text_structure.xml
17.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i stwierdzam kworum. Porządek dnia dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie trzech poselskich projektów ustaw: o promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych, o biopaliwach, paliwach odnawialnych i zasadach ich promocji oraz o organizacji rynku biopaliw ciekłych. Czy są uwagi do zaproponowanego porządku dnia? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dnia, stwierdzam jego zaakceptowanie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Witam przedstawicieli rządu w osobach: pana Marka Zagórskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pana Zbigniewa Dynaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, oraz pana Tomasza Wilczaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Przystępując do realizacji porządku dnia, chciałabym poinformować państwa, że w dniu 19 maja 2006 r. marszałek Sejmu skierował druki sejmowe nr 583, 584 i 585 dotyczące biopaliw do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Równocześnie marszałek Sejmu zalecił Komisji Finansów Publicznych wyrażenie i przedstawienie opinii o wymienionych projektach ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Zwróciłam się zatem do pana posła Henryka Kowalczyka z prośbą o przygotowanie projektu opinii o przedstawionych projektach ustaw. Proszę pana posła o zaznajomienie członków Komisji z projektem opinii Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselHenrykKowalczyk">W uzasadnieniu wszystkich wymienionych poselskich projektów ustaw dotyczących biopaliw znajdujemy analizę skutków finansowych powstałych dla budżetu państwa w wyniku wprowadzenia w życie proponowanych zapisów. W związku z tym pisząc niniejszą opinię, brałem pod uwagę tylko uwarunkowania mające wpływ na budżet państwa po wprowadzeniu przepisów wynikających z proponowanych ustaw. W uzasadnieniu do projektu ustawy zamieszczonym w druku nr 584 czytamy między innymi, że jednym z ujemnych rezultatów proponowanych rozwiązań będzie zwolnienie producentów biopaliw z konieczności odprowadzania podatku akcyzowego. Spowoduje to stratę dla budżetu w wysokości 55.000 tys. zł w początkowym okresie, to znaczy w pierwszym roku wprowadzania biopaliw na rynek. W kolejnych latach strata w postaci braku wpływów do budżetu osiągnie kwotę 1.048.000 tys. zł, przyjmując wielkość produkcji biopaliw i biokomponentów w wysokości 800 tys. ton gotowego wyrobu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselHenrykKowalczyk">Z drugiej jednak strony spodziewany jest wzrost dochodów budżetu państwa z tytułu zwiększonego wpływu podatku VAT oraz zwiększonego wpływu podatku dochodowego, co powinno zrównoważyć wspomniany ubytek z tytułu niepobierania podatku akcyzowego. Określając spodziewane wpływy kwotowo, to z tytułu podatku VAT w pierwszym roku wprowadzania biopaliw na rynek wpłynęłoby 113.000 tys. zł, a docelowo 987.000 tys. zł. Natomiast w przypadku podatku dochodowego liczymy na wpływy w wysokości 8000 tys. zł w pierwszym roku, natomiast docelowo 54.000 tys. zł. Porównując zatem wielkość ubytków i spodziewanego zwiększenia wpływów dochodzimy do wniosku, że budżet państwa nie poniesie wymiernych strat z powodu pełnego wprowadzenia biopaliw i biokomponentów na rynek paliw ciekłych. Powiem więcej, nastąpią procesy, które przyczynią się do poprawy stanu naszej gospodarki, takie jak: zmniejszenie bezrobocia wraz ze zmniejszeniem się wielkości świadczeń opieki społecznej i zasiłków dla bezrobotnych, wzrost opłat lokalnych z tytułu powstawania zakładów przetwórczych na potrzeby biopaliw i biokomponentów oraz zmniejszenie deficytu w handlu zagranicznym z uwagi na zmniejszenie importu ropy naftowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselHenrykKowalczyk">Innym istotnym argumentem za pełnym wprowadzeniem biopaliw do obrotu paliwami ciekłymi jest możliwość zagospodarowania nadwyżek produkcji rolniczej z przeznaczeniem ich na cele nieżywnościowe. Proponuję zatem przyjęcie przez Komisję Finansów Publicznych trzech projektów ustaw o biopaliwach oraz ich pozytywne zaopiniowanie. W trakcie prac specjalnie powołanej podkomisji, wyłonionej z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, z trzech przedłożonych projektów powstanie jeden wiodący. Podkomisja będzie miała za zadanie właśnie odpowiednie przeredagowanie i stworzenie merytorycznie spójnego jednego poselskiego projektu ustawy o biopaliwach.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Czy po zaprezentowaniu projektu opinii Komisji przez pana posła Henryka Kowalczyka ktoś z przedstawicieli strony rządowej chciałaby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń, wobec tego otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby teraz zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawStec">Mam prośbę do pana posła Henryka Kowalczyka o to, aby w projekcie opinii Komisji zechciał dopisać numery druków sejmowych 583 i 585, które odnoszą się do dwóch pozostałych poselskich projektów ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselHenrykKowalczyk">Tak uczynię.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Rozumiem, że pan poseł nie wnosi zastrzeżeń do propozycji pana posła Stanisława Steca, aby dopisać do uzasadnienia opinii dwa dodatkowe numery druków sejmowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselHenrykKowalczyk">Proponuję przyjąć propozycję pana posła Stanisława Steca i uzupełnić opinię Komisji o numery druków sejmowych 583 i 585. Myślę, że tak będzie najlepiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Ponieważ nie ma chętnych do zabrania głosu w dyskusji, proponuję przystąpić do głosowania nad przyjęciem opinii Komisji Finansów Publicznych. Zapytam więc, czy jest ktoś z pań lub panów posłów przeciwny przyjęciu opinii nr 23 w sprawie poselskich projektów ustaw z druków: 583, 584 i 585. Dodam, że wszyscy państwo otrzymali projekt opinii na piśmie. Zaznaczam również, że padła propozycja pana posła Stanisława Steca, aby w pierwszym zdaniu opinii uzupełnić tekst o numery druków sejmowych 583 i 585.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoslankaMariaPasloWisniewska">Chciałabym zapytać przedstawiciela Ministerstwa Finansów o to, czy resort finansów mógłby wypowiedzieć się w sprawach dotyczących skutków finansowych powstałych dla budżetu państwa wskutek wprowadzenia w życie projektowanych ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Pytałam przedstawicieli rządu o to, czy chcieliby wypowiedzieć się na temat projektów ustaw, ale nie wyrazili chęci zabrania głosu w tej fazie dyskusji. Proponuję zatem zadać konkretne pytanie do panów ministrów reprezentujących poszczególne resorty.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaMariaPasloWisniewska">W takim razie chciałabym usłyszeć ocenę Ministerstwa Finansów dotyczącą bezpośrednich i pośrednich skutków finansowych dla budżetu państwa z tytułu wprowadzenia ustawy o biopaliwach. Nie wiem, czy resort finansów wypowiadał się konkretnie w tych kwestiach, ja w każdym razie nie miałam okazji słyszeć takiej oceny.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Dobrze, zaraz udzielę głosu przedstawicielowi Ministerstwa Finansów. Przedtem chciałabym jednak zwrócić uwagę państwa na istnienie pewnych rygorów formalnych związanych z przebiegiem posiedzenia. Zadałam przedtem pytanie o to, czy ktoś z państwa chce zabrać głos w dyskusji, ale nie było chętnych. Zatem zamknęłam dyskusję. Pani posłanka zadaje teraz pytanie w trakcie przystępowania do głosowania nad przyjęciem projektu opinii, co powoduje konieczność powtórnego przystąpienia do dyskusji. Proszę zatem przedstawiciela resortu finansów o odpowiedź na pytanie pani posłanki Marii Pasło-Wiśniewskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowZbigniewDynak">Pragnę państwa poinformować, że Ministerstwo Finansów nie przygotowało opinii na temat proponowanych projektów ustaw sejmowych. O ile wiem, opinia wobec tych przedłożeń będzie przedmiotem stanowiska rządu. Natomiast Ministerstwo Gospodarki, resort wiodący w sprawach rynku paliw, przygotowało rządowy projekt ustawy o biopaliwach, do którego treści Ministerstwo Finansów wniosło szereg uwag. Ten projekt znajduje się obecnie w fazie uzgodnień międzyresortowych i prawdopodobnie w przyszłym tygodniu rząd zajmie się ogólną oceną rządowego projektu ustawy. Odpowiadając na pytanie pani posłanki Marii Pasło-Wiśniewskiej, informuję, że Ministerstwo Finansów nie przygotowało oceny skutków finansowych wynikających z poselskich projektów ustaw. Chciałbym natomiast odnieść się do kwestii dotyczących bezpośrednio sfery polityki podatkowej, państwa a poruszanych w projektach omawianych ustaw.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowZbigniewDynak">Otóż istnieje rozporządzenie Ministra Finansów z roku 2004, wypełniające odnośną delegację ustawy o podatku akcyzowym. Rozporządzenie to dotyczy zwolnień z podatku akcyzowego i obejmuje całkowitym zwolnieniem biokomponenty. Zwolnienie z podatku akcyzowego dotyczy również biopaliw, w zależności od udziału w nich biokomponentów. Jeśli określone biopaliwo składa się wyłącznie z biokomponentów, to zwolnienie z podatku akcyzowego może być również całkowite. Tak więc akt ten jest wyrazem polityki podatkowej państwa w realizacji celów zgodnych z zasadami polityki Unii Europejskiej w dziedzinie biopaliw i biokomponentów. Problemem pozostaje natomiast system kontroli jakości paliw.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowZbigniewDynak">Przy okazji chciałbym poinformować Komisję o zmianie zaistniałej w dniu dzisiejszym sytuacji w kierownictwie resortu finansów. Nowym podsekretarzem stanu, odpowiadającym za sprawy podatkowe, mianowany został pan Jarosław Neneman. Zastąpił on pana ministra Mirosława Barszcza, którego dymisja została przyjęta. W związku z tym przygotowana przez pana ministra Mirosława Barszcza nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym musi uzyskać akceptację pana ministra Jarosława Nenemana po to, aby mogła zostać przedłożona Radzie Ministrów, a następnie parlamentowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zadać pytanie przedstawicielom rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoslankaBarbaraMarianowska">Mam pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W uzasadnieniu jednego z poselskich projektów ustaw został przytoczony argument o możliwości zagospodarowania nadwyżek produkcji rolniczej. Taka możliwość jest pozytywnym aspektem wobec budżetu państwa w realizacji koncepcji wdrażania do systemu gospodarczego biopaliw i biokomponentów, ponieważ niewykorzystanie nadwyżek lub wykorzystanie ich jako surowców rolniczych – konsumpcyjnych, spowodowałoby nałożenie na Polskę finansowych sankcji karnych. W związku z tym prosiłabym pana ministra o wymienienie surowców rolniczych mogących stanowić wspomniane rolnicze nadwyżki produkcyjne i o omówienie pozytywnych elementów, mających wpływ na budżet państwa w wyniku powstania tych nadwyżek surowcowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekZagorski">Chciałbym przede wszystkim podkreślić, że przedłożone poselskie projekty ustaw mają znaczenie zasadnicze dla rozwoju sektora rolnego, dla zagospodarowania nadwyżek rolnych oraz dla zintensyfikowania produkcji zboża i rzepaku. Te bowiem uprawy są podstawowymi rodzajami upraw rolnych. Mówiąc natomiast o skutkach ekonomicznych powstałych w wyniku wprowadzenia biopaliw do obrotu paliwami ciekłymi, trzeba mieć na uwadze skalę produkcji. Z całą pewnością fakt taki ma bezpośredni wpływ na poprawę opłacalności produkcji rolnej, co w konsekwencji przyczynia się do poprawy sytuacji gospodarczej polskiej wsi. Mamy do czynienia z różnymi wyliczeniami skutków finansowych, wynikających z rozwoju rynku biopaliw. W kontekście rynku pracy mówi się na przykład o przyroście miejsc pracy w gospodarce w wysokości kilkudziesięciu tysięcy nowych miejsc.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiMarekZagorski">Myślę, że jednak nikt nie jest teraz w stanie określić precyzyjnie wielkości skutków finansowych, albowiem ma to ścisły związek ze skalą wprowadzania biopaliw na rynek oraz z tempem wprowadzania w życie przepisów projektowanych ustaw o biopaliwach.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoslankaMariaPasloWisniewska">Chciałabym podkreślić, iż nie jest moją intencją kwestionowanie zasadności wprowadzania biopaliw do powszechnego obrotu paliwami ciekłymi, mam jednak kilka zasadniczych uwag. Myślę także, że moje obiekcje potwierdzili częściowo przedstawiciele rządu występujący dzisiaj na posiedzeniu Komisji. Po pierwsze, Komisji przedkłada się trzy dokumenty, które zostaną poddane całkowitej przeróbce po to, aby mógł powstać jeden dokument. Po drugie, Komisja opiniuje projekt dokumentu, o którym nie wypowiedział się minister finansów. Jest to więc postępowanie sprzeczne z przyjętym tokiem postępowania w tego rodzaju procedurach i uważam, że nie powinniśmy w tym stanie rzeczy wyrażać opinii Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Marszałek Sejmu polecił Komisji Finansów Publicznych wyrażenie opinii o projektach ustawa, będących w fazie pierwszego czytania. Dlatego nasza Komisja zajmując się tymi dokumentami, realizuje postanowienie powzięte przez prezydium Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselStanislawStec">Pozwolę sobie wyrazić odmienne zdanie na temat zasadności wyrażenia opinii przez Komisję Finansów Publicznych wobec przedłożonych projektów ustaw. Znam poglądy i pryncypia prezentowane przez panią posłankę Marię Pasło-Wiśniewską z okresu pracy w bankowości, jednakże proszę pamiętać o szczególnym interesie Polski, jakim jest polskie rolnictwo z jego ogromnym potencjałem wytwórczym i wielkimi uprawami rzepaku oraz zbóż. Te surowce rolnicze należy wykorzystywać w większym niż dotychczas stopniu, a także rozwijać produkcję energii naturalnej, podobnie jak czynią to inne kraje Unii Europejskiej. Taka polityka spowoduje zmniejszenie drogiego importu ropy naftowej i stworzy szansę dla polskich wytwórców biopaliw oraz producentów rolnych. Jak wspomniał pan minister Marek Zagórski, nie jesteśmy teraz w stanie oszacować całkowitych skutków finansowych dla budżetu państwa, wynikających z wprowadzenia biopaliw i biokomponentów do obrotu paliwami ciekłymi. Będą one jednak ogromne zarówno dla budżetu, jak i dla całego społeczeństwa polskiego. Mając to na uwadze, prosiłbym Komisję o przyjęcie pozytywnej opinii wobec przedłożonych projektów, zgodnie z propozycją pana posła Henryka Kowalczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Z uwagi na powstałą różnicę zdań w łonie Komisji wycofuję procedurę głosowania poprzez brak sprzeciwu. Wobec tego przystąpimy do głosowania nad przyjęciem opinii nr 23 Komisji Finansów Publicznych w sprawie poselskich projektów ustaw: o promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych, o biopaliwach, paliwach odnawialnych i zasadach ich promocji oraz o organizacji rynku biopaliw ciekłych, w postaci zaproponowanej przez pana posła Henryka Kowalczyka z uzupełnieniem zgłoszonym przez pana posła Stanisława Steca.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym przyjęciem tej opinii? Stwierdzam, że Komisja 15 głosami, przy 1 przeciwnym i 7 wstrzymujących się, postanowiła przyjąć opinię w zaproponowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoslankaAleksandraNatalliSwiat">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>