text_structure.xml
48.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniach 6 i 7 października 1966 r. Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Ziętka (PZPR), rozpatrzyła projekt uchwały o 5-letnim planie rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966-1970 w części dotyczącej budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">- przedstawiciele sejmowej Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, - przedstawiciele Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z Ministrem Marianem Olewińskich Ministerstwa Gospodarki Komunalnej z podsekretarzem stanu Zdzisławem Drozdem, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego - z podsekretarzem stanu Józefem Talmą, Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z podsekretarzem stanu - Henrykiem Konopackim, - dyrektor Zespołu NIK - Teodor Borczyński oraz przedstawiciel Centralnej Rady Związków Zawodowych - Tadeusz Czyżyński.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">Informację o planie budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych na lata 1966-1970 złożył Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Marian Olewiński.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJulianTokarski">Koreferat na temat 5-letniego planu rozwoju budownictwa przedstawił poseł Piotr Gajewski (PZPR):</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJulianTokarski">Zadania określone w projekcie planu 5-letniego na lata 1966–1970 są znacznie większe i znacznie trudniejsze niż w ubiegłej 5-latce. O stopniu trudności ich realizacji decyduje nie tyle wielkość zadań, ile inne czynniki. O wielu problemach, które muszą być rozwiązane, aby można było zrealizować zaplanowane inwestycje, mówi opracowanie resortu budownictwa. Zawiera ono program działania zmierzający do zapewnienia warunków realizacji zadań.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJulianTokarski">Jednym ze źródeł trudności wykonawstwa jest wciąż jeszcze występujący nadmierny pośpiech w programowaniu inwestycji, nadmierna ilości przyznawanych inwestycjom priorytetów, prowadząca do przechwytywania przez te inwestycje środków przeznaczonych na inne ważne cele.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJulianTokarski">Trudności stwarza stosowana od lat praktyka „planowania na styk” powodująca wysoki stopień napięcia planu i trudności w jego wewnętrznym zbilansowaniu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJulianTokarski">Ze sprawą planowania inwestycji ściśle wiąże się zagadnienie planowania przestrzennego i koordynacji przestrzennej. Dotyczy to zwłaszcza tzw. budownictwa towarzyszącego, którego wykonawstwo jest poważnie opóźnione w stosunku do realizacji inwestycji przemysłowych i mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełJulianTokarski">Poważnych usprawnień wymaga też projektowanie inwestycji. Ta faza procesu inwestycyjnego przesądza o poziomie technicznym i efektywności danej inwestycji. W budownictwie mieszkaniowym uzyskany został w ubiegłej 5-latce poważny postęp w tym zakresie; znacznie gorzej kształtuje się sytuacja w budownictwie przemysłowym.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełJulianTokarski">Sprawna realizacja zadań budownictwa wymaga zabezpieczenia odpowiednich środków wykonawczych. Na plan pierwszy wysuwa się tu wyposażenie przedsiębiorstw wykonawczych w dostateczną ilość środków transportu, maszyn budowlanych i zmechanizowanych narzędzi. Park maszynowy budownictwa wzrósł wprawdzie w ostatnich latach poważnie, jednakże proces zużycia technicznego wielu maszyn i urządzeń jest bardzo wysoki; nowych nie można uzyskać w dostatecznej ilości i w odpowiednim asortymencie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełJulianTokarski">Sprawne wykonawstwo inwestycji jest warunkowane terminową dostawą dostatecznej ilości i rodzajów materiałów budowlanych. Z informacji resortu wynika wprawdzie, że założony na bieżącą 5-latkę rozwój przemysłu materiałów budowlanych w zasadzie zabezpiecza potrzeby budownictwa, jednakże wobec opóźnienia inwestycji w samym przemyśle materiałów budowlanych, pierwsze lata tej 5-latki charakteryzować się będą trudnościami w pełnym pokryciu tych potrzeb. Stosunkowo opóźniony jest też rozwój produkcji nowoczesnych materiałów gwarantujących postęp techniczny.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełJulianTokarski">Istotnym problemem jest zapewnienie budownictwu niezbędnych dostaw materiałów budowlanych z przemysłu ciężkiego. Zużycie stali przez nasze budownictwo jest bardzo małe.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełJulianTokarski">Resort opracował wprawdzie program przeciwdziałania brakom i łagodzenia trudności w zakresie zaopatrzenia w materiały budowlane, jednakże realizacja tego programu przynieść może odczuwalne efekty dopiero w końcu tej lub w pierwszych latach następnej 5-latki.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełJulianTokarski">Rozwiązania wymaga też szereg problemów związanych z zabezpieczeniem dopływu kadr inżynieryjno-technicznych i kwalifikowanych robotników.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PosełJulianTokarski">Z analizy założeń planu 5-letniego na lata 1966–1970 w dziedzinie budownictwa wynikają następujące wnioski:</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełJulianTokarski">- zabezpieczyć należy środki dla pełnego wykonania wzrastających, zwłaszcza w pierwszych latach planu 5-letniego, zadań budownictwa;</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PosełJulianTokarski">- bieżąca 5-latka nie zaspokoi jeszcze zapotrzebowania budownictwa na zmechanizowany sprzęt, środki transportu, narzędzia itd., konieczne jest więc zanalizowanie rezerw tkwiących jeszcze w przemysłach produkujących te środki w celu ustalenia optymalnych rozwiązań, możliwych w istniejących warunkach;</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PosełJulianTokarski">- analizy wymagają założone proporcje między przyrostem produkcji osiąganym drogą zwiększania wydajności pracy, a przyrostem produkcji osiąganym drogą zwiększenia zatrudnienia;</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PosełJulianTokarski">- usprawnienia wymaga gospodarka parkiem maszynowym budownictwa a zwłaszcza gospodarka remontowa;</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PosełJulianTokarski">- dla złagodzenia deficytu niektórych asortymentów materiałów budowlanych należy postulować przyśpieszenie modernizacji zakładów produkujących te materiały;</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PosełJulianTokarski">- resorty produkujące materiały budowlane nie zapewniają pełnego pokrycia potrzeb budownictwa; dlatego też celowe byłoby ponowne zbilansowanie potrzeb i możliwości ich pokrycia oraz pełne wykorzystanie wszystkich rezerw tkwiących jeszcze w przemysłach współpracujących z budownictwem. Uwzględnić też należy możliwości importu;</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PosełJulianTokarski">- w zakresie programowania, projektowania i planowania oraz realizacji inwestycji niezbędne jest: jak najszybsze opracowanie programów rozwoju poszczególnych branż, maksymalne koncentrowanie nakładów, kompleksowe projektowanie i planowanie wszelkich inwestycji łącznie z inwestycjami zaplecza, dążenie do stabilizacji koncepcji rozwoju poszczególnych przemysłów, doskonalenie trybu i metod opracowania i wdrażania planów wieloletnich, dwuletnich i rocznych, maksymalne odchodzenie od praktyki „planowania na styk” zakładającego zbyt wysoki stopień napięcia planu, tworzenie niezbędnych rezerw na inwestycje własne resortu, tworzenie rezerw materiałowych i wykonawczych, przestrzeganie zasady nie przyjmowania do wykonawstwa inwestycji nie posiadających kompletnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, wprowadzenie zasady, że głównym miernikiem wykonania planu jest oddawany do użytku obiekt, rozszerzenie systemu generalnych dostawców, rygorystyczne przestrzeganie zasady koncentracji nakładów oraz inwestycyjnego rachunku ekonomicznego, urealnienie cykli sporządzania projektów inwestycyjnych;</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PosełJulianTokarski">- w celu uzyskania zwiększonego dopływu kadr inżynieryjnych należałoby zbadać możliwości dalszej rozbudowy sieci wieczorowych szkół inżynieryjnych oraz zmiany systemu stypendiów fundowanych;</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PosełJulianTokarski">- rozwijać należy sieć przyzakładowych szkół budowlanych oraz innych systemów zdobywania kwalifikacji przez robotników;</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PosełJulianTokarski">- dla uatrakcyjnienia pracy w budownictwie, niezbędne jest opracowanie szczegółowego programu poprawy warunków socjalno-bytowych pracowników budownictwa.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#PosełJulianTokarski">Koreferat dotyczący projektu 5-cioletniego planu produkcji materiałów budowlanych przedstawił poseł Arkadiusz Łaszewicz (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#PosełJulianTokarski">W latach 1961–1965 uzyskano 57-procentowy przyrost produkcji materiałów budowlanych, jednakże produkcja materiałów ściennych wzrosła zaledwie o 21,2 proc. Ta dysproporcja spowodowała wiele trudności, głównie dla budownictwa nieuspołecznionego, poważnie utrudniła rytmiczną realizację planu przez budownictwa uspołecznione. Zarówno resort jak i rady narodowe podjęły szereg kroków zmierzających do złagodzenia trudności.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#PosełJulianTokarski">Zarówno rozmiary, strukturę jak i terenowe rozmieszczenie nakładów na inwestycje w przemyśle materiałów budowlanych na lata 1966–1970 należy uznać za słuszne. Czynią one zadość podstawowym postulatom w sprawie przyśpieszenia rozwoju produkcji materiałów ściennych, kruszyw i materiałów konsumpcyjnych; słusznie również ponad połowę środków przeznacza się na modernizację i rozbudowę zakładów już istniejących.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#PosełJulianTokarski">Na pozytywną ocenę zasługuje także plan postępu technicznego, którego realność uwarunkowana jest terminowością dostaw maszyn i urządzeń technicznych.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#PosełJulianTokarski">Wydaje się jednak, że mimo poważnego wzrostu - nakłady inwestycyjne na rozwój przemysłu materiałów ściennych są jeszcze za niskie; wiele do życzenia pozostawia również stan przygotowania tych inwestycji. Inwestycje te powinny mieć charakter priorytetowy. Wzmocnić należy również koordynację branżową produkcji materiałów ściennych.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#PosełJulianTokarski">Drugim istotnym problemem jest zabezpieczenie budownictwa pełnej i terminowej realizacji dostaw materiałów produkowanych przez inne resorty. Niepełna realizacja planów i nieterminowość dostaw tych materiałów powodowała niejednokrotnie przestoje. Komisja Planowania przy Radzie Ministrów i zainteresowane resorty powinny poddać rewizji dotychczasowy system bilansowania materiałów dla potrzeb budownictwa i dokonać niezbędnych zmian w polityce ich rozdzielnictwa.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#PosełJulianTokarski">Istotnym problemem mogącym wpłynąć na złagodzenie trudności materiałowych może być przyśpieszenie wzrostu zużycia przez budownictwo tworzyw sztucznych dostarczanych przez przemysł chemiczny; chodzi tu przede wszystkim o materiały do robót wykończeniowych, materiały izolacyjne oraz używane do instalacji wodociągowo-kanalizacyjnych i elektrycznych. Zapoczątkowana powinna być także produkcja materiałów konstrukcyjnych: zbrojonych włókien szklanych i całych ścian osłonowych do budynków wznoszonych metodami uprzemysłowionymi. Resort przemysłu chemicznego powinien wydatnie rozwinąć bazę produkcyjną tworzyw sztucznych oraz rozszerzać zakres prac naukowo-badawczych w tej dziedzinie. Za wysokie wydają się ceny zbytu niektórych materiałów dostarczanych przez przemysł chemiczny.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#PosełJulianTokarski">Obecny stan uzbrojenia technicznego przemysłu materiałów budowlanych w niezbędne maszyny i urządzenia techniczne pozostawia wiele do życzenia. Zarówno przemysł cementowy jak i przemysł kruszyw i ceramiki budowlanej wymagają szybkiego wyposażenia w nowoczesny park maszynowy. Nie w pełni uwzględnione zostały postulaty resortu w sprawie przyśpieszenia rozwiązań konstrukcyjnych w zakresie produkcji pieców cementowych i innych maszyn dla ceramiki budowlanej. Należałoby bardziej zbliżyć producenta maszyn dla przemysłu materiałów budowlanych - do użytkownika, tak jak to uczyniono z pomyślnymi wynikami w przemyśle włókienniczym, papierniczym i rolno-spożywczym.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#PosełJulianTokarski">Resort przystąpił w roku bieżącym do opracowania programu rozwoju zaplecza remontowo-budowlanego w przemyśle materiałów budowlanych; przewiduje się m.in. scentralizowanie baz remontowo-naprawczych, które mają również zapewnić produkcję części zamiennych; postulować należy rozszerzenie tych prac również na przemysł terenowy, który w tej dziedzinie ma poważne zaniedbania.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#PosełJulianTokarski">Rozwój przemysłu materiałów budowlanych wymaga prawidłowego ukształtowania bazy naukowo-badawczej, zwiększenia zakresu prac naukowo-badawczych oraz zapewnienia warunków ich realizacji. Komitet Nauki i Techniki powinien podjąć w tym zakresie niezbędne decyzje.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#PosełJulianTokarski">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefNagórzański">Na tle pozytywnej na ogół oceny założeń planu 5-letniego w zakresie budownictwa wyłoniły się pewne zastrzeżenia, z których najważniejsze dotyczy rytmiczności dostaw na budowy materiałów budowlanych wszelkiego typu. Nierytmiczność w zaopatrzeniu materiałowym budów jest zjawiskiem powtarzającym się i wywołującym niekorzystne skutki. Jeśli np. w III kwartale nadchodzą materiały, które potrzebne były na budowie w II kwartale, przestoje i chaos organizacyjny stają się nieuchronne. Chodzi tu głównie o zaopatrzenie budownictwa przez inne resorty.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJózefNagórzański">Zastrzeżenia budzi nadal jakość materiałów, głównie wykończeniowych; osiągnięto już znaczną poprawę jakości farb i lakierów, ale ostatnio jakość ich znów się obniżyła.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJózefNagórzański">Rozważenia wymagają problemy zaplecza przedsiębiorstw budowlanych. Na terenie woj. krakowskiego rozbudowa zaplecza wyraźnie się opóźnia w stosunku do zadań i potrzeb przedsiębiorstw. Jest to mankament tak dalece dokuczliwy, że warto zastanowić się nad tym, czy nie należałoby nawet kosztem skreślenia jakiejś nowej inwestycji ulepszyć zaplecze przedsiębiorstw budowlanych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełJózefNagórzański">Fluktuacja kadr nie jest już chyba obecnie poważniejszym hamulcem w budownictwie. W woj. krakowskim fluktuacja załóg jest w bieżącym roku o połowę mniejsza niż w ubiegłym, a przecież nic nie zmieniło się zasadniczo w sytuacji załóg, uległa tylko pewnej poprawie organizacja pracy. Poprzednio nienależyte przygotowanie frontu robót powodowało niejednokrotnie, że zarobki kształtowały się na niskim poziomie. Konieczne jest zatem położenie jak największego nacisku na dalsze ulepszenie organizacji pracy w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełJózefNagórzański">Należałoby wyjaśnić jakie są rzeczywiste możliwości produkcji maszyn i narzędzi budowlanych; nie ulega kwestii, że w tym zakresie istnieją rezerwy, które można i należy wykorzystać.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełJózefNagórzański">Nie najlepiej przebiega rozdział robót. Nie było dobrze i wówczas, gdy rozdział robót pozostawał w gestii rad narodowych. Obecnie, gdy o przydziale robót decydują przedsiębiorstwa budowlane, nierzadko drobne braki w dokumentacji stają się pretekstem do odmowy przyjęcia zlecenia. Konieczne jest dopilnowanie, aby tego rodzaju przeszkody natury formalnej nie hamowały budownictwa.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełJózefNagórzański">Problem zaopatrzenia budownictwa przez inne resorty, których udział w tym zaopatrzeniu jest bardzo znaczny, powinien stać się przedmiotem szczególnego zainteresowania Komisji. Przy rozpatrywaniu projektu planu na rok 1967 należałoby wysłuchać informacji właściwych resortów na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełWincentyAleksiejczuk">Dorobek budownictwa jest duży, trzeba jednak więcej jeszcze uwagi poświęcić likwidacji występujących braków.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełWincentyAleksiejczuk">Moc wykonawcza budownictwa nie jest wystarczająca. Niedobór zdolności wykonawczych daje się silnie odczuć w woj. olsztyńskim; brak wielu urządzeń, dźwigów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełWincentyAleksiejczuk">Zła bywa niekiedy jakość cegły, której używa się do budowy kosztownych obiektów. Nie będzie to bez wpływu na ich trwałość.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełWincentyAleksiejczuk">Dużą bolączką są przewlekające się dostawy materiałów budowlanych, na które trzeba niekiedy wyczekiwać miesiącami. Powinny być tworzone rezerwy, które umożliwiałyby nabywanie materiałów potrzebnych w danej fazie budowy.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełWincentyAleksiejczuk">Duże braki występują w dziedzinie zaopatrzenia budownictwa wiejskiego, a także mocy przerobowych przedsiębiorstw pracujących na potrzeby wsi. Niedobór ten powoduje, że z roku na rok nie są realizowane m.in. w PGR-ach wielomilionowe inwestycje produkcyjne.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełWincentyAleksiejczuk">W regionach północno-zachodnich odczuwa się dotkliwie brak materiału drzewnego do budowy - głównie dłużycy tartacznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełHenrykHałas">W planie 5-letnim zakłada się poważny wzrost budownictwa. Równocześnie słyszy się opinie, że plan ten jest bardzo napięty i mogą powstać trudności w jego realizacji. Wydaje się, że opinie te są w pewnej mierze uzasadnione, gdyż nie zdołaliśmy ciągle jeszcze pokonać trudności, wynikających z bilansowania „na styk”.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełHenrykHałas">Cykle realizacji inwestycji są zbyt długie. Wiele uwag z tej dziedziny nasunęło się posłom, którzy w ramach podkomisji budownictwa wizytowali budowę kombinatu celulozowego w Świeciu. Należy tworzyć odpowiednie bodźce dla skrócenia cyklu budowlanego na dużych obiektach. Wydatek ten na pewno się opłaci, obowiązujące obecnie bodźce są niewystarczające.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełHenrykHałas">Należy stworzyć warunki sprzyjające stabilizowaniu się kadr robotników budowlanych, łagodzić skutki oddzielania się od rodzin, wskutek nieuchronnych wędrówek po kolejnych budowach.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełHenrykHałas">W kombinacie w Świeciu stwierdzono m.in. fragmentaryczny spływ dokumentacji. Zasada rozpoczynania inwestycji dopiero po otrzymaniu pełnej dokumentacji od inwestora nie powinna być naruszana.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełHenrykHałas">Trudności w dziedzinie materiałów budowlanych obciążają w poważnej mierze resort przemysłu ciężkiego. Niedobór dostaw z tego resortu nie pozwala na stworzenie rezerw, których brak powoduje różnorodne niekorzystne skutki w zakresie rytmiczności pracy budownictwa, organizacji robót, wydajności pracy. Bez odpowiednich rezerw materiałowych staje pod znakiem zapytania możliwość normowania pracy robotników budowlanych.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PosełHenrykHałas">W dziedzinie materiałów budowlanych pochodzenia mineralnego trudności zostały złagodzone wskutek zwiększonej podaży cementu. Nadal brak cegły. W pewnym zakresie można w budownictwie wiejskim zastępować cegłę cementem, jednakże uruchomienie mechanizmu tej wymiany jest bardzo powolne. Skutki ograniczenia w swoim czasie produkcji cegły dadzą się jeszcze długo odczuć.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PosełHenrykHałas">Resort budownictwa nie wykorzystuje w pełni nakładów inwestycyjnych przewidzianych na rozbudowę przemysłu materiałów budowlanych pochodzenia mineralnego. Resort budownictwa w pierwszym rzędzie powinien zadbać o rozwój własnej produkcji i w pełni powinien wykonać zadania nałożone nań w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PosełHenrykHałas">Poprzeć należy wnioski koreferenta w sprawie rewizji napięć w planie 5-letnim, postulować zwiększenie zakresu budownictwa mieszkaniowego spółdzielczego i rad narodowych, postulować stworzenie skuteczniejszych bodźców materialnego zainteresowania dla skrócenia cykli budowlanych na dużych obiektach.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PosełHenrykHałas">Poseł Jan Dziemba (PZPR) przedstawiciel Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów: Opóźnienia wykonawstwa budowlanego, które mają miejsce na priorytetowych budowach przemysłowych wynikają w głównej mierze z braków materiałowych, niewłaściwej organizacji pracy i braku stabilności załóg budowlanych. Brak stabilności załóg wynika natomiast z nie dość atrakcyjnych warunków pracy w przedsiębiorstwach budowlanych. Dla usprawnienia budowy wielkich obiektów należałoby zrezygnować z angażowania dużych przedsiębiorstw budowlanych w małe przedsięwzięcia budowlane.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanGałązka">Niepokój budzą niedostatek potencjału wykonawczego budownictwa i dokuczliwe braki materiałów budowlanych. Pracę biur projektowych należałoby lepiej dostosować do nowych zadań inwestycyjnych, a nowoczesność rozwiązań projektowych oceniać przede wszystkim pod kątem uzyskanych efektów ekonomicznych. Znacznie większej uwagi ze strony zainteresowanych resortów wymaga sprawa mechanizacji prac budowlanych. Program prac inwestycyjnych musi być także ściśle skorelowany z programem prac naukowo-badawczych w resorcie budownictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełHalinaSkibniewska">Problem jakości budownictwa mieszkaniowego jest przedmiotem zainteresowania prawie całego społeczeństwa. Z pozycji użytkownika mieszkań na pojęcie jakości składa się 5 podstawowych czynników: pierwszy - to możliwość wyboru różnych form mieszkalnictwa dostosowanych do konkretnych potrzeb łącznie ze sprawą wyboru modeli mieszkań dopasowanych do struktur rodzinnych; drugi - dotyczy osiedla, a w tym programu usług i ich lokalizacji; trzeci czynnik - to sprawa samego mieszkania, a więc rozwiązań funkcjonalno-użytkowych, a szczególnie właściwych rozwiązań w zakresie izolacji wewnętrznej w mieszkaniach i standardu wyposażeniowego; czwarty czynnik - dotyczy wykonawstwa osiedli i budynków mieszkaniowych, gwarantującego możliwość ich dobrej eksploatacji; piąty czynnik nazywamy wyrazem architektonicznym budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełHalinaSkibniewska">Jeśli chodzi o stworzenie różnych form, mieszkalnictwa, to w tej dziedzinie dopiero pod koniec planu 5-letniego spółdzielczość mieszkaniowa zamierza poczynić realne kroki, które by uwzględniały potrzeby osób starszych, młodych rodzin, osób samotnych itp. Nie uda się natomiast w najbliższych latach osiągnąć poprawy struktury mieszkań, ponieważ wynika ona z tzw. zestawów wojewódzkich, determinujących określoną, obowiązującą obecnie strukturę mieszkań (np. ciemne kuchnie, przechodnie pokoje, brak przewietrzenia itp.).</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełHalinaSkibniewska">Obowiązujący aktualnie normatyw urbanistyczny, a szczególnie normatyw warszawski, jest bardzo ubogi. Nie załatwia on tak podstawowych spraw jak charakterystyczny dla wszystkich społeczeństw uprzemysłowionych problem samochodu i hałasu. Nie ma sposobu na zahamowanie dążności społeczeństwa do posiadania samochodu jako ważnego elementu poziomu cywilizacyjnego. Nasz normatyw urbanistyczny nie uwzględnia skutków tego zjawiska, w rezultacie czego musi dojść do pochłonięcia przez przyszłe parkingi terenów, przeznaczonych obecnie na zieleń lub urządzenia dziecięce. Zagęszczenie budownictwa mieszkaniowego, spowodowane normatywem urbanistycznym nie uwzględnia także destrukcyjnego wpływu hałasu na życie mieszkańców miast. Budynki mieszkalne z reguły lokalizowane są zbyt blisko źródeł hałasu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełHalinaSkibniewska">Również normatyw powierzchni mieszkalnej jest dość ostry, ale można byłoby wykorzystać istniejące rezerwy tych normatywów, stosując na przykład górne granice normatywu. Na przeszkodzie temu stoją zestawy wojewódzkie, w których zastosowano normatywy grubo poniżej górnych granic.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełHalinaSkibniewska">W zakresie instalacji sanitarnych i innych należymy do krajów pozytywnie wyróżniających się, czego niestety nie da się powiedzieć o wyposażeniu mieszkań w tak podstawowe urządzenia jak pawlacze, obudowa kuchni i szafy. W tej ostatniej dziedzinie znacznie cofnęliśmy się w porównaniu sprzed 5 laty i nie ma szans na zmianę obecnego stanu rzeczy w najbliższym okresie.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełHalinaSkibniewska">Jeśli chodzi o wykonawstwo budowlane, wciąż nie można rozwiązać sprawy bardziej powszechnego wprowadzenia do budownictwa mieszkaniowego materiałów z tworzyw sztucznych, nowoczesnych meblościanek i innych materiałów, produkowanych przez różne resorty, a służących racjonalnemu wykończeniu budynku z punktu widzenia jego przyszłej eksploatacji.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PosełHalinaSkibniewska">Z okazji Kongresu Kultury Polskiej należy podkreślić, że architektura należy do najcenniejszych czynników kulturotwórczych. Nieprzypadkowo Polska szczyci się takimi dziełami architektonicznymi jak Starówka, Wilanów, Wawel czy Stadion X-lecia. Chodzi więc o to, by i dzisiaj w pełni doceniać znaczenie wychowawcze i kulturotwórcze wyrazu architektonicznego budownictwa mieszkaniowego. Na całym świecie trwa atak na monotonię i nudę form architektonicznych w masowym budownictwie mieszkaniowym.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PosełHalinaSkibniewska">Należałoby więc postulować, by:</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PosełHalinaSkibniewska">- wprowadzić zróżnicowany program mieszkań, - zrewidować normatyw urbanistyczny, - dopasować wykonawstwo budowlane do potrzeb mieszkalnictwa a nie odwrotnie, - dostosować słuszną typizację do potrzeb mieszkalnictwa preferując uniwersalne elementy a nie całościowe projekty budynków typowych, - nadać większe znaczenie zróżnicowaniu form architektonicznych.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PosełHalinaSkibniewska">Należy też jak najrychlej przystąpić do opracowania projektów, które będą realizowane po 1970 r. tak, aby starczyło czasu na eksperymentalne sprawdzenie każdego projektu.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PosełHalinaSkibniewska">Poseł Bronisław Juźków (bezp.) Decydujące znaczenie dla prawidłowej realizacji planów budownictwa ma należyte zaopatrzenie w materiały budowlane. Np. rolnictwo otrzymało sporą ilości środków inwestycyjnych i dlatego notujemy dziś znaczną poprawę w zaopatrzeniu rynku w artykuły rolnicze. Wynika z tego wniosek, że w ten sam sposób należałoby podejść do problemu braków w zakresie materiałów budowlanych. Są także i inne niedomagania w procesie inwestycyjnym, jak nie najlepsza czasem dokumentacja, słabe rozeznanie geologiczne, ale decydują materiały budowlane.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełFranciszekGrochalski">Sprawa braku materiałów budowlanych powinna być rozwiązana systemem jednorazowego doinwestowania przemysłu produkującego materiały budowlane podległego wielu resortom, które te materiały produkują. Równocześnie trzeba doinwestować przedsiębiorstwa wykonawstwa budowlanego w celu wyposażenia ich w nowoczesną technikę budowlaną. Póki nie dokona się tych dwóch posunięć, dopóty panem na placu budowy będzie wykonawca, a nie inwestor i obciążać nas będą wszystkie ujemne konsekwencje tej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełKarolBielawski">Opracowanie dokumentacji projektowej trwa w wielu przypadkach zbyt długo. Dostarczana jest ona fragmentarycznie i niejednokrotnie, w związku z długim okresem opracowywania, konieczne jest dokonywanie zmian.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełKarolBielawski">W bieżącej 5-latce plan budownictwa wiejskiego poważnie wzrasta. Konieczne jest zabezpieczenie potrzeb tego budownictwa w zakresie dostaw materiałów budowlanych. Na terenach, gdzie istnieją zasoby surowcowe w szerszym zakresie należałoby rozwijać produkcję własną materiałów budowlanych, jak również produkcję prefabrykatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWitoldKasperski">Nowa polityka mieszkaniowa spotkała się z dużym uznaniem i poparciem całego społeczeństwa. Z roku na rok rosną wkłady w PKO na książeczkach mieszkaniowych. Niestety plan spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego nie pozwala na pełne zaspokojenie zapotrzebowania społecznego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełWitoldKasperski">W roku bieżącym wykonanie planu spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego na wielu terenach jest zagrożone. Dotyczy to województw: szczecińskiego, olsztyńskiego, koszalińskiego i warszawskiego. Resort budownictwa powinien w miarę możliwości szerzej uwzględnić potrzeby tych województw.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełWitoldKasperski">Opracowanie wojewódzkich zestawów projektów typowych należy uznać za duże osiągnięcie. Niedoskonałość tych zestawów wynika głównie z faktu, że opracowane zostały one w oparciu o bardzo oszczędne normatywy. W tych warunkach niektóre projekty przewidują mieszkania o niewłaściwych funkcjonalnie rozwiązaniach.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełWitoldKasperski">Należałoby opracować program minimum w zakresie poprawy jakości budownictwa. Wiele niedociągnięć można by usunąć bez większych nakładów. W pierwszym rzędzie należy poprawić trwałość i jakość elewacji budynków mieszkalnych oraz tynków na klatkach schodowych; bardziej trwałe powinny być również drzwi wejściowe do domów mieszkalnych. Poprawa tych elementów nie wymaga specjalnych opracowań technicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJózefFrąszczak">Na terenie woj. lubelskiego jeszcze ok. 80 proc. budynków, to budynki drewniane. W bieżącym 5-leciu przewiduje się na tym terenie poważny wzrost zadań budownictwa zwłaszcza wiejskiego. Pomyślnie rozwija się spółdzielczość budowlano mieszkaniowa. Konieczne jest skierowanie większych przydziałów materiałów budowlanych dla potrzeb tego budownictwa oraz szersze rozwijanie własnej produkcji tych materiałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJózefGrzecznarowski">Plan budownictwa w bież. 5-latce poważnie wzrasta. Zakłada się, że do realizacji tego planu w głównej mierze przyczynić się powinien planowo realizowany postęp techniczny i wprowadzanie nowoczesnych metod budownictwa. Założenie samo w sobie jest słuszne. Konieczne jest jednak wprowadzanie tego postępu w sposób rozsądny. Mieszkańcy osiedli wznoszonych z prefabrykatów mają wiele zastrzeżeń do jakości tego budownictwa. Po kilku latach zmuszeni jesteśmy niekiedy specjalnie ocieplać takie osiedla, zmieniać nietrwałe podłogi, poprawiać stolarkę itp.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJózefGrzecznarowski">Wiele do życzenia pozostawia organizacja pracy budownictwa, zwłaszcza na placu budowy. Duże różnice w wydajności pracy na poszczególnych terenach kraju, przy takim samym usprzętowieniu i zaopatrzeniu, nie wynikają z niskich kwalifikacji robotników, gdyż poziom został tu już raczej wyrównany, lecz wynikają z niewłaściwej organizacji pracy oraz ze zbyt powolnego wdrażania postępu technicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełGrzegorzCwyl">Woj. kieleckie jest zasobne w wiele surowców, które mogą być wykorzystane do produkcji materiałów budowlanych; dotychczas nie uruchomiono żadnego zakładu produkcji materiałów budowlanych w Górach Świętokrzyskich, gdzie zasoby surowca są bardzo poważne.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełGrzegorzCwyl">Na terenie województwa występują nadwyżki siły roboczej, a równocześnie w budownictwie obserwujemy zjawisko niedoboru rąk do pracy. Należałoby na tym terenie podjąć bardziej intensywne szkolenie robotników budowlanych.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełGrzegorzCwyl">Dodatkowych wyjaśnień udzielili przedstawiciele resortów: podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego - Henryk Konopacki stwierdził m.in.: W bież. planie 5-letnim zakłada się 3-krotny wzrost produkcji tworzyw sztucznych, 3-krotnie również wzrosną dostawy tych tworzyw dla potrzeb budownictwa. Wzrost ten nie zapewni zaspokojenia wszystkich potrzeb budownictwa, ale oznaczać będzie poważny postęp w stosunku do ubiegłej 5-latki.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełGrzegorzCwyl">W dostawach farb i lakierów, których produkcja w poważnej mierze oparta jest na importowanych surowcach, występowały okresowe niedobory, jak również pogarszanie się jakości. W bieżącej pięciolatce zwiększono limity dewizowe na import surowców niezbędnych do produkcji farb i lakierów. Pozwoli to na pełną realizację planów i poprawę jakości.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełGrzegorzCwyl">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego - Józef Talma - wyjaśnił m.in.: W latach 1967 i 1968 będą występowały jeszcze pewne niedobory w dostawach poszczególnych asortymentów maszyn dla budownictwa. Przypuszcza się, że w końcu planu pięcioletniego potrzeby budownictwa będą mogły być w pełni zaspokojone. W okresie przejściowych trudności przewiduje się import niektórych maszyn budowlanych. Zasadniczej poprawie ulegnie również sytuacja w dziedzinie dostaw części zamiennych do maszyn budowlanych.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PosełGrzegorzCwyl">Pewne trudności będą jeszcze występowały w dostawach wyrobów walcowanych, które są bilansowane centralnie.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PosełGrzegorzCwyl">Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Marian Olewiński: Słuszne są uwagi posłów dotyczące konieczności tworzenia rezerw w dziedzinie produkcji materiałów budowlanych. W tym właśnie kierunku idą obecne prace resortu, który zamierza stworzyć w 1968 r. możliwość pełnego wykorzystania nowego potencjału produkcyjnego w przemyśle materiałów budowlanych, obecnie intensywnie rozbudowywanym. Problem bilansów materiałów budowlanych jest dziś o tyle trudniejszy, że chodzi nie tylko o ilości materiałów, lecz także o pełne zbilansowanie coraz bardziej rozszerzającego się ich asortymentu. Stworzenie rezerw materiałów budowlanych wymaga nie tylko rozbudowy przemysłu, ale i zmiany normatywów zapasów oraz organizacji pracy w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PosełGrzegorzCwyl">W trosce o stabilizację załóg budowlanych, resort budownictwa doprowadził do zlikwidowania sezonowości pracy oraz spowodował znaczną poprawę warunków płacowych i socjalnych.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PosełGrzegorzCwyl">Uwagi dotyczące jakości budownictwa mieszkaniowego słusznie określają kierunki działania na przyszłość; będą one uwzględnione w opracowywanych przez resort programach poprawy jakości.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PosełGrzegorzCwyl">Odczuwa się braki niektórych tylko materiałów budowlanych. Wciąż jeszcze zakłady produkujące materiały budowlane podległe innym resortom mają poważne opóźnienia w realizacji zadań, powstałe zaś luki nie mogą być wypełnione tylko przez zakłady resortu budownictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Ocena założeń bieżącej 5-latki wymaga przypomnienia, że w ubiegłej 5-latce resort budownictwa osiągnął znaczną poprawę wyników produkcyjnych. Produkcja budowlano-montażowa wzrosła o 27 proc., nastąpiła wydatna obniżka kosztów budownictwa, poprawiła się jakość oddawanych obiektów, wzrosła wydajność pracy itp. Było to możliwe dzięki postępowi technicznemu i lepszej organizacji pracy, a zwłaszcza dzięki poprawie rytmiczności produkcji budowlanej i wzrostowi potencjału produkcyjnego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">W świetle tych wyników - dostrzegając realne trudności w wykonaniu obecnego planu - zadania resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych na lata 1966–1970 należy uznać za ustalone prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Właściwą rangę nadano konieczności rozbudowy bazy produkcyjnej przemysłu materiałów budowlanych; powinno to stworzyć warunki do wywiązania się z dodatkowego zadania, jakim jest wybudowanie 100 tysięcy izb mieszkalnych ponad plan i stworzenie skromnych rezerw produkcyjnych. Należy jednak dokonać bardziej ścisłej analizy planów produkcyjnych z limitami czasu na ich wykonanie, zwłaszcza w aspekcie kooperacji resortu budownictwa z jednostkami innych resortów w zakresie materiałów budowlanych, sprzętu mechanicznego i pogłębienia specjalizacji.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Sprawa jakości robót budowlano-montażowych musi nadal pozostać jedną z głównych trosk wszystkich jednostek wykonawstwa budowlanego.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Słuszny jest również kierunek zmierzający do coraz szerszego przejmowania przez wykonawców części obowiązków inwestorskich przy przygotowaniu inwestycji i nadzorze. Wprowadzenie tego systemu wymaga jednakże ustalenia określonych form organizacyjnych i bodźców ekonomicznych.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Wdrażanie postępu technicznego i nowoczesnych metod realizacji robót budowlanych oraz wyprzedzenie pracami naukowo-badawczymi perspektywicznych zamierzeń resortu - oto zadania, które nadal należy uważać za wiodące w bieżącej 5-latce.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu wniosków i dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">O PLANIE 5-LETNIM BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH NA LATA 1966–1970</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Informacja złożona przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów budowlanych - Mariana Olewińskiego na posiedzeniu Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w dniu 6 października 1966 r.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">W latach 1966–1970 na inwestycje w gospodarce narodowej przeznacza się 840 mld zł, czyli o 37,6 proc. więcej niż w ub. 5-latce. Zadania budownictwa ustalone na kwotę 638 mld zł wzrastają w porównaniu z latami 1961–1965 o przeszło 38 proc. Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe uzyskiwać muszą w związku z tym średnioroczne przyrosty produkcji w granicach 8–9 proc., wobec 6 proc. uzyskiwanych poprzednio.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Z ogólnych zadań przedsiębiorstw budowlano-montażowych ok. 51 proc. realizować będą przedsiębiorstwa podległe resortowi budownictwa.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Podstawowe zadania resortu budownictwa w bieżącym planie 5-letnim to:</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- wykonawstwo niemal całego budownictwa mieszkaniowego - przy czym zaleca się stworzenie warunków umożliwiających przekroczenie planu o ok.100 tys. izb;</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">- realizacja inwestycji budownictwa przemysłowego, przy założeniu wydatnego skrócenia cykli wykonawstwa.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Projekt planu 5-letniego budownictwa charakteryzuje się m.in. szybszym wzrostem metod przemysłowych, wysokim wzrostem zadań w budownictwie rolniczym, zwiększeniem zakresu inwestycji polegających na modernizacji i rozbudowie, dążeniem do poprawy jakości oddawanych obiektów.</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Plan ten cechują istotne napięcia wynikające z nierównomiernego wzrostu zadań w poszczególnych częściach kraju oraz z tendencji wyższego tempa wzrostu robót budowlano-montażowych w trzech pierwszych latach.</u>
<u xml:id="u-14.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">W związku z tym wysiłki resortu pójdą w kierunku dostosowania mocy przerobowej do potrzeb wynikających z rejonowego zapotrzebowania oraz bardziej równomiernego rozłożenia zadań w czasie.</u>
<u xml:id="u-14.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Planowany w latach 1966–1970 rozwój przemysłu materiałów budowlanych i zaplecza odpowiada w ogólnych założeniach potrzebom wykonawstwa. Przemysł materiałów budowlanych już w latach 1961–1965 rozwinął produkcję w stopniu umożliwiającym uzyskanie pewnej poprawy zaopatrzenia budownictwa i rynku, a nawet - w niektórych materiałach budowlanych - uzyskanie wyprzedzenia w stosunku do zapotrzebowania budownictwa. W bieżącym planie 5-letnim szczególny nacisk położony będzie na wzrost produkcji deficytowych jeszcze materiałów budowlanych (materiały ścienne i dekarskie) oraz na unowocześnienie i poprawę jakości produkcji. Jednakże ilościowy i jakościowy rozwój budownictwa stawia poważne zadania również przed innymi przemysłami produkującymi materiały dla budownictwa. Dotyczy to zwłaszcza przemysłu ciężkiego, którego udział w zaopatrzeniu budownictwa wynosi ok. 47 proc. oraz przemysłu chemicznego, którego udział jest obecnie stosunkowo niski, ale powinien stale wzrastać.</u>
<u xml:id="u-14.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Szczególna uwaga zostanie zwrócona na uzyskanie jak największej efektywności działania zaplecza budownictwa.</u>
<u xml:id="u-14.19" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Podstawowym kierunkiem rozwoju techniki i organizacji procesu budowlanego będzie dążenie do dalszego uprzemysławiania i mechanizacji budownictwa.</u>
<u xml:id="u-14.20" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Przewagę metod uprzemysłowionych nad tradycyjnymi uzyskano już w 1965 r. w wyniku uprzemysłowienia budownictwa mieszkaniowego w 55 proc. oraz zwiększenia stosowania prefabrykatów w budownictwie przemysłowym do 80 proc. W bieżącym planie 5-letnim zamierza ok. 70 proc. budownictwa mieszkaniowego realizować metodami uprzemysłowionymi.</u>
<u xml:id="u-14.21" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Duży nacisk w planie na lata 1966–1970 położony został na zwiększenie stopnia uprzemysłowienia robót wykończeniowych oraz na poprawę ich jakości. Osiągnięte to zostanie przez zwiększenie stopnia wykończenia elementów budowlanych na zapleczu. Dzięki takiemu podniesieniu gotowości technicznej prefabrykatów, pracochłonność robót wykończeniowych na budowach zmniejszy się o 20–30 proc.</u>
<u xml:id="u-14.22" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Poważne zadania stoją w dziedzinie rozwoju mechanizacji robót ciężkich i pracochłonnych; i tak, przewiduje się wzrost stopnia mechanizacji robót ładunkowych z 65 proc. w 1965 r. do 81 proc. w 1970 r. oraz wzrost zmechanizowania robót wykończeniowych przeciętnie o 25 proc.</u>
<u xml:id="u-14.23" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Planuje się także realizację przedsięwzięć dla rozszerzenia stosowania w budownictwie tworzyw sztucznych.</u>
<u xml:id="u-14.24" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Zgodnie z postanowieniami zawartymi w uchwale VI Plenum KC PZPR uwaga resortu koncentrować się będzie w omawianym okresie na naprawieniu procesu inwestycyjnego we wszystkich jego fazach.</u>
<u xml:id="u-14.25" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Miniona 5-latka przyniosła szereg pozytywnych osiągnięć z zakresu miejscowego planowania przestrzennego, co w rezultacie pozwoliło na zwolnienie ok. 40 tys. ha terenów przewidywanych w planach ogólnych pod zabudowę miejską. W bieżącej 5-latce prace urbanistyczne idą w kierunku silniejszego jeszcze związania się z procesami inwestycyjnymi. Szczególnie ważnym zadaniom resortu staje się współdziałanie w ochronie użytków rolnych, mające na celu zaostrzanie zasad oszczędzania tych użytków w planowaniu przestrzennym i w lokalizacji inwestycji.</u>
<u xml:id="u-14.26" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">W dalszym ciągu prowadzone będą prace mające na celu doskonalenie zestawów wojewódzkich projektów będących podstawą realizacji zadań budownictwa mieszkaniowego. Prowadzi się też dalsze prace nad doskonaleniem systemu planowania, finansowania oraz wynagradzania prac projektowych w celu stwarzania warunków dla polepszenia jakości i terminowości opracowywania projektów.</u>
<u xml:id="u-14.27" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Sprawą o doniosłym znaczeniu dla usprawnienia budownictwa jest umocnienie instytucji generalnego wykonawcy. W tym celu wprowadza się odpowiednie zmiany organizacyjne jak również zmiany przepisów prawnych zmierzające do wyposażenia generalnego wykonawcy w bardziej skuteczne instrumenty działania; ponadto podejmowane są kroki zmierzające do rozszerzenia zakresu działania generalnego wykonawcy.</u>
<u xml:id="u-14.28" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Wiele uwagi kładzie resort na pogłębianie roli bodźców ekonomicznych w działalności przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-14.29" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Projekt planu na lata 1965–1970 zakłada wzrost ogólnej wartości produkcji materiałów budowlanych o przeszło 44 proc. Kierunki rozwoju tego przemysłu zostały dostosowane do zmian w strukturze i technologii robót budowlano-montażowych; przewidują one równocześnie unowocześnienie produkcji, poprawę jakości, wprowadzenie nowych, bardziej efektywnych wyrobów.</u>
<u xml:id="u-14.30" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Ogólne rozmiary inwestycji w tym przemyśle będą o 47 proc. wyższe niż w ubiegłym planie 5-letnim. Główne zadania to: budowa 3 cementowni, budowa lub rozbudowa 5 zakładów przemysłu wapienniczego oraz przeszło 30 zakładów produkujących elementy ścienne.</u>
<u xml:id="u-14.31" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJerzyZiętek">Poziom organizacyjny osiągnięty w przemyśle materiałów budowlanych stworzył podstawy stabilizacji kadr i ułatwia dopływ kadr kwalifikowanych. Poważne zadania rysują się w zakresie przeciwdziałania fluktuacji kadr w budownictwie. Konieczne jest w związku z tym podniesienie rangi zawodu robotnika budowlanego, poprawa warunków bytowych i socjalnych. Zasadniczym czynnikiem stabilizacji kadr staje się przeprowadzona reforma płac w budownictwie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>