text_structure.xml 13.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">Na posiedzeniu w dniu 12 grudnia 1967 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów zakończyła prace nad projektami planu i budżetu na rok 1968 i podstawowych, założeń planu na rok 1969 oraz nad sprawozdaniem rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1966.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">Obradom przewodniczył poseł Józef Kulesza (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">- przedstawiciele Komisji sejmowych;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">- przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z Przewodniczącym Stefanem Jędrychowskim i I Zastępcą Przewodniczącego - Tadeuszem Gede, przedstawiciele Ministerstwa Finansów z Ministrem Jerzym Albrechtem;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">- przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli z prezesem Konstantym Dąbrowskim.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">Propozycje poprawek -zgłoszonych przez inne komisje sejmowe oraz wynikających z przebiegu prac Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów zreferował sprawozdawca generalny poseł Wiktor Obolewicz (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Frankowski (bezp. Chrz. Stow. Społ.), Stanisław Cieślak (ZSL), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Jerzy Bukowski (bezp. - zastępca przewodniczącego Komisji Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa), Władysław Kuszyk (PZPR), Eugeniusz Witek (ZSL), Alicja Musiałowa (PZPR - przewodnicząca Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej), Irena Sroczyńska (PZPR - przewodnicząca Komisji Przemysłu Lekkiego, Rzemiosła i Spółdzielczości Pracy), Halina Skibniewska (bezp. - zastępca przewodniczącego Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej), Franciszek Blinowski (PZPR), Leon Kasman (PZER), Krystyna Czechowska (PZPR - zastępca przewodniczącego Komisji Przemysłu Lekkiego, Rzemiosła i Spółdzielczości Pracy), Maria Mielczarek (PZPR - przedstawiciel Komisji Handlu Zagranicznego), Tadeusz Toczek (ZSL - zastępca przewodniczącego Komisji Pracy i Spraw Socjalnych), Jerzy Szukała (PZPR - zastępca przewodniczącego Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego), Bronisław Drzewiecki (ZSL - przewodniczący Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego), Jan Dąb-Kocioł (ZSL), Józef Kulesza (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski, zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania - Zbigniew Januszko i Minister Finansów - Jerzy Albrecht.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Komisja uchwaliła 21 poprawek do projektu planu i 37 poprawek do projektu budżetu oraz 12 dezyderatów.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">Grupa poprawek do planu i dezyderatów daję wyraz powszechnie występującemu w czasie prac wszystkich komisji sejmowych postulatowi dotyczącemu bardziej efektywnego, bardziej oszczędnego gospodarowania we wszystkich resortach, urzędach, instytucjach i zakładach.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Postanowiono w związku z tym wprowadzić do projektu planu m.in. następujące dyrektywy:</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">„Szczególnie ważnym zadaniem w realizacji planu jest racjonalne i efektywne gospodarowanie środkami oraz polepszenie założonych proporcji ekonomicznych. W tym celu niezbędne jest umocnienie dyscypliny w gospodarowaniu środkami w toku realizacji planu, a także dyscypliny pracy.”.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">„We wszystkich resortach gospodarczych powinna być zwrócona szczególna uwaga na wykonanie i przekroczenie zadań w zakresie obniżenia kosztów własnych produkcji i usług oraz wzrostu akumulacji finansowej i rentowności.”.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">Ponadto wprowadzona przez Komisję poprawka stwierdza, że określone w projekcie planu zadania w dziedzinie wzrostu wydajności pracy (o 4,4 proc.) traktować należy jako minimalne.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">W myśl wprowadzonej poprawki: „realizacja planu postępu technicznego i organizacyjnego powinna być otoczona szczególną troską i kontrolą ze strony rządu”.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Równocześnie w uchwalonych dezyderatach Komisja postuluje: umocnienie ogólnej dyscypliny gospodarowania oraz systematyczną kontrolę realizacji zadań ujętych w planie i budżecie na rok 1968;</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">- rozważenie możliwości poczynienia dalszych oszczędności w wydatkach na administrację państwową.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Druga grupa poprawek dotyczy poprawy zaopatrzenia ludności. We wprowadzonych przez Komisję do projektu planu dyrektywach czytamy:</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">„Należy dokonać w resortach produkujących dla potrzeb rynku wewnętrznego analizy możliwości uzyskania ponadplanowej produkcji poszukiwanych artykułów rynkowych i zapewnić wykorzystanie tych możliwości w trakcie realizacji planu”.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">„Należy w szczególności zapewnić pełną i prawidłową realizację inwestycji, służących zwiększeniu lub doskonaleniu produkcji rynkowej i eksportowej”.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">„Należy wydatnie zmniejszyć produkcję mebli biurowych i w to miejsce podjąć dodatkową produkcję mebli dla potrzeb rynku wewnętrznego”.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">„Przemysł lekki powinien wykorzystać istniejące moce produkcyjne dla pełniejszego i ciągłego zaopatrzenia rynku w wyroby konfekcyjne w potrzebnych typowymiarach i asortymentach zgodnie z modą i zapotrzebowaniem rynku, a także w bieliznę, szczególnie damską oraz w inne poszukiwane asortymenty wyrobów dziewiarsko pończoszniczych”.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">„Przemysł mleczarski powinien pełniej wykorzystać moce produkcyjne istniejących zakładów oraz zwrócić uwagę na zagospodarowanie mleka na terenach już zmeliorowanych”.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">„Resort handlu wewnętrznego we współpracy z przemysłem powinien osiągnąć pełniejsze, niż dotychczas, rozeznanie potrzeb rynku. Należy także wprowadzić ciągłą analizę stanu zapasów w handlu i przemyśle nie tylko w układzie wartościowym, ale również asortymentowym. We wszystkich ogniwach handlu wewnętrznego konieczne jest usprawnienie organizacji skupu i sprzedaży, zapewnienie sprawnej obsługi klientów i podniesienie kultury handlu”.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Ponadto Komisja uchwaliła dezyderat, w którym postuluje przeprowadzenie analizy struktury zapasów i podjęcie kroków zmierzających do likwidowania zapasów nieprawidłowych.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">Trzecia grupa poprawek dotyczy budownictwa mieszkaniowego. W myśl ustaleń Komisji przewidziana ilość izb oddawanych do użytku w latach 1968 i 1969 traktowana ma być jako minimalna. Ponadto wprowadzono do projektu planu dyrektywę, w myśl której:</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">„W latach 1968 i 1969 powinny być stworzone warunki do przekroczenia zadań planu 5-letniego w miejskim uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym przez podjęcie dodatkowych wysiłków w zakresie zwiększenia stanów surowych tego budownictwa.”.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">W uchwalonym dezyderacie Komisja zwraca się do rządu o podjęcie szczególnych wysiłków zmierzających do przygotowalnia w 1968 r. dodatkowo 10 tys. a w 1969 r. dalszych 30-40 tys. izb w stanach surowych.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">W dalszych dezyderatach dotyczących budownictwa Komisja postuluje:</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">- przyspieszenie tempa modernizacji państwowego i spółdzielczego przemysłu ceramiki czerwonej;</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">- przeanalizowanie stosowanych obecnie metod bilansowania materiałów budowlanych i instalacyjnych niezbędnych dla budownictwa inwestycyjnego i kapitalnych remontów oraz podjęcie odpowiednich kroków zmierzających do dalszego zwiększenia w następnych latach produkcji materiałów, których bilanse wykazują niedobór.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#">Komisja wprowadziła do projektu planu dyrektywę, w myśl której:</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#">„Zadania handlu zagranicznego, zwłaszcza w dziedzinie eksportu maszyn i urządzeń oraz innych artykułów przemysłowych, wymagają wzmożonych wysiłków we wszystkich dziedzinach gospodarki narodowej, a w szczególności lepszej niż dotychczas współpracy handlu zagranicznego z przemysłem, zwiększonej odpowiedzialności kierownictw zakładów pracy, zjednoczeń, central handlu zagranicznego i resortów za wysoki stopień nowoczesności, jakości i terminowości wykonywanej produkcji eksportowej w przemyśle oraz sprawnej realizacji zadań eksportowych przez handel zagraniczny.”.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#">W uchwalonych poprawkach do projektu planu Komisja zaleca również opanowanie produkcji nowoczesnych maszyn włókienniczych i zintensyfikowanie prac badawczo-konstrukcyjnych nad nowoczesnymi rozwiązaniami podstawowych maszyn włókienniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#">W uchwalonych dezyderatach Komisja wskazując na konieczność usprawnienia i przyspieszenia procesów związanych z modernizacją przemysłu, postuluje m.in.:</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#">- podejmowanie właściwych decyzji przy zakupach zagranicą maszyn i urządzeń oraz prawidłowe i szybkie zagospodarowanie tych maszyn;</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#">- właściwe korzystanie przez przemysł z kredytu bankowego, przeznaczonego na inwestycje szybko rentujące się;</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#">- ponowne przeanalizowania i takie ustawienie programów modernizacji, by wskaźniki wydajności nowo instalowanych maszyn gwarantowały uzyskanie prawidłowych efektów ekonomicznych i przyrostu produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#">W poprawkach wprowadzonych do projektu budżetu Komisja uwzględniła m.in. wnioski Komisji Pracy i Spraw Socjalnych oraz Komisji Zdrowia i Kultury fizycznej w sprawie przyznania zwiększonych dotacji dla Polskiego Czerwonego Krzyża na opiekę nad chorymi w domu oraz dla Polskiego Związku Niewidomych, jak również zwiększenia zakresu pomocy ze strony rad narodowych w stosunku do osób korzystających z opieki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#">Ponadto Komisja przedyskutowała i uznała za słuszne wnioski poszczególnych komisji sejmowych dotyczące m.in.: tworzenia leśnego pasa ochronnego na Śląsku; usprawnienia gospodarki łowieckiej; uregulowania niektórych szczegółowych problemów związanych z działalnością służby zdrowia; zintensyfikowania szkolenia rolniczego.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#">Komisja ustosunkowała się również pozytywnie do wniosków Komisji Oświaty i Nauki dotyczących niektórych spraw finansowych związanych z realizacją reformy szkolnej, zwracając równocześnie uwagę na niezbędność zaostrzenia dyscypliny finansowej w toku realizacji zwiększonego na rok 1968 budżetu oświaty i nauki.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt uchwały o NPG na 1968 r. i podstawowych założeniach planu na 1969 r. oraz projekt ustawy budżetowej na rok 1968, łącznie z poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#">Sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1966 r. zreferował poseł Stanisław Kozioł (ZSL). Uwagi Najwyższej Izby Kontroli do tego sprawozdania przedłożył Prezes NIK - Konstanty Dąbrowski.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Dąb-Kocioł (ZSL), Ewa Trojanowska (bezp.), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Maria Mielczarek (PZPR - przedstawiciel Komisji Handlu Zagranicznego), Józef Kulesza (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: Prezes Najwyższej Izby Kontroli - Konstanty Dąbrowski i Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#">W dyskusji podkreślano, że poszczególne Komisje sejmowe dokonały na przełomie czerwca i lipca 1967r. dogłębnej analizy wykonania planu i budżetu w 1966 r. przez resorty. Wnioski i uwagi zgłoszone przez komisje w wyniku tej analizy uwzględnione zostały przy opracowaniu projektów planu i budżetu na 1968 r.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1966 r. łącznie z uwagami Najwyższej Iżby Kontroli do tego sprawozdania i wnioskiem NIK w przedmiocie absolutorium dla rządu za 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#">W dalszym ciągu obrad Komisja przedyskutowała projekty referatów Komisji: o projektach planu i budżetu na 1968 r. oraz wstępnych założeń planu na 1969 r., który przedstawił sprawozdawca generalny poseł Wiktor Obolewicz (PZPR) i o sprawozdaniu rządu z wykonania planu i budżetu w 1966 r., który przedstawił poseł Stanisław Kozioł (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#">Po dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Eugeniusz Witek (ZSL), Władysław Kuszyk (PZPR), Bronisław Warowny (ZSL), Ewa Trojanowska (bezp.), Czesław Burski (ZSL), Józef Łastowski (PZPR), Stanisław Cieślak (ZSL) i Józef Kulesza (PZPR), Komisja zatwierdziła projekty obu referatów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>