text_structure.xml 16.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselEwaKopacz">Otwieram posiedzenie Komisji. Na dzisiejszym posiedzeniu przeprowadzimy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, zawartego w druku nr 220, oraz rozpatrzymy sprawy różne. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Zatem uznaję porządek dzienny za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselEwaKopacz">Proszę pana ministra o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAndrzejWojtyla">Projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii ma na celu korektę błędu zawartego w definicji pojęcia leczenia substytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAndrzejWojtyla">W trakcie prac nad nową ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii, prawdopodobnie na etapie uzgodnień międzyresortowych w definicji tego pojęcia nastąpiła zmiana polegająca na zastąpieniu wyrazu „agonistycznym” wyrazem „antagonistycznym”. Błąd ten nie został zidentyfikowany na etapie prac parlamentarnych, a ma zasadnicze znaczenie dla stosowania leków w leczeniu substytucyjnym, ponieważ sugeruje stosowanie leków o działaniu przeciwstawnym na receptor opioidowy do leków, które powinny być zastosowane w tym leczeniu. Niepoprawna definicja pozostaje w sprzeczności z oczywistą w przypadku leczenia substytucyjnego praktyką medyczną i jako taka wymaga szybkiego skorygowania. Chodzi tu o leczenie metadonem i solami metadonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselEwaKopacz">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselZbigniewPodraza">Prosiłbym tylko, aby pan minister potwierdził, iż jest rozporządzenie, które reguluję tę kwestię i nie ma tu niebezpieczeństwa dla zdrowia pacjentów, choć oczywiście ta sprawa wymaga uregulowania ustawowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWojtyla">Otóż zgodnie z art. 89 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii akty wykonawcze wydane na podstawie ustawy z 1997 r. zachowują moc do czasu wejścia w życie aktów wykonawczych wydanych na podstawie nowej ustawy. W związku z tym posiłkujemy się aktami wykonawczymi, czyli rozporządzeniami, do starej ustawy. Dlatego nie ma tu żadnego niebezpieczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselEwaKopacz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, zawartego w druku nr 220?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselEwaKopacz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselEwaKopacz">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, by został nim poseł Stanisław Piosik. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawPiosik">Pracowałem nad nowelizacją tej ustawy. Dlatego chętnie podejmę się tego zadania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselEwaKopacz">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Zatem jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Stanisławowi Piosikowi. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselEwaKopacz">Stwierdzam, ze Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Stanisławowi Piosikowi.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselEwaKopacz">Informuję państwa, że w posiedzeniu uczestniczył przedstawiciel Komisji Ustawodawczej – poseł Edward Ośko.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselEwaKopacz">Przechodzimy do pkt II porządku dziennego – sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselEwaKopacz">Spraw różnych trochę się nazbierało. Wracam do sprawy, o której rozmawialiśmy kilkanaście dni temu, czyli powołania stałej podkomisji zdrowia publicznego. Bezwzględnym elementem przy powoływaniu stałej podkomisji jest określenie liczby jej członków. Musi się to znaleźć we wniosku, który skierujemy do Prezydium Sejmu. Czekam na państwa propozycje w tym względzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJolantaSzczypinska">Proponuję, by w skład podkomisji weszło 7 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselEwaKopacz">Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Rozumiem, że pani przewodnicząca proponuje, by było to maksymalnie 7 osób. Zatem ustalamy, iż w skład podkomisji wejdzie maksymalnie 7 osób.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselEwaKopacz">Proponuję, by Komisja przyjęła następujący projekt pisma, które skierujemy do Prezydium Sejmu:</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselEwaKopacz">„Prezydium Komisji Zdrowia zgodnie z art. 165 regulaminu Sejmu zwraca się z uprzejmą prośbą o wyrażenie zgody na powołanie siedmioosobowej stałej podkomisji zdrowia publicznego. Uzasadnieniem powołania stałe podkomisji są zachodzące w Polsce zmiany systemu ochrony zdrowia. Działania w tym zakresie będą niewątpliwie kontynuowane przez następne lata i tym samym przed Komisją Zdrowia stać będzie zadanie intensyfikacji pracy i dalszego zaangażowania w proces prac ustawodawczych w tak ważnym sektorze społecznym. Pragnę poinformować, iż taka podkomisja działała w Komisji Zdrowia w III kadencji Sejmu RP”.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselEwaKopacz">Czy są jakieś uwagi, zastrzeżenia do treści pisma? Nie słyszę. Zatem uważam tę sprawę za załatwioną.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselEwaKopacz">Następna sprawa dotyczy informacji na temat usprawiedliwień nieobecności. Otóż musimy państwu przypomnieć, szczególnie tym, którzy niedokładnie przeczytali regulamin Sejmu, co może być takim usprawiedliwieniem.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselEwaKopacz">Proszę panią przewodniczącą Szczypińską, która wyznaczona jest z ramienia prezydium do zajmowania się wszelkimi usprawiedliwieniami, o przypomnienie art. 7 ust. 8 regulaminu Sejmu, w którym mówi się, co może być usprawiedliwieniem nieobecności podczas prac Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJolantaSzczypinska">Na podstawie art. 7 ust. 8 regulaminu Sejmu za przyczyny usprawiedliwiające nieobecność posła w pracy komisji, podkomisji lub w głosowaniu uważa się: chorobę albo konieczność sprawowania opieki nad chorym, wyjazdy zagraniczne lub krajowe z polecenia Sejmu, Marszałka Sejmu lub komisji, akceptowane przez prezydium Sejmu, zbieg posiedzeń komisji lub podkomisji, do której poseł należy, jeżeli brał udział w jednym z tych posiedzeń, a w razie zbiegu posiedzenia Sejmu oraz komisji lub podkomisji, z zastrzeżeniem art. 152 ust. 4 – wykonywanie funkcji posła sprawozdawcy lub zabieranie głosu na posiedzeniu Sejmu, urlop udzielony posłowi przez Marszałka Sejmu oraz inne ważne, niemożliwe do przewidzenia lub nieuchronne przeszkody.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselJolantaSzczypinska">Tak więc tylko z tych, wyżej wymienionych powodów będzie można usprawiedliwić nieobecność posła na posiedzeniu komisji czy podkomisji. Absolutnie nie będę mogła usprawiedliwić nieobecności, jeśli ktoś z państwa napisze, iż: „wykonywał inne obowiązki poselskie” lub „z braku czasu” – bo też i takie usprawiedliwienia wpływają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselEwaKopacz">Dodam, iż również nie będą usprawiedliwiane nieobecności, jeśli poseł twierdzi, że był na posiedzeniu, ale zapomniał się podpisać na liście obecności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Jaka to ma być forma usprawiedliwienia? Czy to mają być np. zwolnienia lekarskie</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselEwaKopacz">Na szkoleniu, które odbywało się przed rozpoczęciem prac wszystkich posłów, otrzymaliście państwo instrukcję, że takie usprawiedliwienia składa się do prezydium Komisji na specjalnym druku. Wystarczy argumentować swoją nieobecność niedyspozycją zdrowotną, bez konieczności dołączenia zwolnienia lekarskiego. Oczywiście jeśli takie zwolnienie dołączy się – nie zaszkodzi, ale jeśli pan poseł napisze, że ze względu na zły stan zdrowia nie może pan uczestniczyć w danym posiedzeniu, to też to wystarczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Wydaje się, że lepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby lista obecności leżała na stole prezydialnym, a nie na korytarzu przed salą posiedzeń, bo wtedy można się podpisać, przechodząc korytarzem, a nie uczestnicząc w posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselEwaKopacz">Uważam, że tu pracują dorośli, odpowiedzialni ludzie i na pewno nie będą imać się takich metod postępowania. Jednak jeśli jest to coś, co miałoby państwa mobilizować do demonstrowania swojej uczciwości, to bardzo proszę – lista będzie na stole prezydialnym.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselEwaKopacz">Czy w tej sprawie ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem przechodzimy do następnej sprawy, która dotyczy informacji na temat zasad doręczania posłom druków sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselEwaKopacz">Tu również chciałabym odwołać się do szkolenia, o którym wspominałam przed chwilą. Dostaliście państwo wówczas uchwałę nr 1 Prezydium Sejmu z dnia 6 stycznia 2003 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu doręczania posłom Dzienników Urzędowych i druków sejmowych oraz innych materiałów związanych z pracami Sejmu. Jeśli ktoś z państwa nie ma tej uchwały, nasz sekretariat zadba o to, by każdy z członków Komisji był w jej posiadaniu. Po to, byście państwo mogli się zapoznać z jej treścią ponownie.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselEwaKopacz">Czy są w tej sprawie jakieś pytania? Nie słyszę. Przechodzimy zatem do następnej sprawy, dotyczącej informacji pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych o debacie nad modelem wspierania zatrudnienia i aktywizacji osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PoselEwaKopacz">Ten materiał wszyscy państwo otrzymaliście. Czy są jakieś uwagi, zastrzeżenia do tej informacji pełnomocnika rządu? Nie słyszę. Tym samym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselCzeslawHoc">Czy przewidziana jest tylko jedna podkomisja stała? Pytam dlatego, że zainteresowany jestem powołaniem stałej podkomisji w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Myślę, że jest pewien niedosyt informacji w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej i że traktujemy te sprawy nieco powierzchownie, a jest to problem dość istotny w systemie ochrony zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselEwaKopacz">Komisja praktycznie jest na wstępie swoich prac. Sprawa, którą pan poseł poruszył, może być tematem jakiegoś posiedzenia Komisji. Nie musimy do tego celu powoływać stałej podkomisji. Oczywiście przyjmuję sugestię pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselAlfredBudner">Proponowałbym, aby raz na kwartał pan minister czy też osoba przez niego upoważniona zdawała relację, czy w polskiej służbie zdrowia, w szeroko rozumianej opiece zdrowotnej, dzieje się lepiej czy gorzej. Tego typu informacje powinny nam być przekazywane na bieżąco. Jeżeli mówimy, że chcemy coś poprawić, to konieczna jest taka informacja, bo dopiero wtedy będziemy wiedzieli, co z tym fantem można zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselEwaKopacz">Jutrzejsze posiedzenie Komisji jest poświęcone m.in. informacji ministerstwa na temat tego, co się dzieje w ochronie zdrowia. Natomiast wszelkiego rodzaju formy typu interpelacje, zapytania w sprawach bieżących to jest miejsce, w którym nawet na każdym posiedzeniu Sejmu możemy pytać o to, co nas nurtuje.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselEwaKopacz">Jest coś takiego jak plan pracy Komisji. Jeśli taka jest państwa wola, by raz na miesiąc było posiedzenie Komisji, na którym będziemy przepytywać pana ministra – i nie tylko, bo myślę, że i płatnika – na temat tego, co się dobrego lub złego wydarzyło w służbie zdrowia, nie widzę przeszkód, żeby tę wolę wypełnić i wpisać do planu pracy comiesięczne spotkanie na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselEwaKopacz">Zwracam się do pana posła – czy to był wniosek formalny i mam go poddać pod głosowanie, czy też była to tylko sugestia, abyśmy się nad tym zastanowili?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselAlfredBudner">Jest to tylko sugestia z mojej strony. Jednak bardzo był prosił, abyśmy wszyscy wzięli sobie to do serca i zastanowili się, czy nie warto byłoby ten temat wprowadzić raz na kwartał do planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMalgorzataStryjska">Wydaje się, że lepszym rozwiązaniem będzie, jeśli takie spotkania będą odbywały się w miarę potrzeby, a nie z góry ustalając, że raz na kwartał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Chciałbym dowiedzieć się, dlaczego pan marszałek skrócił debatę na temat informacji rządu w sprawie realizacji ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji zakładów opieki zdrowotnej. Jest to bardzo ważna ustawa, mówiąca o zadłużeniach. Byłaby okazja szerszej dyskusji na ten temat, a tymczasem mamy tylko pięciominutowe oświadczenia i dwa pytania. W dodatku jest to ostatni punkt porządku obrad w tym posiedzeniu Sejmu. Uważam, że powinniśmy otrzymać informację dlaczego tak się stało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselEwaKopacz">W pełni się z panem zgadzam, że problem rzeczywiście jest bardzo poważny. Oczywiście możemy takie pytanie skierować do pana marszałka. Stąd moje pytanie – czy jest to wniosek formalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselMaciejSwiatkowski">Tak, jest to wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselEwaKopacz">Zatem mamy wniosek o skierowanie pytania do pana marszałka o przyczyny skrócenia debaty na temat przebiegu restrukturyzacji ZOZ.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselEwaKopacz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselEwaKopacz">Stwierdzam, że Komisja 13 głosami, przy 11 głosach przeciwnych i braku wstrzymujących się, opowiedziała się za skierowaniem pytania do marszałka Sejmu o przyczyny skrócenia debaty na temat przebiegu restrukturyzacji ZOZ. Prezydium Komisji przygotuje odpowiednie pismo.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PoselEwaKopacz">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>