text_structure.xml
31.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 17 min 07)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Na posiedzeniu przewodniczy marszałek Sejmu Józef Zych)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarszalekSejmu">Proszę o zajmowanie miejsc.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarszalekSejmu">Otwieram posiedzenie Zgromadzenia Narodowego, które zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym zwołałem w celu złożenia przysięgi przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarszalekSejmu">(Marszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarszalekSejmu">Szanowni Członkowie Zgromadzenia Narodowego! Proponuję, aby do czasu przyjęcia regulaminu Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Zgromadzenie Narodowe obradowało, stosując w niezbędnym zakresie i odpowiednio przepisy regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarszalekSejmu">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Zgromadzenie Narodowe propozycję przyjęło.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarszalekSejmu">Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MarszalekSejmu">Na sekretarzy Zgromadzenia Narodowego w dniu dzisiejszym powołuję panią poseł Renatę Szynalską oraz panią senator Wandę Kustrzebę.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MarszalekSejmu">Protokół prowadzić będzie pani poseł Renata Szynalska.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MarszalekSejmu">Proszę sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MarszalekSejmu">Porządek dzienny posiedzenia Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej został członkom Zgromadzenia Narodowego doręczony.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MarszalekSejmu">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MarszalekSejmu">Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MarszalekSejmu">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 1 porządku dziennego: Powołanie Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MarszalekSejmu">Wniosek klubów parlamentarnych w sprawie powołania i wyboru składu Komisji Regulaminowej został doręczony (druk nr 1).</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MarszalekSejmu">Proponowany skład osobowy jest powtórzeniem, z niezbędnymi zmianami, składu Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego powołanej w dniu 22 września 1994 r., komisji, która miała przygotować regulamin związany z uchwaleniem Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MarszalekSejmu">Czy ktoś z członków Zgromadzenia Narodowego pragnie zabrać głos w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MarszalekSejmu">Proszę, pan poseł Krzysztof Kamiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofKamiński">Panie Marszałku! Szanowne Zgromadzenie Narodowe! Proponuję rozstrzygnąć pewną formalno-proceduralną sprawę. Proponuję mianowicie, korzystając z okazji, iż zbierze się Komisja Regulaminowa Zgromadzenia Narodowego, która jest zobowiązana do przygotowania regulaminu w dniu dzisiejszym bądź jutrzejszym - i tak się stanie - żeby uzyskała ona zgodę Zgromadzenia Narodowego na rozpoczęcie prac nad regulaminem Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu uchwalenia czy zadecydowania o przyszłym referendum. Takie posiedzenie Zgromadzenia odbędzie się, powiedzmy, za miesiąc i źle by się stało, żeby tracić czas w styczniu na dwudniowe posiedzenie Zgromadzenia - jedno formalne, drugie merytoryczne. Od razu rozpocznijmy pracę, uzyskując upoważnienie Zgromadzenia, nad tym drugim regulaminem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarszalekSejmu">Dziękuję panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarszalekSejmu">Czy ktoś z państwa chciałby w tej sprawie zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarszalekSejmu">Proponuję zatem, abyśmy najpierw dokonali wyboru składu komisji, a później określili zakres prac tej komisji.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MarszalekSejmu">Przypominam, iż głosować będziemy przy użyciu urządzenia do głosowania. Członkowie Zgromadzenia Narodowego zajmujący fotele, przy których nie ma czytników, proszeni są o korzystanie kolejno z czytników swoich najbliższych sąsiadów. Aparatura do głosowania została do tego odpowiednio przystosowana.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MarszalekSejmu">Przystępujemy zatem do głosowania.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#MarszalekSejmu">Kto z członków Zgromadzenia Narodowego jest za przyjęciem wniosku klubów parlamentarnych w sprawie powołania i wyboru składu osobowego Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego, w brzmieniu proponowanym w druku nr 1, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#MarszalekSejmu">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#MarszalekSejmu">Kto wstrzymał się od głosowania?</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#MarszalekSejmu">W głosowaniu wzięło udział 421 członków Zgromadzenia Narodowego. Za przyjęciem wniosku klubów w sprawie powołania komisji głosowało 415 członków Zgromadzenia Narodowego, głosów przeciwnych nie było, 6 członków Zgromadzenia Narodowego wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#MarszalekSejmu">Stwierdzam, że Zgromadzenie Narodowe powołało Komisję Regulaminową Zgromadzenia Narodowego i wybrało jej skład osobowy.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#MarszalekSejmu">Obecnie przystąpimy do głosowania nad wnioskiem w sprawie zakresu działania tejże komisji. Zgodnie bowiem z wnioskiem klubów propozycja dotyczyła opracowania regulaminu obecnego posiedzenia Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu zaprzysiężenia prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#MarszalekSejmu">Pan poseł Krzysztof Kamiński zaproponował, aby Zgromadzenie Narodowe powołanej przed chwilą komisji zleciło również rozpoczęcie prac nad regulaminem posiedzenia Zgromadzenia Narodowego dotyczącego referendum.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#MarszalekSejmu">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że obydwie propozycje w sprawie zakresu działania komisji zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#MarszalekSejmu">Jest sprzeciw.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#MarszalekSejmu">W tym stanie rzeczy przystąpimy do oddzielnego głosowania.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#MarszalekSejmu">Proszę, panie marszałku.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WłodzimierzCimoszewicz">Panie Marszałku! Wysokie Zgromadzenie! Pozwolę sobie jedynie poinformować członków Zgromadzenia Narodowego, że Komisja Konstytucyjna Wysokiego Zgromadzenia na swoim ostatnim posiedzeniu postanowiła wystąpić do Zgromadzenia z wnioskiem o zarządzenie referendum - wstępnego referendum konstytucyjnego. Dlatego pozwolę sobie wyrazić pogląd, że wniosek pana posła Krzysztofa Kamińskiego jest słuszny.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarszalekSejmu">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarszalekSejmu">W związku z powyższym przystąpimy kolejno do głosowania nad obydwiema propozycjami. Najpierw poddam pod głosowanie propozycję dotyczącą opracowania regulaminu obecnego Zgromadzenia.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarszalekSejmu">Kto z członków Zgromadzenia Narodowego jest za przyjęciem propozycji w sprawie zlecenia komisji opracowania regulaminu związanego z obecnym posiedzeniem, a więc z zaprzysiężeniem prezydenta Rzeczypospolitej, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MarszalekSejmu">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MarszalekSejmu">Kto wstrzymał się od głosowania?</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MarszalekSejmu">W głosowaniu wzięło udział 429 członków Zgromadzenia Narodowego. Za przyjęciem wniosku głosowało 393 członków Zgromadzenia, przeciw - 4, 32 wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MarszalekSejmu">Stwierdzam, że Zgromadzenie Narodowe zleciło powołanej Komisji Regulaminowej opracowanie regulaminu Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu zaprzysiężenia prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#MarszalekSejmu">Obecnie przejdziemy do głosowania nad wnioskiem pana posła Krzysztofa Kamińskiego, aby tejże komisji zlecić również opracowanie regulaminu Zgromadzenia Narodowego dotyczącego referendum.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#MarszalekSejmu">Kto z członków Zgromadzenia Narodowego jest za przyjęciem wniosku pana posła Krzysztofa Kamińskiego, zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#MarszalekSejmu">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#MarszalekSejmu">Kto wstrzymał się od głosowania?</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#MarszalekSejmu">W głosowaniu wzięło udział 428 członków Zgromadzenia Narodowego. Za przyjęciem wniosku głosowało 356, przeciw - 17, 55 wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#MarszalekSejmu">Stwierdzam, że Zgromadzenie Narodowe zleciło Komisji Regulaminowej przygotowanie także projektu regulaminu Zgromadzenia Narodowego dotyczącego referendum.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#MarszalekSejmu">Proszę o odczytanie komunikatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RenataSzynalska">Posiedzenie Komisji Regulaminowej odbędzie się niezwłocznie po zarządzeniu przerwy w sali nr 118.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarszalekSejmu">W związku z tym, że Komisja Regulaminowa za chwilę przystąpi do prac i ma zadanie przedstawić sprawozdanie, zarządzam 2-godzinną przerwę w obradach, w czasie której komisja przygotuje projekt regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#komentarz">(Przerwa w posiedzeniu od godz. 17 min 17 do godz. 19 min 20)</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarszalekSenatu">Wysokie Zgromadzenie Narodowe! Ponieważ jeszcze trwa przygotowywanie druków, przedłużam przerwę do godz. 20.30.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#komentarz">(Przerwa w posiedzeniu od godz. 19 min 21 do godz. 20 min 35 )</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarszalekSejmu">Wznawiam obrady.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarszalekSejmu">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu 2 porządku dziennego: Projekt uchwały - Regulamin Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MarszalekSejmu">Projekt uchwały przedstawiła Komisja Regulaminowa (druk nr 2).</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#MarszalekSejmu">Przystępujemy do pierwszego czytania tego projektu uchwały.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#MarszalekSejmu">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela komisji pana posła Aleksandra Bentkowskiego w celu przedstawienia uzasadnienia projektu uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AleksanderBentkowski">Panie Marszałku! Szanowne Zgromadzenie! Komisja Regulaminowa wybrana przez Zgromadzenie ukonstytuowała się w ten sposób, że obowiązki powierzono przewodniczącemu Aleksandrowi Bentkowskiemu, wiceprzewodniczącymi zostali pan poseł Ryszard Grodzicki i pan senator Roman Karaś. Komisja opracowała projekt regulaminu, który został państwu doręczony. W czasie prac nad tym regulaminem zgłoszono dwie alternatywne poprawki, dwa różne zapisy. Komisja jednak nie podzieliła tych uwag i przedstawiła państwu projekt jednolity, oczywiście nad tym projektem będzie - jak sądzę - dyskusja.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AleksanderBentkowski">W projekcie regulaminu komisja kierowała się zasadą, że regulamin powinien być zwięzły, powinien określać wyraźnie obowiązki Zgromadzenia Narodowego oraz obowiązki nas wszystkich tutaj zebranych, powinien określać, kto ma prawo być na sali obrad, stwierdza się w nim również, że prezydent będzie składał przysięgę określoną w art. 30 konstytucji. Jest również zapis, że uchwała, czyli regulamin, wchodzi w życie z chwilą jej podjęcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarszalekSejmu">Dziękuję panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarszalekSejmu">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MarszalekSejmu">Pierwszy głos zabierze pan senator Piotr Andrzejewski, Klub Senacki NSZZ ˝Solidarność˝.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrAndrzejewski">Panie Marszałku! Wysokie Izby! Na wstępie winien jestem informację o tym, o czym poinformował państwa sprawozdawca Komisji Regulaminowej. Otóż złożyłem wniosek, aby regulamin uzupełnić o następujące normy, które staną się także przedmiotem mojego wniosku mniejszości w drugim czytaniu. Chciałbym je omówić.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PiotrAndrzejewski">Normy te dotyczą następujących zapisów (jest to jeden paragraf złożony z trzech ustępów):</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PiotrAndrzejewski">Ust. 1 - członek Zgromadzenia Narodowego, który zna przeszkody prawne uniemożliwiające prezydentowi elektowi objęcie urzędu, obowiązany jest złożyć na ręce marszałka Sejmu umotywowaną informację w terminie do dnia odebrania przez obejmującego urząd prezydenta elekta przysięgi przed Zgromadzeniem Narodowym.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PiotrAndrzejewski">Ust. 2 - jeżeli informacja wymieniona w ust. 1 dotyczy wszczętego postępowania w sprawach przewidzianych w art. 50 ust. 1 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą RP oraz o samorządzie terytorialnym (odpowiedni Dziennik Ustaw) - dotyczy to, wspomnę, powodów odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu - marszałek Sejmu podaje ją do wiadomości Zgromadzenia Narodowego przed odebraniem przysięgi.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PiotrAndrzejewski">Ust. 3 - jeżeli przeciwko prezydentowi elektowi toczy się postępowanie o:</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PiotrAndrzejewski">a) zbrodnię ludobójstwa,</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PiotrAndrzejewski">b) zbrodnie przeciwko ludzkości,</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PiotrAndrzejewski">c) działanie na szkodę państwa polskiego</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PiotrAndrzejewski">przyrzeczenia nie odbiera się do czasu zakończenia tego postępowania orzeczeniem uniewinniającym.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PiotrAndrzejewski">Jakie jest ratio tego przepisu? Art. 50 konstytucji przewiduje, iż w trakcie postawienia prezydenta w stan oskarżenia zawiesza się działalność jego urzędu. Nie mówi natomiast o tym, co i w jakiej formie należy zawiesić, jeśli chodzi o funkcjonowanie prezydenta, w sprawowaniu jego urzędu, jeżeli stan oskarżenia zaistniał przed odebraniem przysięgi przed objęciem urzędu. I tutaj wydaje mi się, że zestawienie art. 30 konstytucji, który mówi, że prezydent obejmuje urząd dopiero po złożeniu wobec Zgromadzenia Narodowego przysięgi, z art. 50 ust. 3 ustawy konstytucyjnej, która mówi, że z chwilą postawienia prezydenta w stan oskarżenia sprawowanie przez niego urzędu ulega zawieszeniu, i stosuje się tu odpowiednio zastępstwo go wówczas przez marszałka Sejmu - winno znaleźć odzwierciedlenie w tak szczególnych sytuacjach, w których wymaga tego racja stanu i bezpieczeństwo państwa.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PiotrAndrzejewski">Ponieważ regulaminu nie piszemy tylko na dzień jutrzejszy i na użytek tylko jednej sytuacji społeczno-politycznej, winniśmy z należytą przezornością również takie fakty wziąć pod uwagę. Wymaga tego, po pierwsze, podstawowe konstytucyjne, zagwarantowane nam prawo do rzetelnej informacji - i tego dotyczy ust. 2, który mówi o podaniu do wiadomości Zgromadzenia Narodowego przed odebraniem przysięgi - a po drugie, niewątpliwie należy wprowadzić rygor z art. 50 ust. 3 mówiący o zawieszeniu w funkcjonowaniu sprawowania urzędu prezydenta elekta przed objęciem urzędu, jeżeli zachodzą tak zasadnicze przyczyny jak te, które zostały wymienione w ust. 3.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#PiotrAndrzejewski">Z tych względów wnosiłem o inkorporowanie tego przepisu do projektu, który został państwu rozdany.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarszalekSejmu">Dziękuję panu senatorowi.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MarszalekSejmu">Obecnie głos zabierze pan poseł Krzysztof Kamiński, Konfederacja Polski Niepodległej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofKamiński">Panie Marszałku! Wysokie Zgromadzenie Narodowe! Mamy bardzo poważne zastrzeżenia do proponowanego regulaminu Zgromadzenia Narodowego. Przypomnę, że wszystko jest precedensowe, po raz pierwszy pod rządami nowej konstytucji Zgromadzenie Narodowe wypełnia normę konstytucyjną, jaką jest art. 30. Powstaje pytanie, czy Wysokie Zgromadzenie Narodowe chce być wyłącznie scenografią, tłem, rekwizytem do tego, co ma się stać jutro, czy też może, konstruując swój regulamin wewnętrzny, pragnie określić charakter tej normy konstytucyjnej, która mówi, że dopiero po złożeniu przyrzeczenia prezydent rozpoczyna pełnienie swojej funkcji. Nie mogliśmy się zgodzić z tezą, jaką proponowali członkowie Komisji Regulaminowej kilka godzin temu, że decyzja Sądu Najwyższego stwierdzająca ważność wyborów przesądziła sprawę i nie ma o czym mówić - mamy tylko przyjechać, siedzieć, wysłuchać, rozjechać się.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KrzysztofKamiński">Jest to koncepcja ciekawa i uważam, że jeśli Sojusz Lewicy Demokratycznej taką rolę dla Zgromadzenia Narodowego widzi, rolę rekwizytu jedynie, można z taką koncepcją się nie zgadzać, ale ją szanować.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarszalekSejmu">Panie Pośle!...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofKamiński">To, co chcemy zaproponować do tego regulaminu, to jest inkorporowanie instytucji znanej polskim procedurom cywilnym i karnym, procedury, która jest stosowana wobec każdego obywatela. Na zasadzie równych praw - uważam, że ta procedura powinna być stosowana także, a może w szczególności, do prezydenta elekta. Otóż istnieje wymóg pewnej zdolności, pewnej bariery do tego, aby ślubować i ręczyć swoim honorem za treść złożonego przyrzeczenia. I skoro art. 171 Kodeksu postępowania karnego czy art. 267 Kodeksu postępowania cywilnego stawiają pewne bariery... Przypominam, nie jest to żadna kara. Jest to tylko wyraz nieufności wobec osoby dotkniętej pewnymi cechami.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KrzysztofKamiński">Dlatego zaproponujemy Wysokiemu Zgromadzeniu poprawkę, której treść będzie brzmiała mniej więcej w ten sposób, że nie można odebrać przysięgi od osoby skazanej prawomocnie za składanie fałszywych zeznań bądź osoby, wobec której toczą się postępowania karne w ściśle określonych rodzajach spraw, takich, które polegają na podawaniu nieprawdy, zatajaniu prawdy, wprowadzaniu organu państwowego w błąd bądź też wyłudzaniu poświadczenia nieprawdy. Są to specyficzne zarzuty, które powodują, że osoba składająca przyrzeczenie musi być z tych zarzutów oczyszczona. Uważam, że marszałek Sejmu powinien wyjaśnić, na jakim etapie są i czy w ogóle są prowadzone przeciwko prezydentowi elektowi jakiekolwiek postępowania w tych rodzajach spraw, gdzie problem honoru, prawdomówności jest sprawą naczelną. A więc głosując nad tym regulaminem Zgromadzenie wybierze, zdecyduje, jaką będzie odgrywać rolę - czy będzie reprezentantem narodu, tak jak my to chcemy widzieć, czy rekwizytem. (Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarszalekSejmu">Zwracam się do pana posła Kamińskiego. Panie pośle, prosiłbym, aby w przyszłości w odniesieniu do Zgromadzenia Narodowego nie używać określenia ˝rekwizyt˝. Wszyscy jesteśmy członkami tego Zgromadzenia. (Oklaski)</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MarszalekSejmu">Czy jeszcze ktoś z państwa pragnie zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MarszalekSejmu">Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#MarszalekSejmu">Wobec tego lista mówców została wyczerpana.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#MarszalekSejmu">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#MarszalekSejmu">Proponuję, aby Zgromadzenie Narodowe przeszło niezwłocznie do drugiego czytania projektu uchwały.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#MarszalekSejmu">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Zgromadzenie Narodowe przyjęło ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#MarszalekSejmu">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#MarszalekSejmu">Przystępujemy do drugiego czytania projektu uchwały w sprawie regulaminu Zgromadzenia Narodowego.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#MarszalekSejmu">Czy ktoś z członków Zgromadzenia Narodowego pragnie zabrać głos w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#MarszalekSejmu">Proszę bardzo, pani poseł Izabella Sierakowska, klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#IzabellaSierakowska">Panie Marszałku! Szanowne Zgromadzenie Narodowe! Być może jest to pomyłka w druku, a być może w ferworze dyskusji zapomniano o tym, że Rzeczpospolita miała już dwóch prezydentów. Wnoszę więc poprawkę do § 2 ust. 1. (Wesołość na sali) Z czego się śmieją, Boże drogi!</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#IzabellaSierakowska">(Poseł Krzysztof Król: Tu chodzi o prezydenta Jaruzelskiego.)</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#IzabellaSierakowska">Ze względu na wagę urzędu prezydenta, szanowny panie Król, nawet jak pan zostaniesz prezydentem, to też uważam, że powinieneś pan być zaproszony. (Wesołość na sali, oklaski)</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#IzabellaSierakowska">˝Ust. 1. Wstęp na salę obrad Zgromadzenia Narodowego przysługuje prezydentom Rzeczypospolitej Polskiej...˝ - i dalej jak w tekście. Wiem, że będziecie państwo tłumaczyć, że w ust. 2 § 2 zapisano, iż marszałek Sejmu może zaprosić inne osoby, ale tak jak wcześniej powiedziałam, ze względu na powagę urzędu wnoszę o uwzględnienie tego wniosku. (Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarszalekSejmu">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarszalekSejmu">Czy jeszcze ktoś zamierza zabrać głos w drugim czytaniu?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarszalekSejmu">Proszę bardzo, pan senator Piotr Andrzejewski, a następnie pan poseł Krzysztof Kamiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PiotrAndrzejewski">Zgodnie z wymogiem regulaminowym obowiązany jestem w tym momencie w drugim czytaniu zgłosić przedłożoną przeze mnie poprawkę.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PiotrAndrzejewski">Chcę powiedzieć tylko, by nie zabierać więcej czasu, że regulamin jest istotnym elementem, który uzupełnia przepisy konstytucji w zakresie przez tę ustawę konstytucyjną wskazanym. Wydaje mi się, że wyższa racja - racja bezpieczeństwa stanu wymaga, żeby i takie sytuacje przewidywać, które proponuję jako projekt normy regulaminowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarszalekSejmu">Dziękuję panu senatorowi.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MarszalekSejmu">Proszę, panie senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PiotrAndrzejewski">Chcę powiedzieć, że zgodnie z wymogiem regulaminowym wniosek ten został zgłoszony na piśmie na ręce przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarszalekSejmu">Tak, potwierdzam, panie senatorze.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MarszalekSejmu">Proszę, pan poseł Krzysztof Kamiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofKamiński">Panie Marszałku! Wysokie Zgromadzenie! Zgodnie z wymogiem regulaminowym, nie powtarzając argumentów, złożę na pana ręce poprawkę. Dziękuję za umożliwienie mi tego.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KrzysztofKamiński">Jeśli chodzi o poprawkę do § 2 zgłoszoną przez panią poseł Sierakowską, to może pani rozważy zaproszenie oprócz generała Jaruzelskiego także członków ostatniego Biura Politycznego. (Poruszenie na sali)</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#KrzysztofKamiński">(Głos z sali: Oni są przecież na sali.)</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarszalekSejmu">Panie i panowie, mam prośbę, abyśmy poważnie traktowali obrady Zgromadzenia Narodowego.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MarszalekSejmu">(Poseł Izabella Sierakowska: Po co te uwagi...)</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MarszalekSejmu">Pani poseł, mam wrażenie, że wiem o czym mówię i proszę nie prowadzić polemiki osobistej.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#MarszalekSejmu">Proszę, pan poseł Janusz Szymański.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanuszSzymański">Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Zawsze wydawało mi się, że minimum uczciwości każe w tej Izbie powiedzieć, kiedy czuję, że przepisy są niezgodne z konstytucją; powiedzieć Izbie o tym, że są one z nią niezgodne. Oczywiście, Izba oceni, czy zdaniem Izby są to przepisy prawnie dopuszczalne, czy są to przepisy, które należy zaakceptować.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JanuszSzymański">Chciałbym, panie marszałku, Wysokie Izby, Wysokie Zgromadzenie, powiedzieć tylko tyle, że poprawki, które zgłosili pan senator Andrzejewski i pan poseł Kamiński - pomijam racje czy motywy, którymi kierowali się autorzy - są niezgodne z obowiązującym prawem. Jest to materia konstytucyjna. Myślę, że w tej Izbie trzeba uczciwie powiedzieć - i zawsze będę to czynił, jeżeli powinność i rzetelność każe mi to przedstawić - że są to poprawki należące do materii konstytucyjnej. Tylko w drodze zmiany konstytucji można wprowadzać przepisy dotyczące instytucji przysięgi czy złożenia przyrzeczenia przed Zgromadzeniem Narodowym. Nie jest to materia regulaminu.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JanuszSzymański">Panie marszałku, chciałbym powiedzieć, że są to poprawki prawnie niedopuszczalne i nie można ich poddawać pod głosowanie. Są to poprawki, które mają treść normatywną, a nie proceduralną i w związku z tym powinny być zdyskwalifikowane.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#JanuszSzymański">Chciałbym powiedzieć, że struktura regulaminu, i procedura, która została przypisana przez komisję Zgromadzenia Narodowego, jest poprawna i w tej wersji zasługuje na zaakceptowanie. (Oklaski)</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarszalekSejmu">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MarszalekSejmu">Panie i Panowie! Oczywiście podzielam pogląd, że regulaminem, który opracowujemy, nie można dokonywać zmian konstytucyjnych. To jest bezsporne, z tym że, panie pośle, w tym momencie żadna ze zgłoszonych w drugim czytaniu poprawek nie będzie poddana pod głosowanie. Zamierzam skierować wszystkie poruszone tutaj kwestie do rozpatrzenia przez Komisję Regulaminową, która przede wszystkim zajmie stanowisko. Następnie jako przewodniczący Zgromadzenia Narodowego podejmę decyzję, czy jeżeli takie byłyby przedstawione, mogą zostać poddane pod głosowanie czy też nie.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MarszalekSejmu">Bardzo proszę, o głos prosi sprawozdawca przewodniczący komisji pan poseł Aleksander Bentkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AleksanderBentkowski">Panie Marszałku! Szanowne Zgromadzenie! Tym razem chciałbym zgłosić zupełnie drobną poprawkę, mianowicie uważam, że w tym tekście błędnie usytuowaliśmy prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego. On powinien być umieszczony po prezesie Sądu Najwyższego, przewodniczącym Trybunału Konstytucyjnego, przed prezesem Najwyższej Izby Kontroli, żeby zachować właściwy podział władzy. Proszę o uwzględnienie tylko tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarszalekSejmu">Dziękuję panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MarszalekSejmu">Dalszych zgłoszeń nie ma.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MarszalekSejmu">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#MarszalekSejmu">W związku z tym, że do projektu uchwały zgłoszono poprawki, nie poddając ich w tej chwili pod merytoryczną ocenę, bo wstępnie dokona jej komisja, proponuję, aby skierować projekt uchwały - Regulamin Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego w celu ich rozpatrzenia i przedstawienia sprawozdania w dniu jutrzejszym.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#MarszalekSejmu">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Zgromadzenie Narodowe propozycję przyjęło.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#MarszalekSejmu">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#MarszalekSejmu">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#MarszalekSejmu">Zarządzam przerwę w obradach Zgromadzenia Narodowego do jutra do godz. 10.</u>
<u xml:id="u-32.8" who="#MarszalekSejmu">Proszę o komunikaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WandaKustrzeba">Bezpośrednio po zarządzeniu przerwy odbędzie się posiedzenie Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego w sali nr 118.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarszalekSejmu">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#komentarz">(Przerwa w posiedzeniu o godz. 20 min 56)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>