text_structure.xml 24.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Zasadniczym przedmiotem naszego spotkania jest wyłonienie zespołu, który przygotuje wstępne założenia stanowiska Komisji do projektu budżetu państwa na rok 1994, w tej części, która dotyczy subwencji, dotacji w budżetach wojewody oraz na dofinansowanie zadań komunalnych i ewentualnie innych problemów, jak m.in. sfinansowanie pilotażu, którego nie ma w projekcie budżetu państwa. Jest szereg spraw, które trzeba wyjaśnić w naszym stanowisku, w którym znajdzie to odzwierciedlenie. Pierwsza kwestia - to wyłonienie podzespołu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselPiotrBuczkowski">Druga, to - wstępnie dziś uzgodniliśmy, posiedzenia Komisji związane z pracami, które będą inicjatywami Komisji, o czym mówiliśmy na poprzednim spotkaniu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselPiotrBuczkowski">Chciałbym państwu teraz podać terminy z sugestią, żeby zbierać już pewne opinie i stanowiska oraz przygotowywać się do tych posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselPiotrBuczkowski">Jakie są propozycje ze strony państwa, co do osób, które weszłyby w skład podzespołu przygotowującego wstępnie opinię Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarianStarownik">W imieniu Klubu PSL zgłaszam poseł Grażynę Kotwoicz i posła Jerzego Kado.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Jak rozumiem, pani poseł Grażyna Kotowicz i pan poseł Jerzy Kado zgadzają się? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Chciałam zgłosić kandydaturę pana posła Włodzimierza Puzyny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Czy pan poseł Włodzimierz Puzyna się zgadza? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Zgłaszam kandydaturę pana posła Piotra Pankanina i pani poseł Marii Kurnatowskiej /PSL/.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMariaKurnatowska">Jestem już w jednej podkomisji, jeśli chodzi o samorząd terytorialny, a mianowicie kolegialno-odwoławczej, więc byłoby to trochę za dużo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Dziękuję. Jest pewien problem, gdyż nie ma wiceprzewodniczącego z BBWR. Była prośba, żeby z ramienia BBWR zgłosić posła Zdzisława Pisarka, czy pan poseł się zgadza? Poseł P. Pankanin rozumiem, że też się zgadza. Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś propozycje. Mamy w tej chwili 5 osób w podzespole.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselDanutaPolak">Zgłaszam posła Krzysztofa Wiechcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Czy pan poseł się zgadza? Dziękuję. Mamy 6 osób w zespole. Chodzi o to, by stanowisko było przygotowane merytorycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselGrazynaKotowicz">Proszę jeszcze, by uwzględnić kandydaturę kolegi posła Kazimierza Sasa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Czy pan poseł się zgadza? Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś propozycje? Nie widzę. W takim razie kto z państwa jest za przyjęciem tego składu zespołu przygotowującego projekt stanowiska Komisji? Dziękuję. Większością głosów, przy l wstrzymującym się, powołaliśmy zespół.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselPiotrBuczkowski">Obecnie jest problem rozpisania tych inicjatyw, o których mówiliśmy. Proponujemy taki grafik. W związku z tym, że Prezydium Sejmu zdecydowało o tym, że debata ostateczna, drugie czytanie projektu ustawy budżetowej, będzie na początku marca, więc mamy dosyć dużo czasu na przygotowanie stanowiska Komisji. Do 27 mamy przygotować stanowisko Komisji. W związku z tym proponowalibyśmy, żeby zespół, który przygotowuje projekt stanowiska Komisji, do 19 stycznia przygotował wstępne założenia. 19 stycznia, tj. w środę odbyłoby się posiedzenie Komisji. Natomiast posiedzenie Sejmu przewidywane jest na dzień 20 i 21 stycznia z tym, że w przypadku nie zrealizowania dzisiejszego porządku obrad, posiedzenie Sejmu może rozpocząć się 19 stycznia po południu. Gdyby obecne posiedzenie wyczerpało porządek, mamy wówczas całą środę na spotkanie. Wcześniej planowaliśmy także spotkanie z panem profesorem Michałem Kuleszą w sprawie programu pilotażowego. Będzie ono dla nas ważne także z punktu widzenia przygotowania stanowiska w sprawie budżetu, pilotażu itd. Zespół uzgodni sobie termin własnego posiedzenia. Myślę, że dwa razy powinien się spotkać. W takim razie proponowalibyśmy, żeby 19 zrobić podwójne posiedzenie Komisji, tzn. część poświęcić na spotkanie z panem ministrem M. Kuleszą, natomiast drugą część do wieczora praktycznie byśmy poświęcili debacie nad budżetem, w tych częściach, które nas dotyczą. Myślę, że odwrotnie nie ma to sensu, ponieważ pewne informacje, które przedstawi pan minister M. Kulesza, mogą być istotne dla naszej opinii w sprawie projektu budżetu państwa. Dotyczy to właśnie pilotażu, dotyczy kwestii przekazania pewnych zadań gminom itd.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselPiotrBuczkowski">Czy państwo akceptujecie taką formułę spotkania 19 stycznia? O godzinie 11 pierwsza część, a od 13 - druga część spotkania. Jeżeli będzie posiedzenie Sejmu, zrobimy wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselPiotrBuczkowski">Następne sprawy na l marca. Posiedzenie Sejmu przewidywane jest na 3 i 4 marca. Na l marca zaplanowaliśmy posiedzenie dotyczące nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym i ewentualnie ordynacji wyborczej. Zwróciliśmy się do wszystkich organizacji samorządowych. Dziś jeszcze napiszę pismo do wszystkich szefów klubów parlamentarnych z prośbą o to, żeby ze swojej strony także przygotowali swoje stanowisko. Pan przewodniczący Zbigniew Janowski przygotuje wstępnie, razem z prezydium, uporządkowanie wszystkich poprawek i 1 marca byśmy ewentualnie rozważyli te problemy. Uważam, że 1 marzec, to jest taki termin, gdzie można wszystkie informacje zebrać i przygotować konkretny projekt nowelizacji i przedyskutować go na posiedzeniu Komisji. Zresztą jest to zgodne z grafikiem SLD, bo też terminy ma podobnie ustawione w zespole. Czyli 1 marca odbyłoby się spotkanie Komisji, poświęcone nowelizacji ustawy o samorządzie.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselPiotrBuczkowski">5 kwietnia chcielibyśmy zorganizować spotkanie dotyczące komunalnych kas oszczędności. Otrzymacie państwo materiały i prosiłbym, aby do tego czasu pozbierać opinie klubowe i tych wszystkich osób, które są zainteresowane. 10 maja chcielibyśmy zrealizować spotkanie dotyczące przedsiębiorstw komunalnych użyteczności publicznej, tak jak sygnalizowaliśmy, prawdopodobnie połączone z seminarium na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselMarcinZawila">O ile sobie przypominam, jest termin ustawowy, do którego gminy mają wybrać formę organizacyjną przedsiębiorstw dotychczas komunalnych i zmienić je w przedsiębiorstwa prawa handlowego. Ten termin upływa przed 10 maja. Bez względu na seminarium, wydaje mi się, że dobrze byłoby zająć stanowisko w tej sprawie i - być może - spowodować sprolongowanie tego terminu. Bo to może wprowadzić niezły bałagan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">W związku z tą sugestią, to nie wiem, czy nawet gdyby w tej chwili uruchomić jakąkolwiek procedurę komisyjną, czy jesteśmy w stanie w odpowiednim czasie przekazać Sejmowi, żeby zapewnić z podwójnym czytaniem, zrealizowanie nowelizacji do 10 maja. Proponowałbym panu posłowi zgłoszenie już w tej chwili inicjatywy poselskiej, związanej bądź z przedłużeniem terminu ze względu właśnie na to, że podejmujemy prace, bądź też jakąś inną formę. To byłoby chyba najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselPiotrBuczkowski">I wreszcie w czerwcu, nie wiemy dokładnie w jakich dniach, chcielibyśmy zorganizować wyjazdowe spotkanie Komisji, dotyczące współpracy przygranicznej gmin. Prawdopodobnie będzie to w gminie Gubin i Guben. Burmistrz Gubina już taką deklarację wyraził i rozmawiałem już także z przewodniczącym Komisji ds. Układu Europejskiego, żebyśmy zrobili wspólne wyjazdowe posiedzenie obu Komisji. Myślę,że na tym wyjazdowym spotkaniu, po pierwsze - rozważylibyśmy sprawy związane ze współpracą zagraniczną, euroregionalną, ale także, co jest ważne, żeby uzyskać pewne informacje dotyczące wydawania środków z programów pomocy europejskiej, m.in. z programów PFARE, bo to jest też istotne.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselPiotrBuczkowski">Takie są propozycje prezydium Komisji. Niezależnie od tego, będą się odbywały normalne spotkania Komisji związane z normalnym tokiem pracy legislacyjnej. Jeżeli podkomisje, które powołalibyśmy zakończą prace np. nad ustawą o kolegiach, prawem budowlanym, to w międzysie mamy te możliwości, żeby zwoływać posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselPiotrBuczkowski">Czy są uwagi do tych propozycji? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselZbigniewGorzelanczyk">Ja w innej sprawie. Miałbym prośbę do prezydium naszej Komisji, żeby zastanowiło się nad uczestnictwem ekspertów i zaproszonych osób podczas posiedzeń Komisji. Otóż mam takie odczucie, jak gdyby w pewnych momentach więcej było gości aniżeli członków Komisji. Tak również bywało. Może zachować jakiś parytet? Bywało bowiem, że wszyscy eksperci, którzy byli zaproszeni, prezentowali właściwie jednostronne spojrzenie na sprawę. Prosiłbym, żeby prezydium przeanalizowało tę sprawę i zapewniło równowagę, może na zasadzie parytetu. Żeby eksperci nie przytłumiali obecności i aktywności posłów. Tak czy inaczej my będziemy decydować, a obecność ekspertów ma służyć bliższemu poznaniu spraw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Przyjęliśmy taką formułę, która była stosowana w poprzedniej kadencji i wydawała nam się dosyć zasadna, żeby zapraszać przede wszystkim ogólnopolskie organizacje samorządu. To, że formuła polityczna w tych organizacjach jest taka, a nie inna, to nie jest nasze zawinienie. I wówczas - jak się pan wyraził - jest jednostronne przedstawienie. To jest głos środowisk samorządowych. Za pół roku - być może - układ polityczny się zmieni i wtedy druga strona będzie miała zastrzeżenia do jednostronności. Natomiast, jeśli są konkretne propozycje ze strony klubu, powołania jakichś ekspertów, to bardzo proszę o ich zgłoszenie do prezydium Komisji, które rozważy i będzie to realizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselZbigniewGorzelanczyk">Rozumiem, że przedstawiciele stowarzyszeń samorządowych są proszeni, tylko jeżeli wszyscy mówią to samo, to nie wiem, czy może ich być 10 czy 8. To jest pierwsza sprawa. I jeszcze druga. Jeżeli już są samorządowcy - a wiemy, że też tam były inne opcje, niekoniecznie polityczne - to z tej drugiej strony też ktoś z fachowców powinien być zaproszony. Prosiłbym prezydium, żeby zastanowić się bez zbytniej emocji nad tym, żeby to jakoś unormować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Czy może pan wyjaśnić, co pan rozumie przez drugą stronę w takim razie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselZbigniewGorzelanczyk">Na przykład rządową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Wszystkie inicjatywy rządowe, które są związane z dawnymi projektami są zapraszane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Wydaje mi się, że jest rzeczą bardzo ważną, żeby Komisja szanowała swoją godność, obojętnie jak się skończą wybory samorządowe, czy jak były te wybory, czy jaka opcja przeważa w tej Komisji. Komisja przedtem też nie dawała się sprowadzić do roli doradczo-pomocniczego organu rządu. To Komisja Samorządu Terytorialnego może wzywać reprezentantów rządu i ich przesłuchiwać. I trzeba się troszkę szanować, trzeba wiedzieć, co my jesteśmy warci i jaką mamy pozycję w państwie. Natomiast sytuacja, w jakiej my sprowadzamy się sami do organu doradczego rządu, jest na niekorzyść wszystkich członków Komisji. Członkowie koalicji rządowej też powinni zachować kontrolę nad biurokracją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMarekSawicki">Czy do konsultacji tych wszystkich spraw samorządowych zaproszony został Krajowy Konwent Wójtów i Burmistrzów z reprezentacją w Skierniewicach, czy nie? Bo wiem również, że ten konwent nie jest dopuszczany do prac wspólnej komisji rządu i samorządu terytorialnego. Jest to pewnego rodzaju dyskryminacja. Jakkolwiek inna reprezentacja samorządu, która utworzyła się zaledwie w kwietniu 1993 r. już reprezentowana jest w tych pracach. Bardzo prosiłbym, żeby również Krajowy Konwent Wójtów i Burmistrzów miał swoją reprezentację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMarcinZawila">Ja jako członek konwentu, nie wójtów, ale - powiedzmy - burmistrzów i prezydentów, też stwierdzam, że żadne z tych ciał nie było tu reprezentowane. Ja się obawiam, żebyśmy tu zachowali spokój tego parytetu politycznego. Najlepszymi reprezentantami samorządów są przedstawiciele poszczególnych rad i my ich tu wszystkich nie zmieścimy. Natomiast do wszystkich tych inicjatyw w poszczególnych działach. Myślę, że nie stoi nic na przeszkodzie, żeby wskazać osoby, które można byłoby zaprosić. Na pewno prezydium skorzysta z takiej inicjatywy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Organizacje samorządu terytorialnego, które tu zapraszamy, są organizacjami ogólnopolskimi. Są organizacjami tworzonymi przez gminy, bądź związki gmin. Natomiast konwent ten, o którym pan mówi, jest jednym z wielu konwentów. On się nazywa ogólnokrajowy, ale w każdym prawie województwie mamy konwent wójtów i burmistrzów. Jeżeli stworzylibyśmy precedens zapraszania przedstawicieli tego konwentu, to oczywiście od razu odezwie się ileś tam głosów, że my też reprezentujemy. Natomiast konwent - w moim przekonaniu, i chyba nie tylko - jest to bardziej związek zawodowy burmistrzów i prezydentów niż organizacja reprezentująca samorząd terytorialny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselMarekSawicki">O ile wiem, to Krajowy Związek Gmin Wiejskich reprezentuje niespełna sto dwadzieścia kilka gmin, natomiast Krajowy Związek Wójtów i Burmistrzów reprezentuje ponad 180 gmin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Proszę, niech Komisja rozważy, czy taki precedens zrobimy, bo ja obawiam się, że za chwilę będziemy mieli wnioski, żeby był zapraszany Konwent Wójtów i Burmistrzów województwa wrocławskiego, wałbrzyskiego, Małopolski itd, bo ci wójtowie i burmistrzowie tak się wszędzie organizują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselZbigniewGorzelanczyk">Dziękuję za te uwagi o tej godności, ale chciałbym wrócić do mojej propozycji. Wydaje mi się, że pewna proporcja powinna być zachowana między gośćmi, a członkami Komisji. To jest pierwsza uwaga. I druga, by zapraszać ludzi różnie patrzących na problemy. Wtedy rozszerzy to nasze argumenty za i przeciw i pozwoli nam trafniej ustosunkować się. Jest niedopuszczalne - moim zdaniem - aby duża liczba zaproszonych gości jednostronnie naświetlała sprawę. Proponuję nie podchodzić emocjonalnie, tylko zastanowić się na prezydium i na posiedzeniu Komisji przedstawić propozycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Prosiłbym w takim razie o sugestie pana posła kogo konkretnie ze strony rządowej widziałby. Politycznie wszyscy są reprezentowani w Komisji Samorządu. Przepraszam, ale ja nie rozumiem intencji pańskiego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJacekPawlicki">Intencja kolegi posła jest bardzo prosta, przynajmniej dla mnie jako burmistrza, jest ona bardzo czytelna. Chodzi o to, aby zachowany został układ sił, czyli posłowie, którzy pracują w tej Komisji i reprezentują bardzo wiele różnych środowisk samorządowych, co mieliśmy okazję stwierdzić, kiedy żeśmy się przedstawiali. Sądzę, że jesteśmy już dziś reprezentatywnym ciałem samorządowym i dlatego tutaj jesteśmy i pracujemy w tej Komisji. Potrzebujemy - jako Komisja - wsparcia autorytetów, ale dla mnie osobiście autorytetem nie jest Krajowy Związek Miast, czy miasteczek, lub burmistrzów. Może jest to wspólne wypracowanie jakichś wniosków, ale też nie generalizowałbym tutaj stwierdzenia "wszystkich gmin w Polsce". Osobiście popieram stanowisko kolegi. Prezydium musi wybrać i zapraszać na posiedzenia Komisji tych ludzi, których uzna za autorytety, a nie boi się, że przewodniczący zacznie zapraszać wielu ekspertów. Ja również się boję i koledzy też się boją, ale nie bawmy się w coś takiego, co stanie się jednostronną opinią na dany temat, będący przedmiotem posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Ponieważ autorytety też są względne, a więc chcąc dopracować skład który dawałby możliwość sięgania po różne opinie, po prostu trzeba byłoby zrobić listę propozycji. Wszyscy ci, którzy uważają, że skład dotychczasowy był niewłaściwy powinni po prostu złożyć swoje propozycje do prezydium Komisji. W ten sposób ustalimy listę gości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Dziękuję. Uważam to za zasadną propozycję. Bardzo proszę wszystkich z państwa, którzy mają jakieś sugestie co do rozszerzenia osób zapraszanych na posiedzenia Komisji, żeby zgłosili do Komisji. Natomiast chciałbym powiedzieć, że to odczucie, które panowie w tej chwili wyrazili, że są przytłaczani przez osoby z zewnątrz itp., wynika m.in. z tego, że Komisja nie obraduje w pełnym składzie. Pełny skład, tj. 46 osób, i nawet te 10 czy 12, które z zewnątrz przychodzi jest mniejszością, w sytuacji kiedy Komisja jest w pełnym składzie. Jeżeli z Komisji jest 10 czy 20 osób, to wtedy jest to odczucie, że jesteśmy przytłaczani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Chciałbym zwrócić państwa uwagę na jeszcze jeden ważny aspekt. Jeżeli my zapraszamy tutaj wszystkich przedstawicieli liczących się środowisk samorządowych i pracujemy przy otwartej kurtynie w ich obecności, to budujemy swój autorytet. Nie należy zapominać, że to jest bardzo ważny proces bezpośredniego kontaktu i szybkiego przekazu informacji. To jest proces, który zabezpiecza nas przed powstawaniem obiegowych pogłosek, które czasami bardzo szkodzą Komisji i w ogóle rozwojowi rozsądnych idei przy udziale wszystkich tych, którzy są zainteresowani tym rozwojem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselStanislawPawlak">W związku z tym, że doszliśmy do takich rozmów, to czy Komisja mogłaby otrzymać na piśmie informację o tych wszystkich organizacjach samorządowych, o ich stowarzyszeniach, o ich reprezentatywności wobec wszystkich gmin miejskich i wiejskich w kraju. Żebyśmy wiedzieli czy Krajowy Sejmik Samorządowy jest reprezentantem 100, 200, 1000 gmin. Wtedy będziemy również mieli inne spojrzenie na ten temat. Ponieważ ja osobiście na dzień dzisiejszy nie znam skali reprezentacji środowisk samorządowych, bardzo prosiłbym, że jeżeli jest to możliwe, o dostarczenie nam takiego wykazu, takiej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Zwrócimy się w takim razie  do wszystkich organizacji o przygotowanie takich informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselZbigniewGorzelanczyk">Chciałbym zwrócić uwagę, że - niestety - tak nie jest. Obecność tych przedstawicieli na posiedzeniu naszej Komisji w ogóle nie zmienia zdania o Komisji. Wprost przeciwnie, raczej uzasadniają później, wzmacniając własne argumenty niezmienne. Takie przykłady mógłbym podać, ale nie w tym rzecz. Pan przewodniczący wybrnął trochę inaczej.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselZbigniewGorzelanczyk">Moja propozycja była taka, żeby prezydium Komisji coś zaproponowało. A więc stosunek zapraszanych gości do członków Komisji, ten jakiś parytet , powiedzmy polityczno-samorządowy i inny. A jeżeli nasze prezydium tego nie potrafi, to my, Komisja, to możemy zrobić. Ale ja myślę, że prezydium Komisji da sobie doskonale z tym radę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Nie jest to kwestia, czy potrafimy, czy nie potrafimy, bo w prezydium mamy reprezentowane wszystkie kluby. Natomiast nie bardzo rozumiem cały czas intencji pana posła. Bo mówi pan o politycznej reprezentacji, tzn. czy mielibyśmy np. rozeznanie co do orientacji politycznej organizacji samorządowych, czy orientacji politycznej ekspertów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselZbigniewGorzelanczyk">Panie przewodniczący, ja proponuję przedyskutować to i przemyśleć na prezydium Komisji, to jest naprawdę proste. Jeżeli będą problemy, to proszę bardzo, mogę przyjść i swoje intencje wyłożyć. Ale nie widzę potrzeby, żeby cała Komisja pół godziny dyskutowała na ten oczywisty, prosty temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselKrzysztofWiechec">W tej sprawie proponuję zamknąć dyskusję. Są takie propozycje z sali. Wydaje mi się, że prezydium powinno to rozważyć i oczekujemy takiego działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Dobrze. Zamykam dyskusję, ale jeszcze jedno zdanie z mojej strony. Wydawało mi się, że najbardziej demokratyczną procedurą będzie zgłoszenie propozycji przez wszystkich posłów, natomiast mniej demokratyczną jest zaproponowanie poprzez prezydium. Skoro jednak uważacie państwo, że prezydium ma zaproponować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJacekPawlicki">Ale demokratycznie wybraliśmy prezydium, i każdy z nas darzy zaufaniem poszczególne osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselPiotrBuczkowski">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś sprawy? Nie ma. Proszę, żeby zespół został, w celu wybrania przewodniczącego i uzgodnienia terminu następnego spotkania.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselPiotrBuczkowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>