text_structure.xml 31.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 30 maja 1979 r. Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii, obradująca pod przewodnictwem posła Zofii Łęgowik (bezp.) rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za 1978 r. oraz informację o realizacji zadań za I kwartał 1979 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Chemicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z ministrem Henrykiem Konopackim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Podstawą dyskusji była informacja opracowana przez resort przemysłu chemicznego oraz koreferat posła Macieja Majkuta (PZPR): Jak wynika z materiałów resortu przemysłu chemicznego w 1978 r. sprzedaż wyrobów własnej produkcji i usług w cenach zbytu była wyższa o 5% w stosunku do r. 1977. Nie osiągnięto założonej w planie wielkości produkcji: benzyn, olejów opałowych, nawozów azotowych i nawozów fosforowych, tworzyw sztucznych, wyrobów lakierowych, niektórych włókien chemicznych, wyrobów kosmetycznych i perfumeryjnych, ogumienia do samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i ciągników oraz celulozy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Wykonanie zadań planu rocznego w zakresie eksportu wyniosło 95,5%, w tym w I obszarze płatniczym zdołano zrealizować 94,6% zadań, a w II 96,5% zadań. Zdecydowała o tym przede wszystkim trudna sytuacja, surowcowo-energetyczna, jaka miała miejsce w przemyśle, a szczególnie w pierwszych miesiącach roku. W zakresie importu zadania w 1978 r. wykonano w 97,8%. Kontynuowana polityka oszczędności importowych spowodowała ograniczenie wydatków na import, zwłaszcza w II obszarze płatniczym.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Dostawy wyrobów przemysłu chemicznego na zaopatrzenie rynku wzrosły w stosunku do 1977 r.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Plan usług dla ludności wykonany został w 93,7%.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Rok 1979 przyniósł dalszą poprawę jakości produkcji przemysłu chemicznego; m.in. w przemyśle tworzyw sztucznych i farb oraz w produkcji wyrobów przemysłu organicznego, gdzie straty na brakach zmniejszyły się o ponad 50%. Wyroby I gatunku osiągnęły w resorcie wartość 64 mld zł, co w porównaniu ze stanem w 1977 r. stanowi wzrost o ok. 8%. Zwiększyła się znacznie ilość wyrobów oznaczonych znakiem jakości: Q o 78% oraz I - o 28%.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Plan nakładów inwestycyjnych na r. 1978 został wykonany wartościowo w 102,6%. Wartość robót budowlano-montażowych stanowiła 78,6% planowanych nakładów (w 1977 r. wynosiła 81,1%). Nastąpiło więc dalsze pogorszenie poziomu realizacji robót budowlano-montażowych; niewielka poprawa nastąpiła jedynie w realizacji inwestycji, szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej. W 1978 r. przekazano do użytku inwestycje o wartości kosztorysowej 22, 8 mld zł, tj. zaledwie 55,6% wartości planowanej, przy czym wartość uzyskanego przyrostu rocznych zdolności produkcyjnych wyniosła 13,5 mld zł, tj. 69,3% planowanego przyrostu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wartość sprzedaży produkcji, robót i usług w I kw. 1979 r. osiągnęła 21,6% zadań rocznych. Na niski stopień zaawansowania realizacji zadań rocznych wpłynęły przede wszystkim złe warunki atmosferyczne w miesiącach styczniu i lutym, a także ograniczenia w dostawach energii elektrycznej, gazu ziemnego i węgla oraz ciepłej wody do Kopalni Siarki w Jeziórku, trudności w przewozie surowców i wywozie towarów gotowych oraz w dowozie ludzi do pracy. Odczuwano również niedobory w dostawach surowców z importu i krajowych. Podjęto działania mające na celu odrabianie strat produkcyjnych powstałych w dwóch pierwszych miesiącach br.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Koreferat w imieniu podkomisji przemysłu chemicznego przedstawił poseł Maciej Majkut (PZPR). Nawiązując do uwarunkowań zewnętrznych, związanych głównie ze zjawiskami kryzysowymi w świecie kapitalistycznym oraz trudności wewnętrznych referent stwierdził, że przemysł chemiczny - wybitnie materiałochłonny i energochłonny - miał poważne trudności w realizacji zeszłorocznych zadań. Zadania te zostały skorygowane w dół. Mimo to plan nie został w pełni wykonany. W niektórych asortymentach plan wykonano, a nawet przekroczono, w wielu natomiast ważnych grupach wyrobów do wykonania planu zabrakło po kilka, a nawet kilkanaście procent.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Już w pierwszych miesiącach ub. roku wystąpiły poważne zagrożenia realizacji zadań eksportowych przede wszystkim nawozów azotowych i siarki.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wyniki te świadczą również o niepełnej jeszcze operatywności central handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Mimo ograniczenia importu, zwłaszcza z krajów kapitalistycznych, wskutek wzrostu cen ropy naftowej nastąpił pewien wzrost wydatków dewizowych w porównaniu z rokiem poprzednim.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W zakresie dostaw towarów na rynek nastąpił co prawda wzrost wartościowy, ale zadania asortymentowe nie były w pełni wykonywane. Dotyczyło to nawozów fosforowych i potasowych, pestycydów, farb i lakierów, proszków do prania, mydeł, wyrobów chemii gospodarczej, kosmetyków, opon, obuwia gumowego i tekstylno-gumowego. Występowała przy tym tendencja do podmiany asortymentów w kierunku zwiększania produkcji wyrobów o wyższych cenach jednostkowych: było to podyktowane m.in. dążeniem do wykonania zadań pod względem wartościowym wyrobów na rynek. Obok przyczyn, które można uznać za obiektywne, rozwój produkcji artykułów rynkowych ograniczony był niejednokrotnie wskutek niewykorzystywania istniejących możliwości zwiększania produkcji, poprawy jakości, względnie wskutek traktowania potrzeb rynku jako drugoplanowych.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Przemysł chemiczny ma do zanotowania dalszą poprawę jakości produkcji. Zmniejszyła się w szczególności wartość strat z tytułu złej jakości i wniesionych reklamacji, ale stan ten uznać należy jeszcze za niezadowalający.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W 1978 r. odnotowano poprawę warunków bhp. Zmniejszyła się liczba wypadków przy pracy. W dalszym ciągu natomiast nieprawidłowo przebiegała realizacja zadań w zakresie oczyszczania ścieków i ochrony powietrza. Plany oddawania obiektów inwestycyjnych w tej dziedzinie wykonano tylko w nieznacznym stopniu. Jest to zjawisko tym bardziej niepokojące, że problemy te narastają z roku na rok i nie są kompleksowo rozwiązywane.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Nadal duża była w przemyśle chemicznym fluktuacja kadr, wywołana w pewnym stopniu niekorzystnym poziomem płac, powodowało to trudności przy obsadzaniu nowo uruchomionych obiektów. Wzrosła liczba godzin nieprzepracowanych, absencja chorobowa i nieusprawiedliwiona.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W roku ubiegłym uruchomiono produkcję 291 nowych wyrobów, wprowadzono i zmodernizowano szereg technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Największy niepokój budzi realizacja zadań inwestycyjnych. Nie zakończono i nie przekazano do eksploatacji wstępnej m.in. elektrociepłowni w Zakładach Azotowych we Włocławku, wytwórni jedwabiu poliestrowego, wytwórni sody ciężkiej, wytwórni dwusiarczku węgla. Opóźnienia dotyczyły również zadań szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej, m.in. rurociągu zachodniego, zakładu farb okrętowych, intensyfikacji produkcji opon traktorowych, fabryki „Metalchem”, kompleksu PCV we Włocławku.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Warunki realizacji planu I kwartału 1979 r., już od pierwszych dni roku były niekorzystne. Wystąpiło wiele znanych trudności. Powstały niedobory produkcyjne. W zakresie dostaw rynkowych nie wykonano w pełni planowanej na I kwartał produkcji proszków do prania i mydła, kosmetyków, nawozów fosforowych i azotowych, wyrobów chemii gospodarczej. Kwartalny plan produkcji farb i lakierów wykonany został tylko w 67%. Żądania eksportowe wykonano w 18,8% planu rocznego. Niewykorzystanie limitu spowodowane było ograniczeniem środków dewizowych i trudnościami w realizacji umów kredytowych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Ponownie wzrosły zapasy: powodem były zakłócenia w produkcji oraz trudności transportowe.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Nadal nie w pełni wykonywano zadania inwestycyjne. Łączna wartość przekazanych do użytku inwestycji wynosi zaledwie 37% planu kwartalnego. Zatrudnienie zmniejszyło się wskutek trwającego odpływu pracowników. Spadła wydajność pracy. We wszystkich działach przekroczony został fundusz płac.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W tych warunkach konieczne jest wyzwolenie wszystkich rezerw w celu maksymalnego odrobienia powstałych strat i opóźnień oraz poprawy efektywności gospodarowania. Odrobieniu zaległości i strat dobrze powinny służyć kierunki działań wytyczone na naradzie aktywu polityczno-gospodarczego przemysłu chemicznego z udziałem I Sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełHelenaKurnatowska">Poważne zaniepokojenie budzi pogarszanie się wykonywania zadań budowlano-montażowych w przemyśle chemicznym przez resort budownictwa. Konsekwencją tego jest nieuruchamianie produkcji wielu wyrobów w 1978 r.; wpłynąć to może w podobny sposób na realizację planu tegorocznego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełHelenaKurnatowska">Z roku na rok wzrasta wartość zamrożonych nakładów inwestycyjnych; w 1976 r. wynosiła ona 48,9 mld zł, w 1977 r. - 61, 5 mld zł, a w 1978 r. - 74, 5 mld zł. W tej sytuacji trudno się dziwić, że wartość nie zamontowanych maszyn i urządzeń jest tak wysoka. Sytuacja ta świadczy o nieudolności w zakresie planowania i bilansowania mocy przerobowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełHelenaKurnatowska">Niewykonywanie zadań inwestycyjnych wpływa nie tylko na realizację zadań w roku bieżącym ale również na ustalenia dotyczące rozwoju przemysłu chemicznego w następnym 5-leciu, a w konsekwencji na rozwój szeregu innych gałęzi gospodarki narodowej, dla których niezbędne są surowce i materiały chemiczne. Popieram wniosek o utworzenie wydzielonego potencjału budowlano-montażowego dla potrzeb przemysłu chemicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełCzesławMądry">Oblicza się, że ok. 20% ciągników w kraju stoi bez ogumienia. Jest to sytuacja niedopuszczalna w obliczu trudności i potrzeb żywnościowych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełCzesławMądry">Zupełnie niezrozumiały jest brak nawozów fosforowych i azotowych. Zwłaszcza nawozy fosforowe niemal zupełnie zginęły w tym roku. Jeszcze kilka lat temu było ich dużo.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełCzesławMądry">Warto zastanowić się nad możliwością ponownego zagospodarowania worków po nawozach azotowych. Worki te wyrzuca się, nie można ich spalić. Stosy worków leżą w poszczególnych gospodarstwach rolnych, a jednocześnie brak nam tworzyw sztucznych, z których worki te są robione.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełCzesławMądry">Rolnicy mają dużo zastrzeżeń do pracy naszej chemii. Jedynie środki ochrony roślin są dostarczane w wystarczającej ilości. Braki nawozów i ogumienia są bardzo dokuczliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWładysławOchota">Zmniejszenie produkcji nawozów azotowych spowodowane jest m.in. niedostatecznymi dostawami węgla. Zabierałem w tej sprawie głos w grudniu ub. roku na posiedzeniu Klubu Poselskiego PZPR: sygnalizowałem, że już wtedy Zakłady Azotowe w Puławach odczuwały dotkliwy brak węgla. Padła wówczas odpowiedź, że żaden zakład nie stanie z powodu braku węgla. Tego ministra, który tak odpowiedział, chciałbym zapytać obecnie: a który zakład nie stanął? U nas, w Puławach, straty produkcyjne z powodu braku węgla wynoszą 13 mln zł na dobę. Gdy mamy wystarczającą ilość węgla, gazu i energii - pracujemy całą parą. Powoduje to z kolei nadmierne obciążenie instalacji. A ponieważ nie robi się we właściwym czasie remontów, zdarzają się częste awarie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełWładysławOchota">Dawniej mieliśmy na składowisku kilkadziesiąt tysięcy ton węgla, a teraz - kilka tysięcy ton. Trzeba przy tym pamiętać, że elektrociepłownia zakładów azotowych ogrzewa też miasto.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełWładysławOchota">Taki stan rzeczy, jaki mieliśmy w I kwartale br., jeżeli chodzi o dostawy węgla, nie powinien się więcej powtórzyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełZofiaŁęgowik">Pragnę wyjaśnić, że na posiedzeniu Klubu Poselskiego PZPR, na sygnał posła Ochoty na temat Puław odpowiedzi udzielał I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania, minister Maciej Wirowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełAdolfOjczyk">Działania podejmowane przez resort w trakcie realizacji planu dla nadrobienia strat w produkcji zasługują na pozytywną ocenę. Dowody na to mamy na terenie własnych zakładów pracy. Omawialiśmy te sprawy w czasie szeregu wizytacji w roku ub. i bieżącym. W czasie spotkań z aktywem i robotnikami w I kwartale br. wszędzie mogliśmy się przekonać, że panuje tam atmosfera, która napawa optymizmem, co do wyników pracy resortu w dalszej części roku.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełAdolfOjczyk">W roku 1978 i na początku roku bież. nagromadziliśmy wiele doświadczeń. Była to lekcja, świadcząca o tym, że załogi nie musiałyby borykać się z tyloma trudnościami, gdyby administracja gospodarcza w działaniu swym lepiej uwzględniała konkretne warunki. Powiedziano to już jasno i w resorcie i w rządzie. Chyba więcej nie będziemy mieli do czynienia z takimi kłopotami.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełAdolfOjczyk">Weszliśmy w rok 1979 z bagażem braków powstałych w roku ub. Odczuwa się to na rynku.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełAdolfOjczyk">Należy pozytywnie ocenić wysiłki kierownictwa resortu, by chemia mogła w tym roku jak najlepiej zaspokoić potrzeby. Przeciwstawienie się skutkom tego co się stało wymaga przede wszystkim odpowiednich posunięć organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełAdolfOjczyk">Wyrażamy niepokój z powodu sytuacji surowcowo-materiałowej, z powodu całego kompleksu zaopatrzeniowego. Trzeba ustalić, co należy zrobić, ażeby zaopatrzenie w surowce i materiały mniej dawało się we znaki w toku wykonywania zadań produkcyjnych, które nieraz pokrywają zaledwie minimum potrzeb. Przygotowując plan na rok 1980, należy podjąć kroki bardziej skuteczne, chociażby były nawet drastyczne. Chemia to podstawowa baza zaopatrzenia w materiały dla naszej gospodarki. Od 1976 r. baza ta rozwija się wolniej niż inne działy gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PosełAdolfOjczyk">Przyśpieszenie rozwoju przemysłu chemicznego to w dużym stopniu sprawa inwestycji. Wiele instalacji mogłoby być wykorzystane intensywniej, gdyby zapewnić odpowiedni zastrzyk inwestycyjny. Mamy przypadki świadomego wstrzymania inwestycji, które można byłoby określić jako bardzo ważne z punktu widzenia rozwoju produkcji materiałowo-surowcowej.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PosełAdolfOjczyk">Mniej więcej 2 miesiące temu Komisja nasza skierowała do Prezesa Rady Ministrów dezyderat w sprawie podjęcia prac nad aktualizacją programu chemizacji gospodarki narodowej, nad zharmonizowaniem tego programu z całokształtem rozwoju gospodarczego kraju. Komisja nie uzyskała dotychczas odpowiedzi na ten dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PosełAdolfOjczyk">W przyszłej 5-latce należy inaczej podejść do spraw rozwoju przemysłu chemicznego. Chcielibyśmy w związku z tym wiedzieć, jakie perspektywy rysują się za kilka lat, jeżeli brać pod uwagę dzisiejsze możliwości naszej chemii. Niepokoi to, że w przemyśle tym nie podejmuje się należytych działań dla zabezpieczenia przyszłościowych potrzeb naszej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PosełAdolfOjczyk">Pozytywnie ocenić należy działalność resortu na rzecz rozwiązywania sprawy opakowań. Jest to problem ogromnej wagi. Brak opakowań niejednokrotnie w poważnym stopniu hamuje rozwój produkcji i dostawy na rynek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełZenonKomorowski">Mówimy wiele o potrzebie sprawnej organizacji, a tymczasem przed Zakładami Azotowymi we Włocławku położonymi przy ruchliwej trasie turystycznej E-16 stoją długie kolejki ciągników, czekających na załadunek nawozów. Niektóre ciągniki, które wyjechały z gospodarstw czy kółek rolniczych nieraz o 4 rano wracają z nawozami w nocy lub nawet na drugi dzień. Powstają w ten sposób straty paliwa i ludzkiego czasu. Ciągniki zamiast pracować na polach czekają w kolejce. Turyści i angielscy specjaliści pracujący we Włocławku śmieją się z takiej organizacji pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Zgadzam się całkowicie z krytyczną oceną ubiegłorocznej działalności resortu chemii, chociaż nie można zapominać, że realizacja postawionych przed przemysłem chemicznym zadań roku ubiegłego przebiegała w trudnych warunkach. Uwagi i wnioski przedstawione w koreferacie i dyskusji będą dużą pomocą w dalszej naszej działalności.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">W 1978 r. największe trudności przeżywały i poniosły wielkie straty dwa najbardziej energochłonne resorty - chemia i hutnictwo. W pierwszych miesiącach br. znaczne straty poniosły także inne gałęzie przemysłu, co pogłębiło jeszcze bardziej trudności całej gospodarki. Tylko dzięki operatywnemu działaniu i wysiłkowi załóg i kierownictw zakładów, zjednoczeń i ministerstwa udało się w ciągu minionej zimy uniknąć w przemyśle chemicznym katastrofy, którą mogły spowodować wyłączenia energii, braki w dostawach gazu i węgla. Przez pewien czas stały tylko dwa zakłady: Fabryka Opon w Olsztynie i toruńska „Elana”. Nie było natomiast żadnych awarii wynikających ze złej pracy załóg, niedbalstwa czy niewłaściwego sterowania pracą agregatów, choć wiele fabryk musiało ograniczyć produkcję.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Do wykonania zadań I kwartału br. zabrakło przemysłowi chemicznemu produkcji za 12 mld zł, z czego 2 mld zł odrobiono w marcu i kwietniu. Na spotkaniu z I Sekretarzem KC PZPR, Edwardem Gierkiem przedstawiliśmy program działań dla odrobienia do końca roku dalszych 5 mld zaległości. Atmosfera zaangażowania w zakładach przemysłu chemicznego, liczne nowe inicjatywy robotników, kadry technicznej i kierowniczej stwarzają przesłanki ku temu, aby niedobory te jeszcze bardziej zmniejszyć.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Podstawową przyczyną trudności w zakładach chemicznych podczas minionej zimy był brak węgla. Przy rocznym zużyciu ok. 8 mln t węgla, na koniec grudnia ub.r. zabrakło nam 350 tys. t. Sytuacja w zaopatrzeniu w węgiel poprawiła się tylko nieznacznie. Zapasy w zakładach wzrosły wprawdzie z 4 do 7 dni, ale nie są to zapasy, z którymi przemysł chemiczny mógłby stanąć u progu kolejnej zimy. Jeśli w ciągu II i III kwartału kolej nie dowiezie niezbędnych ilości węgla, który zalega w dużych ilościach na zwałach, to W IV kwartale możemy ponownie stanąć wobec trudności. Mamy obiecaną pomoc, ale trzeba zdawać sobie z tego sprawę, że sytuacja na PKP nadal nie jest dobra.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Odpowiadając na uwagi posła Heleny Kurnatowskiej, minister Konopacki poinformował, że na dwóch największych placach budowy - we Włocławku i Płocku występują nadal opóźnienia, choć w ciągu 4 miesięcy br. tempo prac zostało przyśpieszone w porównaniu do lat poprzednich. Po wizytacji tych inwestycji przez członka Biura Politycznego, Sekretarza KC PZPR, Stefana Olszowskiego i wicepremiera Secomskiego podjęto szereg przedsięwzięć, które powinny przynieść dalszą poprawę sytuacji. Nie do odrobienia są jednak wszystkie zaległości powstałe w I kwartale br. Oznacza to w praktyce konieczność dalszego ograniczania inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Ustosunkowując się do poruszonej w dyskusji sprawy ogumienia dla potrzeb rolnictwa minister Konopacki poinformował, że poprawę sytuacji w tej dziedzinie przyniesie realizacja inwestycji w Olsztynie. Zwiększy to zdolność produkcyjną zakładów o 200 tys. opon ciężkich rocznie, w tym 160 tys. deficytowych opon tylnych do ciągników i 40 tys. opon do „Bizonów” Inwestycje te powinny być zakończone do końca roku. Podjęcie dalszych inwestycji, których zakończenie przewidziane jest w pierwszych latach po roku 1980 powinno rozwiązać trudności rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Znacznie trudniejsza jest sytuacja w dostawach opon do maszyn budowlanych i autobusów. Nie buduje się bowiem żadnej nowej fabryki, a pewną poprawę przyniesie tylko wprowadzenie 4-brygadowego systemu pracy w zakładach istniejących. System ten wprowadzono już na pierwszych liniach technologicznych w Olsztynie, a od 1.VI.br. zostanie on wprowadzony w Dębicy. Na duże kłopoty natrafia wprowadzenie tego systemu w Poznaniu, gdzie występuje duży niedobór rąk do pracy. W zakładach „Stomil” w Dębicy 4-brygadowy system pracy znajdzie zastosowanie także przy produkcji dętek. Powinno się uzyskać dzięki temu dodatkową produkcję ok. 400 tys. dętek rocznie.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Tak więc zaopatrzenie w opony ciężkie w ciągu najbliższych 2–3 lat nie ulegnie większej poprawie. Jedynym wyjściem staje się zatem regeneracja opon. Cały świat uznaje konieczność regeneracji opon, tylko u nas natrafia to na ogromne trudności. W innych krajach regeneruje się co najmniej 30% zużytych opon; u nas zaledwie 7–8%.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Jeśli idzie o produkcję nawozów sztucznych, to na planowaną w tym roku ilość 1.360 tys. ton nawozów azotowych chemia wykona 1.315 tys. ton. Zabraknie więc 45 tys. ton, podczas gdy straty poniesione w I kw. br. sięgają 70 tys. ton. Mimo tego niedoboru zaopatrzenie w nawozy nie jest złe. Na koniec kwietnia br. zapasy w GS-ach były o 80% większe niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Oczywiście w poszczególnych rejonach kraju może się to przedstawiać różnie.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Zapasy nawozów fosforowych są - jak się szacuje o ok. 30% wyższe niż przed rokiem. W zakładach w Tarnobrzegu zapasy wynoszą ok. 120 tys. ton, ale jest problem z ich przewiezieniem. Znając trudną sytuację transportu kolejowego, resort wystąpił do rządu z wnioskiem o zezwolenie przewozu nawozów azotowych przy pomocy samochodów i ciągników. Właśnie dlatego przed zakładami azotowymi we Włocławku stoją kolejki, chcemy bowiem dostarczyć rolnictwu nawozy w odpowiednim czasie.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Przewidziane na 1981 r. uruchomienie nowych obiektów w Policach zapewni poważny wzrost dostaw nawozów kompleksowych i mocznika dla rolnictwa. Są też wstępne decyzje o modernizacji zakładów w Kędzierzynie.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Jeśli idzie o problem niszczejących worków polietylenowych to odpady te są przerabiane obecnie w wielkich fabrykach. Jest też program zakładający zagospodarowanie odpadów chemicznych przez „Bomis” oraz spółdzielczość i przemysł terenowy. Buduje się specjalne małe zakłady do przerobu odpadów, z których pierwszy o zdolności 5 tys. ton został uruchomiony w tym roku. W roku przyszłym ruszą następne obiekty tego typu.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Zamierzano też zużyte worki pruć i wykorzystywać do celów rolniczych. Miały to robić m.in. kółka rolnicze wyposażone w małe spawarki. Sprawa, niestety, utknęła. Trzeba ją będzie ponownie zbadać.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Program chemizacji gospodarki narodowej rozpatrywało w maju ponownie Biuro Polityczne KC PZPR. Stwierdzono, że z różnych powodów i w niektórych działach gospodarki nie udało się osiągnąć założonego postępu. W szeregu branżach zamierzenia zostały zrealizowane, ale okazało się, że jest to za mało w stosunku do szybciej rosnących potrzeb. Dotyczy to np. farmacji i chemii gospodarczej, a także programu chemizacji budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Najważniejsze dla naszego przemysłu jest stwierdzenie Biura Politycznego, że rozwój chemii musi wyprzedzać rozwój całej gospodarki. Bardzo ważne jest również i to, że nowy program chemizacji gospodarki narodowej ma zostać opracowany do końca tego roku i że będzie on ponownie rozpatrzony przez Biuro Polityczne w celu skorelowania rozwoju chemii z rozwojem całej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Słuszna jest opinia, że produkcję aparatury chemicznej resort musi rozwijać we własnym zakresie. Znajdujący się w budowie zakład w Opolu dostarczył już kilka tysięcy ton aparatury. Równocześnie przemysł chemiczny rozbudowuje własny potencjał wykonawczy do realizacji inwestycji. Uzyskano już cenną decyzję, zezwalającą na zwiększenie zatrudnienia w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych przemysłu chemicznego.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Minister Konopacki podkreślił, że przemysł chemiczny w swych poczynaniach liczy na wsparcie Komisji i zapewnił, że załogi i kierownictwo tego przemysłu dołożą wszystkich starań, aby w maksymalnym stopniu odrobić powstałe zaległości.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Obrady podsumowała poseł Zofia Łęgowik (bezp.): Jak wynika z informacji resortu, opinii podkomisji i dyskusji, zarówno rok miniony jak i bieżący zaliczyć należy do okresów bardzo trudnych dla przemysłu chemicznego. Biorąc pod uwagę niezwykle trudne warunki realizacji zadań ubiegłorocznych, wyniki uzyskane przez załogi chemiczne należy ocenić pozytywnie. Zadania te realizowano bowiem przy trudnych warunkach zewnętrznych (wzrost cen ropy naftowej i innych surowców chemicznych, kłopoty z nabyciem niektórych surowców z importu). Nałożyły się na to trudności wewnętrzne spowodowane ograniczeniami dostaw energii, gazu ziemnego i węgla, a także trudności transportowe. Te niekorzystne warunki nasiliły się jeszcze na początku br. Na podkreślenie zasługuje też wysiłek załóg dla maksymalnego odrobienia strat. Ocenę uwzględniającą te elementy przedstawimy Komisji Planowania Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Należy spodziewać się, że w obliczu trudności z jakimi boryka się chemia, rząd podejmie niezbędne działania. Chemia ze swej strony powinna zintensyfikować prace zmierzające do bardziej oszczędnej gospodarki materiałami i surowcami. Nie wszystkie możliwości w tej dziedzinie zostały wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-8.19" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Rząd powinien rozważyć konieczność szybszego rozwoju przemysłu chemicznego, gdyż warunkuje on rozwój całej gospodarki. Rozwój przemysłu chemicznego powinien być przyśpieszony jeszcze w dwóch ostatnich latach obecnej 5-latki, co stworzy również właściwą bazę wyjściową do wykonania zwiększonych zadań w przyszłym 5-leciu. Bardzo ważnym zagadnieniem jest też zapewnienie warunków pełnej realizacji nowego programu chemizacji gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-8.20" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">W opinii opracowanej w wyniku obrad Komisji trzeba też odpowiednio uwypuklić zadania innych resortów, których pomoc i współpraca warunkują wzrost produkcji chemicznej. Chodzi tu przede wszystkim o usprawnienie transportu oraz sprawniejszą realizację inwestycji chemicznych przez budownictwo, gdyż opóźnienia inwestycyjne w chemii pogłębiają trudności w zakresie zaopatrzenia kraju w podstawowe wyroby chemiczne. Celowe jest, żeby powstała organizacja specjalizująca się w realizacji inwestycji chemicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.21" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Wydaje się, że w opinii trzeba podkreślić wielki wysiłek załóg, kierownictw zakładów i całego przemysłu dla nadrobienia powstałych zaległości produkcyjnych. O atmosferze panującej w zakładach o zaangażowaniu załóg posłowie mogli się przekonać podczas wizytacji. Świadczą o tym również liczne czyny podejmowane dla uczczenia 35-lecia PRL. Temu zwiększonemu wysiłkowi musi towarzyszyć działalność zmierzająca do poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.22" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Poseł Łęgowik w imieniu Komisji przekazała załogom polskiej chemii serdeczne podziękowania za ofiarną pracę i życzyła dalszych osiągnięć z okazji zbliżającego się Dnia Chemika.</u>
          <u xml:id="u-8.23" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za 1978 r. w części dotyczącej resortu przemysłu chemicznego.</u>
          <u xml:id="u-8.24" who="#MinisterPrzemysłuChemicznegoHenrykKonopacki">Uwagi i wnioski zgłoszone w koreferacie i dyskusji zostaną przekazane do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>