text_structure.xml
66.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Zostało ono zwołane pilnie, ponieważ otrzymaliśmy pismo od pana marszałka Marka Jurka, w którym informuje, że Sejm na szóstym posiedzeniu w dniu 28 grudnia 2005 r. skierował do Komisji projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw w celu rozpatrzenia poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania tego projektu i przedstawienia sprawozdania jeszcze w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Chcę państwu zaproponować następujący tryb obradowania nad poprawkami. Najpierw udzielę głosu przedstawicielowi wnioskodawcy, aby miał możliwość uzasadnienia poprawki. Dyskusję proponuję ograniczyć do głosu popierającego poprawkę i głosu za jej odrzuceniem. Następnie zapytam przedstawiciela rządu o stanowisko wobec rozpatrywanej poprawki i to samo pytanie zadam przedstawicielowi Biura Legislacyjnego, po czym przystąpimy do głosowania</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu tej propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoslankaMagdalenaKochan">Jak rozumiem, pan przewodniczący nie przewiduje dyskusji nad poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Zaproponowałem jej ograniczenie do głosu za i głosu przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaMagdalenaKochan">Wobec tego zgłaszam wniosek o uzupełnienie trybu rozpatrywania poprawek o dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy w tej sprawie są jeszcze jakieś głosy? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Odniosłem wrażenie, że projekt ustawy był szeroko dyskutowany i mieliśmy możliwość zapoznania się z argumentami jego zwolenników i przeciwników. Skoro jednak został zgłoszony wniosek, aby nad każdą poprawką mogła toczyć się dyskusja bez ograniczeń, to zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Kto jest za przyjęciem wniosku o poddanie pod dyskusję każdą z poprawek?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja, przy 8 głosach za, 12 przeciwnych i braku wstrzymujących się, odrzuciła ten wniosek. Zatem będziemy rozpatrywali poprawki według zaproponowanego przeze mnie trybu.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselDawidJackiewicz">W trakcie drugiego czytania przedmiotowego projektu ustawy, oprócz poprawek, został zgłoszony wniosek o odrzucenie tego projektu w całości. Wnioskodawcą jest Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Wycofujemy ten wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Poprawka nr 1, zgłoszona przez Klub Parlamentarny SLD, polega na skreśleniu art. 1. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Na wstępie chcę przeprosić za to, że treść wniosku jest mało czytelna. Zostało to spowodowane koniecznością pilnego przygotowania poprawki.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Proponowany przepis dotyczy postępowania związanego z wyłanianiem kandydata na osobę pełniącą obowiązki wójta, burmistrza, prezydenta miasta, albo kandydata, który ma być powołany przez Prezesa Rady Ministrów na komisarza lub ma być członkiem zarządu komisarycznego, organu wykonawczego gminy. Intencją posłów wnioskodawców jest doprowadzenie do takiego stanu, w którym:</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">– kandydat na pełnienie jednej z wymienionych funkcji jest wyłaniany w drodze otwartego konkursu, na zasadach zbliżonych do zasad określonych w przepisach ustawy o służbie cywilnej,</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">– komisja konkursowa, która wyłania takiego kandydata, jest powoływana przez Szefa Służby Cywilnej, również na zasadach zbliżonych do zasad, o których mowa w ustawie o służbie cywilnej,</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">– przebieg konkursu podlega obserwacji Rady Służby Cywilnej.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Jest to rozwiązanie prowadzące do uzyskania najlepszych z możliwych propozycji personalnych. Wyłonieni w drodze konkursu kandydaci nie byliby kwestionowani ze względu na ich przynależność polityczną, uzależnienie polityczne lub jakiekolwiek inne. Osoby takie – w naszym przekonaniu – wypełniałyby również, w jakimś sensie, tę najistotniejszą funkcję, o którą chodziło autorom projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Zdając sobie sprawę z tego, że treść proponowanego przepisu nie jest poprawna pod względem legislacyjnym, zwracam się do pana przewodniczącego i członków Komisji z prośbą o wyrażenie zgody na to, aby Biuro Legislacyjne dokonało ostatecznej redakcji tego przepisu. W przeciwnym razie musielibyśmy dłużej procedować nad przygotowaniem rozwiązania optymalnego, które mogłoby być przyjęte przez Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Przygotowanie przez Biuro Legislacyjne poprawnie sformułowanego przepisu, który jest przedmiotem poprawki, wymaga odpowiedniego czasu i nie wiem, czy jest ono w stanie zrobić to podczas dzisiejszego posiedzenia. Czasu więcej nie ma, ponieważ na tym posiedzeniu poprawka musi być opatrzona rekomendacją Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Wracam pamięcią do doświadczeń z poprzedniego, tym razem wspólnego posiedzenia tej Komisji z Komisją Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wówczas zastosowaliśmy takie rozwiązanie z dobrym skutkiem. Korzystając z tego precedensu, proponuję je powtórzyć dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Mieliśmy do czynienia z nadzwyczajną sytuacją. Posłowie otrzymali od pana marszałka czas na przygotowanie poprawek w granicach 40 minut. Moim zdaniem, nie było możliwe sprecyzowanie proponowanych przez wnioskodawców regulacji prawnych w sposób kompetentny i odpowiedzialny. Przepis, który jest zawarty w poprawce, wypełnia oczekiwania inicjatorów, natomiast nie jest przepisem bez błędów czy usterek, z którymi Biuro Legislacyjne poradzi sobie lepiej i szybciej niż wnioskodawcy.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Możemy również – tak mi się wydaje – przyjąć założenie, że Biuro Legislacyjne, na podstawie ustalonej przez Komisję delegacji, przygotuje odpowiedni przepis, który jutro zostałby poddany pod głosowanie na posiedzeniu Sejmu. Każda poprawka, niezależnie od tego, czy uzyskała od Komisji rekomendację pozytywną, czy negatywną, będzie włączona do porannych głosowań na forum Sejmu. Chciałbym, aby ta poprawka została sformułowana w sposób optymalny i zgodny ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselAdamPuza">Chcę zapytać, czy rozpatrujemy poprawki w tej kolejności, jaka jest w wykazie poprawek. Jeśli tak, to pozwolę sobie zauważyć, że pan poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski omówił poprawkę nr 2, gdyż poprawka nr 1 polega na skreśleniu art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Przepraszam, była to pomyłka, a nie chęć zrezygnowania z intencji wyrażonej w poprawce nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Proponuję, abyśmy przystąpili do rozpatrzenia pierwszej poprawki. Będzie to także czas dla przedstawicieli Biura Legislacyjnego na zastanowienie się, czy jest możliwe przygotowanie jeszcze podczas tego posiedzenia poprawnej wersji przepisu zamieszczonego w poprawce nr 2. Za chwilę zadam takie pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Pan przewodniczący pozwoli, że wyjaśnię cel poprawki nr 1. Otóż skreślenie art. 1 oznacza, iż nadal będą obowiązywały przepisy wyznaczające sześciomiesięczny termin zarządzania i przeprowadzania wyborów przedterminowych. W projekcie ustawy ten termin został wydłużony do 12 miesięcy, natomiast my uważamy, że powinien zostać zachowany termin sześciomiesięczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy ktoś z posłów chce poprzeć tę poprawkę lub przedstawić argumenty na rzecz jej odrzucenia? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Jakie jest stanowisko wobec tej poprawki przedstawiciela rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiArkadiuszCzartoryski">Rząd się do tego nie odnosi. Jest to – jak rozumiem – najdalej idąca propozycja.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja, przy 7 głosach za, 13 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Powracamy do rozpatrywania poprawki nr 2. Jakie jest w tej sprawie stanowisko Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTomaszOsinski">Odpowiadając na prośbę pana posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego mogę powiedzieć, że jesteśmy w stanie przygotować zmianę proponowanego przepisu art. 97a – zmodyfikować go tylko w pewnym zakresie. Możemy doprecyzować, jakie są sytuacje nadzwyczajne, które skutkują odwołaniem wójta i powołaniem na jego miejsce innej osoby. Natomiast nasze generalne zastrzeżenie odnosi się do tej części projektowanego przepisu art. 97a, w której jest mowa o wyłanianiu w drodze konkursu osoby mającej zastąpić dotychczasowego wójta, burmistrza bądź prezydenta miasta, a komisję konkursową wyznaczy Szef Służby Cywilnej.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuTomaszOsinski">Nie wiemy, jak wyglądałoby postępowanie konkursowe. Czy byłoby to postępowanie w ramach ustawy o służbie cywilnej? Nic na to nie wskazuje, ponieważ w art. 97a nie ma odnośników do tej ustawy. Jeśli miałoby być postępowanie podobne do tego, o którym mowa w ustawie o służbie cywilnej, to wtedy należałoby dokładnie określić całą procedurę. Na to potrzebny jest czas, ponieważ konieczne będzie sformułowanie kilku szczegółowych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy to wyjaśnienie satysfakcjonuje przedstawiciela wnioskodawców?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Nie do końca, ponieważ w art. 97a przede wszystkim chodzi o tryb wyłaniania osób, które będą powoływane albo mianowane przez Prezesa Rady Ministrów do pełnienia przez jakiś czas funkcji wójta, burmistrza, prezydenta miasta, komisarza. Istotne znaczenie ma zwłaszcza sposób wyłaniania komisarzy, gdyż takie osoby, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, wykonują funkcje zarządu komisarycznego przez czas pozostawania na tym urzędzie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Podzielam podgląd Biura Legislacyjnego, że uregulowanie kwestii postępowania konkursowego jest przedsięwzięciem dużo bardziej skomplikowanym, niż by się wydawało. Można jednak próbować do tego podejść w uproszczony sposób, a mianowicie sformułować przepis upoważniający Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do wydania rozporządzenia wykonawczego, w którym określi on szczegółowe zasady i warunki przeprowadzenia konkursu. Wówczas nie wszystkie rozstrzygnięcia musiałyby być zawarte w ustawie. Można byłoby przenieść do rozporządzenia tę część procedury, która dotyczy organizacji konkursu.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Naszym zdaniem, konkurs jest najbardziej obiektywnym, z możliwych do zastosowania, sposobów na wyłanianie osób, które przez rok będą de facto pełnić funkcje wójtów, burmistrzów bądź prezydentów miast. Natomiast wyznaczanie osób na te funkcje zawsze może rodzić podejrzenia, że otrzymały je osoby spolegliwe względem wyznaczającego bądź względem układu politycznego, który wspiera wyznaczającego. Dla uniknięcia preferencji politycznych faktycznych, czy tylko domniemanych, najlepszym rozwiązaniem byłby przepis ustawowy, który gwarantowałby powierzenie tych funkcji osobom o optymalnych kwalifikacjach i posiadających umiejętności sprawnego zarządzania jednostką samorządową. Jest to istotne, gdyż te osoby będą ponosić odpowiedzialność za swoją działalność nie tylko przed powołującym – Prezesem Rady Ministrów, ale również, w jakimś sensie, przed organem stanowiącym jednostki samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Zwracam jeszcze uwagę Komisji na to, że w czasie pełnienia obowiązków wójta, burmistrza, prezydenta miasta – chcąc, nie chcąc – te osoby stają się kandydatami na zwycięzców najbliższych wyborów.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Jakie jest teraz stanowisko Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Podtrzymujemy swoje stanowisko. Wydaje się, że na tym posiedzeniu Komisji nie jest możliwe sformułowanie takich przepisów, a nawet gdyby było inaczej, to dodane przepisy, dotyczące procedury konkursowej, wykroczyłyby poza zakres poprawki. Pan poseł mówił o odesłaniu tych kwestii do rozporządzenia. Niewątpliwie byłoby to trafne rozwiązanie, ale jego zastosowanie też wykraczałoby poza zakres poprawki, ponieważ musiałby zostać zamieszczony w ustawie przepis odsyłający do rozporządzenia oraz należałoby określić wytyczne, którymi minister będzie się kierował przy formułowaniu przepisów rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Autor poprawki może wprowadzić do niej zmiany o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym, natomiast w tym przypadku byłaby to zmiana merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Usłyszeliśmy, że Biuro Legislacyjne nie jest w stanie podczas tego posiedzenia spełnić oczekiwań przedstawiciela wnioskodawców, a wobec tego poddam pod głosowanie poprawkę nr 2 w obecnym jej brzmieniu. Przed głosowaniem wysłuchamy stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Poprawka zmierza do znacznego wydłużenia procedury wyznaczania komisarza czy osoby, która będzie pełniła jedną z trzech funkcji: wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Powstaje więc pytanie: kto w tym czasie będzie rządził, kto dokonywał płatności itd.?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Przypisanie określonych zadań Szefowi Służby Cywilnej i Radzie Służby Cywilnej sugeruje wprost, że należy posiłkować się tymi rozstrzygnięciami, które służba cywilna już stosuje. Jeśli tak miałoby być, to będziemy mieli do czynienia ze swego rodzaju wyborami. W prasie ukażą się ogłoszenia o konkursie i termin na zgłaszanie kandydatur. Po rozstrzygnięciu konkursu ukażą się publiczne informacje, dlaczego wybrano daną osobę, kogo nie wybrano i dlaczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Chcę zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mówiąc o osobie, która będzie wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów, mówimy de facto o administracji rządowej, czyli o służbie cywilnej. Człowiek, który ma pełnić jedną z funkcji, o których mowa w art. 97a, będzie funkcjonariuszem administracji rządowej i niejako także korpusu służby cywilnej. Powinny więc zostać przygotowane a priori procedury do wykorzystania w tego rodzaju sytuacjach. Póki co nie zwracano na to specjalnej uwagi, ale też prawdą jest, że w praktyce samorządowej mieliśmy bardzo niewiele przypadków, iż trzeba było wyznaczać osoby pełniące funkcje albo zarządy komisaryczne.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Dzisiaj stajemy przed zupełnie inną sytuacją. Mamy do czynienia z rzeczywistym zdarzeniem, bo oto samorząd największego i najbogatszego miasta nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowej, otrzyma z nadania urzędniczego swojego szefa i dysponenta 20 mld zł. Powinien to być funkcjonariusz służby cywilnej.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Zgadzam się z opinią pana ministra, że postępowanie konkursowe na kształt tego, które jest stosowane w służbie cywilnej, wymaga czasu, ale pomimo wszystko nie rezygnuję z tego rozwiązania. Mamy jeszcze możliwość zgłoszenia go w Senacie.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Jednocześnie zwracam się do pana ministra z apelem o przygotowanie rozwiązania legislacyjnego, które temu duchowi będzie odpowiadać. Nie może być tak, że w wyborach samorządowych wybiera społeczność, zgodnie z zasadami demokracji, a w sytuacjach nadzwyczajnych jedna osoba, jednym podpisem mianuje – prawdę mówiąc – „pana Nemo”, bo może być tak, że o mianowanej osobie nikt nic nie wie. Musi to być osoba, która ma cenzus i ten cenzus powinien być określony ustawowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Gdybyśmy nie pracowali nad tym projektem ustawy w tak szaleńczym tempie, to można byłoby odpowiednimi regulacjami wypełnić luki prawne. Podam następujący przykład. Wiem o takiej gminie, w której wójt stracił mandat z powodu otrzymanego wyroku sądowego. Razem z wójtem odszedł jego zastępca. Rada gminy zwleka z podjęciem uchwały o wygaśnięciu mandatu i powstała sytuacja patowa. Mogło dojść do takiej sytuacji, ponieważ jest luka prawna. Należałoby ją wyeliminować, ale nie jest to możliwe w tej atmosferze pośpiechu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselWaldyDzikowski">Rozumiem, że intencją pana posła Witolda Gintowta-Dziewałtowskiego jest, aby osoby, które zostały wyznaczone do pełnienia funkcji wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz osoby powołane na komisarza nie były z tzw. nadania politycznego. Aby tak się stało, to musi być jeszcze przepis regulujący, co się ma dziać w tym czasie, kiedy nastąpiła utrata lub zrzeczenie się mandatu np. wójta, a jeszcze nie wyłoniono osoby odpowiedniej do wykonywania tej funkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Proponuję, byśmy przystąpili do głosowania nad poprawką nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Przed głosowaniem chcemy prosić o uzupełnienie proponowanego art. 97a. Po wyrazach „komisarza rządowego” powinny być wyrazy „na podstawie”. Przeczytam fragment przepisu z tym uzupełnieniem: „Osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów, o której mowa w art. 96 ust. 2, oraz powołana na komisarza rządowego na podstawie art. 97...”.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Pojęcie „komisarz rządowy”, jest nieodpowiednie, bowiem w art. 97 jest mowa o osobie upoważnionej przez premiera, natomiast komisarza powołuje się w innym trybie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">W tym przepisie jest użyta nazwa „komisarz”.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2?</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja, przy 4 głosach za, 13 przeciwnych i 6 wstrzymujących się, postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 2.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 3, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny SLD. Poprawka polega na skreśleniu art. 2. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Intencja jest czytelna – chcemy utrzymać obowiązujący obecnie sześciomiesięczny termin zarządzenia i przeprowadzenia przedterminowych wyborów, a także sześciomiesięczny termin, w którym można nie przystępować do wyboru rady gminy, powiatów i województw.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy ktoś chciałby zabrać głos wspierający poprawkę? Nikt się nie zgłosił.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy ktoś chciałby wyrazić swoje negatywne stanowisko wobec poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJacekFalfus">Jestem przeciwny przyjęciu poprawki nr 3, ale nie będę jej komentował. Proponuję przystąpić już do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Jeszcze wysłuchamy stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Praktyka wskazuje, że termin sześćdziesięciodniowy jest notorycznie łamany. Co ciekawe, w wielu przypadkach jest łamany także dlatego, że zaleciła to Państwowa Komisja Wyborcza z tej racji, że nie było możliwe zmieszczenie się w sześćdziesięciodniowym terminie z kalendarzem wyborczym. Innym rozwiązaniem było skrócenie kampanii wyborczej do 2-3 dni, ale tym samym „w biały dzień” zostałyby ograniczone procedury demokratyczne.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Przypadki niedotrzymania terminu wynikają z przyczyn obiektywnych, a nie np. z zaniedbań rządu. Jak się zorientowałem, często tą przyczyną są opóźnienia w wydrukowaniu rozporządzeń i obwieszczeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ZacytujepismoprezesaPanstwowejKomisjiWyborczej">„Proszę nie zwracać uwagi na terminarz 60 dni, tylko uszanować procedury demokratyczne...”.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Pro domo sua – może się zdarzyć, iż zostaną przeprowadzone przedterminowe wybory do Sejmu. Zgodnie z ustawą ordynacyjną termin na zarządzenie i przeprowadzenie wyborów przedterminowych wynosi 45 dni. W praktyce okazało się, że jest to termin wystarczający.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Pan minister niejako usprawiedliwiał notoryczne łamanie sześćdziesięciodniowego terminu przyczynami obiektywnymi – de facto bałaganiarstwem, a to nie może być argumentem na rzecz wydłużenia tego terminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Muszę powiedzieć, że sytuacja, o której mówił pan minister, jest zdumiewająca, bo skoro szef Państwowej Komisji Wyborczej wiedział, iż są trudności z dotrzymania ustawowego terminu, to dlaczego nie wystąpił do Sejmu z propozycją zmiany stosownych przepisów?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Nie występuję w roli adwokata szefa Państwowej Komisji Wyborczej, niemniej jednak zwracam uwagę na to, że ta instytucja jest tylko jednym z podmiotów występujących w procedurze. Rozpoczyna ją Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, który po otrzymaniu uchwały Rady Ministrów kieruje do Państwowej Komisji Wyborczej prośbę o opinię kalendarza wyborczego. Później inne elementy procedury powodują zacieśnianie się kalendarza wyborczego.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Oczywiście, można nadrobić czas, np. ograniczając do 2-3 dni kampanię wyborczą czy zbierając podpisy tylko przez jedną dobę. Powoduje to jednak sytuację dyskomfortową dla obywateli. Dlatego zdarza się, że prezes Państwowej Komisji Wyborczej, kierując się racjonalnymi przesłankami, sugeruje wydłużenie kalendarza wyborczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy Biuro Legislacyjne chce zabrać głos w tej materii?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Dziękujemy, ale nie odnosimy się do kwestii merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 3?</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja, przy 9 głosach za, 14 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 3.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 4, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny SLD. Ponownie oddaję głos przedstawicielowi wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Intencją posłów wnioskodawców jest pozbawienie preferencji wyborczych osoby, która z powierzenia Prezesa Rady Ministrów piastuje jedną z trzech funkcji: wójta, burmistrza lub prezydenta – czyli uniemożliwienie takiej osobie wykorzystania krótkiego okresu pełnienia którejś z tych funkcji do przeprowadzenia skutecznej kampanii wyborczej na rzecz własnej osoby. Stąd propozycja, aby takie osoby bądź osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów na komisarza nie mogły kandydować w wyborach samorządowych, które wyłaniałyby wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy ktoś chciałby swoim głosem wesprzeć tę poprawkę lub zgłosić uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Rozumiem intencje wnioskodawców, ale poprawka ma dużą wadę. Sądzę, że pan poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski zdaje sobie sprawę z tego, że proponowanej regulacji prawnej można zarzucić, iż jest niezgodna z konstytucją, ponieważ powoduje ograniczenie swobód obywatelskich pewnej grupy osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy Biuro Legislacyjne chciałoby odnieść się do tego zarzutu?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Mamy dwie uwagi. Niezbędna jest korekta redakcyjna, bowiem trzeci wiersz proponowanego przepisu powinien otrzymać brzmienie: „w art. 3, w ust. 3 po wyrazie „gminie” kropkę zastępuje się przecinkiem...”.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Poprawka polega na uzupełnieniu przepisu art. 3 ust 3 ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta. Dodane zostały wyrazy „a także pełnić jego funkcji z wyznaczenia przez Prezesa Rady Ministrów”. Nie wiemy, czy dobrze odczytujemy intencję wyrażoną w tej poprawce. Czy chodzi o taką sytuację, iż wójt jest zastępowany przez osobę wyznaczoną przez Prezesa Rady Ministrów na podstawie art. 28f ustawy o samorządzie gminnym?</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Jeżeli tak, to bezpieczniej byłoby powołać się na art. 28f, ponieważ formuła „z wyznaczenia przez Prezesa Rady Ministrów” występuje tylko w tym artykule.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Występuje także w art. 97.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">W tym przepisie jest mowa o ustanowieniu, a nie o wyznaczeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Wobec tego trzeba byłoby uzupełnić poprawkę, bo chodzi o osoby, które zastępują wójta, burmistrza, prezydenta miasta, a także o osoby, które są komisarzami i są zarządem komisarycznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Rozumiem, że chodzi o wszystkie sytuacje nadzwyczajne, powodujące wygaśnięcie mandatu wójta, burmistrza, prezydenta miasta i zastąpienie osób pełniących te funkcje innymi osobami. Jeśli się nie mylę, ustawowo są określone cztery takie sytuacje i należałoby sprecyzować to w poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Rzeczywiście, posłużyłem się „beletrystycznym” sformułowaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy pan poseł chce przeformułować poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Podporządkuję się dyspozycji Biura Legislacyjnego i uzupełnię poprawkę przez dodanie po wyrazie „wyznaczenia” wyrazów „lub ustanowienia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Podsumowując, do poprawki nr 4 zostały wprowadzone następujące zmiany: w trzecim wierszu dodanego przepisu wyraz „gmina” jest zastąpiony wyrazem „gminie”, a w przedostatnim wierszu po wyrazach „z wyznaczenia” dodane są wyrazy „lub ustanowienia”. Odpowiedni fragment tego wiersza otrzymuje brzmienie „a także pełnić jego funkcji z wyznaczenia lub ustanowienia przez Prezesa Rady Ministrów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Należałoby jeszcze sprawdzić, czy są to jedyne formuły, które występują w czterech przepisach dotyczących sytuacji nadzwyczajnych. Być może – tak, ale tego nie gwarantujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Czy mogę liczyć na życzliwość Komisji, że pozwoli Biuru Legislacyjnemu wprowadzić do treści proponowanego przez nas przepisu dodatkowe formuły, jeśli okaże się to niezbędne?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o opinię, czy możemy tak procedować.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Tak, jeśli Komisja ma do nas zaufanie. Postaramy się spełnić życzenie pana posła Witolda Gintowta-Dziewałtowskiego według naszej najlepszej wiedzy, natomiast nie możemy zagwarantować, że skutek tego będzie w pełni zadowalający.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Oczywiście, mamy zaufanie do Biura Legislacyjnego. Proponuję, abyśmy zgodzili się na propozycję przedstawiciela wnioskodawców. Czy ktoś jest innego zdania? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 4?</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja, przy 4 głosach za, 14 przeciwnych i 7 wstrzymujących się, postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 4.</u>
<u xml:id="u-61.3" who="#PoselDawidJackiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 5, którą zgłosił Klub Parlamentarny PO. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o zaprezentowanie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Chodzi o to, aby można było uniknąć sytuacji, z jaką obecnie mamy do czynienia. Zawarty w poprawce przepis ma na celu ograniczyć czas bezrządu w mieście, gdy na Prezydenta RP została wybrana osoba pełniąca funkcję wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PoslankaJuliaPitera">Wiemy o tym, że jeśli osoba wybrana do Sejmu, która piastuje jedną z tych funkcji, nie złoży w ciągu 14 dni mandatu uzyskanego w wyborach samorządowych, to wówczas wygasa jej mandat poselski. Trudno wymagać, aby ze względu na te same okoliczności wygasł mandat nowo wybranego prezydenta Rzeczypospolitej Polski, natomiast proponujemy wygaśnięcie z mocy ustawy mandatu wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w 14-tym dniu od daty ogłoszenia przez Państwową Komisję Wyborczą wyników wyborów Prezydenta RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy ktoś chciałby zabrać głos na temat tej poprawki? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Przypadków wygaśnięcia mandatu wójta, burmistrza czy prezydenta miasta jest bardzo dużo i powodem tego nie jest tylko to, że mandat złożyły osoby, które zostały wybrane do parlamentu. Mamy wiele innych przypadków, w których następuje wygaśniecie mandatu, np. jako konsekwencja wyroku sądowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Nie mieszajmy następstw wyroków orzeczonych na podstawie Kodeksu karnego z sytuacją, w której człowiek dokonuje wyboru politycznego, czy chce być posłem, czy chce nadal sprawować np. funkcję wójta. Jeśli te dwie okoliczności, w których wygasa mandat, miałyby być równorzędne, to w miejsce 14-dniowego terminu wygaśnięcia mandatu radnego, który został wybrany na posła, wprowadźmy termin trzymiesięczny, jak w przypadku radnego, wobec którego zapadł pełnomocny wyrok sądowy.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PoslankaJuliaPitera">Mamy do czynienia z dwiema różnymi sytuacjami prawnymi..</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Zaszło nieporozumienie. Traktujemy nowelizację tej ustawy jako odniesienie się do całości regulowanych przez nią spraw, a ponieważ jest to poprawka do tej nowelizacji, dlatego zwróciłem uwagę na różne okoliczności wygaśnięcia mandatu. Natomiast brzmienie poprawki sugeruje, że nowelizacja ustawy odnosi się tylko do wyborów Prezydenta RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy jest stanowisko Biura Legislacyjnego w tej materii?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Przede wszystkim chcemy zapytać panią posłankę, do jakiej ustawy odnosi się ta poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Prawdę powiedziawszy, proponowana zmiana powinna zostać wprowadzona do Ordynacji wyborczej Prezydenta RP, ale pracując w przyspieszonym trybie, nie spodziewajmy się, że „urodzimy złote jajo”.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Trzeba jednak tę zmianę umiejscowić w jakieś ustawie, Póki co, jest ona niepoprawna pod względem legislacyjnym.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">W art. 26 ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta są podane przesłanki wygaśnięcia mandatu. Według ust. 1 pkt 4 tego artykułu mandat wójta, burmistrza i prezydenta miasta wygasa wtedy, kiedy te funkcje są łączone z funkcjami, z którymi łączyć ich nie można. Na podstawie art. 132 konstytucji tych mandatów nie można łączyć z funkcją Prezydenta RP.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Ta kwestia już jest uregulowana przepisami ustawy, więc nie bardzo rozumiemy, czemu ta poprawka ma służyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Dosłownie: wygaśnięciu z mocy ustawy, w określonym terminie, mandatu wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, gdy osoba pełniąca taką funkcję zostanie wybrana na urząd Prezydenta RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Naszym zdaniem, obecnie stosowane przepisy jednoznacznie wskazują na to, że każdy z tych mandatów wygasa wraz z momentem wyboru osoby sprawującej mandat na urząd Prezydenta RP. Natomiast czym innym jest wyłącznie deklaratoryjna uchwała rady gminy, która ma stwierdzić to wygaśnięcie.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Reasumując: wygaśnięcie mandatu następuje z mocy prawa, natomiast uchwała rady gminy jest swego rodzaju wyczyszczeniem sytuacji prawnej, natomiast nie ma znaczenia faktycznie prawnego, gdy chodzi o pełnienie funkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Czy chciał pan powiedzieć, że obecny prezydent Lech Kaczyński złamał prawo?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Chciałem tylko powiedzieć, że wygasł jego mandat prezydenta miasta.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Dzisiaj nie odbyło się posiedzenie rady gminy, a następne zostanie zwołane nie wcześniej niż za miesiąc i dopiero wtedy może zapaść uchwała o wygaśnięciu mandatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Podtrzymujemy nasze zdanie, że ta uchwała będzie miała wyłącznie charakter deklaratoryjny, a nie konstytutywny, czyli nie od niej zależy wygaśnięcie mandatu prezydenta miasta. Mandat wygasł po zaistnieniu przyczyny z mocy prawa.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Powtarzam naszą prośbę o wskazanie tytułu ustawy, w której powinna być umiejscowiona poprawka. Jeśli nie zostanie to ustalone, to proponowana regulacja nie wejdzie do systemu prawnego, a wobec tego poprawka nie powinna być poddana pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PoslankaJuliaPitera">W tytule projektu ustawy nowelizującej należałoby wymienić trzy ustawy. Byłby to projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ordynacji wyborczej Prezydenta Rzeczpospolitej Polski”. Tam ma być ta poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">W którym artykule?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Nie odpowiem na to pytanie, ponieważ nie mam przy sobie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Możemy w krótkim czasie dostarczyć pani posłance egzemplarz ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Proponuję zawiesić rozpatrywanie poprawki nr 5, dając czas pani posłance na jej uzupełnienie, natomiast my zajmiemy się następną poprawką. Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Nikt się nie zgłosił.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Poprawkę nr 6 zgłosił Klub Parlamentarny SLD. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o przedstawienie celu tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Proponujemy skreślić art. 2a. Przypomnę, że został on wprowadzony do projektu ustawy wskutek zgłoszenia autopoprawki. Naszym zdaniem, uchwalenie tego przepisu spowoduje działanie prawa wstecz, albowiem przepisy dotyczące możliwości zarządzenia i przeprowadzenia wyborów przedterminowych będą stosowane do przypadków, które wydarzyły się przed wejściem w życie tej ustawy nowelizującej ustawę o samorządzie gminnym oraz ustawę – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Stąd nasz sprzeciw. Uważamy, że uchwalenie tego przepisu nie powinno mieć miejsca. Jest już najwyższa pora, żeby prawo w Rzeczypospolitej nie działało wstecz.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy ktoś z posłów chce poprzeć tę poprawkę lub opowiedzieć się przeciwko jej przyjęciu? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Proszę o zabranie głosu pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Projektowany przepis art. 2a reguluje sytuację, która występuje wtedy, gdy już rozpoczęły się procedury, ale jeszcze nie zarządzono przedterminowych wyborów.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">W moim przekonaniu mówimy o zdarzeniach, które miały miejsce w przeszłości i które powinny być rozstrzygane zgodnie z wówczas obowiązującym prawem, a nie z prawem nowo stanowionym. Zasada jest taka sama jak np. w prawie karnym. Jeśli ktoś popełnił w przeszłości przestępstwo zagrożone wówczas karą pozbawienia wolności, np. do lat 10,</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Bez wątpienia wcześniej zaistniała przyczyna, jaką jest uruchomienie procedury, ale nie można stawiać znaku równości między tymi czynnościami a zarządzeniem wyborów. Dla obywateli nie jest istotne to, czy minister spraw wewnętrznych i administracji wysłał już dokumenty do Państwowej Komisji Wyborczej celem zaopiniowania kalendarza wyborczego, lecz istotne znaczenie ma ukazanie się obwieszczenia, bo dopiero wtedy mogą oni zakładać komitety wyborcze, zgłaszać kandydatów itd. Ustaliliśmy, iż w czterech przypadkach została uruchomiona procedura, natomiast jeszcze nie zostały zarządzone wybory.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Uzgodnienia międzyresortowe, opinia Państwowej Komisji Wyborczej, przesłanie dokumentów do premiera, zrządzenie przez premiera przedterminowych wyborów – wszystkie te czynności wymagają czasu. Pewne czynności wykonują urzędnicy, natomiast z punktu widzenia obywateli jeszcze nic się nie dzieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Proponuję abyśmy skończyli z legendą o Państwowej Komisji Wyborczej. Gdy ta instytucja wydaje opinię, to nie znaczy, że tworzy prawo. Ma ona obowiązek wykonywać ustawy tak samo jak każdy inny urząd.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Pan minister mówił o czynnościach przygotowawczych, natomiast zarządzenie wyborów jest decyzją, która zapada w pewnym momencie na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów prawa. Na mocy tej decyzji uruchamiana jest procedura – zespół postępowań, który zazwyczaj jest określany w aktach prawnych niższej rangi niż ustawa, natomiast procedura nie jest normą prawną. Nie mieszajmy jednego z drugim.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Gdybyśmy przyjęli założenie, że zasady wyborcze należy stosować według tego projektu ustawy, który dzisiaj rozpatrujemy, to i tak pan minister ma czas na to, żeby zarządzić rozpoczęcie działań związanych z przeprowadzeniem wyborów. Wejście w życie tej ustawy nie musi nic zmienić w tym, co pan wcześniej zarządził.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy Biuro Legislacyjne podziela opinię, że przepis art. 2a będzie działał wstecz?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Jest kwestią sporną, czy ten przepis jest, czy nie jest retroaktywny. Zależy to od interpretacji określenia „przeprowadzenie wyborów”. Jeśli uznamy, że to określenie obejmuje także przyczynę przeprowadzenia wyborów, to przepis art. 2a jest przepisem retroaktywnym. Natomiast jeśli sprowadzimy przeprowadzenie wyborów do zarządzenia wyborów, to wtedy przepis nie będzie miał charakteru retroaktywnego w stosunku do tych wyborów, których jeszcze nie zarządzono.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Pytanie, która z tych interpretacji jest właściwa, należałoby skierować do Trybunału Konstytucyjnego, natomiast Biuro Legislacyjne nie jest władne wydawać w tej sprawie opinii.</u>
<u xml:id="u-89.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Pozwolę sobie zauważyć, że w niektórych przypadkach retroaktywne działanie ustawy jest dozwolone. Czy mamy do czynienia z takim przypadkiem? To też jest kwestia orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, a nie opinii Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Wobec tego dla autorów poprawki byłoby korzystne uchwalenie kwestionowanego art. 2a, bo to otworzyłoby nam drogę do postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Zwracam się do pana ministra z następującym pytaniem. Czy w jakiejś gminie, mieście – abstrahuję od Warszawy – rozpoczęto już procedurę przedterminowych wyborów?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Tak, są takie przypadki.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Nawiązując do wypowiedzi przedstawiciela Biura Legislacyjnego chcę powiedzieć, że gdyby w uchwalonej ustawie o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw znalazł się przepis art. 2a, to dotyczyć on będzie tych przypadków, w których zaistniała przyczyna, ale premier jeszcze nie wydał rozporządzenia. Obecnie takie przypadki są cztery.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Czy premier wyda stosowne rozporządzenie na podstawie obowiązujących przepisów?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Tak, jeżeli ustawa nie zostanie zmieniona, bo pewne procedury biegną trybem nadanym przez tę ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Rozumiem, że jeśli ustawa zostanie znowelizowana, to w tych czterech przypadkach premier nie wyda rozporządzenia w przewidzianym terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Jest dalej idące pytanie: kiedy wejdzie w życie znowelizowana ustawa?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Sądzę, że już nic więcej nie zostanie wyjaśnione w sprawie omawianej poprawki i wobec tego zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 6?</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja, przy 8 głosach za, 13 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 6.</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#PoselDawidJackiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 7. Klub Parlamentarny SLD proponuje, aby ustawa weszła w życie w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Następna poprawka jest dalej idąca i dlatego proszę o rozpatrzenie jej w pierwszej kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Zdaniem wnioskodawców, ustawa powinna wejść w życie z dniem 1 stycznia 2007 r., natomiast ja uważam, że ta poprawka powinna otrzymać brzmienie: „Ustawa wchodzi w życie po kadencji następującej po kadencji, w której ustawa wchodzi w życie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy jest zgoda na rozpatrywanie poprawki w takim brzmieniu?</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Nikt nie zgłosił sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Rozumiem, że chodzi o kadencję organów samorządowych wybieranych w wyborach powszechnych. Czy pan poseł wziął pod uwagę, że kadencja może zostać skrócona?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Wyjaśnię, o co mi chodzi. Typowym przykładem jest tzw. ustawa rządzenia zza krat. Nie chcąc burzyć porządku prawnego i narazić ustawę na zarzut, iż jest niezgodna z konstytucją, uchwaliliśmy, że ustawa wchodzi w życie po kadencji następującej po kadencji, w której ustawa wchodzi w życie.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#PoselWaldyDzikowski">Uważam, że przyjęcie poprawki nr 7 lub poprawki nr 8 w obecnym brzmieniu będzie powodem do zaskarżenia ustawy do Trybunału Konstytucyjnego. Obawiam się, że ustawa zostanie uznana za niezgodną z konstytucją. Czy chcemy tworzyć takie prawo?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego mają jakieś dodatkowe uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Zadałem poprzednio pytanie, bo chciałem się upewnić, że pan poseł Waldy Dzikowski dopuszcza sytuację, iż kadencja może zostać skrócona i wtedy ustawa wejdzie w życie odpowiednio wcześniej. Jest to wydarzenie przyszłe i niepewne. Trzeba mieć tego świadomość i tylko w tym sensie zadałem pytanie. Natomiast proponowana formuła wejścia w życie ustawy nie stanowi problemu. Taka formuła była już stosowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Nie wiem, czy dobrze się rozumiemy. Mnie chodzi o to, żeby ustawa weszła w życie od następnej kadencji – abstrahuję od tego czy kadencja zostanie, czy nie zostanie skrócona – czyli po przeprowadzeniu wyborów, aby nie został zaburzony porządek prawny w trakcie trwania kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nikt się nie zgłosił.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 8?</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja, przy 10 głosach za, 14 przeciwnych i braku wstrzymujących się, postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 8.</u>
<u xml:id="u-106.3" who="#PoselDawidJackiewicz">Powracamy do poprawki nr 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Chodzi o wprowadzenie vacatio legis, które umożliwi przygotowanie się do stosowania zmienionych przepisów. Uważamy, że powinno być zachowane przynajmniej 14-dniowe vacatio legis, zwłaszcza że nowelizowane jest prawo ustrojowe i prawo wyborcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 7?</u>
<u xml:id="u-108.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja, przy 4 głosach za, 14 przeciwnych i 6 wstrzymujących się, postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 7.</u>
<u xml:id="u-108.3" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy pani posłanka Julia Pitera przygotowała już poprawioną wersję poprawki nr 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Sądzę, że poprawka powinna dotyczyć art. 8a, który stanowi, że Prezydent Rzeczpospolitej Polski jest wybierany na pięcioletnią kadencję. Jeśli się nie mylę, to zakaz łączenia tej funkcji z jakąkolwiek inną funkcją wynika z ustawy o Prezydencie Rzeczpospolitej Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Wynika bezpośrednio z art. 132 konstytucji. Przepis ten stanowi, że Prezydent RP nie może piastować żadnej innej funkcji poza tymi, które są związane z piastowaniem urzędu Prezydenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Nadal nie mam pojęcia, gdzie umiejscowić poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Sądzę, że intencja wyrażona w poprawce jest czytelna. Chodzi o to, żeby uprościć procedurę wygaśnięcia mandatu wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w sytuacji, gdy osoba pełniąca którąś z tych funkcji została wybrana na Prezydenta RP i jednocześnie przyspieszyć możliwość rozpoczęcia procedury zarządzenia wyborów uzupełniających.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Przepis art. 7 ust. 2 Ordynacji wyborczej na Prezydenta RP stanowi, że w razie opróżnienia urzędu Prezydenta RP marszałek Sejmu zarządza wybory nie później niż</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Zwracam się do przedstawicieli Biura Legislacyjnego. Czy panowie jesteście w stanie pomóc w sformułowaniu poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Proszę udzielić odpowiedzi na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Jesteśmy od tego, żeby pomagać formułować przepisy, ale wymaga to zastanowienia się, a więc wymaga czasu.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Szczerze mówiąc, gdy przeczytaliśmy treść proponowanego przepisu, to początkowo nie wiedzieliśmy, o co chodzi. Jest on tak sformułowany, że można dojść do wniosku, iż po wyborach na urząd Prezydenta RP powinny wygasnąć w całej Polsce mandaty wójtów, burmistrzów i prezydentów miasta. Teraz rozumiemy, że chodzi o termin wygaśnięcia mandatu, jeśli osoba posiadająca go została wybrana na Prezydenta RP.</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Wobec tego wydaje nam się, że właściwym miejscem dla poprawki jest ustawa o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, w której są podane przesłanki wygaśnięcia mandatu. Należałoby dodać przepis, iż wygaśnięcie mandatu z przesłanki, która już występuję w tej ustawie, następuje w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów Prezydenta RP. Sformułowanie tego przepisu zajmie nam kilkanaście minut.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Rozumiem, że panowie legislatorzy są bliscy rozwiązania problemu, więc tym razem poseł Platformy Obywatelskiej prosi Komisję o obdarzenie Biura Legislacyjnego zaufaniem, że po głosowaniu nad poprawką w obecnym brzmieniu – znamy przecież intencje wnioskodawców – legislatorzy nadadzą jej właściwe brzmienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PoslankaAnnaPaluch">Jeśli nie ma proceduralnych przeszkód, to można zaakceptować takie rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Było to praktykowane w poprzedniej kadencji Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Jednak przedmiotem głosowania nie są intencje wnioskodawców, lecz treść poprawki. Nie chcielibyśmy ustawić się w takiej oto roli, że formułujemy przepisy po przegłosowaniu ich przez Komisję, bo potem mogą być do nas różnego rodzaju pretensje.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Mam pełne zaufanie do przedstawicieli Biura Legislacyjnego, ale chciałbym poddać pod głosowanie poprawkę już teraz zrozumiałą dla wszystkich członków Komisji, aby później nie okazało się, że przynajmniej niektórzy posłowie spodziewali się innej treści poprawki od tej, którą sformułowało Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PoselAdamPuza">Mam pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Powiedział pan, że poprawka powinna być umiejscowiona w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta. Ta ustawa nie jest wymieniona w tytule projektu ustawy nowelizującej. Jakie w tej sytuacji jest rozwiązanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Proponuję, abyśmy przystąpili do głosowania nad poprawką w obecnym brzmieniu, chyba że pani posłanka Julia Pitera jest w stanie ją uszczegółowić i umiejscowić w stosownej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Jest to ustawa o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta. W tej ustawie zostałby dodany przepis o wygaśnięciu mandatu w związku z wyborem na funkcję Prezydenta RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PytamprzedstawicieliBiuraLegislacyjnego">czy ta poprawka może być sformułowana w taki sposób?</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Nowelizowana byłaby ustawa o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta w zakresie art. 26. W tym artykule dodany zostałby ust. 1a, ale jego treść nie jest jeszcze sformułowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Ogłaszam 5-minutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Po przerwie</u>
<u xml:id="u-127.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Wznawiam posiedzenie Komisji. Proszę zapoznać Komisję z uszczegółowioną treścią poprawki nr 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PoslankaJuliaPitera">Poprawka otrzymała brzmienie: „W art. 24 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: „Wygaśnięcie mandatu wójta w przypadku wyboru na Prezydenta Rzeczpospolitej Polski następuje w terminie 14 dni od dnia podania przez Państwową Komisję Wyborczą do wiadomości publicznej wyników głosowania i wyników wyborów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos na temat treści tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PoselAdamPuza">Opowiadam się przeciwko przyjęciu tej poprawki, dlatego że reguluje ona tylko wybory bezpośrednie wójtów, podczas gdy są jeszcze inne funkcje, które pochodzą z wyborów, a osoby, które je sprawują, tracą mandat w momencie wybrania ich na Prezydenta RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#PoslankaJuliaPitera">W pozostałych przypadkach wygaśnięcie mandatu jest uregulowane. Jeżeli pan poseł pełnił jakąś funkcję pochodzącą z wyborów powszechnych, to musiał pan złożyć rezygnację w terminie 14 dni. Na tym rzecz polega, że poprawka dotyczy jedynej funkcji nieuregulowanej ustawowo w całym polskim prawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PoselAdamPuza">Wydaje mi się, że wszystko to, co się tyczy wygaśnięcia mandatów, m.in. sędziów sądów powszechnych, sędziów Trybunału Konstytucyjnego itd., jest już uregulowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#PoselWaldyDzikowski">Mój przedmówca nawiązał do różnych ustaw, podczas gdy poprawka uzupełnia lukę prawną. Proponowana regulacja może być przydatna dopiero za pięć lat – po następnych wyborach na Prezydenta RP, więc proszę się nie obawiać, że zadziała ona już teraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 5?</u>
<u xml:id="u-134.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja, przy 9 głosach za, 13 przeciwnych i braku wstrzymujących się, postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 5.</u>
<u xml:id="u-134.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek.</u>
<u xml:id="u-134.3" who="#PoselDawidJackiewicz">Na sali jest obecny przedstawiciel Komitetu Integracji Europejskiej, więc będziemy mogli usłyszeć, czy regulacje prawne zawarte w poprawkach są zgodne z prawem Unii Europejskiej. Oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#PrzedstawicielKomitetuIntegracjiEuropejskiejRobertZajdler">Przedmiot projektowanych regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Chcę jeszcze zadać pytanie ogólne. Jeśli się okaże, że ta ustawa jest niezgodna z konstytucją, to czy wszystkie decyzje, które będą wydawać komisarze, będą nieważne i tym samym rządzenie miastami będzie nieważne? Pytanie kieruję do pana ministra Arkadiusza Czartoryskiego oraz do przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Czy pan minister chce odpowiedzieć na to pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAArkadiuszCzartoryski">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSTomaszOsinski">Właściwym adresatem tego pytania jest Trybunał Konstytucyjny albo autorzy projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Musimy jeszcze wybrać sprawozdawcę Komisji. Proponuję tę funkcję powierzyć panu posłowi Adamowi Puzie. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#PoselAdamPuza">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#PoselDawidJackiewicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja wybrała na sprawozdawcę pana posła Adama Puzę. Nikt nie zgłosił sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-142.1" who="#PoselDawidJackiewicz">Stwierdzam, że sprawozdawcą Komisji został pan poseł Adam Puza.</u>
<u xml:id="u-142.2" who="#PoselDawidJackiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>