text_structure.xml
7.54 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Otwieram posiedzenie Komisji. W dniu dzisiejszym mamy do rozpatrzenia jeden punkt porządku dziennego, który jest państwu znany. Czy są uwagi? Nie słyszę, a więc uznaję, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Zaproponowane zmiany mają charakter kosmetyczny, a wynikają one z wprowadzenia ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, w której inaczej zdefiniowano „interwencję kryzysową” oraz funkcję ośrodków interwencji kryzysowej. Te zmiany nie wyczerpują wszystkich koniecznych zmian. Jesteśmy w trakcie ich przygotowywania. Otrzymaliśmy w tym zakresie wiele interpelacji poselskich. W związku z tym, chciałabym uzyskać państwa zgodę na wprowadzenie kilku istotnych zmian wynikających z dyrektyw unijnych. Jeden z problemów dotyczy dzieci pozostawianych w szpitalach w sytuacjach, kiedy matki decydują się na ich przekazanie do adopcji. Tutaj jest 6-tygodniowy okres na zastanowienie się nad tą decyzją. To zadanie jest finansowane przez powiaty. Jednak to rodzice, zgodnie z ustawą, pokrywają koszt pobytu dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej. W takiej sytuacji powiaty badają sytuację finansową tych rodzin i zanika tutaj element anonimowości. W praktyce takimi działaniami możemy doprowadzić do sytuacji, że dzieci nie będą trafiały do adopcji, tylko będą podrzucane. Takie zdarzenia już były. Jest to zmiana, która nie pociąga za sobą dużych kosztów, lecz wymaga innej regulacji, w której zwalniamy powiaty z obowiązku sięgania do odpłatności przez rodziców.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Kolejna kwestia, która jest istotna, a którą reguluje prawo rodzinne, to handel ludźmi. Dyrektywy unijne zobowiązują nas do opieki nad osobami, które w procesie handlu ludź mi, mają czas na zastanowienie się nad zeznawaniem. To jest okres, w którym polski system prawny powinien uwzględniać możliwość zajęcia się tymi osobami. Zgłaszaliśmy ten problem do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i niestety stało się tak, że odpowiednie decyzje zapadły po nowelizacji naszej ustawy. Jeżeli posłowie podejmą decyzję o uwzględnieniu korekty, to jesteśmy w stanie zaprezentować odpowiednie poprawki.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Teraz omówię dzisiaj zaprezentowane zmiany, a mają one charakter techniczny. Pierwszy zapis mówi o tym, co rada powiatu lub gminy określa w drodze uchwały. Poprzedni zapis mówił, że rada określa organizacje oraz finansowanie w środkach interwencji kryzysowej. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy zmieniła ten zapis i wskazała, iż nie ma odpłatności w tych ośrodkach, co jest zasadne również z tego powodu, iż w tych placówkach nie bada się sytuacji materialnej, lecz najpierw się pomaga. Do trzech miesięcy ta pomoc jest bezpłatna i tutaj niezbędna jest korekta zapisu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Druga zmiana dotyczy dochodu osób. Ma ona charakter kosmetyczny, ale jednak rodzi szereg wątpliwości. W momencie, kiedy wprowadzaliśmy zapisy, które pozwalają ośrodkom pomocy społecznej na niezmienianie decyzji w przypadkach, gdy dochód osoby nie zwiększa się więcej niż o 10%. Tutaj brakuje zapisu, że chodzi o osoby samotnie gospodarujące lub rodziny. Ta zmiana jest bardzo istotna, a została ona zawarta w art. 106. Chodzi tutaj o zmiany nr 3a i b.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuPomocyiIntegracjiSpolecznejMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejKrystynaWyrwicka">Trzecia zmiana dotyczy dodania ośrodków interwencji kryzysowej. Chodzi tutaj o placówki nadzorowane przez starostów. Jest tutaj także mowa o sposobie zatrudniania kadr.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Ten druk ma datę 9 grudnia 2005 r. Dzisiaj jest 15 lutego 2006 r., a więc upłynął pewien czas, lecz zawarte tutaj zmiany wymagają pewnego zastanowienia oraz analizy. Czy kolejne propozycje mogą przybrać postać autopoprawki? Tak byłoby lepiej, ponieważ moglibyśmy od razu zbadać całość projektu. Może lepiej byłoby przyjąć ten projekt bez dalszych propozycji, ponieważ nie budzi on emocji? Rozumiem, że rząd jest gotowy dostarczyć nam propozycje, o których na początku swojej wypowiedzi powiedziała nam pani minister Krystyna Wyrwicka, gdyż rozszerzyłyby nam one skalę tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuBogdanCichy">Zrozumiałem, że tutaj chodzi o rozszerzenie tego zakresu. Zdecydowanie zwracam uwagę, iż może to naruszać art. 119 ust. 2 konstytucji. Jakiekolwiek rozszerzanie projektu wykraczające poza niego może być uznane za naruszenie procedury związnej z uchwaleniem ustawy. W naszym przekonaniu lepiej byłoby, aby rząd wniósł autopoprawkę. Dzisiaj mieliśmy także posiedzenie, na którym zastosowano tę propozycję, ponieważ jest to zgodne z procedurą.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Chyba zostałem źle zrozumiany, ale o to mi chodziło.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektordepartamentuMPiPSKrystynaWyrwicka">W praktyce oznacza, że procedujecie nad tymi zmianami, a my w okresie jednego miesiąca wnosimy kolejne zmiany. Jeżeli mamy wnieść autopoprawkę do projektu, to musi to potrwać jakiś czas, ponieważ musimy przejść procedurę konsultacji międzyresortowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJaroslawDuda">Sądzę, że jednak powinniśmy rozpatrywać całość i w związku z tym proponuję wycofanie tego projektu, ponieważ nie ma sensu procedować skrawków ustawy. Tego typu rozstrzygnięcie byłoby lepsze, ponieważ autopoprawka musi przejść całą drogę legislacyjną.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSBogdanCichy">Nie ma potrzeby wycofywania tego projektu, lecz trzeba wnieść autopoprawkę, którą oznaczymy jako druk nr 248-A.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Sytuacja jest jasna. Są dwa rozwiązania. Czas odgrywa rolę, ale będzie ten sam termin przyjęcia ustawy z lub bez autopoprawki. Może powinniśmy zakończyć procedowanie i powrócić do pracy po otrzymaniu autopoprawki. Kto jest za przyjęciem tej propozycji?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselTadeuszCymanski">Nie słyszę uwag, a więc uznaję, że Komisja zakończyła dzisiejszą pracę nad projektem i czekamy na autopoprawkę.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselTadeuszCymanski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>