text_structure.xml
23 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">W porządku dzisiejszych obrad mamy tylko jeden punkt. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o przedstawionym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekcie ustawy o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego oraz ustawę o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego. Przewodniczącym podkomisji jest poseł Jędrzej Jędrych. Proszę pana posła o przedstawienie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJedrzejJedrych">W dniu 16 listopada 2006 r. odbyło się posiedzenie podkomisji, na którym rozpatrzyliśmy projekt ustawy. Po przeprowadzeniu dyskusji podkomisja przyjęła projekt ustawy w odpowiednim kształcie. Nie będę w tej chwili czytał państwu wszystkich artykułów. Sądzę, że wszyscy państwo mają ten projekt przed sobą. Chciałbym jedynie dodać, że braliśmy pod uwagę różne opinie. Chyba nikt nie ma zastrzeżeń do sposobu procedowania podkomisji. Każdy miał możliwość wypowiadania swoich opinii. Szeroko zapoznawaliśmy się z opiniami ekspertów, a także przedstawicieli klubów parlamentarnych oraz Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Przed sobą mają państwo projekt ustawy, który podkomisja przyjęła większością głosów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos w sprawie przedstawionego sprawozdania podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanuszZemke">Mamy tu do czynienia z pewnym problemem. W projekcie prezydenckim przedstawiona została koncepcja, która – najkrócej mówiąc – sprowadza się do tego, że przewodniczący Komisji Likwidacyjnej ma przygotować raport. W raporcie oprócz przypadków łamania prawa podane zostaną nazwiska osób, w tym żołnierzy i współpracowników, którzy w przekonaniu Komisji Likwidacyjnej dopuszczali się naruszania prawa. Raport zostanie przesłany prezydentowi, który będzie musiał ten raport opublikować w przedstawionym mu kształcie. Prezydent nie będzie miał innej możliwości. W trakcie prac podkomisji przedstawiłem zupełnie inną koncepcję. Najkrócej mógłbym powiedzieć, że polega ona na tym, iż przewodniczący Komisji Weryfikacyjnej w przypadkach, w których – w jego przekonaniu – doszło do naruszenia prawa, będzie zgłaszał zawiadomienie do Okręgowej Prokuratury Wojskowej w Warszawie. Prokuratura po wyjaśnieniu sprawy będzie występować do Okręgowego Sądu Wojskowego w Warszawie. To właśnie sąd będzie w normalnej procedurze sądowej stwierdzał, czy ktoś naruszył prawo, czy nie. Przeciwko tej koncepcji gorąco oponowano. Mówiono m.in. że oznacza ona wydłużenie czasu realizacji postanowień ustawy i niemożność opublikowania raportu przez prezydenta. Celowo wskazuję, że sądem właściwym do rozpatrywania tych spraw byłby Okręgowy Sąd Wojskowy w Warszawie. Wydaje mi się, że w ten sposób zapewnilibyśmy prawo do obrony oraz stosowanie normalnych procedur. Są to dwie zasadniczo różne koncepcje. Mówię o tym, dlatego że uważam, iż nie da się pracować nad projektem przedstawionym przez prezydenta w taki sposób, że będziemy zgłaszać poprawki do konkretnych przepisów. Wydaje mi się, że najpierw powinniśmy rozstrzygnąć to, którą z tych koncepcji będziemy chcieli przyjąć.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJanuszZemke">W tej chwili mam przed sobą pewien dylemat. Polega on na tym, że mogę przedstawić państwu moją koncepcję w tej chwili. Mogę także zgłosić ją w formie poprawki w trakcie drugiego czytania projektu ustawy w Sejmie. W takim przypadku Komisja będzie musiała jeszcze raz się zebrać i rozpatrzyć zgłoszone przeze mnie poprawki. Bardzo proszę, żeby pan przewodniczący podjął w tej sprawie decyzję. Jeśli chodzi o koncepcję przedstawioną w projekcie prezydenckim, to nie mam żadnych uwag do jej logiki. Jest to zupełnie inna koncepcja, która także ma swoją logikę. Moja koncepcja jest całkiem inna. Dlatego w tej chwili powinniśmy rozstrzygnąć, czy teraz będziemy pracować nad tymi koncepcjami. Mogę zgłosić tę propozycję w trakcie drugiego czytania projektu ustawy w Sejmie. Wtedy Komisja, zgodnie z obowiązującą procedurą, będzie musiała wrócić do tej sprawy na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJedrzejJedrych">Mogę potwierdzić to, co powiedział poseł Janusz Zemke. Podkomisja już na początku swojej pracy nad tym projektem musiała rozstrzygnąć tę kwestię, ponieważ jest to sprawa o znaczeniu zasadniczym. Sposób pracy nad tym projektem decydował o kształcie tego projektu. Podkomisja wolą większości swoich członków podjęła decyzję o tym, że pracować będziemy nad projektem zgłoszonym przez prezydenta. Inna koncepcja może zostać przedstawiona w formie wniosku mniejszości. Jednak jest to kwestia, która zależy od woli pana posła i przedstawicieli jego klubu parlamentarnego. To od pana zależy, w którym momencie będzie pan chciał przedstawić tę propozycję. Podkomisja rozstrzygnęła już tę kwestię w trakcie swoich prac. Pracowaliśmy nad koncepcją logiczną, spójną, czytelną i jednoznaczną, która została przedstawiona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Nie będę pana namawiał do tego, żeby zachował się pan w określony sposób. Mamy dwie możliwości, z których każda jest uprawniona. Możemy w tej chwili rozpatrzyć zgłoszony przez pana wniosek. W przypadku, gdy zostanie odrzucony, zostanie włączony do sprawozdania Komisji jako wniosek mniejszości. Może pan także zgłosić swój wniosek w trakcie drugiego czytania projektu ustawy. Czy mają państwo inne uwagi lub propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekOpiola">Ja także chciałbym zgłosić poprawkę. Nie wiem, czy mogę to zrobić w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">W tej chwili zgłoszony został jeden wniosek o charakterze generalnym. Chyba byłoby dobrze, gdybyśmy rozpatrzyli ten wniosek. Z wypowiedzi posła Janusza Zemke wynika, że dotyczy on ogólnych założeń projektu. Później przejdziemy do rozpatrzenia poszczególnych artykułów zawartych w projekcie ustawy. Wtedy można będzie zgłaszać konkretne poprawki. W tej chwili oczekuję od posła Janusza Zemke deklaracji. Czy pan poseł chciałby zgłosić w tej chwili propozycje poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanuszZemke">W takim razie zgłoszę moje poprawki w trakcie drugiego czytania projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś pytania lub uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekOpiola">Chciałbym zgłosić poprawkę do art. 62 ust. 2. Poprawka polega na dodaniu ust. 2a w brzmieniu: „Marszałek Sejmu może przekazać sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, innym organom państwowym realizującym zadania w zakresie bezpieczeństwa lub obronności państwa”. Od razu chciałbym wyjaśnić, że w tym przypadku nie chodzi o sprawozdanie Komisji Weryfikacyjnej, lecz o sprawozdanie Komisji Likwidacyjnej. Takie sprawozdanie zostało już dostarczone Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Przy obecnym kształcie przepisów niczego z tym sprawozdaniem nie można zrobić. Marszałek Sejmu zapoznaje się z tym sprawozdaniem, ale niczego nie może z nim zrobić. Dlatego moja poprawka zmierza do tego, żeby marszałek miał możliwość przekazania tego sprawozdania innym organom państwowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Chciałbym zauważyć, że nie jest to poprawka, którą należy dodać do art. 1. Jest to poprawka, która wykracza poza treść sprawozdania podkomisji i poza treść zaproponowanej przez prezydenta nowelizacji. Jest to dodatkowa poprawka. Dlatego chciałbym zapytać o stanowisko Biura Legislacyjnego, a także przedstawicieli rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSPiotrPodczaski">Wydaje się nam, że poprawkę tę można rozpatrywać, chociaż nieco wykracza ona poza założenia projektu przygotowanego przez prezydenta. Możemy uznać, że jest to drobne wykroczenie. Naprawdę przez cały czas mieścimy się w materii, która jest rozpatrywana w tym projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselPawelGras">Chciałbym zapytać, o jakie organy chodzi w tej poprawce? Jakie organy pan poseł ma na myśli? Proszę o ich enumeratywne wymienienie. Stwierdzenie mówiące o organach zajmujących się bezpieczeństwem państwa jest dość enigmatyczne. Dlatego bardzo proszę, żeby wyjaśnił pan dokładnie, o co w tej poprawce chodzi. Każdy, kto będzie głosował za przyjęciem tej poprawki, powinien wiedzieć, do kogo to sprawozdanie trafi. Podzielam opinię, że to sprawozdanie jest szeroko omawiane przez członków Komisji Likwidacyjnej i jej przewodniczącego. Na ten temat wiele pisały media. Treść tego sprawozdania w tej chwili nie jest już dla nikogo tajemnicą.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Proszę, żeby zwrócili państwo uwagę na to, że to upoważnienie jest przewidziane dla marszałka Sejmu, a nie dla premiera. Marszałek Sejmu będzie mógł przekazać to sprawozdanie różnym instytucjom, które zajmują się sprawami bezpieczeństwa. Wydaje się, że byłoby bardziej naturalne, gdyby takie uprawnienie zostało przewidziane dla premiera. Proszę, żeby autor tej poprawki odpowiedział na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarekOpiola">Nie będę omawiał tego, co znajduje się w sprawozdaniu Komisji Likwidacyjnej. Treść tego sprawozdania jest ściśle tajna. Pan także miał możliwość zapoznania się z tym sprawozdaniem. Na pewno wie pan o tym, że w sprawozdaniu znalazły się wskazówki dla poszczególnych organów państwa, dotyczące podjęcia pewnych działań. Marszałek Sejmu zna treść tego sprawozdania, ponieważ zostało mu ono przekazane. Może się zdarzyć, że marszałek Sejmu chciałby przekazać to sprawozdanie np. organom ministra sprawiedliwości, ministra obrony narodowej lub innych ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Dziękuję za te wyjaśnienia. Proszę przedstawiciela Kancelarii Prezydenta o odniesienie się do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SzefKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiejAleksanderSzczyglo">Chciałbym zwrócić państwa uwagę na jeden istotny element. W dotychczasowym projekcie znalazł się przepis mówiący o tym, że Komisja Likwidacyjna przekazuje sprawozdanie z własnej działalności marszałkowi Sejmu za pośrednictwem Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Poprawka zaproponowana przez posła Marka Opiołę jest konsekwencją tego rozwiązania. Dlatego w tym przypadku nie można zastąpić marszałka Sejmu innym organem, np. prezesem Rady Ministrów. Gdyby tak się stało, zburzylibyśmy rozwiązanie, które zostało przyjęte w projekcie ustawy. Natomiast otwarte pozostaje pytanie o organy, którym marszałek Sejmu mógłby przekazywać to sprawozdanie. Jeśli jest to możliwe, to należałoby je enumeratywnie wymienić. W ten sposób zostałyby zamknięte spekulacje o tym, do jakich organów to sprawozdanie może zostać przesłane. Można sądzić, że chodzi tu o prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, prezesa Rady Ministrów, ministra obrony narodowej, ministra spraw wewnętrznych i administracji, o szefów Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, szefa Agencji Wywiadu oraz ministra spraw zagranicznych. Wydaje się, że właśnie w takiej kolejności należałoby wymienić te organy. Jeśli chodzi o Instytut Pamięci Narodowej, to wydaje mi się, że krąg tych podmiotów byłby zbyt daleko poszerzony. Jeśli mają państwo jakieś wątpliwości, co do tego, o jakie organy chodzi w tej poprawce, to możemy zastanowić się nad tym, żeby w tym przepisie wymienić konkretne organy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">W tej chwili zajmujemy się redagowaniem poprawki, której nie znamy i której nawet nie możemy zobaczyć. Dlatego chciałbym zasugerować, żeby pan poseł złożył tę poprawkę na piśmie. Jeśli nie jest to możliwe w tej chwili, proszę żeby zgłosił ją pan w trakcie drugiego czytania projektu ustawy. Wtedy na pewno będzie nam łatwiej rozpatrzyć tę poprawkę, gdyż będziemy mieli czas, żeby nad nią się zastanowić. W tej chwili ta poprawka ma już inne brzmienie niż początkowo pan proponował. Minister Aleksander Szczygło powiedział, że należałoby w niej wymienić konkretne organy. Należy pamiętać o tym, że mówimy o tzw. dokumencie klasyfikowanym. Dlatego nie można przekazywać go na podstawie przepisu sformułowanego w sposób ogólny.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselPawelGras">Mam pewną wątpliwość. Chodzi o to, czy wiedza zawarta w tym sprawozdaniu powinna być rozpowszechniana tak szeroko. Posłowie, którzy widzieli to sprawozdanie, wiedzą, że wraz z załącznikami ma ono ponad 800 stron. Nie zgadzam się z posłem Markiem Opiołą. W sprawozdaniu jest jedna strona, która poświęcona jest rekomendacjom dla poszczególnych instytucji związanych z bezpieczeństwem państwa. Niektóre rekomendacje są skierowane wprost do Sejmu. Nie sądzę, żeby takie rekomendacje mogły być tajne. Jedną z takich rekomendacji jest stwierdzenie, że Komisja do Spraw Służb Specjalnych powinna mieć uprawnienia śledcze. Nie jest to żadna wiedza tajemna. Ten pomysł został już zresztą zmaterializowany w formie konkretnego projektu. Na pewno nie wymaga to żadnego specjalnego trybu. Nie wiem, czy dla funkcjonowania Ministerstwa Obrony Narodowej lub Ministerstwa Spraw Zagranicznych istotna jest wiedza o tym, że konkretny redaktor współpracował w określonym czasie z wywiadem lub kontrwywiadem wojskowym. Nie wiem, czy konieczne jest epatowanie taką wiedzą tak wielu instytucji. Sprawy związane z łamaniem prawa, wykroczeniami i nieprawidłowościami w działalności Wojskowych Służb Informacyjnych załatwiane będą w związku z raportem Komisji Weryfikacyjnej. Właśnie w tym raporcie znajdą się informacje o różnego rodzaju nieprawidłowościach i przypadkach łamania prawa. Nie widzę żadnego uzasadnienia do tego, żeby łączyć te różne raporty. Komisja Likwidacyjna zakończyła już swoje prace. Nie wydaje mi się zasadne i potrzebne, żeby aż tak szeroko rozpowszechniać wiedzę związaną z likwidacją Wojskowych Służb Informacyjnych. Chodzi mi m.in. o wiedzę o charakterze technicznym i logistycznym. Uważam, że nie wszyscy ministrowie muszą być wyposażeni w wiedzę o szczegółach technicznych dotyczących funkcjonowania Wojskowych Służb Informacyjnych oraz o podziale tego, co po tych służbach pozostało, pomiędzy nowe służby. Nie wiem, w jaki sposób miałoby się to przysłużyć bezpieczeństwu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Sądzę, że tej dyskusji nie należy kontynuować. W związku z tym chciałbym zapytać posła Marka Opiołę, czy podtrzymuje poprawkę w zaproponowanym brzmieniu, czy też zgłosi ją w drugim czytaniu projektu ustawy, po jej uzupełnieniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselMarekOpiola">Uzupełnię tę poprawkę i zgłoszę ją w trakcie drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselElzbietaRadziszewska">Chciałabym zadać pytanie przedstawicielom Biura Legislacyjnego. To, że nie dostarczono nam tej poprawki na piśmie, sprawia nam pewien kłopot. Z tego powodu posłowie nie bardzo wiedzieli, o co chodzi w tej poprawce. W tej chwili poprawka jest na bieżąco formułowana w trakcie dyskusji. Chciałabym jednak ponownie zapytać, czy ta poprawka nie wykracza poza zakres proponowanych zmian. Z wypowiedzi pana posła wynika, że poprawka zostanie zgłoszona w drugim czytaniu. Będziemy mieli trochę czasu, żeby się nad nią zastanowić. Należy zauważyć, że poprawka dotyczy zupełnie innego raportu, którego nie dotyczą zmiany zaproponowane w projekcie nowelizacji. Poprawka dotyczy całkiem innej części tej ustawy. Prosiłabym, żeby Biuro Legislacyjne raz jeszcze przeanalizowało tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselAndrzejLiss">Zgłaszam wniosek formalny. Proszę o wydrukowanie tej poprawki i rozdanie jej wszystkim posłom. Po rozdaniu tej poprawki proszę o ogłoszenie 5-minutowej przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Na pewno zrobiłbym to, gdyby ta poprawka została podtrzymana. Chciałbym jednak przypomnieć, że poseł Marek Opioła zapowiedział, że zgłosi tę poprawkę w trakcie drugiego czytania projektu ustawy w Sejmie. Nie ma żadnych wątpliwości, że ta poprawka zostanie przygotowana na piśmie na następne posiedzenie Komisji. Biuro Legislacyjne będzie miało więcej czasu na to, żeby odnieść się do tej poprawki. Wracamy do rozpatrzenia art. 1. Czy do tego artykułu mają państwo jakieś pytania lub uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2. Chciałbym państwu przypomnieć, że art. 2 dotyczy jedynie terminu wejścia ustawy w życie. W projekcie przewidziano, że ustawa wejdzie w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselMarekOpiola">Proszę o 10-minutową przerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Zgodnie z tym wnioskiem ogłaszam przerwę.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Wznawiam obrady. Chciałbym państwu przypomnieć, że przed przerwą rozpatrzyliśmy art. 1 i 2 ze sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej. Czy mają państwo inne uwagi do przedstawionego przez Komisję sprawozdania? Jeśli dobrze zrozumiałem, to poseł sprawozdawca zgłasza wniosek o przyjęcie sprawozdania w brzmieniu przedstawionym przez podkomisję nadzwyczajną. Czy w tej sprawie mają państwo inne wnioski?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanuszZemke">Opowiadam się za tym, żeby to sprawozdanie odrzucić. Jest to konsekwencja propozycji, o której mówiłem wcześniej. Dlatego w tej chwili powinniśmy w głosowaniu rozstrzygnąć, czy Komisja popiera przyjęcie sprawozdania przedstawionego przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem o przyjęcie sprawozdania w brzmieniu przedstawionym przez podkomisję. Kto z państwa jest za przyjęciem tego sprawozdania?</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Stwierdzam, że za tym wnioskiem głosowało 7 posłów.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Kto z państwa jest za odrzuceniem sprawozdania podkomisji?</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Za tym wnioskiem głosowało także 7 posłów.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Stwierdzam, że wniosek nie uzyskał większości. Komisja nie przyjęła sprawozdania podkomisji.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Jeśli w tej sprawie będą mieli państwo odpowiednio uzasadnione wnioski, będziemy mogli je rozpatrzyć na następnym posiedzeniu Komisji. Przypominam, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się w czwartek. Mam jeszcze prośbę do przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej. Poseł Jadwiga Zakrzewska prosiła o wyjaśnienie sprawy studenta, który został wcielony do służby wojskowej. Proszę o przekazanie Komisji pisemnej informacji na ten temat. O tej sprawie była mowa w programie telewizyjnym „Uwaga”.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>