text_structure.xml
12.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Podczas drugiego czytania zgłoszono dwie poprawki. W poprawce nr 1 wnioskodawcy proponują, aby skreślić art. 17.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za odrzuceniem tej poprawki. Przyjęcie tej poprawki spowoduje brak możliwości produkcji pasz leczniczych nieprzeznaczonych do obrotu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMichelRyba">Zdaniem Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu ta poprawka nie została dobrze przygotowana pod względem legislacyjnym. Wykreślenie art. 17 powoduje, że należy dokonać zmian w innych przepisach tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi odrzucenia poprawki nr 1?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie rekomenduje Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. W poprawce nr 2 wnioskodawcy proponują, aby w art. 17:</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">a) w ust. 3 pkt 2 nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PoselWojciechMojzesowicz">„2) uzyskała przygotowanie zawodowe poprzez prowadzenie gospodarstwa o profilu produkcji zwierzęcej przez co najmniej 5 lat oraz posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie w zakresie wytwarzania pasz”.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PoselWojciechMojzesowicz">b) skreślić ust. 4-6.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za odrzuceniem tej poprawki. Chodzi o to, aby istniała możliwość wykonywania pasz leczniczych nieprzeznaczonych do obrotu przez osoby, które rozpoczynają dopiero pracę w rolnictwie. Gdybyśmy przyjęli rozwiązanie proponowane w tej poprawce, pozbawilibyśmy tej możliwości młodych rolników. Ponadto przepisy Unii Europejskiej stanowią, że osoba wytwarzająca taką paszę musi posiadać odpowiednie kwalifikacje. Sądzę, że wykształcenie średnie lub egzamin stanowią wypełnienie tego obowiązku. Osoby kierujące przygotowaniem pasz leczniczych powinny spełniać minimalne kryteria w zakresie wiedzy i umiejętności. Mamy do czynienia z czynnościami, które wykonywane w nieodpowiednich warunkach mogą stwarzać zagrożenia dla zdrowia i życia zwierząt. Nieodpowiednie pasze użyte w żywieniu zwierząt mogą spowodować pewne perturbacje na przykład w eksporcie mięsa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Rzeczywiście, po przyjęciu tej poprawki osoby, które nie prowadzą gospodarstwa przynajmniej od pięciu lat, a posiadają odpowiednią wiedzę w tym zakresie, zostałyby pozbawione możliwości wytwarzania pasz. Obecny przepis stwarza im taką szansę po zdaniu specjalnego egzaminu. Poprawka może spowodować nierówność wśród podmiotów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawKalemba">Żadna dyrektywa czy rozporządzenie nie określa wymogów, które trzeba spełnić, aby zająć się produkcją pasz leczniczych. To nie jest tak, że koniecznie musi być egzamin. Z moich szacunków wynika, że pasze lecznicze będzie mogło produkować być może około 200 tys. gospodarstw. Będą się tym zajmować typowe gospodarstwa zajmujące się hodowlą trzody chlewnej lub bydła. W związku z tym nie ma sensu wprowadzanie tej całej procedury egzaminowania i ponoszenia za to opłat. To będzie duża trudność dla rolników.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselStanislawKalemba">Zwracam uwagę, że zgodnie z moją poprawką, do wytwarzania pasz leczniczych nie jest potrzebne żadne wykształcenie. Wystarczy przygotowanie zawodowe poprzez prowadzenie gospodarstwa o profilu produkcji zwierzęcej przez co najmniej pięć lat oraz posiadanie co najmniej trzyletniego doświadczenia w zakresie wytwarzania pasz. Państwo proponują, aby pasze wytwarzał ktoś bezpośrednio po ukończeniu technikum, bez odpowiedniego doświadczenia. Moim zdaniem tutaj niezbędna jest pewna praktyka. Aby produkować pasze lecznicze, trzeba mieć doświadczenie w wytwarzaniu zwykłych pasz.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselStanislawKalemba">Można poszukiwać różnych rozwiązań. Myślę, że wykazujemy tutaj pewną nadgorliwość, tak jak to było w przypadku płyt obornikowych czy zakładów przetwórczych. To po prostu będzie niedobre rozwiązanie. W Inspekcji Weterynaryjnej brakuje 1500 etatów. Kto będzie organizował te egzaminy? Ustawa wchodzi w życie bez żadnego okresu przejściowego, co może doprowadzić do paraliżu w tym zakresie. Tymczasem mamy tutaj 34 dyrektywy i 10 rozporządzeń Unii Europejskiej oraz 20 rozporządzeń wydanych w kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przypuśćmy, że ktoś ukończy studia rolnicze i bez pięcioletniej praktyki nie będzie mógł wytwarzać paszy. To też nie jest logiczne rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekStrzalinski">Jaka jest liczba zakładów, które zostaną dopuszczone do produkcji pasz leczniczych nieprzeznaczonych do obrotu?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselMarekStrzalinski">Wydaje mi się, że opisane w art. 16 wymagania, w znaczący sposób ograniczą tę liczbę. Chodzi o wymogi dotyczące posiadania wewnętrznego systemu kontroli jakości, określania zasad i miejsc pobierania próbek, posiadania projektu zakładu z oznaczeniem wszystkich pomieszczeń itd. W związku z tym problem kwalifikacji nie będzie żadną barierą. W świetle wymagań opisanych w art. 16, nie sądzę, aby każdy rolnik mógł produkować paszę leczniczą. Proszę o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Rozumiem intencje wnioskodawcy, ale wydaje mi się, że proponowaną poprawką osiągniemy odwrotny efekt. Pan poseł Stanisław Kalemba warunkuje zgodę na wytwarzanie pasz leczniczych posiadaniem co najmniej trzyletniego doświadczenia. Młodzi rolnicy nigdy nie będą mogli uzyskać tego doświadczenia. W związku z tym uważam, że proponowany przepis nie odpowiada intencjom wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselKrzysztofCzarnecki">Rozumiem, że poseł Stanisław Kalemba obawia się, że rolnicy, którzy obecnie wytwarzają pasze lecznicze, a nie mają odpowiedniego wykształcenia, zostaną pozbawieni tej możliwości. Jedna z dyrektyw Komisji Europejskiej stanowi, że rolnik może produkować paszę na potrzeby własne i do tego nie jest potrzebne wykształcenie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselKrzysztofCzarnecki">Zgadzam się z panem posłem Stanisławem Kalembą, że powinniśmy umożliwić wytwarzanie pasz leczniczych rolnikom posiadającym odpowiednie doświadczenie, ale dopiero po zdaniu egzaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przypominam, że jest już po drugim czytaniu projektu ustawy, więc możemy tylko rekomendować przyjęcie lub odrzucenie poprawki. Nie ma już szans na modyfikację tego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Przypominam, że art. 17 rozpoczyna się od słów: „Dopuszcza się wytwarzanie pasz leczniczych”. Do tej pory nie wolno było tego robić. Poseł Krzysztof Czarnecki mówił, że pozbawimy rolników możliwości produkcji pasz. Nie możemy tego zrobić, bo do tej pory nie mieli prawa produkować pasz leczniczych.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Poseł Marek Strzaliński mówił o produkcji pasz przeznaczonych do obrotu. A tutaj jest mowa o produkcji pasz na użytek własny. Chodzi o to, aby tego procesu nie wyjąć spod kontroli lekarza weterynarii. On ponosi odpowiedzialność za to, że zleci wyprodukowanie paszy w gospodarstwie. A zatem proponowane w projekcie ustawy przepisy dopuszczają produkcję pasz leczniczych przez rolnika pod warunkiem, że zda egzamin przed lekarzem weterynarii.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Poprawka zamyka drogę do produkcji pasz młodym rolnikom. Nie powinniśmy tego robić. Oni też powinni mieć szansę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zawsze można próbować znaleźć lepsze rozwiązanie podczas prac w Senacie. W tej chwili pozostało nam tylko wyrażenie opinii o tej poprawce, więc proponuję zakończenie dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Chciałbym odpowiedzieć na pytanie posła Marka Strzalińskiego odnośnie do przewidywanej liczby rolników, którzy mogliby się zająć produkcją pasz leczniczych. Trudno podać konkretną liczbę, ponieważ do tej pory nikt tego nie robił. Warunki, które trzeba spełnić, są na tyle uciążliwe, że zapewne wielu chętnych nie należy się spodziewać. Może to będzie 100-150 tys. gospodarstw.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi Przyjęcia poprawki nr 2?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że, przy 6 głosach za, 11 przeciw i 2 wstrzymujących się, Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Zgłaszam kandydaturę posła Jerzego Gosiewskiego.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja poparła tę kandydaturę.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Urząd Komitetu Integracji Europejskiej przedstawi opinię o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej do godziny 12.00.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>