text_structure.xml
12.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselAnnaBankowska">Witam wszystkich przybyłych na wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej, Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług oraz Komisji Ustawodawczej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselAnnaBankowska">Jedynym punktem dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselAnnaBankowska">Przypomnę, że w dniu 3 marca br. Sejm przyjął nowelizację tej ustawy. Nowelizacja zawierała dwie zasadnicze zmiany. Uprawnienia do ulgowych przejazdów otrzymała ucząca się młodzież do ukończenia 24 roku życia. W trakcie drugiego czytania nadano uprawnienia do ulgowych przejazdów dzieciom do ukończenia 7 lat.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselAnnaBankowska">Myślę, że nie będzie nadużyciem z mojej strony, jeśli przypomnę, co ta zmiana spowodowała. W aktualnie obowiązującej ustawie w art. 4 pkt 1 dzieci do ukończenia 7 lat mają prawo do ulgowych przejazdów publicznymi środkami transportu. W ust. 4 rozstrzygana jest kwestia dotycząca uczniów. Dzieci, które ukończyły 7 lat, mają prawo do mniejszych ulg niż dzieci, które 7 lat nie ukończyły.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselAnnaBankowska">Zdaniem posłów zgłaszających te poprawki przyjęte rozstrzygnięcia powodowały sytuację, w której dziecko kończące 7 lat w lutym traciło prawo do ulg do czasu podjęcia nauki we wrześniu. Zlikwidowaliśmy tę nieprawidłowość, wprowadzając w art. 4 ust. 1 zapis: "do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej". Zdaniem Senatu spowodowało to powstanie kolejnej luki. Chciałabym, aby przedstawiciel Senatu zaprezentował stanowisko w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselAnnaBankowska">Nie ma przedstawiciela Senatu?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselAnnaBankowska">W takim razie - w imieniu Senatu - sama spróbuję przedstawić tę propozycję. Senat postanowił wprowadzić do ustawy dwie poprawki. Zmierzają one do usunięcia występującego w ustawie /zdaniem Senatu/ błędu legislacyjnego, na skutek którego dzieci rozpoczynające naukę przed ukończeniem 7 roku życia zostałyby pozbawione 50% ulgi przy przejazdach. Przedmiotowe poprawki są następstwem uchwalonej przez Sejm zmiany do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy polegającej na zastąpieniu kryterium wieku przez kryterium momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselAnnaBankowska">Poprawka Sejmu zmierzała do tego, aby dzieciom nie będącym uczniami do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej dać prawo do ulgowych przejazdów. Zlikwidowaliśmy w art. 4 ust. 1 kryterium wieku. W dalszych ustępach dotyczących uczniów kryterium wieku zostało zachowane. Mówi się tam, że do ulgi 50% mają prawo dzieci i młodzież w wieku powyżej 7 lat.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselAnnaBankowska">Zmiana ta wprowadzona została na sali obrad. Siłą rzeczy nie mogliśmy rozpocząć na ten temat dłuższej debaty.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselAnnaBankowska">Mamy więc sytuację, w której dajemy dzieciom ulgi do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, a jednocześnie ulgi te otrzymują uczniowie, którzy ukończyli 7 lat. W dalszych artykułach ustawy nie dokonywaliśmy poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselAnnaBankowska">Podchodząc do zapisów ustawy w sposób bardzo precyzyjny można stwierdzić, że dziecko ma prawo do ulgi do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, ale jako uczeń ma prawo do ulgi od ukończenia 7 lat. Analizowałam te przepisy dogłębnie. Powstaje taka ewentualność, że 6-latek idący do szkoły podstawowej traci nadane mu ulgi, gdyż jest już uczniem, a jednocześnie nie nabywa ulg z tytułu nauki w szkole ze względu na to, że nie ukończył jeszcze 7 lat.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselAnnaBankowska">Poprawka Senatu zmierza do tego, aby w kolejnych artykułach ustawy zlikwidować wiek ucznia rozpoczynającego naukę w szkole podstawowej. Proponowane jest zastąpienie wieku wyrazami: "dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej". Propozycja ta dotyczy więc zsynchronizowania wszystkich przepisów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselAnnaBankowska">Poprawka Senatu dotyczy zmiany w art. 4 ust. 4 i w art. 5 ust. 1 pkt 1 wyrazów "powyżej 7 lat" na wyrazy "w okresie od rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej". Uważam, że poprawka ta stanowi logiczne uporządkowanie tych intencji, które Sejm przyjął w dniu 3 marca 1995 r. oraz zlikwidowanie ewentualnych możliwości ulg wbrew intencjom ustawodawcy. Koszty wynikające z tej poprawki są znikome. Liczba dzieci rozpoczynających naukę w wieku lat 6 jest niewielka. Logika nakazuje, aby obdarowane były one tymi ulgami zgodnie z art. 4 i 5 tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselAnnaBankowska">Senat proponuje zastosowanie tych ulg zarówno przy przejazdach dzieci i młodzieży środkami Polskich Kolei Państwowych, jak i Państwowej Komunikacji Samochodowej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PoselAnnaBankowska">Rozpoczynamy dyskusję. Czy są jakieś uwagi lub pytania dotyczące proponowanych zapisów?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselTadeuszMoszynski">Zastanawia mnie użycie wyrazu "młodzież". Czy to oznacza, że 18-latek też nie będzie korzystał z tej ulgi, o ile nie rozpocznie nauki w szkole?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselAnnaBankowska">Mówimy w tym momencie o innym artykule ustawy. Ten punkt dotyczy sytuacji uczniów. Rozstrzyga on sytuację uczniów, zarówno dzieci, jak i młodzieży. Ponieważ ulgi ze względu na naukę przysługują do 24 lat, trudno jest tych uczniów nazwać dziećmi. Senat nie wprowadza tu innych zmian niż te, o których mówiłam wcześniej. Z treści tych poprawek przedstawiłam to, co jest meritum sprawy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselAnnaBankowska">Chcę wyjaśnić tę sprawę do końca. Aktualnie w ustawie przyjęty jest zapis: "dzieci i młodzież w wieku powyżej 7 lat do ukończenia szkoły ponadpodstawowej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia". Tak poprawiliśmy tekst ustawy. Senat proponuje: "dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej do ukończenia szkoły ponadpodstawowej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia".</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselAnnaBankowska">Omówiłam państwu całą treść poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanRulewski">Naruszę konwencję spotkania, za co przepraszam. Chciałbym zadać pytanie przedstawicielowi Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Do biur poselskich napływa szereg zapytań uczniów dotyczących zakresu stosowania tych ulg. Następuje prywatyzacja starych i powstają nowe środki transportu, jak na przykład kolej Euro-City, samoloty, statki i tym podobne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJanRulewski">Czy sformułowanie "publiczny transport zbiorowy" jest wystarczająco jasne i klarowne, aby nie stwarzać konfliktów w zakresie korzystania przez młodzież z różnych środków transportu? Wiemy, że PKS częściowo się prywatyzuje. To samo może dotyczyć PKP. Co wtedy stanie się z ulgami?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GlownyspecjalistawMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejMajewski">Zakres stosowania ustawy określony jest w art. 1, który mówi o tym, że ustaw dotyczy transportu wykonywanego przez PKP i PKS oraz przez innych uprawnionych przewoźników wykonujących zbiorowy przewóz osób powszechnie dostępnymi środkami transportu kolejowego i autobusowego. Zakres ten ogranicza się do kolei i autobusów. Ustawa nie ma zastosowania do innych środków transportu takich jak żegluga czy linie lotnicze.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#GlownyspecjalistawMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejMajewski">Zakres jest ściśle określony w ustawie i nie można jej stosować w sposób rozszerzający.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAnnaBankowska">Rozumiem, że pan poseł J. Rulewski pytał też o sytuacje dotyczące prywatyzacji. Jeżeli oddział PKS-u został sprywatyzowany, to czy na obsługiwanych przez niego liniach będą obowiązywały nadal ulgi? Czy ten zapis dotyczy tylko państwowych PKP i PKS?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaTransportuiGospodarkiMorskiejAndrzejMajewski">W przypadkach, o które pyta pani przewodnicząca, ustawa będzie miała zastosowanie do przewoźników otrzymujących dotacje z budżetu państwa. Chodzi tu tylko o komunikację regularną. Nie dotyczy transportu prowadzonego przez osobę fizyczną na własny rachunek.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAnnaBankowska">Czyli tam gdzie są koncesje, umowy itd. Czy pan poseł J. Rulewski uznaje tę odpowiedź za wystarczającą?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselAnnaBankowska">Czy są jeszcze inne głosy w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselMieczyslawPiecka">Nie mam jasności całości treści tej regulacji. Czy ten przepis obejmie również młodzież, która rozpoczęła naukę w szkole podstawowej, ukończyła ją i rozpoczęła naukę w szkole ponadpodstawowej, ale jej nie kontynuuje...</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselAnnaBankowska">Przepraszam panie pośle, ale dzisiejsza dyskusja powinna dotyczyć poprawek zgłoszonych przez Senat. Nie dyskutujemy w tej chwili o nowelizacji ustawy, ale o konkretnych poprawkach. Inne kwestie rozstrzygaliśmy wcześniej, proponując poprawki w imieniu Komisji Polityki Społecznej. Przepraszam, ale musimy trzymać się przyjętego porządku.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselAnnaBankowska">Czy ktoś chciałby zabrać głos na temat poprawek zgłoszonych przez Senat?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselAnnaBankowska">Jeśli nie, to zgłaszam wniosek o przyjęcie obydwu poprawek, jako zmian porządkujących sytuację powstałą na skutek przyjętej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselAnnaBankowska">Czy są inne wnioski? Nie.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselAnnaBankowska">Zamykam dyskusję. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PoselAnnaBankowska">Kto jest za przyjęciem poprawek Senatu zawartych w druku nr 918, dotyczących ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, proszę o podniesienie ręki. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PoselAnnaBankowska">Poprawki zostały przyjęte. Za wnioskiem głosowało 47 posłów, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PoselAnnaBankowska">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Chciałam nieskromnie przypomnieć, że byłam sprawozdawcą tej ustawy w imieniu Komisji Polityki Społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejSzarawarski">W imieniu Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług zgłaszam kandydaturę pani poseł Anny Bańkowskiej na sprawozdawcę przyjętych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">W imieniu Komisji Ustawodawczej zgłaszam poparcie dla tej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselAnnaBankowska">Dziękuję za miły gest ze strony przedstawicieli obu Komisji.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselAnnaBankowska">Kto z państwa jest za tym, aby powierzyć mi funkcję posła sprawozdawcy, proszę o podniesienie ręki. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselAnnaBankowska">46 głosami za, przy 1 wstrzymującym zostałam wybrana na sprawozdawcę poprawek Senatu.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselAnnaBankowska">Na tym kończę wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej, Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług oraz Komisji Ustawodawczej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>