text_structure.xml
10 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji poświęcone rozpatrzeniu sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących ubezpieczenia społecznego i zaopatrzenia emerytalnego. Sprawozdanie podkomisji z wnioskiem o uchwalenie oraz tekst właściwy ustawy znajduje się w dokumentacji, którą otrzymali wszyscy posłowie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Sprawozdanie to sprowadza się do jednego artykułu nowelizującego w jednym punkcie art. 2 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej, co sprowadza się do zwolnienia od obowiązku uiszczania składki ubezpieczeniowej od prac wykonywanych w trybie umowy agencyjnej, zlecenia przez studentów do 26 roku życia /chyba/, że sami zgłoszą żądanie ubezpieczenia/.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Udzielam głosu posłowi wnioskodawcy, który uzasadni rezygnację. Projekt był znacznie szerszy, ale na posiedzeniu podkomisji, w porozumieniu z ekspertami i negocjując z rządem, nastąpiło ograniczenie tego projektu. Kierowano się interesem tych osób, których ustawa miałaby dotyczyć.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Studenci bowiem są objęci innymi formami ubezpieczenia. Ograniczenie zakresu projektu pierwotnego przez wnioskodawców nastąpiło w związku z tym, że studenci są i tak objęci gwarancjami ubezpieczeniowymi, a zatem nie ma potrzeby wnoszenia dodatkowych składek stanowiących barierę dla ich zatrudnienia. Natomiast w stosunku do innych osób, które pierwotnie były objęte tym projektem ustawy, wyłączenie ich obowiązku ubezpieczeniowego z tytułu opłacanych przez pracodawcę składek /przy braku jakichkolwiek innych elementów osłony ubezpieczeniowej/, mogłoby w dobrej wierze intencjodawców doprowadzić do pogorszenia ich sytuacji socjalnej, w sytuacji gdyby ulegli wypadkowi, chorobie zawodowej, a pozostali bez jakiejkolwiek osłony.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Sprawa doktorantów będzie musiała być przedmiotem odrębnych inicjatyw, bo problem ten stanie się w najbliższym czasie istotnym elementem funkcjonowania systemu szkół wyższych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarekRojszyk">Przedstawiając projekt ustawy zawarty w druku 1051 wnioskodawcy mieli na uwadze przede wszystkim konieczność jak najszybszego uregulowania postulatów, które od kilku miesięcy były zgłaszane przez środowiska akademickie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselMarekRojszyk">Proponowane przez nas zmiany dotyczą zniesienia odprowadzania składek na ZUS przez studentów wykonujących pracę na zasadzie umowy zlecenia lub umowy agencyjne.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselMarekRojszyk">Nowelizacja ustawy dokonana w ub.r. wpłynęła bardzo negatywnie na sprawy związane z zainteresowaniem pracodawców kwestią zatrudniania studentów na umowy-zlecenia. Grupa ta może wykonywać tylko taką pracę. Doprowadziło to do licznych protestów środowiska akademickiego, ze strajkami włącznie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselMarekRojszyk">Studentom i ich rodzinom ustawa o szkolnictwie wyższym gwarantuje opiekę lekarską, okres studiów zalicza się do okresu uprawnień emerytalnych, jako tzw. okres nieskładkowy. Studenci nie widzą żadnych korzyści w ustawie, która była uchwalona w ub.r. ponieważ nie jest jasne, jak ZUS będzie zaliczał do podstawy emerytury zarobki uzyskiwane przez nich podczas "prac dorywczych". Według mnie, jak i reprezentantów tego środowiska, praktycznie nie będzie to miało znaczenia.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselMarekRojszyk">Chciałbym dodać, że studentów zmusza do pracy trudna sytuacja materialna ich rodzin oraz zbyt niski poziom finansowania pomocy materialnej przez państwo. Ustawa, ograniczając możliwość pracy na umowę-zlecenie jeszcze bardziej pogłębiała to zjawisko.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselMarekRojszyk">W innych krajach, gdzie pomoc materialna państwa jest znacznie większa, studenci korzystają z wielu ulg i preferencji. Nie tylko w systemie podatkowym, ale również w zakresie ubezpieczeń.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselMarekRojszyk">Chciałbym też wyjaśnić, dlaczego zrezygnowaliśmy z dwóch artykułów - art. 2, który mówi, że zwolnieni z usług byliby ci studenci, którzy prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą. Jest to niewielka grupa studentów, która z racji tej działalności będzie posiadała środki finansowe na zabezpieczenie okresu studiów.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselMarekRojszyk">Przyjmując argumentację Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej w kwestii doktorantów należałoby pogodzić się z faktem, że doprowadzi to do zmniejszenia osłony ubezpieczeniowej przy wypadkach, z tego też powodu zrezygnowaliśmy z takiego zapisu. Ponadto wpisana została granica wieku, do którego student byłby zwolniony z opłacania składek na ZUS czyli 26 lat. Argumentem był fakt, że do tego okresu studenci są uprawnieni do ulgowych przejazdów środkami komunikacji publicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Czy są pytania do tej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanRulewski">Pan poseł powiedział, że uzasadnieniem granicy wiekowej studentów i korzystania z przywileju jest wiek 26 lat, czyli jest to cezura do korzystania z biletów ulgowych. Jak należy to rozumieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Sprawa ta była wnikliwie dyskutowana na połączonych komisjach. Wiek 26 lat pozostaje w zbieżności z dotychczasową ustawą emerytalną, ale ten wiek ma to samo uzasadnienie co nieobjęcie tą ustawą doktorantów. Do 26 roku życia /jeśli student kończy w tym czasie studia/ objęty jest ubezpieczeniem studenckim i ubezpieczeniami swoich rodziców.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Gdyby przyjęło się zasadę nieograniczonego wieku, mogłoby to objąć bardzo szeroki krąg osób, które studiują i wówczas w sytuacji nieszczęścia zostaliby w ogóle bez osłony socjalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanRulewski">W obecnych przepisach ZUS studentom pobierającym rentę rodzinną wypłaca się ją do 24 roku życia lub 25 roku, jeżeli ten ostatni rok studiów przypada na przełomie 24 i 25 roku życia. Nie dalej więc niż do 25 roku.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanRulewski">Poseł sprawozdawca zaznaczył, że ustawa ma przyspieszyć pewien postulat społeczny. Chciałem zwrócić uwagę posłom koalicji, że dokładnie o 9 miesięcy opóźnili to, co było postulowane przez posłów Unii Wolności.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Czy taki wniosek został zgłoszony?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanRulewski">Zgłoszony był wniosek mniejszości, który następnie został odrzucony.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Wniosek Unii Wolności zmierzał nie do załatwienia postulatu studenckiego, ale dążył do wyłączenia wszystkich pracowników nauki /a właściwie szkolnictwa wyższego/ z obowiązku ubezpieczenia przy okazji pracy na podstawie umowy-zlecenia. Potem pan poseł Lityński rozszerzył ten wniosek na całą sferę budżetową, wówczas cała logika obostrzenia przepisów ubezpieczeniowych została złamana. To nie było wymierzone przeciwko studentom.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejLeslawNawacki">Wycofujemy się z tej zasady, ale w postaci wyjątku od reguły- a jeśli chodzi o wiek, to w przepisach ubezpieczeniowych jest zapisane do 25 roku życia, a nawet ponad, jeśli ten 25 rok życia przypada na ostatni rok studiów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselSergiuszKarpinski">Czy dotyczy to w tej samej mierze studentów studiów wieczorowych i zaocznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Dotyczy wszystkich. Czy są jeszcze dodatkowe pytania? Nie widzę. Stawiam więc wniosek o przyjęcie sprawozdania podkomisji. Kto z państwa jest za tym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">W głosowaniu Komisje jednogłośnie przyjęły sprawozdanie podkomisji rekomendujące projekt zmiany ustawy w brzmieniu proponowanym przez Komisje.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Bardzo mocno zaangażowana w prace, zarówno studialne, jak i dokumentacyjne była pani poseł Zofia Wilczyńska. Proponuję zatem, aby jej powierzyć regerowanie, ponieważ poseł wnioskodawca projektu nie jest członkiem naszej Komisji i z mocy prawa nie może tego robić.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Czy pani poseł Z. Wilczyńska wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselZofiaWilczynska">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Czy są inne propozycje? Nie widzę, Stwierdzam, że Komisje wybrały na posła sprawozdawcę panią poseł Z. Wilczyńską.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Dziękuję za uwagę i zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>