególności kosztów przygotowania oferty.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełWiesławSzczepański">Zgodnie z nowym art. 29 zamawiający będzie zobligowany do publikowania ogłoszenia na stronie internetowej, jeśli wartość szacunkowa zamówienia przekracza równowartość 3 tysięcy euro. W przypadku przetargu poniżej 30 tysięcy euro, ogłoszenie o postępowaniu w sprawie przetargu wywieszane będzie w siedzibie zamawiającego w miejscu publicznie dostępnym na co najmniej 7 dni przed terminem składania oferty. Zamawiający będzie miał prawo żądać wskazania przez dostawcę lub wykonawcę, którą część zamówienia zamierza powierzyć osobie trzeciej.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PosełWiesławSzczepański">Nowe art. 40, 41 i 42 normują sprawy związane z wadium. Określają terminy związania wadium, jego wysokość, formy wpłaty, możliwości zwrotu, jak również przyczyny utraty wadium. Ponadto proponuje się, aby wadium na wniosek oferenta mogło być zaliczone na poczet należytego zabezpieczenia wykonania umowy.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PosełWiesławSzczepański">W art. 43 proponujemy, aby termin składania ofert był jednocześnie dniem ich otwarcia.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PosełWiesławSzczepański">Nowy art. 75 normuje całokształt spraw związanych z wnoszeniem należytego zabezpieczenia wykonania umowy. Jednocześnie proponuje się, aby Rada Ministrów określiła w drodze rozporządzenia rodzaje oraz wartości szacunkowe zamówień, co do których konieczne jest wniesienie należytego zabezpieczenia wykonania umowy.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PosełWiesławSzczepański">W art. 79a proponujemy, aby środki odwoławcze przysługiwały również organizacjom przedsiębiorców zrzeszających dostawców lub wykonawców, które wpisane są na listę prowadzoną przez Prezesa Urzędu. Lista ta podlegać będzie ogłoszeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PosełWiesławSzczepański">Przedstawione w projekcie rozwiązania wychodzą naprzeciw oczekiwaniom małych i średnich przedsiębiorstw. Uchwalenie proponowanej ustawy przyczyni się do poprawy przejrzystości procedur przetargowych oraz ułatwi małym i średnim firmom dostęp do zamówień publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PosełWiesławSzczepański">Proponujemy, aby ustawa weszła w życie 14 dni od dnia ogłoszenia, przy czym przepisy wykonawcze zachowują moc do czasu wydania nowych. Do postępowań o udzielenie zamówień publicznych wszczętych przed wejściem w życie proponowanej ustawy zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe. Projekt ustawy nie będzie powodował skutków finansowych dla budżetu państwa oraz jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanChmielewski">Czy nasz i rządowy projekt nie będą ze sobą kolidowały? Może powstać pewna dysharmonia, nie mówiąc o tym, że sygnalizuje się w opinii Biura Studiów i Ekspertyz, że niektóre proponowane przez nas artykuły zostały uwzględnione w projekcie rządowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWiesławSzczepański">Artykuły naszego projektu będą skorelowane z tym, co jest w projekcie rządowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJacekPiechota">W imieniu prezydium Komisji składam propozycję powołania podkomisji, która mogłaby równolegle do toku prac nad projektem nowelizacji skorelować wszystkie przepisy oraz odbyć merytoryczną dyskusję z przedstawicielami Urzędu Zamówień Publicznych i wszystkimi zainteresowanymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychMarianLemke">Nie jestem dzisiaj jeszcze przygotowany do przedstawienia stanowiska rządu w stosunku do tego projektu, gdyż projekt tego stanowiska znajduje się obecnie w konsultacjach międzyresortowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychMarianLemke">Chciałbym przedstawić stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych nie ukrywając, że to stanowisko równocześnie jest stanowiskiem projektu rządowego będącego w trakcie uzgodnień. Przedłożony przez Komisję Małych i Średnich Przedsiębiorstw projekt ustawy mający na celu uwzględnienie oczekiwań małych i średnich przedsiębiorców oraz wprowadzenie potrzebnych zmian w obowiązującym systemie zamówień publicznych zasługuje na pozytywną ocenę.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychMarianLemke">Wiele z tych regulacji wychodzi naprzeciw potrzebom uczestników postępowania udzielenia zamówień publicznych. Do tych rozwiązań, które zasługują na szczególne wyróżnienie należy przepis pozwalający na wnoszenie środków zaskarżenia przez organizację przedsiębiorców zrzeszającą dostawców i wykonawców. Należy przypomnieć, że taka propozycja była w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych, który w grudniu został skierowany do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychMarianLemke">Dla większej jawności postępowania niewątpliwie przyczyni się również przepis nakazujący zamawiającemu opublikowanie ogłoszeń o wszystkich przetargach na stronie internetowej oraz w siedzibie zamawiającego w terminie co najmniej na 7 dni przed terminem składania ofert.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychMarianLemke">Na pozytywną ocenę zasługuje również wprowadzenie do ustawy przepisów nakładających na zamawiającego obowiązek powoływania komisji przetargowej w przypadku udzielania zamówienia o wartości powyżej 30 tysięcy euro. Urząd Zamówień Publicznych rok temu postulował wprowadzenie takich zmian do ustawy, pisząc o tym w swoim raporcie na temat patologii w zamówieniach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychMarianLemke">Należy zgodzić się z rozwiązaniem zaproponowanym w art. 1 pkt. 7 projektu, który dotyczy nowelizacji art. 27b ustawy w zakresie konieczności przyznania dostawcom i wykonawcom uprawnienia do wystąpienia z roszczeniem o zwrot uzasadnionych kosztów przygotowania uczestnictwa postępowania, w szczególności przygotowania oferty, w przypadku nieuzasadnionego unieważnienia postępowania. Naszym zdaniem dodatkową przesłanką do takiego wystąpienia powinno być także stwierdzenie winy zamawiającego, czyli roszczenie mogłoby następować również w przypadku, gdyby unieważnienie postępowania było wynikiem winy zamawiającego. Wydaje się, że jest to zgodne z całością polskiego prawa cywilnego, które wiąże odpowiedzialność odszkodowawczą z wystąpieniem winy. Takie uzupełnienie rozwiązania pozwoli na dochodzenie przez dostawców roszczeń przed sądem, obejmujących koszty uczestnictwa w postępowaniu, w tym przygotowania oferty, w przypadku nieuzasadnionego lub zawinionego unieważnienia postępowania itd.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychMarianLemke">Dodatkowo proponujemy dopisanie do ustawy przesłanek, na podstawie których arbiter może być skreślony z listy arbitrów prowadzonej przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. W dotychczas obowiązujących przepisach istniały rozwiązania umożliwiające skreślenie arbitra w przypadku nierzetelnego lub rażąco niewłaściwego wykonywania obowiązków. Te przepisy utraciły moc z dniem 1 marca 2001 r. Proponujemy przeniesienie tych przepisów w niezmienionej postaci do projektu ustawy. Naszym zdaniem, że względu na skalę zmian, proponujemy, aby ustawa nowelizująca weszła w życie nie w terminie 14 dni, a w terminie trzech miesięcy od daty ogłoszenia. Dodatkowo proponujemy, aby obowiązek publikacji w Internecie wszedł w życie po okresie roku od momentu wejścia ustawy w życie.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychMarianLemke">Wskazujemy, że istnieją pewne i drobne o charakterze wyłącznie redakcyjno-legislacyjnym rozbieżności pomiędzy tym projektem a ustawą z 11 maja 2001 r. Istnieje konieczność wyeliminowania tych drobnych rozbieżności. Nie powinno to przysporzyć żadnych trudności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJacekPiechota">Rozumiem, że stanowisko przedstawione pana prezesa będzie podstawą do dyskusji i prac podkomisji. Czy są inne wnioski? Nie widzę, wobec tego proponuję przystąpić do powołania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJacekPiechota">Zgłaszam kandydaturę pana posła Wiesława Szczepańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyBudnik">Mam nadzieję, że nie będzie nietaktem zgłoszenie swojej osoby do prac w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJacekPiechota">Wprost przeciwnie, to bardzo dobra deklaracja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWiesławKiełbowicz">Zgłaszam pana posła Jana Chmielewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJacekPiechota">Jak rozumiem, pan poseł zgadza się. Zgłoszono również kandydaturę pana posła Helmuta Paździora. W tej chwili podkomisja liczy cztery osoby. Czy jeszcze ktoś? Nie widzę, wobec tego stawiam pod głosowanie wniosek o powołanie podkomisji w składzie: pan poseł Jerzy Budnik, pan poseł Jan Chmielewski, pan poseł Wiesław Szczepański oraz pan poseł Helmut Paździor. Kto z członków Komisji jest za powołaniem podkomisji w proponowanym składzie?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełJacekPiechota">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie dokonała wyboru podkomisji, która rozpatrzy projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełJacekPiechota">Dziękuję za udział w posiedzeniu, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>