text_structure.xml 10.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 10 czerwca 1966 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz Komisja Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, obradujące pod kolejnym przewodnictwem posłów;</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">Józefa Kuleszy (PZPR) i Józefa Niedźwieckiego (PZPR) rozpatrzyły rządowe projekty ustaw:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">- o utworzeniu Centralnego Urzędu Jakości i Miar;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">- o miarach i narzędziach pomiarowych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele; Głównego Urzędu Miar z prezesem - Zygmuntem Ostrowskim, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z podsekretarzem stanu - Józefem Talmą, dyrektorzy zespołów NIK - Aleksander Iwanko i Edward Demidowski oraz przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu Chemicznego, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów, Projekt ustawy o utworzeniu Centralnego Urzędu Jakości i Miar z ramienia podkomisji zreferował poseł Henryk Szafrański (PZPR):</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Obecna organizacja i technika kontroli w zakładach produkcyjnych przy odbiorze wyrobów nie przeciwdziałają w pełni dopływowi do odbiorców wyrobów niskiej jakości.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Stosowanie różnych, nieskoordynowanych centralnie kryteriów odbioru u poszczególnych branżach, a nawet zakładach tej samej branży, nie sprzyja skutecznemu oddziaływaniu państwa na jakość produkcji; straty ponoszone przez gospodarkę wskutek złej jakości produkcji są znaczne.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Poprawa jakości staje się zatem jednym z ważnych zadań i ściśle wiąże się z efektywnością gospodarowania.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Jakość produkcji nie jest tylko polskim problemem najbliższych lat. W wielu krajach powołano już organizacje dla zabezpieczenia wysokiej jakości produkcji. Prowadzone są również prace nad utworzeniem ogólnoświatowej organizacji, której działalność koncentrowałaby się na inicjowaniu i propagowaniu zasad i metod polepszenia jakości produkcji. Ingerencja państwa w sprawy jakości produkcji wzrasta powszechnie i to zarówno w krajach socjalistycznych i w krajach kapitalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">W Polsce nie ma dotychczas organu, który w sposób kompleksowy zajmowałby się ciągłą analizą osiągnięć światowych oraz dostosowywaniem ich do specyfiki naszego przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Odbiorem technicznym i kontrolą jakości zajmuje się obecnie, niezależnie od producenta, 20 jednostek resortowych, które stosują różne metody pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">Program realizacji uchwał IV Zjazdu PZPR określał m. in. zadania w zakresie opracowania zasad i systemu centralnego nadzoru w dziedzinie kontroli jakości, ustalania znaku jakości zasad i techniki odbioru wyrobów oraz koordynacji pracy instytucji i komórek działających w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">Projekt ustawy przewiduje utworzenie Centralnego Urzędu Jakości i Miar, podległego bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów. W skład Urzędu wejść mają komórki organizacyjne dotychczasowego Głównego Urzędu Miar i Biura Znaku Jakości. W projekcie przyjęta jest zasada, iż za jakość produkcji odpowiada przede wszystkim wytwórca.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Zasadniczą metodą pracy Urzędu będzie inicjowanie i koordynowanie poczynań zmierzających do poprawy jakości.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Urząd uprawniony będzie do:</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">- dokonywania w zakładach produkcyjnych szczególnej i doraźnej kontroli jakości wyrobów oraz pracy aparatu kontroli technicznej;</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">- koordynowania prac resortowych jednostek kontroli i odbioru technicznego wyrobów; działalność Urzędu w tym zakresie ma na celu lepsze wykorzystanie specjalistycznych służb tych jednostek, działających w wielu przypadkach na terenie jednego zakładu produkcyjnego;</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">- występowania z wnioskami do właściwych ministrów prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz central spółdzielczych o usunięcie wad albo wstrzymanie produkcji wyrobów niskiej jakości;</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">- wymierzania kary grzywny osobom odpowiedzialnym za jakość produkcji, wprowadzającym do obrotu wyroby niskiej jakości.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Przewiduje się również prowadzenie przez Urząd i jego terenowe organy działalności społecznej w celu propagowania i rozwiązywania problemów jakości.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Podkomisja zaproponowała wprowadzenie poprawek uściślających niektóre przepisy.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Na pytania posłów: Konstantego Łubieńskiego (bezp.”Znak”), Michaliny Tatarkówny-Majkowskiej (PZPR), Tadeusza Młyńczaka (SD), Adolfa Książkiewicza (PZPR), Stanisława Prüfera (PZPR), dotyczących niektórych sformułowań projektu ustawy i zakresu działania przyszłego Centralnego Urzędu Jakości i Miar odpowiedzi udzielił Prezes Głównego Urzędu Miar - Zygmunt Ostrowski.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Konstanty Łubieński (bezp.”Znak”), Bolesław Gregorek (PZPR), Leon Kasman (PZPR), Andrzej Borodzik (PZPR), Ewa Trojanowska (bezp.), Tadeusz Młyńczak (SD), Adolf Książkiewicz (PZPR), Józef Kulesza (PZPR), Łucja Matuszewska (bezp.), Stanisław Prüfer (PZPR), Henryk Rutkowski (PZPR), Franciszek Blinowski (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił Prezes Głównego Urzędu Miar - Zygmunt Ostrowski.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">W dyskusji posłowie zgłosili szereg uwag dotyczących szerokiego działania na rzecz poprawy jakości produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Wskazywano, że powołanie Centralnego Urzędu Jakości i Miar jest jednym z ogniw służących temu celowi, Urząd powinien stać się skutecznym instrumentem oddziaływania państwa na poprawę jakości produkcji. W ramach swoich uprawnień Urząd powinien szczególny nacisk położyć na koordynację szkolenia kadr kontroli technicznej i pracy tego aparatu na wszystkich szczeblach produkcji i administracji przemysłu. Rozważano możliwość powołania przysięgłych kontrolerów jakości produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">Zwrócono uwagę na konieczność ustalenia zasad współpracy Urzędu z Polskim Komitetem Normalizacyjnym oraz z Wyższym Urzędem Górniczym.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">Komisje przyjęły projekt ustawy o utworzeniu Centralnego Urzędu Jakości i Miar wraz z poprawkami podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">Na sprawozdawcę na plenarnym powiedzeniu Sejmu wybrano posła Henryka Szafrańskiego (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">Zlecono podkomisji zaznajomienie się z przygotowanymi projektami rozporządzeń wykonawczych do ustawy oraz opracowania projektów dezyderatów dotyczących współdziałania i koordynacji działalności różnych jednostek zajmujących się kontrolą jakości oraz roli i funkcji kontroli technicznej w zakładach produkcyjnych, jak również projektu powołania przysięgłych kontrolerów.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">Projekt ustawy o miarach i narzędziach pomiarowych zreferował w imieniu podkomisji poseł Igor Łopatyński (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">W związku z rozwojem techniki pomiarowej i wzrostem znaczenia pomiarów dla rozwoju postępu technicznego w przemyśle i kontroli jakości wyrobów, zachodzi potrzeba jednolitego i kompleksowego uregulowania zagadnienia miar i narzędzi pomiarowych we wszystkich gałęziach gospodarki narodowej. Obowiązujący dotychczas dekret z 1951r. o organach administracji miar oraz o miarach i narzędziach mierniczych nie odpowiada obecnym potrzebom gospodarki, Niezbędne jest też odpowiednie ustalenie obowiązków uprawnień organów administracji miar oraz resortów gospodarczych. Tym celom służy, wraz z projektem ustawy o utworzeniu Centralnego Urzędu Jakości i Miar - również projekt ustawy o miarach i narzędziach pomiarowych.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#">Rozszerza się zakres działania Centralnego Urzędu Jakości i Miar na procesy produkcyjne przemysłu, wprowadzając obowiązek dokonywania przez jednostki gospodarki uspołecznionej okresowego sprawdzania użytkowanych narzędzi pomiarowych. Ustawa przewiduje powołanie sieci punktów legalizacyjnych w dużych ośrodkach przemysłowych. Utrzymana zostaje zasada wiodącej roli organów administracji miar we wszystkich gałęziach techniki i gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#">Istotnym dla podniesienia jakości seryjnej produkcji narzędzi pomiarowych jest przepis przewidujący znacznie szersze obowiązki zakładów produkcyjnych i organów administracji miar w zakresie kontroli jakości narzędzi pomiarowych, uzależniając podjęcie ich produkcji od spełnienia określonych warunków.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#">Organy administracji miar obejmą również swym zakresem działania wzorce fizyczne lub chemiczne właściwości ciał, na równi z wzorcami miar i kontrolnymi przyrządami pomiarowymi stosowanymi w przemyśle.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#">Projekt ustawy o miarach i narzędziach pomiarowych jest ważnym krokiem w kierunku usprawnienia ustawodawstwa administracyjnego w tym zakresie, a zarazem przejawem konsekwentnej polityki rządu zmierzającej do wdrażania postępu technicznego we wszystkich dziedzinach naszej działalności gospodarczej, do systematycznego podnoszenia na wyższy poziom jakości produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#">Komisje przyjęły projekt ustawy o miarach i narzędziach pomiarowych, z poprawkami uściślającymi niektóre przepisy. Na sprawozdawcę na plenarnym posiedzeniu Sejmu wybrano posła - Igora Łopatyńskiego (PZPR).</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>