text_structure.xml 15.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">26 stycznia 1967 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Bronisława Drzewieckiego (ZSL), wysłuchała informacji Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego o aktualnym stanie prac nad projektem ustawy o lasach państwowych i gospodarce drewnem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli: Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing, wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów oraz przedstawiciel Wydziału Rolnego KC PZPR - Stanisława Dudzińska.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">Przed rozpoczęciem obrad zastępca przewodniczącego Komisji poseł Jerzy Szukała złożył - w imieniu Komisji - życzenia przewodniczącemu Komisji - posłowi Bronisławowi Drzewieckiemu z okazji jego 60-ej rocznicy urodzin.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">Informację o stanie prac nad projektem ustawy o lasach państwowych i gospodarce drewnem przedstawił Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">Wstępne, nie poddane jeszcze uzgodnieniom międzyresortowym założenia projektu ustawy są wynikiem długotrwałej pracy aktywu resortu przy udziale czynników społecznych i zainteresowanych organizacji, placówek naukowych i stowarzyszeń. Komisja resortowa przygotowująca projekt założeń ustawy korzystała z wielu wniosków i tez zgłoszonych przez administrację leśną i organizacje społeczne.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">Projekt założeń odstępuje od tradycyjnej nazwy „państwowe gospodarstwo leśne”, ponieważ pojęcie to nie uwzględnia całości lasów państwowych zarządzanych przecież nie tylko przez Ministra Leśnictwa. Projekt zmierza do pełnego unormowania problematyki wszystkich lasów państwowych wiążąc ją ze sprawami gospodarki drewnem. Jest to wyraz integracji leśnictwa i przemysłu drzewnego, jaka dokonała się w minionym 20-leciu. Minister Leśnictwa, w myśl założeń, powinien mieć pełniejsze uprawnienia w zakresie ogólnego kierownictwa sprawami gospodarki drzewnej w kraju. W szczególności w zakresie koordynacji działania wszystkich przedsiębiorstw przerabiających drewno, bez względu na ich organizacyjne podporządkowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Projekt przewiduje rozwiązanie szeregu spraw pracowniczych, m.in. podniesienie rangi zawodu leśnika. Proponuje się dwa rozwiązania: w myśl pierwszego wariantu wszyscy pracownicy przedsiębiorstw lasów państwowych byliby zatrudnieni na podstawie umowy o pracę według zasad układu zbiorowego; w myśl drugiego wariantu - przewiduje się wprowadzanie stosunku służbowego dla pracowników inżynieryjno-technicznych i równorzędnych dla pracowników administracyjno-biurowych z wyjątkiem służb pomocniczych, jak transportowa i remontowo-budowlana. Za tym drugim rozwiązaniem wypowiadają się okręgowe zarządy lasów państwowych.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Projekt założeń przewiduje przyznanie pracownikom przedsiębiorstw lasów państwowych szeregu uprawnień. Podjęcie radykalniejszych środków dla podniesienia rangi pracowników pionu leśnictwa jest konieczne z uwagi na pogłębiający się brak zainteresowania tym zawodem.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Projekt zakłada rozwiązanie szeregu zagadnień z zakresu zachowania ochrony i zagospodarowania lasów państwowych, kładąc nacisk na konieczność zabezpieczenia tych lasów przed szkodliwym wpływaniem procesów produkcyjnych przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Projekt zakłada wreszcie rozwiązanie takich problemów, jak likwidacja służebności ciążących na lasach państwowych (serwitutów) i szereg problemów dotyczących zarządzania lasami państwowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Naczelnik Wydziału w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, zastępca przewodniczącego komisji resortowej, opracowującej tezy do projektu nowej ustawy - Ludwik Jastrzębski.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzySzukała">Dobrze, że Komisja zapoznaje się z wstępnymi założeniami ustawy o gospodarce leśnej już w okresie przygotowywania projektu. Nowelizację starych przepisów w tym zakresie, Komisja niejednokrotnie postulowała.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJerzySzukała">Przedstawione przez resort założenia projektu ustawy zasługują na poparcie, zwłaszcza ta część, która dotyczy ustawowego uregulowania problemów socjalno-bytowych pracowników leśnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełJerzySzukała">Niejednokrotnie już sygnalizowany niepokojący odpływ pracowników leśnych oraz niewystarczający dopływ nowych kadr stwarzają konieczność zagwarantowania takich przywilejów i uprawnień tej grupie pracowników, ażeby poczuli się oni ściślej związani ze swoją pracą i wyuczonym zawodem.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełJerzySzukała">Przy opracowywaniu projektu ustawy należy możliwie w maksymalny sposób zagwarantować konsultacje z odpowiednimi organami związków zawodowych oraz instancjami PZPR i ZSL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełLeonOlszewski">Nadanie w projekcie ustawy odpowiedniej rangi pracownikom administracji leśnej jest jak najbardziej słuszne. Pracownicy najniższego szczebla tej administracji - gajowi - wykonują przecież odpowiedzialne funkcje strażników mienia państwowego i dlatego słusznie ustawa przewiduje udostępnienie im broni oraz zapewnienie ochrony prawnej.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełLeonOlszewski">Resort leśnictwa musi zapewnić sobie kadrę stałych robotników leśnych; fluktuacja w tej grupie pracowników jest jeszcze wciąż zbyt duża. Zabezpieczenie stabilizacji tych pracowników wymaga wielu przedsięwzięć ze strony resortu, przede wszystkim natury socjalno-bytowej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełLeonOlszewski">Istotnym problemem jest zagwarantowanie w ustawie prawidłowej ochrony lasów, a przede wszystkim właściwego ich użytkowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełMartaMalcharek">Słuszne były głosy o konieczności zapewnienia lepszych warunków socjalno-bytowych pracownikom leśnym i otoczenia ich większą opieką ze strony państwa i resortu. Obchody „Dnia Leśnika” powinny uzyskać sankcję prawną.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełMartaMalcharek">Jakość umundurowania pracowników leśnych jest jeszcze w dalszym ciągu niezadowalająca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełWładysławKozdra">Prezentowane na posiedzeniu wstępne założenia ustawy były dyskutowane w gronie zainteresowanych pracowników leśnictwa. W środowisku tym silnie postuluje się szybkie jej uchwalenie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełWładysławKozdra">Przedstawione wstępne założenia ustawy należy uznać za postępowe w stosunku do dotychczasowych przepisów. Coraz większa integracja leśnictwa z innymi działami gospodarki narodowej oraz coraz ostrzej zarysowujący się deficyt drewna wymagają ustawowego uregulowania szeregu problemów w dziedzinie gospodarki leśnej i drzewnej.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełWładysławKozdra">Słuszne są wnioski w sprawie bardziej ścisłego bilansowania wysokości wyrębu lasów z ich możliwościami produkcyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełWładysławKozdra">W dostatecznym stopniu należy również zabezpieczyć w przepisach ustawy ochronę lasów przez innych użytkowników, poza resortem leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełWładysławKozdra">Należałoby przewidzieć stopniowe likwidowanie, ciążących na lasach państwowych służebności, ustalając jednak rozsądne terminy.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełWładysławKozdra">Prowadzenie prawidłowej gospodarki leśnej oraz konieczność wzmożenia produkcyjności lasów wymagają zabezpieczenia odpowiednich środków inwestycyjnych. Wysokość nakładów powinna być ustawowo zabezpieczona.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełWładysławKozdra">Z praktyki wiemy, że lasy prywatne są gorzej zagospodarowane, przyrost drewna w tych lasach jest czterokrotnie mniejszy niż w lasach państwowych. Właściciele lasów prywatnych niejednokrotnie zgadzają się na odsprzedanie ich państwu. Należałoby ustawowo zabezpieczyć możliwość dokonywania takich transakcji.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PosełWładysławKozdra">W projekcie nowej ustawy należy również przewidzieć tryb postępowania przy przekazywaniu lasów państwowych innym resortom, poza resortem leśnictwa oraz przy ponownym przejmowaniu tych lasów przez resort wiodący, tj. przez resort leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PosełWładysławKozdra">Zawarte w projekcie ustawy przywileje socjalno-bytowe dla pracowników leśnictwa przyczyniłyby się na pewno do podniesienia rangi zawodu leśnika i propozycje te powinny znaleźć poparcie Komisji. Specyfika zawodu leśnika wymaga od tej grupy pracowników leśnych dużej samodzielności i zdyscyplinowania. Z tych też względów stosowanie w stosunku do nich pragmatyki służbowej i odpowiedzialności dyscyplinarnej byłoby jak najbardziej słuszne. Projekt powoływania pracowników administracji leśnej w drodze nominacji jest godny poparcia, podniosłoby to autorytet leśnika jak również stworzyłoby możliwość lepszego egzekwowania nałożonych na niego obowiązków.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PosełWładysławKozdra">Wydaje się, że przyjęcie przez Sejm proponowanego projektu ustawy w okresie bieżącej kadencji byłoby dużym osiągnięciem Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego i stanowiłoby poważny wkład dla podniesienia poziomu gospodarki leśnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefSasak">Różnice w warunkach pracy i niektórych uprawnieniach socjalnych między robotnikami zatrudnionymi w przemyśle a robotnikami leśnymi są bardzo znaczne. Stworzenie lepszych warunków dla pracowników lasów państwowych jest koniecznością. Resort podjął słuszną i potrzebną pracę dla unormowania przepisów prawnych obowiązujących w gospodarce leśnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławCeberek">Rozważenia wymaga sprawa regulacji wynagrodzeń za pracę chłoporobotników zatrudnionych w lasach. Wydaje się niecelowe utrzymywanie leśniczych lasów niepaństwowych z uwagi na rozrzucenie tych terenów na znacznej przestrzeni. Wszystkie lasy powinny byś poddane pod nadzór leśniczych państwowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełEugeniaKowal">Odnosi się ciągle wrażenie, że nie docenia się u nas roli gospodarki leśnej i znaczenia lasów. Dotyczy to m.in. prasy, radia i telewizji; nie propaguje się wartości lasów i grożących im niebezpieczeństw. Zwracają uwagę znaczne zaniedbania lasów prywatnych; aktualizacji wymaga układ zbiorowy pracowników leśnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJózefZuj">W założeniach do projektu ustawy słusznie zwraca się uwagę na zagadnienia socjalne i uprawnienia pracownicze osób zatrudnionych w leśnictwie. Projekt ustawy w sposób niedostateczny uwzględnia sprawę zalesień nieużytków rolnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanSabik">Projekt ustawy zasługuje na pełne poparcie, ponieważ służy zarówno poprawie warunków działalności gospodarstwa leśnego, jak i poprawie warunków pracy pracowników leśnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełCzesławSadowski">Bezsprzecznie słuszne są zawarte w założeniach projektu ustawy zamierzenia kompleksowego pojęcia zagadnień gospodarki leśnej i przemysłu drzewnego. Konieczne jest wyraźniejsze zaakcentowanie kwestii lasów niepaństwowych. Precyzyjniejszego określenia wymagają zagadnienie szkód wyrządzonych przez zwierzynę w lasach. Postanowienia nowej ustawy powinny być związane z odpowiednimi postanowieniami ustawy o lasach państwowych i o prawie łowieckim. W sprawie wywłaszczeń trzeba bardziej precyzyjnie określić warunki, kiedy państwo może przejąć na własność enklawy leśne, stanowiące własność prywatną.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełCzesławSadowski">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing i naczelnik wydziału w tym resorcie - Ludwik Jastrzębski.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełCzesławSadowski">Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing zapewnił, że w toku dalszych prac nad projektem ustawy uwzględnione będą wysunięte w dyskusji uwagi Komisji.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełCzesławSadowski">Przewiduje się, że prace nad projektem ustawy zostaną zakończone do końca kwietnia bież. roku, po czym zostanie on przekazany do uzgodnień międzyresortowych.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełCzesławSadowski">Komisja przyjęła do wiadomości odpowiedzi Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego na dezyderaty w sprawach:</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PosełCzesławSadowski">- wprowadzenia i szerszego zastosowania tworzyw sztucznych w produkcji mebli, - powołania Komisji wzornictwa mebli złożonej z przedstawicieli handlu i przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PosełCzesławSadowski">W odpowiedzi na pierwszy dezyderat Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego wyjaśnił, że w latach 1966–1970 w przemyśle kluczowym, terenowym i spółdzielczym nastąpi pewien rozwój chemizacji produkcji mebli. Zużycie tworzyw sztucznych i wyrobów z tych tworzyw w produkcji meblarskiej wyczerpuje w zasadzie aktualne możliwości przemysłu chemicznego, a ograniczone jest m.in. brakiem doświadczeń w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PosełCzesławSadowski">W odpowiedzi na drugi dezyderat Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego informuje, że warunkiem wprowadzenia na rynek nowych wzorów mebli jest uzyskanie pozytywnej oceny dokonywanej przez specjalne komisje ocen wzorów działających przy Zjednoczeniu Przemysłu Meblarskiego, CZSP i Centrali Handlu Meblami. Zjednoczenie Przemysłu Meblarskiego wystąpiło już z projektem utworzenia Centralnej Komisji Selekcyjnej, która przy udziale przedstawicieli handlu kierować będzie do produkcji najlepsze wzory mebli zgłaszane przez poszczególne piony produkcyjne. Zjednoczenie Przemysłu Meblarskiego sukcesywnie przeprowadza akcję przeglądania wszystkich wzorów mebli i zastępowania przestarzałych typów i wzorów nowymi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>