text_structure.xml
28.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 5 lipca 1968 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Józefa Kuleszy (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">- wykonanie zadań planowych w I półroczu 1968 r. w powiązaniu z oceną dotychczasowej realizacji planu 5-letniego i wnioskami wynikającymi z tej oceny do projektu planu na lata 1969-1970.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">- przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z przewodniczącym - Stefanem Jędrychowskim, przedstawiciele Ministerstwa Finansów z podsekretarzem stanu - Józefem Trendotą, Prezes Narodowego Banku Polskiego - Stanisław Majewski;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">- przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli z Prezesem - Konstantym Dąbrowskim i wiceprezesem Feliksem Pisulą.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Przed posiedzeniem posłowie otrzymali obszerne opracowania:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">- Komisji Planowania przy Radzie Ministrów na temat oceny wykonania planu kosztów własnych w 1967 r.;</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">- Głównego Urzędu Statystycznego na temat: wykonania Narodowego Planu Gospodarczego w okresie styczeń-maj 1968 r., kosztów jednostkowych niektórych wyrobów przemysłowych w 1967 r., kosztów w przemyśle państwowym w 1967 r.;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">- Najwyższej Izby Kontroli na temat kosztów w przemyśle;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">- Narodowego Banku Polskiego na temat zapasów w przedsiębiorstwach uspołecznionych w 1967 r.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Informację o wykonaniu zadań planowych w I półroczu 1968 r. w powiązaniu z oceną dotychczasowej realizacji planu 5-letniego i wnioskami wynikającymi z tej oceny do projektu planu na lata 1969-1970 przedstawił Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski; informację na tematu sytuacji finansowej i budżetowej w pierwszych 5 miesiącach br. - podsekretarz stanu w Ministerstwie finansów - Józef Trendota.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">(Streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Dąb-Kocioł (ZSL), Maria Mielczarek (PZPR), Czesław Burski (ZSL), Stanisław Kozioł (ZSL), Jan Dziemba (PZPR), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Eugeniusz Witek (ZSL), Ewa Trojanowska (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Stefan Jędrychowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów - Józef Trendota, Prezes Narodowego Banku Polskiego - Stanisław Majewski.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">W dyskusji podkreślano poważne osiągnięcia uzyskane przez naszą gospodarkę w I połowie bieżącej 5-latki. Osiągnięcia te stwarzają - zdaniem posłów - warunki do dalszego rozwoju gospodarczego kraju, rozwoju zgodnego z założeniami planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Szczególnie wiele miejsca w dyskusji poświęcono problemom inwestycyjnym. Ponieważ warunki ekonomiczne, moce wykonawcze i zaopatrzenie materiałowe pozwalają na ograniczone tylko rozszerzanie frontu inwestycyjnego, trzeba tym staranniej ustalać hierarchię ważności potrzeb. W inwestycjach uspołecznionych szczególny nacisk położyć trzeba na rozbudowę i modernizację tych gałęzi przemysłu, które służą poprawie zaopatrzenia rynku wewnętrznego i rozszerzają możliwości eksportu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Nadal dążyć trzeba do doskonalenia systemu bodźców sprzyjających rozwojowi produkcji eksportowej i poprawie jej efektywności.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Powszechnym postulatem jest rozbudowa mocy produkcyjnych przemysłu materiałów budowlanych. Niedostatek wielu tych materiałów, zwłaszcza ściennych i wykończeniowych, hamuje nie tylko rozwój budownictwa uspołecznionego, lecz również indywidualnego budownictwa na wsi, które z kolei jest jednym z warunków podnoszenia produkcji rolnej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Obok zapewnienia warunków rozwoju budownictwa wiejskiego, zwłaszcza inwentarskiego, niezbędne jest lepsze zaopatrzenie wsi w środki produkcji. Bardzo szybka rozbudowa przemysłu nawozów sztucznych pozwoliła na daleko szersze ich stosowanie nawet w tych rejonach, gdzie dotychczas w ogóle ich nie używano; niemniej jednak wzrost zapotrzebowania na nawozy jest szybszy niż wzrost podaży. Stąd postulaty możliwie najszybszego oddania do eksploatacji budowanych obecnie wielkich zakładów produkcyjnych we Włocławku, Gdańsku i Dolicach.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Za wzrostem dostaw nawozów nie nadążają dostawy sprzętu, służącego mechanizacji rolnictwa. Zastrzeżenia budzi jakość i rozwiązania techniczne wielu rodzajów maszyn rolniczych. Brak części zamiennych utrudnia prawidłową eksploatację tych maszyn.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Przewodniczący Komisji - poseł Józef Kulesza (PZPR) wskazał, że wszyscy dyskutanci zgodnie podkreślali postępy osiągnięte w realizacji planu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">W świetle informacji i dyskusji uwaga wszystkich ogniw gospodarczych, zwłaszcza zjednoczeń i zakładów produkcyjnych, koncentrować się musi na problemach obniżki kosztów produkcji, na zwiększaniu wydajności pracy, na takim ukierunkowaniu produkcji, by jak najbardziej odpowiadała ona zapotrzebowaniu rynku wewnętrznego i potrzebom eksportu.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Z wielu spraw poruszonych w dyskusji na czoło wysunęły się problemy dotyczące rozwoju i usprawnienia produkcji maszyn rolniczych jak również materiałów budowlanych. Ten ostatni problem wiąże się ściśle z rozwojem inwestycji, budownictwa mieszkaniowego i budownictwa na wsi, zwłaszcza inwentarskiego. Biorąc pod uwagę znaczenie tych problemów, Komisja poświęci im szczególnie wiele uwagi w toku prac nad projektem planu na lata 1969–1970.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Komisja przyjęła do wiadomości przedstawione w informacji Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów wstępne założenia projektu planu na lata 1969–1970, postulując by uwagi i propozycje, jakie padły w toku dyskusji były wzięte pod uwagę w dalszych pracach rządu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">O WYKONANIU ZADAŃ PLANOWYCH W I PÓŁROCZU 1968 r. w powiązaniu z oceną dotychczasowej realizacji planu 5-letniego i wnioskami wynikającymi z tej oceny do projektu planu na lata 1969–1970 Streszczenie informacji złożonej przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Stefana Jedrychowskiego na posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów w dniu 3 lipca 1968 r.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Sytuację gospodarczą w I półroczu cechuje wysoka dynamika produkcji przemysłowej, inwestycji i budownictwa, a także wydajności pracy. Przyczyniły się do tego w poważnej mierze zobowiązania podjęte dla uczczenia V Zjazdu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Tempo wzrostu produkcji przemysłowej w I półroczu wg wstępnych danych wyniosło ok. 9 proc., wobec założonego w planie rocznym wzrostu o 7,1 proc. Szczególnie wysoką dynamiką odznacza się produkcja przedsiębiorstw podległych Ministerstwu Przemysłu Chemicznego, która wzrosła o 16,7 proc. w porównaniu z I półroczem ub. roku. Przekroczono plan przerobu ropy naftowej o 9 proc., głównie dzięki przedterminowemu uruchomieniu drugiej destylacji rurowo-wieżowej w Płocku, przekroczono także plany produkcji stilonu, anilany, nawozów fosforowych i azotowych, kwasu siarkowego; nie wykonano natomiast w pełni planów produkcji polichlorku winylu, fenolu i elany.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Produkcja przedsiębiorstw podległych Ministerstwu Przemysłu Maszynowego, które skupia obecnie najbardziej dynamiczne gałęzie przemysłu maszynowego, wzrosła o 16,6 proc. w porównaniu z I półroczem ub. roku. Produkcja przemysłowa przedsiębiorstw podległych Ministerstwu Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych wzrosła o 9,6 proc., Ministerstwa Przemysłu Lekkiego - o 5,5 proc., Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu - o 5,6 proc., produkcja przemysłu koordynowanego przez Komitet Drobnej Wytwórczości wzrosła w ciągu 5 miesięcy br. o 10,4 proc.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Nakłady inwestycyjne były w ciągu pierwszych 5 miesięcy br. o 12,6 proc. wyższe aniżeli w analogicznym okresie roku ub. wykonano w tym czasie 31,9 proc. planu rocznego, podczas gdy w zeszłym roku o tej samej porze - 30,9 proc. Produkcja przedsiębiorstw budowlano-montażowych była o 12 proc. wyższa niż w ciągu 5 miesięcy 1967 r., a plan roczny wykonano w 37,9 proc., podczas gdy w 1967 r. w 36,8 proc. Najpoważniejsze osiągnięcia budownictwa przemysłowego w I półroczu to oddanie do eksploatacji przed terminem II destylacji rurowo-wieżowej w Płocku oraz wielkiej walcowni - slabinga w hucie Lenina.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Do pomyślnego wykonania zadań w budownictwie przyczyniły się oczywiście korzystne warunki atmosferyczne w I kwartale, a także wysoki stan zatrudnienia od początku roku; hamująco działają natomiast opóźnienia w dostawach maszyn i sprzętu budowlanego oraz środków transportu dla przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Istotną trudność stanowi nadal napięcie w bilansach niektórych materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Pewnemu przyśpieszeniu uległo także tempo wzrostu wydajności pracy w przemyśle; w ciągu pięciu miesięcy br. wzrosła ona o 6,4 proc., podczas gdy w okresie 5 miesięcy ub. roku o 4,6 proc.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">W okresie pierwszych 4-ch miesięcy br. zatrudnienie wzrosło o 4,4 proc., przy czym w przemyśle o 3,9 proc., podczas gdy plan przewidywał wzrost o 2,8 proc. Wysoki poziom zatrudnienia stwarzał napięcie w bilansie siły roboczej w niektórych rejonach kraju i w niektórych gałęziach gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Wysoki, wyższy niż przewidywano w planie, był wzrost funduszu płac. Było to wynikiem przeprowadzonych regulacji płac, przekroczenia planu produkcji i planu zatrudnienia oraz wzrostu wydajności pracy. Fundusz płac ogółem w gospodarce uspołecznionej wzrósł w ciągu 4 miesięcy br., po potrąceniu wzrostu kosztów utrzymania, a więc już w wyrażeniu realnym o ok. 8 proc.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Wypłaty rent w okresie 4 miesięcy były wyższe o ok. 24 proc., przy czym ilość rencistów wzrosła o 12,5 proc.; pozostaje to oczywiście w związku z realizacją reformy rent.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">W związku ze wzrostem dochodów ludności, silna była dynamika obrotów handlu detalicznego, które w ciągu 5 miesięcy wzrosły o 10,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu 1967 r., podczas gdy plan przewidywał wzrost o 5,7 proc.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Równolegle ze wzrostem obrotów wzrosły dostawy szeregu towarów, zwłaszcza żywnościowych, np. kasz o 19,5 proc. w ciągu 5 miesięcy, tłuszczów zwierzęcych o 14,6 proc., mąki o 10,5 proc., ryb i przetworów rybnych o 12,7 proc. Dostawy mięsa i jego przetworów kształtowały się w okresie 5 miesięcy br. w zasadzie na poziomie roku ubiegłego, przy czym ogólnie biorąc popyt był zaspokojony, chociaż wystąpiły braki asortymentowe, zwłaszcza tańszych gatunków wędlin. Zwiększył się udział dostaw mięsa wołowego, w związku z czym popyt na mięso wieprzowe nie mógł być w pełni pokryty.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Sytuacja na rynku artykułów spożywczych była raczej korzystna, przy czym w niektórych artykułach, takich jak sery twarde, ryby czy drób, możliwości podaży przekraczają popyt.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Odczuwany na rynku brak piwa wynika z niedostatecznych zdolności produkcyjnych przemysłu. Aby sprostać zapotrzebowaniu rynku wewnętrznego i rozwijać eksport, przewidziano rozbudowę mocy produkcyjnych browarów w najbliższych latach i w następnym planie 5-letnim.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Zwiększył się popyt na wszelkiego rodzaju soki, nektary, płynny owoc, co należy uznać za zjawisko korzystne, bo w poprzednich latach raczej popyt nie wykorzystywał możliwości podaży.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Wysoki popyt utrzymuje się także na artykuły przemysłowe. Dostawy wielu artykułów wzrosły znaczniki dostosowując się do tego popytu. I tak, dostawy tkanin lnianych wzrosły o 18 proc. w ciągu 4 miesięcy, tkanin jedwabnych - o 12,5 proc., tkanin bawełnianych - o 6,5 proc., tkanin wełnianych - o 2,3 proc. wyrobów konfekcyjnych o 12 proc.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Nadal odczuwa się jednak na rynku brak niektórych rodzajów tkanin (jedwabnych sukienkowych, bawełnianych-frotté, prześcieradłowych, wełnianych oraz konfekcji ciężkiej). Dostawy wyrobów dziewiarskich wzrosły o 24,5 proc., wyrobów pończoszniczych o 8,8 proc. Dostawy obuwia skórzanego wzrosły o 9 proc., przy czym nadal występują pewne braki ilościowe jak i asortymentowe.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Wzrósł popyt na artykuły trwałego użytku. Dostawy odbiorników telewizyjnych wzrosły o 29,7 proc. w ciągu 4 miesięcy br. motocykli i skuterów - o 30,7 proc., pralek domowych - o przeszło 18 proc., lodówek - o 54 proc., odkurzaczy o 24 proc., maszyn do szycia - o 25,9 proc., zegarków - o 26,7 proc. Trzeba stwierdzić, że przede wszystkim rośnie popyt na te artykuły, których jakość poprawia się.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Występują pewne trudności w pokryciu zapotrzebowania rynku na takie artykuły, które są przedmiotem naszego eksportu jak: rowery, kuchnie gazowe i węglowe.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Dostawy materiałów budowlanych mineralnych dla wsi były - o 4,6 proc. wyższe w ciągu 4 miesięcy niż w roku ubiegłym, ale popyt rośnie daleko szybciej i nie jesteśmy w stanie w pełni go zaspokoić. I dlatego tutaj konieczne będzie wykorzystanie wszelkich możliwości produkcyjnych i dodatkowe inwestycje.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Sprzedaż nawozów sztucznych dla gospodarki chłopskiej była w roku gospodarczym o 15 proc. wyższa niż w roku ubiegłym, dostawy wapna nawozowego wzrosły o 26 proc.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Nastąpiło ożywienie sprzedaży pasz treściwych; sprzedano ich w ciągu 5 mies. o 11,7 proc. więcej niż w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Ostatnio pojawiły się oznaki świadczące o pewnych tendencjach wzrostu pogłowia trzody chlewnej, jakkolwiek dotychczasowy przebieg skupu potwierdza dane statystyki o spadku pogłowia w porównaniu z rokiem ubiegłymi kształtowanie się cen prosiąt i wolnorynkowych cen żyta wskazuje, że przełom lat 1968 i 1969 powinien przynieść wzrost skupu trzody.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Skup mleka był o 5,9 proc. wyższy niż w zeszłym roku, czyli że utrzymała się tendencja rozwojowa; umożliwiło to lepsze zaopatrzenie rynku w przetwory mleczarskie, jednakże trudności stwarzają opóźnienia inwestycji przemysłu mleczarskiego.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">W pierwszym półroczu kolej pomyślnie realizowała zadania, przewożąc ponad plan 400 tys. ton ładunków. Równocześnie jednak, szczególnie w ostatnim miesiącu, pogorszył się współczynnik obrotu wagonu towarowego, wzrosły zapasy węgla na zwałach, wzrosła ilość wypadków przetrzymywania wagonów pod czynnościami załadunkowymi, zmniejszył się średni załadunek dobowy.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Wysoka dynamika cechuje obroty handlu zagranicznego; dynamika ta jest jednak znacznie większa w imporcie niż w eksporcie; w ciągu 5 mies. br. eksport wzrósł w stosunku do odpowiedniego okresu roku ub. o 8,5 proc., import - o 14,7 proc. Szczególnie wysoki: - o 22,2 proc. - jest wzrost importu maszyn i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Nie są w pełni wykonywane plany eksportu maszyn i urządzeń; powstałe z tego tytułu niedobory nadrabiać trzeba eksportem innych artykułów. Tak szybki wzrost importu maszyn i urządzeń wynika m.in. z zawartych umów licencyjnych, jak również z zakupu maszyn szybko rentujących się oraz z zakupu statków na samospłatę.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Poprawia się bilans obrotów usługowych z zagranicą. Przewozy ładunków flotą handlową, liczone w tonach wzrosły o 22,5 proc., w tonomilach - jeszcze silniej, bo o 54,8 proc. Wysoko, bo o 8,4 proc. przekroczono plan obrotów w portach morskich.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">30 czerwca minęliśmy półmetek w realizacji planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">W dziedzinie przemysłu plan przewidywał przeciętny roczny wzrost produkcji o 7,5 proc., natomiast w pierwszych trzech latach - o 6,8 proc. Rzeczywiste tempo wzrostu produkcji wyniosło 8 proc. W grupie środków produkcji przeciętne roczne tempo wzrostu założone w planie pięcioletnim wynosi 8,2 proc., a w pierwszych trzech latach - 7,4 proc., faktycznie wzrost ten wyniósł 9,1 proc. Natomiast w grupie środków konsumpcyjnych na pierwsza trzy lata pięciolatki planowano przeciętny roczny przyrost produkcji o 5,8 proc., a na całą 5-latkę - 6,4 proc.; osiągnięto 6,2 proc. Wynika stąd potrzeba przyspieszenia tempa wzrostu produkcji przedmiotów spożycia.</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Większe niż planowano były również w tym okresie nakłady inwestycyjne; plan przewidywał, że w okresie pierwszych trzech lat planu pięcioletniego nakłady na gospodarkę rosnąć będą rocznie o 7,3 proc., faktycznie wzrosły o 10,8 proc.; w większym jeszcze stopniu przekroczono planowane tempo wzrostu zakupu maszyn i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Średnioroczne tempo wzrostu zatrudnienia w przemyśle było planowane w pięciolatce na 2,8 proc., faktycznie w ciągu 2,5 lat osiągnięto 3,6 proc. rocznie.</u>
<u xml:id="u-2.43" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Osiągnięte w ciągu 2,5 lat średnioroczne tempo wzrostu wydajności pracy o ok. 4 proc. odpowiada prawie założeniom planu 5-letniego na ten okres. Na całą pięciolatkę założono jednak średnioroczny wzrost o 4,6 proc., co wskazuje na konieczność przyspieszenia wzrostu wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-2.44" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Sprzedaż detaliczna wzrosła szybciej niż przewidywały założenia planu pięcioletniego.</u>
<u xml:id="u-2.45" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Obroty handlu zagranicznego kształtują się powyższej założeń planu 5-letniego, ale przekroczenie jest wyższe w imporcie niż w eksporcie.</u>
<u xml:id="u-2.46" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Jeśli chodzi o wnioski, jakie wyciągnąć należy z dotychczasowego przebiegu realizacji planu pięcioletniego - to na plan pierwszy wysuwa się wzrost eksportu, albowiem sytuacja płatnicza ma zasadniczy wpływ na całą gospodarkę, w tymi takie na sytuację na rynku wewnętrznym. Realizując poświęcone tej sprawie uchwały I Plenum KC PZPR - rząd podjął decyzję takiego przegrupowania inwestycji, które pozwoliłoby wygospodarować dodatkowe środki na produkcję eksportową; to przegrupowanie już częściowo nastąpiło i będzie musiało następować dalej. Główne kierunki rozwoju produkcji eksportowej to m.in. maszyny i urządzenia, wyroby przemysłu lekkiego; meble, a z działu paliw, surowców i materiałów - węgiel koksujący, który ma dobrą koniunkturę zbytu oraz surowce i artykuły chemiczne. Rozwijanie tych gałęzi przemysłu wymaga zwiększeniu nakładów inwestycyjnych na ich rozbudowę i rekonstrukcję. Oczywiście nie zmniejsza to potrzeby rozwijania eksportu innych towarów.</u>
<u xml:id="u-2.47" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Drugi wniosek - to konieczność dalszej aktywizacji produkcji rynkowej. Uchwała Rady Ministrów z 28 maja br. ustala konkretne zadania zwiększenia produkcji rynkowej szeregu poszukiwanych artykułów na najbliższe dwa lata; dotyczy to zwłaszcza przemysłu lekkiego, który będzie się rekonstruował jednocześnie z myślą o eksporcie i z myślą o pokryciu wzrastających potrzeb rynku wewnętrznego; dotyczy to także przemysłu maszynowego oraz wielu innych branż przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-2.48" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Trzeci kierunek - to konieczność pewnego złagodzenia napięcia inwestycji tak, aby ich rozmiary nie przekraczały realnych możliwości gospodarki, tzn. realnych możliwości wykonawstwa, zaopatrzenia w materiały, przygotowania inwestycji itd. Nie jest to łatwa sprawa, ponieważ wysoki jest stan inwestycji kontynuowanych, przede wszystkim w przemyśle chemicznym, hutnictwie, w przemyśle maszynowym, a równocześnie istnieje konieczność zwiększenia inwestycji w przemysłach eksportowych.</u>
<u xml:id="u-2.49" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Niezbędne jest przyznanie dodatkowych środków inwestycyjnych na transport. W dziedzinie budownictwa mieszkaniowego przewiduje się, że program rzeczowy 5-latki zostanie wykonany i przekroczony o ok. 30 tys. izb. Natomiast nie będą mogły być prawdopodobnie w pełni wykonane inwestycje szkolne, ale chcemy w pełni wykonać zadania w dziedzinie szkolnictwa zawodowego i wyższego. Liczyć się trzeba również z tym, że nie będą w pełni wykonane inwestycje służby zdrowia, przede wszystkim z powodu trudności w dziedzinie ich przygotowania i realizacji.</u>
<u xml:id="u-2.50" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Następny kierunek - to sprawa wydajności pracy i zatrudnienia. Wytyczną polityki na lata następne musi być przyśpieszenie wzrostu wydajności pracy i takie regulowanie poziomu zatrudnienia, aby nie przekroczyć nadmiernie ustaleń planu 5-letniego. Pod tym względem wyniki półrocza są nieco lepsze, a na rok 1969 Ministerstwa widzą możliwość utrzymania się w zawożonych wskaźnikach.</u>
<u xml:id="u-2.51" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">O SYTUACJI FINANSOWEJ I BUDŻETOWEJ W PIERWSZYCH 5-MIESIĄCACH 1968 R.</u>
<u xml:id="u-2.52" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Streszczenie informacji złożonej przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - Józefa Trandetę na posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów w dniu 3 lipca 1968 r.</u>
<u xml:id="u-2.53" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Sytuacja budżetowa i finansowa w bieżącym roku przedstawia się na ogół pomyślnie. Wyrażają to przede wszystkim wskaźniki charakteryzujące przebieg realizacji dochodów i wydatków budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.54" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Dochody budżetowe ogółem wzrosły w ciągu 5 miesięcy br. o przeszło 11 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 1967 r. Wydatki budżetowe wzrosły natomiast o ponad 7 proc. Wygospodarowana nadwyżka budżetowa została jednak w dużej mierze zużyta w czerwcu br. na pokrycie powstałych w latach ubiegłych niedoborów środków obrotowych w przemyśle ciężkim i maszynowym.</u>
<u xml:id="u-2.55" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Przedsiębiorstwa uspołecznione pomyślniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego wykonują plan akumulacji. Za okres 4 miesięcy br. wyraża się to (w warunkach porównywalnych) wykonaniem 32,8 proc. rocznego planu akumulacji, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego zrealizowano 31,5 proc. rocznej akumulacji. Wzrost akumulacji wynika przede wszystkim z lepszego wykonywania planów produkcji. Gorzej natomiast przebiega realizacja planu obniżki kosztów własnych, chociaż i w tej dziedzinie obserwuje się pewien postęp w stosunku do roku ubiegłego.</u>
<u xml:id="u-2.56" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Wpływy budżetowe z gospodarki nieuspołecznionej wzrosły o przeszło 5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wzrost ten został osiągnięty głównie w wyniku dalszego zwiększenia ilości zakładów rzemieślniczych i obrotów indywidualnego rzemiosła. Nadal utrzymywany był i jest cały system podatkowych ulg inwestycyjnych dla gospodarki chłopskiej i rzemiosła.</u>
<u xml:id="u-2.57" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Kredyty bankowe dla gospodarki nieuspołecznionej, z których korzystają przede wszystkim indywidualni rolnicy, realizowane są zgodnie z planem. Zapotrzebowanie rolników na kredyty obrotowe (na zakup nawozów, pasz itp.) jest w zasadzie w pełni zaspokajane. Wypłaty kredytów inwestycyjnych w okresie [NIECZYTELNE] miesięcy br. wyniosły 4,5 mld zł i były wyższe niż w roku ubiegłym. Ich rozmiar był dostosowany do rozmiarów zaopatrzenia w materiały budowlane.</u>
<u xml:id="u-2.58" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Pomyślnie przebiega realizacja założeń w zakresie przyrostu wkładów oszczędnościowych w PKO i SOP. W okresie 6 miesięcy br przyrost wkładów wyniósł ponad 6 mld zł, tj. o 1,5 mld zł więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Zwiększa się systematycznie udział wkładów długoterminowych w PKO.</u>
<u xml:id="u-2.59" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełJózefKulesza">Dotychczasowy, pomyślny, ogólnie biorąc, przebieg realizacji zadań budżetowych i finansowych roku bieżącego nie powinien jednak uspokajać, ponieważ na niektórych odcinkach istnieją pewne zagrożenia założeń planowych, które gdyby im nie przeciwdziałać mogłyby ujemnie wpłynąć na kształtowanie się sytuacji w pozostałych miesiącach. Chodzi tu przede wszystkim o obniżkę kosztów, w której to dziedzinie nie notujemy dostatecznego postępu. Nowy system finansowy został tak pomyślany, by wspomagał on wysiłki kierownictw i załóg przedsiębiorstw w walce o obniżkę kosztów. Pokonana ostatnio ocena funkcjonowania systemu finansowego i systemu bodźców ekonomicznych wskazuje na to, że obok pozytywnych rezultatów, które on z sobą niesie, występują w nim jeszcze pewne mankamenty; będą one bieżąco usuwane, tak by uczynić system finansowy pełnosprawnym narzędziem w rękach zarządzających gospodarką. Konieczne jest jednak aktywne wykorzystywanie, urządzeń tego systemu przez kierownictwo przedsiębiorstw i z jednoczeń oraz przez konferencje samorządu robotniczego w kierunku poprawy wskaźników ekonomicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>