text_structure.xml 18.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselArturZawisza">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselArturZawisza">Pozwolę sobie zwrócić uwagę, że w przypadku Komisji Gospodarki jest to już trzecie posiedzenie w tym dniu, stąd prośba o możliwe szybkie procedowanie, choć zdaję sobie sprawę, że ciężar gatunkowy poruszanych tu spraw nie jest mały.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselArturZawisza">Witam przedstawicieli rządu. Jak rozumiem, w ostatecznej wersji to nie podsekretarz stanu, ale prezes Państwowej Agencji Atomistyki będzie przedstawiał uzasadnienie dla projektowanej nowelizacji prawa atomowego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselArturZawisza">Za chwilę oddam panu prezesowi głos, natomiast panie i panów posłów proszę już teraz o podejmowanie wstępnych decyzji, co do uczestnictwa w pracach podkomisji, która z pewnością zostanie powołana i będzie musiała wziąć na siebie ciężar głównych merytorycznych prac nad projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Zasadniczym celem prezentowanego dzisiaj projektu ustawy zmieniającej ustawę – Prawo atomowe z 29 listopada 2000 r. jest wdrożenie do prawa krajowego postanowień dyrektywy 2003/122/Euratom z grudnia 2003 r. w sprawie kontroli wysoce radioaktywnych źródeł zamkniętych i odpadów radioaktywnych. Dyrektywa ta wprowadza szczegółowe wymagania odnośnie użytkowania i likwidacji wysokoaktywnych zamkniętych źródeł promieniotwórczych – właściwie w ogóle wprowadza to pojęcie – a także wymagania określające sposób postępowania ze znalezionymi źródłami niekontrolowanymi – nazywane są one źródłami osieroconymi albo porzuconymi.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Przez źródła wysokoaktywne rozumie się zamknięte źródła promieniotwórcze o dużej aktywności. Ta aktywność określona jest w załączniku do ustawy, a przez źródła niekontrolowane zamknięte źródła promieniotwórcze też o aktywności określonej w ustawie, które w chwili znalezienia nie były poddane nadzorowi ani kontroli w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej – np. źródło porzucone, skradzione, zagubione lub przekazane niezgodnie z prawem jednostce nieuprawnionej do stosowania tego źródła.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">W celu uregulowania postępowania z takimi źródłami wysokoaktywnymi projekt ustawy nakłada na podmiot ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na działalność z nimi obowiązek zawarcia z dostawcą źródła albo z przedsiębiorstwem użyteczności publicznej – Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych umowy zobowiązującej do odbioru likwidacji źródła po zakończeniu z nim działalności.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Projekt ustawy określa szczegółowe wymagania odnośnie oznaczania źródeł wysokoaktywnych przez wytwórców, a także wymagania odnośnie użytkowania takich źródeł i ich ewidencjonowania – np. wprowadzono specjalne zasady ochrony fizycznej tych źródeł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">W celu rozwiązania nieuregulowanego dotychczas w polskim prawie problemu postępowania ze źródłami niekontrolowanymi, proponuje się, aby za działania prowadzące do ich identyfikacji odpowiedzialny był prezes Państwowej Agencji Atomistyki, a za dalsze postępowanie z nimi, łącznie z likwidacją, przedsiębiorstwo użyteczności publicznej – Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych /ZUOP/.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">W celu zadośćuczynienia wymaganiom dyrektywy rozszerzono zakres działania ZUOP o kwestie postępowania ze źródłami wysokoaktywnymi i z innymi źródłami, substancjami oraz materiałami jądrowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Ponadto w ustawie nowelizującej prawo atomowe zamieszczono przepisy, których celem jest umożliwienie pełnego wykonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej postanowień Porozumienia pomiędzy państwami Unii Europejskiej, Międzynarodową Agencją Energii Atomowej i Europejską Wspólnotą Energii Atomowe, dotyczącego wprowadzenia w życie odpowiednich artykułów Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej, a także protokołu dodatkowego do tego Porozumienia.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">To, tzw. Trójstronne Porozumienie i Protokół, których stronami są Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej, Europejska Wspólnota Energii Atomowej oraz państwa członkowskie Unii Europejskiej, ma zastąpić obecnie obowiązujące w Polsce Dwustronne Porozumienie i Protokół w sprawie zabezpieczeń materiałów jądrowych, zawarte między PRL a Międzynarodową Wspólnotą Energii Atomowej.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Obecnie w Sejmie RP znajduje się projekt ustaw, w sprawie wyrażania przez Sejm zgody na ratyfikację przez prezydenta tego Trójstronnego Porozumienie i Protokołu.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">W rozpatrywanym projekcie ustawy znajdują się również przepisy zmieniające zawarte dotychczas w ustawie – Prawo atomowe upoważnienia do wydania aktów wykonawczych, tak, aby w pełni odpowiadały one wymaganiom Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Przygotowując niniejszą nowelizację postanowiono dodatkowo dokonać innych zmian w istniejących rozwiązaniach. Potrzeba ich dokonania wynikła z dotychczasowej kilkuletniej praktyki stosowania przepisów ustawy – Prawo atomowe bądź też z pojawienia się dodatkowych zagrożeń.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">I tak np. wprowadzono poszerzenie zadań prezesa PAA o prowadzenie działań mających na celu identyfikację materiałów jądrowych, źródeł odpadów innych substancji promieniotwórczych będących przedmiotem nielegalnego obrotu lub nieznanego pochodzenia. Działania te są niezwykle istotne ze względu na potencjalne zagrożenie obywateli i środowiska pochodzące od wyżej wymienionych substancji promieniotwórczych – m.in. niezbędne jest ustalenie ich składu i pochodzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Po drugie – wprowadzenie zakazu przekazywania materiałów jądrowych, źródeł promieniotwórczych, odpadów promieniotwórczych oraz wypalonego paliwa podmiotom nieuprawnionym do prowadzenia działalności z nimi. Do tej pory w prawie atomowym nie było takiego zakazu. Było powiedziane komu wolno, natomiast nie było wyraźnie powiedziane, że nie wolno postępować tak, jak już wspomniałem, z tymi materiałami.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Po trzecie – wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym akcją likwidacji zagrożenia i usuwania skutków zdarzenia radiacyjnego w zasięgu wojewódzkim będzie kierował wojewoda we współpracy z państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym. Do tej pory nie było prawnych podstaw do stworzenia takiej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Po czwarte – przeniesienie z rozporządzenia na szczebel ustawowy szczegółowych obowiązków kierowników jednostek organizacyjnych w zakresie zabezpieczeń materiałów jądrowych. Zgodnie z polskim prawem i zasadami międzynarodowymi, to kierownicy operatorzy albo kierownicy jednostek organizacyjnych odpowiadają za zabezpieczenie materiałów jądrowych.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Po piąte – objęcie usuwania skażeń promieniotwórczych definicją postępowania z odpadami promieniotwórczymi. Dotychczas nie było takiej definicji.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Po szóste – nałożenie na prezesa PAA obowiązku prowadzenia pomiarów mocy dawki promieniowania jonizującego i skażeń promieniotwórczych w wybranych miejscach na terenie kraju, w sytuacji gdy wyniki uzyskane ze stacji wczesnego wykrywania skażeń są niewystarczające do dokonania oceny sytuacji radiacyjnej kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">I wreszcie po siódme – nałożenie na prezesa PAA obowiązku doradzania w zakresie likwidacji zagrożenia oraz usuwania skutków zdarzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Wejście w życie tego projektu ustawy pociągnie za sobą pewne skutki finansowe dla wytwórców i użytkowników źródeł wysokoaktywnych, związane z koniecznością realizacji szczegółowych obowiązków związanych z oznaczaniem oraz użytkowaniem takich źródeł, a także wynikające z konieczności ustanowienia finansowego zabezpieczenia likwidacji źródeł wysokoaktywnych.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Tu dodam, że w sektorze publicznym jest obecnie użytkowanych 449 źródeł, które podlegają tej klasyfikacji, czyli źródeł wysokoaktywnych. 87 z nich używane są przez szpitale – tzw. bomby kobaltowe, a 365 przez jednostki naukowe.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Poza tym są jeszcze pewne zobowiązania dla Państwowej Inspekcji Sanitarnej, dla Państwowej Agencji Atomistyki, dla Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych, które będą musiały być spełnione w ramach posiadanych środków budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe został skierowany w dniu 12 kwiet-</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PrezesPanstwowejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Rozwiązania zawarte w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe dokonując transpozycji do prawa krajowego prawa Unii Europejskiej w istotny sposób zwiększają bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną kraju, będąc skuteczną odpowiedzią na nowe zagrożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselArturZawisza">Gdyby to ode mnie zależało niezwłocznie przeszedłbym do trzeciego czytania i w jednym głosowaniu blokiem przyjął całość tej nowelizacji. Regulamin Sejmu jednak na co innego wskazuje, więc przyszedł czas na właściwe procedowanie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselArturZawisza">Czy ktoś z państwa posłów zechce zabrać głos w sprawie proponowanej nowelizacji? Nie słyszę. Wobec tego, po skonsultowaniu sprawy w prezydium, proponuję powołanie podkomisji, która będzie pracować nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselArturZawisza">Wpłynęły następujące kandydatury posłów: Zbigniew Kozak, Czesław Litwin i Jan Rzymełka. Czy panowie posłowie wyrażają zgodę na udział w pracy podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselZbigniewKozak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselCzeslawLitwin">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanRzymelka">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselArturZawisza">Zatem ustaliliśmy skład podkomisji. Harmonogram prac nad projektem ustawy przewiduje, iż do 11 stycznia należy zakończyć pracę w podkomisji, aby 12 lub 13 stycznia można było przyjąć sprawozdanie przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselArturZawisza">Czy są uwagi do tak zarysowanego harmonogramu prac? Nie słyszę. Zatem uznaję, że Komisje zaakceptowały harmonogram prac nad projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanRzymelka">Czy członkowie podkomisji mogliby otrzymać pewne założenia strategiczne rządu – wieloletni plan rozwoju sektora atomowego w Polsce? Gdybyśmy dysponowali takim materiałem, na pewno pomogłoby nam to w pracy. Tym bardziej, że w ogóle czeka nas bardzo poważna debata w Polsce czy budujemy elektrownię jądrową w najbliższym czasie i gdzie. Od tego tematu na pewno nie uciekniemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrezesPAAJerzyNiewodniczanski">Po pierwsze – nie ma takiego dokumentu. Poza tym tymi sprawami zajmuje się minister gospodarki. My jesteśmy organem od bezpieczeństwa, od ochrony radiologicznej. Tak więc nawet dla czystości sprawy nie wolno nam myśleć o rozwoju energetyki jądrowej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrezesPAAJerzyNiewodniczanski">Jeszcze raz podkreślam – naszym zadaniem jest bezpieczeństwo i ochrona ludności i środowiska przed promieniowaniem. Oczywiście wszystkie materiały w tym zakresie dostarczymy podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselRajmundMoric">Rozumiem, że poseł Jan Rzymełka nie namawiał nas do tworzenia energii jądrowej w naszym kraju, ale tym niemniej dobrze byłoby wiedzieć jakie są zamierzenia rządu – czy w perspektywie 10-15 lat będzie budowana elektrownia atomowa.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselRajmundMoric">Znamy założenia programu energetycznego do 2025 r. i tam taka sugestia była. Istotne jest, by nowy rząd określił czy tę sugestię podtrzymuje, czy z tej sugestii się wycofuje – do czego nawiasem mówiąc namawiałbym, jako że źródeł promieniotwórczych nadających się do wytwarzania energii jądrowej nie mamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselArturZawisza">Jesteśmy w trakcie pierwszego czytania projektu ustawy i każda uwaga, nawet nie bezpośrednio związana z treścią przedłożenia, ale dotycząca kluczowych problemów, jest ważna. Dlatego poprosimy o ustosunkowanie się do tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrezesPAAJerzyNiewodniczanski">Rzeczywiście 4 stycznia br. rząd podjął uchwałę zatwierdzając strategię energetyczną dla Polski do 2025 r. Przewidział rozważenie budowy elektrowni jądrowych do 2021-2022 r.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrezesPAAJerzyNiewodniczanski">W dokumencie tym nie ma żadnych liczb, natomiast w towarzyszących mu różnych rozważaniach mówi się o wzroście produkcji energii elektrycznej w tym czasie o 60 proc., w stosunku do poziomu dzisiejszego, a żeby podołać takiemu wzrostowi mówi się o udziale w 2022– 2025 r. energii jądrowej o wymiarze 7,5 – 8 proc. całości energii wyprodukowanej.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrezesPAAJerzyNiewodniczanski">Jeżeli weźmiemy pod uwagę absolutne liczby oznacza to, że trzeba by zbudować do 2021-2022 r. dwa bloki energetyczne, każdy o mocy około 1500-1600 MW. W lipcu br. zostało to bardziej uszczegółowione, z pewnym rozpisaniem harmonogramu.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PrezesPAAJerzyNiewodniczanski">Oczywiście podstawą wprowadzenia energetyki jądrowej, poza sprawami gospodarczymi, jest akceptacja społeczna tej technologii. W związku z tym w lipcowym programie jest powiedziane, że od 2006 r. należałoby rozpocząć odpowiednią akcję edukacyjną, w celu uzyskania świadomej odpowiedzi społeczeństwa w tym względzie. W tej chwili jest o tyle trudna sytuacja, że w ogóle sprawy jądrowe czy fizyka współczesna prawie jest nieobecna w programach szkolnych, wobec tego należałoby raczej rozszerzyć edukację pozaszkolną.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PrezesPAAJerzyNiewodniczanski">W programie powiedziane jest również, że do końca 2008 r. należałoby znaleźć lokalizację na elektrownię, która uzyska akceptację społeczną, a następnie przystąpić do prac bardziej technicznych.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PrezesPAAJerzyNiewodniczanski">Przy okazji dodam, że jeśli chodzi o technologie jądrowe to w tej chwili w Polsce jest tylko jeden reaktor badawczy MARIA w Świerku, ale poza tym jest około 3,5 tys. pracowni izotopowych różnego rodzaju czy pracowni stosujących akceleratory itd. To też jest sektor jądrowy. To są też zastosowania pokojowej energii atomowej i to nie napotyka – zwłaszcza jeśli jest to stosowane w medycynie – oporów ze strony społeczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselArturZawisza">Myślę, że na tym etapie jest to jedyna możliwa odpowiedź. Czy są jeszcze jakieś pytania lub uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrezesPAAJerzyNiewodniczanski">Jedno zdanie uzupełniające – proponowane w ustawie zmiany nie mają nic wspólnego z przyszłością energetyki jądrowej w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselArturZawisza">W pełni zdajemy sobie z tego sprawę. Dlatego zaznaczałem, że mimo iż pytanie nie jest związane z przedłożeniem rządowym jest to pytanie na tyle ważne, że trzeba na nie odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselArturZawisza">Dziękuję wszystkim. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji: Gospodarki oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>