text_structure.xml
50.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">6 grudnia 1977r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Rudnickiego (SD), rozpatrzyła projekt planu i budżet na rok 1978 w częściach dotyczących: Centralnego Związku Spółdzielni Spożywców. „Społem”, Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy, Centralnego Związku Rzemiosła i Związku Spółdzielni Inwalidów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: CZSS „Społem” z prezesem Jadwiga Łokkajowa, CZSP z wiceprezesem Tadeuszem Kistrynem, CZR z wiceprezesem Jerzym Młokosiewiczem, ZSI wiceprezesem Józefem Olszewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Uwagi do projektu planu Centralnego Związku Spółdzielni Spożywców „Społem” przedstawiła poseł Eugenia Kemparowa (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Projekt planu CZSS „Społem” w 1978 r. należy rozpatrywać jako kolejny wycinek planu społeczno-gospodarczego na lata 1976-1980, obciążony ponadto konsekwencjami wynikającymi z trudności w wykonywaniu planu roku bieżącego. Dotyczy to szczególnie niepełnej realizacji planu rozwoju sieci handlowej, a także trudności w zaspokojeniu zapotrzebowania na niektóre artykuły spożywcze, zwłaszcza mięso i jego przetwory.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Sprzedaż detaliczna w spółdzielczości spożywców w 1978 r. wzrosnąć ma o 6,6 proc. w stosunku do przewidywanego wykonania 1977 r. Realizacja tego założenia będzie trudna.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W 1973 r. sieć detaliczna ma powiększyć się o 58 sklepów o powierzchni 122 tys. m2. W roku bieżącym nie osiągnięto planowanego przyrostu placówek detalicznych, na co mogło mieć wpływ m. in. łączenie małych lokali w większe, co się budziłoby zastrzeżeń, gdyby nie fakt, że nie osiągnięty równocześnie założonego wskaźnika zwiększenie powierzchni sklepów. Ponadto plan na 1978 r. zakłada dalsze zmniejszenie ilości punktów sprzedaży drobno detalicznej o 19 placówek.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Na uznanie zasługują wysiłki zmierzające do upowszechnienia nowoczesnych form sprzedaży w kolejnych 275 placówkach handlowych. Dalsze działania w tym kierunku limitowane są wyposażeniem handlu w urządzenia rejestrujące, chłodnicze oraz zwiększeniem dostaw produktów niepaczkowanych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Uruchamianie dużych placówek handlowych przyczynia się do usprawnienia sprzedaży, wprowadzania nowoczesnej organizacji pracy oraz zapewnienia lepszych warunków socjalnych pracownikom.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Zwiększone zadania stawia plan przed gastronomią. Szczególną uwagę zwrócić należy na pełniejsze wykorzystanie bazy gastronomii otwartej dla żywienia, załóg pracowniczych oraz uczniów w szkołach. W 1977 r. gastronomia znacznie zwiększyła ilość małych placówek do dokonane zostało w drodze bezinwestycyjnej, m. in. przez adaptację lokali handlowych, jak też budowanych przez GKKFiT.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W planowanych obrotach gastronomii, placówki żywienia przyzakładowego uczestniczą zaledwie w 19%. Problemom żywienia w placówkach gastronomii zamkniętej Komisja poświęciła jedno z posiedzeń i zwracała wówczas uwagę na konieczność zacieśnienia współpracy, CZSS. „Społem” z zakładami pracy i samorządem mieszkańców oraz objęcia żywieniem zamkniętym nowych grup społecznych, m. in. poprzez organizowanie jadłodajni osiedlowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Planowane w 1978 r. uruchomienie 200 stołówek i bufetów oraz tys. miejsc [tekst nieczytelny w pliku PDF] w gastronomii zamkniętej nie obejmie nawet wszystkich nowo zatrudnionych. Nawet w części nie zaspokoi też potrzeb zorganizowania 100 nowych barów mlecznych w roku 1978.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Odział usług „Społem” w ogólnej działalności gospodarczej Związku jest niewielki (w roku 1978 wzrośnie do 1.028 mln złotych i przekroczy o 8 mln zł wielkości zapisane na ten rok w planie 5-letnim). Jednakże z uwagi na charakter usług (dostawa towarów do domów, sprzedaż na zamówienie) mają one istotne znaczenie społeczne i wymagają szybkiego rozwoju. Dla powszechniejszego stosowania różnych form działalności usługowej, konieczne jest pozyskanie większej ilości pracowników oraz wydzielenie dodatkowych powierzchni w szczupłej bazie handlu.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Planowana wartość produkcji własnej „Społem” przekroczy w 1978 r. założenia planu 5-letniego na ten rok o 430 mln zł. Nastąpi znaczny wzrost produkcji wyrobów ciastkarskich, garmażeryjnych - pieczywa i napojów bezalkoholowych. O wykonaniu tych założeń w dużej mierze zadecyduje pomyślne wykonanie inwestycji oraz modernizacja zakładów produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W 1978 r. zagwarantowana jest pełna zgodność z planem 5-letnim założeń planu eksportu. Zakłada się też znaczny wzrost importu surowców i materiałów do produkcji (m.in. ziarno kakaowe i bakalie).</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wielkość nakładów inwestycyjnych będzie w 1978 r. wyższa o 18,7% od przewidywanego wykonania w roku bieżącym. Wykorzystane one zostaną przede wszystkim na rozwój działów produkcyjnych, zwłaszcza piekarni.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zwiększone zadania „Społem” będzie realizować przy nieznacznym tylko wzroście zatrudnienia o 0,38%. Poprawę sytuacji handlowej zamierza się osiągnąć na drodze przekazywania małych sklepów w ajencję, zmniejszenia zatrudnienia w administracji, lepszej organizacji pracy oraz zwiększenia liczby zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Planowany osobowy fundusz płac wzrośnie w porównaniu do przewidywanego wykonania roku 1977 o 3,5%, a średnia płaca o 3,2%.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">„Społem” jako organizacja gospodarczo-społeczna prowadzi ożywioną działalność wychowawczą i samorządową. Plan na rok 1978 przewiduje wzmożenie tej działalności dzięki organizowaniu nowych placówek usługowo-socjalnych i kulturalnych. Występuje potrzeba stworzenia nowych form społecznej kontroli, zwłaszcza funkcjonowania sklepów przekazanych ajentom.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełLidiaWołowiec">Już w ubiegłym roku była mowa na posiedzeniu Komisji o celowości rozwijania przez „Społem” hodowli tuczu przyzakładowego. Wojewodowie przywiązują do tego problemu wiele uwagi. Czy „Społem” zamierza rozwijać tę formo działalności w tym roku?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełLidiaWołowiec">Założenia planu na rok 1978 przewidują zwiększenie zadań dla gastronomii o ponad 9 proc., w stosunku do roku bieżącego, mimo że ilość lokali wzrośnie nieznacznie. Przybędzie zaledwie 14 nowych zakładów o tysiącu miejsc. Spółdzielczość mieszkaniowa nie dotrzymuje zobowiązań w sprawie przekazywania lokali gastronomicznych. W nowych osiedlach nie ma restauracji, barów, czy jadłodajni z prawdziwego zdarzenia. Najczęściej można natrafić na małe kawiarenki, albo pijalnie wód, czy piwa.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełLidiaWołowiec">Istotnym problemem dla wielu mieszkańców miast jest brak tzw. małej gastronomii, gdzie można by coś szybko i tanio zjeść. „Społem” modernizuje lokale gastronomiczne, przekształcając je w restauracje regionalne. Czy w miejsce wielu restauracji regionalnych nie mogłoby powstać tanie jadłodajnie, szczególnie w małych miastach? Czy nie można by ewentualnie zamienić restauracji we wczesnych godzinach południowych na jadłodajnie, zmieniając jednocześnie kategorię i ceny potraw?</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełLidiaWołowiec">Ogólnie oceniając założone na 1978 kierunki działania „Społem” są prawidłowe i choć plan nie jest łatwy, istnieją realne szanse jego zrealizowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełCzesławSłowek">Na rynku żywnościowym nastąpiły korzystne zmiany, uzyskano poprawę zaopatrzenia w podstawowe artykuły spożywcze, choć nadal brak mięsa, przetworów mięsnych, ryb, kawy, czekolady. Wzrosła jednak wyraźnie ilość wyrobów garmażeryjnych. Ich dalszy wzrost w roku przyszłym bezsprzecznie utrwali równowagę rynku. Należy jednak więcej troski wykazać o jakość tych wyrobów i rozszerzać ich asortyment.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełCzesławSłowek">Niewłaściwy transport towarów, podmiana dodatków do produkcji np. wędlin, brak troski o właściwe magazynowanie powodują, że produkty trafiające do sklepów są nieświeże, tracą na wartości.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełCzesławSłowek">Tym zjawiskom trzeba przeciwdziałać. Sieć placówek drobnych usług zmniejsza się, co jest dotkliwie odczuwalne.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełCzesławSłowek">Słusznie wprowadza się nowe formy sprzedaży i poprawia wyposażenie dużych sklepów. Nasz handel cierpi bowiem jeszcze na brak urządzeń chłodniczych, na niedobór sprzętu, np. wag, krajaków do sera, czy wędlin, wózków, podnośników stosowanych w transporcie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełCzesławSłowek">Nadal nierozwiązany jest problem opakowań. W roku przyszłym skuteczniej trzeba likwidować brak opakowań, bardziej zadbać o estetykę ich wykonania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Działalność „Społem” budzi uznanie. U podstaw tej organizacji leży dobry handel i założenie to jest w pełni realizowane, mimo zwiększających się zadań.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Interesujące byłoby uzyskanie od „Społem” informacji na temat przygotowań do przekazywania małych sklepów w ajencje. Konieczne jest przyspieszenie tempa prac remontowych. Równocześnie trzeba zadbać o takie zorganizowanie robót remontowo-budowlanych, aby nie powodowały one wyłączania sklepów na kilka miesięcy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Stołówki pracownicze najczęściej wydają tylko jeden posiłek dziennie. W rezultacie posiadany przez nie sprzęt kuchenny nie jest w pełni wykorzystywany. A można by np. posłużyć się nim do przygotowania półproduktów żywnościowych. Nie wszystkie pracujące kobiety korzystają ze stołówek. Wszystkie natomiast chętnie zaopatrywałyby się w zakładzie pracy w przygotowane wcześniej kotlety mielone, pierożki, gołąbki, czy kopytka, które można by szybko podać na stół domownikom.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełBarbaraKoziejŻukowa">Handel pracuje coraz lepiej, jednakże zdarzają się sytuacje, kiedy to ekspedient zamiast ułatwiać sprzedaż, przeszkadza. Placówki dobrze działające, czyste, dbające o estetykę nie należą już dziś do rzadkości. Są jednak i takie sklepy, gdzie ekspedientki tylko stoją i pilnują klientów. Warto zastanowić się nad wprowadzeniem specjalnych form sprzedaży, zwłaszcza artykułów deficytowych. Nie powinny istnieć sytuacje, w których jeden klient kupuje kilogram szynki, a dla drugiego nie starcza. Trzeba by sprzedawać np. szynkę krojoną w plasterki.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAnnaCzepan">Z poselskiej wizytacji wielu placówek handlowych „Społem” wynika, że nie zatrudniają one jednak pracowników na pół etatu oraz pracowników przeniesionych z administracji za sklepową ladą. Jaki procent osób zatrudnianych w roku przyszłym w placówkach „Społem” podpisze umowę o pracę w zmniejszonym wymiarze godzin?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełZenonKomender">Zaopatrzenie rynku w alkohol i wyroby przemysłu tytoniowego stale rośnie. I tak w 1976 r. wyroby te stanowiły 14% ogólnej masy towarów spożywczych dostarczonych na rynek, w 1977 r. - 14,5%. Niedawno odbyła się konferencja przedstawicieli MHWiU i placówek naukowych, na temat ochrony konsumenta. Prof. Szczepański, zabierający głos w czasie tej konferencji, wysunął wniosek w sprawie chronienia konsumenta przed alkoholizmem i innymi szkodliwymi używkami. Sprawa ta ma szerszy aspekt społeczny, dotyczy bowiem dość licznych w naszym kraju grup rodzin.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełEdwardWiśniewski">Zaopatrzenie rynku nie w pełni odpowiada potrzebom. Dotyczy to nie tylko artykułów żywnościowych. Zbyt jeszcze mało jest w sklepach artykułów chemii gospodarczej, naczyń stołowych, kieliszków, szklanek itp. Zaopatrzenie w te towary zależy nie tylko od „Społem”. Jak będzie ten problem rozwiązywany w 1978 r.? Czy „Społem” zawarło już odpowiednie umowy z przedsiębiorstwami produkującymi?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełEdwardWiśniewski">Komisja wielokrotnie wskazywała na potrzebę preferowania w pracach pracowników mających szczególnie uciążliwą pracę, zwłaszcza pracowników sklepów spożywczych. O ile, we wzroście płac proponowanym w planie na rok 1978, postulat ten będzie zrealizowany?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełEdwardWiśniewski">Społem osiąga bardzo dobre wyniki w działalności wychowawczej i samorządowej. Wraz ze wzrostem ilości członków centrali trzeba organizować nowe świetlice i kluby.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełEdwardWiśniewski">Czy „Społem” będzie rozwijało nowe formy kontroli społecznej?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJaninaWaśniowska">„Społem” uruchamia coraz więcej restauracji regionalnych. Czy myśli się również o otwieraniu nowych małych punktów sprzedaży, na przykład hamburgerów, hot-dogów itp. W Krakowie bardzo popularne są kioski sprzedające precle. Kupują je studenci, uczniowie, turyści. Czy nic warto by pomyśleć o takich formach usług gastronomicznych szybkich i tanich również i gdzie indziej?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJaninaWaśniowska">„Społem” prowadzi wiele placówek wychowawczych i usługowych. W miastach i na wsiach istnieją punkty „Praktycznej Pani”. Otwarto ostatnio punkty „Praktycznego Pana”. Czy cieszą się one popularnością? Czy ich działalność przynosi konkretne rezultaty?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełCzesławWilczyński">Posłowie z terenu dostarczają wielu informacji na temat działalności oddziałów „Społem”. Niektóre z placówek pracują dobrze, inne gorzej. Często w osiedlach stoją puste sklepy z pełnym wyposażeniem. Nie można tego tolerować.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełCzesławWilczyński">Innym przykładem niepełnego wykorzystania bazy handlowej, mogą być sklepy mięsne. Sprzedaje się w nich towar przez 2–3 godziny dziennie, resztę czasu sklep stoi pusty. Czy nie warto by zastanowić się nad wykorzystaniem i wolnego czasu pracowników, i pomieszczeń, chociażby na produkcję drobnej garmażerki? Przestoje sklepów spowodowane są również ciągnącymi się często kilka dni remanentami. Trzeba działać tak, aby klient nie tracił czasu na szukanie innego sklepu. Remanenty powinno się przeprowadzać szybko, bez przestojów.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełCzesławWilczyński">Dodatkowych wyjaśnień udzieliła prezes CZSS „Społem” Jadwiga Łokkajowa.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełCzesławWilczyński">Artykułów masowych: mąki, kasz, makaronów będzie w roku przyszłym pod dostatkiem. Następna grupa to takie artykuły jak mięso, ryby, mleko, nabiał, owoce, warzywa. W roku 1977 dostarczyliśmy na rynek 1.860 tys. t. mięsa, w roku 1978 dostarczymy 1,948. tys. ton. Nie pokryje to w pełni zapotrzebowania.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełCzesławWilczyński">Ryb do końca 1977 r. dostarczymy na rynek 255 tys. t. w 1978 r. natomiast 276 tys. t. Potrzeby konsumentów natomiast sięgają 300 tys. t. Klientów głównie interesują ryby przeznaczone na posiłki domowe, a więc przede, wszystkim filety.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełCzesławWilczyński">W tym roku wyraźnie wzrosło zapotrzebowanie na masło. Sprzedajemy masła więcej, zwłaszcza na wsi. Cena skupu mleka jest korzystna, nie zmieniła się natomiast cena masła. Rolnicy wolą więc sprzedawać mleko i kupować masło.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełCzesławWilczyński">Rok 1978 będzie rokiem lepszego zaopatrzenia w mleko i przetwory mleczne. Wystąpią jedynie trudności w produkcji serów twardych. Po prostu mleczarnie nie są w stanie wywiązać się ze stale rosnących zamówień.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełCzesławWilczyński">Nie przewiduje się w roku przyszłym trudności w zaopatrzeniu rynku w kawę, herbatę, pieprz, owoce cytrusowe. Wiele [tekst nieczytelny w pliku PDF] w tym względzie są ostatnie decyzje central handlu zagranicznego, które odstępują od stosowania dla „Społem” wskaźnika kwartalnego. Artykuły żywnościowe są towarami sezonowymi i nie można opóźniać ich zakupów z powodu takich czy innych zarządzeń. Częste po sezonie np. za owoce cytrusowemu musieliśmy w latach ubiegłych płacić więcej.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PosełCzesławWilczyński">W roku 1978 położy się większy nacisk na sprzedaż artykułów nieżywnościowych. Prowadzone są rozmowy z Ministerstwem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych. Chodzi o większe dostawy szklanek, kieliszków, spodków czy serwisów obiadowych. Z Ministerstwem Przemysłu Chemicznego toczą się rozmowy o zwiększenie dostaw lakierów, kremów, dezodorantów. Zawarte też zostały umowy z Centralnym Związkiem Spółdzielczości Pracy. Prowadzone będą comiesięczne kontrole realizacji dostaw tak, by nie było pod koniec miesiąca spiętrzeń towarów, by właściwie wykorzystać zbyt jeszcze małą bazę magazynową.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PosełCzesławWilczyński">50 proc. środków inwestycyjnych przeznaczy się na rozwój przemysłu piekarniczego. 150 małych piekarń zostało przekazane rzemiosłu. Nie przewiduje się w roku przyszłym wyraźnej poprawy w rozbudowie sieci handlowej. Oddane zostaną te sklepy i pawilony, które są aktualnie w budowie. Nie będzie jednak realizacji nowych inwestycji. „Społem” uważa, że spółdzielczość mieszkaniowa sana powinna zadbać o sklepy i pawilony na osiedlach. Komisja Planowanie przy Radzie Ministrów przyjęła ten punkt widzenia, tym bardziej, że budownictwo mieszkaniowe ma w swych planach na rok przyszły środki na budowę takich obiektów handlowych.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PosełCzesławWilczyński">Małe sklepy będą przekazywane w ajencję. Jednakże nie oznacza to, że ajenci zostaną pozostawieni samym sobie. W dalszym ciągu „Społem” będzie mieć szereg obowiązków wobec nich, takich chociażby, jak zaopatrzenie placówek, pomoc w remontach itp. Ajenci nie będą limitowani czasem pracy. Będą musieli wykazać własną inwencję. Wytworzy się zdrowa rywalizacja i ten ajent, który nie podoła obowiązkom będzie musiał odejść. Zmiana sklepów na ajencje wymaga także zmiany typu pracy komitetów członkowskich. Komitety te przekształcą się w społeczne grupy działania, których zadaniem będzie opieka nad kilkoma sklepami. Społeczne grupy działania staną się rzecznikami interesów konsumenta, a także będą pomagać ajentom.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PosełCzesławWilczyński">Gastronomia na zbyt jeszcze mało lokali. Na 9.370 zakładów i zaledwie 275 to restauracje I kategorii, demontując lokale podnosi się ich standard. Rozwój nowych zakładów w roku 1978, a przede wszystkim barów mlecznych, powinien zmienić zasadniczo zdanie konsumenta o tego typu żywieniu. Nowe bary mleczne będą nowoczesne, estetyczne.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PosełCzesławWilczyński">Rozwojem stołówek zakładowych powinna się zająć przede wszystkim CRZZ. Wyposażenie stołówek stanowi własność zakładów i tylko one mogą decydować o tym, co będzie się w stołówce podawało na obiad. Jest to forma pomocy socjalnej dla pracowników i dlatego stanowi wielkie pole do działania dla związków zawodowych. Naszym zdaniem powinny istnieć duże stołówki - matki, dla kilku zakładów, o które troszczyć się powinni pracodawcy.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PosełCzesławWilczyński">„Społem” zawarło umowę z Ministerstwem Nauki Szkolnictwa Wyższego Techniki w sprawie żywienia i nożna już stwierdzić, że w studenckich stołówkach karni się lepiej.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#PosełCzesławWilczyński">Zamierza się prowadzić rozmowy z Ministerstwem Oświaty i Wychowania na temat stołówek szkolnych. Kamienic dziel to problem złożony. W innych krajach socjalistycznych np. Bułgarii, Czechosłowacji czy na Węgrzech posiłki dla dzieci przygotowuje się pod nadzorem lekarzy dla szkół, przedszkoli i żłobków, położonych w danej dzielnicy miasta.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#PosełCzesławWilczyński">„Społem” nie będzie rozwijać tuczu przyzakładowego. Nie jesteśmy przeciwni tej formie zabezpieczania się stołówek. Jesteśmy nawet w stanie dostarczać odpadki spożywcze, nie zapominany jednak, że „Społem” działa głównie w miastach, gdzie brak jest chlewni, tuczarni, czy innych pomieszczeń odpowiednich do hodowli świń.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#PosełCzesławWilczyński">Problem jakości to dla „Społem” sprawa niezmiernej wagi. Żądamy od naszych producentów i dostawców towarów dobrych i świeżych. W IV kwartale br. bardzo pogorszyła się jakość pieczywa. 90% dostaw zboża stanowi dziś zboże przerośnięte. Zawiniły niedobre warunki atmosferyczne tego lata. Pracuje się obecnie nad zmianą proporcji surowców koniecznych do produkcji chleba, bułek czy ciasta. Czy doprowadzi to do zmiany jakości produkowanych nie wyrobów, trudno odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#PosełCzesławWilczyński">W 1977 r. 3.500 etatów z administracji skierowane zostało bezpośrednio do handlu, przy czym preferowało się województwa.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#PosełCzesławWilczyński">Dyskusję podsumował przewodniczący Komisji poseł Zbigniew Rudnicki (SD). Stwierdził on, że wielokrotnie już na posiedzeniach komisji dano wyraz uznaniu dla wysiłków Centralnego Związku Spółdzielczości Spożywców „Społem”. Zaopatrzenie rynku miejskiego wyraźnie się poprawia.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#PosełCzesławWilczyński">Krytyczne uwagi budzi nadal organizacja i technika sprzedaży. Uzyskanie poprawy tego stanu powinno być dla „Społem” zasadniczym zadaniem.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#PosełCzesławWilczyński">Dalsza stabilizacja równowagi rynkowej zalecana jest od prawidłowej relacji podaży artykułów spożywczych i konsumpcyjno-przemysłowych. Dopóki klient nie będzie miał stworzonych możliwości wyboru zakupów - będzie wzmożony napór na artykuły spożywcze.</u>
<u xml:id="u-9.21" who="#PosełCzesławWilczyński">Uwagi do projektu planu i budżetu na 1978 r. w częściach dotyczących Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy, Centralnego Związku Rzemiosła i Związku Spółdzielni Inwalidów przedstawił poseł Adolf Jakubowicz (PZPR).</u>
<u xml:id="u-9.22" who="#PosełCzesławWilczyński">W oparciu o otrzymane materiały należy stwierdzić, że Centralny Związek Spółdzielczości Pracy. Centralny Związek Rzemiosła i Związek Spółdzielni Inwalidów przekraczają zadania planowe założone na rok 1977, co stwarza możliwości lepszego startu do ustalenia i wykonania planu w roku 1978.</u>
<u xml:id="u-9.23" who="#PosełCzesławWilczyński">Rok przyszły, to dla tych organizacji gospodarczych rok wzmożonego wysiłku w dalszym rozwijaniu usług dla ludności, przy wyraźnym, zmniejszeniu usług świadczonych na rzecz jednostek uspołecznionych. Plan na rok przyszły zakłada również zapewnienie spółdzielczości inwalidów właściwych warunków rozwoju produkcji tych wyrobów, których jest ona wyłącznym lub głównym producentem.</u>
<u xml:id="u-9.24" who="#PosełCzesławWilczyński">Szczególne preferencje rozwojowe stosowane będą w tych branżach, które wytwarzają artykuły deficytowe na rynku, bądź świadczą usługi, na które zapotrzebowanie jest niezaspokojone. Zakłada się także priorytet dla produkcji eksportowej.</u>
<u xml:id="u-9.25" who="#PosełCzesławWilczyński">Pozytywnym zjawiskiem w pionie CZSR jest całkowite pokrycie przyrostu produkcji wzrostem wydajności pracy. Planuje się przesunięcie 4,200 etatów ze sfery produkcji do działalności usługowej. W ZSI również notowany jest wzrost wskaźnika pokrycia przyrostu produkcji wydajnością pracy z 80,7% w br., do 86,1% w roku 1978. Nastąpi też dalszy wzrost zatrudnienia inwalidów zapewniający im niezbędne warunki rehabilitacyjne.</u>
<u xml:id="u-9.26" who="#PosełCzesławWilczyński">W rzemiośle zakłada się wzrost zatrudnienia o 10%, w tym uczniów o 13%.</u>
<u xml:id="u-9.27" who="#PosełCzesławWilczyński">Realizacje zadań planu na 1978 r. wymaga poprawy jakości, dyscypliny pracy, podnoszenie kwalifikacji pracowników, racjonalnej gospodarki siłą roboczą, dalszej poprawy warunków bhp, dostosowania pracy dla możliwości inwalidów, a także dalszego konstytuowania działań na odcinku szkolenia zawodowego inwalidów i co za tym idzie, intensywniejszego wykorzystywania nowoczesnych urządzeń i maszyn. Konieczne jest także zwiększenie i unowocześnienie technicznego uzbrojenia pracy, prowadzenie oszczędniejszej niż dotychczas gospodarki materiałowo-surowcowej oraz szersze wejście na teren małych miast i wsi w rozwojem usług oraz wykonywaniem produkcji w systemie nakładczym.</u>
<u xml:id="u-9.28" who="#PosełCzesławWilczyński">W celu zabezpieczenia wykonania zaplanowanych zadań jednostki drobnej wytwórczości dokonają odpowiednio przemyślanego manewru w zakresie racjonalnego wykorzystania środków inwestycyjnych, które w 1978 r. w spółdzielczości pracy wyniosą 2.444 mln zł, zaś w ZSI - 960 mln zł. Środki te zostaną przekazane na ukończenie inwestycji kontynuowanych, na modernizację i unowocześnienie parku maszynowego oraz na rozwój bazy usługowej.</u>
<u xml:id="u-9.29" who="#PosełCzesławWilczyński">Nowo podejmowane inwestycje dotyczyć będą głównie poszukiwanej produkcji rynkowej.</u>
<u xml:id="u-9.30" who="#PosełCzesławWilczyński">Z materiałów ZSI wynika, że występuje w tym pionie niedobór nakładów inwestycyjnych na pokrycie najistotniejszych potrzeb w wysokości 22 mln zł. Z uwagi na społeczną rolę spółdzielczości inwalidów, należałoby brakujące środki wygospodarować w ciągu roku 1978.</u>
<u xml:id="u-9.31" who="#PosełCzesławWilczyński">Potencjał budowlany CZSP i ZSI nie jest w stanie zabezpieczyć wykonawstwa własnego, ponieważ stosunkowo duża moc przerobowa rozdysponowana została prze Ministerstwo Budownictwa i Przemysła Materiałów Budowlanych na wykonanie inwestycji: w innych resortach. Słusznie więc zarząd CZSP czyni starania, by część potencjału budowlanego spółdzielni (wielkość ok. 2,5 mln zł) włączyć do bilansu krajowego z przeznaczeniem wyłącznie na potrzeby spółdzielczości.</u>
<u xml:id="u-9.32" who="#PosełCzesławWilczyński">W programach działania na rok 1978 szczególny nacisk kładzie się na poprawę jakości i nowoczesności wyrobów oraz na rozszerzenie asortymentu produkcji. Przewiduje się wprowadzenie nowych rozwiązań konstrukcyjno-technologicznych poprzez rozwój, modernizację i rozbudowę jednostek zaplecza naukowo-technicznego.</u>
<u xml:id="u-9.33" who="#PosełCzesławWilczyński">W toku realizacji zadań w roku 1978 należałoby wyeliminować czynniki dotychczas hamujące prawidłowy rozwój produkcji drobnej wytwórczości. Do najważniejszych należy brak pełnego i terminowego zaopatrzenia w surowce oraz niskie ich jakość. W ostatnim okresie sytuacja ta uległa znacznej poprawie, niemniej jednak nadal występują pewne niedobory.</u>
<u xml:id="u-9.34" who="#PosełCzesławWilczyński">Wysoką efektywność gospodarcza jednostek drobnej wytwórczości i cel jakiemu służą upoważnia do postulowania, by traktować je na równi z przemysłem kluczowym pod względem: zaopatrzenia w materiały i surowce oraz maszyny niezbędne do produkcji.</u>
<u xml:id="u-9.35" who="#PosełCzesławWilczyński">W całej drobnej wytwórczości występuje brak środków transportowych, szczególnie potrzebnych do obsługi produkcji nakładczej. Stan ten uległ znacznemu pogorszeniu, ponieważ przydziały jednostek transportowych w roku 1977 były niższe, jak w roku 1978.</u>
<u xml:id="u-9.36" who="#PosełCzesławWilczyński">Rządowy program rozwoju usług i rzemiosła wprowadził wiele rozwiązań systemowych stwarzających istotne preferencje dla zwiększenia i usprawnienia świadczenia usług. Przejawia się to m. in. w dostosowaniu do wzrostu zadań zaopatrzenia w materiały i surowce. Na tym odcinku zanotowano w trakcie realizacji zadań tegorocznych znaczną poprawę. Niemniej jednak system zaopatrzenia w roku 1978 powinien być dalej doskonalony. Wymaga te szeregu przedsięwzięć, tak szczebla centralnego, jak i wojewódzkiego. Rozwiązań też trzeba takie sprawy, jak przydział odpowiednich lokali, możliwości zakupu koniecznych maszyn przez rzemieślników, organizacji szkolenia i przygotowywania kadr. Pogłębiać należy poczucie stabilności w rzemiośle.</u>
<u xml:id="u-9.37" who="#PosełCzesławWilczyński">Reasumując można stwierdzić, że założenia na rok 1978 w całej drobnej wytwórczości opracowane są prawidłowo, zachowują odpowiednie propozycje ekonomiczne między poszczególnymi elementami planu i stanowią nieodłączną część narodowego planu społeczno-gospodarczego na rok przyszły. Na szczególną uwagę zasługuje poważny spadek wypłat z tytułu dotacji przedmiotowych - co jest zjawiskiem pozytywnym - wynikającym z obniżki kosztów produkcji bądź też wycofania wyrobów przestarzałych o niskiej jakości na rzecz artykułów nowszych bardziej chodliwych. Przedłożony projekt planu i budżetu na rok 1978 jest wysoce mobilizujący a zarazem realny. Rządowy program rozwoju usług i rzemiosła oraz kierunki działania resortu i poszczególnych pionów drobnej wytwórczości umożliwiają wyzwalanie rezerw i wykorzystanie czynników dynamizujących produkcję i usługi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławWróbel">W toku przeprowadzanej reorganizacji Centralny Związek Spółdzielczości Pracy zdołał wypracować dobre formy działalności. Wynikiem tego jest zmodernizowanie zakładów produkcyjnych i usługowych, poprawa struktury kadrować. Przyczyniło się tu do zwiększenia zakresu usług i produkcji, przede wszystkim przeznaczonej na rynek wewnętrzny.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełStanisławWróbel">Jeżeli chcemy osiągnąć planowany wzrost produkcji i usług w spółdzielczości pracy, to niezbędne jest zwiększenie zakresu inwestowania oraz szybsze modernizowanie zakładów produkcyjnych i usługowych. Dążyć trzeba do tego, ażeby uruchamiane były większe punkty usługowe, lepiej wyposażone w nowoczesne maszyny, urządzenia oraz narzędzia pracy. To niedostateczne wyposażenie techniczne warsztatów jest jedną z przyczyn nie zawsze właściwej jakości świadczonych usług.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełStanisławWróbel">W planie na 1978 r. rosną nakłady inwestycyjne dla spółdzielczości pracy. Trzeba zapewnić pełne wykorzystanie tych nakładów. Wąskim gardłem w tej dziedzinie od wielu lat jest brak mocy wykonawczej przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Spółdzielczość pracy ma swoje wyspecjalizowane jednostki budowlane i powinny one w szerszym niż dotychczas zakresie zaspokajać jej potrzeby.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełStanisławWróbel">Na przestrzeni ostatnich lat zwiększa się co prawda zatrudnienie w zakładach usługowych, jednakże w zbyt wolnym tempie. T[tekst nieczytelny w pliku PDF]ba stworzyć bodźce zachęcające do podejmowani pracy w usługach.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełStanisławWróbel">Wskutek wydanych w roku bieżącym zarządzeń w sprawie ograniczenia zakresu usług rzemieślniczych dla gospodarki uspołecznionej powstały trudności z zakończeniem niektórych rozpoczętych już prac i trzeba w tej sprawie podjąć wiążące decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełZenonKomender">Wskaźniki planu na 1978 r. w zakresie drobnej wytwórczości wskazują, że przyznane jej odpowiednią rangę. Konieczne jest zapewnienie niezbędnych warunków dla realizacji tego planu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełZenonKomender">Na przestrzeni ostatnich lat znacznej poprawie uległo zaopatrzenie drobnej wytwórczości w materiały i surowce. W niektórych asortymentach występują jednak nadal niedobory, które powodują opóźnienie realizacji usług oraz obniżenie ich jakości.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełZenonKomender">Nadal występują trudności w realizacji planów inwestycyjnych drobnej wytwórczości. Spółdzielnie budowlano-remontowe powinny działalność na rzecz drobnej wytwórczości traktować priorytetowo.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełZenonKomender">Obserwuje się trudności w zapewnieniu dostatecznego dopływu kadr do pracy w usługach. Impulsem do podejmowania pracy w przemyśle są m. in. znacznie lepsze warunki socjalne, możliwość otrzymania mieszkania itp.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełZenonKomender">Centralny Związek Spółdzielczości Pracy ma zamiar w roku przyszłym przesunąć nadwyżki pracowników z zakładów przemysłowych (osiągnięte poprzez ich unowocześnienie) do pracy w usługach. Operacja ta musi być przeprowadzona w sposób przemyślany i należycie przygotowany, a nie mechaniczny.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PosełZenonKomender">Na podstawie zarządzeń Rady Ministrów znacznie ograniczono zakres i wielkość robót, jakie mogą być wykonywane przez rzemiosło na rzecz gospodarki uspołecznionej. Ograniczenie tego styku odbija się ujemnie na wykonywaniu, zwłaszcza w małych miasteczkach, remontów szkół i innych obiektów socjalnych. Jednostki budżetowe nie mają możliwości tworzenia własnych grup remontowych. Wydaje się, że zarządzenia te mijają się z potrzebami życia i wymagają ponownego rozpatrzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMieczysławMarynowicz">W rb. znacznie poprawiło się zaopatrzenie rzemiosła w materiały i surowce, zwiększono dostawy urządza technicznych. Rytmikę dostaw materiałów pozostawia jednak nadal wiele do życzenia. Np. w końcu IV kwartału proponuje się spółdzielniom budowlanym dostawę dużych partii cementu. Nie dysponują one magazynami, a przechowywanie cementu w okresie zimy w nieodpowiednich warunkach powoduje zniszczenie tego cennego surowca.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełMieczysławMarynowicz">Planowany jest zwiększony dopływ uczniów do rzemiosła. Istnieją jednak trudności z umieszczeniem ich w klasach ogólnych szkół zawodowych. Limity przyjąć do szkół podstawowych nie skoordynowane z limitem przyjęć na naukę zawodu w rzemiośle.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełMieczysławMarynowicz">Władze terenowe powinny być bardziej zainteresowane przyznawaniem lokali na warsztaty usługowe dla rzemieślników. Dotychczasowa praktyka jest taka, że w miejscowym urzędzie na ogół nie ma kłopotów z uzyskaniem zezwolenia na prowadzenie warsztatu, ale lokal musi rzemieślnik znaleźć we własnym zakresie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełMieczysławMarynowicz">Zwiększyć należy limity na prowadzenie inwestycji we własnym zakresie. Wydaje się, że limit ten powinno się podwyższyć do kwoty 5 mln zł.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełMieczysławMarynowicz">Na rok przyszły planuje się dalszą rozbudowę zakładów produkcyjnych w CZSP, mają to być m. in. piekarnie, ciastkarnie, masarnie, wytwórnie wód i napojów chłodzących. Do nowych piekarń potrzebne są mechaniczne urządzenia piekarnicze. Na ten cel trzeba przeznaczyć odpowiednie środki dewizowe.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełMieczysławMarynowicz">Dla usprawnienia kredytowania inwestycji rzemiosła, należałoby wydzielić limity w bankach, ażeby nie było trudności z ich uzyskiwaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełEdwardWiśniewski">Struktura produkcji i usług w CZSP ulega dalszemu doskonaleniu w planie na r. 1978. Szczególną uwagę kładzie się na zwiększenie produkcji przeznaczonej na rynek wewnętrzny i na eksport oraz usług na rzecz ludności. Spółdzielczość pracy pomyślnymi wynikami produkcyjnymi będzie legitymować się w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełEdwardWiśniewski">Podjąć trzeba wszystkie niezbędne kroki dla ułatwienia rzemieślnikom otrzymania kredytów bankowych na inwestycje.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełEdwardWiśniewski">W 1977 r. występowały trudności w realizacji planu eksportu, zwłaszcza do krajów kapitalistycznych. W planie na 1978 r. zakłada się istotne zmiany w strukturze eksportu; zdecydowaną większość stanowić mają wyroby przemysłu lekkiego. Należałoby uaktywnić eksport z innych branż np. wyrobów metalowych, chemicznych.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełEdwardWiśniewski">Nadal istnieją trudności w rozwoju produkcji drobnego sprzętu powszechnego użytku i tzw. 1001 drobiazgów. Potencjał produkcyjny przeznaczony na te cele jest daleko niewystarczający i niezbędne jest podjęcie inwestycji tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełEdwardWiśniewski">Przemyślenia wymaga modyfikacja systemu ekonomiczno-finansowego i zachęt materialnego zainteresowania dla przyśpieszenia rozwoju usług i produkcji rzemieślniczej. Celowe wydaje się utworzenie funduszu rozwoju usług, podobnie jak to ma miejsce w GKKFiT, który dysponuje funduszem rozwoju turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełRomanOleksin">Pomyślna realizacja planu przez CZSP w 1977 r. stanowi dobry start dla realizacji zwiększonych zadań w 1978 roku.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełRomanOleksin">W związku z trudnościami jakie powstały w rb. w wyniku ograniczenia świadczeń rzemiosła na rzecz gospodarki uspołecznionej należałoby postulowania bardziej precyzyjne limitowanie zakresu robót dla poszczególnych terenów. Na terenie województwa decyzje w tych sprawach powinny koncentrować się w jednym ręku. Najlepiej było, ażeby decyzje takie podejmował wojewoda.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJaninaWaśniowska">W terenie powstało wiele nowych placówek rzemieślniczych, które swoją produkcją uzupełniają niedobory wielu artykułów pierwszej potrzeby. Wyroby rzemiosła np. pieczywo, ciastka, wędliny podrobowe cieszą się dużym uznaniem konsumentów z uwagi na ich wysoką jakość.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełJaninaWaśniowska">Związek Inwalidów powinien organizować więcej placówek pracy chronionej w małych miasteczkach i w pobliżu osad wiejskich. Na niektórych terenach nadal są trudności z zapewnieniem pracy dla osób upośledzonych umysłowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiceprezesCZSPTadeuszKistryn">W roku przyszłym planuje się istotną przebudowę profilu produkcji w ramach organizacji zrzeszonych w CZSP. W pierwszej kolejności uwzględnione zostaną potrzeby rynku wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WiceprezesCZSPTadeuszKistryn">W związku ze wzrostem wydajności pracy uzyskanej m. in. wyniku modernizacji zakładów, przewiduje się zmniejszenie zatrudnienia o 4 tys. osób. Zwolnieni z produkcji przesuwani będą do pracy w usługach. Dążyć się będzie do tego, ażeby w pełni były wykorzystane ich kwalifikacje zawodowe, zgodnie ze specjalnością. Jest to operacja trudna, ale przeprowadzać się ją będzie w sposób przemyślany. Dokonywać się będzie przesunięć w ramach nie tylko poszczególnych pionów, ale i pomiędzy spółdzielniami branżowymi, dla możliwie najlepszego wykorzystania kwalifikacji osób kierowanych do usług.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#WiceprezesCZSPTadeuszKistryn">Plan na 1978 r. zakłada 30% wzrost produkcji tzw. 1001 drobiazgów.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#WiceprezesCZSPTadeuszKistryn">Podejmuje się działania na rzecz zwiększenia eksportu wyrobów metalowych i chemicznych w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#WiceprezesCZSPTadeuszKistryn">Już w roku bieżącym CZSP otrzymało pewne kwoty dewizowe przeinaczone na zakup nowoczesnych narzędzi m. in. elektronarzędzi. Zakup tych urządzeń przyczynił się do unowocześnienia zakładów usługowych oraz poprawy jakości świadczonych usług. W r. 1978 środki dewizowe na zakup narzędzi będą wyższe.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#WiceprezesCZSPTadeuszKistryn">W roku przyszytym wielkość nakładów inwestycyjnych na rozwój usług wzrośnie, zmniejszono natomiast nakłady na niektóre branże produkcyjne.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#WiceprezesCZSPTadeuszKistryn">W zasadzie rzemiosło powinno otrzymywać lokale na cele usługowe w ramach budownictwa mieszkaniowego, wymóg ten nie jest jednak przestrzegany. To też przeznacza się poważne nakłady środków własnych CZSP na rozbudowę pawilonów i punktów usługowych. Występują duże trudności z zapewnieniem wykonawców tych inwestycji. Spółdzielnie remontowo-budowlane podległe CZSP wykonują na rzecz spółdzielni roboty o wartości 1 mld zł. W roku przyszłym zakres tych robót powinien znacznie wzrosnąć. Na 7 mld zł przerobu planowanego dla spółdzielni budowlano-remontowych, 25% stanowić będą roboty na rzecz spółdzielczości pracy. Jeżeli uzyskają odpowiednie przydziały materiałów i sprzętu, to sytuacją na odcinku realizacji inwestycji spółdzielczości pracy powinna ulec znacznej poprawie.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#WiceprezesCZSPTadeuszKistryn">Pracuje się nad modyfikacją systemu ekonomiczno-finansowego. Od 1 stycznia przyszłego roku spółdzielnie otrzymają szereg priorytetów dla działalności usługowej, przewiduje się również tworzenie funduszu rozwoju usług.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WiceprezesZwiązkuSpółdzielniInwalidówJózefOlszewski">Spółdzielczość inwalidzka przywiązuje dużą wagę do rozbudowy zakładów pracy chronionej w terenie. Wykorzystuje się na ten cel zwolnione budynki szkolne i inne, przykładem może być adaptowany ostatnio w Myszyńcu budynek starej parowozowni na zakład pracy chronionej. Potrzeby w tym zakresie są jednak na cal nie zaspokojona. Duże trudności występują w organizowaniu takich placówek na terenie wielkich miast, głównie z braku możliwości uzyskania lokali. Największe zapotrzebowanie w dużych miastach występuje na zakłady pracy chronionej dla psychicznie chorych.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WiceprezesZwiązkuSpółdzielniInwalidówJózefOlszewski">Na rok przyszły zakłada się poważny wzrost zatrudnienia inwalidów w systemie chałupniczym (ok.50 tys. osób). Niezbędne jest zwiększenie przydziału samochodów dostawczych inwalidom bowiem trzeba dostarczyć do domu surowce i odebrać od nich gotowe wyroby. W rb. po dokonaniu kasacji przyrost transportu dostawczego wyniósł zaledwie 50 jednostek.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WiceprezesZwiązkuSpółdzielniInwalidówJózefOlszewski">Mimo pewnej poprawy, nadal występują trudności w uzyskaniu niektórych surowców m. in. tworzyw sztucznych wykorzystywanych do produkcji, 1001 drobiazgów, anilany, płótna pościelowego, włosia do produkcji szczotek.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WiceprezesCentralnegoZwiązkuRzemiosłaJerzyMłokosiewicz">W roku przyszłym planuje się wzrost produkcji artykułów spożywczych produkowanych przez rzemiosło. Rozwój ten limitowany jednak będzie możliwościami uzyskania lokali na ten cel. W zasadzie wyczerpały się rezerwy lokalowe, przekazywane przez „Społem” i inne organizacje spółdzielcze na rzecz rzemiosła. Toteż konieczne jest przyznanie odpowiednich kredytów, które umożliwiłyby podejmowanie inwestycji. Limity na ten cel powinny być wydzielane w bankach tak, ażeby nie było trudności z ich uzyskiwaniem.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WiceprezesCentralnegoZwiązkuRzemiosłaJerzyMłokosiewicz">Warsztaty i zakłady rzemieślnicze odczuwają duże braki w wyposażeniu w niezbędne maszyny i urządzenia, jak też w zaopatrzeniu w niektóre surowce i materiały.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WiceprezesCentralnegoZwiązkuRzemiosłaJerzyMłokosiewicz">Słusznie zwracano uwagę na potrzeby bardziej precyzyjnego określenia limitu robót wykonywanych przez rzemiosło na rzecz gospodarki uspołecznionej.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#WiceprezesCentralnegoZwiązkuRzemiosłaJerzyMłokosiewicz">W roku przyszłym nie powinno być trudności z umieszczeniem uczniów w szkołach zawodowych. Perturbacje, jakie wystąpiły w roku bieżącym, spowodowane były nieprecyzyjnym określeniem potrzeb w układzie terytorialnym przez organizacje rzemieślnicze.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorZespołuwKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówJerzyZalewski">W r. 1978 utrzymywać się będzie nadal limitowania robót wykonywanych przez rzemiosło na rzecz gospodarki uspołecznionej. Wielkość tego limitu ustalona została na poziomie wykonania rb.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#DyrektorZespołuwKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówJerzyZalewski">Poprawą zaopatrzenia materiałowego działalności usługowej była przedmiotem szczególnej uwagi przy sporządzaniu projektu planu na 1978 r. Przydziały materiałów nie będą niższe niż w rb. chociaż mogą wystąpić okresowe niedobory niektórych asortymentów.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#DyrektorZespołuwKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówJerzyZalewski">Nie powinno być trudności w podejmowaniu i realizowaniu inwestycji spółdzielczości inwalidzkiej. Jest ona w uprzywilejowanej sytuacji i korzysta w „znacznej mierze ze środków przeznaczonych na rehabilitację zawodową, a poza tym ma przyznane prawo do prowadzenia pozalimitowych inwestycji do wysokości 5 mln zł. Front robót inwestycyjnych spółdzielczości inwalidzkiej jest jednak nadmiernie rozproszony, zbyt długie są cykle wykonawstwa. Najważniejszą sprawą będzie zakończenie w roku bieżącym rozpoczętych już inwestycji.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#DyrektorZespołuwKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówJerzyZalewski">Przewiduje się zwiększenie przydziału lokali z nowego budownictwa dla placówek usługowych.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#DyrektorZespołuwKomisjiPlanowaniaprzyRadzieMinistrówJerzyZalewski">Wydzielane są środki na inwestycje dla rzemiosła w wysokości 1 mld zł. Kredyty te będą udzielane, jeśli rzemieślnik 2/3 kosztów inwestycji pokryje z własnych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Problematyka drobnej wytwórczości, jak wykazała dyskusja, jest bardzo złożona. Komisja wyraziła pogląd w zasadniczych sprawach.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Realizacja zwiększonych planów poszczególnych branż drobnej wytwórczości będzie możliwa przy spełnieniu określonych warunków. Zwiększyć się musi zaopatrzenie w niezbędne materiały i surowce oraz maszyny i urządzenia. Bez właściwego oprzyrządowania nie będzie można unowocześnić i poprawić jakości usług. W niektórych branżach sytuacja jest alarmująca. Zdołaliśmy zapewnić szybki rozwój warsztatów świadczących usługi motoryzacyjne, ale równocześnie borykają się one z dużymi trudnościami w związku ze stałym niedoborem dostaw części zamiennych.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Rozwój zakładów pracy chronionej dla psychicznie chorych jest zadaniem szczególnej wagi, o dużej wymowie społecznej. To też należy okazać wszelką możliwą pomoc tym zakładom i skoncentrować wysiłki dla pełnej realizacji zadań na tym odcinku.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">We wszystkich organizacjach spółdzielczych istnieją jeszcze duże rezerwy, które mogą być uruchomione przy prawidłowym doborze stymulatorów. Wiążę się to m. in. z uruchomieniem kredytów na inwestycje, modyfikacją systemu ekonomiczno-finansowego, uruchomieniem zachęt materialnego zainteresowania.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1978 r. w częściach dotyczących MHWiU, CPHW, CZSR „Samopomoc Chłopska”, Centralnego Związku Spółdzielni Spożywców „Społem”, Centralnego Związku Spółdzielni Pracy, Centralnego Związku Rzemiosła i Związku Spółdzielni Inwalidów w przedłożeniu rządowym. Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad zostaną przekazane do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełZbigniewRudnicki">Komisja uchwaliła Opinię opracowaną w wyniku dyskusji nad oceną stanu zatrudnienia i przygotowaniem kadr dla usług bytowych. Komisja uchwaliła również 2 dezyderaty w sprawie rozdziału węgla dla wsi i przeciwdziałania likwidacji zakładów rzemieślniczych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>