text_structure.xml 5.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Jak podawaliśmy w biuletynie z dnia 12 kwietnia br. (Nr 770)IV kad./, Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Wiktora Obolewicza (PZPR), uchwaliła dezyderaty oraz rozpatrzyła odpowiedzi resortów na dezyderaty. Sprawozdawcą był poseł Stanisław Cieślak (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">W dezyderatach uchwalonych w wyniku rozpatrzenia w dniu 19 lutego br. (por. BPS)734/IV kad./ niektórych problemów zaopatrzenia rynku wewnętrznego, Komisja uznaje za słuszne i celowe podjęte przez rząd w I kwartale br. decyzje zmierzające do dalszej poprawy zaopatrzenia rynku; w oparciu o dokonane przez zespoły poselskie badania w przedsiębiorstwach poszczególnych branż i organizacjach handlowych, Komisja uważa m.in., że:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">- dążyć należy do umacniania koordynacji branżowej przedsiębiorstw produkujących na potrzeby rynku, bez względu na ich resortową przynależność, pogłębiać specjalizację przedsiębiorstw w produkcji określonych artykułów rynkowych, co pozwoliłoby szerzej rozwijać tę produkcję w drodze bezinwestycyjnej; w przedsięwzięciach koordynacyjnych i pogłębiających specjalizację należy mieć równocześnie na uwadze konieczność wzbogacania i urozmaicania asortymentu zgodnie z wymogami rynku;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">- wiele jest jeszcze do zrobienia w dziedzinie rozeznania przez handel potrzeb rynku; o ile w pewnej mierze przemysł i handel wyszły na przeciw np. potrzebom młodzieży, o tyle potrzeby starszej generacji, zwłaszcza kobiet, potrzeby ludności wsi itd. nie są rozpoznane i należycie zaspakajane; należy - zdaniem Komisji - szerzej organizować pokazy i spotkania z konsumentami, prezentować nowe asortymenty i rodzaje towarów, celem badania opinii i ocen konsumentów;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">- należy spowodować ściślejsze przestrzeganie okresów obowiązywania cen nowości m.in. przez pozbawianie przedsiębiorstw korzyści wynikających z utrzymywania tych cen przez okres dłuższy niż określają to odpowiednie przepisy; równocześnie należy śmielej dokonywać przecen i obniżać ceny artykułów, które z różnych względów straciły swą atrakcyjność rynkową;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">- przy określaniu wielkości produkcji, asortymentów, jakości i cen przemysł i handel powinny w większym stopniu uwzględniać potrzeby i siłę nabywczą ludności o średnich dochodach; Komisja uważa, że polityka cen na wiele artykułów powinna być przeanalizowana pod kątem możliwości rozszerzenia ich sprzedaży i likwidacji narastających zapasów;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">- mimo pewnej poprawy, wiele przedsiębiorstw przemysłowych oraz handel hurtowy i detaliczny nie dysponują dostateczną powierzchnią magazynową, co niejednokrotnie hamuje możliwość zwiększania produkcji i zbytu; równolegle z realizacją nakreślonego przez rząd programu rozbudowy magazynów, należałoby uruchomić bodźce ekonomiczne, które zachęcałyby pracowników przemysłu, handlu i transportu do skracania drogi towaru od producenta do konsumenta; obecnie okres rotacji towarów jest zbyt długi;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">- w wielu branżach produkujących na potrzeby rynku poważnym problemem jest niedobór opakowań, stanowi on przeszkodę zarówno w pełnym wykorzystaniu potencjału produkcyjnego i zwiększeniu zbytu, jak i powoduje znaczne straty i ubytki przy magazynowaniu i transporcie towarów; stwarza to pilną konieczność przeanalizowania potrzeb poszczególnych branż w zakresie opakowań oraz opracowania programu zaspokojenia tych potrzeb; należy również organizacyjnie uporządkować problemy przydziału materiałów i potencjału poligraficznego w dziedzinie opakowań papierowych i nadruków;</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">- dla osiągnięcia poprawy zaopatrzenia rynku w meble, należy zapewnić przemysłowi meblarskiemu pełne i rytmiczne zaopatrzenie materiałowe, szerzej wprowadzać na rynek meble o różnym standardzie wykończenia, rozwijać produkcję mebli segmentowych cieszących się dużym popytem, zwiększyć produkcję mebli demontowanych, co przyniesie poważne oszczędności w kosztach opakowania, transportu i zmniejszy ilość uszkodzeń w czasie transportu; jednocześnie należy tworzyć placówki usługowe zajmujące się regeneracją mebli mieszkalnych i biurowych oraz uruchomić więcej komisów meblowych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Komisja przyjęła do wiadomości odpowiedzi na dezyderaty uchwalone w poprzednim okresie i dotyczące: trybu podejmowania i oceny eksperymentów w dziedzinie planowania i zarządzeniu w zjednoczeniach i przedsiębiorstwach; usprawnienia prac statystycznych w jednostkach sprawozdawczych; właściwego ustosunkowywania się przez jednostki kontrolowane do wniosków i ocen Najwyższej Izby Kontroli; perspektywicznych kierunków modernizacji przemysłu lekkiego (dezyderat uchwalony wspólnie z Komisją Przemysłu Lekkiego, Rzemiosła i Spółdzielczości Pracy).</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>