text_structure.xml 6.91 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejLiss">Otwieram posiedzenie Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości. Witam posłów i przybyłych gości oraz pracowników Kancelarii Sejmu. Stwierdzam kworum oraz informuję, że protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji został przyjęty wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejLiss">Proponowany porządek posiedzenia został państwu doręczony na piśmie. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, będę uważał, że został on przyjęty. Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że porządek posiedzenia został zaakceptowany.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejLiss">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku dziennego, w którym zajmiemy się rozpatrzeniem odpowiedzi na dezyderat nr 2 Komisji w sprawie przywrócenia zerowej stawki podatku VAT na eksport usług turystycznych. Czy przedstawiciel rządu może przedstawić Komisji odpowiedź rządu na dezyderat Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Odpowiedź na dezyderat została doręczona na piśmie wszystkim członkom Komisji, dlatego nie będę jej odczytywał, ale odniosę się do najważniejszych elementów tego dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">W odpowiedzi najważniejszą sprawą jest zwrócenie uwagi na regulacje wspólnotowe. Regulacje te dość szczegółowo normują zasady opodatkowania usług turystycznych oraz zakres stawki, która może być stosowana wobec tych usług. Uregulowana także zostaje definicja świadczenia miejsca usługi, jako podstawowego elementu, który brany jest pod uwagę przy stwierdzeniu, w którym państwie i na podstawie jakiej stawki, dane usługi mogą być opodatkowywane. Podstawową zasadą obowiązującą w Unii jest, że stawkę stosuje się w takiej wysokości, jaka jest właściwa dla miejsca świadczenia usługi, czyli w kraju, w którym usługa jest świadczona opodatkowuje się ją stawką podstawową. W przypadku biur podróży stosuje się stawkę do marży, którą pobiera dane biuro, między ceną zakupu usługi a ceną jej sprzedaży dla ostatecznego odbiorcy. Takim odbiorcą jest najczęściej turysta. Z rozwiązań unijnych wynika więc dość jasno, że zastosowanie specjalnych regulacji, takich jak zerowa stawka VAT dla pewnej wąskiej grupy podatników, jest niemożliwe do zrealizowania. Zastosowanie stawki zerowej jest generalnie zakazane w Unii Europejskiej. Takiej możliwości nie przewiduje dyrektywa dotycząca stawek podatku VAT. Jedyna możliwość zastosowania takiej stawki to sytuacja, gdy następuje eksport towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Na tym tle zwracam uwagę na podstawową zasadę dotyczącą podatku VAT – usługę lub towar opodatkowuje się w miejscu konsumpcji. Tym samym, jeśli towar lub usługę eksportuje się poza terytorium Unii, to konsumpcja także odbywa się poza tym terytorium, dlatego nie ma podstaw do stosowania opodatkowania. Jeżeli jednak towar lub usługa jest konsumowana na terenie Unii, to automatycznie trzeba zastosować jedną ze stawek państw członkowskich. W przypadku Polski podatek VAT od eksportu usług turystycznych wynosi 22%. Dokonanie wyłomu i przyjęcie, że podatku tego nie będą płaciły osoby spoza Unii Europejskiej, naruszałoby wiele obowiązujących przepisów. Po pierwsze, naruszona zostałaby cała konstrukcja podatku od towaru i usług. Po drugie, naruszona zostałaby zasada rozróżniania podatników ze względu na kraj ich pochodzenia oraz pojawiłoby się zjawisko nierównego traktowania. Po trzecie, naruszona byłaby zasada podstawowa, że miejscem opodatkowania jest miejsce świadczenia danej usługi i stosowana jest stawka właściwa dla tego miejsca. W przypadku Polski stawka taka wynosi 22%.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Reasumując, niestety, ale nie możemy się odnieść pozytywnie do propozycji ponownego wprowadzenia stawki zerowej. Rozwiązanie, o którym mówimy, obowiązywało przed przystąpieniem Polski do UE. Z chwilą akcesji nie mamy już takiej możliwości prawnej. Prawo wspólnotowe w tym zakresie jest nadrzędne nad prawem krajowym. Dyrektywy unijne muszą być implementowane do prawa krajowego. Wprowadzenie rozwiązana popieranego przez Komisję automatycznie spowoduje naruszenie przepisów wspólnotowych w zakresie podatku od towarów i usług. W tej sytuacji Komisja Europejska musiałaby skierować wniosek do Trybunału Sprawiedliwości, a my nie mielibyśmy żadnej linii obrony.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Wprowadzenie zerowej stawki na eksport usług turystycznych byłoby pewnego rodzaju fikcją, gdyż jej funkcjonowanie byłoby tylko chwilowe i byłoby skazane na niepowodzenie ze względu na naruszenie prawa wspólnotowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejLiss">13 listopada 2006 roku, gdy zapadła decyzja o przyjęciu dezyderatu do Ministerstwa Finansów wiedza Komisji w kwestii możliwości przywrócenia zerowej stawki podatku VAT na eksport usług turystycznych nie była pełna.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejLiss">Zgodnie z Regulaminem Sejmu Komisja może przyjąć, odrzucić lub uznać za niezadowalającą odpowiedź na dezyderat. Mam jednak wrażenie, że w tym przypadku odpowiedź, która została nam przedstawiona jest jasna i nie wymaga dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejLiss">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja przyjmuje odpowiedź na dezyderat Komisji nr 2? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejLiss">Stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź ministerstwa na dezyderat Komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejLiss">Zakończyliśmy rozpatrywanie punktu pierwszego, a zarazem ostatniego porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejLiss">Czy w punkcie sprawy różne są jeszcze jakieś sprawy do załatwienia? Nie widzę zgłoszeń. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Jednocześnie informuję, że protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejLiss">Dziękuję za przybycie. Zamykam posiedzenie Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>