text_structure.xml 10.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 9 grudnia 1976 r. Komisja Oświaty i Wychowania, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Jaremy Maciszewskiego (PZPR) i Marii Riemen (PZPR), rozpatrzyła projekt uchwały o 5-letnim narodowym planie społeczno-gospodarczym na lata 1976- 1980 oraz uchwały o narodowym planie społeczno-gospodarczym i budżecie państwa na 1977 r. w części dotyczącej oświaty i wychowania.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Podstawą dyskusji było opracowanie resortu oraz koreferat podkomisji przedstawiony przez posła Ferdynanda Łukaszka (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Ewelina Szyszko (SD), Maria Małgorzata Wrzyszcz (ZSL), Jadwiga Cichocka (ZSL), Jerzy Szymanek (ZSL). Maria Kotlicka (bezp.), Halina Kiliś (SD), Stanisława Kirsch (PZPR), Janina Kocemba (PZPR), Kazimiera Plezia (PZPR), Wacław Auleytner (bezp. „Znak”), Zofia Mroczka (PZPR), Maria Łopatkowa (ZSL) i Jarema Maciszewski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Jak wynika z opinii podkomisji i z dyskusji, podstawowe działania resortu oświaty i wychowania w bieżącym 5-leciu i w roku 1977 koncentrować się będą na wdrażaniu reformy systemu edukacji narodowej oraz doskonaleniu struktury kształcenia zawodowego, zgodnie z potrzebami gospodarki narodowej, zwłaszcza związanymi z rozwojem gospodarki żywnościowej i usług.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Proces wprowadzania w życie reformy systemu oświatowego obejmować będzie:</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- przygotowanie przedszkolne dzieci, którym do roku 1980 obejmie się prawie 97 proc. dzieci w wieku 6 lat (w 1975 r. - 89 proc. i w 1970 r. - 36 proc.);</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- wyrównywanie poziomu nauczania w mieście i na wsi, m.in. poprzez zwiększanie liczby zbiorczych szkół gminnych z 1812 w 1975 r. do 2130 w roku 1980, co pozwoli uczyć w szkołach zbiorczych około 99 proc. dzieci i młodzieży ze wsi (w 1975 - 81 proc.);</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- wprowadzenie w życie programów nauczania i wychowania w początkowych klasach nowej szkoły 10-letniej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Posłowie postulowali uruchomienie dodatkowych środków z rezerw państwowych w momencie podjęcia decyzji o wprowadzeniu reformy oświaty w życie, w celu zapewnienia niezbędnych warunków dla jej realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Z przyczyń demograficznych, w najbliższym 5-leciu nastąpi spadek liczby uczniów w szkołach ogólnokształcących i zawodowych. Niższa liczba absolwentów szkół podstawowych oraz rozbudowa bazy materialnej szkolnictwa umożliwią zapewnienie miejsc w liceach ogólnokształcących i szkołach zawodowych niemal dla całej młodzieży kończącej szkodę podstawową. Szkoły zawodowe dostarczą gospodarce narodowej w bieżącym 5-leciu 2,3 mln absolwentów, w tym 1,4 mln osób ze szkół zasadniczych. Liczba uczniów w pierwszych klasach zasadniczych szkół rolniczych i równorzędnych wzrośnie w roku 1980 o około 55 proc., a w technikach rolniczych ponad dwukrotnie.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W dyskusji wskazywane, że w toku realizacji planu 5-letniego należy lepiej dostosowywać kierunki i rozmiary kształcenia kadr do potrzeb gospodarki narodowej. Warunkiem wykonania tego zadania jest opracowanie realnego, perspektywicznego planu zapotrzebowania na kadry wykwalifikowane.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Uznając rozwój wychowania przedszkolnego za jeden z kluczowych warunków wdrażania reformy szkolnictwa, szczególny nacisk położyć trzeba - zdaniem posłów - na rozwój wyższych form wychowania przedszkolnego na wsi. Tylko w ten sposób można wyrównać warunki startu do nauki dzieci wiejskich i dzieci z miast. Poza przedsięwzięciami planowymi, wykorzystywać trzeba wszelkie możliwości dla tworzenia nowych przedszkoli w drodze inicjatyw społecznych. Z pomocą przyjść mogą np. zakłady pracy, organizacje spółdzielcze i społeczne, komitety osiedlowe. Tworzonym w ten sposób przedszkolom zapewnić należy fundusz płac i fachową obsadę kadrową.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W dyskusji podkreślano, że planowane w wysokości 16,7 mld zł nakłady na budownictwo oświatowe w bieżącym 5-leciu oraz idące za tym efekty rzeczowe przyczynią się do poprawy bazy lokalowej placówek oświatowych. Wobec napięć, jakie występują obecnie w procesie inwestowania, nie postulowano podwyższenia nakładów. Postulowano natomiast zapewnienie warunków dla pełnej realizacji planowanych zadań rzeczowych, zwłaszcza w zakresie rozbudowy zbiorczych szkół gminnych. Problemy realizacji inwestycji szkolnych muszą znaleźć się w centrum uwagi nie tylko resortów oświaty i wychowania, ale także władz terenowych i resortów wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Efekty gospodarcze inwestycji przemysłowych realizowanych w ubiegłym 5-leciu otwierać będą stopniowo możliwości zwiększania nakładów na cele poza produkcyjne, m.in. na zdrowie i oświatę, w późniejszych latach. Wskazywano, że w latach 1981-1985, kiedy nastąpi kolejny etap wdrażania reformy oświaty w wyższych klasach szkoły 10-letniej, zapewnić należy szkolnictwu większe nakłady inwestycyjne. Należałoby przyjąć jako obowiązującą zasadę, że każde województwo co roku będzie rozpoczynać i kończyć budowę przynajmniej jednej placówki oświatowej.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Jako jeden z kolejnych warunków realizacji reformy oświaty i wychowania uznano zapewnienie wysokokwalifikowanych kadr nauczycielskich. Niepokój posłów wzbudził zamiar obniżenia liczby przyjęć do wyższych szkół pedagogicznych i na nauczycielskie kierunki uniwersyteckie. Podkreślano, że plan naboru na studia wyższe powinien ulec korekcie wzwyż; dotyczy to zwłaszcza specjalności, w których odczuwa się deficyt kadry nauczycielskiej. Przy kierowaniu na studia czynnych zawodowo nauczycieli, w większym stopniu zapewnić trzeba udział nauczycieli ze szkół wiejskich. Procent nauczycieli z wyższym wykształceniem w tych szkołach jest nadal niski.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Wyrażano obawę, czy planowane w 1977 r., w związku ze spadkiem liczby uczniów i oddziałów w szkołach podstawowych, zmniejszenie zatrudnienia w resorcie oświaty i wychowania nie wpłynie na pogorszenie warunków pracy szkół. Zdaniem posłów, w żadnym wypadku nie można dopuścić do odpływu wykwalifikowanych nauczycieli ze szkolnictwa do innych działów gospodarki narodowej. Dążyć należy do dalszej poprawy sytuacji materialnej i socjalno-bytowej nauczycieli, mając na uwadze konieczność realizacji postanowień uchwały VII Zjazdu Partii.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Korzystając ze sprzyjającej w bieżącym 5-leciu sytuacji lokalowej szkolnictwa podstawowego i ponadpodstawowego w pierwszej kolejności należy likwidować tzw. klasy łączone. Bardziej rygorystycznie przestrzegać trzeba również obowiązujących normatywów zagęszczenia klas, zwłaszcza w pierwszych latach nauczania.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Wiele miejsca w dyskusji poświęcono problemom zaopatrzenia szkół w niezbędne pomoce naukowe, a zwłaszcza podręczniki szkolne. Postanowiono poświęcić temu problemowi jedno z najbliższych posiedzeń Komisji oraz zapoznać się z eksperymentami resortu w tym zakresie. Resort wprowadził w niektórych szkołach zasadę, że podręcznik jest wspólną własnością szkoły i ucznia, co ma zapewnić bardziej oszczędne wykorzystanie podręczników. Zwracano uwagę, że zmiany w treści podręczników nie zawsze muszą powodować nowe nakłady książek, można by dawać tylko wkładki, lub zeszyty uzupełniające, co pozwoliłoby na znaczne zaoszczędzenie papieru.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Pełna realizacja reformy szkolnej uzależniona jest również od rozwiązania problemu dowozu dzieci do gminnych szkół zbiorczych, który przysparza od momentu powstania pierwszych szkół gminnych wiele kłopotów zarówno szkołom, jak i administracji oświatowej. Komisja postanowiła rozpatrzyć ten problem na jednym z posiedzeń i przygotować w tej sprawie opinię dla rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Zakłada się, że w 1977 r. różnymi formami opieki państwowej objętych będzie ponad 70 tys. dzieci, tj. o 2 proc. więcej niż w roku bieżącym. Wyrażono pogląd, że zarówno w roku przyszłym, jak i w latach następnych coraz więcej dzieci należy umieszczać w rodzinach zastępczych i w rodzinnych domach dziecka.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono wysokości świadczeń na rzecz wychowanków domów dziecka, a więc tej grupy dzieci, które pozostaje na wyłącznym utrzymaniu państwa. Wskazywano, że nie powinny mieć one gorszych warunków bytowych niż dzieci w przeciętnej rodzinie. Postulowano podniesienie stawki na wyżywienie w domach dziecka oraz podwyższenie norm na zakup odzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W projekcie planu przewiduje się dalsze rozszerzanie funkcji opiekuńczo-wychowawczych szkół. Coraz szerzej wykorzystywać się będzie pomieszczenia zwalniane w wyniku zmniejszenia liczby uczniów na świetlice. Rozszerzać trzeba - zdaniem posłów - akcję dożywiania dzieci, zwłaszcza w gminnych szkołach zbiorczych, gdyż przebywają one przez dłuższy czas poza domem.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt narodowego planu społeczno-gospodarczego na lata 1976-1980 oraz projekt planu i budżetu na rok 1977 w części dotyczącej Ministerstwa Oświaty i Wychowania.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad Komisja przekaże do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>