text_structure.xml 13.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanKopczyk">Otwieram posiedzenie Komisji, witam wszystkich posłów. Zgodnie z decyzją przyjętą na poprzednim posiedzeniu przystępujemy do głosowania nad opinią opracowaną przez Prezydium Komisji we współpracy z zespołem d/s oceny budżetu za 1992 rok.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanKopczyk">Odczytam teraz opinię nr 1 Komisji Zdrowia dla Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, w sprawie wykonania budżetu w dziale 85-ochrona zdrowia w 1992 r., w częściach:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanKopczyk">- część 35 - budżet centralny Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJanKopczyk">- część 85 - zbiorczy budżet wojewodów</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJanKopczyk">- część 21 - budżet resortu koordynowanego przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej tzn. Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselJanKopczyk">Komisja Zdrowia po omówieniu i przeanalizowaniu złożonego przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej sprawozdania z wykonania budżetu w ochronie zdrowia za 1992 r. i zapoznaniu się z uwagami Najwyższej Izby Kontroli na posiedzeniu w dniu 16 listopada 1993 r. - stwierdza:</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselJanKopczyk">1) Rok 1992 był kolejnym rokiem realnego obniżenia nakładów finansowych na ochronę zdrowia. Nakłady te były w wysokim stopniu nie wystarczające w stosunku do istniejących potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselJanKopczyk">Spowodowało to narastające utrudnienia w realizacji zadań służby zdrowia i znaczną dekapitalizację bazy i sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoselJanKopczyk">Zobowiązania na koniec roku 1991 wynosiły 3,5 bln zł i mimo wielu inicjatyw, pomysłów i działań dostosowawczo-oszczędnościowych w ciągu roku 1992 przeszły na rok 1993 w wysokości ok. 2,5 bln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoselJanKopczyk">2) Wydatki zbiorczego budżetu w części 35, 85, 21 koordynowanego przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej we wszystkich działach w 1992 r. stanowiły 15,4% budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoselJanKopczyk">Ich udział zmniejszył się w stosunku do 1991 r. o 1,3 pkt.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PoselJanKopczyk">Ostateczny plan wydatków zbiorczego budżetu wyniósł 59.085.173 mln zł. z tego: cz. 21 MTGiM - 1.316.288 mln zł, cz. 35 MZiOS - 19.336.503 mln zł i cz. 85 budżet wojewodów - 38.432.402 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PoselJanKopczyk">Komisja Zdrowia formułuje ponadto następujące uwagi i zastrzeżenia:</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PoselJanKopczyk">a) Głębokiej analizy wymaga zarówno funkcjonowanie ustaw: o odpłatności za leki i artykuły sanitarne oraz o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i nadzorze farmaceutycznym, jak i sama struktura wydatków.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PoselJanKopczyk">Z ogółu wydatków zrealizowanych w 1992 r. w dziale ochrona zdrowia - cz.35 - 42,2%  stanowią dopłaty do leków dla uprawnionych, przy czym nastąpił wzrost wydatków na ten cel o 31,6% z czego 4,6% stanowią karne odsetki za zwłokę.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PoselJanKopczyk">b) Finansowanie jednostek niepaństwowych wymaga precyzyjnego formułowania umów określających zakres i rodzaj zleconych zadań oraz szczegółowy tryb rozliczeń.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PoselJanKopczyk">Z Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej współpracowały 62 stowarzyszenia i 50 placówek opiekuńczo-leczniczych, z którymi resort zdrowia zawarł umowy zlecenia na kwotę 979.883 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PoselJanKopczyk">c) Konieczne jest dokładne określenie przez rząd jasnej polityki w dziedzinie realizacji rozpoczętych i kontynuowanych inwestycji szpitalnych, zgodnie z którą powinien być dokonany podział środków.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PoselJanKopczyk">Polityka ta winna uwzględniać obiektywne potrzeby i celowość rozpoczętych inwestycji oraz realne szanse ich zakończenia.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PoselJanKopczyk">d) Wprowadzoną w ograniczonym zakresie przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej obiektywizację alokacji środków w cz. 85 budżetu dotyczącą wydatków rzeczowych Komisja ocenia pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PoselJanKopczyk">Znaczny spadek realnych nakładów uniemożliwił rozszerzenie tego sposobu podziału środków.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#PoselJanKopczyk">e) Formuła zakupów centralnych realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej pomimo zastrzeżeń Najwyższej Izby Kontroli jest w obecnej sytuacji uzasadniona.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PoselJanKopczyk">Wobec niewystarczających środków finansowych pozwala ona na najbardziej racjonalne ich wydatkowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselZbigniewMierzwa">Sądzę, że nasza rozmowa dziś o budżecie jest trochę spóźniona. Poza oczywistymi problemami było też wiele do zrobienia i sporo możliwości do zrealizowania w zakresie budżetu, których nie wykonano.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselZbigniewMierzwa">Roztrwoniono środki - 83 mld zł., później powstała kwestia przemieszczenia środków między jednym, a drugim działem. Efekt jest taki, że bardzo dużo środków będzie przeznaczonych na opracowania, które nie przyniosły jednak żadnego efektu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselZbigniewMierzwa">Dyskusyjne jest również wykorzystanie np. 1% z funduszu inwestycyjnego na zakup sprzętu medycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanKopczyk">Przyjmując zastrzeżenia pana posła, czy możemy przyjąć następujący tryb - jakkolwiek byśmy oceniali, budżet, to sprawozdanie zostało złożone, a budżet wykonany. Przegłosujemy więc, czy przyjmujemy sprawozdanie, a na zakończenie możemy sformułować zastrzeżenie Komisji w części budzącej zastrzeżenia, czyli w części 35...</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanKopczyk">Czy Komisja przyjmuje tę uwagę?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselJanKopczyk">Nie widzę sprzeciwu, przystępujemy zatem do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselJanKopczyk">Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu w ochronie zdrowia w 1992 r.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselJanKopczyk">W głosowaniu posłowie opowiedzieli się 13 głosami za, 4 osoby były przeciw, 8 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselJanKopczyk">Stwierdzam, że sprawozdanie z wykonania budżetu w ochronie zdrowia w 1992 r. zostało przyjęte przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselJanKopczyk">Pozostaje nam jeszcze czas na zastanowienie się, czy nasze uwagi i zastrzeżenia są pełne. Proszę o propozycje, które dołączymy do naszej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Uwagi pana posła są zarówno słuszne, jak i rozproszone, ponieważ linia kredytowa 200 mln.dolarów nigdy nie została uruchomiona, mimo że trzykrotnie była zapisywana w ustawie budżetowej. Chciałbym, aby została ona uwzględniona po raz kolejny. Była to linia kredytowa na zakup sprzętu medycznego, a pan poseł Z.Mierzwa ma na myśli chyba wykorzystanie z pożyczki Banku Światowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselZbigniewMierzwa">Mówiłem o tym samym, sądziłem że wszystko będzie realizowane zgodnie z założeniami, zwłaszcza że pieniądze były na to rozdysponowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekBalicki">Myślę, że istnieje tu pewne nieporozumienie. W ustawie budżetowej na 1993 r. została zapisana możliwość zaciągnięcia kredytu na zakupy inwestycyjne przez ministra zdrowia w wysokości 200 mln.dolarów. Na takiej samej zasadzie, jak rada gminna zapisałaby sobie iż rozważa możliwość zaciągnięcia kredytu na wybudowanie szkoły. To tylko zostało zrobione. Podjęte zostały próby, czynności organizacyjne przez ministra zdrowia, do zaciągnięcia tego kredytu. Jednakże nie została jeszcze zaciągnięta nawet 1 złotówka kredytu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMarekBalicki">Przy omawianiu sprawozdania z wykonania budżetu ta sprawa nie dotyczy tego, dlatego że kredytu jeszcze nie zaciągnięto. Można rozmawiać na temat - czy dobrze się stało, że nie zostało to zrobione, czy też źle i dlaczego nie zrobiono, ale to jest odrębny, poważny temat.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselMarekBalicki">Sądzę, że przed każdym rządem stoi możliwość zaciągania bardzo dużej liczby kredytów. To, co było tematem posiedzenia Komisji Zdrowia poprzedniej kadencji, to sprawa wyboru właściwej firmy, która miała problem kredytów organizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselKrystynaSienkiewicz">Mówiłam o pożyczce z Banku Światowego, ale dotyczącej czego innego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselZbigniewMierzwa">Mnie poinformowano, że 1% z funduszu został wykorzystany, a teraz wiem, że jednak nie został.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselMariaTrzcinskaFajfrowska">Dotyczy to innej sprawy. Musi pan mieć taką świadomość, dlatego, że jeśli powie pan to poza Komisją Zdrowia, to obciążony będzie minister zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanKopczyk">Uporządkujemy tę dyskusję - rzeczywiście w przypadku pożyczki z Banku Światowego, to została ona zawarta, ale środki nie były uruchomione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselWladyslawMedwid">Nie twierdziłbym w taki sposób, że wypowiedzi kolegi posła są rozproszone. Uważam, że całe sprawozdanie budżetowe jest rozproszone,gdyż sytuacje korelacyjne pomiędzy częścią 35, a 85 muszą być spójne. Według sprawozdania, także one nie były. W związku z tym wydaje mi się, że do części ekspertyz pan poseł ma również rację. Jako samorządowiec z terenu mógłbym również mieć wiele pretensji, ale nie wnosiłem ich dlatego, że uznałem, iż przedłużyłoby to tylko czas naszej dyskusji. W terenie wiadomo jednak, że była to kontrowersyjna zmiana pewnych sytuacji dotowania Caritasu, niszczenia PCK, itd.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselWladyslawMedwid">Ponieważ jednak jako Komisja przyjęliśmy sprawozdanie, powinniśmy być jedynie czujni na działania obecne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselZbigniewMierzwa">Mimo wszystko, nie możemy pobłażać temu, co było złe i pisać wymijająco, że jest dobrze. Wiele instytucji zostało bardzo zaniedbanych, jeśli chcemy być uczciwi, to należy do tematu tego podejść uczciwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanKopczyk">Kierujemy się jednak zmysłem taktycznym. Mieliśmy przyjąć sprawozdanie z wykonania budżetu, budżet ten został wykonany. Piszemy, że był on niewystarczający, ale jednak był, przyjęty został przez poprzedni Sejm, a resort realizował go wraz ze wszystkimi jego pochodnymi w różnych częściach.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselJanKopczyk">Powstaje teraz pytanie, czy mamy w tej sytuacji wyręczać Najwyższą Izbę Kontroli bądź inne instytucje, czy też na kanwie sprawozdania, mając informacje uzyskane ze sprawozdania wykorzystać je w dalszej pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMariaWalczynskaRechmal">Myślę, że te wszystkie uwagi będziemy mogli wykorzystać w chwili, gdy będzie ustalony budżet dla Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Wówczas wniesione przez nas uwagi będą istotne i pomocne dla ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanPieniadz">Sądzę, że rozpatrywanie dziś tych problemów, zwłaszcza gdy odbyło się głosowanie, jest niepotrzebne. Uwagi naniesione przez NIK powinny być przesłanką przy opracowywaniu założeń budżetu na 1994 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanKopczyk">Na zakończenie chciałbym zapytać, czy ktoś z państwa ma propozycję konkretnego zapisu wzbogacającego przedstawioną opinię.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJanKopczyk">Nie widzę, a zatem przyjmujemy opinię ze wszystkimi zastrzeżeniami i uwagami, które zostały dziś wypowiedziane. Myślę, że będziemy je wykorzystywać w czasie pracy naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselJanKopczyk">Na tym zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>