text_structure.xml 59 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAndrzejLiss">Otwieram posiedzenie Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości. Witam przedstawicieli: Ministerstwa Gospodarki z podsekretarzem stanu Andrzejem Kaczmarkiem, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z prezesem panem Mirosławem Markiem oraz zaproszonych gości. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje informacje ministra gospodarki i prezesa PARP na temat funkcjonowania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselAndrzejLiss">Proszę o zabranie głosu podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki. pana ministra Andrzeja Kaczmarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Przedstawię informację na temat powstania, głównych zadań, sposobu pracy i finansowania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Szczegółowych wyjaśnień dotyczących konkretnych programów i przedsięwzięć wdrażanych przez Agencję udzieli pan prezes Mirosław Marek, który bezpośrednio nadzoruje te sprawy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości istnieje od 1 stycznia 2001 r. Dość krótko, choć wydaje się, że działa od lat, dlatego że jej pozycja na rynku jest dość dobrze ugruntowana i dość dobrze znana, szczególnie w środowiskach przedsiębiorców. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości powstała w wyniku przekształcenia Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, funkcjonującej w latach 1995–2000.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Głównym celem działania Agencji jest udział w realizacji programów rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, eksportu, rozwoju regionalnego, wykorzystania nowych technik, technologii oraz innowacji, tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich. Swoje zdania Agencja realizuje m.in. poprzez: świadczenie usług doradczych i informacyjnych, organizowanie szkoleń i seminariów, organizowanie przedsięwzięć promocyjnych w kraju i za granicą, opracowywanie i wydawanie publikacji, udzielanie wsparcia finansowego. Działalność PARP skierowana jest do przedsiębiorców, osób podejmujących działalność gospodarczą, bezrobotnych, jak również podmiotów wspierających rozwój przedsiębiorczości (sieć aniołów biznesu, instytucje otoczenia biznesu).</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Zgodnie z ustawą o utworzeniu PARP Agencja podlega ministrowi właściwemu do spraw gospodarki. W ramach nadzoru minister właściwy do spraw gospodarki odpowiada za: wydanie aktów prawnych regulujących podstawowe kwestie dotyczące funkcjonowania Agencji (zarządzenie w sprawie nadania statutu, rozporządzenie w sprawie konkursu wyłaniającego kandydatów na stanowisko prezesa PARP), powoływanie i odwoływanie zarządu oraz rady nadzorczej, zatwierdzanie planu działania PARP oraz zmian wprowadzonych do niego w trakcie roku obrotowego, wyrażanie zgody na powierzanie Agencji realizacji zadań przez inne podmioty sektora finansów publicznych, wyrażanie zgody na zaciąganie przez Agencję zobowiązań finansowych w postaci kredytów i pożyczek oraz udzielanie poręczeń kredytów i pożyczek zaciąganych przez regionalne instytucje finansujące.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Fundusze, którymi zarządza Agencja, pochodzą ze środków budżetu państwa, środków przedakcesyjnych Unii Europejskiej (PHARE) oraz funduszy strukturalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Minister gospodarki zapewnia w budżecie państwa środki na dotację inwestycyjną oraz dotację podmiotową dla PARP. Dotacja podmiotowa przeznaczona jest na koszty operacyjne Agencji oraz jej regionalnych „okienek” – czyli tzw. regionalnych instytucji finansujących. W roku 2006 dotacja dla PARP w budżecie państwa wynosi 70.960.000 zł, z czego 40.900.000 zł – dla PARP i ok. 30.000.000 zł dla 16 regionalnych instytucji finansujących. Natomiast kwota dotacji inwestycyjnej na bieżący rok wynosi 1.500.000 zł i jest przewidziana przede wszystkim na pokrycie kosztów wdrożenia zintegrowanego systemu informatycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Na realizację zadań Agencja otrzymuje dotacje celowe. Kwota przewidzianych dotacji celowych na 2006 r. wynosi 378.276.000 zł i będzie przeznaczona na współfinansowanie programów PHARE, Sektorowych Programów Operacyjnych – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw i Rozwój Zasobów Ludzkich. Agencja wykonuje również szereg działań wynikających z dokumentów strategicznych rządu, takich jak np. „Kierunki działań wobec małych i średnich przedsiębiorstw”, ale także z innych programów rządowych na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i wdrażania strategii promocyjnych. PARP realizuje też specjalne zadania w programach sektorowych, np. na rzecz sektora farmaceutycznego czy tekstylnego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">W nowej perspektywie finansowej 2007–2013 niektóre funkcje ulegną pewnej zmianie. Zgodnie z już podjętymi decyzjami nastąpi dość istotna decentralizacja środków obecnie dystrybuowanych wyłącznie przez PARP. Przewiduje się, iż w nowej perspektywie finansowej będzie realizowanych 16 regionalnych programów operacyjnych, które będą miały własne instytucje wdrażające w 16 polskich regionach. Natomiast Agencja skupi się na wdrażaniu działań obejmujących przedsięwzięcia o charakterze kompleksowym, strategicznym dla polskiej gospodarki oraz o wysokim poziomie innowacyjności.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Na obecnym etapie prac nad projektem Programu Operacyjnego Konkurencyjna Gospodarka 2007-2013, w ramach którego minister gospodarki będzie pełnił rolę instytucji pośredniczącej dla priorytetów obejmujących swoim zakresem jego kompetencje, przewiduje się, że PARP będzie zaangażowana w realizację kilku działań w obszarach wsparcia, takich jak np. tworzenie i rozwój sieci instytucji otoczenia biznesu o znaczeniu ponadregionalnym, w tym tworzenie systemu monitoringu, benchmarkingu i promocji sieci funduszy pożyczkowych i poręczeniowych, tworzenie i rozwój powiązań kooperacyjnych pomiędzy przedsiębiorstwami. Agencja będzie również uczestniczyła w procesie przekazywania wsparcia dla projektów inwestycyjnych o znacznej wartości z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych, a także dla projektów o charakterze strategicznym.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Dotychczasową działalność Agencji Ministerstwo Gospodarki ocenia dobrze. Resort uważa, że z PARP wywiązuje się prawidłowo z powierzonych zadań. Od początku istnienia Agencja zebrała i wyszkoliła kompetentną kadrę, która posiada olbrzymią wiedzę na temat sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Obecnie PARP zatrudnia ponad 300 osób. Kadra ta potrafi sprostać wymogom wynikającym z obowiązujących procedur wdrażania programów UE i programów operacyjnych. Zadania Agencji realizowane są sprawnie, zgodnie z założeniami programów.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Pewnym problemem była realizacja działania 2.3 – Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez inwestycje w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, na które kierowano wyjątkowo dużą liczbę aplikacji, co powodowało pewne trudności w płynnym wykonywaniu zadań. Poza tym nie odnotowujemy istotnych głosów krytycznych wskazujących na nieprawidłowości działania Agencji. W przyszłej perspektywie finansowej, kiedy nastąpi decentralizacja i wnioski nie będą kierowane do jednego adresata, lecz do 16, tego typu problemy z pewnością nie będą się powtarzały. Nowy minister gospodarki wspólnie z prezesem PARP podjął szereg działań organizacyjnych zmierzających do usprawnienia procesu aplikacji, oceny i rozliczania projektów. Ta sprawa była komentowana w prasie. W porozumieniu z organizacjami przedsiębiorców zostały wypracowane nowe zasady aplikowania wniosków – uproszczone, bardziej przyjazne dla przedsiębiorców. Ten proces poprawiania relacji Agencji z jej klientami będzie prowadzony. Będziemy dążyli do odbiurokratyzowania działań Agencji, co z pewnością będzie w interesie beneficjentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselAndrzejLiss">Proszę o zabranie głosu prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, pana Mirosława Marka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przekazała Komisji obszerny pisemny materiał na temat swego funkcjonowania i osiąganych rezultatów. Zatem nie będę go szczegółowo omawiał. Chciałbym raczej przekazać Komisji ogólną informację o działalności Agencji, deklarując zarazem gotowość udzielenia wyjaśnień w kwestiach szczegółowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest przede wszystkim instytucją zajmującą się wdrażaniem programów unijnych. Realizujemy szereg różnych działań i programów. Część z nich jest finansowana wyłącznie ze środków krajowych. Natomiast ogromna większość dotyczyła wdrażania programów przedakcesyjnych UE – programów PHARE, a obecnie – wdrażania programów operacyjnych finansowanych z funduszy strukturalnych Unii. Agencja uczestniczy we wdrażaniu Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Sektorowego Programu Operacyjnego – Rozwój Zasobów Ludzkich.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Jeśli spojrzeć na strukturę budżetu PARP, to ok. 70% środków, którymi rocznie dysponujemy, pochodzi z Komisji Europejskiej, pozostałe 30% – ze źródeł krajowych. Na jakie zadania przeznaczamy środki?</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Pierwszy obszar – to bezpośrednia pomoc finansowa dla przedsiębiorstw, głównie dotacje inwestycyjne dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ten instrument naszego wsparcia cieszy się największą popularnością. W trakcie działalności Agencji już ok. 20 tys. polskich małych i średnich firm otrzymało dotacje inwestycyjne na zakup nowych maszyn, urządzeń czy oprogramowania sprzętu komputerowego. W nowych programach finansowanych z funduszy strukturalnych przewidziane są dotacje na inwestycje o charakterze budowlanym.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Kolejnym instrumentem adresowanym bezpośrednio do przedsiębiorców są dotacje przeznaczone na usługi doradcze. Obecnie ten instrument jest mniej popularny wśród przedsiębiorców, choć swego czasu był bardzo popularny. Przypuszczam, że ponad połowa polskich firm, które mają certyfikaty ISO, uzyskała je dzięki wsparciu finansowemu z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W pewnym okresie firmy masowo zwracały się o tego rodzaju wsparcie.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Drugi obszar, w którym funkcjonuje Agencja – to budowa sieci instytucji otoczenia biznesu. Istnieje kilka takich sieci. Dla nas najważniejszy jest Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw działa na podstawie rozporządzenia do ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jest to sieć instytucji niekomercyjnych, które mają zapisane w statutach wspieranie rozwoju gospodarczego i rozwoju przedsiębiorstw. W skład tej sieci wchodzą izby gospodarcze, cechy rzemieślnicze, agencje i fundacje rozwoju lokalnego czy regionalnego, stowarzyszenia przedsiębiorców i tego rodzaju instytucje. Obecnie Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw zrzesza ok. 200 ośrodków.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Dlaczego ta sieć jest dla nas ważna? Dlatego że wypracowaliśmy mechanizmy efektywnej współpracy między poszczególnymi ośrodkami. Nie jest to zatomizowane działanie niewielkich instytucji funkcjonujących w gminach i powiatach. Jeżeli przedsiębiorca zgłosi się z konkretnym problemem do danego ośrodka w tej sieci, a ten nie jest w stanie mu pomóc w rozwiązaniu problemu, to kieruje go do innego ośrodka znajdującego się w sieci, który dysponuje odpowiednim potencjałem dla rozwiązania tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">W ramach Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw funkcjonuje kilka bardzo istotnych podsieci. Jedna z nich – to sieć funduszy pożyczkowych i funduszy poręczeniowych dla małych i średnich firm. To zadanie jest realizowane przez Ministerstwo Gospodarki i wdrażane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Od kilku lat trwa budowa tej sieci. Przypuszczam, że w najbliższym czasie naszą siecią funduszy pożyczkowych i poręczeniowych będziemy mogli się chwalić w Europie. W Sektorowym Programie Operacyjnym Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw zostało alokowane 220 mln euro na rozwój tej sieci. Kierujemy te środki do poszczególnych funduszy pożyczkowych i poręczeniowych, które były zakładane przez ostatnie lata. Oznacza to, że niebawem będziemy mieli system skapitalizowany na poziomie znacznie przekraczającym kwotę 1 mld zł, oferujący mikroprzedsiębiorcom pożyczki pozabankowe, a wszystkim przedsiębiorcom mikro, małym i średnim – poręczenia kredytowe.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Kolejną bardzo ważną podsiecią Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw jest Krajowa Sieć Innowacji. Chodzi o zbudowanie takiego otoczenia instytucjonalnego, które ułatwi wprowadzanie wyników badań naukowych do praktyki gospodarczej. Chciałbym zwrócić uwagę na inną perspektywę rozwiązywania tego zagadnienia. Dotychczas realizowane programy uwzględniały perspektywę jednostki badawczo-rozwojowej czy wyższej uczelni, które miały koncepcję i realizowały jakiś projekt. W przypadku Krajowej Sieci Innowacji chodzi o uwzględnienie pozycji przedsiębiorcy. To znaczy, zgłasza się przedsiębiorstwo, które poszukuje innowacyjnego rozwiązania, a my znajdujemy dla niego dostawcę tego rozwiązania. Zatem mamy tu do czynienia z odmienną perspektywą. Nie jest tak, że mamy rozwiązanie, a szukamy odbiorcy. Jest to inna próba podejścia do rozwiązania zagadnienia, które w naszym kraju jest dość trudne. Krajowa Sieć Innowacji jest obecnie we wczesnej fazie funkcjonowania, ale traktujemy ją priorytetowo.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">W ramach Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw działa też sieć punktów konsultacyjnych. O co chodzi w sieci punktów konsultacyjnych? Otóż finansujemy zarówno ze środków budżetu państwa, jak i ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego koszty działania instytucji, które świadczą nieodpłatne usługi informacyjne naszym małym i średnim przedsiębiorcom. W ramach sieci świadczy się rocznie kilkadziesiąt tysięcy takich usług. W ostatnim okresie było to przede wszystkim informowanie przedsiębiorców, z jakich środków z funduszy europejskich i na jakich zasadach mogą korzystać na potrzeby rozwojowe własnych firm.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Kolejny obszar funkcjonowania PARP to sfera szeroko rozumianego tzw. rozwoju zasobów ludzkich. Agencja realizowała różne programy z tego obszaru. Były to programy adresowane do osób bezrobotnych, młodych absolwentów szkół, grup szczególnie zagrożonych bezrobociem. Realizowaliśmy również m.in. programy osłonowe w zakresie restrukturyzacji górnictwa i hutnictwa oraz szereg różnych programów związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Obecnie w ramach funduszy strukturalnych, w tym przypadku Europejskiego Funduszu Społecznego, realizujemy projekty szkoleniowe adresowane wyłącznie do przedsiębiorców. Pomoc finansowa skoncentrowana jest na szkoleniach dla przedsiębiorstw, których celem jest podwyższenie kwalifikacji kadr. Tutaj dysponujemy bardzo dużym budżetem. Na lata 2004–2006 na tego typu programy szkoleniowe przeznaczono ok. 250 mln euro. Obliczyliśmy, że za tę kwotę można przeszkolić 1 mln osób, co nie jest zadaniem logistycznie łatwym. Niemniej jednak programy szkoleniowe cieszyły się dużym zainteresowaniem. Zgłoszono dużo projektów. Niedawno zawarliśmy umowę z konsorcjum 15 wyższych uczelni, które w ramach tego projektu oferują studia podyplomowe – po bardzo obniżonej cenie – dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw. W ramach tylko tego jednego projektu kilkadziesiąt tysięcy osób będzie przeszkolonych na poziomie podyplomowym.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości była zaangażowana w realizację projektów o charakterze infrastrukturalnym. W ramach programów unijnych PHARE Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wdrażała różne projekty, dotyczące np. budowy dróg, oczyszczalni ścieków, infrastruktury dla biznesu itp. Zrealizowaliśmy ponad 300 takich projektów. Obecnie jest to działalność zupełnie marginalna. Na dzień dzisiejszy w PARP pozostał tylko jeden tego typu program, który dotyczy problemów infrastrukturalnych i jest związany z infrastrukturtyzacją hutnictwa. To są projekty infrastrukturalne dla otoczenia biznesu zlokalizowane w gminach, które ucierpiały z powodu restrukturyzacji hutnictwa. Chciałbym też przypomnieć, że w ramach zwalczania skutków powodzi, która dwukrotnie nawiedziła Polskę, odbudowa infrastruktury była finansowana ze środków Unii Europejskiej. Te działania były realizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W województwach, które dotknęła powódź, można zobaczyć dużo tabliczek z informacją, że projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i wdrażany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">W przyszłości – wspomniał o tym pan minister Andrzej Kaczmarek – przewiduje się, że najprostsze instrumenty pomocowe dla małych i średnich przedsiębiorstw o charakterze masowym będą realizowane ze szczebla regionalnego w ramach regionalnych programów operacyjnych. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości nie posiada własnych struktur terenowych, natomiast nasi beneficjenci mieszkają na terenie całego kraju. Stąd pomysł, żeby nie budować własnych struktur terenowych, tylko wzmacniać instytucje regionalne, tak aby mogły w przyszłości przejąć tę rolę. Stąd sieć regionalnych instytucji finansujących, które na dzień dzisiejszy są niejako przedstawicielami PARP w danym województwie. Zakładamy, że w przyszłej perspektywie finansowej będą już w pełni samodzielnie wdrażały regionalne programy operacyjne.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Natomiast PARP powinna działać w zakresie wspomagania postaw innowacyjnych i postępu technologicznego w polskiej gospodarce. Ze względu na wagę tego rodzaju projektów powinny one być traktowane w sposób – powiedziałbym – opiekuńczy. Nie można dopuścić, aby znikły w masie innych projektów. A obecnie, niestety, mamy do czynienia z takim zjawiskiem. Jeżeli na jedno działanie otrzymujemy 20 tys. wniosków, to nie można potraktować w sposób indywidualny każdego z nich. Mam nadzieję, że w zakresie przyszłych programów operacyjnych, o których wspomniał pan minister, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości będzie w zindywidualizowany sposób – dopasowany do potrzeb indywidualnego beneficjenta – wspomagała projekty, które mają bardzo wysoką wartość dodaną.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zatrudnia obecnie ok. 330 osób. W ubiegłym roku przez PARP do beneficjentów trafiło ok. 800 mln zł. Zakładamy, że w bieżącym roku ta kwota wyniesie ok. 1,5 mld zł. To ilustruje wzrastające tempo absorpcji środków z funduszy strukturalnych przez polską gospodarkę. PARP jest dobrze zorganizowaną instytucją, choć nie do mnie należy ocena. Uzyskaliśmy pozytywny wynik audytu przeprowadzonego przez Komisję Europejską, co było warunkiem zajmowania się środkami europejskimi.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Chciałbym też zwrócić uwagę, że wprowadziliśmy w Agencji bardzo silne procedury, które praktycznie uniemożliwiają jakikolwiek nieprawny wpływ na nasze decyzje. Bowiem tam, gdzie rozdziela się środki publiczne na dużą skalę, zawsze istnieje zagrożenie zjawiskami korupcyjnymi. Jest dla mnie osobistą satysfakcją to, że w trakcie działalności Agencji rozdysponowaliśmy kilka miliardów złotych i nigdy nie było tego rodzaju problemów. Sądzę, że to wynik naszych procedur, ale także postawy pracowników. Głęboko wierzę, że tak będzie również w przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselAndrzejLiss">Przypominam, że kwestia kredytów i poręczeń będzie omawiana na jutrzejszym posiedzeniu Komisji. Zatem proszę państwa posłów i gości o niezadawanie pytań w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselAndrzejLiss">Otwieram dyskusję. Przyjmujemy, że pytania będą zadawane w następującej kolejności: najpierw posłowie, następnie goście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselRyszardKnosala">Chciałbym zapytać pana prezesa PARP o trzy kwestie. Pierwsza dotyczy dofinansowania studiów podyplomowych. Czy byłaby możliwość dofinansowania z tych środków studiów trzeciego stopnia, czyli studiów doktoranckich? Zaplecze naukowe polskiego przemysłu cierpi chronicznie na brak młodej kadry, szczególnie w wybranych dziedzinach, np. w zarządzaniu, informatyce. Nic nie stałoby na przeszkodzie, aby polskie uczelnie w ciągu 4 lat wykształciły nawet tysiące doktorów z tych dyscyplin. Pojawia się problem finansowania tego przedsięwzięcia. Uczelnie nie są w stanie finansować tego typu studiów z własnych środków, a nie ma stypendiów zewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselRyszardKnosala">Drugi problem dotyczy Krajowej Sieci Innowacji. To ciekawe podejście do zagadnienia. Dotychczas na ogół gotowe rozwiązania tłoczyło się do przemysłu. Z wypowiedzi pana prezesa Mirosława Marka wynika, że to przemysł będzie poszukiwał rozwiązań. Ale w jaki sposób Agencja będzie poszukiwać rozwiązań albo instytucji, które dysponują takimi rozwiązaniami? Byłem prezesem Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją. Towarzystwo zrzesza wieleset osób z tytułami naukowymi, rektorów wyższych uczelni, czyli – innymi słowy – dysponuje dużym potencjałem. Jednak nie ma zainteresowanych wdrażaniem wyników ich prac. Niekiedy zastanawialiśmy się nad sposobem zainteresowania przemysłu tymi rozwiązaniami. Tu jest duży problem. Należałoby wypracować pewnego typu relacje między Agencją a podmiotami, które dysponują rozwiązaniami. Te rozwiązania powstają w trakcie badań własnych, realizacji zadań statutowych, habilitacji, doktoratów, a nawet prac dyplomowych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselRyszardKnosala">Trzecia kwestia dotyczy finansowania z programów PHARE. W poprzednich latach dwukrotnie przygotowywałem się do udziału w konkursach. Niestety, nie przeszedłem. Nie chodzi o mnie osobiście, ale o pewną grupę osób, organizację. Zauważyłem, że jednym z kryteriów, które było podstawą przydzielania tych środków, było doświadczenie w osiąganiu pozytywnych wyników w tego typu konkursach. Kto np. wygrał dwa razy, z łatwością wygrał trzeci raz. Kto stawał po raz pierwszy, nie mógł wygrać. Pozostawał na linii startu. Prosiłbym o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMichalWojcik">Mam trzy pytania do pana prezesa Mirosława Marka. Pierwsze dotyczy kolejnego okresu programowania 2007–2013. Na jednym z poprzednich posiedzeń dowiedzieliśmy się, że sprawa obsługi małych i średnich przedsiębiorstw będzie przesunięta do regionalnych programów operacyjnych. Czym będzie zajmowała się Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości? Czy będzie zajmowała się nadal małymi przedsiębiorstwami, czy też będzie się koncentrowała wyłącznie na wielkich dotacjach i wielkich inwestorach?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselMichalWojcik">Czy Komisja mogłaby otrzymać wyjaśnienia albo materiały na temat Programu Operacyjnego – Konkurencyjna Gospodarka. Wcześniej była inna nazwa – SPO Innowacje, inwestycje otwarte, gospodarka. Obecnie – o ile wiem – będzie to odrębny program operacyjny.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselMichalWojcik">Druga kwestia dotyczy Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, działanie 2.3. Agencja w uzupełnieniu przyjęła, iż średnia dotacja – przy dofinansowaniu 50% – będzie oscylowała na poziomie 250 tys. zł. A tutaj jest 560 tys. zł, co oznacza, że małe przedsiębiorstwa, nie wspominając o mikroprzedsiębiorstwach, nie mają szans na otrzymanie tego rodzaju dotacji. Czy jest prawdą, że 90% wniosków odpadło z powodów formalnych, ze względu na kryteria postawione przez Agencję?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselMichalWojcik">Pan prezes Mirosław Marek powiedział, że Agencja zatrudnia ok. 330 osób. Ten stan zatrudnienia jest charakterystyczny dla dużego przedsiębiorstwa. Czy w Agencji występuje silna rotacja? Jak kształtuje się polityka kadrowa PARP?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselMichalWojcik">Jeśli chodzi o sieć organizacji okołobiznesowych, to pan prezes stwierdził, że – o ile dobrze pamiętam – będzie ona tworzona na poziomie ponadregionalnym. Wiem, że wcześniej tego typu sieć była tworzona w ramach regionów. Proszę o więcej wyjaśnień w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PoselMichalWojcik">Ostatnie pytanie kieruję do pana ministra Andrzeja Kaczmarka. Zaintrygowało mnie stwierdzenie, że usprawniono proces pozyskiwania środków. Co zrobiono w ostatnich miesiącach w tym zakresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselDamianRaczkowski">Sektorowy Program Operacyjny – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, działanie 2.3, budzi bardzo wiele emocji ze względu na duży budżet i spore pieniądze, które można pozyskać. Chciałbym zapytać pana prezesa PARP o stanowisko w sprawie sposobu oceny wniosków realizowanych na poszczególnych poziomach. Wiadomo, że kompetencje regionalnych instytucji finansujących w tym zakresie były dosyć ograniczone i koncentrowały się na formalnym oglądzie wniosków. Merytoryczna ocena dokonywana była na szczeblu centralnym. Dotychczasowe wyniki wskazują, że trzy najbardziej rozwinięte regiony w Polsce pochłonęły już 50% tych środków – mazowieckie ok. 25%, śląskie – 16%, wielkopolskie – ok. 10%. Rozumiem, że stawia się na innowacyjność projektów, przynajmniej tak odpisujecie państwo we wnioskach o odmowie przyznania dotacji przedsiębiorcom. To powoduje, że inne istotne aspekty pomocy czy idea zrównoważonego rozwoju nie są realizowane. Pochodzę z Podlasia, działa tam wielu świetnych przedsiębiorców o wielkim potencjale, a efekty ich aplikowania są bardzo mizerne. Zastanawiam się nad przyczynami takiego stanu rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselDamianRaczkowski">Chciałbym prosić pana ministra, aby nie rozważać czy zmieniać i upraszczać oceny wniosków, tylko po prostu to robić, bo one są zbyt skomplikowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawZadora">Czy w trakcie 5-letniej działalności Agencja przygotowała analizę, gdzie warto inwestować i komu warto pomagać – dużym inwestorom czy mikroprzedsiębiorstwom? Jest to ważne ze względu na istotne wyzwanie, jakim jest bezrobocie. Zwracam uwagę, że w przypadku mikroprzedsiębiorstwa koszt jednego nowo powstałego miejsca pracy jest dużo niższy i to miejsce jest bardziej stabilne niż w przypadku wielkich przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselStanislawZadora">Czy w podziale środków Agencja uwzględnia województwa zapóźnione? Z wypowiedzi przedmówców wynika, że środki absorbowane są raczej w najzamożniejszych i najbardziej operatywnych województwach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielForumZwiazkowZawodowychMarekDyzakowski">Wśród zadań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dopiero jako piąte wymienia się tworzenie nowych miejsc pracy i przeciwdziałanie bezrobociu. Zwracam uwagę, że w Strategii lizbońskiej tworzenie miejsc pracy i walka z bezrobociem zajmują pierwsze miejsce. Zapytuję pana ministra i pana prezesa, w jaki sposób tworzenie nowych miejsc pracy, będące jednym z zadań Agencji, jest monitorowane? Czy liczba nowych miejsc pracy jest przeliczana na ilość rozdysponowanych środków. Owszem, w przedłożonych materiałach napisano ile osób znalazło pracę dzięki szkoleniom, ale to zupełnie inna sprawa niż tworzenie nowych miejsc pracy. W jaki sposób Agencja rozlicza się z tworzenia nowych miejsc pracy? Ile miejsc pracy powstało dzięki działalności PARP? Uważam, że walka z bezrobociem, zwłaszcza tak dużym jak w Polsce, powinna być priorytetem każdej agencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejLiss">Kończymy tę rundę pytań. Proszę o zabranie głosu pana ministra Andrzeja Kaczmarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Zwracam uwagę, że niektóre pytania państwo błędnie adresują, stawiając je panu prezesowi Mirosławowi Markowi. Chciałbym jeszcze raz podkreślić, że Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest agendą rządową, nad którą sprawuje nadzór minister gospodarki. Realizuje zadania postawione przez rząd i programy rządowe. To nie pan prezes Mirosław Marek formułuje te programy, lecz je wdraża w naszym imieniu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Pan Marek Dyżakowski powiedział, że tworzenie nowych miejsc pracy jest wymienione na piątym miejscu wśród zadań Agencji. Zwracam uwagę, że pan Marek Dyżakowski odwołał się do dokumentu, gdzie zadania są wymienione enumeratywnie, co wcale nie oznacza, że są w tej kolejności realizowane. W szeregu programów dotyczących finansowania nowych inwestycji tworzenie miejsc pracy jest jednym z zasadniczych elementów oceny projektu. Nie znam konkretnej liczby, ale z pewnością analizując poszczególne projekty, jesteśmy w stanie policzyć, ile miejsc pracy powstało dzięki poszczególnym projektom o charakterze inwestycyjnym i rozwojowym wdrażanym przez Agencję. W istocie PARP jest jednym z instrumentów rządu realizujących Strategię lizbońską. Przypomnę, że tworzenie miejsc pracy jest jednym z zasadniczych celów również innych działań wdrażanych przez ministra gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Czy i w jakim zakresie Agencja pomaga małym lub dużym przedsiębiorcom? Przypomnę, że głównym celem utworzenia PARP było wspieranie małej przedsiębiorczości. Jeżeli analizowalibyśmy dotychczasowe wsparcie przekazane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, to – o ile dobrze pamiętam – ponad 90% tego wsparcia otrzymały przedsiębiorstwa uznawane za małe i średnie. Ten wskaźnik ilustruje działalność Agencji. PARP wspiera i ma wspierać małe i średnie przedsiębiorstwa. To jest jej podstawowa i zasadnicza funkcja, którą zawsze będzie spełniać.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Jak ta pomoc rozkłada się na poszczególne regiony Polski? Nie jest prawdą stwierdzenie, że środki otrzymują najbogatsze regiony. Mapa podziału tej pomocy jest analogiczna do mapy potencjału gospodarczego Polski. To znaczy, regiony najsilniejsze gospodarczo – mazowieckie, wielkopolskie, śląskie skonsumowały najwięcej pomocy, ale inne regiony również mają swój znaczący udział w dystrybucji środków. Są szczegółowe dane na ten temat. Przeprowadziliśmy stosowną analizę, właśnie dlatego, że funkcjonował obiegowy stereotyp, że skoro Agencja mieści się w Warszawie, to pomoc otrzymują tylko podmioty z Warszawy. Tak nie jest. Mapa gospodarcza Polski dowodzi, że w regionach ściany wschodniej zrealizowano stosunkowo najmniej projektów. Ale nie jest prawdą, że te regiony nie były beneficjentami środków.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące roli Agencji w przyszłym programowaniu, to chciałbym wyjaśnić, że nowy rząd wprowadził dość istotne zmiany związane z programami operacyjnymi. W projekcie Narodowego Planu Rozwoju 2007–2013 przewidziano znacznie więcej programów operacyjnych, niż jest planowane w innym dokumencie, którego nazwa brzmi: Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia. Pierwsza zasadnicza zmiana polegała na zmniejszeniu liczby programów. Pozostaje 16 regionalnych programów operacyjnych, których wartość docelowa w całej puli finansowej będzie stosunkowo niewysoka. Natomiast gros środków będzie przeznaczone na duże horyzontalne programy, które dotyczą poszczególnych sfer gospodarki i funkcjonowania państwa. W tym dokumencie wymienia się m.in. Program Operacyjny Konkurencyjna Gospodarka. Obejmuje on zagadnienia związane z procesami gospodarczymi i rozwojowymi. Kolejny program operacyjny nazywa się „Infrastruktura i środowisko” i łatwo się domyślić, jakich zagadnień będzie dotyczył. Następny duży program operacyjny dotyczy rozwoju rolnictwa i wsi. Ostatni program operacyjny to „Kadry dla nowoczesnej gospodarki”, który dotyczy rozwoju kadr. Wymienione programy operacyjne opisane są w Narodowych Strategicznych Ramach Odniesienia jako priorytety. Przyjęto założenie, że ilość priorytetów jest niewielka, a co za tym idzie, również ilość programów jest niewielka. Wynika to przede wszystkim ze względów praktycznych, żeby nie powiedzieć – finansowych. Otóż doświadczenia obecnej perspektywy finansowej wskazują, że duża ilość priorytetów i programów znacznie ogranicza później możliwość przesuwania środków. Tam, gdzie coś zostanie źle zaplanowane, nie będzie można później skonsumować środków. Zatem odwrócono sytuację – mała liczba priorytetów i mało programów. Dlatego, jeżeli w szczegółowych działaniach czy poddziałaniach zapiszemy niewłaściwe liczby, to później będziemy mogli łatwiej w ramach realizacji tej perspektywy adjustować nasze decyzje planistyczne. Przypomnę, że mówimy o 6, a właściwie 7 latach. W takim horyzoncie nie jest łatwo precyzyjnie zaprogramować środki na wszystkie działania.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Obecnie programowanie jest dokonywane na poziomie głównych priorytetów. Przystępujemy – ten proces rozpoczyna się w bieżącym tygodniu – do szczegółowego rozpisania priorytetów na zadania. To odbywa się przez powołanie tzw. zespołów roboczych, które zapraszamy do współpracy. W tych zespołach zasiadają eksperci reprezentujący wiele środowisk. W pracach uczestniczą również eksperci Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Gospodarki i innych zainteresowanych ministerstw, a także eksperci PARP. Do prac zespołów zapraszamy też przedstawicieli głównych organizacji przedsiębiorców i instytucji, które będą brały udział w realizacji programów. To są programy o niezwykle szerokim horyzoncie. Obejmują swoim działaniem bardzo dużo instytucji i podmiotów. Dobre sformułowanie, a później realizacja tych programów wymagają zasięgnięcia opinii instytucji, które będą je realizować. Kiedy debatujemy o turystyce, to zapraszamy przedstawicieli organizacji turystycznych, gdy mówimy o innowacjach, to zapraszamy środowisko innowacyjne. Przypuszczam, że priorytety zostaną rozpisane na poszczególne działania w ciągu najbliższych kilku tygodni. Sądzę, że ta kwestia będzie w przyszłości przedmiotem posiedzenia Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Dzisiaj trudno jest odpowiedzieć na pytanie, jakie konkretne działania będą realizowały poszczególne instytucje wdrażające, w tym PARP. Doświadczenia z perspektywy finansowej 2004–2006 wskazują, że po pierwsze – nie powinna funkcjonować wyłącznie jedna główna jednostka wdrażająca, jak np. PARP, a po drugie – instytucjami wdrażającymi nie powinny być departamenty ministerstw. W Ministerstwie Gospodarki dwa departamenty zajmują się wdrażaniem. To jest złe rozwiązanie. Niedobrze się dzieje, kiedy w ministerstwie oczekuje kolejka przedsiębiorców z wnioskami. Planujemy, że w nowej perspektywie ministerstwa przestaną pełnić funkcję jednostek wdrażających, a będą jedynie pełniły funkcję tzw. jednostek pośredniczących. Przypominam, że jedyną instytucją zarządzającą jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Natomiast szereg działań realizowanych obecnie w ministerstwach będzie przeniesione na poziom instytucji wdrażających. Sądzę, że w nowej perspektywie finansowej będzie więcej instytucji wdrażających. Chciałbym zwrócić uwagę, że w wielu krajach powierza się rolę instytucji wdrażających organizacjom pozarządowym, organizacjom i stowarzyszeniom przedsiębiorców. Przypuszczam, że to rozwiązanie będzie można zastosować również w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Rozpoczęliśmy od instytucji, która jest państwową osobą prawną, bo to jest proces trudny, którego się uczymy. Sądzę, że w przyszłej perspektywie finansowej będzie funkcjonowało więcej jednostek typu PARP. Niektóre z nich będą wdrażały bardzo specyficzne działania.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Pan poseł Ryszard Knosala pytał o studia doktoranckie. Nie potrafię jednoznacznie odpowiedzieć, czy ta kwestia mieści się w filozofii Sektorowego Programu Operacyjnego – Rozwój Zasobów Ludzkich. Może pan prezes PARP udzieli bardziej precyzyjnej odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAndrzejLiss">Proszę o zabranie głosu prezesa PARP, pana Mirosława Marka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Pan minister wyjaśnił Komisji pewne nieporozumienia. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości nie decyduje sama o swojej działalności. Agencja również oczekuje odpowiedzi na pytanie, czym będzie się zajmować w okresie 2007–2013. Będziemy zajmować się tym, co Ministerstwo Gospodarki powierzy nam w ramach programów operacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Trwają rozmowy. Chcielibyśmy, aby w przyszłej perspektywie finansowej ministerstwa nie pełniły roli instytucji wdrażających. Obecne doświadczenie dowodzi, że wdrażanie pewnych działań przez departamenty ministerstw powoduje problemy i nie jest efektywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">W dyskusji padło stwierdzenie, że PARP określa takie, a nie inne kryteria wyboru wniosków. Ta teza nie jest prawdziwa. Agencja stosuje kryteria. Naszym zadaniem jest najbardziej efektywne stosowanie tych kryteriów. Ale kryteria wyboru są regulowane rozporządzeniem. Rolą Agencji jest jak najlepsze wdrożenie rozporządzenia. Jeżeli uznamy, że należy dokonać zmian w rozporządzeniu, to przekazujemy takie sugestie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Jeśli chodzi o działanie 2.3 w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, to chciałbym wyjaśnić, że mikroprzedsiębiorstwa nie kwalifikują się do tego działania, z wyjątkiem bardzo wąskiej grupy mikroprzedsiębiorstw, które prowadzą działalność gospodarczą przy wykorzystaniu wysokich technologii. To jest świadoma decyzja, uwzględniająca podział między Sektorowym Programem Operacyjnym Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw a Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego. W Zintegrowanym Programie Rozwoju Regionalnego przewidziane są środki na inwestycje dla mikroprzedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Kolejna sprawa dotyczy studiów podyplomowych i studiów doktoranckich. Nie rozważaliśmy tej kwestii, ponieważ nie zgłoszono do PARP odpowiedniego projektu. Zatem nie mieliśmy wątpliwości prawnej, czy studia doktoranckie mieszczą się w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Przypuszczam, że w przypadku studiów podyplomowych można by poszukać odpowiedniej interpretacji.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Chciałbym zwrócić uwagę, że w szkoleniach dofinansowywanych przez Agencję uczestniczą pracownicy skierowani przez swoich pracodawców – przedsiębiorców. To nie jest tak, że każdy kto się zgłasza jest szkolony. Przypuszczam, że Polsce istnieje grupa firm, która kieruje swoich pracowników na studia doktoranckie, ale jest to zjawisko na bardzo wąską skalę. Zgadzam się, że wypadałoby sobie życzyć, żeby ta skala była jak najszersza. Może to jest dobry pomysł na przyszłą perspektywę finansową.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Mówiłem, że PARP nie ustala kryteriów wyboru projektów, lecz je stosuje – najlepiej jak potrafi. Natomiast rzeczywiście jednym z kontrowersyjnych kryteriów jest doświadczenie wnioskodawcy z korzystania ze środków pomocowych. To kryterium utrudnia aplikowanie podmiotom, które czynią to po raz pierwszy. Większe szanse mają podmioty, które korzystały ze środków pomocowych i mają doświadczenie w tym zakresie. W działaniu 2.3 Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw jest takie kryterium. Przyznaje się wnioskodawcy punkty za doświadczenie w korzystaniu ze środków pomocowych. Wspólnie z organizacjami przedsiębiorców Agencja postulowała usunięcie tego kryterium. Mam nadzieję, że tak się stanie. Ale to wymaga zmiany rozporządzenia, bo kryteria wyboru wniosków są określone w akcie prawnym tej rangi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Pan poseł Michał Wójcik zapytywał, jakie działania podjęto dla uproszczenia procedur. Chciałbym zwrócić uwagę, że było to jedno z pierwszych działań podjętych przez ministra gospodarki w porozumieniu z PARP. W grudniu ub.r. zmieniliśmy zasadę aplikacji na działanie 2.3 w ramach Sektorowego Programu Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw. Chodziło o to, aby zdążyć przed rundą aplikacyjną, która kończyła się 27 czy</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Od 1 stycznia 2006 r. zmieniliśmy zasady dystrybucji środków dla działania 2.22. Chodzi o dofinansowanie udziału przedsiębiorców w targach, misjach zagranicznych, związanych z promocją eksportu i wsparciem działań eksportowych na rynkach zagranicznych. Do tego działania złożono tysiące wniosków. Jest ono obsługiwane przez departament Ministerstwa Gospodarki. Została uelastyczniona zarówno procedura aplikacyjna, jak i procedura związana z udzielaniem wsparcia. Traktujemy te zmiany jako element działań zmierzających do uczynienia procesu aplikacyjnego bardziej przyjaznym. Jest to wstęp do realizacji koncepcji kształtu systemu aplikacyjnego w przyszłej perspektywie finansowej.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Pojawia się pewien problem, o którym wspomniał pan prezes Mirosław Marek, a mianowicie taki, że te zasady są regulowane w drodze rozporządzenia. Dlatego trudno je zmieniać. Zmiana rozporządzenia jest pewnym procesem biurokratycznym, wymaga przeprowadzenia procedury uzgodnieniowej, co jest czasochłonne. W przyszłej perspektywie finansowej planuje się – takie są deklaracje Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, które ten proces będzie programowało – że jak najmniej kwestii będzie regulowanych rozporządzeniami, a jak najwięcej instrukcjami. Chodzi o dokonywanie zmian na bieżąco, bez potrzeby angażowania aparatu wielu resortów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">W dyskusji padło pytanie, skąd Krajowa Sieć Innowacji będzie czerpać rozwiązania dla przedsiębiorców. Koncepcja jest następująca: do dowolnego ośrodka Krajowej Sieci Innowacji zgłasza się przedsiębiorca z problemem wymagającym rozwiązania na poziomie badawczym, Krajowa Sieć Innowacji dysponuje pełną identyfikacją potencjału różnego rodzaju jednostek, zajmujących się tego typu pracami badawczo-rozwojowymi i jest pośrednikiem dla tego przedsiębiorcy, kontaktuje go z pewnym ośrodkiem – instytutem, wyższą uczelnią – znajdującym się nawet za granicą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselRyszardKnosala">Problem jest tylko w dotarciu do podmiotów, które ewentualnie dysponują rozwiązaniami. Pracowałem w jednostce badawczo-rozwojowej, na uczelni oraz w instytucji pozarządowej. Nie odnotowałem zgłoszeń po rozwiązania. Na ogół sami musieliśmy wychodzić z inicjatywą. Wypromowałem kilkudziesięciu doktorów oraz wiele atrakcyjnych rozwiązań. One zostały opisane, ale niewiele zostało wdrożonych. Ten duży potencjał jest marnowany. Autorzy tych rozwiązań nie są w stanie dodatkowo zajmować się marketingiem. Mijają 2–4 lata, rozwiązania dezaktualizują się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Czy w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jest silna rotacja kadr? To zjawisko – owszem – występuje, ale nie jest szczególnie dotkliwe. W Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynagrodzenia są wyższe niż w ministerstwach. Dlatego problem silnej rotacji kadr zajmującej się wdrażaniem programów finansowanych ze środków europejskich jest bardzo dotkliwy, zwłaszcza w resortach, bo tam wynagrodzenia są niskie. W Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pracownicy zarabiają nieco lepiej i dlatego nie mamy szczególnych problemów w tym zakresie. Pewien problem pojawił się, kiedy uruchamialiśmy programy, a na rynku było zapotrzebowanie na ekspertów od funduszy strukturalnych. Instytucje, zwłaszcza bankowe, oferowały pracownikom PARP bardzo korzystne warunki zatrudnienia. Wówczas było niewielu takich ekspertów, obecnie jest ich dużo więcej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Jeśli chodzi o dystrybucję środków na poszczególne regiony, to chciałbym zwrócić uwagę, że programy, które wdraża Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zazwyczaj są programami tzw. sektorowymi, na co zresztą wskazuje sama nazwa. Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw polega na tym, że do jednej puli środków aplikują na równych zasadach przedsiębiorcy z całego kraju. Natomiast w przypadku regionalnego programu operacyjnego środki są z góry podzielone na województwa z uwzględnieniem poziomu ich rozwoju. Filozofią programu sektorowego jest zapewnienie wszystkim podmiotom aplikującym równych szans. Z moich obserwacji wynika – wspomniał o tym również pan minister – że nie występują dysproporcje w podziale środków z programów sektorowych. Wskaźnik środków, które trafiają do poszczególnych województw w przypadku programu sektorowego, jest analogiczny do wskaźnika małych i średnich przedsiębiorstw w danym województwie w porównaniu do ich liczby w całym kraju. Innymi słowy – jeżeli w danym województwie jest 10% wszystkich małych i średnich firm polskich, to zazwyczaj ok. 10% środków na dotacje inwestycyjne trafia do tego województwa. Zatem województwa, które mają dużo przedsiębiorstw, otrzymują więcej środków, a do województw, w których działa mniej przedsiębiorstw, trafia odpowiednio mniej środków.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Jeśli chodzi o monitorowanie procesów i osiąganych rezultatów, to chciałbym wyjaśnić, że przy wszystkich programach, które realizujemy ze środków unijnych – tych z funduszy PHARE i tych z funduszy strukturalnych – jest obowiązek monitorowania i ewaluacji programu. To znaczy, jeżeli przedsiębiorca złożył np. wniosek o dotację inwestycyjną i zadeklarował, że w jej wyniku stworzy 3 miejsca pracy, to potem jesteśmy zobowiązani sprawdzić, czy rzeczywiście je stworzył. Przedsiębiorca musi złożyć raport w tej sprawie. Zatem informacja będzie spływała na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Jeśli chodzi o ewaluację, to po ustanowieniu programu i finansowania obowiązkowo musi być dokonana przez ekspertów zewnętrznych ocena, czy i w jakim stopniu są osiągane założone skutki programu. W ewaluacji nie chodzi o nakładanie sankcji, jest ona narzędziem do usprawniania procesu programowania i wdrażania. Celem obowiązkowej ewaluacji jest zebranie wniosków dotyczących podejmowania lepszych działań w przyszłości. Ewaluacja dotyczy wszystkich programów, które są współfinansowane ze środków unijnych. Taki system powinien również dotyczyć programów finansowanych z naszych środków budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselAndrzejLiss">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselAndrzejLiss">Pan minister wspomniał o rozpisaniu priorytetów na poszczególne zadania oraz zapowiedział, że ta kwestia powinna być przedmiotem posiedzenia Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości. Czy Komisja otrzyma gotowy zatwierdzony materiał w tym zakresie, czy też będzie uczestniczyła w jego przygotowaniu na etapie projektu?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselAndrzejLiss">Chciałbym zapytać pana prezesa PARP, na jakim etapie jest obecnie tworzenie zintegrowanego systemu informatycznego. Chodzi o szczebel gminy, poprzez powiat i województwo do centrali. Na rozbudowę tego systemu przeznaczono 1 mln 500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselAndrzejLiss">W materiale przedłożonym przez Ministerstwo Gospodarki wśród problemów PARP wymienia się brak stałej siedziby. Czy Agencja mogłaby pozyskać stałą siedzibę? Wówczas nie ponosiłaby – niemałych – kosztów wynajmu, a te środki można by przeznaczyć na wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Powiedziałem, że rozpoczyna się proces rozpisania priorytetów na szczegółowe działania i poddziałania. Przypuszczam, że ten proces zakończy się w ciągu kilku tygodni, wraz z przyjęciem ostatecznych założeń Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia. Informację w tej sprawie powinien – jak sądzę – przedstawić Komisji minister rozwoju regionalnego, który koordynuje te prace.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące siedziby PARP, to proszę o odpowiedź pana prezesa, który zna więcej szczegółów na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Jeżeli chodzi o system informatyczny, to kwoty przewidziane w bieżącym roku na inwestycje PARP dotyczą wewnętrznego systemu informatycznego Agencji. Chodzi o system finansowo-księgowy, o zarządzanie bazami, rozwiązania dotyczące obsługi wniosków i działań. Muszę przyznać, że informatyzacja jest naszą słabą stroną. Korzystamy z programów finansowo-księgowych z początku lat 90. Niestety, z przykrością stwierdzam, że przymierzamy się do przedsięwzięcia już kolejny rok. Wczoraj dowiedziałem się, że po raz kolejny upadł przetarg na wdrożenie systemu informatycznego. Oczekujemy na zmianę ustawy – Prawo zamówień publicznych. Może wówczas procedury zamówień publicznych będą bardziej sensowne.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Natomiast pan przewodniczący zapewne miał ma myśli system informatyczny tzw. SIMIK, który obejmuje cały proces wdrażania funduszy strukturalnych. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest jednym z wielu użytkowników tego systemu. Za jego rozwój odpowiada Ministerstwo Finansów i ono byłoby w stanie przedstawić najbardziej kompleksową informację na ten temat. Z punktu widzenia użytkownika powiedziałbym, że system jest nadal w budowie.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Drugie pytanie dotyczyło siedziby Agencji. Rzeczywiście płacimy co roku wielomilionowe kwoty z tytułu wynajmu pomieszczeń biurowych. Wynajęliśmy pomieszczenia na rynku na zasadach czysto komercyjnych. Od wielu lat staraliśmy się o przyznanie Agencji w budżecie państwa dotacji inwestycyjnej na zakup siedziby. Przedstawialiśmy szacunki, z których wynikało, że jednorazowy koszt zakupu zwraca się po 4 latach, ponieważ nie musimy płacić czynszu. Niestety, kolejne próby nie zostały uwieńczone powodzeniem. Nie otrzymaliśmy dotacji na zakup siedziby. Według dzisiejszych cen kwota tej dotacji musiałaby wynieść ok. 30 mln zł. Dlatego przed dwoma laty podpisaliśmy długoterminową umowę najmu powierzchni biurowej z opcją taką, że możemy ją rozwiązać za rok, natomiast podmiot, u którego wynajmujemy, dopiero za trzy lata może wypowiedzieć umowę. Ale problem pozostaje. Płacimy pieniądze za wynajem, które w przypadku zainwestowania byłyby znacznie efektywniej wykorzystane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselAndrzejLiss">Czy pan minister mógłby się wypowiedzieć w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Budżet na 2006 r. nie przewiduje takiej dotacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselAndrzejLiss">Czy w planowaniu pani minister Teresy Lubińskiej są wniesione te elementy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Czy chodzi o starą, czy nową rolę pani minister Teresy Lubińskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselAndrzejLiss">Pani minister pracuje w Kancelarii Premiera i planuje budżet na 2007 r. Prace już się rozpoczęły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Dlatego zadałem pytanie. Pani minister Teresa Lubińska uczestniczyła również w przygotowaniu projektu budżetu tegorocznego. Nie prowadziliśmy jeszcze rozmów z panią minister w tej sprawie. Poruszaliśmy inne tematy. Może to jest właściwa koncepcja, żeby dotacja na zakup siedzibę dla PAPR została umieszczona w budżecie zadaniowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Prosiłbym, aby Komisja spojrzała na tę kwestię z innej perspektywy. To jest problem czysto prezentacyjny. Każdy minister finansów ma naturalną tendencję, żeby dokonywać oszczędności. Jeżeli widzi, że trzeba wydać jednorazowo 30 mln zł, to redukuje tę kwotę, zadowalając się 4 mln zł, które wydajemy za wynajem. Takie postępowanie wynika z faktu, że przygotowujemy budżety roczne. Jeśli przygotowywalibyśmy budżety 5-letnie, to minister finansów miałby alternatywę: 5 razy po 6 mln zł równa się 30 mln lub jednorazowo powiedzmy 25 mln zł. Postrzeganie tego rachunku zależy od tego, czy przygotowujemy budżet jednoroczny czy wieloletni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselAndrzejLiss">Zmieniamy koncepcję tworzenia budżetu. Po raz pierwszy w 2007 r. będzie budżet zadaniowy. Mam nadzieję, że również pod wpływem Komisji ta kwestia zostanie uwzględniona w budżecie przyszłorocznym.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselAndrzejLiss">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselAndrzejLiss">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła informacje na temat funkcjonowania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła przedłożone informacje.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PoselAndrzejLiss">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>