text_structure.xml
30.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 1 czerwca 1967 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Alicji Musiałowej (PZPR) i Romana Stachonia (PZPR), dokonała oceny stanu przygotowań do sezonu turystycznego, uchwaliła dezyderaty w sprawie otwartej opieki zdrowotnej oraz rozpatrzyła odpowiedzi resortów na dezyderaty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z przewodniczącym Włodzimierzem Reczkiem, wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Zieleniewski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Gospodarki Komunalnej, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego oraz Urzędu Rady Ministrów;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- Sekretarz Prezydium WRN w Kielcach — Z. Brzezicki, przewodniczący WKKFiT: w Koszalinie — M. Ciesielski, w Krakowie — Cz. Stawarz, w Szczecinie — Zb. Orłowski.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Informację o stanie przygotowań do sezonu turystycznego przedstawił dyrektor departamentu w Głównym Komitecie Kultury Fizycznej i Turystyki — Stanisław Ostrowski (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Sprawozdania zespołów poselskich, które na przełomie kwietnia i maja badały stan przygotowań do sezonu turystycznego 1967 r. w województwach: koszalińskim, szczecińskim, kieleckim i krakowskim przedstawił poseł Zygmunt Filipowicz (bezp. Chrześc. Stow. Społ.).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Zespół w składzie — posłowie: Józef Ciupiński (SD), Zygmunt Filipowicz (bezp. Chrześc. Stow. Społ.), Zofia Grzebisz-Nowicka (PZPR), Jerzy Kępiński (PZPR) i Henryk Ziętek (PZPR), wizytował woj. koszalińskie i szczecińskie; zespół w składzie — posłowie: Roman Stachoń (PZPR), Leon Budzynowski (PZPR), Zygmunt Filipowicz, Wacław Jagodziński (ZSL), Jerzy Kępiński (PZPR), Jan Kleczaj (ZSL), Władysław Szymczak (PZPR) i Henryk Ziętek (PZPR) wizytował woj. kieleckie i krakowskie. Uwagi zespołów poselskich przekazane zostały centralnym i wojewódzkim władzom turystycznym.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Sumaryczna ocena i wnioski z przeprowadzonych wizytacji są następujące:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">W przygotowaniach do sezonu turystycznego osiągnięto niewątpliwie postępy. Wzięto pod uwagę stosunek przewidywanego ruchu turystycznego do posiadanej bazy noclegowej, handlowej i gastronomicznej, położono nacisk na rozwój organizacji i przedsiębiorstw turystycznych. Przygotowania do sezonu turystycznego prowadzono w oparciu o analizę niedostatków, które wystąpiły w poprzednim sezonie.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Należałoby postulować lepsze niż dotychczas wykorzystanie sieci urządzeń tzw. zamkniętej bazy wczasowej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Należałoby podjąć kroki w sprawie szerszego wykorzystania obiektów zabytkowych dla turystyki, przy wyważeniu odpowiedniego podziału kosztów z tym związanych pomiędzy resort kultury i sztuki i GKKFiT. Zbadania wymaga m.in. możliwość wykorzystania dla celów turystycznych — przy odpowiedniej adaptacji — obiektów i urządzeń Wału Pomorskiego, jak również możliwość turystycznego zagospodarowania miejsc walk historycznych pod Cedynią.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Więcej uwagi trzeba zwrócić na turystyczne zagospodarowanie powiatu żywieckiego oraz rozważyć możliwość uruchomienia w tym powiecie przejścia granicznego.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Nasuwa się potrzeba wzmocnienia na okres największego nasilenia ruchu turystycznego obsady osobowej przejść granicznych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Program recepcji turystów skandynawskich został opracowany kompleksowo. W przyszłości program ten powinien być gotów o 2-3 miesiące wcześniej. Należałoby spowodować uzgodnienie rozkładu lotów w porcie lotniczym Goleniów z rozkładem jazdy promu łączącego Szczecin z krajami skandynawskimi.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Poważne środki inwestycyjne przeznaczają, w związku z rozwojem turystyki, handel państwowy i spółdzielczy, kładąc równocześnie nacisk na poprawę jakości usług.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Powiatowe rady narodowe na terenach, gdzie koncentruje się ruch turystyczny, wykazują wiele inicjatywy; brak możliwości przerobowych utrudnia jednak wykorzystanie ograniczonych nawet środków finansowych na inwestycje i remonty obiektów i urządzeń turystycznych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Skala przygotowań do sezonu turystycznego jest szeroka; na wyróżnienie zasługują te przygotowania w woj. krakowskim. Ogólnie jednak popyt na usługi turystyczne wyprzedza podaż.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Ważnym ogniwem koordynacji nadzoru i inicjatywy w dziedzinie wypoczynkowo-turystycznej są powiatowe komitety kultury fizycznej i turystyki. Należy je wzmocnić kadrowo i podnieść ich rangę. Szczególnego nadzoru wymaga wykorzystanie środków inwestycyjnych kierowanych na ten dział.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Zaopatrzenie handlu i gastronomii w miejscowościach turystycznych powinno rosnąć proporcjonalnie do napływu turystów w czasie trwania sezonu.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">Niedostateczne są możliwości druku informacji turystycznej różnego rodzaju. Należałoby w nieco szerszym zakresie udostępnić bazę poligraficzną dla sezonowych potrzeb wydawnictw turystycznych. Sieć punktów informacji ustnej nie zastąpi druku.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">Ponadto sprawozdawca przedstawił szereg szczegółowych wniosków dotyczących usprawnienia działalności instytucji i przedsiębiorstw działających w wizytowanych rejonach i miejscowościach turystycznych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Zieleniewski:</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">W II półroczu 1966 r. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę organizacji i obsługi krajowego ruchu turystycznego, obejmując nią na terenie 5 województw (krakowskie, olsztyńskie, rzeszowskie, szczecińskie i wrocławskie) terenowe komitety kultury fizycznej i turystyki oraz przedsiębiorstwa obsługi ruchu turystycznego i turystyczne organizacje społeczne.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">Kontrola wykazała, mimo znacznej poprawy w tej dziedzinie w stosunku do lat ubiegłych, szereg braków.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Stan techniczny, a zwłaszcza sanitarno-porządkowy wielu obiektów turystycznych nie był należyty; zaniedbywana była bieżąca ich konserwacja i remonty, co wynika zarówno z braku dostatecznej troski o ich stan, jak też z niewystarczających środków finansowych, nie zawsze zresztą prawidłowo wykorzystywanych. Dotychczasowy wysiłek skierowany był przede wszystkim na ilościową rozbudowę bazy turystycznej, natomiast potrzeby związane z utrzymaniem eksploatowanych obiektów traktowane były jako drugoplanowe.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Ogólnie niedostateczne jest wykorzystanie stosunkowo dużej już turystycznej bazy noclegowej. Wpływ na to mają różne czynniki, a przede wszystkim:</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">- ograniczona środowiskowo i rozproszona dyspozycja poważną częścią tej bazy (tzw. zamkniętej), - sezonowość ruchu turystycznego powodująca koncentrację zapotrzebowania na usługi turystyczne w miesiącach letnich, - nadmierne skupianie się ruchu turystycznego w pewnych regionach kraju (pas nadmorski i regiony górskie oraz Podgórze).</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">Niedostateczne jest oddziaływanie poprzez informację turystyczną na bardziej prawidłowe kształtowanie się ruchu turystycznego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#">Obserwuje się narastającą tendencję wykorzystywania bazy noclegowej na organizowanie turnusowych pobytów o charakterze wczasowym: dotyczy to nawet obiektów przeznaczonych w zasadzie do obsługi turystów (schroniska PTTK, stanice wodne itp.).</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#">Niedostatecznie wykorzystywany jest także turystyczny tabor samochodowy; wskutek braku właściwej obsługi technicznej, jego sprawność eksploatacyjna jest na ogół niska. Ponadto tabor ten używany bywa do celów nieturystycznych, zwłaszcza do zarobkowych przewozów pracowniczych.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#">Ustalone ceny za usługi turystyczne były przekraczane i nie odpowiadały standardowi świadczonych usług; dotyczyło to zwłaszcza noclegów w prywatnych kwaterach, za które stosowano ceny zwyczajowe dla danej miejscowości, z reguły wyższe od określonych przepisami. Uspołecznione obiekty noclegowe zaliczane były często do kategorii wyższych od odpowiadających określonym kryteriom kwalifikacyjnym. Stwierdzono także pobieranie przez biura i organizacje turystyczne zawyżonych marż, dodatkowych opłat, podrażanie kosztów usług turystycznych przez tworzenie zbędnych ogniw pośredniczących.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWładysławOrlewski">Ruch turystyczny na terenie woj. warszawskiego w roku bieżącym wzrasta 9-krotnie. Należałoby teren ten lepiej przygotować do przyjęcia tak znacznej ilości turystów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyKępiński">Woj. kieleckie ma wszelkie warunki, by ściągać na swój teren coraz większe ilości turystów. Konieczna jest pomoc władz centralnych. Chodzi przede wszystkim o podejmowanie inwestycji służących rozbudowie bazy noclegowej; inwestycje takie mogłyby podejmować również przedsiębiorstwa przemysłowe, branżowe związki zawodowe i „Orbis”.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJerzyKępiński">W czasie wizytacji poszczególnych terenów turystycznych, prawie wszędzie stwierdzono szczupłość bazy noclegowej i niedostateczny postęp w realizacji inwestycji turystycznych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJerzyKępiński">Większość przejść granicznych nie ma rozbudowanego zaplecza, brak zakładów gastronomicznych i noclegów.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełJerzyKępiński">Więcej uwagi należy poświęcić prawidłowemu zorganizowaniu wypoczynku sobotnio-niedzielnego. Potrzeby na tym odcinku szybko wzrastają.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełFranciszekJakszewicz">Rosnący zakres turystyki uczynił z niej zjawisko o poważnym znaczeniu społecznym.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełFranciszekJakszewicz">Trzeba przyznać, że dla prawidłowej obsługi ruchu turystycznego w ostatnich latach zrobiono wiele. Występują jednak dysproporcje pomiędzy rozwojem bazy turystycznej na poszczególnych terenach kraju.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełFranciszekJakszewicz">Jednym z niedoinwestowanych, z punktu widzenia potrzeb turystyki, województw jest kieleckie. Władze tego terenu przywiązują ogromną wagę do prawidłowego rozwoju turystyki, jednak wszystkich potrzeb nie można rozwiązać tylko w ramach własnych środków i nakładów. Potrzebna jest tu pomoc instytucji centralnych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełFranciszekJakszewicz">W maju br. Wojewódzki Zespół Poselski w Kielcach odbył naradę, w której udział wzięli organizatorzy i działacze turystyki. Na naradzie tej zwrócono uwagę na szereg niedociągnięć i potrzeb, które można rozwiązać we własnym zakresie, część jednak musi być rozwiązana przez Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki. Konieczne jest np. podjęcie inwestycji w zakresie rozbudowy bazy noclegowej na głównych szlakach turystycznych, opracowanie wydawnictw i folderów reklamujących piękno Ziemi Kieleckiej. W szerszym stopniu należy zaangażować dla ruchu turystycznego uzdrowiska woj. kieleckiego.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełFranciszekJakszewicz">Prawidłowy rozwój ruchu turystycznego uwarunkowany jest również odpowiednim rozwiązaniem problemów komunikacji, rozbudową bazy gastronomicznej i noclegowej, poprawą stanu sanitarnego ośrodków turystycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStefanPastusiak">Na terenie powiatów jeleniogórskiego i Kłodzka 70 proc. przydziału podstawowych artykułów żywnościowych przeznacza się dla masowego żywienia. Ten stan rzeczy wywołuje zrozumiałe niezadowolenie miejscowej ludności. Wydaje się, że wniosek o centralne wydzielenie z ogólnych przydziałów puli żywności przeznaczonej dla masowego żywienia jest słuszny.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełStefanPastusiak">Należałoby rozważyć, czy słuszne jest u nas rozwijanie polowań dewizowych. W każdym razie polowania te powinny być otoczone szczególną kontrolą. Nie mogą być dla tego celu przeznaczane najlepsze okazy, poza tym uczciwość ludzi obsługujących te polowania pozostawia niejednokrotnie wiele do życzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanKleczaj">Podkomisja do spraw turystyki wizytowała kilka ośrodków turystycznych w różnych województwach. Poza Nowym Targiem nie było zorganizowanej informacji o kwaterach prywatnych. W większości przypadków mówiono, że informacji takiej może udzielić Wydział Finansowy Prezydium Rady Narodowej, co uznać można tylko za nieporozumienie. Należy zorganizować odpowiednią koordynację wszelkiego rodzaju poczynań w rejonach turystycznych; konieczne jest również właściwe programowanie całej akcji, zwłaszcza w okresie sezonu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanKleczaj">Szerzej należy uwzględniać potrzeby turystów niezorganizowanych; zamknięte ośrodki turystyczne nie powinny być niedostępne dla turysty organizującego swój wypoczynek prywatnie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJanKleczaj">Więcej uwagi należy poświęcić wyszkoleniu przewodników. Obsada powiatowych komitetów kultury fizycznej i turystyki jest zbyt szczupła. Jeden pracownik nie może sprostać wszystkim zadaniom, zwłaszcza na terenach, gdzie obserwuje się rozwój turystyki.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełJanKleczaj">Słuszne były uwagi wskazujące na konieczność zbadania przydziałów przeznaczonych dla masowego żywienia w rejonach turystycznych i wydzielenia tej puli z ogólnych rozdzielników dla danego terenu. Zaopatrzenie turystów nie może odbywać się kosztem ludności stale zamieszkującej dany teren.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełBolesławaMaciejewska">Więcej uwagi należy poświęcić właściwemu zabezpieczeniu warunków sanitarno-higienicznych miejscowości turystyczno-wczasowych. W okresie sezonu konieczne jest zwiększenie obsługi porządkowej, od której zależy utrzymanie w czystości urządzeń sanitarnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMieczysławHebda">Podkreślić należy duży wysiłek GKKFiT w zakresie zapewnienia warunków prawidłowego rozwoju turystyki krajowej i zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełMieczysławHebda">Niedostatek bazy noclegowej można by w pewnym stopniu złagodzić przez bardziej racjonalne wykorzystanie istniejących możliwości w domach FWP, gdzie miejsca te nie są w pełni wykorzystane; np. w woj. krakowskim ok. 40 tys. posiadanych w domach wczasowych miejsc wykorzystuje się w skali rocznej w około 50 proc. Ta poważna rezerwa powinna być wykorzystana.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełMieczysławHebda">Konieczne jest racjonalne zagospodarowanie przejść granicznych. Na przejściu granicznym w Łysej Polanie brak jakiegokolwiek zaplecza gastronomicznego. Wszystkie projekty inwestycyjne spotkały się ze sprzeciwem Rady Parku Tatrzańskiego, co wymaga chyba szczegółowego rozważenia.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełMieczysławHebda">Więcej uwagi należy poświęcić prawidłowemu ukierunkowaniu rynku pamiątkarskiego. W tej dziedzinie nie widać jeszcze wyraźnej poprawy.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełMieczysławHebda">Szybki rozwój turystyki zmotoryzowanej wymaga zapewnienia odpowiedniej ilości punktów napraw i stacji obsługi.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełMieczysławHebda">W zakresie obsługi turystów zagranicznych obserwujemy niebezpieczne zjawisko nielegalnych pośredników tzw. „koników dolarowych”, którzy nielegalnie skupują dewizy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełWładysławSzymczak">Na terenach, gdzie obserwuje się duży rozwój turystyki niezorganizowanej, istnieje konieczność dodatkowego zaopatrzenia tych turystów, co nie zawsze jest uwzględniane w planach dostaw przez władze nadrzędne.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełWładysławSzymczak">Przy podejmowaniu decyzji w sprawie nowych inwestycji turystycznych w większym stopniu należy uwzględniać potrzeby rejonów słabiej zagospodarowanych, a mających warunki dla rozwoju turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełHenrykZiętek">Na terenie woj. szczecińskiego istnieje szereg uzdrowisk nadmorskich, które należałoby uporządkować i udostępnić dla szerszego wykorzystania turystom krajowym i zagranicznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełStanisławDejewski">Wydaje się, że przy braku możliwości podejmowania dużych inwestycji zapewniających rozwijanie bazy noclegowej, należałoby szerzej rozbudowywać ośrodki campingowe, zapewniając im jednak lepsze zaplecze.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełStanisławDejewski">Słusznie zwracano uwagę, że pracownicy powiatowych komitetów kultury fizycznej i turystyki nie mogą sprostać nakładanym na nich obowiązkom. Należałoby przemyśleć możliwość zwiększenia ilości etatów dla tych instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełWitoldAdamuszek">Rozwijając system prywatnych kwater turystycznych należałoby uwzględniać w większym stopniu podział na standardy z odpowiednio kształtowanymi cenami, które powinny stanowić bodziec dla poprawy wyposażenia kwater. Należałoby również ustalić, kto ma zawiadywać kwaterami — w sądeckiem czynią to gromadzkie rady narodowe, koła gospodyń wiejskich i placówki PTTK.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełWitoldAdamuszek">Zakłady gastronomiczne prowadzone na zasadach ajencyjnych powinny mieć zabezpieczone zaopatrzenie; trzeba zapobiegać temu, aby popadały one w kolizję z ogólnie przyjętymi zasadami zaopatrzenia.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełWitoldAdamuszek">Mamy za sobą okres żywiołowego rozwoju drewnianego budownictwa campingowego. Było ono przydatne, jednakże w rezultacie okazało się nieekonomiczne. Racjonalna gospodarka nakazywałaby obecnie przechodzenie na budownictwo campingowe o bardziej trwałym typie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełWitoldAdamuszek">Rozwój turystyki na poszczególnych terenach wymaga tworzenia rezerw niektórych artykułów żywnościowych. Pożądane byłoby uruchamianie przechowalni warzyw i owoców.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełWitoldAdamuszek">Wiele terenów nadaje się do wykorzystania dla tzw. małej turystyki — wypoczynku świątecznego. Są to tereny wiejskie, często niewyposażone w najprostsze urządzenia sanitarne; gromadzkie rady narodowe nie rozporządzają środkami na te cele. Problem ten wymagałby generalnego rozpatrzenia i rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełWitoldAdamuszek">Wydaje się niecelowe rozdysponowanie autokarów turystycznych pomiędzy poszczególne instytucje. W sądeckiem całym taborem dysponuje miejscowa ekspozytura PKS, której baza techniczna zabezpiecza możliwość konserwacji wozów. Instytucje posiadające pojedyncze wozy takich możliwości nie posiadają.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PosełWitoldAdamuszek">Dodatkowych wyjaśnień udzielili przedstawiciel Ministerstwa Handlu Wewnętrznego — Julian Kajdy i przewodniczący GKKFiT — Włodzimierz Reczek.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PosełWitoldAdamuszek">Jak stwierdził przewodniczący obradom — poseł Roman Stachoń (PZPR) — na podstawie informacji GKKFiT oraz sprawozdań zespołów poselskich stan przygotowań do bieżącego sezonu turystycznego uznać można za lepszy aniżeli w latach poprzednich. Duże jest w tej dziedzinie zaangażowanie rad narodowych. Przeniesienie punktu ciężkości działania na ogniwa terenowe, przy zorganizowanym systemie sygnalizacji niedomagań władzom centralnym i szybkim ich reagowaniu, powinno przynieść efekty.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PosełWitoldAdamuszek">Komisja zleciła podkomisji przygotowanie projektu dezyderatów w oparciu o wnioski zespołów poselskich i przebieg dyskusji.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PosełWitoldAdamuszek">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja uchwaliła dezyderaty w sprawie rozwoju otwartej opieki zdrowotnej. (Problem ten był przedmiotem obrad Komisji na posiedzeniu w dniu 25 kwietnia 1967 r. — por. BPS nr 374) IV kad.)</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PosełWitoldAdamuszek">W uchwalonych dezyderatach Komisja stwierdza postęp osiągnięty w rozwoju lecznictwa podstawowego.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#PosełWitoldAdamuszek">Zdaniem Komisji, dla dalszej poprawy jakości świadczeń niezbędne jest m.in. stworzenie odpowiednich warunków ze strony prezydiów rad narodowych. Dużą przeszkodą w poprawie sytuacji w lecznictwie otwartym są trudności mieszkaniowe. O ile bowiem lekarz specjalista o wysokich kwalifikacjach zawodowych, zgłaszając chęć osiedlenia się w terenie może w zasadzie liczyć na uzyskanie mieszkania — to młody lekarz możliwości takich praktycznie nie ma.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#PosełWitoldAdamuszek">W związku z powyższym Komisja zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o wydanie prezydiom wojewódzkich i równoległych rad narodowych odpowiednich zaleceń, zmierzających do zabezpieczenia przez rady narodowe mieszkań zastępczych dla młodych lekarzy i średnich kadr fachowych służby zdrowia, czekających na mieszkania spółdzielcze.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#PosełWitoldAdamuszek">Komisja wnosi również o spowodowanie, aby zalecenia dotyczące przeznaczania dla pracowników służby zdrowia mieszkań opuszczonych przez lekarzy i średni personel medyczny miały moc obowiązującą.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#PosełWitoldAdamuszek">Pod adresem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej Komisja skierowała dezyderaty, w których postuluje m.in.:</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#PosełWitoldAdamuszek">- szersze uwzględnienie w programach studiów lekarskich problematyki medycyny społeczno-zapobiegawczej, m.in. przez wykłady teoretyczne z tego zakresu i zajęcia praktyczne w odpowiednich placówkach lecznictwa otwartego;</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#PosełWitoldAdamuszek">- rozważenie możliwości połączenia specjalizacji lekarzy rejonowych ze specjalizacją w chorobach wewnętrznych, zakładając, że pierwszy stopień specjalizacji miałby przygotowywać w pełni lekarza do lecznictwa otwartego i dawać podstawy do ewentualnej dalszej specjalizacji w zakresie interny klinicznej;</u>
<u xml:id="u-12.17" who="#PosełWitoldAdamuszek">— bardziej konsekwentne egzekwowanie od szpitali sprawowania patronatu i pomocy diagnostycznej dla lecznictwa otwartego;</u>
<u xml:id="u-12.18" who="#PosełWitoldAdamuszek">- zreorganizowanie dotychczasowych form nadzoru nad lecznictwem otwartym i ustalenie osób odpowiedzialnych za ten pion służby zdrowia;</u>
<u xml:id="u-12.19" who="#PosełWitoldAdamuszek">- zorganizowanie opieki nad ludźmi starymi i przewlekle chorymi; lekarz rejonowy wraz z odpowiednią pielęgniarką środowiskową powinien roztaczać nad nimi opiekę, niezależnie od inicjatywy samych chorych;</u>
<u xml:id="u-12.20" who="#PosełWitoldAdamuszek">- bardziej rygorystyczne egzekwowanie od lekarzy działalności profilaktycznej, uzależnianie wysokości wypłacanego dodatku uznaniowego od zakresu prowadzonej pracy profilaktycznej;</u>
<u xml:id="u-12.21" who="#PosełWitoldAdamuszek">- rozważenie możliwości zatrudniania kierowników przychodni wyłącznie w jednej placówce i przeszkalanie ich w organizacji ochrony zdrowia;</u>
<u xml:id="u-12.22" who="#PosełWitoldAdamuszek">— rozważenie możliwości zlikwidowania wpisywania numeru choroby do zaświadczeń o czasowej niezdolności pracy;</u>
<u xml:id="u-12.23" who="#PosełWitoldAdamuszek">- wprowadzenie dla każdego pacjenta jednej zbiorczej historii choroby, przekazywanej do poszczególnych lekarzy, którzy w sposób bardziej przejrzysty odnotowywaliby wyniki przeprowadzonych badań dodatkowych, postawioną diagnozę, wyznaczoną terapię i przepisane leki;</u>
<u xml:id="u-12.24" who="#PosełWitoldAdamuszek">— zwrócenie uwagi lekarzom zatrudnionym w lecznictwie zamkniętym na obowiązek przestrzegania przez nich bardziej dokładnego wypełniania kart informacyjnych oraz upowszechnianie zasady przesyłania odpisów kart informacyjnych do odpowiednich placówek lecznictwa otwartego;</u>
<u xml:id="u-12.25" who="#PosełWitoldAdamuszek">— rozważanie form odpłatności za własny transport lekarza, opartych na ekonomicznych zasadach, z uzależnieniem realizacji odpłatności od wykonania planowych zadań; rozwiązanie sprawy transportu dla fachowego personelu średniego w lecznictwie otwartym. Zabezpieczenie transportu dla lekarzy i średniego personelu w lecznictwie otwartym — odciążyłoby w poważnym stopniu oddziały doraźnej pomocy, których świadczenia są najdroższe, a wpływając przy tym na poprawę jakości opieki w lecznictwie otwartym, przyniosłoby w efekcie duże korzyści ekonomiczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Zreferowała odpowiedzi otrzymane od resortów na dezyderaty poprzednio uchwalone przez Komisję i dotyczące różnych zagadnień służby zdrowia. Komisja przyjęła odpowiedzi. Kilka problemów, jak np. ilościowe i jakościowe zaopatrzenie placówek służby zdrowia w drobny sprzęt medyczny, wzmocnienie nadzoru nad realizacją inwestycji służby zdrowia, wyciągnięcie wniosków z analizy przypadków odmowy przyjęć do szpitali — będzie przedmiotem dalszego dialogu Komisji z resortem zdrowia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">W związku z dezyderatem Komisji i odpowiedzią resortu, Komisja uznała za celowe zainteresowanie towarzystw lekarskich, pielęgniarskich, organizacji związkowej oraz odpowiednich komisji rad narodowych problemem silniejszego oddziaływania na prawidłowy stosunek średniego personelu medycznego do chorych.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">OCENA STANU PRZYGOTOWAŃ DO SEZONU TURYSTYCZNEGO</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Informacja złożona przez Dyrektora Departamentu Ruchu Turystycznego GKKFiT Stanisława Ostrowskiego na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w dniu 1 czerwca 1967 r.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Trzy główne formy ruchu turystycznego w Polsce to: wypoczynek świąteczny, którego wskaźnik rozwoju wynieść ma w 1967 r. według szacunku ponad 9 proc., turystyka pobytowa — wzrost o ponad 9 proc. i turystyka wycieczkowa — wzrost o 4 proc.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Przybędzie oko 700 tys. miejsc noclegowych, w tym ok. 100 tys. miejsc w kwaterach prywatnych; mimo to, nadal odczuwać się będzie brak dostatecznej ilości miejsc noclegowych w miejscowościach o szczególnej koncentracji ruchu turystycznego takich jak: Warszawa, Kraków, Szczecin, Trójmiasto. Dla złagodzenia sytuacji w tym zakresie KERM podjął szereg decyzji, które pozwolą na zwiększenie w okresie sezonu ilości miejsc w hotelach dla celów turystyki.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Przygotowania do sezonu turystycznego objęły wszystkie piony handlu i gastronomii, co powinno dać w efekcie dalszy wzrost ilości i poprawę jakości usług świadczonych na rzecz turystyki. Szczególnie mocny akcent w przygotowaniach na tym odcinku położono na wzbogacenie asortymentu artykułów żywnościowych, zwiększenie podaży sprzętu sportowo-turystycznego, estetyczne i szybkie podawanie posiłków. Przewiduje się uruchomienie 72 piekarni, wzrost ilości miejsc konsumpcyjnych w gastronomii stałej — o 3,7 proc., w gastronomii sezonowej — o 31,4 proc. Zaopatrzenie i wyżywienie turystów na campingach prowadzić mają organizatorzy w zasadzie we własnym zakresie (własne stołówki, kuchnie polowe itp.). Rady narodowe stwarzają również odpowiednie warunki dla rozwijania prywatnej gastronomii w systemie ajencyjnym; w roku bieżącym będzie blisko 2 tys. takich placówek.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Podjęte ostatnio decyzje w sprawie godzin pracy i wynagrodzenia pracowników handlu i gastronomii wpłyną niewątpliwie na złagodzenie trudności kadrowych. Dla obsługi krajowej i zagranicznej PTTK postawiło do dyspozycji ponad 7-tysięczną kadrę przeszkolonych przewodników turystycznych. Ponadto blisko 800 osób zatrudnionych będzie jako informatorzy turystyczni.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">W związku z Międzynarodowym Rokiem Turystyki wprowadzono w r. 1967 szereg ułatwień dla turystów zagranicznych. Dotyczą one formalności wizowych, (przedłużenie okresu ważności wiz pobytowych i tranzytowych, przyspieszenie wydawania wiz turystycznych, wydawanie wiz na granicy dla turystów z Francji i Belgii), lepszego zorganizowania pracy na przejściach granicznych itp.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PosełOlgaSzwałkiewicz">Realizacja wszystkich podjętych przedsięwzięć w sprawie prawidłowego przebiegu sezonu turystycznego podlegać będzie systematycznej kontroli. Uruchomiono specjalny system sygnalizacji. W 17 ważniejszych ośrodkach turystycznych czuwać będą wojewódzkie i powiatowe zespoły do spraw koordynacji przygotowania i nadzoru nad przebiegiem sezonu turystycznego; na czele tych zespołów stoją przeważnie zastępcy prezydiów odpowiednich rad narodowych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>