text_structure.xml 16.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 3 grudnia 1965 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów zakończyła prace nad projektem uchwały o Narodowym Planie Gospodarczym na 1966 r. oraz podstawowych założeń planu na 1967 r. oraz projektem ustawy budżetowej na 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#">Obradom przewodniczył poseł Józef Kulesza (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#">- członkowie prezydiów innych komisji sejmowych;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#">- przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z Przewodniczącym - Stefanem Jędrychowskim i I zastępcą Przewodniczącego - Tadeuszem Gede;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#">- przedstawiciele Ministerstwa Finansów z Ministrem - Jerzym Albrechtem i podsekretarzem stanu - Julianem Kole;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#">- przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli z Prezesem - Konstantym Dąbrowskim.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#">Sprawozdawca generalny projektu uchwały o NPG i projektu ustawy budżetowej - poseł Franciszek Blinowski (PZPR) zreferował propozycje poprawek do obu projektów zgłoszone przez komisje sejmowe w wyniku rozpatrzenia przez nie odpowiednich części projektów planu i budżetu na rok 1966 oraz założeń na rok 1967.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#">Komisja rozpatrzyła i przyjęła m. in. następujące poprawki do projektu uchwały o NPG.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#">W wyniku dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Franciszek Gesing (ZSL), Edmund Stuczyński (PZPR), Tomasz Malinowski (ZSL), Stanisław Cieślak (ZSL), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”) oraz na podstawie wyjaśnień udzielonych przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Stefana Jędrychowskiego i I zastępcę Przewodniczącego - Tadeusza Gede, Komisja przyjęła wniosek Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, aby w roku 1966 zwiększyć przewidziane w projekcie planu na ten rok rynkowe dostawy cementu dla wsi o 100 tys. ton, do ogółem 3.260 tys. ton. Ze względu na potrzeby budownictwa indywidualnego w okręgu śląskim, z dodatkowej puli rynkowej 100 tys. ton cementu przeznaczyć należy 5 tys. ton dla odbiorców miejskich w tym okręgu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#">Równocześnie Komisja postanowiła wspólnie z Komisją Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego wystąpić z dezyderatami w sprawie:</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#">- uwzględnienia w toku realizacji planu na rok 1966 potrzebę dalszego zwiększenia dostaw materiałów budowlanych na rynek wiejski, w miarę ponadplanowego wzrostu produkcji lub wyłonienia się innych rezerw bilansowych;</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#">- wzmożenia przez powołane do tego organa kontroli nad prawidłowym przydziałem cementu na rynek wiejski w tym celu, aby zapobiec zaopatrywaniu z tej puli innych odbiorców.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#">W toku dyskusji wysunięto postulat, aby sejmowa Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w ciągu roku 1966 poświęciła szczególną uwagę kształtowaniu się produkcji i wykorzystaniu wszelkich rezerw produkcyjnych w przemyśle materiałów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#">Komisja przyjęła wniosek Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w sprawie zwiększenia nakładów inwestycyjnych na leśnictwo (melioracje leśne, budowa dróg, hoteli robotniczych i osad leśnych) - o ponad 20 mln zł na rok 1966.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#">Komisja uznała za słuszny kolejny wniosek Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w sprawie zwiększenia obszaru zalesień w latach 1966-1967.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#">W wyniku dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Jerzy Szukała (PZPR), Bronisław Drzewiecki (ZSL), Józef Kulesza (PZPR) i Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski, wniosek Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego dotyczący zmniejszenia pozyskania drewna w 1967 r. odesłano do ponownego wielostronnego rozpatrzenia przez tę Komisję przy omawianiu projektu planu 5-letniego. Zwrócono równocześnie uwagę na konieczność pełniejszego zagospodarowania odpadów w przemyśle drzewnym.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#">Komisja przyjęła poprawki proponowane przez Komisję Przemysłu Lekkiego, Rzemiosła i Spółdzielczości Pracy idące w kierunku ujęcia w projekcie planu zadań w dziedzinie postępu technologicznego w przemyśle włókienniczym i skórzanym (włókna sztuczne, barwniki), oraz produkcji maszyn dla przemysłu włókienniczego.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#">Na wniosek Komisji Przemysłu Lekkiego, Rzemiosła i Spółdzielczości Pracy uwzględniono w projekcie planu zadania rzemiosła indywidualnego; powinno ono przede wszystkim rozwijać usługi dla ludności i rolnictwa oraz rozszerzać zakres szkolenia uczniów, zwłaszcza w tych regionach, w których nie cała młodzież ma warunki do nauki zawodu w szkołach i uspołecznionych zakładach pracy. Należy stworzyć warunki sprzyjające powstawaniu nowych warsztatów rzemieślniczych w małych miastach i na wsi oraz zwiększeniu zakresu szkolenia w rzemiośle; liczba uczniów pobierających naukę zawodu w warsztatach rzemieślniczych powinna w 1966 r. wynieść 60 tys. osób.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#">Przyjęto szereg poprawek proponowanych przez Komisję Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa, między innymi wniosek dotyczący oddania do użytku w roku 1966 wytwórni fenolu i acetonu.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#">Na wniosek Komisji Pracy i Spraw Socjalnych przyjęto poprawkę określającą przyrost ilości miejsc w zakładach pomocy społecznej w roku 1966 o około 1.500 (ogółem do ok. 42,5 tys.) z tym, że przyrost ten nastąpi głównie w zakładach typu specjalnego. Postawiono również podkreślić w projekcie uchwały o NPG, że w roku 1966 nastąpi dalszy rozwój różnych form opieki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#">Komisja przyjęła projekt uchwały o Narodowym Planie Gospodarczym na rok 1966 i podstawowych założeniach na rok 1967 z autopoprawkami rządu i poprawkami komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#">Komisja rozpatrzyła i przyjęła m. in. następujące poprawki do projektu ustawy budżetowej na 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#">W wyniku dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Irena Janiszewska (PZPR), Jan Frankowski (bezp. Stow. Chrześć. Społ.), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Leon Kasman (PZPR), Józef Kulesza (PZPR), oraz na podstawie wyjaśnień udzielonych przez Ministra Finansów - Jerzego Albrechta, Komisja przyjęła wniosek Komisji Pracy i Spraw Socjalnych dotyczący budżetu Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej; w myśl wniosku, dotacje dla organizacji społecznych: Polskiego Czerwonego Krzyża, Polskiego Związku Niewidomych, Związku Inwalidów Wojennych, Polskiego Związku Głuchoniemych oraz Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej, zwiększone zostaną o 6,5 mln zł z uwzględnieniem m. in. potrzeb Polskiego Czerwonego Krzyża, który dodatkowe środki zużytkuje na rozszerzenie opieki nad niedołężnymi chorymi w domach.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#">Komisja przyjęła wniosek Komisji Pracy i Spraw Socjalnych dotyczący zwiększenia dotacji dla budżetów terenowych na rozszerzenie form opieki społecznej; Komisja stanęła na stanowisku, że wprawdzie rosnące nadwyżki budżetowe w terenowych radach narodowych stwarzają możliwość zwiększenia środków na pomoc społeczną przez same rady, niemniej jednak z uwagi na duże potrzeby w tej dziedzinie i na konieczność zmniejszenia dysproporcji występującej w zakresie wysokości środków na ten cel w poszczególnych radach, Komisja postanowiła przeznaczyć na ten cel dodatkowo 8 mln zł. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych powinna przedyskutować z przedstawicielami rad narodowych zasady polityki rad w dziedzinie pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#">Komisja przyjęła wniosek Komisji Kultury i Sztuki o zwiększenie o 1,5 mln zł wydatków budżetowych Ministerstwa Kultury i Sztuki z przeznaczeniem na poprawę ochrony dóbr muzealnych oraz o 1,5 mln zł - na zakup dzieł sztuki współczesnej.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#">W wyniku dyskusji, w której głos zabrali posłowie: Alicja Musiałowa (PZPR), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Jan Frankowski (bezp. Stów. Chrz. Społ.), Zdzisław Siedlewski (SD), Komisja przyjęła wniosek Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej dotyczący zwiększenia w budżecie Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej środków przeznaczonych na podniesienie norm żywieniowych w szpitalach psychiatrycznych o 1,50 zł.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#">Komisja ustosunkowała się do wniosku Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w sprawie zwiększenia wydatków na umasowienie sportu zwłaszcza wśród młodzieży. Komisja postanowiła uwzględnić potrzeby Szkolnego Związku Sportowego, przyznając 2,5 mln zł na zwiększenie wydatków Ministerstwa Oświaty. Środki te mają być całkowicie zużytkowane na zakup sprzętu sportowego dla młodzieży szkolnej.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#">Komisja przyjęła projekt ustawy budżetowej na 1966 r. z autopoprawkami rządu i poprawkami komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#">Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, po przeanalizowaniu projektu planu gospodarczego i budżetu na rok 1966 i zapoznaniu się ze stanowiskiem w tej sprawie pozostałych komisji sejmowych wyraziła opinię, że podstawowe proporcje planu i budżetu zostały ustalone prawidłowo, zadania wytyczone w planie są realne i wewnętrznie zharmonizowane i służą zaspokojeniu najpilniejszych potrzeb społecznych oraz zabezpieczają dalszy, zrównoważony rozwój gospodarki, oświaty i kultury.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#">Akceptując w pełni generalne założenia i proporcje planu i budżetu na rok 1966, Komisja uważa za konieczne, aby w toku realizacji planu, jak również przy opracowywaniu projektu wytycznych planu 5-letniego, zostały wzięte pod uwagę przez rząd następujące dezyderaty:</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#">- Niezbędne jest dalsze umacnianie dyscypliny inwestycyjnej, dokładne zharmonizowanie zadań inwestycyjnych i mocy przerobowej przedsiębiorstw wykonawczych, przestrzeganie ustalonych w planie terminów oddawania inwestycji do użytku. Terminy rozpoczynania nowych inwestycji należy ustalać z uwzględnieniem faktycznego zaangażowania mocy przerobowej przedsiębiorstw i przestrzegać zasady racjonalnej koncentracji środków.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#">Rezerwy inwestycyjne na wszystkich szczeblach powinny być uruchamiane rozważnie i w pierwszym rzędzie przeznaczane na przezwyciężenie powstałych w toku realizacji planu nieprawidłowości i opóźnień w wykonawstwie inwestycji, a dopiero po zlikwidowaniu tych trudności, mogą być wykorzystane na rozszerzenie frontu robót.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#">Przestrzegając ściśle proporcji ustalonych w planie, należy przeciwstawiać się stosowanej niekiedy praktyce opóźniania lub nie oddawania do użytku mających duże znaczenie społeczne inwestycji terenowych.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#">Wychodząc na spotkanie aktywności i inicjatywie załóg robotniczych i całego społeczeństwa należy w miarę posiadanych środków i rezerw zabezpieczyć odpowiedni poziom realizacji nielimitowanych inwestycji grupy „B” oraz dokonywanych w ramach czynów społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#">- Wprowadzane w 1966 r. zmiany w systemie planowania i zarządzania gospodarką narodową oraz istniejące rezerwy należy wykorzystać dla uzyskania wyższej niż planowania produkcji towarów rynkowych poszukiwanych przez ludność i umocnienia tym samym globalnej i odcinkowej równowagi rynkowej.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#">- W dalszym ciągu centralnym zagadnieniem o stale rosnącym znaczeniu pozostaje sprawa aktywizacji eksportu na drodze podnoszenia jakości i nowoczesności wyrobów, przy dalszym poszukiwaniu nowych artykułów eksportowych i nowych rynków zbytu.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#">- Niezbędne jest uwzględnienie w toku opracowywania i realizacji planu 5-letniego - gruntowniejszego doinwestowania przemysłu lekkiego, zwłaszcza pod kątem jego szybszej modernizacji. Wymaga tego potrzeba podniesienia jakości i stopnia wykończenia wyrobów tego przemysłu, przeznaczonych na eksport i na rynek wewnętrzny.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#">- Wzrost produkcji przemysłowej i rolnej w kraju wymaga opracowania długofalowego programu w zakresie magazynów, transportu i opakowań. Problem ten występuje z całą ostrością w dziedzinie rolnictwa, gdzie z roku na rok wzrasta zarówno podaż produktów, jak również zaopatrzenie w środki produkcji. Szczególną uwagę należy zwrócić na potrzeby wiejskiej spółdzielczości zaopatrzenia i zbytu w tym zakresie. Rozważyć należałoby również możliwość realizacji w pionie CRS dodatkowych inwestycji magazynowych nielimitowanych.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#">- Należy otoczyć większą opieką i zabezpieczyć większe środki na rozwój terenowej produkcji materiałów budowlanych; stworzyć warunki dla szybszego rozwoju terenowych przedsiębiorstw wykonawstwa budowlanego i brygad budowlano-remontowych, wyposażyć je w bardziej nowoczesny sprzęt, aby mogły one w szerszym niż dotychczas zakresie podejmować mniejsze inwestycje oraz remonty w gospodarce terenowej, w oparciu o lokalne surowce i materiały budowlane.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#">- Poważnych wysiłków organizacyjnych wymaga rozwój spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego. Należy umocnić łączenie środków różnych przedsiębiorstw, organizacji i instytucji w celu rozwijania tego budownictwa nie tylko w wielkich miastach, lecz również w nowych okręgach przemysłowych, w małych miastach i osiedlach oraz na wsi - dla zaspokojenia potrzeb mieszkającej tam ludności nierolniczej.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#">Niezbędny jest również znaczny wysiłek organizacyjny ze strony rad narodowych dla wykorzystania w całej pełni przewidzianych w planie poważnych środków na remonty bieżące i kapitalne domów mieszkalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#">- Jednym z głównych zadań planu na rok 1966 jest podniesienie na wyższy poziom jakości produkcji i usług. Obok bodźców ekonomicznych wymaga to zapewnienia właściwego nadzoru i kontroli. W tej dziedzinie należy opracować także nowe przepisy prawne.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#">Ponadto Komisja postanowiła wystąpić z dezyderatami:</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#">- wspólnie z Komisją Zdrowia i Kultury Fizycznej w sprawie wygospodarowania z obecnych globalnych środków 15 mln zł na zakup sprzętu sportowego dla ludowych Zespołów Sportowych, Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej oraz klubów sportowych uwzględniając przy tym głównie rozwój sportu masowego wśród młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#">- wspólnie z Komisją Komunikacji i Łączności - w sprawie zwiększenia środków, w toku realizacji planu, na remonty dróg państwowych.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#">Komisja postanowiła poprzeć dezyderat Komisji Oświaty i Nauki w sprawie takiego ukształtowania planu budownictwa szkolnego na lata 1967-1970, które prowadziłoby do zmniejszenie dysproporcji w bazie lokalowej szkół podstawowych pomiędzy poszczególnymi województwami oraz szybciej przezwyciężyć trudności lokalowe szkół związane z realizacją reformy szkolnej.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#">Na zakończenie obrad Komisja omówiła referaty, które w imieniu Komisji przedstawione zostaną na plenarnym posiedzeniu Sejmu, a mianowicie:</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#">- sprawozdanie Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów o projekcie uchwały o Narodowym Planie Gospodarczym na 1966 rok i podstawowych założeniach na 1967 rok oraz o projekcie ustawy budżetowej na rok 1966 - sprawozdawca generalny poseł Franciszek Blinowski (PZPR);</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#">- sprawozdanie Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów o sprawozdaniach rządu z wykonania Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu państwa wraz z wnioskiem Najwyższej Izby Kontroli w przedmiocie absolutorium dla rządu - za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1964 r. - sprawozdawca poseł Feliks Starzec (ZSL).</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>