text_structure.xml
10.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, poświęcone rozpatrzeniu i zaakceptowaniu planu pracy Komisji na II półrocze 1996 r., zgodnie z życzeniem Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Rzecz w tym, że mamy do uchwalenia kilkanaście ustaw i trzeba było zaproponować przewidywane terminy zakończenia prac nad tymi ustawami. Najszybciej możemy spodziewać się przygotowania przez Komisję projektu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym i związanych z nim niektórych ustaw konstytucyjnych, lecz chyba w sensie przekazania do Komisji Konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Następny projekt ustawy o zwalczaniu przestępczości transgranicznej spodziewamy się załatwić równie szybko. Umowa z Kanadą jest sprawą nie wymagającą zachodu. Projekt ustawy o świadku koronnym wymaga jeszcze pracy i powinien być gotowy na koniec listopada. Projekt prawa o notariacie planujemy zakończyć do końca listopada - jest to jedna z najdłużej leżących ustaw, będąca już po drugim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Dość poważny problem jest - mówiąc najogólniej - z projektami ustaw karnych, chociaż jest to problem Komisji Nadzwyczajnej powołanej do ich rozpatrzenia, lecz ponieważ bardzo wielu członków naszej Komisji jest zaangażowanych w te prace, musimy je brać pod uwagę. Termin wyznaczony przez prezydium Sejmu do przekazania projektów tych ustaw do II czytania jest przewidziany na koniec października.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Ostatni przewidziany w planie termin grudniowy dotyczy projektu ustawy zmieniającej kodeks rodzinny w części dotyczącej rozwodów. Wiecie państwo, ile kontrowersji ten projekt wywołuje i podam tylko, że ostatnio poprosiliśmy autorów tego projektu, by przedstawili przynajmniej jedną ekspertyzę, podpisaną przez naukowca, który odważy się podpisać pod tym projektem i o ile wiem, do tego czasu nie zdołali oni takiej ekspertyzy przedstawić. Wszystkie ekspertyzy sporządzone przez ekspertów powołanych przez przewodniczącego podkomisji posła Janusza Niemcewicza są jednoznacznie negatywne dla tego projektu. Przewodniczący ten spotkał się z zarzutem, że w manipulacyjny sposób dobrał ekspertów, co wydaje się nonsensem, bo trudno przypuszczać, by w materii projektu jakikolwiek szanujący się naukowiec zechciał napisać opinię popierającą choć w części pomysł inicjatorów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselAleksanderBentkowski">To najważniejsze projekty ustaw, jakie mamy rozpatrzyć. Jeżeli są propozycje zmian terminów czy inne propozycje - proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanuszNiemcewicz">Ja nie w sprawie zmiany terminów tylko w sprawie pracy podkomisji dotyczącej właśnie rozwodów. Ponieważ trzy kolejne posiedzenia podkomisji nie odbyły się z powodu braku kworum i nieobecni byli właśnie posłowie - autorzy podpisani pod projektem mam prośbę, by kierownictwo Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowiek zwróciło się do członków podkomisji z pytaniem, czy nadal są zainteresowani pracą w podkomisji. Było bowiem tak, że na każde posiedzenie przychodziła reprezentacja z Sądu Najwyższego, z Ministerstwa Sprawiedliwości, przyjeżdżał ekspert z Poznania, a posiedzenie z braku posłów nie odbywało się. Może trzeba zmienić skład podkomisji, jeżeli posłowie nie będą zainteresowani dalszą pracą.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">To istotna uwaga i rzeczywiście odbierzemy oświadczenia od członków tej podkomisji, czy zamierzają nadal pracować nad projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Osobiście chciałbym jeszcze powiedzieć o projekcie ustawy o zapobieganiu narkomanii, gdzie termin na zakończenie prac mamy przewidziany do końca września, a w ustawie jest mnóstwo kontrowersji. Do pracy zaangażowanych jest wiele instytucji i prosiłbym o zwrócenie uwagi w pracy tej podkomisji, by nie zdarzało się, że posiedzenie podkomisji nie odbędzie się z braku kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrzysztofKaminski">Mam propozycję, by zająć się na jednym z posiedzeń Komisji przeglądem wszystkich generalnych problemów, jakie sygnalizuje wymiar sprawiedliwości. Chodzi mi o takie sprawy, jak: nowelizacja procedur wiązana z wysokością wartości przedmiotu sporu, ewentualne problemy ze stosowaniem aresztów tymczasowych przez sędziów, jak wygląda sytuacja w więziennictwie, co dzieje się w zakładach poprawczych, bo jest w tej sprawie wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrzysztofKaminski">Tak więc poza posiedzeniami dotyczącymi rozpatrywania projektów ustaw proponuję posiedzenie poświęcone głównym problemom resortu sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Jest to dobry pomysł i sądzę, że Ministerstwo Sprawiedliwości z życzliwością przyjmie tę inicjatywę Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Pragnę jeszcze zasygnalizować, że w końcowej fazie są prace nad przygotowaniem projektu ustawy o egzekucji sądowej. Ma to być inicjatywa naszej Komisji, a projekt przedstawię państwu zaraz po zakończeniu. Jest to projekt opracowywany zgodnie z naszymi wytycznymi, które Komisja w dezyderacie przesłała do Ministerstwa Sprawiedliwości jeszcze gdy ministrem był obecny premier W. Cimoszewicz. Od tego czasu ministerstwo nic nie zrobiło, pomimo wielu monitów, by zmienić fatalną sytuację egzekucji sądowej.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">W sygnalizowanym projekcie będziemy proponować bardzo radykalne zmiany i uzależnienie wynagrodzenia komornika bezpośrednio od efektywności egzekucji oraz wiele innych. Mam wstępne przyrzeczenie, że ministerstwo nie będzie bojkotować tej naszej inicjatywy, choć obawiają się, że zmiany są zbyt radykalne.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Na najbliższym posiedzeniu przedstawimy także przygotowywaną zmianę w kodeksie postępowania cywilnego, dotyczącą art. 87, bowiem w poprawce Senatu przyjęta została przez nas regulacja, dotycząca biur prawnych i wystawiania przez nie substytucji. Napisaliśmy tam: "w zastępstwie podmiotów gospodarczych", a przecież są podmioty mające osobowość prawną, które nie są podmiotami gospodarczymi i cały ten dział został pominięty, tak że nie może być reprezentowany tak jak podmioty gospodarcze. To niewielki zabieg, ale potrzebny i adwokatom, i radcom prawnym.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Również pani poseł L. Błądek sygnalizowała inicjatywę Komisji w zakresie regulacji dotyczącej rejestrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselLidiaBladek">Jak państwo wiecie, przy okazji egzekucji komorniczej była dyskusja o tym, że trzeba usprawnić pracę sądów ksiąg wieczystych i wnieśliśmy poselski projekt ustawy dotyczący wyodrębnienia organizacyjnego z sądów tak zwanych przez notariuszy sądów ksiąg wieczystych. Będą to sądy państwowe, ale ze względu na specyfikę pracy inaczej zorganizowane. Przywracamy w projekcie urząd sędziego hipotecznego, aplikację dla pracowników, przywracamy urząd radcy hipotecznego i pisarza hipotecznego mniej więcej tak, jak to było przed wojną i tak jak to jest w wielu krajach Unii Europejskiej. Mają się one finansować z wpływów z wpisów wnoszonych przez obywateli za zakładanie ksiąg wieczystych, będą więc na takim ograniczonym rozrachunku, a w budżecie państwa powstałyby tu bardzo duże oszczędności.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselLidiaBladek">1/3 wszystkich spraw sądowych stanowią sprawy wieczysto-księgowe. W związku z czym uważam, że nie ma potrzeby zwiększania na przyszły rok budżetu resortu sprawiedliwości, będzie można w tym resorcie wygospodarować pieniądze na inne cele, tylko trzeba to wszystko trochę inaczej zorganizować.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselLidiaBladek">Jeden z wiceministrów sprawiedliwości powiedział mi, co my sobie myślimy, że to ministerstwo wkrótce będzie już niepotrzebne, bo sądy sobie, prokuratura sobie adwokaci i notariusze też. To rozwiązanie pociągnęłoby za sobą trochę ograniczenia administracji, więc ministerstwo wymyśliło swój projekt o utworzeniu referendarza, który powoduje rozbudowanie administracji.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselLidiaBladek">Postaram się, by projekt ten jak najszybciej wnieść do pierwszego czytania pod obrady i poproszę państwa o pomoc w przeforsowaniu go, bo jest to bardzo pożądane społecznie.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselLidiaBladek">Pragnę też zasygnalizować drugą zmianę w przepisach, a mianowicie. Rozmawiałam kiedyś z przedstawicielami ministerstwa sprawiedliwości, żeby zmienić u nas przepisy w Kodeksie cywilnym, dotyczące postępowania niespornego, nieprocesowego i przekazać szereg spraw - jak to jest w niektórych państwach zachodnioeuropejskich - notariuszom. Są to na przykład sprawy działowe spadków. Jednakże ministerstwo nie miało na ten cel pieniędzy i na mój wniosek Naczelna Rady Notarialna zleciała opracowanie projektu naukowcom z uniwersytetów w Poznaniu i w Warszawie, którzy tę poważną zmianę prawa materialnego obiecali zakończyć i opracowywać do grudnia tego roku, po czym przedstawiłabym ją na forum Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Rzeczywiście zmiany przedstawiane przez panią poseł L. Błądek są poważne, a tę w zakresie ksiąg wieczystych nazwałbym rewolucyjną i trudną do przeżycia dla niektórych przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości. Będziemy się nad nimi zastanawiać, gdy projekty zostaną złożone w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Jeżeli nie ma innych uwag do planu pracy na II półrocze br., poza zgłoszoną przez posła K. Kamińskiego, stwierdzam, że plan ten został przez Komisję uchwalony. Na tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>