text_structure.xml 13.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Otrzymali państwo projekt planu pracy proponowany przez prezydium Komisji. Niestety, tylko od jednego członka Komisji otrzymaliśmy propozycje dotyczące tematów kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Jeśli mają państwo przygotowane propozycje na piśmie, proszę o ich złożenie w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Przystępujemy do realizacji 1 pkt porządku dziennego. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos na temat planu pracy Komisji w II półroczu 2007 r.? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła plan pracy na II półrocze 2007 r. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła plan pracy na II półrocze 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Jeszcze raz proszę, żeby państwo jak najszybciej złożyli pisemne informacje na temat planu pracy Najwyższej Izby Kontroli – jaki zakres działań NIK-u najbardziej by państwa interesował. Kiedy spłyną wszystkie państwa pisemne propozycje, zaprezentujemy państwu na najbliższym posiedzeniu Komisji kompleksową informację w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych i wolnych wnioskach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">W związku z obecną sytuacją w ochronie zdrowia, bardzo niebezpieczną, uważam, że jako Komisja Zdrowia powinniśmy wystąpić do Narodowego Funduszu Zdrowia z wnioskiem o to, żeby Fundusz wypłacał 1/12 środków dla poszczególnych placówek leczniczych, ponieważ sytuacja stała się dramatyczna. Po pierwsze, sypie się program restrukturyzacyjny. Po drugie, szybko rośnie zadłużenie placówek leczniczych. Nasza Komisja powinna zareagować i wystąpić z wnioskiem do Narodowego Funduszu Zdrowia, żeby – dopóki nie rozwiąże się tego problemu – NFZ płacił 1/12 środków placówkom leczniczym, z którymi ma zawarty kontrakt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselMalgorzataStryjska">Panie pośle, porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji dotyczył naszych wewnętrznych spraw. Nie zapraszaliśmy więc przedstawicieli Narodowego Funduszu Zdrowia, a myślę, że w tej sprawie musiałby się wypowiedzieć zarówno prezes Narodowego Funduszu Zdrowia jak i minister zdrowia. Nie możemy decydować o finansach Narodowego Funduszu Zdrowia, gdy prezes Funduszu jako decydent nie jest nawet obecny na sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Pani przewodnicząca, ja nie mówię, że mamy to rozstrzygnąć teraz. Sygnalizuję tylko temat pracy dla prezydium Komisji, żeby tą sprawą się zainteresować i zająć. Jest to bardzo ważna sprawa. Prezydium Komisji powinno podjąć działania w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej spawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselEwaJanik">Ta sprawa wykracza poza dzisiejszy porządek obrad, niemniej jednak – podobnie jak pan poseł Aleksander Sopliński – uważam sprawę za bardzo ważną, ponieważ protest i strajki trwają już drugi miesiąc. Jeżeli te jednostki przez następny okres będą mieć kłopot z dopływem środków na świadczenia medyczne, to – gdybyśmy mieli się tym zająć po wakacjach – w pewnych jednostkach sytuacja finansowa może już być dramatyczna. Wydaje mi się, że problem ten powinien być jednoznacznie rozstrzygnięty. Decyzja w tej sprawie powinna być podjęta zaraz, bo pieniądze mogą nie wpływać do jednostek już drugi miesiąc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMieczyslawWalkiewicz">Szanowni państwo, wypłacenie 1/12 środków nie jest takie proste, jak się wydaje. A co będzie ze szpitalami, które zamkną działalność i ewakuują pacjentów do innych szpitali? Jaką znajdziemy wtedy podstawę prawną, żeby płacić tym szpitalom 1/12 środków? To jest świadoma decyzja, wybór lekarzy w szpitalu, którzy nie chcą pracować, strajkują i mają świadomość, że za niewykonane usługi nie będzie wpływu do kasy szpitala.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselMieczyslawWalkiewicz">Wyobraźmy sobie szpital w Warszawie, przykładowo, który może być za chwilę ewakuowany i nie będzie prowadzić działalności przez jakiś okres. Na jakiej podstawie prawnej Narodowy Fundusz Zdrowia miałby zapłacić szpitalowi, który nie prowadzi żadnej działalności? W takiej sytuacji każdy inny podmiot o podobnym zakresie działania mógłby tak postąpić – żądać 1/12 i nic nie robić. Nie ukrywam, komfortowa sytuacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Zanim udzielę głosu posłom Małgorzacie Stryjskiej i Aleksandrowi Soplińskiemu, pozwolę sobie odnieść się do wypowiedzi pana posła Mieczysława Walkiewicza. Panie pośle, pewnie się różnimy w opinii w tym zakresie, ale nie strajkują te szpitale, w których jest dobrze. Jeśli dzisiaj te, w których jest źle, w ten sposób wyrażają swoje niezadowolenie, to znajdą się w jeszcze gorszej sytuacji, gdy nie będzie pieniędzy nawet na wypłatę poborów. Obecnie nakręcamy spiralę zadłużenia, a nie pomagamy tym placówkom. W związku z tym dobrze by było, żebyśmy – dzięki ocenie i opinii Ministerstwa Zdrowia – przynajmniej mieli pełną wiedzę na temat tego, czy jest instrument prawny, czy Narodowy Fundusz Zdrowia może tego dokonać. Proponuję, aby państwo wyrazili zgodę na to, żebyśmy na najbliższym powiedzeniu Komisji – a więc dziś o 12.30 – korzystając z obecności prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia i ministra zdrowia, zadali to pytanie. Ograniczylibyśmy odpowiedź do pół godziny, ale uzyskalibyśmy informację na ten temat. Jeśli nie wyrażą państwo zgody, czekam na propozycję zwołania specjalnego posiedzenia, po planowanym posiedzeniu Komisji, o którym mówiłam, aby zapytać pana prezesa i pana ministra o te naprawdę ważne sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Chciałbym odpowiedzieć na pytanie zadane przed chwilą przez pana posła Mieczysława Walkiewicza w odniesieniu do placówek, które nie otrzymują środków, że Narodowy Fundusz Zdrowia zalega tym placówkom z wypłatą środków za tak zwane nadwykonania. I tak, szpitalowi przy ul. Barskiej 5 mln zł, a szpitalowi bródnowskiemu 10 mln zł. Gdyby więc Fundusz zwrócił pieniądze za nadwykonania, to nie potrzebna by była wypłata 1/12. Taka sytuacja jest czytelna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Panie pośle, nie znam szpitala w Polsce, któryby zaprzestał w tej chwili swojej działalności. Tam są pacjenci. Myślmy przede wszystkim o pacjentach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselEwaJanik">W pewnym sensie pani przewodnicząca mnie wyręczyła, bo chciałam powiedzieć, że nie ma takiego przypadku, żeby nie były udzielane świadczenia. Ograniczenia, o których mówiono w mediach, dotyczące części pacjentów, zdarzyły się tylko w jednej jednostce na ponad 200 strajkujących jednostek szpitalnych. Tam są udzielane świadczenia, ludzie są żywieni, zaopatrywani w leki, wykonywane są wszelkie czynności związane z leczeniem określonego schorzenia. Nie można za to jednostce nie zapłacić.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselEwaJanik">A jeśli chodzi o to, o czym mówił pan poseł, jest mowa tylko o 1/12 środków. Nie przypuszczam, żeby rząd zakładał, że strajk potrwa do 31 grudnia 2007 r. Zawsze można przesunąć środki na finansowanie jednostek, które wykonują czynności związane z zaprzestaniem ich realizacji w innych jednostkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMalgorzataStryjska">Protestuję przeciw zmienianiu tematu posiedzenia Komisji, które ma się odbyć dzisiaj o godzinie 12.30. Mamy się zająć nowelizacją ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Terminy pilą. Drugie czytanie ma się odbyć w piątek. Jeżeli zmienimy temat, albo dołożymy kolejny punkt porządku dziennego, nie będziemy w stanie zakończyć pracy nad ustawą. Wtedy może powstać problem. W tej ustawie jest określony algorytm, według którego dzielone będą środki na przyszły rok. Jest to naprawdę pilny projekt. Jeżeli pani przewodnicząca chce, proszę wyznaczyć inny termin, bo termin przewidziany na nowelizację ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej powinien być wykorzystany tylko na tę ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Sądzę, pani poseł, że jest to wyłącznie kwestia dobrej woli, a nie mojego „chciejstwa”. Jeżeli mówimy, że jest to ważne i pracujemy – jak pani zdążyła zauważyć – dość uczciwie nad tą ustawą, niekiedy mamy po dwa posiedzenia w ciągu dnia i dziś staramy się, żeby szybko zakończyć pracę nad tą ustawą, to jest wyraz dobrej woli wszystkich zgromadzonych w tej sali. Uważam jednak, że oprócz tego powinniśmy także dostrzegać sprawy ważne, które na bieżąco powinny być tematem pracy członków Komisji Zdrowia. Nie widzę w tym niczego niestosownego. Taką propozycję możemy złożyć przedstawicielom Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, żeby po zakończeniu pracy nad ustawą pozostali z nami przez kwadrans po to, by o tym porozmawiać. Nie widzę w tym nic niestosownego ani przykrego dla członków Komisji. Jeśli państwo tak to odbierają, to za chwilę usłyszymy podobne głosy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJolantaSzczypinska">Zapewniam panią i wszystkich państwa, że przejmujemy się aktualną sytuacją. Ona wszystkich nas jednakowo obchodzi. Chciałabym jednak, żebyśmy wzięli pod uwagę to, co powiedziała pani poseł Małgorzata Stryjska, że mamy harmonogram działania. Sytuacja jest dramatyczna, to prawda, ale ja chcę powiedzieć o jeszcze jednej sytuacji, bo to nie jest tylko casus szpitala przy ul. Barskiej. Za moment sytuacja będzie jeszcze bardziej dramatyczna, ponieważ w ramach protestu lekarze z Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy podjęli akcję, która jest wymierzona – niestety – w pozostałych pracowników ochrony zdrowia i nie wypełniają, przykładowo, dokumentacji dotyczącej wykonywania procedur, nie przesyłają tej dokumentacji do Narodowego Funduszu Zdrowia, a Fundusz nie ma żadnych podstaw prawnych do tego, żeby przekazywać środki. Możliwe jest, że wkrótce panie pielęgniarki i inni pracownicy, którzy pracują, nie otrzymają poborów tylko dlatego, że Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy wybrał taką formę strajku. To jest jeden z problemów. W związku z tym proponowałabym, żebyśmy, dopóki trwają rozmowy rządu ze stroną protestującą i mamy nadzieję, że się to pozytywnie zakończy, kontynuowali to, co do tej pory zaplanowaliśmy. Kwadrans rozmowy niczego nie wyjaśni, dopóki nie zakończą się negocjacje między rządem a strajkującymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Ponieważ słyszeliśmy różne głosy, przypominam, że każdy poseł, stały członek Komisji Zdrowia ma prawo w sprawach różnych skierować pytanie zarówno do ministra jak i do prezesa. Zachęcam pana posła, aby zgłosił to pytanie. Jeśli będzie trzeba, ja również będę o to pytać. Mamy do tego prawo. W związku z tym skorzystajmy ze swego prawa nie licytując się, co w tej chwili jest ważniejsze.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Wracając jeszcze do dzisiejszego porządku dziennego – tematów do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2007 rok – na moje ręce złożyli propozycje pan poseł Tomasz Latos – dwa tematy – i pani poseł Małgorzata Stryjska – jest to dość obszerny materiał. Powielę je i na następnym posiedzeniu będą mieć państwo te tematy do wglądu. Zachęcam, aby jeszcze przemyśleć ewentualne tematy, którymi miałaby się zająć Najwyższa Izba Kontroli, i do 12.30 w formie pisemnej złożyć je w sekretariacie Komisji, gdzie zostaną powielone, aby je rozdać nam wszystkim.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacaposelEwaKopacz">Jeśli nie ma więcej chętnych do dyskusji, wobec wyczerpania porządku dziennego dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>