text_structure.xml 5.89 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości. Czy do porządku obrad wnosicie państwo jakieś uwagi? Nie ma uwag, zatem przystępujemy do realizacji porządku obrad. Odpowiednie dokumenty otrzymali państwo na piśmie, niemniej jednak prosiłbym minister Jolantę Banach o krótkie zreferowanie problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPracyiPolitykiSpolecznejJolantaBanach">Proces ratyfikacji konwencji nr 159 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych rozpoczął się już na początku lat 90., w pierwszym okresie działania pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych. Podjęto działania dotyczące usuwania przeszkód na drodze do ratyfikacji konwencji. Problemy, jakie wówczas pojawiły się w skutecznej likwidacji tych barier, dotyczyły zwłaszcza art. 8 konwencji, który zobowiązywał państwa do podejmowania działań dla popierania i rozwijania służb rehabilitacji zawodowej, zatrudnienia osób niepełnosprawnych na obszarach wiejskich i w odosobnionych skupiskach ludności. W 1993 r., we współpracy z Wydziałem Rehabilitacji Międzynarodowego Biura Pracy w Genewie, pełnomocnik podjął prace nad projektem w przedmiotowym zakresie. Ze strony polskiej w pracach tych uczestniczył Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Biuro Prewencji Rehabilitacji KRUS, Ministerstwo Rolnictwa i Urząd Pracy. Z uwagi na fakt, że w 1993 r. Międzynarodowa Organizacja Pracy wycofała się z deklarowanego wcześniej poparcia finansowego w wysokości 1,2 mln dolarów, środki krajowe okazały się niewystarczające, aby wdrożyć w życie zakres zobowiązań zawarty w art. 8 konwencji. Jednak powstające po 1993 r. akty prawne sprzyjały stopniowemu eliminowaniu istniejącej luki w rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych na terenach wiejskich i w skupiskach odosobnionych, np. ustawa z 20 grudnia 1991 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników powołała do życia Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i zobowiązała KRUS do podejmowania działań umożliwiających korzystanie z różnych form rehabilitacji, przyuczenia do zawodu, przekwalifikowania przez osoby uprawnione do świadczeń z ubezpieczenia, które wykazują długotrwałą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym bądź są zagrożone taką niezdolnością. Na poprawę sytuacji na terenach wiejskich w zakresie rehabilitacji zawodowej wpłynęło też wdrażanie w latach 1995-1999 tzw. programów specjalnych. Przypominam, że były to programy finansowane przez Fundusz Pracy i obsługiwane przez system urzędów pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Pani minister, jaka jest propozycja rządu w odniesieniu do przedłożonego projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMGPiPSJolantaBanach">W związku z tym, że do chwili obecnej ustawa o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, a zwłaszcza ustawa o rehabilitacji zawodowej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych usuwa bariery na drodze do ratyfikacji konwencji, proponujemy, aby Sejm przyjął ustawę dającą możliwość Prezydentowi RP ratyfikacji konwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy do przedstawicieli rządu są pytania? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w debacie generalnej? Nie ma zgłoszeń. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy do tytułu ustawy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że tytuł został uzgodniony. Czy do art. 1 ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi? Nikt się nie zgłasza, zatem stwierdzam, że art. 1 został uzgodniony. Czy do art. 2 ktoś z państwa zgłasza uwagi? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że art. 2 został uzgodniony. Czy ktoś z państwa chciałby zaproponować inne przepisy niż te, które znalazły się w przedłożeniu rządowym? Nie ma zgłoszeń. Informuję, że otrzymaliśmy opinię Biura Studiów i Ekspertyz, stwierdzającą prawidłowość przyjętej formuły ratyfikacyjnej. Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi do projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Kto z państwa posłów jest za rekomendowaniem Sejmowi projektu ustawy? Stwierdzam, że połączone Komisje 19 głosami za, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi projekt ustawy. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoslankaAnnaBankowska">Zgłaszam kandydaturę posłanki Zofii Wilczyńskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy pani posłanka wyraża zgodę? Tak. Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń. Kto z państwa posłów jest za wyborem posłanki Zofii Wilczyńskiej na sprawozdawcę projektu ustawy? Stwierdzam, że połączone Komisje jednomyślnie wybrały posłankę Zofię Wilczyńską na sprawozdawcę projektu ustawy. Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>