text_structure.xml 15.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefZych">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Witam posłów i przybyłych gości. Informuję, iż w dniu wczorajszym odbyło się posiedzenie prezydium Komisji, w trakcie którego ustaliliśmy porządek dzisiejszych obrad. Proponujemy, aby w dniu dzisiejszym zająć się ustaleniem trybu pracy Komisji oraz wstępnym omówieniem rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy (druk nr 147) oraz poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (druki nr 296 i 298). Punkt pierwszy jest dość obszerny merytorycznie i dlatego możemy także omówić wszystkie propozycje i uwagi na temat naszej współpracy. Czy jest sprzeciw wobec proponowanego porządku dziennego? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJozefZych">Przechodzimy zatem do rozpatrzenia pierwszego punktu porządku dziennego. Na wstępie informuję, że Marszałek Sejmu pismem z dnia 22 marca skierował do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zamian w kodyfikacjach rządowy oraz dwa poselskie projekty ustaw o zmianie ustawy – Kodeks pracy wraz z uzupełnionym uzasadnieniem o zmianie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, wraz z opinią Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych oraz z opinią Związku Rzemiosła Polskiego, a także o zmianie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 – Kodeks pracy, wraz z opinią Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych oraz z opinią Związku Rzemiosła Polskiego. Komisją właściwą do rozpatrzenia wymienionych projektów jest nasza Komisja, natomiast pozostałe komisje, jeśli będą zainteresowane, mogą być poproszone o opinię w sprawie przedłożeń. W związku z tym informuje, że Marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, skierował w dniu 21 marca 2006 do Komisji Polityki Społecznej wymienione projekty z prośbą o ich zaopiniowanie. Opinia Komisji Polityki Społecznej będzie zatem dokumentem pomocniczym w naszych pracach.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJozefZych">Prezydium Komisji w dniu wczorajszym postanowiło także, że zawsze przed każdym posiedzeniem Komisji będzie się zbierać, aby przygotować odpowiednie materiały i wnioski dla całej Komisji. Materiały te pozwolą Komisji na sprawniejsze działanie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJozefZych">Zastanawialiśmy się także nad trybem naszej pracy w stosunku do złożonych projektów zmian w Kodeksie Pracy. Uważam, że byłoby najlepiej, gdyby jeden z tych projektów posłużył jako bazowy w dalszych pracach. Powinny się w nim znaleźć najlepsze propozycje z dwóch pozostałych projektów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJozefZych">Całość proponowanej nowelizacji można podzielić na 4 oddzielne obszary. Pierwszy, który występuje we wszystkich 4 projektach, obejmuje problem urlopów macierzyńskich i kwestię zwiększenia jego wymiaru. Drugi, będący niejako skutkiem pierwszych zmian, dotyczy kwestii rozszerzenia ochrony miejsc pracy kobiet–matek. Najdalej idący w tym zakresie jest projekt posłów Ligii Polskich Rodzin. Trzeci obszar, powiązany z drugim, dotyczy wykorzystywania urlopu macierzyńskiego przez kobietę–matkę, w tym możliwość zrezygnowania z tego urlopu i przejęcia pozostałej, niewykorzystanej jego części przez ojca. Czwarty obejmuję problematykę związaną z udzielaniem urlopu, na zasadach urlopu macierzyńskiego, tym osobom, które przyjmą dziecko na wychowanie. Oczywiście, w tych projektach znajduje się sporo innych drobniejszych spraw.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselJozefZych">Prezydium Komisji po przeanalizowaniu projektów proponuje, aby Komisja powołała podkomisję, która przygotuje na bazie trzech przedłożeń sprawozdanie oraz ewentualnie zaproponuje dokonanie w przedłożeniu pewnych zmian. Dotychczasowe doświadczenia z prac innych Komisjach przy tworzeniu prawa wskazują, że do ujednoliconego projektu, który przyjmuje Komisja, mogą być zgłaszane wnioski mniejszości. Te wnioski są głosowane w Sejmie w momencie rozpatrywania sprawozdania. Pamiętamy doskonale z praktyki sejmowej, że czasami wnioski mniejszości obejmowały całe projekty ustaw. W takich sytuacjach zastanawialiśmy się, czy z formalnoprawnego punktu widzenia takie projekty mogą być poddane pod głosowanie, ale Sejm opowiadał się za przyjęciem takich rozwiązań. Jednak w naszym przypadku do takiej sytuacji nie dojdzie, ponieważ rozwiązania wchodzące w zakres naszych projektów nie są aż tak od siebie odległe. Wszystkie kluby popierają zasadniczo zmiany w Kodeksie pracy, a różnice dotyczą wyłącznie wymiaru urlopu oraz stopnia ochrony osób znajdujących się na urlopach macierzyńskich.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselJozefZych">Prezydium uważa, że nasza praca nad wszystkimi proponowanymi zmianami powinna być prowadzona w ten sposób, aby mogły uczestniczyć w niej wszystkie zainteresowane strony. Musimy zadbać, aby w proces opiniowania zmian zostały włączone wszystkie instytucje, organizacje i samorządy, które są nimi zainteresowane np. adwokatura, radcowie prawni, związki zawodowe itd. Wychodzimy z założenia, że nasza praca musi być zgodna z literą prawa oraz uwzględniać szeroko rozumiany interes społeczny. Przypominam o tym, ponieważ niekiedy wydawało się, że wszystkie zasady procesu legislacyjnego oraz prawidłowej legislacji były przestrzegane, a potem dochodziło do zanegowania jakiegoś aktu prawnego przez Trybunał Konstytucyjny. Naszym celem powinno być, aby rozpatrywanych przez nas ustaw nie spotykał tak los. Analiza składu osobowego naszej Komisji wskazuje, że jak w żadnej innej, zasiada w niej dużo prawników, co może być dobrą wróżbą na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselJozefZych">Komisja w trakcie swoich prac będzie korzystać z ekspertów. Sejm posiada własne Biuro Studiów i Ekspertyz, ale Komisje nie są przygotowywanymi przez nie opiniami ograniczone. Do każdego tematu będziemy mogli powoływać ekspertów. Oczywiście zastanawiamy się nad ustanowieniem stanowiska stałego eksperta Komisji. Jednak doskonale zdajemy sobie sprawę, że nie ma takich specjalistów, którzy doskonale znaliby się na wszystkich dziedzinach prawa. Mamy przygotowane kandydatury ekspertów do nowelizacji Kodeksu pracy. Członkowie Komisji nie są jednak w tej mierze niczym ograniczeni. Prezydium ma przygotowaną listę kandydatów, ale posłowie będą mogli zgłaszać własne kandydatury. Po zgłoszeniu wszystkich kandydatur rozstrzygniemy w głosowaniu, które propozycje są najlepsze. Eksperci, biorąc udział w posiedzeniach Komisji, mają prawo wypowiadać swoje opinie, a my możemy zadawać im pytania. Jest jeszcze jedna dobra praktyka, że przed posiedzeniem Komisji eksperci przysyłają nam swoje uwagi, abyśmy mogli się z nimi wcześniej zapoznać. Zanim przejdziemy do rozstrzygnięcia dotyczącego składu podkomisji, pragnę usłyszeć, czy ktoś ma jakieś pytania lub uwagi do trybu pracy Komisji? Nie widzę zgłoszeń do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoselJozefZych">Przejdźmy do rozpatrzenia propozycji prezydium w sprawie powołania podkomisji. Jesteśmy przekonani, że będzie to najlepsze rozwiązanie, ponieważ praca nad wszystkimi projektami, w gronie całej Komisji, byłaby bardzo utrudniona. Uważamy, iż jeżeli podkomisja przygotuje nam zwarty i jednolity materiał, to będzie nam łatwiej pracować w pełnym składzie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoselJozefZych">Praktyka w Sejmie jest taka, że najczęściej powołuje się podkomisje w składzie od</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoselJozefZych">Kto z członków Komisji jest za powołaniem 5-osobowej podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy?</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PoselJozefZych">Za powołaniem podkomisji opowiedzieli się wszyscy członkowie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PoselJozefZych">Stwierdzam, że podjęliśmy decyzję w sprawie powołania 5-osobowej podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PoselJozefZych">Proszę o zgłaszanie kandydatur na członków podkomisji. Jeśli kogoś interesuje tematyka prawa pracy zachęcam do zgłaszania swojej własnej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawRydzon">Zgłaszam kandydaturę posła Grzegorza Kurczuka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJozefZych">Czy poseł Grzegorz Kurczuk zgadza się zostać członkiem podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselGrzegorzKurczuk">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWojciechWilk">Zgłaszam kandydaturę posła Jerzego Kozdronia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJozefZych">Czy poseł Jerzy Kozdroń zgadza się zostać członkiem podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyKozdron">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselArkadiuszMularczyk">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Szweda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJozefZych">Czy poseł Stanisław Szwed zgadza się zostać członkiem podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawSzwed">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawRydzon">Chciałbym zgłosić swoją kandydaturę, wyrażając tym samym zgodę na zostanie członkiem podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Zgłaszam kandydaturę posła Wojciecha Wilka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJozefZych">Czy poseł Wojciech Wilk zgadza się zostać członkiem podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWojciechWilk">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJozefZych">Zgłoszonych zostało pięć kandydatur. Czy są inne propozycje? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselJozefZych">Kto z członków Komisji jest za powołaniem podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Pracy w składzie: poseł Grzegorz Kurczuk (SLD), poseł Jerzy Kozdroń (PO), poseł Stanisław Szwed (PiS), poseł Stanisław Rydzoń (SLD), poseł Wojciech Wilk (PO)?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselJozefZych">Za powołaniem podkomisji opowiedzieli się wszyscy członkowie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja powołała podkomisję do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselJozefZych">Proponuję, aby bezpośrednio po posiedzeniu Komisji członkowie podkomisji pozostali w celu ukonstytuowania się.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselJozefZych">Na ekspertów Komisji do spraw zmian w Kodeksie pracy prezydium proponuje następujące kandydatury: prof. Krzysztofa Rączki, prof. Teresy Liszcz, Krzysztofa Pattera byłego minister pracy i polityki społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselGrzegorzKurczuk">Uważam, że podkomisja w trakcie swoich prac powinna mieć prawo powołania jeszcze dodatkowych ekspertów. Po zaprezentowaniu różnych stanowisk przez organizacje społeczne oraz związki zawodowe może okazać się potrzebne, aby swoje stanowiska mogli zaprezentować jeszcze inni eksperci. Obszar zmian jest dość rozległy, dlatego kluby powinny mieć prawo, aby w ostatecznej debacie na forum Komisji zaprezentować jak najszerszy zakres poglądów wyrażanych przez różnych przedstawicieli wszystkich zainteresowanych środowisk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJozefZych">Podzielam pogląd posła Grzegorza Kurczuka. W trakcie dalszych prac będziemy mogli powołać jeszcze innych ekspertów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselGrzegorzKurczuk">Osobiście zgłosiłem do przedstawionej przez przewodniczącego Komisji listy ekspertów dwie osoby. Pierwszą z nich jest były minister Krzysztof Patter, a drugą, odległa mi w poglądach, ale świetna ekspertka prawa pracy, prof. Teresa Liszcz. Pracując nad zmianami kodeksowymi, które nie są polityczne, powinniśmy korzystać z jak najlepszych ekspertów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Uważam, że jest powszechna akceptacja dla zaproponowanych ekspertów Komisji, a także dla propozycji, że lista ekspertów pozostaje jeszcze otwarta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJozefZych">Czy jest sprzeciw wobec przyjętych ustaleń? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselJozefZych">Prezydium postara się, aby nasze obrady były jak najbardziej skuteczne i efektywne.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselJozefZych">Czy są jakieś uwagi dotyczące sposobu naszej pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselStanislawRydzon">Korzystając z doświadczeń z ubiegłej kadencji, miałbym prośbę do prezydium Komisji. Większość z nas jest prawnikami biorącymi także udział w pracach Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, a także Komisji Ustawodawczej. Czy prezydium Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach mogłoby konsultować z sekretariatami wymienionych dwóch Komisji terminy naszych spotkań? Doświadczenia wskazują na to, że bardzo często posiedzenia Komisji nakładają się na siebie, a my nie możemy być wszędzie naraz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJozefZych">Prośba posła Stanisława Rydzonia zostanie uwzględniona. Dzisiejsze posiedzenie Komisji było już ustalane na takiej zasadzie. Nasz sekretariat doskonale działa w tych sprawach. Trzy dni zastanawialiśmy się nad datą dzisiejszego posiedzenia, aby wszyscy członkowie naszej Komisji nie mieli innych posiedzeń w tym samym terminie.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJozefZych">Czy są inne uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselJozefZych">Zamykam posiedzenie Komisji nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>